Jump to content
gesi

Stora rev livslängd på akvarium inför planering av större kar!

Recommended Posts

vad kan man göra åt livslängden på akvarium?? det e ju bara limningen som åldras och man ska byta det men det e ett helvete att behöva plocka ut allt levande för o inte prata om att man får fylla upp allt igen o du rubbar systemet...

jag har hört att medellivslängden är på mellan 12-15 år på vanliga akvarium.

och ca 20% mindre om man använder wavebox i burken!!

jag planerar ett 2000 liters akvarium (150 bredd 200 längd och 70 höjd) mitt i vardagsrummet, som en rektangulär kub som ska oxå genomborras i mitten för en pelarbox för durso och closed loop.

och jag kommer att använda wavebox!

vill nu passa på att göra det så hållbart och snyggt som möjligt.

jag e medveten om att det kommer att bli svindyrt med glas till detta storlek och att det måste på plats limmas. tänkte även kolla prisskillnad mellan optiwhite och vanligt glas. och optisk skillnad för den delen!

är det någon som kan förklara fördelen med optiwhite för mig?

min huvud fråga:

vad kan man göra för att förbättra hållbarheten?

nån annan sorts limm, konstruktion?? förslag??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett acrylakvarium borde kunna hålla ännu längre.

Jag kan tänka mig att ett ramakvarim skulle kunna ha en något längre livslängd än ett hel glas. För då kan man eventuellt minska risken att silikonet torkar utifrån och in.

Fördelen med optiwite är att den är helt klar, en vanligt glasskiva är allid något färgad.

Livslängden på ett akvarium brukar inte vara något problem, man brukar ändå vilja göra om allt efter ett par år.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akryl var också min första tanke, och ett kar i den storleken blir med största sannolikhet billigare också. Tjocklekskrav på akryl kan jag dock inget om. Men fördelen med akryl är också att det är helt vitt, som optiwhite. Stora rutor i optiwhite kostar fläsk! Merkostnaden på mitt nya kar, en kub med sidan 65cm, skulle enligt Globefish som jag ringde först kosta ca 40% mer om jag ville ha optiwhite på 3 sidor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok..hur känslig är acryl plast för repor?

det e det enda negativa jag hört om det..

några andra nackdelar?

vad tror ni om acryl plast med en schysst ram i högglans vit?

tänkte nämligen bygga in burken i högglans vit både under och ovan..

ni menar att en ram skulle förbättra livslängden på silikonet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ang optiwhite så fick jag pris från fasadglas i bromma på ca 20% mer jämfört med vanligt glas om jag skulle beställa.

hur och av vad ska man bygga ramen? kolfiber? gjuta? vem kan göra det??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt 720 liters som jag köpte av Assar på Majornas zoo 1980 tuffar och går ännu.

Silikonet har hårdnat en del men sitter riktigt bra fast ännu. Akvariet har bara varit tömt under fem flyttningar annars har det alltid varit (söt)vatten i.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acryl är som en termos och behåller värmen. Måste ha speciell algmagnet från tex Schuran. Lätt att borra vart man vill ha hålen.

Optiwhite. Ett klart glas med ingen filtrering som vanlig glas gör.

Ex. Kolla på en musslas mantel uppifrån grymt fin och blå genom vanligt glas så filtreras det gröna och du får en "brunare" mantel

Se denna bilden med Starphire glas som går under Optwhite

jamesthedrycleaner011small9lq.jpg

Skulle utan tvekan idag tagit OptiWhite på de rutor som man använder mest för att kolla in i karet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Borde man inte kunna smörja siliconet utvändigt med någon olja eller liknande typ en gång i halvåret för att förhindra uttorkning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bra fråga martin!

wrang: menar du att acryl leder värme dåligt och det leder till att det blir varmare i ett acryl akvarium än i vanligt glas? har du nån aning hur mkt det skulle påverka tempen för burken?

men om jag skulle vilja kyla ett akvarium skulle jag göra det via avdunstning, skulle det inte räcka då?

undrar hur mkt värme en burk förlorar via glaset..hmm..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror du verkligen att du kommer bo på samma ställe i över 10 år?

Det är väll snarare pga flytt man brukar få tömma akvariet.

Om du tycker glaset är fräsht efter 10 år kan du alltid passa på att plocka isär det och limma om det i samband med någon flytt.

Själv har jag varit tvungen att tömma och flytta mitt akvarium pga flytt sex gånger sedan 2000 pga flyttar och diverse golv och måleriarbeten.

Ska bli kul att se det monsterakvariet fullt förresten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wrang:

menar du att acryl leder värme dåligt och det leder till att det blir varmare i ett acryl akvarium än i vanligt glas? har du nån aning hur mkt det skulle påverka tempen för burken?

men om jag skulle vilja kyla ett akvarium skulle jag göra det via avdunstning, skulle det inte räcka då?

undrar hur mkt värme en burk förlorar via glaset..hmm..

Ja jag har läst detta men hittar ej länken. TedB har sagt det samma att hans akvarium behöver en kylare.

Acryl verkar leda värme sämmre ut igenom sig eller så håller den värme bättre än glas

Jo då har du en kylare så kommer det funka ändå

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acryl är som en termos och behåller värmen. Måste ha speciell algmagnet från tex Schuran. Lätt att borra vart man vill ha hålen.

Min erfarenhet av akryl är att det blir repigt så gott som omedelbart. Främst inifrån pga att stenar och sand oundvikligen skrapar mot insidan. Kan man härda akryl eller på något annat sätt skydda det ifrån repor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jo, nej..man kanske rör på sig inom 10 år..men det e mest för omständigheternas skull man vill slippa tömma ett 2000 liters kar..

jag läste på schurans hemsida att om inte akvariet blir uppvärmd av diverse maskiner så håller den sig kall oxå för att värmeledningen e lika dålig utifrån inåt som tvärtom..alltså då tänker jag på att tempen i omgivningen inte påverkar lika mkt som ett glas akvarium..

hmm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja är väl så, gäller åt båda hållen gällande värmeledningen..

men är väl ganska sällan man måste elda på med doppvärmare utan det blir lätt varmare i karet än omgivningstemperaturen pga ljus, pumpar mm.

~Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

jag har skickat mail till schuran nu o frågat om härdat acryl och prisuppgift..

ang värmen så kommer jag ha alla pumpar (inkl skummare) externt och endast t5:or med flertal fläktar..

så här har jag nu i mitt 400 liters, förutom:

-en tunze 6100 (men den genererar inget värme gör ju trafon)

-en 400 watts mh inbyggd i överskåpet!

och även med en 400 w Mh (har 2 st 120 fläktar installerade under dock) så har jag konstant temp på 25-26 grader.

hmm, jag tror att om man ordnar en bra avdunstningskylning och så mkt som möjligt externt (det kommer ju finnas plats till det under ett så stort akvarium) så borde det funka?

har läst att i usa använder 80 % av marknaden acrylburkar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

fick svar nu: ca 26.000:- för karet (måtten 2000mmx1500mmx700mm) som inte limmas utan smälts ihop av 5 delar..så inga limmdelar eller fogar!

de använder plexi gs, högsta kvalité enl de, som inte kommer att gulna heller..väger lite, lååång livstid..

hmm.mkt pengar men oj vad snyggt det skulle bli..

måste bara kolla upp om det går in någonstans..:/

annars blir det att kolla upp pris på optiwhite + att bygga en ram..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjenare!

Jag funderar också på att skaffa mej ett kar gjort av plexi glas.

Om man vill ha håll i karet kan man borra dom själv?.

Använder man då en hålsåg?.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det här om Silikons hållbarehet. Grunden till myten om att silikons hålfastighet bara är i 10 år härstammar från en akvarietillverkare under 70-talet som hävdade att silikon skulle mista 10 % av sin vidhäftningaförmåga per år. Därför skulle man köpa hans ramakvarium - helglas var förkastligt (enligt honom) Även om så skulle vara fallet så innebär det inte att det är 0 vid år tio. Efter första året är det 90 % kvar - efter andra är det 81 5 kvar. Efter 3:dje är det 72,5 osv. Jag har haft ett akvarium i 20 år innan en flytt gjorde omlimning nödvändig. Stigs 720 talar också sitt tydliga språk.

MVH Lasse

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det här om Silikons hållbarehet. Grunden till myten om att slikons hålfastighet bara är i 10 år härstammar från en akvarietillverkare under 70-talet som hävdade att silikon skulle mista 10 % av sin vidhäftningaförmåga per år. Därför skulle man köpa hans ramakvarium - helglas var förkastligt (enligt honom) Även om så skulle vara fallet så innebär det inte att det är 0 vid år tio. Efter första året är det 90 % kvar - efter andra är det 81 5 kvar. Efter 3:dje är det 72,5 osv. Jag har haft akvarium i 20 år innan en flytt gjorde omlimning nödvändig. Stigs 720 talar också sitt tydliga språk.

MVH Lasse

ja det verkar alltså hålla mkt längre i verkligheten än i teorin..

jag håller på och daltar fram o tillbaka mellan optiwhite och akryl..en annan fördel med akrylen var oxå att det inte blir limningar..

lasse: tror du algerna fastnar sämre i hörn på akryl jämfört med silikonade hörn, alltså glas?

schuran skrev oxå till mig att alger generellt fastnar mindre på akryl.

tycker det e en sån pest att få bort alger längs limningarna hela tiden..o det verkar som att av någon konstig anledning dras de till just silikonet!?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tjenare!

Jag funderar också på att skaffa mej ett kar gjort av plexi glas.

Om man vill ha håll i karet kan man borra dom själv?.

Använder man då en hålsåg?.

det finns en speciell såg för plast för vanlig håltagare blir för varm vid borrning i plexi och det klibbar o fastnar o det kan leda till att kan spricka oxå..blir inget snyggt snitt heller..råkade ut för det själv..

ska ta reda på vad sågen jag fick vad för sort!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är riktigt att acryl håller värme bättre än glas och för mej har det vart en nackdel ( behöver kylare året runt). I ditt fall med större yta så kanske de funkar bättre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle verkligen sakna möjligheten att köra rakbladsskrapa i ett sånt kar... Det blir verkligen kliniskt ren ruta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo då, kalkalger fastnar på acrylkar. Men vad jag märkt så att så länge man sköter att hålla rytan ren och få bort kalkalgen i dess tidiga stadie är det inga problem. För mej ca 1 gång i veckan. Hinner algen växa fast är man tvungen att gå på de med stav i PE plast sedan lossar algen väldigt lätt efter 24 timmar( bara att stötat till kanten så släpper hela. Råkar man ut för repor. OCH DET GÖR MAN. Oftast väldigt små repor som blir synliga endast på nära håll eller om MH är riktad på ett sådant sätt att den reflekterar i reporna. Då finns massa knep att ta till varav det mest seriösa jag hittat är http://etr-inc.com/shop/cart.php. Jag har fått lite repor i mitt akvarium och av ren tidsbrist har jag inte kunnat ägna mej lika mycket åt mitt akvarium som jag gjort innan. Reporna stör mej inte så mycke, Men e man en perfektionist hade nog det börjat krypa i.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...