Gå till innehåll

Akvariet LIVE på nätet - Webbkamera


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Börjar få slut på idéer tyvärr men, wrang.homeip.net has address 85.228.115.56 <- stämmer det att det är routerns ip? Vore lite dumt om det bara är där felet ligger, på port 8080 är det stendött iallafall.. Något kanske gick snett när du ändrade port i kameran, kanske skulle byta tillbaks till 80 överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian

Jag kan pinga dig på www.wrang.homeip.net och traca dig - så där är inget fel. Du säger att du inne i nätet ser webservern (kameran) när du kör ditt privata ipnummer - så där är inget fel Felet måste ligga i din router som inte översätter din privata adress till www.wrang.homeip.net:8080

Vet inte om följande kan hjälpa. Jag har en ftp server (min hårddiskvideo) som jag ville nå utifrån. Jag har en D-link DGL-4300. Jag löste det på följande sätt I fliken avancerat (i routern) finns Add virtual server. Där valde jag i mitt fall FTP . Jag skrev in hårdiskspelarens interna ip 192.168.x.x Protokoll skrev jag båda (TCP/UDP). Privat port skrev jag FTP:s standardport 21. Public port 2121. Inbound filter = all och scedule allways

Jag har tittat på din routers inställningar. Det verkar vara på inställningen Port forwarding/port triggering som inställningen skall ske. Service name http antar jag - din privata ip adress på kameran 192.168.x.x och så add. då kommer antagligen port 80 upp på start och end port. Vill du använda 8080 så måste du antagligen trycka på add custom service och fylla i där. Då måste kameran vara inställ på 8080 också.

Funkar inte detta kan du göra ett försök att lägga kameran i DMZ

Under fliken configure Wan Set Up så skriver du kamerans ip adress (privata) under defaullt DMZ server kryssar rutan och apply (då måste du nog ha port 80 på kameran). Då kommer du att nås på www.wrang.homeip.net Observera att detta är inte säkert det går att hacka sig in via kameran i detta fall.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang, vad har din routers LAN interface för IP address/subnet mask?

Använder kameran DHCP för att komma åt sin adress? tanken är om denna adress ändras (borde iofs inte göra det...) alternativet är att sätta adressen på kameran till en "statisk" adress om den nu använder DHCP vill säga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för all hjälp

Surt värre har testat båda nu både via port 80 inställt med HTTP

ja vill ja vill ja vill

min router

Har du testat med att sätta kamerans ip adress i DMZ? (du måste ha port 80 då tror jag)

MVH Lasse

Edit Görs tydligen i din router under advance/security Kan vara under wan setup också

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang en snabb test: ladda ner Ethereal från www.ethereal.com

Lägg en godtycklig port i din port forwarding tex 7777 att peka på din windows maskin. Starta sedan ethereal och lyssna på det nätverkskortet som är kopplad till din router, sedan försöker du komma åt den valda porten utifrån typ: http://wrang.homeip.net:7777 då borde du se ett antal saker i ethereal loggen, om du har svårt att tyda dessa, kan du spara ner detta och skicka till mig via email.

Det du borde se är: TCP paket mot din maskin till port 7777 med SYN flaggan satt, som svar borde du se ett TCP paket med ACK,RST flaggor satta. Om så är fallet då betyder det att port forwarding fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang

Att reservera en ip adress för kameran fast du har DCHP gör du som följer

Using Address Reservation

When you specify a reserved IP address for a PC on the LAN, that PC will always receive the same IP address each time it access the router’s DHCP server. Reserved IP addresses should be assigned to servers that require permanent IP settings.

To reserve an IP address:

1.Click the Add button.

2.In the IP Address box, type the IP address to assign to the PC or server.(choose an IP address from the router’s LAN subnet, such as 192.168.0.X)

3.Type the MAC Address of the PC or server. (Tip: If the PC is already present on your network, you can copy its MAC address from the Attached Devices menu and paste it here.)

4.Click Apply to enter the reserved address into the table.

Reference Manual for Cable/DSL Wireless Router WGR614 6-10 Advanced Configuration

Note: The reserved address will not be assigned until the next time the PC contacts the router's DHCP server. Reboot the PC or access its IP configuration and force a DHCP release and renew.

To edit or delete a reserved address entry:

1.Click the button next to the reserved address you want to edit or delete.

2.Click Edit or Delete.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå.. Nått svarar..

evil:~# telnet wrang.homeip.net 8080

Trying 85.228.115.56...

Connected to c-3873e455.212-1-64736c14.cust.bredbandsbolaget.se.

Escape character is '^]'.

Connection closed by foreign host.

evil:~#

Och troligen är det kameran.. Det finns inget som skall sättas i kameran så att det accepterar alla ip:adresser och inte vara ett subnät ?..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du testat med att sätta kamerans ip adress i DMZ? (du måste ha port 80 då tror jag)

Du menar DMS

kan ej sätta nån annan än service provider DynDNS.org

Wrang en snabb test: ladda ner Ethereal från www.ethereal.com

Lägg en godtycklig port i din port forwarding tex 7777 att peka på din windows maskin. Starta sedan ethereal och lyssna på det nätverkskortet som är kopplad till din router, sedan försöker du komma åt den valda porten utifrån typ: http://wrang.homeip.net:7777 då borde du se ett antal saker i ethereal loggen, om du har svårt att tyda dessa, kan du spara ner detta och skicka till mig via email.

Det du borde se är: TCP paket mot din maskin till port 7777 med SYN flaggan satt, som svar borde du se ett TCP paket med ACK,RST flaggor satta. Om så är fallet då betyder det att port forwarding fungerar.

Har laddat ner men fattar ej bättre hur man gör sedan :smiley9: eller vart jag skall skriva in http://wrang.homeip.net:7777/

Att reservera en ip adress för kameran fast du har DCHP gör du som följer

Using Address Reservation

When you specify a reserved IP address for a PC on the LAN, that PC will always receive the same IP address each time it access the router’s DHCP server. Reserved IP addresses should be assigned to servers that require permanent IP settings.

To reserve an IP address:

1.Click the Add button.

2.In the IP Address box, type the IP address to assign to the PC or server.(choose an IP address from the router’s LAN subnet, such as 192.168.0.X)

3.Type the MAC Address of the PC or server. (Tip: If the PC is already present on your network, you can copy its MAC address from the Attached Devices menu and paste it here.)

4.Click Apply to enter the reserved address into the table.

Reference Manual for Cable/DSL Wireless Router WGR614 6-10 Advanced Configuration

Note: The reserved address will not be assigned until the next time the PC contacts the router's DHCP server. Reboot the PC or access its IP configuration and force a DHCP release and renew.

To edit or delete a reserved address entry:

1.Click the button next to the reserved address you want to edit or delete.

2.Click Edit or Delete.

MVH Lasse

Vart hittar jag denna meny:smiley24:

edit

ftp://downloads.netgear.com/files/wgr614_ref_manual.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saxmark definitivt NÅGOT som svarar, man får en SYN,ACK dvs förbindelsen är "mottagen" MEN frågan är om inte routern beter sig som en "proxy" som terminerar ena TCP benet (dvs svara på TCP SYN:n), eller om den bara "spoofar" adresserna, om den spoofar är det säkert så att den sätter bara dit en annan mål adress (dvs kameran) och käll adressen är adressen som förfrågan kommer ifrån, alltså MÅSTE kameran ha en "Default gateway" satt, annars hittar inte svarspaketet tillbaka, då borde man iofs inte ens se SYN,ACK svaret...

Ethereal testet ovan som jag beskrev, mot en arbetsstation, borde ge det svaret...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slå en pingel till Axis, de har en kille neråt landet som kan guida dig så att du får igång allting. Kör det ihop sig så har jag ADT Sensormatic som är stora installatörer av axiskameror i våra lokaler och jag kan nog snika till mig lite support där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...