Gå till innehåll

Sand funderingar!


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har nu kört mitt kar utan sand då jag inte tyckte utseendet med sand var tillräckligt viktigt. Jag har dock börjat ändra mig då de vackraste karen har sandbotten. Jag gillar den där kontrastenn som det vita utgör. Jag har nu funderat på sand en längre tid och är på G att falla för det vakra. Dock är jag inte säker ännu då jag har ett antal saker som gör mig osäker.

1. Jag vill inte ha en DSB utan bara ett tunt lager för utseendets skull. Greger (tror det var han som skrev det i alla fall) skrev i ett gammalt inlägg att 2-3 cm var för tjockt lager då det kan skapa kracher. Jag skulle kunna tänka mig 2-3 cm då det ger utrymme för sandvändande sjöstjärnor och sniglar. Är jag fel ute?

2. Jag tänkte ha någon sandvändande sjöstärna, några sniglar som är i sanden samt några fiskar som gräver i sanden. Frågan är då hur mycket av dem som behövs för att jag inte ska behöva göra rent sanden?

3. Kan jag få sanden att gigga kvar över allt på botten genom att lägga ut lite LS bitar på botten? Vill ha antingen bare bottom eller sand inte en kombination.

Tacksam för råd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan. Jag tycker att sand skall vara i ett akvarium då vi försöker efterlikna naturen. Själv kör jag med ca 2-4cm utan några problem. Har lite sandbökande sniglar och sjöstjärnor i nåde stora kon snäckor eller små sandsniglar.

Sanden ligger kvar på sina ställen men lite virrv har jag ändå då min streampump flyttar sanden men blev bättre då jag satte en LS i vägen och då "klöv" strålen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltid lite trix med att få den att ligga kvar.

Men jag skulle aldrig köra ett kar utan vit tunn sand då allting blir ljusår

vackrare inklusive ljus och totalupplevelsen enligt mig..

Framförallt mh-ljus blir vitare och snyggare, sen undrar jag om det inte reflekterar upp lite ljus till undersidan av korallerna oxå något..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren!

Hejsan. Jag tycker att sand skall vara i ett akvarium då vi försöker efterlikna naturen. Själv kör jag med ca 2-4cm utan några problem. Har lite sandbökande sniglar och sjöstjärnor i nåde stora kon snäckor eller små sandsniglar.

Sanden ligger kvar på sina ställen men lite virrv har jag ändå då min streampump flyttar sanden men blev bättre då jag satte en LS i vägen och då "klöv" strålen.

Hur mycket sniglar och sjöstärnor har du ungefär?

Även om man klyver strålen får man ju strömmar som flyttar på sanden (gissar jag). Hur grov sand har du?

Vad det gäller att efterlikna naturen så finns det inte sand i hela revet. Det beror ju på vart i revet du befinner dig. Jag har nu inte så speciellt mycket rent glas på botten då det till stoir del är täckt av LS. Dock intressant att du har 2-4 cm då det är ungefär det jag eftersträvar.

Det är alltid lite trix med att få den att ligga kvar...

Hur har du lyckats få sanden att ligga kvar?

Hur mycket djur har du i sanden?

Jag har inte MH men tror ändå som dig att sanden kommer reflektera ljus samt att skapa ett vakrare kar.

Ett råd är att innte kjöra me den finaste sanden. Den ligger innte kvar jag bytte till en sort som är lite grövre och det funkar även för min sandvändande sjöstjärna, tycker definetift att du ska ha sand i burken.

Så de klarar grövre sand!

hej Sillen,

vilken sorts sand hade du tänkt dig?

~Henrik

Jag hade tänkt ganska fin sand men börjar tveka nu när sjöstjärnorna verkar gå bra i lite grövre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska kör apå sand om du vill, om du inte gillar det så kan du ju suga upp det igen, iofs rätt så krävande att häva ur ett par kilo sand, men möjligheten finns iaf. :)

Den sand jag kör gissar jag är på ca 1-2mm i diameter, det är tillräckligt fint för att sjösjärnan och ev. sniglar ska kunna köra runt i det men tillräckligt govt för att de två stream-pumpar jag har inte ska virvla runt sanden. Iofs så är pumparna inte riktade ned på botten, så det gör säkert en del.

Har själv bara en sandvändande stjärna och sen några vanliga algbetare till sniglar, men har två eremiter som är glada att harva sanden nattetid så det som står på botten alltid flyttar på sig. Tjockleken på sandlagret i mitt kar ligger på ca 3-4cm, kommer köra lite mindre i min kub och resterande sand i ett refugium med ev. DSB.

Där det inte finns sand i naturen finns det sten, precis som i ett, enligt mig, komplett revkar. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren!

Hur mycket sniglar och sjöstärnor har du ungefär?

Även om man klyver strålen får man ju strömmar som flyttar på sanden (gissar jag). Hur grov sand har du?

Hej hej. Köper på mig så fort jag får möjlighet. tror jag har 6st sandsniglar totalt av olika sorter/arter och en sandsjöstjärna

Som sand kör jag med Calsialith 0-1mm från AquaNature

Sanden ligger kvar efter denna justering men hadde satt den längre ner och en 50mm 45graders PVC vinkel på stream pumpen så pekar den lite mer uppåt.

brukar rensa runt lite extra i sanden vid vattenbyte men nu då mina sandrörs maskar trivs så får det vara. Riktigt snyggt med dessa plymer som vajar i "våg skalpet"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sand är 1-3mm och det är inga problem, jag var orolig i början om sjöstjärnan skulle klara det men det värkar det gjöra. Har haft denna korallsand i ca.4månader nu. Det är klart att jag fick justera lite på streemrarna och lägga lite sten där det ble som värst men nu fungerar det utmärkt. Det blir ett helt annat inntryck av burken det är helt klart, det är som allt annat en smak sak min kompis me 3000L har samma sand som mig och det fungerar klock rent i den burken me. Vi har ca 2-3cm ligger nu jag provade me 8cm i början me tanke på stjärnan men det behöver den innte han bökar endå till det i en liten hög där han vill gräva ner sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart köper ni er sand och för vilka kostnader och vilka grovlekar / märken t.ex? :)

Det är ju inte tvärenkelt hitta bra sand här i Umeå.

Jag köpte min sand hoss korallfisken i Linköping. Dom har rett bra utval slå en signal till Roland så kan jag ta me den till Umeå. Jag åker till Umeå varje vecka, hittar du något annat där så fraktar jag det me även levande och det tar jag inget för i frakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart köper ni er sand och för vilka kostnader och vilka grovlekar / märken t.ex? :)

Det är ju inte tvärenkelt hitta bra sand här i Umeå.

Uhh... hur många sorters "korallkross" finns det? :ler:

Köpte min 18kg säck 1-3mm av Ubbe på Akvarielagunen. Slå en pling och hör när han kan få hem en ny sändning? 3-5mm brukar han ha hemma, men jag tycker inte den är så speciellt vacker... (har den storleken i 1920L-burken)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte min sand hoss korallfisken i Linköping. Dom har rett bra utval slå en signal till Roland så kan jag ta me den till Umeå. Jag åker till Umeå varje vecka, hittar du något annat där så fraktar jag det me även levande och det tar jag inget för i frakt.

Whut?!

Och jag som gått och oroat mig för fraktkostnader och döda koraller... Örnsköldsvik är ett stenkast från Umeå och alldeles på vägen! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren!

Hur har du lyckats få sanden att ligga kvar?

Hur mycket djur har du i sanden?

Jag har inte MH men tror ändå som dig att sanden kommer reflektera ljus samt att skapa ett vakrare kar.

Så de klarar grövre sand!

Jag hade tänkt ganska fin sand men börjar tveka nu när sjöstjärnorna verkar gå bra i lite grövre.

Jag har ett ställe där sanden gärna virvlar bort så man får ställa sina streamers eller vad man nu har så gott det går och sen utföra lite "trädgårdsarbete" emellanåt.

Jag hade personligen inte valt någon annan sand än den fina, vita sanden. Gillar inte alls den grövre, men smaken är ju olika..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som trodde detta med snad var rellativt lätt. Var i går till Triton och kollade lite vad de hade för utbud på sant då jag var inne på korallkross ca 1-2mm. Det hade det hemma men även en sort som är finare. Dock tror jag inte att jag får den fina sanden att ligga kvar då vattnet är rätt turbullent vid ena kortsidan. Det är i alla fall bättre förutsättningar där. Dock visade de mig en naursand som jag förkastade direkt men började tänka vidare när jag åkte hem. Visst skulle det vara schysst med riktig sant istället för kross. Dock var den inte riktigt lika vit och stenen var rund vilket jag tror kan få den att flytta sig lättare.

Tanken är att ha en sandvändande sjöstjärna samt lite sniglar och en fisk.

Någon som vill rekomendera någon speciell sjöstjärna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Natursand, har du någon länk som man kan se hur det ser ut?

Tyvärr!

I och med att jag förkastade det hela först så la jag inte ens namnet på minnet. Sen blev jag lite fundersam för det skulle ju vara kul att ha riktig sand. Funderar nu på om jag är nöjd med att den inte är lika vit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bumpar min egen fråga då jag inte hittar något bra att läsa när jag letar!

Någon som vill rekomendera någon speciell sjöstjärna?

EDIT: Scooby Doo tipsade mig just om denna http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=572 Någon som har erfarenhet? Lite pinsamt men jag lyckas inte söka själv här på guiden så jag fick ett tips till på bra tråd. Delar med mig at den med! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10483

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...