Gå till innehåll

Trasiga timers på löpande band


uffe2

Rekommenderade inlägg

Nu är det nog minst fem-sex stycken timers som har pajat för mig !

Jag har inga stora indukitva laster,

vilket vanligtvis gör att relän i timern går sönder,

utan jag har bara några små pumpar (~30-40W),

elventiler och 2x54 W T5 med elektrisk styrning.

Tidigare så har timers pajat med lite olika fabrikat,

men dom flesta har väl kommit ifrån ClasOhlsson.

Men under den senaste tiden har tre stycken timer ifrån ClasOhlsson pajat.

typ 2 st för 99:-

Dessa billiga timers, är alltså dom dyraste,

för dom håller ju inte.

Det svåra med att välja timers

är att man utifrån inte kan se vilken kvalitet man får.

Jag skulle gärna betala mer om jag visste att jag fick bättre kvalitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också haft stora problem med Classes analoga timers. Sedan jag köpte deras digitala timer har jag inte haft några problem. Har nu totalt fem digitala timers.

Jag tycker de är suveräna, inte minst för att de har en nedräkningsfunktion. Jag har ställt in den så att när jag trycker in nedräkningsknappen stängs pumparna av i en kvart. När 15 minuter gått startas de automatiskt. Perfekt när man matar med foder som inte ska sugas in i pumparna, eller när man byter vatten. Förr hände det ibland att jag glömde starta pumparna igen när jag dragit ur dem vid matning eller vattenbyte.

Digitaltimern kostar ca 50 kronor, så de är inte dyrare än de analoga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig har det varit precis tvärtom, den enda timer som jag har haft länge och som fortfarande fungerar är en gammal hederlig analog timer.

Man börjar bli trött på allt kinesiskt skit som tillverkas (läs ClasOhlsson's timers).

Det är ju inte fel på kineserna, utan det är dom som ställer kraven på produkterna (och inköparna) som är problemet. (och även vi dumma kunder som köper det)

Jag vet inte riktigt hur man ska komma tillrätta med problemet,

men det bästa är väl att man spar kvittot och skickar tillbaka allt skit som inte fungerar.

Detta gör att både inköparna och tillverkarna,

blir betydligt noggrannare vid tillverkning, test och inköp.

När något går sönder, så svär man en gång och något kvitto har man ju inte kvar.

Sedan kastar man skiten och köper något annat.

Problemet är att även det man köper istället för det gamla, kan vara samma skräp.

Jag har också haft stora problem med Classes analoga timers. Sedan jag köpte deras digitala timer har jag inte haft några problem. Har nu totalt fem digitala timers.

Jag tycker de är suveräna, inte minst för att de har en nedräkningsfunktion. Jag har ställt in den så att när jag trycker in nedräkningsknappen stängs pumparna av i en kvart. När 15 minuter gått startas de automatiskt. Perfekt när man matar med foder som inte ska sugas in i pumparna, eller när man byter vatten. Förr hände det ibland att jag glömde starta pumparna igen när jag dragit ur dem vid matning eller vattenbyte.

Digitaltimern kostar ca 50 kronor, så de är inte dyrare än de analoga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den timern från Triton såg väldigt fin ut men håller den för 250W MH lampor? Har provat både billiga och dyra(nåja 200kr) timers men ingen har hållit speciellt länge. Kan ju ha fått måndags expemplar av timers förut.

Jag har för mig att det stod "Ej för MH" på dem, MH är inte snälla...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att det stod "Ej för MH" på dem, MH är inte snälla...

Undrar oxå!!

Vad köper jag till mina 3*250 watts mh som håller?

Har oxå kört slut på ett par, skitkul när mh:n står och brinner när man kommer hem och den har gjort det de senaste 12-13 timmarna.

Vad kör ni andra med som hållt ett tag till Mh???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar oxå!!

Vad köper jag till mina 3*250 watts mh som håller?

Har oxå kört slut på ett par, skitkul när mh:n står och brinner när man kommer hem och den har gjort det de senaste 12-13 timmarna.

Vad kör ni andra med som hållt ett tag till Mh???

Digitaltkopplingsur + kontaktor,sen en kapslad kapsling(sköljtät låda som ur och kontaktor sitter i)

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den timern från Triton såg väldigt fin ut men håller den för 250W MH lampor? Har provat både billiga och dyra(nåja 200kr) timers men ingen har hållit speciellt länge. Kan ju ha fått måndags expemplar av timers förut.

Jag har en liknande och den kör jag 2x250w mh + 4x54w t5. Funkar kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Jag har ett gäng timers, både mekaniska och elektroniska, av billiga Clas Olhson-typer.

Men de styr inga MH(har inga), så det är nog därför jag inte har problem med brända kontakttungor.

Båda typerna har gått sönder för mig, men det är minst fem gånger fler mekaniska än elektroniska.

Tror inte det är någon principiell skillnad på dem, de är nog bara att de mekaniska, de är bara den absoluta billighetsbotten, med riktigt ruttna toleranser i plastgjutningen.

Så jag köper dem inte längre. Dessutom är, som daniel_i_malmö säger, nerräkningsfunktionen toppen, finns på de flesta elektroniska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som krävs för att timers ska hålla för MH-armaturer i längden är att det sitter ett relä som hanterar brytar/slutarfunktionen.

På budget timers så sitter det en microswitch(mekaniska) och i digitala vanligen en transistor av någon sort som inte klarar de höga startströmmarna/spänningar i längden som MH har i startläget.

Personligen tror jag att kjell&classe´s timers programerats av kinesiska akvariehatare att paja i slutet läge (on) när du är bortrest....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...