Julgran Postat 9 januari 2007 Författare Dela Postat 9 januari 2007 patrikss - jag tror inte på en metod som löser allt. Kombinationen av åtgärder under en längre tid hoppas jag kommer att hjälpa. Caulerpan i sig har ju inte direkt brist på näring för tillfället att ta av. Förhoppningen är ju att den ska "sno" näring så att Debresian stannar upp och till slut försvinner. Så när vattenbytena och AquaPhosen har gjort miljön ogästvänlig så är det ju ganska lätt att öka näringstillskottet igen. Jag hoppas inte det du skriver ska behöva bli något problem. (känns som att problemen jag har med Debresian är tiofalt värre för tillfället) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Julgran Postat 9 januari 2007 Författare Dela Postat 9 januari 2007 Den där j-a bildenTack för bilden Lasse. Jag åkte faktiskt till Teknikmagasinet idag och köpte deras mikroskop för 299 kr. Inte bästa mikroskopet, men man ser i alla fall om det ser likadant ut som på din bild. Jag försökte även ta en bild, men rsultatet blev inte bra så jag får försöka förklara hur algen ser ut istället.Algerna ser inte alls ut som på din bild. Deär istället som fina raka trådar som är gröna och genomskinliga. Alla trådar ser likadana ut. Det ser ut ungefär som långt, jämntjockt gräs. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 10 januari 2007 Dela Postat 10 januari 2007 Tack för bilden Lasse. Jag åkte faktiskt till Teknikmagasinet idag och köpte deras mikroskop för 299 kr. Inte bästa mikroskopet, men man ser i alla fall om det ser likadant ut som på din bild. Jag försökte även ta en bild, men rsultatet blev inte bra så jag får försöka förklara hur algen ser ut istället.Algerna ser inte alls ut som på din bild. Deär istället som fina raka trådar som är gröna och genomskinliga. Alla trådar ser likadana ut. Det ser ut ungefär som långt, jämntjockt gräs.Du ser alltså inga tydliga cellväggar (tvärstreck)? I så fall är det med stor sannolikhet ingen cyano.Följ du råden från JR - även om jag nog anser att fosfatfällaren inte spelar någon roll i detta fall. Du kan lika gärna vara utan den. Du ligger troligtvis redan på så låga nivåer av P att det ligger under upptagningsförmågan. När jag skrev detta fick jag en elak tanke. Om du gör det (ligger under upptagningsförmågan) så finns det åtminstone en teoretisk chans att Aqua Phosen "läcker" till baka små mängder av P. Det är ett jämnviktsförhållande. Har du ackumulerat P under en längre tid så skulle jag åtminstone byta ut den helt mot ny för att garantera att det inte blir ett återläckage. MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jojjen Postat 10 januari 2007 Dela Postat 10 januari 2007 -skaffa mycket snabbväxande makroalger som Chaeto (helst inte Caulerpa). Fick bara tag på caulerpa, ska kolla upp vad Chaeto är för något. Jag har inte hört talas om det tidigare.Finns att läsa om här tex: http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=2401 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Julgran Postat 10 januari 2007 Författare Dela Postat 10 januari 2007 Lasse - nej, inga som helst tvärstreck. Jag kollade så noga jag kunde för att jämföra mot din bild. Ingen likhet...Aqua Phosen har legat i ett par veckor nu, så det kanske är dags att byta ut den mot ny?Jojjen - tack för länken Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 10 januari 2007 Dela Postat 10 januari 2007 Att du köpte nyinkommen sten tror jag delvis kan ligga bakom problemet och det faktum att du kan uppmäta ammoniak. Det kan finnas organismer som fortfarande ruttnar i stenen och det är en anledning varför jag har svårt att förstå varför folk ofta tror att ny sten automatiskt är bättre och mindre problemfylld än "begagnad" sten. Jag vet själv inte heller hur bakteriefloran ser ut i stenen efter flera dygn utan vatten (kanske inga problem).Sanden hade stannat på plats om du låtit den vara ett tag tills den blivit mer kompakt, bundits upp av kalkbindande bakterier och organiskt material. Nu tror jag som sagt att du kan få problem när du ska ner med sanden igen (kanske lika bra att ta i det nu). Sanden hade hjälpt till med nedbrytningen även om många ser sanden som en "detriusfälla" som ställer till med problem. Detta är återigen något jag inte helt håller med om (surprise ), i synnerhet inte när sanden kommit igång. Har du något silikattest att testa osmosvattnet med? Att vattenbyten ofta innebär en uppsving med problemalger är ingen nyhet och eftersom dina akvarievärden är så låga tror jag bara att du bidrar till att öka problemet. Det kan även finnas spårämnen som algerna gillar som kommer från ditt kranvatten som inte går att mäta eller uppskatta effekten av. Fosfat är också mycket svårt att mäta med våra tester och många tester mäter bara oorganiskt fosfat och inte organiskt fosfat (osäker på hur detta är med salifert). Debresia och Bryopsis är de alger som är mest känsliga för fosfater i vattnet. Däremot skulle jag dammsuga botten och din LS och då självklart ersätta detta vatten med nytt men som sagt stora vattenbyten i din situation tror jag bara är att hälla bensin på lågorna. Tack vare Lasses analys så verkar avstängningen av skummaren inte kunna hjälpa dig eftersom det inte är fråga om en cyano bakterie (intressant dock att det verkar finnas en möjlig teoretisk förklaring till detta).Jag är också lite skeptisk till fosfatremover om du inte har uppmätbara värden och i synnerhet om det är gammalt då det kan läcka tillbaka fosfater. Pröva utan ett tag och se om du märker någon skillnad eller använd fosfatremover i vattnet du byter. Du kanske kan pröva att köra igång med kalkwasser istället om du inte gör det idag? Jag tror det löser sig om några veckor när stenen är inkörd och dina algätare kommer igång annars så tycker jag du ska köra med Algen EX om inte situationen förbättras. MvhPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Julgran Postat 10 januari 2007 Författare Dela Postat 10 januari 2007 Tack för dina svar clownenGällande stenen så kan det helt klart vara så att det finns något som ruttnar på stenen. Men i så fall rör det sig om 8 kg av 60 kg sten totalt. För det var en stor 8 kg sten som jag köpte för en månad sen drygt. Månaden före det köpte jag en sten på 7 kg, resten av stenen är minst ett år gammal.Gällande sanden så ska jag inte hälla tillbaka den. Nu kör jag utan för att få bukt med problemet. Jag tänker inte lägga tillbaka den och få ännu mer problem.Jag har testat Silikatet efter osmosen och silikatfiltret = 0. När jag gör ett vattenbyte försöker jag skrapa bort allt löst och suga upp det som går att suga upp.Phosfatremovern har legat i sumpen i två veckor. Jag vet inte om det är gammalt eller inte. Ska jag byta mot ny?Jag köpte en beg kalkvattenmixer (eller vad det nu heter) som står och väntar på att jag har skaffat mig kunskapen om hur jag ska sköta den. Det är en Aqua Medic (hög fyrkantig plastlåda). Jag köpte även en kalkreaktor samtidigt. Men som sagt så har jag inte kört igång dem än. Under tiden kör jag med Saliferts KH buffer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 10 januari 2007 Dela Postat 10 januari 2007 Vad hade du för värden på fosfat när du la ner fosfatremovern?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Julgran Postat 10 januari 2007 Författare Dela Postat 10 januari 2007 ups, jag hittar inte pappret med tidigare mätningar...Jag vet att nivån inte var hög tidigare heller, så det kan inte vara någon stor skillnad på värdena. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 10 januari 2007 Dela Postat 10 januari 2007 Jag frågade bara för att veta om den absorberat något. Eftersom de flesta av dessa produkter jobbar på jämnviktsbasis så blir det lite konstigt om nivån i vattnet sjunker för lågt. Då kommer ditt fosfatfilter att läcka små (ej mätbara) mängder och fungera som en fosforreserv om det hunnit absorberat mycket innan. I ditt fall hade jag nog gjort som Clownen föreslog eller åtminstone bytt utt det mot nytt.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Julgran Postat 10 januari 2007 Författare Dela Postat 10 januari 2007 ok, då tar jag och byter till nytt imorgon.En glädjande nyhet är att sjöhare nr2 mumsar för fullt på bakväggen. Han låg gömd hela dagen och nu har han varit framme och käkat i ett par timmar.Hur snabbt måste jag suga upp sjöharens "pluppar" så avföringen inte påverkar resten negativt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 10 januari 2007 Dela Postat 10 januari 2007 Nu kan jag banne mig inte hålla käft längre. Jag är av motsatt uppfattning. Att stänga av skummare skulle definitivt hjälpa dig, Julgran, oavsett om problemet är cyano eller håralger. Har du skummaren påslagen luftar du ut ammonium, som behövs som kvävekälla till dina makroalger (Caulerpa eller chaeto om du får tag på den senare). N:P-kvoten blir snedvriden, vilket missgynnar makroalger och då indirekt gynnar håralger, eftersom dessa är mycket tåligare mot ogästvänliga förhållanden än makroalgerna.Jag ser det som höjden av minst sagt förvirring (inget illa menat) att försöka skaffa makroalger för näringskonkurrens samtidigt som man:1) skummar 2) byter massa akvarievatten mot RO-vatten 3) fosfatreducerar med ngt medel, samt slutligen 4) plockar upp avföring från djur (haren) som käkar alger. (Detta är ju helt sjukt!)Mitt råd skulle vara att introducera Caulerpa och Chaetomorpha och att inte tillämpa någon av de ovannämnda åtgärderna. Låt karet gå ett par veckor tills makrosarna börjar konkurrera ut håralgerna. Låt naturen sköta det åt dig, varför blanda sig i? Låt haren mumsa i sig algerna, alternativt plocka ut lite håralger själv om du orkar, samt se dina makrosar växa sig fina om någon vecka. Mata normalt, använd gärna någon skumfilterpatron (t ex blå filtermatta) för att inte få ammoniumtoppar. Låt lite detritus samla sig på bottnet, det gynnar inte bara makroalgerna, utan djurlivet i hela akvariet i stort. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Julgran Postat 10 januari 2007 Författare Dela Postat 10 januari 2007 ok....Måste säga att man blir lite förvirrad ibland. Först ska man göra på ett sätt, sen förespråkar andra ett annat sätt och sen kommer nya bud.Att skumma trodde jag var ett sätt att få bort döda partiklar från vattnet. Så nu ska jag inte skumma, när ska jag i så fall skumma? Det blir klart billigare att ha ett kar om jag nu kan sälja skummaren (eftersom jag inte behöver den).Jag har bytt 4 x 45 liter på 30 dagar på ett 400 lit kar. Är det verkligen för mycket? Det som byts är sånt som jag har "dammsugit" ur för att få bort så mycket alger som möjligt.Fosfatreducering - först tycker alla att det är bra och sen säger du att det inte är bra. Vad gäller? Aftonbladet eller expressen? Jag har inget emot att låta sjöharens pluppar vara kvar, men eftersom det har undrats en hel del om hur pass mycket jag tillför karet i form av näring så är det naturligt att man börja undra ifall plupparna ska bort eller inte. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 11 januari 2007 Dela Postat 11 januari 2007 tyvärr så gör ju pampers inga modeller som passar din sjöhare, men jag tror att det är en bra ide att städa så fort som möjligt, eftersom jag antar att det funkar enligt principen fostaf in=fosfat ut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 11 januari 2007 Dela Postat 11 januari 2007 patrik, julgran försöker bli av med debresia - inte odla macro! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 11 januari 2007 Dela Postat 11 januari 2007 Skummaren tar framför allt döda partiklar ur vattnet. Den tar också bort lösta proteiner och i viss mån aminosyror. Skumningen minskar näringsnivån i karet och därigenom så småningom algväxten. Om du bara tillför algätare blir näringen kvar som skit från algätarna. Fosfatreducering minskar i alla fall på sikt algmängden. Nitraten reduceras av bakterier i stenen sanden så gör man inget år fosfaten så får du förr eller senare cyano genom att det blir fosfatöverskott. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 11 januari 2007 Dela Postat 11 januari 2007 Förstår att du blir förvirrad Julgranen . Du har bytt 180L vatten plus avdunstat vatten (ca 60L?) på kort tid (dvs mer än 50%). Det innebär att du hällt på drygt 20L orenat vatten i karet. Med tanke på hur känsliga dessa alger är för fosfater är detta inget jag skulle gjort. Nu har däremot dina sjöharar börjat knapra i sig algerna och då tycker jag du ska dammsuga botten oftare eftersom de mycket riktigt inte har blöjor (även om avföringen lättare tas upp av skummaren än om du bara skrapar väggarna från alger). Jag rekommenderar inte massiva vattenbyten för det. Varför jag tycker att du ska köra igång med kalkwasser är att det tar bort fosfater ur karet utan att det riskerar att läcka tillbaka fosfater (som jag förstått det). Du kan också lägga kalkwasser i det automatiska påfyllet om du känner att du inte är redo för tekniken ännu.Jag tycker inte du ska stänga av skummaren eftersom det inte rör sig om cyano och algerna, både mikro och makro, helt tydligt får tillräckligt med näring som det är idag.Tror det här kommer att lösa sig .En sista fråga bara som jag kanske missat; hur mycket och vad matar du med idag? Fiskmat innehåller som bekant mycket fosfater och spårämnen. Jag skulle upphöra/minska med matningen en tid för att minimera att detta förvärrar situationen. De flesta arter klarar sig utmärkt utan mat en vecka och det är nog något jag skulle provat när jag märker att sjöhararna börjat konkkurrera med algerna på allvar.MvhPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 11 januari 2007 Dela Postat 11 januari 2007 ok....Måste säga att man blir lite förvirrad ibland. Först ska man göra på ett sätt, sen förespråkar andra ett annat sätt och sen kommer nya bud.Att skumma trodde jag var ett sätt att få bort döda partiklar från vattnet. Så nu ska jag inte skumma, när ska jag i så fall skumma? Det blir klart billigare att ha ett kar om jag nu kan sälja skummaren (eftersom jag inte behöver den).Jag har bytt 4 x 45 liter på 30 dagar på ett 400 lit kar. Är det verkligen för mycket? Det som byts är sånt som jag har "dammsugit" ur för att få bort så mycket alger som möjligt.Fosfatreducering - först tycker alla att det är bra och sen säger du att det inte är bra. Vad gäller? Aftonbladet eller expressen? Jag har inget emot att låta sjöharens pluppar vara kvar, men eftersom det har undrats en hel del om hur pass mycket jag tillför karet i form av näring så är det naturligt att man börja undra ifall plupparna ska bort eller inte.Julgran, som du ser så råder det delade uppfattningar på forumet (och i resten av världen) om vilken väg man skall välja i kampen mot mikroalger. Tar lite kort om det.På reven råder det hiskelig näringskonkurrens om näringsämnen, såväl organiska (krill, plankton - allt som är levande) som oorganiska (nitrat, fosfat, järn m.m.). Tack vare mångfalden av olika koraller, fiskar, lägre djur och växter tas allting tillvara - inget går till spillo utan var och en smörjer kråset med någonting. Därför ser reven ut som de gör: otroligt näringsfattigt vatten, färgstarka koraller, livliga fiskar och bara stenar, utan skitalger (men kanske med kalkalger).Detta försöker sedan varje akvarist återskapa. Det skall vara nakna stenar, kliniskt rena (men gärna med kalkalger) där korallerna sitter här och var. Någon algtillväxt tolereras inte av oss själva - det anses vara fult med alger, för då får man ju inte den rätta revkänsla. Och i och med att det är mycket svårt att återskapa den mångfald - däribland massa levande algkonsumenter - som råder i havet, försöker man skaffa man-made substitut till mångfalden.En av dessa substitut är skummare. Tanken med den är att ta ut organiska ämnen (såväl levande som döda) från vattenkolumnen innan dessa organiska ämnen omvandlas, med hjälp av bakterier, till oorganik, dvs. ren nitrat, fosfat, järn m.m. Det är alltså egentligen oorganiken man är ute efter, eftersom det har påvisats att bl.a. nitrat och fosfat hindrar kalcifieringen (tillväxt) hos stenkoraller. Problemet med en skummare är att man dels inte vet vad som skummas ut - något som kanske är livsnödvändigt hamnar i vasken - och dels att skummaren luftar ut ammonium, som är en källa till nitrat. Och visst kan man tycka att det är bra att lufta ut ammonium helt och hållet, så slipper man nitrat senare. Men skummaren verkar inte skumma ut lika mycket fosfat, som kan akkumuleras i ett akvarium trots en skummare. För lite nitrat men god tillgång på fosfat synes trigga igång cyanobakterier och mikroalger.Det för oss till det andra substitutet: fosfatremovers. Jag är inte teknisk kunnig och kan inte gå in på borttagningsmekanismer här, men av det jag läst (och det Lasse försöker, tyvärr ganska framgångslöst påpeka) så tar inte removers så mycket som det egentligen behövs för att näringsbegränsa cyano eller mikroalger. Dvs. removers tar snabbt bort om det är myyycket fosfat, men ponera att cyano klarar sig med säg 0,003 ppm i fosfatnivå (bara ett exempel) och en fosfatremover klarar endast att ta bort fosfat till exempelvis 0,5 ppm så förstår du varför det är otroligt många som har massa besvärande alger trots fosfatremovers och skummare. Ögna lite snabbt trådarna på reefcentral.com så fattar du omfattningen av problematiken.Vidare försöker många bli av med ansamlad näring med hjälp av det tredje substitutet: stora vattenbyten. Visst, man kanske tillför otroligt rent vatten med hjälp av en RO/DI-enhet, men det vattnet hälls ju inte i en kliniskt rent kärl, utan i ett vanligt akvarium med fisk, där det oftast matas rätt friskt, vilket gör att hela meningen med ett renat vatten går förlorad, i vart fall för mig ter det sig så. Man häller i rent vatten som sekunderna efter är lika "smutsigt" igen.Därutöver förordar många att köra med det fjärde substitut: barebottom, dvs. man har enbartsten i karet, utan någon sand, av rädsla för att sanden samlar på sig detritus. Man vill kunna slamsuga varenda liten vrå för att få bort allting som kan tänkas förpesta sitt rena (och rätt dyra) vattnet man precis hällt i från RO/DI. Grejen är dock - som jag ser det - att fiskarna producerar massa ammonium via gälarna, och inte via sitt bajs. Ammoniumet från gälarna triggar håralgerna, varför jag har kunnat observera verkligen många barebottom tanks som har en rätt fin tillväxt av håralger på det rent sugna bottnet.Jag tror mig ha hittat - absolut inte först med det heller - ett "botemedel" mot alla dessa problem, men som sagt, det råder väldigt olika meningar om sättet att köra ett saltvattenskar på och hur man skall bekämpa skitalgerna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Julgran Postat 11 januari 2007 Författare Dela Postat 11 januari 2007 clownen - jag ska försöka få igång kalkwasser på en gång om det kan tänkas hjälp till. Känns som det finns två skolor med vattenbyten, en som förespråkar "byt 10% upp till några gånger i veckan" till "gör inget vattenbyte". Svårt att veta vad man ska göra.Jag tänkte i alla fall dammsuga upp skiten efter haren.Gällande maten så kan jag lova att det inte matas för mycket, snarare för lite. Speciellt nu när det är problem.För tillfället matar jag fryst artemia och formula 1, ungefär i storleken av en liten ärta varannan dag. Jag stänger av pumpen och clownerna kastar sig efter maten och de få bitar de missar tar räkorna. Pepparmintsräkorna simmar tom ända upp till ytan för att sno maten från clownerna. Det kan absolut inte vara så att jag matar för mycket. Snarare är det så att de kanske får för lite.Den frysta artemian tinar jag i ett litet glas med vatten från karet. Sen häler jag bort vattnet och matar med det som är kvar. Fomula 1 pellets matar jag med några få i taget så clownerrna hinner äta upp. Om inget har hamnat på botten brukar jag ta 5-6 korn och droppa dem så de hamnar hos några av räkorna. Räkorna kommer fram direkt och tar de pellets som jag släpper ner.Jag kan inte se att maten skulle kunna orsaka de problem jag har för tillfället. Det ligger inga drivor med ouppäten mat på bottenpatrikss - gällande fosfatremover så har jag endast möjligheten att använda eller inte använda. Om det snabbt mättas så borde det innebära att lägger jag i ny fosfatremver som kan den absorbera mer. Att det inte får bort allt har jag inte heller räkna med, men det måste väl vara bättre att ha det än inte om man fått en algexplosion av debresia som jag har fått, eller?Gälland ematningen så har jag två små clownfiskar på 6 cm i ett drygt 40 lit kar. Till det har jag 5 pepparmintsräkor och 3 eldräkor. Och nu nyligen även en ny sjöhare. Jag kan inte se att mitt kar kan jämföras med ett "normalt" kar med 15-20 fiskar i. Jag har inte ens kommit dit än iom algexplosionen.Jag inser att det är något som har gjort att jag har för mycket näring i karet. Allt jag vill är att försöka sänka näringen så att algerna till slut minskar och kan tas bort. Alla verkar ense om vad som måste göras, men sen hur det ska göras verkar det finnas delade meningar om.Jag har följande möjligheter:-Lägga i ny fosfat remover eller ta bort helt-Ha på skummaren eller stänga av skummaren-Minska/öka på ljuset eller ha kvar ljuset på 4 tim/dygn-Minska vatten byten/inga vattenbyten eller fortsätta med ett 10% vattenbyte i veckan.-Jag kan ha kvar Caulerpa i sumpen eller så kan jag ta bort den-Jag kan buffra vattnet med Salifert KH Buffer eller starta med Kalkwasser-Jag kan hoppas att sjöhare nr 2 gör jobbet eller så gör den inte det-Jag kan INTE mata mindre än vad jag gör idag-Jag tänker INTE ha i nya fiskar och mer ls innan all Debresia är borta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 11 januari 2007 Dela Postat 11 januari 2007 Allt jag vill är att försöka sänka näringen så att algerna till slut minskar och kan tas bort. Min uppfattning är att näringssänkningen kan allra effektivast uppnås med makroalger. Näringen kan på detta sätt bindas upp i makroalgerna bortom det som man kan göra med skumningen och fosfatremovers. En annan utväg är att köra enligt Lasses metod, där man välkomnar skitalger som suger i sig all näring, men då får du vara beredd på att skaffa ordentligt med betare (sniglar av olika sorter samt möjligen eremitkräftor). Av vad jag förstod så tilltalas du inte av mikroalgerna.Ett annat alternativ är som jag påpekade tidigare: tillsats av en kolkälla, dvs. vodka eller socker, som gör att du får en bakterieblomning. Då får du köra med skummaren på. Bakterierna, som gynnas av koltillsatsen, tar förmodligen upp all näring fortare än t o m mikroalger, och bakterierna tas i sin tur ut av skummaren. Jag testade köra med sockret, det synes fungera rätt bra faktiskt, men jag själv blev rätt trött på att tömma skummarkoppen titt som tätt. Precis som med makroalger har du dock även med bakteriemetoden en inkörningsperiod: medan nitratet minskar rätt kontinuerligt får du en fosfatminskning först efter fyra veckor (29 dagar har jag för mig). Vodka/sockermetoden kommer dock att göra det meningslöst att skaffa Caulerpa - det blir nog inget över till algen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 11 januari 2007 Dela Postat 11 januari 2007 Hade du haft höga värden (högre än osmosvattnet) hade jag också förordat täta vattenbyten eller rowaphos men inte nu, i synnerhet inte då din alg är så känslig mot fosfater. Jag skulle istället försöka suga upp skiten men hålla ner mängden vatten så mycket som möjligt. Men nu tycker jag du gör helt rätt (förutom vattenbytena) och jag tror du kommer märka resultat snart. När makroalger och din LS kan hantera näringsupptaget bättre så skulle jag göra vattenbyten som vanligt. Nu tror jag inte vattenbytena har så stor effekt här utan jag tror stenen är den främsta boven. Du har ingen möjlighet att ta upp den stenen du köpte i mitten av december och låta denna gå i en tunna några veckor? /Peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 11 januari 2007 Dela Postat 11 januari 2007 Julgran, är du enbart ute efter att bli av med dina mikroalger och inte vill hitta någon akvarieskötselsfilosofi (i a f just nu) så skulle det första steget vara att inte att oroa sig för näringsnivåerna i karet utan att hitta en lämplig algkonsument. Detta är den odiskutabelt snabbaste vägen till framgång i kampen mot en alg, och något som du själv ser med egna ögon från dag till dag. Den mest tillämpliga tråd som jag hittade igår gällande ditt problem är följande:http://reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=167632Bry dig inte om att de först diskuterar Bryopsis, längre in i tråden spårade diskussionen ut på andra möjliga alger och vem som kan tänkas konsumera vad. Jag låter dig själv dra slutsatser vilken algätare passar dig, även om jag har vissa tankar om det. Det finns säkert flera trådar i ämnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Julgran Postat 11 januari 2007 Författare Dela Postat 11 januari 2007 Tack allihopa för länkar och tips!I will keep u posted... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 11 januari 2007 Dela Postat 11 januari 2007 Lasse - ska kolla ph imorgon precis före släckningIngvar - för mycket näring verkar det ju vara eftersom algerna fått fäste, men jag kan inte se var näringen kommer ifrån. Med bara två clownfiskar i ett 400 lit med ytterst lite matande så kan jag inte tänka mig att näringen kommer ifrån maten till fiskarna.Jag har trott att mina problem har kommit av att jag inte har gjort vattenbyten när jag har haft skummare och det kombinerat med lite för dålig cirkulation har gjort att algerna har fått puttra i fred.Jag har mitt 80 lit + en 150w MH på 10k som jag skulle kunna starta upp med Caulerpa. Alternativet är 3x24 T5 compact med 14k som sitter i huven på det karet. Vilket ljus är bäst av de två?Helt perfekt gör det! Det är en mycket effektiv metod och skörda Caolerpan regelbundet. Näring finns i all levande sten vid rätt pH så är det bundet som kalsiumfosfat, vilket algerna förmår utnyttja. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 11 januari 2007 Dela Postat 11 januari 2007 Julgran, om du ändå tänker starta med Caulerpa, så använd lampor som har nära till ca 6500 K. Dessutom kan du tänka på att Caulerpan har en mycket låg ljuskompensationspunkt, dvs. den är inte alls ljuskrävande. En annan viktig sak är att en MH på 150w över en 80 liters kar kan driva upp vattentemperaturen. Tänk då på att Caulerpa har en optimal växttemperatur mellan 20 och 30 C. Den dödliga temperaturen för caulerpan är 32 grader Celsius. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.