Gå till innehåll

Vargklos 650 l revkar


Vargklo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 337
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Får de bara rätt förhållanden så kommer de flesta bakterier som gått i vilostadium komma igång mycket tidigt. Vet själv, av egen erfarenhet att nitrifierare som blivit innaktiva får full kraft igen efter mindre än 6 timmar. Vad gäller övrigt liv i sanden så har många copepoder och andra smådjur ofta ett cyststadie där de kan ligga inaktiva under mycket lång tid och vaknar till liv om rätt levnadsbetingelser uppstår. detta innebär att teoretiskt så kan åtminstone vissa djur kunna komma in med sanden om den är naturligt "fångad" men inte om den är "berikad" i efterhand. (såvida "berikaren" inte kommit över en förekomst av cystade smådjur).

Vad gäller eventuell fosfat i sanden så behöver den inte iofs komma från döda smådjur utan olika fosfatföreningar används också ibland i konserverande syfte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallkaret har nu fått ett nytt litet tillskott i form av en mussla och en grön acroporafragg från adddo. Kul med mussla! Det var ett över år sedan min förra mussla dog medan jag hade akvarievakt.

Jag arbetar hårt med att förbättra vattenkvaliteten för att ändra inriktningen till ett SPS/LPS-kar (därav Cladiellan som är ute på annons). Sedan jag gjorde ett 40% vattenbyte förra helgen har jag nu gjort ett ytterligare 30% vattenbyte. Jag planerar att köra igång min zeolitreaktor om någon vecka eller så. Fosfatfiltret arbetar för fullt med aluminiumbaserad media för att få ned fosfathalten först. Jag önskar att jag visste mer noga vilken fosfathalt jag har, men min Hannamätare sviker mig dessvärre. Jag har inte lyckats få ordning på stabiliteten i mätvärdena, så nu åker den tillbaka till generalagenten så får de se över den :smiley13:

Min fina nya sand har nu fått en lättare brun film på sig (igen). Jag har inte haft tid att sätta den under mikroskopet ännu, men sannolikt är det mina dinos som jag aldrig riktigt fått bukt med. Jag har som sagt två misslyckade behandlingar med Algen-Ex bakom mig, så nu ser jag med spänning fram emot det nya FM-medlet för att se om det biter bättre på just mitt kar.

Jag har redan en zeolitreaktor igång i FO-karet med 50/50-blandning av KZ och FM preparat (ZEOstart och ZEOfood samt UltraBio och UltraLith). När jag får igång zeolitreaktorn i mitt korallkar är tanken att genomgående ha KZ-preparat i korallkaret och FM-preparat i FO-karet. Jag har ingen särskild tanke eller förväntan på att det ena fabrikatet ska vara bättre än det andra, utan jag är helt enkelt nyfiken på att testa mig igenom så mycket som möjligt av vad som finns på marknaden. Vi får se vad som händer :)

post-1358-14468915627214_thumb.jpg

post-1358-14468915627419_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul Calle att det hela tiden rör på sej så mkt när det gäller dina kar. Du har ett sant o äkta engagemang:)

Ditt kar tycker jag ser mkt trevligt ut redan med intressant mångfald.

Din bruna beläggning...är du säker på att det inte är cyano...frågar mest för att jag själv har inget annat i huvudet just nu..förrutom att jag har det i sanden då...

Lycka till med allt, så skall jag följa detta med intresse.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas,

Nja, säker är man ju aldrig förrän man sätter det under mikroskopet, och det orkar jag inte just nu. Däremot hade jag en rödaktig beläggning fram till för två veckor sedan som verkligen såg ut som cyano brukar göra. Efter en behandling med Ultra Life Red Slime Remover försvann denna beläggning (men ingen annan skitalg), vilket gör att jag tror att det var just cyanon som försvann just i den behandlingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas,

Nja, säker är man ju aldrig förrän man sätter det under mikroskopet, och det orkar jag inte just nu. Däremot hade jag en rödaktig beläggning fram till för två veckor sedan som verkligen såg ut som cyano brukar göra. Efter en behandling med Ultra Life Red Slime Remover försvann denna beläggning (men ingen annan skitalg), vilket gör att jag tror att det var just cyanon som försvann just i den behandlingen.

intressant..ja...mot mina egna käpphästar kommer de där ultra slime bli min sista åtgärd om min cyano inte ger vika inom säg 2 veckor. Du skrev ultra life red slime remover...ultra life e ju ett separat prep...heter den så eller menade du att du körde båda preparaten? Hur fort försvann cyanon? märkte du inga bieffekter?

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas,

Preparatet heter just Ultra Life Red Slime Remover och produceras av UltraLife Reef Products i USA. Jag köpte det hos min lokala handlare. Medlet var mycket effektivt såtillvida att det som jag trodde var cyano försvann på ett dygn. Det blev en del klumpar av det hela på botten som jag dock fick suga ur manuellt också.

Bieffekten, som jag även hört från andra, är att skummaren blev vansinnig strax efteråt. Då min skummare är kraftigt överdimensionerad (Bubble King Supermarine 250) hjälpte det inte ens att ställa in den på maximalt torr skumning. Jag var tvungen att helt stänga av skummaren tills jag gjort ett större vattenbyte, annars bubblade den över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas,

Preparatet heter just Ultra Life Red Slime Remover och produceras av UltraLife Reef Products i USA. Jag köpte det hos min lokala handlare. Medlet var mycket effektivt såtillvida att det som jag trodde var cyano försvann på ett dygn. Det blev en del klumpar av det hela på botten som jag dock fick suga ur manuellt också.

Bieffekten, som jag även hört från andra, är att skummaren blev vansinnig strax efteråt. Då min skummare är kraftigt överdimensionerad (Bubble King Supermarine 250) hjälpte det inte ens att ställa in den på maximalt torr skumning. Jag var tvungen att helt stänga av skummaren tills jag gjort ett större vattenbyte, annars bubblade den över.

Tack för värdefull info. Vi får väl se då...jag ger det en vecka till eller nåt i den stilen

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu fått hem lite nyinköpta produkter. Jag ser det som en verklig glädje att kunna ha två kar, så att jag kan testa olika produkter och olika sammansättningar av fisk och koraller.

Mitt revkar kommer nu att bli ett "KZ-kar" och mitt FO-kar blir ett "FM-kar". Jag tänker inte på något sätt försöka testa mig fram till vilket fabrikat som är bättre än det andra, utan jag vill helt enkelt lära mig så mycket som möjligt om de produkter som finns på marknaden. Jag postar något när jag känner att jag har upparbetat någon relevant erfarenhet.

På bilden nedan visas nuvarande arsenal, som fortfarande saknar några FM-produkter för att göra sortimentet komplett (och för all del ytterligare några blåa flaskor som extra överkurs). Men det får ta sin tid.

post-1358-14468915648643_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Ja, jo, det hela tuffar på. Jag har inte uppdaterat denna tråd på ett tag, men det finns lite bilder på karet i andra trådar där jag ventilerat några specialfrågor. Men jag lägger in en två månad gammal översiktsbild nedan. Karet ser ungefär ut som då.

Zeoliten tuffar på, men jag har inte fått den stora effekt som jag väntat mig ännu. Jag började metoden med ganska höga värden på både nitrat (ca 25) och fosfat (ca 0,20). Nu är värdena fortfarande ganska höga. Nitraten är väl nere i 15 och fosfaten i ca 0,13. Men fosfatreduceringen har jag fått genom punktinsatser med UltraPhos och inte genom zeoliten. Se diagram nedan (Ni använder väl alla det förträffliga programmet Aqua Calculator?)

I mitt revkar kör jag KZ Zeovit, och i FO-karet FM Ultralith. Jag har samma (dåliga) effekt i bägge karen, faktiskt. Sedan ett par veckor har jag dubblat dosen av Zeobak/Ultrabio i karen för att se om det kan bli en extra effekt. Men kanske utgår jag från för höga startvärden på näringsvärdena? Inte vet jag, men jag tragglar på med alla flaskor i bägge karen för att se om det ger mig med tiden. Jag vill inte förkasta någon metod förrän jag kört den konsekvent i alla fall i ett halvår.

Mitt senaste inköp är en gorgonia som jag köpte i helgen. Jag vet att det är att utmana ödet att köpa en sådan, men jag vill verkligen försöka lyckas. Jag har därför köpt två specialpreparat som ska hjälpa mig - Fauna Marin Ultra Min D (Nährlösung für azooxanthellate Korallen) och Ultra Seafan. Min rutin är att (nästan) varje kväll göra en blanding av dessa två i en burk, späda med lite vatten, och sedan mata gorgonian med en pipett kopplad till en slang och med pumparna avstängda. Jag hoppas verkligen att det går bra.

post-1358-14468916206314_thumb.jpg

post-1358-14468916206486_thumb.jpg

post-1358-14468916206645_thumb.jpg

post-1358-14468916206958_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Calle det ser fint ut, riktigt fin gorgonia har själv tittat efter en blå men inte sett någon hos de handlare jag besökt.

Märker du att din fosfat/nitrat inte vill gå ner ska du ta en titt i zeovitguiden där står lite tips hur du ska göra för att få det att sjunka igen, sen gör det inget att det tar lite tid för då hänger dina djur med och det blir bara finare med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ja, det är inte så ofta jag kommer ihåg att uppdatera tråden. Karet är sig likt, inget direkt nytt annat än några små fiskar som jag köpte i helgen. Jag lyckades just fånga min nya Blenniella chrysospilos (tror jag).

Näringsvärdena är fortfarande mycket höga, men karet ser ganska bra ut ändå. Jag följer Syds rekommendationer om annan Zeo-dosering nu, men ingen framgång ännu. Vi får se :)

post-1358-14468916460999_thumb.jpg

post-1358-14468916461178_thumb.jpg

post-1358-14468916461404_thumb.jpg

post-1358-1446891646147_thumb.jpg

post-1358-14468916461586_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju finfint ut. Kan inget om Zeo men hade det varit ett vanligt akvarium som såg ut sådär hade jag föreslagit att testa en annan nitramätmetod.

Ja, jag hade önskat att jag kunde finna nåt fel i nitratmätningsmetoden, men det gör jag dessvärre inte (kanske ni kan komma med tips :) )

Salifert visar i storleksordningen 25 i nitrat (ganska låg noggrannhet, men den djuprosa färgen går inte att ta miste på...)

Det betydligt bättre testet Macherey-Nagel visar på ca 20, vilket innebär en förbättring sedan senaste mätningen (kurvan uppdaterad nedan).

post-1358-14468916462257_thumb.jpg

post-1358-14468916462577_thumb.jpg

post-1358-14468916462787_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...