Gå till innehåll

Grym delfinslakt


Clownen

Rekommenderade inlägg

Sen finns det saker man säger tex. hade jag mött någon av dem jävla gulingarna så hade jag fan skurit halsen av dem och sedan saker man menar som tex. detta som de här personer bedriver tycker jag är bland det sjukaste man kan göra...

Vilka man säger så???? Inga jag känner i allafall

Förstod att ditt första inlägg inte hade fallit mig i smaken särskilt väl, även om jag inte hann läsa det.. Men detta tycker jag är föga begåvat oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Vilka man säger så???? Inga jag känner i allafall

Förstod att ditt första inlägg inte hade fallit mig i smaken särskilt väl, även om jag inte hann läsa det.. Men detta tycker jag är föga begåvat oxå.

Har du aldrig sagt någonting som också bara stannat vid att man har sagt det och inte skridit till handling med det?? tror nog att du har det eller du kanske e den första perfekta människan??

i mina ögon är personer som behandlar djur på det viset inte värt ett dugg , kvittar om det ligger i deras sed eller religion . för i min finns det inte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du aldrig sagt någonting som också bara stannat vid att man har sagt det och inte skridit till handling med det?? tror nog att du har det eller du kanske e den första perfekta människan??

i mina ögon är personer som behandlar djur på det viset inte värt ett dugg , kvittar om det ligger i deras sed eller religion . för i min finns det inte

1: Jag tänker inte ta denna diskutionen längre med dig än det jag skriver i detta inlägg, kommentar överflödig!!

2: Att man kan bli förebannad är klart, MEN att använda sådana ord som du gör tyder på total nonchalans mot ett helt folkslag, oavsett om dom dödar delfiner eller ej.

Sen att du säger att man ska skära halsen av mäniskor är helt klart över gränsen för mitt förstånd.

3:Mäniskor som du kallar "gulingar" är mina vänner. Det är säkert folk här på SG med annat påbrå som antagligen tar väldigt illa vid sig av ditt språk.

Jag eller någon annan är knappast perfekt, men jag strävar efter att behandla mäniskor med samma respekt som jag själv vill bli behandlad med.

Open your mind....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1: Jag tänker inte ta denna diskutionen längre med dig än det jag skriver i detta inlägg, kommentar överflödig!!

2: Att man kan bli förebannad är klart, MEN att använda sådana ord som du gör tyder på total nonchalans mot ett helt folkslag, oavsett om dom dödar delfiner eller ej.

Sen att du säger att man ska skära halsen av mäniskor är helt klart över gränsen för mitt förstånd.

3:Mäniskor som du kallar "gulingar" är mina vänner. Det är säkert folk här på SG med annat påbrå som antagligen tar väldigt illa vid sig av ditt språk.

Jag eller någon annan är knappast perfekt, men jag strävar efter att behandla mäniskor med samma respekt som jag själv vill bli behandlad med.

Open your mind....

Dem enda jag har kallat "gulingar" är de som slaktar och inte någon annan bara specifikt dem som slaktar sen att du själv drar resten av den asiatiska befolkningen med samma kam e upp till dig.

För det gör absolut inte jag , jag har själv några vänner med asiatiskt ursprung så jag är knappast rasist men folk som behandlar djur på det viset( kvittar ursprung) är inte värt ett skit

sista jag har att säga i den här disskutionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemskt...

Om att vi ska behöva sjunka så lågt i forumet som att utöva rasism mot en mindre mängd (i relation till den totala befolkningen sett) människor, för deras beteende eller aktioner. Jag tror att detta faller under "hets mot folkgrupp" i den svenska lagens mening.

Usch.

Jag ser att andra redan har uttalat sig, så jag låter diskussionen sluta där.

Att delfiner råkar illa ut, ja, det är så hemskt att jag inte ens vill kommentera det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man verkligen vill visa sin avsky gentemot Japan...

Skicka era samtliga Japansktillverkade pryttlar som Playstation, Cybershoot etc till den Japanska ambasaden och vägra sedan att ge fan i att köpa Japanskt... Då gör man ett bättre ställningstagande en att bara skriva på en lista...

Jag har svårt att tro att en lista från internet biter på japan, (men jag har dock skrivit på).

Sen så tycker jag att slakten är under all kritik, men väldigt likt halal-slakt som är lika avskyvärt det också (i mina ögon)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avskyvärt!!!

Ytterligare ett vidrigt exempel (utöver hajfensfiske, kobrablodtappning, tigertestikelkonsumtion etc etc) på att respekten för djur och natur i (synnerhet i)Asien är, minst sagt, underutvecklad. Om respekten för djur och natur är bättre i EU och US kan självklart diskuteras men min uppfattning är stjärnklar.

Hursomhelst, listan är påskriven och vidaredistribuerad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är dummt att anklaga fiskarna i detta sammanhang även den ordinarie japanska befolkningen t.om asiatiska..

Visst är det hemskt och avskyvärt att behandla någon eller något på detta vis.

men de spelar på en annan spelplan än vi och har andra förrutsättningar, fiskarna i sig är absolut inga skurkar utan offer för den japanska marknaden.

Jag kan tänka mig att många utav dem inte har något annat val och blir mer eller mindre tvungna att arbeta inom detta för att kunna försörja sigsjälva och derasa familjer.

Förmodligen så saknar de utbildning och tyvvär så kanske det här är det enda lokala alternativet för de flesta.

Och här där vi har det så bra är det lätt att se på det med ett ont öga då vi slipper gå igenom något liknande.

Men som sagt utbildning och uppmärksamhet ser ut att saknas, prioriteterna verkar vara annorlunda.

hur ska de förstå, utan att få lära sig etik och moral så kommer natur instinkterna först.

Jag hoppas att den japanska regeringen hittar något alternativivt arbete till dem,och att våra röster gör en skillnad.Men jag tror också att det är viktigt att man visar förståelse för situationen och för folket.

Jag är glad att folk på guiden tar ansvar och visar intresse för att förbättra något som är ytterstviktigt,men vad hade hänt om inget av detta filmats eller filmats lindrigare.. eller om det inte fanns en online-röstning som gjort det bekvämt för oss att sitta hemma och rösta ?

Det dyker upp saker och ting hela tiden på nyheterna.. men där kan man inte sitta och rösta gratis hemifrån.. då är det inte alltid värt mödan... Hur starkt påverkar allt detta oss egentligen ?

Vi säger Usch Nej Fy,inte bra alls. Och visar sedan ingen förståelse.Om man gör detta mot ett barn utan att förklara varför blir barnet väldigt förvirrat i slutändan.

Oj detta blev lite långt kanske....

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra - Sunny

Redan Bertold Brecht sa Magen först - moralen sedan.

Birgitt Bardots kamp mot sälslakt för ett trettiotals år sedan fick följder för många Inuitstammars möjligheter att försörja sig på traditionellt sätt med massarbetslöshet och social misär som följd. Protesterna i sig mot oetisk jakt av sälungar var väl inget fel på men följden blev en bojkott även av de produkter som kom från traditionell (och i många fall ekologisk) jakt på säl.

Det är de regeringar som inte skriver på förbud för jakt på valar och/eller inför mer etiska metoder som skall ha vår kritik - inte personer som jag och du. Jag vet ett folk vars konsumtion av ett visst djur innebär att man kokar det levande - man brukar göra det i glatt sällskap dessutom och med många glada sånger - skall det folket kokas levande också?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra - Sunny

Redan Bertold Brecht sa Magen först - moralen sedan.

Birgitt Bardots kamp mot sälslakt för ett trettiotals år sedan fick följder för många Inuitstammars möjligheter att försörja sig på traditionellt sätt med massarbetslöshet och social misär som följd. Protesterna i sig mot oetisk jakt av sälungar var väl inget fel på men följden blev en bojkott även av de produkter som kom från traditionell (och i många fall ekologisk) jakt på säl.

Det är de regeringar som inte skriver på förbud för jakt på valar och/eller inför mer etiska metoder som skall ha vår kritik - inte personer som jag och du. Jag vet ett folk vars konsumtion av ett visst djur innebär att man kokar det levande - man brukar göra det i glatt sällskap dessutom och med många glada sånger - skall det folket kokas levande också?

MVH Lasse

Ja helt klart tankvärt, inget är ju som sagt svart eller vitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får säga vad man vill en fy fan vad äckligt. Har inget emot jakt eller fiske då jag själv är jägare och fiskar ibland. Men börja stycka en älg innan den har avlidit/blivit dödad på ett humant sätt är oacceptabelt. En snabb och "smärtfri" död är ett "måste". Man kan undra varför människor tycker det är oacceptabelt att jaga delfiner? Men på detta sätt är oacceptabelt i HÖGSTA klass precis som valfångstmetoden. Hade det varit lika förförligt att jaga/fånga torsk med denna metod om torsken hade kunnat fånga en boll i akvariet på ett zoo?

Mycket att fundera över men en sak är klar....

Jag skrev på innan jag hann se klart filmen.....slutade se när slakten började

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju tycka vad man vill om att slakta "högre" stående djur

exempelvis hästar, kor, delfiner, tjurar, hundar m.m.

Men att hålla på med grovt djurplågeri är olagligt

och framför allt så är det ett helt oacceptabelt mänskligt beteende !

Man kan ha en viss förståelse ( dock ytterst lite)

om man har något att vinna på det ( typ högre lönsammhet, bättre kött, längre hållbarhet på köttet el. likn.), men på filmen så är det ett fullständig onödigt och vidrigt djurplågeri som inte tillför något positivt,

förutom att dom får opinonen emot sig !

Detta har inget att göra med om dom är japaner, svarta, vita, gula, röda, norska, islänska eller spanjorer, så skippa allt rasistiskt skitsnack.

Detta djurplågeri utförs av en liten grupp människor och

jag tror inte att dom får ett allmänt medhåll av andra japaner.

Kolla i sverige och alla som håller på med kamphundar.

Detta förekommer, men dom har inget medhåll och acceptans av folk i allmänhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ville bara säga namninsamlingen har nu skrivits på av nära en halv miljon människor dvs en ökning med ca 400.000 på två veckor!

498251 Total Signatures. http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?golfinho

Tack till alla er som har skrivit på och som skickat vidare informationen, det måste finnas smidigare sätt att bedriva den här jakten på, om den är försvarbar ur ett ekologiskt perspektiv överhuvudtaget. Hur som helst så tror jag listan kommer att uppmärksammas i Japan och förhoppningsvis påverka beslutsfattarna.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

872311 Total Signatures

Visade filmen för en bekant igår som har att göra en hel del med diverse djur dagligen, han blev helt förstörd och tackade mig för att han nu inte skulle kunna sova på flera nätter...

Vill belysa tråden för alla nya medlemmar som inte sett den ännu.

Inte långt till miljonen nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klarade inte av att se ens halva filmen och skrev självklart på med en gång.

Tyvärr är vi ganska goda kålsupare här i norden också, så spring inte iväg och generalisera olika nationaliteter eller hudfärger.

Var går gränsen för "traditioner" och seder? Det är lätt att fördöma japanska fisketraditioner eller saker som kosher- och halalslakt. I sverige har vi en vidrig tradition av levande bete vid sportfiske. Trots att det numera är bevisat att fiskar kan känna smärta. (Något jag tror att ingen i detta forum skulle ha svårt att tro på.) Av någon outgrundlig anledning vägrar naturvårdsverket lyssna på det. Det skulle nämligen vara en för stor omställning för våra fritidsintressen. Faktum kvarstår dock: Det är djurplågeri!

Ta en levande fisk och kör en krok i ryggen på den så att den vrider sig av smärta på ett sätt som är oemotståndligt för den större fisk du vill fånga... All forskning visar att det inte är frågan om "reflexer" som man tidigare hävdat. Fiskar kan till och med visa så pass komplicerade beteenden som posttraumatisk stress. Vi har säkert alla sett det själva någon gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...