Gå till innehåll

Vargklos 650 l revkar


Vargklo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 337
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Akvariet ser mycket välmående ut. Ser ut som det sitter en blå Acropora uppe till höger, kan du inte ta ett kort på den?

Den blå acroporan är en av mina favoritkoraller. Jag köpte den på Akvarieudstyr i Köpenhamn i april 2005, dvs då mitt första kar var ganska nystartat. Det var på den gamla goda tiden då det fortfarande gick att ta med sig en påse med vatten och koraller som handbagage på flyget.

Acroporan har både växt och drabbats av RTN upprepade gånger under de 3,5 år jag haft den. Den lilla fragg jag har nu är ca 5 cm lång, och är en spillra från den senaste nedfraggningen efter en RTN-attack för kanske 5-6 månader sedan. Nu är det hyfsad fart på tillväxten (igen). Jag har sedan ca 2 år en deponerad reservfragg hos Goranius (finns den kvar, Göran?).

Bild 1 visar den nyinköpta korallen april 2005

Bild 2 visar tillväxten till december 2005

Bild 3 visar dagens fragg

post-1358-14468916462875_thumb.jpg

post-1358-1446891646319_thumb.jpg

post-1358-1446891646334_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har mätt upp nitratvärde på 20-25 med två olika tester. Enligt 'vedertagna regler' så skall du ha problem med ditt kar, tex borde inte korallerna må speciellt bra.

Ditt kar är väldigt fint och ser ut att sprudla av liv. Detta bevisar för mig hur lite vi egentligen vet om denna komplexa miljö. Släpp tanken på testerna och njut i stället av allt det fina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Oj, det var verkligen inte igår jag uppdaterade denna tråd!

Jag har inte gjort något väsen av mig med detta kar på ett tag, då karet varit på sakta utförsbacke. Jag har haft problem med både höra nitrat- och fosfatvärden under en längre tid (sedan förra hösten). Jag har testat en mängd metoder, både zeolit och vodka. Jag har också varit ganska aggressiv med vanligt fosfatfilter, först järnbaserad media, men sedan dess mycket aluminiumbaserad media. Dessvärre har jag aldrig kommit under 0.10 i fosfat någon gång i år. Sedan ett par månader har också mina SPS långsamt dött, en efter en. Först alla flakmontiporor, sedan de färggranna acropororna. Den enda SPS som fortfarande lever är en brun acropora som syns högst uppe något till höger om mitten. Nu börjar jag dessutom se något som liknar en polyp bail-out på min stora hjärnkorall. Ganska många vattenbyten har dessvärre inte hejdat situationen.

Allt detta gör att jag nu planerar en komplett OMSTART av detta kar. Jag tror helt enkelt att en del av stenen börjar bli för gammal med lagrade näringsdepåer. En del av stenarna köpte jag begagnat för fyra år sedan, så det finns gammal och okänd historik på dem.

Jag har nu köpt 48 kg nyimporterad LS som jag kommer att köra in i 1-2 månader framöver. De ligger nu i en balja på golvet bredvid, där jag förgäves försöker få plats med en skummare. Nitratvärdet ligger på 80 och fosfatvärdet på 0,39 i detta vatten, så nog är stenen färsk!

När den nya stenen är inkörd blir det lite flyttövningar då jag får skopa ur fisken och överlevande koraller till karantänskar, och sedan tömma det gamla karet och börja med nytt vatten och ny sand. Det får bli en helg som jag får boka av till detta i höstmörkret framöver. Tills dess gäller det bara att hålla återstående koraller vid liv.

Ni som kommer på träffen om två veckor kan ju kika på det hela också.

post-1358-14468918045275_thumb.jpg

post-1358-1446891804552_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt, omstarter intresserar mig just nu :)

Bra att minnas kan vara att när jag såg din balja för första gången för cirka 2 år sedan så var min första tanke/känsla....

"F-n, jag skiter i detta med saltvatten. Det går nog aldrig att nå såna nivåer"

Kör hårt och fortsätt inspirera m.a.o !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inriktningen på detta kar ska vara koraller med låg eller måttlig fiskbelastning. Gärna några färgglada SPS utan att för den skull domineras av SPS. Lite vajande mjukisar skapar ju rörelse i ett annars stelt kar. Fiskar ska mest vara små och ge rörelse. Jag har ju redan ett Fish Only för lite roligare (och mer aggressiva) fiskar.

Jag ska också ta tag i detta med att vara disciplinerad att hålla låga näringsvärden. Min största fisk, en Lo Vulpinus, kanske jag får sälja för att få ned belastningen. Jag får se, den nya stenen ska ju köras in i 1-2 månader medan jag funderar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu i helgen gjorde jag min stora omstart av mitt 650 liters revkar.

Jag tog ur ALLT ur karet och renskrubbade karet. Inget förutom fisk, större lägre djur och koraller fick följa med i flytten. All gammal sten har jag gjort mig av med, och jag börjar bygga upp det nya karet med 50 kg nyimporterad LS som jag köpte för 6 veckor sedan. De senaste 6 veckorna har den nya LS körts in, och samtidigt fyllde jag två 250 liters regnvattentunnor med nyblandat saltvatten.

Jag har också passar på att byta all belysning, både MH-lampor och nya T5-rör. Nu har jag följande ljuskällor:

  • 2 st 250 MH Marine Lux 14000K
  • 1 st T5 80W Aqua Medic aqualine Reef Blue
  • 1 st T5 80W Aqua Science blue 22000

Det nya karet har fått ett rejält lyft när det gäller klarhet. Jag har också skeppat över mina mjukisar till fiskkaret för att inte riskera problem med nässelgifter.

Första bilden är hur karet såg ut innan omstarten:

post-1358-14468918466264_thumb.jpg

Sedan rengöring av karet:

post-1358-1446891846652_thumb.jpg

Utrensad gammal LS:

post-1358-14468918466806_thumb.jpg

Fiskar och koraller i temporära karantänskar (varav ett av dessa kar är sumpen, som givetvis också renskrubbades):

post-1358-14468918467076_thumb.jpg

Ny LS som körts in i 6 veckor:

post-1358-14468918467382_thumb.jpg

...och så här blev resultatet!

post-1358-14468918467608_thumb.jpg

Som kuriosa kan jag bifoga en jämförelse mellan mina 6 månader gamla T5-rör (ett Osram 67 och ett Marine Lux Actinic blue) och mina nya (ett Aqua Medic aqualine Reef Blue och ett Aqua Science blue 22000). Man vinner mycket på att verkligen byta sina T5-rör varje halvår!

post-1358-14468918468019_thumb.jpg

post-1358-14468918467839_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jätte fint, nu ser man ju igenom också! (det missade jag när jag var hemma hos dig)

Jag fick ju två fraggar av dina bruna acroporor, dom växer så det knakar här hemma, men framförallt så färgade dom om på någon vecka och började gå i grönt! Hoppas du får samma resultat nu med ny sten.

Lycka till // Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för all uppmuntran från er alla!

Jätte fint, nu ser man ju igenom också! (det missade jag när jag var hemma hos dig)

Lycka till // Danne

Japp, jag har faktiskt en idé om att ta möblera om och ta bort bakgrundsfilmen så att jag kan njuta av karet från två sidor. På bilden nedan syns karet bakifrån med bakgrundsfilmen avrullad.

post-1358-14468918470558_thumb.jpg

Är det 50 kg LS i akvariet på dom sista bilderna?

Japp, samma 50 kg som tidigare låg i det 90-liters tråg som också finns med på bilderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallådär, vilken skillnad på lyset. Kommer bli riktigt bra.

Bygg upp revet pronto, för det kan väl inte vara alla 50kg i nu?

Jodå, i mitt gamla rev hade jag säkert minst 80 kg LS, så det är lite lite rev nu. Men jag får köpa mer LS med tiden. Just nu är jag ganska nöjd med att få rensa upp i akvarierummet, innan jag orkar starta en ny 6-veckorscykel med en ny laddning LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, i mitt gamla rev hade jag säkert minst 80 kg LS, så det är lite lite rev nu. Men jag får köpa mer LS med tiden. Just nu är jag ganska nöjd med att få rensa upp i akvarierummet, innan jag orkar starta en ny 6-veckorscykel med en ny laddning LS.

Ok, tyckte bara det såg så lite ut, men så är ju karet ganska stort med.

Bygg en rejäl pelare, det kan bli ganska snyggt nu när man ser karet från båda håll.

Har väggen alltid varit öppen där karet står?

Vill minnas att ni hade någon hylla eller skåp där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tyckte bara det såg så lite ut, men så är ju karet ganska stort med.

Bygg en rejäl pelare, det kan bli ganska snyggt nu när man ser karet från båda håll.

Har väggen alltid varit öppen där karet står?

Vill minnas att ni hade någon hylla eller skåp där.

Jo, det stod ett par bokhyllor mot baksidan av karet innan, men de kommer vi nog att flytta. Fördelen med det är att jag kan se in i karet från mitt skrivbord på andra sidan. Nu ser jag bara en glimt av akvarierummet när jag sitter vid datorn.

Akvariemöbeln är inte så vacker på baksidan, men det får bli ett litet snickeriprojekt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...