Gå till innehåll

Kalla djur i varma vatten.


Tintomara

Rekommenderade inlägg

Hej,

är det någon annan som har erfarenhet av att hålla kallvattensdjur i "varma saltvattensakvarier"? Jag kom för mig att fundera lite över algätande djur i akvarier, och började fundera över om man kunde använda brackvattensarter från östersjön som städpatruller i korallrevsakvarier.

Djur som lever vid strandlinjen brukar vara tåliga. Speciellt djur som lever i hällkar vid havet (med saltvatten i) brukar gå att hålla vid ganska höga temperaturer, och kraftigt varierande salthalt/vattenkvalitet. Ytvatten (och då speciellt hällkar och långgrunda stränder) kan flänga upp och ned mellan 18 grader och 26 grader på bara några timmar. Efter ett regn kan salthalten sjunka till bräckt och när det inte regnar kan de tvingas leva i saltlake. Många grävande stranddjur som lever bland sand eller alger tål också rätt höga temperaturer och påfrestande miljöer. Vissa djur tål bara själva variationerna, medan andra kan leva med mer permanent besvärande vattenförhållanden.

Mina egna erfarenheter:

Jag har tidigare nämnt Tångräka och Strandkrabba. Men här tänkte jag fokusera på algätare.

Beträffande algätare då; Litorina (främst L. litorea) har fungerat sådär för mig i varmvatten. Problemet ligger inte i värmen, utan i att L är en snäcka som är anpassad för tidvattenslinjen. Den mumsar på riktigt duktigt, men med några timmars mellanrum kryper den upp ur akvariet. Petar man inte den tillbaka så sitter den där tills den torkar ihjäl. Man kan lösa problemet med en variabel vattenytenivå, men snäckorna klättrar gärna en 10-15 cm ovanför ytan.

Skålsnäckor (främst Patella vulgata) fungerar hyfsat ifall de hittar en "hemplats" som de gillar, men de är så fruktansvärt svåra att plocka med sig att jag bara fått möjlighet att prova med tre stycken. Det verkar som om de gillar blåst och vill ha rätt mycket cirkulation. Ju kallare desto mindre cirkulation verkar behövas. De söker inte direkt upp algerna, men de håller rent kring sin "boplats". Gillar inte när det blir för varmt, 24 grader verkar vara någon slags övre gräns för när de börjar sura.

Tångborrar (Psammechinus miliaris) fungerar inte någe vidare, de vill ha lägre än 20 grader och verkar trivas vid 18 grader även om de tål tillfälliga värmetoppar. Möjligen att man kan kompensera temperaturen med vattencirkulation, det plaskar ju på ganska ordentligt där de sitter och temperaturen i deras naturliga miljö kan ju åtminstone stiga tillfälligt till en 22-24 grader.

Tånggråsugga (finns flera arter som kallas så, men jag tänker främst på Idotea baltica) är hyggligt tålig mot höga temperaturer, åtminstone om de är tillfälliga. Jag har aldrig testat den i varmvatten (dvs fisken åt upp den inom två timmar), men jag vet att den är duktig på att äta trådalger så länge man har mycket av dem. Den äter dock aldrig rent, för den blir uppäten så fort de inte har tillräckligt med alger att gömma sig i. Verkar tåla ganska dåliga vattenvärden bara man har god cirkulation. De är duktiga på att hålla i sig, så det är svårt att få för mycket cirkulation. Kan fås att trivas i grov sand.

Anm: Har funderat en del på om det skulle gå att hålla Litorinan kvar nere under vattnet, men jag har aldrig hittat någon bra metod. De klättrar runt alla hinder som jag provat. Ska testa tånggråsugga till våren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar ju inte gå så lysande med dessa djur med andra ord. Kanske liknande arter från västkusten skulle klara sig bättre? Bl.a. snäckor är ju ganska känsliga för skillnader i salinitet. Vad tror du om att samla in phytoplankton och zooplankton i odlingssyfte? Tack för att du delade med dig.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar ju inte gå så lysande med dessa djur med andra ord. Kanske liknande arter från västkusten skulle klara sig bättre? Bl.a. snäckor är ju ganska känsliga för skillnader i salinitet.

Ja... förhoppningen med den här tråden var att andra skulle ha testat med andra organismer. Jag har inte berättat detta tidigare, men av misstag fick jag in ett ålyngel i varmvattnet, och den verkade må bra även vid 27 grader... Såvitt jag vet så hör den (ålen) varken till tidvattenszonen eller hällkar, så det kanske fungerar även med lite otippade djur.

Det kan vara på sin plats att poängtera att jag inte uppmanar folk att "bara testa" med kallvattensdjur, att de är billigare i införskaffning gör dem inte mindre värda än sina varmvattenssläktingar... Antingen ska det vara foderdjur eller så ska det vara djur som åtminstone verkar ha en sportslig chans att klara sig. Jag har aldrig "testat" med djur som helt uppenbart kräver kallt vatten (tex kallvattensanemoner... iofs finns det en eller två arter av små anemoner som jag tror kan klara det, men de är ungefär lika roliga som glasrosor).

Vad tror du om att samla in phytoplankton och zooplankton i odlingssyfte?
Det är värt ett försök iallafall. Det är ju väl känt att många djur och växter har en snävare utbredning än vad de skulle kunna ha haft, om de bara inte behövde konkurrera med andra djur och växter. Dvs, de kanske inte förökar sig optimalt i varmvatten. Växter brukar generellt sett inte vara lika finkänsliga när det gäller värme, men risken är att de vill ha en viloperiod. För en tillfällig säsong skulle jag inte tveka med phytoplankton, frågan är hur de funkar med kontinuerlig inkubering. Jag ett vagt minne av att en stor del av östersjöns phytoplankton utgörs av kiselalger, och de brukar behöva någon fas av könlig förökning... men jag är osäker på om de gör det av sig själva eller om de behöver triggas av temperaturen. Jag har aldrig försökt odla dem. Även om man inte vill ha in kiselalger i akvariet så innehåller de mycket näring i form av essentiella fettsyror, så det kan mycket väl vara en poäng att använda dem som zooplanktonfoder.

Jag har tidigare fått in smådjur (oidentifierade, 1-2 mm, liknar hoppkräftor) som har trivts i grovt grus (i varmvatten, 26-27 grader). Jag är ganska säker på att de ympades in med mina andra experiment, för jag hade aldrig LS och de dök upp efter mina försök med skålsnäckor (jag fick sätta in hela stenen, det är rent hoplöst att få loss dem med våld) och lite macroalger (Karragenalg, Chondrus Crispus, en macroalg som kan bli helt sanslöst vackert skimrande i rött och blått om ljusförhållandena är de rätta... jag kan bespara er försöket, den trivs inte i varmvatten). Nu har jag tänkt göra ett försök med LS, men det blir som sagt första gången.

Många kallvattensdjur får problem med syreupptagningen när temperaturen stiger. De kvävs med andra ord. Men med en extra kraftig cirkulation kan man tänja lite på gränserna, och det gäller antagligen för zooplankton med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade svensk tarmtång på 70 - talet. Ulva gick inte.

Av brunalgarterna gick sågtång men inte blåstång.

Jag lyckades heller inte med Ulva, men jag tror att det berodde på att jag hade för låg cirkulation. Tarmtång skulle jag aldrig släppa in frivilligt. :)

Hur varmt vatten hade du sågtången i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte berättat detta tidigare, men av misstag fick jag in ett ålyngel i varmvattnet, och den verkade må bra även vid 27 grader... Såvitt jag vet så hör den (ålen) varken till tidvattenszonen eller hällkar, så det kanske fungerar även med lite otippade djur.

Med tanke på att ålar kan förflytta sig långa sträckor över land och bor en del av sina liv i Saragossahavet och dessutom går från salt, till bräckt till sötvatten så är nog dessa djur ganska tåliga så det kan jag förstå att de kan anpassa sig till att leva i våra saltvattenskar. Det är värre med turbinerna i de svenska älvarna vilket är en stor anledning varför ålen snart kan vara utrotningshotad.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att ålar kan förflytta sig långa sträckor över land och bor en del av sina liv i Saragossahavet och dessutom går från salt, till bräckt till sötvatten så är nog dessa djur ganska tåliga så det kan jag förstå att de kan anpassa sig till att leva i våra saltvattenskar.

Sant, men jag blev ändå väldigt förvånad. Det är stor skillnad att anpassa sig till "syrefattiga" förhållanden (varmt vatten) och att anpassa sig till olika salthalt. Det finns ganska många arter av ålar och jag kunde inte arta den... den såg inte ut som ett typiskt yngel av den "vanliga ålen" (Anguilla anguilla), men det var en ål iallafall. Det är inte alla ålarter som är så tåliga och ynglen kan vara ganska annorlunda mot den vuxna fisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gärna vilja pröva sågtång, eftersom den finns i sånt överflöd på västkusten, och dessutom är ätbar (kan rekomenderas, men koka av den före man steker eller wokar den, och akta er för havstulpaner; det knastrar inte så skönt mellan tänderna).

Vad hände med den efter ett tag då, i 24 gradigt vatten? Gick ned? Hur blev den dålig?

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant, men jag blev ändå väldigt förvånad. Det är stor skillnad att anpassa sig till "syrefattiga" förhållanden (varmt vatten) och att anpassa sig till olika salthalt. Det finns ganska många arter av ålar och jag kunde inte arta den... den såg inte ut som ett typiskt yngel av den "vanliga ålen" (Anguilla anguilla), men det var en ål iallafall. Det är inte alla ålarter som är så tåliga och ynglen kan vara ganska annorlunda mot den vuxna fisken.

Kom den från våra kuster så var det med säkerhet en Anguilla anguilla eftersom det mig vetterligen inte förekommer andra ålarter kring våra kuster. Ålens optimala tillväxttemperatur är 25 grader men fungerar väldigt bra i temperaturer upp mot 30. Det vet en gammal ålodlare som jag.....

Om man skall prova svenska arter i temperaturer mellan 20 och 25 grader så bör man testa de som i naturen är tillvanda vid låga syrehalter (skrubba borde vara ett bra djur) eftersom det med största sannolikhet (och i de flesta fall) precis som Tintomara säger just är den mindre syremängden i varmare vatten som är det skadliga - inte värmen i sig självt (inom rimliga gränser i alla fall)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror du om Hydrobia sp? De verkar ju inte krypa upp ur vattnet iallafall och de äter alger. Dessutom verkar de ha en viss förkärlek för varmt dyngvatten. Jag brukar snegla på dem lite då och då, men tyvvärr är det is på vattnet just nu...

Definitivt värt att testa - se om jag kan göra det själv nu till våren.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Har provat med olika gyltor, skärsnultra och stensnultra båda var bra i en normal tempererat akvarium dvs ända upp till 25 och klarade sig ganska bra. skärsnultra blir mer matkrävande ju högre temperatur och bästa är yngeln runt 10cm dessa fiskar finns ganska långt ner ända till azorerna. Sandgobider är också tåliga men de lever i ca 1,5 år hade fiskarna i ca 1 år fick t.o.m. yngel i akvariet även vanliga kantnålar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har provat med olika gyltor, skärsnultra och stensnultra båda var bra i en normal tempererat akvarium dvs ända upp till 25 och klarade sig ganska bra. skärsnultra blir mer matkrävande ju högre temperatur och bästa är yngeln runt 10cm dessa fiskar finns ganska långt ner ända till azorerna. Sandgobider är också tåliga men de lever i ca 1,5 år hade fiskarna i ca 1 år fick t.o.m. yngel i akvariet även vanliga kantnålar.

Vad har du för erfarenheter av kantnålarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vanliga kantnålar tror att det var tångsnälla (synggnathus typhle) som jag hade finns nästan i hela sverige. anpassades jätte bra trivdes dock bäst vid max ca 18-20C åt frysta mysis hade runt 5 st. det gick bra var ganska aktiva hade i ca 1 år finns gula, svarta eller gröna (i skåne) andra sorter klarade sig inte så bra men det kan ha varit för varm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckler man skall dela upp det här i tre avdelningar:

- Uppvärmda akvarier

- Kylda akvarier

- Varken eller

När det gäller uppvärmda akvarier är jag rätt skeptisk till tanken att sätta in inhemska djur. Det är knappast någon direkt lämplig hanteríng för de flesta arter. Varför man skulle ha t ex tångräkor i ett korallakvarium har jag lite svårt att se. Däremot så har jag faktiskt med viss framgång använt strandsnäckor / littorina i korallburk, de verkar faktiskt fungera väl så bra där som i kyld burk. Men det är ju också en väldigt tålig art som är gjorda för att fixa det mesta.

I kylda burkar kan man ha mycket från våra kuster, begränsingarna är undefär de samma som för tropiska arter, det är ju t ex inte så lätt att hålla nånting som bara äter en viss art av svampdjur. Kylaggregat kostar i både inköp och drift men å andra sidan sparar man på inköp av djur och får möjligheten att konstatera att våra inhemska djur kan vara väl så intressanta som de tropiska.

Sen finns det då som sagt en möjlighet till, akvariet som man varken värmer eller kyler. Tänker man sig lite för med placering och teknik så att man kan undivika allt för höga temperaturer så går det att hålla åtskilligt i såna brukar också. Det finns en klart intressant fauna i mindre sötvatten, ryggsimmare, dykare osv bör inte bara snorungar ha monopol på, de är synnerligen intressanta djur. Även tåligare fiskar som ruda, abborre, mört mm går utmärkt att hålla så länge inte temperaturen blir allt för hög.

Från saltvatten fungerar en hel del djur från strankanten som krabbor, räkor, snultror, smörbultar osv. Det är klart värt att försöka, inget stort besvär och kostnader direkt om man jämför med ett kroallakvarium och många av djuren är faktiskt väl så intressanta.

Vill man läsa om kallvattensdjur så får man gå tillbaka till Jörgen Eggers böcker, i vissa hänseenden är de föråldrade men när det gäller kallvatten så håller de än. För smådjur i sötvatten är det 'Djuren i sötvattensakvariet' som gäller, den är en klassiker på området. 'Saltvattensakvariet' är inte särskilt modern när det gäller saltvatten i allmänhet men när det gäller nordiskt kallvatten och medelhavsdjur så finns det helt enkelt inte mycket mer att välja på.

'Complete encyclopedia of the saltwater aquarium' innehåller en modernare kallvattensdel men är inte europeiskt orienterad, den är intressant trots det. För kall sötvattensfisk är 'Mina tama insjöfiskar' av Curt Linde intressant, somligt i den boken är lite märkligt men man får ta vad som finns helt enkelt.

Jon Olavs blogg skall ju inte heller missas:

http://www.jonolavsakvarium.com/index.html

När det gäller ål så är den numera B-listad. Det innebär att om man har den i akvarium så lär man kunna förklara hur man skaffat den på ett lagligt vis. Hotet mot ålen innebär att reglerna stramas åt allt mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ryggsimmare och dykare kan flyga. En flygande gulbrämad dykare låter ungefär som en moped i sovrummet. (De rymmer helst på natten)

I Schweiz och även i Tyskland finns en hel del medelhavsakvarier. De har även några nyutgivna böcker. Jag tror också det har kommit ut en bok om nordsjöakvarier.

Men vi får inte glömma vår långa västkust:

http://www.aquafreaks.no/forum/kaldt-saltvann/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har ett gäng 4-5 centimeters tångräkor i min 40L burk, har bara gått där sen igår, men hitills e dom fullt pigga, tempen ligger på 28 grader.. vet dock inte om dom kommer att reagera på värmen framöver.. tänkte ha dom i min större burk, men har inte vågat stoppa i dom än ifall dom skulle dö o sugas in i pumparna, sen kan det juh ha följt med spår av olja/bensin, sen vet jag jag inte hur det fungerar med parasiter o sånt, vill juh inte få nått skit i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...