stigigemla Postat 18 januari 2007 Postat 18 januari 2007 Det normala är faktiskt att man har kirurger, Salaris, kaninfiskar och liknande för att konkurrera med algfilmen. Men det är ju mera mat per hugg i Macroalgerna så de försvinner först. Korallreven i naturen algar igen utan algätande djur har man testat fram. Så näringsnivån behöver inte vara särskilt hög för detta. Citera
PatriksS Postat 18 januari 2007 Postat 18 januari 2007 Det normala är faktiskt att man har kirurger, Salaris, kaninfiskar och liknande för att konkurrera med algfilmen. Men det är ju mera mat per hugg i Macroalgerna så de försvinner först. Korallreven i naturen algar igen utan algätande djur har man testat fram. Så näringsnivån behöver inte vara särskilt hög för detta.Jag förstår inte Stig vad du vill ha sagt. Näringsnivåer för vem/vad? Citera
stigigemla Postat 18 januari 2007 Postat 18 januari 2007 Litet runt om kring det jag skrev förut. Normalt sett har reven mycket lägre nivå av oorganisk näring än vad vi har i karen. Även om vi kör med skummare ,refugium och fosfatreducering. De näringsnivåerna räcker ändå till för att korallerna skall kvävas av alger om man inte har betare.Vi måste alltså ha betande djur i karet om det inte skall växa igen. Refugiet kan inte åstadkomma så låg näringsnivå att algerna i huvudkaret inte växer för då skulle de inte växa i refugiet heller. Vi kan alltså inte ha koraller + macroalger i samma kar. Även om vi rensar macron med jämna mellanrum blir korallerna övervuxna med andra alger för eller senare. Citera
Lasse Postat 18 januari 2007 Postat 18 januari 2007 Nu var ju förutsättningarna som Jakob satte upp att det skulle vara hög belastning. (4kirurger+1kejsare+2clowner+2blennies+ett gäng små.. t.ex 6-7 chromis) och att den fiktiva akvaristens mål var SPS koraller i full utfärgning. Menar du att det fortfarande räcker med mindre än 400liters refugie för att åstadkomma det?Ja ettdera skummarlöst + makroalger (+ev kaliumnitrat) eller skummare + makroalger och absolut kaliumnitrat. Tanken är att korallerna (som bör stödmatas på det sätt som Capote och Clownen gör) tar det mesta av näringsämnena - makroalgerna det som blir över. Men för att fosfaten skall gå mot 0 får inget av de andra närsalterna (eller mikronäringen) gå mot 0.MVH Lasse Citera
Ingvar Hellmalm Postat 18 januari 2007 Postat 18 januari 2007 DSB eller plenum går utmärkt ihop med Caulerpaodling. Det körde jag i 20 år! Dessutom i kombination med skumning. Det gäller i alla kar att uppnå en biologisk jämnvikt. Vid häftig matning jag hade över 100 fiskar så gör skummaren nytta. Det gäller alltid att ha tillräckligt med algkonsumenter i ett kar. Många glömmer detta. Jag hade 4 sjöborrar, 200 olika snäcker och ett 80-tal eremiter. Inte en skräpalg i sikte på 10 år och bra Caulerpaskörd var 3:e vecka. Balansen låg konstant på 5 nitat och o,5 fosfat och pH 8,18-8,28 och KH på 9.Vad menar jag med detta inlägg? jo det biologiska ögat måste avgöra. Det är betydligt känsligare än alla mätningar.Kanse ett dumt inlägg men då får moderatorn styka det. Citera
Lasse Postat 18 januari 2007 Postat 18 januari 2007 DSB eller plenum går utmärkt ihop med Caulerpaodling. Det körde jag i 20 år! Dessutom i kombination med skumning. Det gäller i alla kar att uppnå en biologisk jämnvikt. Vid häftig matning jag hade över 100 fiskar så gör skummaren nytta. Det gäller alltid att ha tillräckligt med algkonsumenter i ett kar. Många glömmer detta. Jag hade 4 sjöborrar, 200 olika snäcker och ett 80-tal eremiter. Inte en skräpalg i sikte på 10 år och bra Caulerpaskörd var 3:e vecka. Balansen låg konstant på 5 nitat och o,5 fosfat och pH 8,18-8,28 och KH på 9.Vad menar jag med detta inlägg? jo det biologiska ögat måste avgöra. Det är betydligt känsligare än alla mätningar.Kanse ett dumt inlägg men då får moderatorn styka det.Gör dom det så slutar jag att skriva Ingvar:ler: MVH Lasse Citera
PatriksS Postat 18 januari 2007 Postat 18 januari 2007 Balansen låg konstant på 5 nitat och o,5 fosfat och pH 8,18-8,28 och KH på 9.Detta är de mest perfekta nivåerna för macroalgtillväxt man någonsin kan ha!! Och jag instämmer med Ingvar helt och full när han skriver att det biologiska ögat bör avgöra. Det svåra är tyvärr att nå dit, det krävs år av trial-and-error. Därför skulle det passa bra att i början kunna dosera lite nitrat, kanske bara någon enstaka ppm, med pulver, innan man börjar bli så varm i kläderna att man kan förlita sig på fisk helt och hållet. Men detta gäller om man är ute efter god macroalgtillväxt. Citera
PatriksS Postat 18 januari 2007 Postat 18 januari 2007 Litet runt om kring det jag skrev förut. Normalt sett har reven mycket lägre nivå av oorganisk näring än vad vi har i karen. Även om vi kör med skummare ,refugium och fosfatreducering. De näringsnivåerna räcker ändå till för att korallerna skall kvävas av alger om man inte har betare.Vi måste alltså ha betande djur i karet om det inte skall växa igen. Refugiet kan inte åstadkomma så låg näringsnivå att algerna i huvudkaret inte växer för då skulle de inte växa i refugiet heller. Vi kan alltså inte ha koraller + macroalger i samma kar. Även om vi rensar macron med jämna mellanrum blir korallerna övervuxna med andra alger för eller senare.Aha, okej, jag fattar, var lite trött och trögtänkt. Jag är helt med på att man bör ha betare i sitt akvarie. De är mycket nyttiga och gör ett bra jobb.Däremot är jag tveksam till att macroalger inte kan skapa sådana näringsfattiga förhållanden som folk med huvudintresset för koraller är ute efter. Jag håller med till fullo att ett litet refugium med macroalger inte kan hålla skitalgerna borta. Det handlar om mängden makroalger kontra belastning. Har man 10-15 stora bamsefiskar och ett refugium på säg 30-50 liter är det självsägande att nivåerna kommer att stiga. Vidare försöker jag ju lansera den revolutionerande tanken att det inte är näringsnivåer i sig som orsakar skitalger, utan :1. att man har antingen något som triggar skitalgerna, t ex ammonium-spikar, låga syrenivåer eller svajande CO2-nivåer, 2. eller så finns det ingen konkurrens till skitalgerna på annat sätt. T.ex. ljuskonkurrens eller utrymmeskonkurrens. (kika exempelvis under säg en tättåtsittande discosoma eller annan korall som brer ut sig och skymmer - att ingen skitalg växer direkt under den har säkert inte något att göra med låga näringsnivåer eller kemisk krigsföring, utan mest troligt pga att det är för mörkt).Men det är bara en alternativ förklaring. Citera
Julgran Postat 20 januari 2007 Författare Postat 20 januari 2007 Hej allihopa,Dags för uppdatering!1) Sjöharen dog för ett par dagar sedan.Nu vet jag att något i vattnet inte är bra för sjöharen. Jag kan ha haft extrem otur, men sannolikheten för det tror jag är ganska låg. Så med andra ord tror jag att något inte är som det ska i mina vattenvärden.2) Råden att inte byta vatten för att det tillför mer näring faller ganska platt till marken just nu. Debresian mår prima och tom ökar i omfattning. Jag har satt lite "filterludd" framför röret ner till sumpen och det är alldeles grönt av fritt simmande debresia alger efter ett par timmar.Att säga att det har att göra med 8 kg sten från november tror jag inte längre på. Det är rena spenatsoppan i karet. Och döda organismer från stenen tror jag inte orsakar dessa problem som jag har. (mer en känsla av rimlighet än faktiskt vetande)3) Caulerpan har växt och blivit större, men jag vet inte hur mycket större den ska bli när allt är optimalt. På vissa ställen har debresian fått fotfäste även på stenbiten med caulerpa.4) Jag har startat min kalkvattenreaktor(som den kallas i manualen). Andra skulle kalla den mixer. Den verkar fungera som den ska. Att höja med kalkwasser har inte påverkat vare sig positivt eller negativt som jag kan se just nu. Status Q som man ibland säger.Jag har inte hunnit ta nya värden än (jag ska göra det imorgon), men så här långt lutar det mer åt att spä ut soppan med vattenbyten än att "koka" vidare på spenatsoppan.Jag uppskattar att få goda råd och nu har jag provat den ena vägen av de två förslag jag fått. Tyvärr har det så här långt inte fungerat för mig, och när något inte fungerar så måste man byta metod.Jag kommer att "koka soppa" några dagar till för att se om något förändras, sen blir det massiva vattenbyten istället som fd JR tipsade om.Jag har inte ändrat på något under de senaste 3 veckorna. Det enda som tillsatts är lite mat (inga mer förslag på att problemet kommer från maten, för det tror jag inte på i mitt fall) och nytt osmosvatten via kalkvattenreaktorn. Citera
PatriksS Postat 22 januari 2007 Postat 22 januari 2007 1) Synd att höra om haren.2) Byta vatten är bra, om du byter mot vatten som har samma temperatur och salinitet. Vattenbyten bör främst ske när du bökat i akvariet - vattenbyten anses tillföra extramycket syre och tar udden av den ammoniumspik/syrebrist som annars följer av ommöbleringen i karet.3) Caulerpan kommer att växa tills näringen tar slut. När den tar slut är svårt att veta i förväg, oavsett vad dina tester berättar. Så länge den växer har du näring. Risken med just Caulerpa är att den är snabbväxande, och kan suga i sig näringen rätt snabbt. När inget finns kvar har C. en förmåga att sporulera (för att med hjälp av sporer hitta ett ställe med bättre livsbetingenlser än dem man kan ha i sitt akvarie just då). Mera saktaväxande macroalger brukar inte sporulera i sådan omfattning som Caulerpa - om alls.4) Kan inte tänka mig påverka algerna i någon större mån.Det som jag tycker är värt att uppmärksamma är att du i trådens början kunde mäta ammonium. Nu vet jag inte hur pass tillförlitliga dessa tester är, men har du ammonium så kommer du att få skitalger. Ammoniumspikar är nog skitalgernas "trigger" nummer ett. Jag vet inte om din skummare inte räcker till för att vädra ut ammoniumet eller vad det exakt beror på, men jag personligen skulle då försöka starta någon form av biologiskt filter som komplement till skummaren. Det är bättre med en påstådd "nitratbomb" än med säkra ammoniumspikar. Hade jag känt mig alldeles för räddhågsen för biobollar/blå filtermatta skulle jag ha startat ett filter med levandestenkross. Egentligen samma sak, förutom att det - förutom nitrifikation - uppges även ske denitrifikation hos den levande stenen. Hur det än må vara med det, kan det ha viss psykologisk betydelse att starta något filterfack med krossat levande sten än med biobollar/filtermatta. Men det är bara jag det - avvakta gärna svar från andra.Vad har du för belysning nu? Citera
Connaissancen Postat 22 januari 2007 Postat 22 januari 2007 personligen skulle då försöka starta någon form av biologiskt filter som komplement till skummaren. Det är bättre med en påstådd "nitratbomb" än med säkra ammoniumspikar - avvakta gärna svar från andra.Jag har ett biofilter från Tunze. Nitratet har aldrig gått över 1,5 och sist jag mätte låg det på 0,2 (om man ska lita på Saliferts test) så det känns inte som någon nitratbomb..Men det finns säkert olika sorters biofilter. (sen ska man väl se till att inte få ett för långt stopp i flödet genom det?) Citera
PatriksS Postat 22 januari 2007 Postat 22 januari 2007 Vad har du för biofilter, Henrik? Hur är det uppbyggt om du skulle beskriva det? Citera
Connaissancen Postat 22 januari 2007 Postat 22 januari 2007 Det är en färdig liten "reaktor", med förfilter, från Tunze som heter comline. Vad som finns i den slutna kammaren vet jag inte. (snäck-, korall-, LSbitar?)Men trots lågt No3 (0,5-1) och lågt Po4 (0), tillsammans med hyfsad cirk. (8000L/h) har jag ändå lite tillväxt av brunalger, samt även lite håralger där inte kirurgerna kommer åt...I mitt tidigare 130L hade jag ett No3 på 5-10 och inget Po4-filter - men ändå hade jag inte mer algtillväxt i det. Citera
PatriksS Postat 22 januari 2007 Postat 22 januari 2007 Detta: Normalt sett har reven mycket lägre nivå av oorganisk näring än vad vi har i karen. Även om vi kör med skummare ,refugium och fosfatreducering. De näringsnivåerna räcker ändå till för att korallerna skall kvävas av alger om man inte har betare.och detta:Men trots lågt No3 (0,5-1) och lågt Po4 (0), tillsammans med hyfsad cirk. (8000L/h) har jag ändå lite tillväxt av brunalger, samt även lite håralger där inte kirurgerna kommer åt...samt särskilt detta:I mitt tidigare 130L hade jag ett No3 på 5-10 och inget Po4-filter - men ändå hade jag inte mer algtillväxt i det.styrker bara det jag så envist hävdat: att det inte är nitrat eller fosfat som huvudsakligen orsakar algtillväxt och att det är väldigt svårt att näringsbegränsa pestalger. Det synes alltså inte vara mina "teorier", utan helt enligt naturens regler. Och som jag skrev tidigare så är det inte där man enligt min mening bör leta efter problemet. Istället är det detta:1. att man har antingen något som triggar skitalgerna, t ex ammonium-spikar, låga syrenivåer eller svajande CO2-nivåer, 2. eller så finns det ingen konkurrens till skitalgerna på annat sätt. T.ex. ljuskonkurrens eller utrymmeskonkurrens.(3.) eller så klart både 1 och 2.Det är enligt min åsikt just punkten 2 som "tillåter" mikroalger växa även i stabila burkar utan ammoniumspikar och med bra syre och koldioxidnivåer. Man får ingen explosionsartad tillväxt - som fallet är när punkten 1 inträffar - utan istället en algmatta som sakta men säkert sprider sig där livsbetingelserna är som bäst. Alla skrapar väl särskilt för ljus utsatta akvarierutor? Men kanske mindre de rutor som göms helt bakom ett större stenröse? Eller bakom en flakväxande korall?Om jag får dra en parallell till planterade sötvattensystem, så brukar det därför numera vara ett standardråd att man skall plantera riktigt tätt med växter från början. Detta gör att eventuella algtriggande ammoniumspikar uteblir plus att man inför ljus- och utrymmeskonkurrens redan från början. Min uppfattning är att detta tankesätt bör kunna vara applicerbar på saltvattenssystem, där den enda nackdelen verkar vara den stora kostnaden. Det kan kanske kosta runt en 500-lapp att tätt plantera ett helt sötvattensakvarium, men det kan förmodligen kosta åtskilliga tusenlappar att proppa ett saltvattenskar fullt.De flesta erfarna akvaristerna har ju samtliga dessa tre punkterna i bakhuvudet, även kanske om man inte reflekterar särskilt mycket över det. Rent erfarenhetsmässigt vet ju många att mycket ljus i ett nystartat kar leder till en algexplosion. Varför det? Jo, ett nystartat kar är inte inkört, dvs. inte hunnit skaffa sig den bakterieflora som kan ta hand om de - även små - ammoniumspikar som kommer. Att banga på med massa ljus blir då som att försöka släcka en liten brasa med bensin. Och det är därför standardrådet i saltvattenskar brukar vara att starta med typ blåljus, och då endast under någon timme per dag. Förklaringen brukar vara att man bör låta näringen urlakas - under tiden med lite ljus - bl.a. med hjälp av skummare och fosfatremover. Men eftersom algerna enligt min uppfattning inte kan begränsas näringsmässigt, så det man egentligen gör när man kör med lite ljus i starten är att man låter karet få en bakterieflora som kan ta hand om ammonium, man låter karet "köra in sig". Jag hävdar alltså att det inte har att göra med näringsmängden, utan med typen av "näringen", i detta fall ammonium. När väl karet är inkört och man utökat ljusstyrkan till den man vill ha, så kan man inte undvika de numera saktaväxande pestalgerna helt och hållet (om man nu inte kör med avancerade metoder, typ vodka/zeolith). Därför behövs det i detta skede ljus- och utrymmeskonkurrens. Sedan hur man väljer att konkurrera med pestalgerna är upp till var och en: jag har t ex valt macroalger, andra väljer koraller. Såväl koraller som macroalger har ju det gemensamt att de är ljusskymmande, de tillför systemet stabilitet (inga ammoniumspikar) och de är platskrävande, dvs. tar upp plats som pestalgerna kunde ha tagit i anspråk.Men det är bara mina galna tankar. Citera
Julgran Postat 31 januari 2007 Författare Postat 31 januari 2007 Då var det dags för en uppdatering av värdena igen och lite funderingar.Nu har det gått tre veckor sedan jag påbörjade den här tråden och det har inte skett någon egentlig förändring till något bättre än. Det positiva är att ökningen av debresia har avstannat. Det negativa är att det finns massor med debresia överallt i karet.Fram till nu har jag prova med att inte göra vattenbyten. Det har inte fungerat så här långt. Men det var helt klart värt att testa.Saker som diskuterats i trådenOrsaker till problemet som tagits upp är silikat och fosfat i osmosvattnet, men saliferttesterna ger inget utslag på det efter osmosfiltret.Ett kar fyllt med ls med massa döda organismer har också diskuterats flitigt. Av 50 kg ls är 8 kg två månader, resten är över ett år. På ett par månader borde väl det som dött på 30 min transport från affären hem inte längre ge utslag, eller tar det längre tid än 60-70 dagar? Personligen borde stenen i karet vara hyfsat ok vid det här laget. Jag hade inte det här problemet när den tidigare stenen introducerades.Belysningen - lamporna kan ha fel k-tal. Jag tror inte att det är här orskaen till problemet ligger. Vare sig i antalet timmar eller vilka lampor som sitter i.Aquaphwosen har jag bytt tre gånger under dessa tre veckor så att man inte kan anta att den blir mättad och därmed läckt tillbaka.Jag har kört med aktivt kol av god kvalitet för att absorbera ev ämnen i vattnet. Det aktiva kolet har bytts en gång per vecka så kolet inte kan antas bli mättat.Caulerpan har på ett par veckor ökat till dubbla storleken, men det har tyvärr tom kommit debresia trådar på caulerpan. Den verkar trivas och den får belysning 24/7 i sumpen.Jag har satt en bit filtermatta i ett av facken i bubbelfällan. Det måste rengörs en gång per dag för att inte "gegga igen" av fritt simmande partiklar. Jag slutade bums med corall grower och Mg som tillskott. Resultatet är att Mg värdet har sjunkigt.Jag har startat upp en kalkvattenmixer som dessvärre stannade efter en vecka när pumpen i hinken med osmosvatten sa upp sig. Nu är den igång igen så nu sker förhoppningsvis all kompensering av det avdunstade vattnet som det var tänkt tillsammans med det högre Kh och PH värdet.Jag har även kompletterat med fler pumpar så det inte finns några ställen i karet där vattnet kan tänkas stå stilla. Det innebär att jag nu har ca 19000l/h som pumpar i karet. Finns inte en plats där vattnet kan stå stilla numera (om det nu var det som kunde vara en bidragande orsak enligt tidigare diskussioner)Här kommer mina värden:Värden när tråden startadesTemperatur: 24-25 Celcius (innan MH tänds)PO4 - Fosfat: 0 (självklart uppbundet i algerna)NO3 - Nitrat: 0,5 (kör med Aqualight Nitratfilter med små gula kulor – från filtret är det 0)NO2 - Nitrit: 0NH4 - Ammonia: <0,25 (syns lite dåligt, kan vara 0,25 också)Si - Silikat: 0PH: 8,0-8,1Ca – Calcium: 390KH: 7,7 med alkanitet 2,74Salthalt (mäts med Aqualight refraktometer): 1,026 (brukar pendla mellan 1,024-1,026 pga manuell vattenpåfyllning)Värden 2 veckor sedanTemperatur: 24,3 Celcius (innan MH tänds)PO4 - Fosfat: 0 NO3 - Nitrat: 0NO2 - Nitrit: 0NH4 - Ammonia: 0,25 (kan det vara från stenen på 8 kg jag köpte för en månad sen?)Si - Silikat: 0,01 (vad kan det bero på? Värdet är nu mäbart, det har det inte varit tidigare)PH: 8,1-8,2Ca – Calcium: 370 (calcium har sjunkit från 390)KH: 7,7 med alkanitet 2,74Salthalt (mäts med Aqualight refraktometer): 1,025Mg - Magnesium: 1180 (glömde jag att mäta förra gången, är lite lågt)Värden idagTemperatur: 24,0 Celcius (innan MH tänds)PO4 - Fosfat: 0 NO3 - Nitrat: 0NO2 - Nitrit: 0NH4 - Ammonia: <0,25 eller 0,25 (jag är osäker på om det är aningen gult eller om man ska tolka det som vitt)Si - Silikat: 0 PH: 8,1Ca – Calcium: 380KH: 7,4 med alkanitet 2,63Salthalt (mäts med Aqualight refraktometer): 1,024Mg - Magnesium: 1050 (är för lågt)Så hur bör man då tolka all denna information? Debresian ökar inte, innebär det att den har kommit till sitt max och att den snart kommer att minska?Den andra sjöharen dog också efter en vecka, det verkar som att giftiga ämnen har ackumulerats i debresian. De åtta eldräkorna och pepparmintsräkorna verkar må finfint. En av pepparmintsräkorna bär tom rom just nu. Clownfiskarna verkar också må fint.Kan saliferttesten för ammonia visa fel? Nu har jag haft samma värde i nästan två månader. Om värdet skulle vara korrekt, att det är 0,25, skulle då räkorna och clownerna verka må bra?Jag tänkte påbörja vattenbyten imorgon för att försöka hjälpa till och spä ut algsoppan. Skälet till det är att jag nu har provat i nästan en månad att inte göra ett endaste vattenbyte och jag kan inte se att att det skett någon vidare förbättring av läget.Over and out från Sveriges Debresia odlare nr 1... Citera
Julgran Postat 31 januari 2007 Författare Postat 31 januari 2007 Jag glömde...Självklart har jag inte lagt i mer sten eller fyllt på med ny "städpatrull" än. Om karet stabiliserar sig inom 2-3 veckor så kommer jag att lägga i nya sniglar, en ny sjöhare, ev en borre och lite fler eremitkräftor. En ny gul kirurg kommer det också att bli igen så snart vattenvärdena tillåter... Citera
Lasse Postat 31 januari 2007 Postat 31 januari 2007 Fortfarande ammoniumvärdet - kan du krosstesta med någon annan test?MVH Lasse Citera
PatriksS Postat 31 januari 2007 Postat 31 januari 2007 Plocka/sug gärna ut debresian för hand. Går det inte att dra loss den kan man troligen ansa det med saxen. Det är lite svårt att tänka sig att det du redan odlat upp kommer att försvinna ut i tomma intet, oavsett åtgärder. Om du nu verkligen har ammonium så har du också orsaken till algerna. Citera
Julgran Postat 1 februari 2007 Författare Postat 1 februari 2007 Jag ska köpa ett annat test för att kolla ammoniumvärdet. Verkar knas att jag fortfarande har ammonium i karet.Debresian som sitter på stenen är svår att ta bort/ansa. Det som sitter på väggarna eller på botten är lättare att få bort. Citera
Julgran Postat 2 februari 2007 Författare Postat 2 februari 2007 Nu har jag fått igång min UVC också..burn algae burn.....Hoppas UVn zappar ihjäl alla sporer som bara den. Citera
Julgran Postat 28 mars 2007 Författare Postat 28 mars 2007 Då var det dags för en ännu en uppdatering av värdena och som ni ser så har det gått nästan två månader av puttrande i grytan sen senaste uppdateringen.Vad har då hänt under dessa två månader?1) Ingenting har lagts till, utan karet har fått sköta sig helt själv. Inga tillsatser med andra ord, så PH och KH har fått "sköta sig själv". Det enda jag gjort är att manuellt ta bort den Debresian som är lätt åtkomlig och adderat nytt omosvatten som ersättning för det avdunstade.2) Mina två clownfiskar och räkor har fått minimalt med mat, allt för att ingen ska kunna säga att jag matar för mycket. Och jag lovar att ingen kan säga att jag matat för mycket.3) Jag tycker mig nu se att Debresian har ändrat färg från den djupgröna färgen den hade från början till en mer brungrå nyans. Delar av Debresian har också lätt lossnat från ls.4) Jag har under dessa två månader kört med aktivt kol, fosfat remover, nitratfilter, skummare och UVC dygnet runt. Kalkvattenmixern fick jag ta bort då MicroJet pumpen inte orkar trycka vattnet genom slangen. Tips tas tacksamt emot vilken pump som lämpar sig (och som håller) att trycka osmosvatten genom mixern så vattnet från mixern sakta droppar ner i sumpen.5) Korallerna har sett ut och må bra tills för ett par dagar sedan, så då tyckte jag att det var dags att fixa till mina värden igen så jag började med två stycken 50 lit vattenbyten (en på morgonen och en på kvällen).6) Caulerpan växer i sumpen, men inte så där otroligt som en del av er skriver. Det är knappast tal om att skörda varje/varannan vecka. Snarare ökar den sakta i storlek, men den ser lite blek ut som om den inte får tillräckligt med näring. Jag har inte behövt skörda en endaste gågn än så länge.7) Jag tog bort filtermattan i sumpen. Det var för jobbigt att rengöra 1-2 gånger per dag.Saker som tidigare diskuterats i trådenOrsaker till problemet som tagits upp är silikat och fosfat i osmosvattnet, men saliferttesterna ger inget utslag på det efter osmosfiltret. Check!Ett kar fyllt med ls med massa döda organismer har också diskuterats flitigt. Av 50 kg ls är 8 kg två månader, resten är över ett år. På ett par månader borde väl det som dött på 30 min transport från affären hem inte längre ge utslag, eller tar det längre tid än 60-70 dagar? Personligen borde stenen i karet vara hyfsat ok vid det här laget. Jag hade inte det här problemet när den tidigare stenen introducerades. Senaste stenbiten köptes i nov/dec, kan inte vara ett problem länkre. Check!Belysningen - lamporna kan ha fel k-tal. Jag tror inte att det är här orskaen till problemet ligger. Vare sig i antalet timmar eller vilka lampor som sitter i. Har inte bytt än, avvaktar lite till då jag inte tror att MH-lamporna i sig är grundproblemet. Chack!Aquaphwosen har jag bytt tre gånger under dessa tre veckor så att man inte kan anta att den blir mättad och därmed läckt tillbaka. Har bytt en gång till sen dess. Check!Jag har kört med aktivt kol av god kvalitet för att absorbera ev ämnen i vattnet. Det aktiva kolet har bytts en gång per vecka så kolet inte kan antas bli mättat. Har bytt kontinuerligt, bör inte bli mättad. Check!Caulerpan har på ett par veckor ökat till dubbla storleken, men det har tyvärr tom kommit debresia trådar på caulerpan. Den verkar trivas och den får belysning 24/7 i sumpen. Har inte utecklats så mycket som jag trodde och den är lite blek.Jag har satt en bit filtermatta i ett av facken i bubbelfällan. Det måste rengörs en gång per dag för att inte "gegga igen" av fritt simmande partiklar. Numera borttagen pga lathet.Jag slutade bums med corall grower och Mg som tillskott. Resultatet är att Mg värdet har sjunkigt. Check!Jag har startat upp en kalkvattenmixer som dessvärre stannade efter en vecka när pumpen i hinken med osmosvatten sa upp sig. Nu är den igång igen så nu sker förhoppningsvis all kompensering av det avdunstade vattnet som det var tänkt tillsammans med det högre Kh och PH värdet. Är borttagen då pumpen inte orkade trycka vattnet igenom mixern.Jag har även kompletterat med fler pumpar så det inte finns några ställen i karet där vattnet kan tänkas stå stilla. Det innebär att jag nu har ca 19000l/h som pumpar i karet. Finns inte en plats där vattnet kan stå stilla numera (om det nu var det som kunde vara en bidragande orsak enligt tidigare diskussioner) Check! Är tom över 20000/h numera.Här kommer mina värden:Värden när tråden startadesTemperatur: 24-25 Celcius (innan MH tänds)PO4 - Fosfat: 0 (självklart uppbundet i algerna)NO3 - Nitrat: 0,5 (kör med Aqualight Nitratfilter med små gula kulor – från filtret är det 0)NO2 - Nitrit: 0NH4 - Ammonia: <0,25 (syns lite dåligt, kan vara 0,25 också)Si - Silikat: 0PH: 8,0-8,1Ca – Calcium: 390KH: 7,7 med alkanitet 2,74Salthalt (mäts med Aqualight refraktometer): 1,026 (brukar pendla mellan 1,024-1,026 pga manuell vattenpåfyllning)Värden mitten av JanuariTemperatur: 24,3 Celcius (innan MH tänds)PO4 - Fosfat: 0 NO3 - Nitrat: 0NO2 - Nitrit: 0NH4 - Ammonia: 0,25 (kan det vara från stenen på 8 kg jag köpte för en månad sen?)Si - Silikat: 0,01 (vad kan det bero på? Värdet är nu mäbart, det har det inte varit tidigare)PH: 8,1-8,2Ca – Calcium: 370 (calcium har sjunkit från 390)KH: 7,7 med alkanitet 2,74Salthalt (mäts med Aqualight refraktometer): 1,025Mg - Magnesium: 1180 (glömde jag att mäta förra gången, är lite lågt)Värden 2007-02-02Temperatur: 24,0 Celcius (innan MH tänds)PO4 - Fosfat: 0 NO3 - Nitrat: 0NO2 - Nitrit: 0NH4 - Ammonia: <0,25 eller 0,25 (jag är osäker på om det är aningen gult eller om man ska tolka det som vitt)Si - Silikat: 0 PH: 8,1Ca – Calcium: 380KH: 7,4 med alkanitet 2,63Salthalt (mäts med Aqualight refraktometer): 1,024Mg - Magnesium: 1050 (är för lågt)VÄRDEN 2007-03-28Temp 25,1 Celsius precis före tändandet av MHnPO4 Fosfat 0NO3 Nitrat 0NO2 - Nitrit 0NH4 Ammonia <0,25 Ser ut som grumligt vitt vatten, men det är inte kritvitt. Enligt färgskalan tycker jag att det ser ut som <0,25, men man kan aldrig vara säger då allt är i betraktarens ögon. Värdelöst testkit tycker jag eftersom man inte kan avgöra klart och tydligt om man har Ammonia eller inte. Men det ser ut som jag att jag inte har Ammonia, i alla fall inbillar jag mig det. Räkorna lägger rom och ömsar skal och det tar jag som en garanti för att jag inte har Ammonia i karet.Si 0PH 8,1Ca 360KH 6,8 alkanitet 2,45 (låga värden, men som beror på att karet fått sköta sig själv i två månader)Salthalt 1,024Mg - 1080Med lite tur så hoppas jag att Debresian så småningom ska konkurreras ut av en del Caulerpa som sitter på den senaste ls stenen jag köpte och den som ligger i sumpen. Vid senaste vattenbytena så "dammsög" jag stenarna och en hel del av Debresian följde med i slangen. Det avtappade vattnet såg nästan ut som en utspädd spenatsoppa, så en del del Debresia följde med ut ur karet. Jag kommer att fortsätta med dammsugningen i samband med vattenbyten då jag tror att det är det minst skadliga sättet för stenen. Jag vill inte skrubba bort en massa annat från stenarna som jag läst att en del andra gjort på sina stenar.Over and out från Sveriges Debresiaodlare no1... Citera
petrol Postat 28 mars 2007 Postat 28 mars 2007 Jag frångår min princip och svarar utan att ha läst hela tråden (9 sidor!):Kirurger äter debresiaalger med stor aptit (?).Astrea och turbo borde fungera (?).(?) Är för jag vet inte om du provat. Citera
Julgran Postat 28 mars 2007 Författare Postat 28 mars 2007 petrolFramgår i tråden att jag köpt två sjöharar och en gul kirurg som alla dessvärre dog. Jag tror tyvärr att det fanns gifter ackumulerat i Debresian, så de åt sig till döds.Samma sak med sniglarna, de har blivit färre med tiden. Nu har jag inga alls, ser ingen idé i att lägga i fler som äter sig till döds innan jag vet att Debresian är på väg bort. Hade ca 30-40 sniglar som alla nu är i snigelhimlen. Citera
petrol Postat 28 mars 2007 Postat 28 mars 2007 Som sagt så har jag inte läst hela tråden..Lider med dig, otrolig jobbigt att inte kunna stoppa i något som äter algerna.Du vågar inte prova med en sjöborre? Citera
petrol Postat 28 mars 2007 Postat 28 mars 2007 Med lite tur så hoppas jag att Debresian så småningom ska konkurreras ut av en del Caulerpa som sitter på den senaste ls stenen jag köpte och den som ligger i sumpen.Prova med att lägga upp all caulerpa i huvudkaret om du inte har något som äter algerdå får caulerpan exakt samma förutsättningar som debresian.Har du provat med xenia? En mycket bra näringsexport. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.