Gå till innehåll

Freddis första saltvattensakvarie


Freddi

Rekommenderade inlägg

Tack för id:t på denna, detta är bara en liten del som jag provade med.

Jag som ju en LS som är gansk bra täckt med en sådan koloni,rätt snygg faktiskt tycker jag. När polyperna är ute så lyser det upp en liten grön knapp liksom i mitten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 343
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är bara vattnet som är nytt (kran vatten).

Använder du inte osmos? Isåfall rekomenderar jag dig att köra med rowaphos (om du inte redan gör det, har inte läst hela tråden) och sen införskaffa en osmos, den är ju relativt "billig"..

Och visst ser det ut som stjärnpolyper, jag hade turen att få dessa med "på köpet" på en sten. Lyser ilsket grönt och har även blivit hem åt en ocellaris. stjärnpolyper tycker jag är underskattade, jag har tre varianter i min burk och jag tycker dom är läckra när dom brer ut sig över stenen och "vajar" i strömmen.

attachment.php?attachmentid=10959&d=1167134276

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liten fråga bara.. brukar det följa med massa sånna här småsaker när man köper ny sten? eller börjar dom bara växa helt plötsligt?

Det kan följa med div saker med stenen, både bra och dåliga.. Själv har jag *peppar peppar ta i trä* bara fått roliga saker (förutom lite glasrosor, men dom tog min pepparmintsräka hand om).. stjärnpolyper och div andra mjukisar, kolonianemoner, fina macro alger tom. ett par sps'er har börjat kika fram och även en liten krabba som visade sig vara revsäker. :)

Men man kan ju ha otur och få en mantis, icke revsäkra krabbor, glasrosor / majano och div "pest".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan följa med div saker med stenen, både bra och dåliga.. Själv har jag *peppar peppar ta i trä* bara fått roliga saker (förutom lite glasrosor, men dom tog min pepparmintsräka hand om).. stjärnpolyper och div andra mjukisar, kolonianemoner, fina macro alger tom. ett par sps'er har börjat kika fram och även en liten krabba som visade sig vara revsäker. :)

Men man kan ju ha otur och få en mantis, icke revsäkra krabbor, glasrosor / majano och div "pest".

ok och alla dom här djuren klarar sig utan problem under inkörningsperioden??

men inte om man köper dom i affären? menar då typ mjukkoraller och inte glasrosor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittade lite närmare på din bild och så ser inte det ut som jag har.

Om jag ska beskriva den så ser det ut som en lila matta underst och ur denna kommer det upp typ som bruna händer och så finns det en grön prick i mitten i varje hand.

När dessa sk händerna drar ihop sig så ser det bara ut som en lila knottrig matta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Freddi,

När jag ser din bild är jag också ganska övertygad om att det är Stjärnpolyper. Det finns olika varianter av dem med mer eller mindre vajande "tentakler". Typiskt sett ser de ut som en knottrig matta när de drar ihop sig. Du hittar säkert fler bilder om du söker på namnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag tog tyvärr inga bilder på den stenen som jag har lagt i akvariet.

De stenarna som låg underst i akvariet hos den förra ägaren var ju inte så skitiga.

Men jag har väl ca 40 kg sten kvar som jag ej har rengjort som ligger i ett 250L kar med det gamla vattnet från den förra ägaren.

En del av dessa stenarna har ju koraller på sig.

Ska försöka ta någon bild på någon av de stenarna och lägga upp här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bruna stjärnpolyper finns i minst tre släkten

1. Pacyclavularia violacea eller spec. med violett matta under.

2. Briaerum .... med bruna utlöpare på stenen (ungefär 5 -7 mm breda) som oftast bildar matta.

3. Erythropodium caribaeorum som har bruna utlöpare på stenen (2-4 mm breda) som sällan bildar matta. Den sista sprider sig våldsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det. Vad jag har sett enligt medlemslistan så är vi ett par stycken som håller på med saltvatten,runt Hässleholm.

Synd att man måste åka ca 10 mil för att komma till en saltvattensbutik !!

Mätte lite i akvariet igår.

Temp. 26 grader

Salt. 1,023

pH 8,4

Nitrit. 0

Nitrat 30

NH3/NH4. 0

Mina brunalger ser ut att trivas i alla fall. Tänkte köpa rawaphos men det hade de inte i vår lokala zoobutik.De hade istället något annat som heter "Amtra phosphat reduct" så jag köpte detta och provar.

Här kommer en bild på en LS kunde se ut innan skrubbning,ser inte så algig ut ovanför vattnet så bilden ljuger lite.

Samt en bild på min Stjärnpolyp koloni som jag har stoppat i mitt akvarium för någon dag sedan.

post-2936-14468913558951_thumb.jpg

post-2936-14468913559126_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag intruducerat mina fiskar i mitt akvarium.

Jag har fortfarande brunalger, men de lär väl försvinna i snar framtid.

En osmos lär nog snart införskaffas.

Här kommer lite bilder på fiskarna.

Sista bilden blev ej så bra,taget med en annan kamera.

post-2936-14468913573034_thumb.jpg

post-2936-14468913573173_thumb.jpg

post-2936-1446891357331_thumb.jpg

post-2936-14468913573451_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Idag skaffade jag en flavescens av en kille som skulle lägga ner sitt kar.

Jag hade inga problem att koppa in fisken. Den var lite skygg i början men efter ett tag började den visa sig.

Det var då min scopas fick syn på honom och det verkar som han ska tydligen visa sig vem som bestämmer.

Flavescens verkar inte få en lugn stund.

Är detta något jag behöver oroa mig för eller kommer scopasen lugna sig???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!! jag ska testa ditt tips att mata lite mer.

Scopasen är lite större.

Det är inga problem så länge flavescensen håller sig gömd bak stenarna,men det är ju inte där jag vill ha den.

Jag skulle även gärna vilja få lite tips på lätta koraller mm. som har lite fina färger.

Frugan tycker det är för lite färg i akvariet.

Jag har ju idag lite xenia,nån läderkorall,brunaktig stjärnpolyp, samt några brun/gröna skivanemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har några tips på lätta, färgranna koraller mm.

Jag har några Xenia (ingen direkt färg på dem., Läderkorallen= brun, mina stjärnpolyper är bruna med grön knapp i mitten också har jag gröna skivanemoner.

Alla dessa följde med akvariet när jag köpte det.

Jag tar gärna emot alla tips jag kan få.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!!

Lite uppdatering av karet.

Jag har nu lagt i mer LS, min flavescens kommer bättre överens med min scopas.

Brun algerna börjar bli mindre,och så har jag planterat in lite koraller.

Här kommer lite bilder, är det någon som vet ID på korallen på sista bilden???

(Tror det är någonsorts läderkorall men vet inte vad den heter).

post-2936-14468913587017_thumb.jpg

post-2936-14468913587146_thumb.jpg

post-2936-1446891358727_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...