Gå till innehåll

Kostnad att starta och driva stora kar


Christer T

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...

En lite edit på ditt inlägg Christer.

Akvariet 1000-1200 liter...7 000 kr får räkna med upp emot 15000kr beroende på om du vill ha optiwhite och tjockare botten

Sump 200 liter............... 2500kr

Skummare....................7000-15000kr kan få en kz för 10500kr

Kylare...........................10 000 kr

och det är värt hur mycket som helst att köpa grejer som är lite bättre med mindre elförbrukning som följd.

lägg helst in i budgeten att köpa en extra returpump om den ena stannar.

detsamma gäller tex skummare och kalkreaktor.

tänk också på at detta är det billiga.

kolla bara vad korallerna kommer att ha kostat när det är klart. lätt 30-40k

detsamma gäller fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan tillkommer litteratur, otaliga transporter etc, etc som kanske inte nämnts...

Och sedan lite en lite mer positiv vinkling :)

En sak man kanske inte ska glömma är att ett kar värmer upp och lyser upp ett boende vilket minskar andra elutgifter, när det kommer till värme kan detta vara betydande (beroende på boendeform förstås).

På sikt kan korallodling ge en del pengar och säkert generera betydligt mycket mer pengar än vad man lagt ner på anskaffningen. Detta förutsätter att man skapar ett nätverk och byter och köper fraggar och detta är i min mening en del av charmen med hobbyn när man träffar människor med samma intresse och byter idéer/koraller. Jag håller på med en småskalig odling av fisk som genererat mer pengar än vad jag lagt ut på levande fisk/ryggradslösa. Jag har även tjänat lite pengar på att fotografera mina invånare. Även om man förlorar pengar vid försäljning så återstår ändå en hel del av värdet i motsats till många andra hobbys/teknik/resor etc. Har man köpt grejerna begagnat är inte skillnaden speciellt stor.

Jag håller inte med om att begagnad sten mer eller mindre är värdelös och även här kan man spara mycket pengar (se bara till att det inte finns koppar etc i den som kan skada invånare). Som alltid finns det undantag.

Jag valde att köra utan sump vilket drog ner kostnaderna/ljudnivån/komplexiteten och som fungerar bra för mitt kar på 400L och som hjälper till att hålla nere temperaturen vilket gör att jag klarar mig utan kylare (kanske gått ändå visserligen).

Övriga tips är att skaffa utrustning som även kan användas till troliga uppgraderingar i framtiden. Köp helst fisk och koraller som säljs av privatpersoner och då helst odlade arter, detta ökar sannolikheten för att djuren ska överleva och anpassa sig betydligt mer än stressade importerade djur som ofta dör och som inte sällan smittar andra invånare.

Det absolut viktigaste i min mening och som sparar mest pengar är att man läser på så att man inte gör misstag/inköp som kan utsätta karet för en krasch eller ännu värre går ut med tveksamma eller direkt felaktiga uppgifter till andra på forumet.

Håller man intresset uppe och tar tid på sig så kommer de utslagna kostnaderna att minska och intäkterna troligen öka. Med LED tekniken på frammarch inom några år så kommer hobbyn bli billigare, med mindre elutgifter, färre lampbyten och mindre behov av teknik som kylare.

Personligen så har jag lärt mig otroligt mycket av duktiga akvarister här och det är få saker som slår att sätta sig ner framför akvariet efter en stressig, regnig dag och bli glatt hälsad av en hotad Banggaikardinal som man själv har odlat :).

Men visst, hur man än vänder och vrider på det så är det en dyr hobby och man ska inte underskatta utgifterna varför jag tycker den här tråden är bra.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med stig/vargklo med flera, att det är lätt att sikta lite för storslaget, bättre att övningsköra med mindre burk - vad ska man annars se fram emot?

Jag vågar nog påstå att det är ett lotteri att köpa beg LS

Den vanligaste anledningen till att beg sten säljs är väl ändå att akvaristen misslyckats, haft enorma algproblem, sjukdomar etc - fråga efter foton om inte det går att se burken igång eller om det finns ett trovärdigt skäl till att burken läggs ner.

Dom som har haft tur pratar gärna i positiva ordalag om beg sten - dom som haft mindre tur tiger, lider och ger upp i de flesta fall.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias vad jag menar med att den inte e värd mer än 1 krona kilot e...Har den som säljer stenen problem med tex alger,höga närings värden.Som ny akvarist kan det oftast va kostsamt att få stenen fri från det man inte vill ha i karet,alger och höga närings värden.Den som säljer stenen gör det oftast pga att man lägger ner karet eller att man har åkt på en riktig alg soppa.Mycket viktig när man köper beg sten e att se den live i karet med koraller fisk och gärna ett stimm med räkor.Jag vet 3 st aktiva på guiden som tiger som muren som ångrar i efterhand att dom åkt på en blåsning på sten.Jag själv har ett par sten som e ca 14 år och jag försöker ympa in lite ny sten lite då och då för att hålla karet i ett bra skick.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har slängt 100kg sten för att jag ej vill att folk skulle ha den jag hadde och hoppas att andra är lika ärliga mot de som skall köpa. Köpte Sten i Västerås 70mil ToR var en chansning hadde bara sett en dåligt foto på det hela så håller med om man kan så kolla på karet innan känns det osäkert så köp den inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man inte har möjlighet att ha stenen i en tunna med cirkulation och fosfatremover ett par månader innan man slänger i den i karet.. Men även det kan ju vara vanskligt med tanke på om det inte finns nån garanti att det inte varit koppar i den eller annan medicinering.

Svårt det här med begagnad sten, de som haft tur pratar ju naturligtvis gott om det, de som haft otur gör det nog aldrig igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att man kan köpa beg. ls, men kolla upp honom som du köper av.

Varför vill han sälja ?

Vill han lägga ner ?

Varför vill han lägga ner ? ( att bara säga att jag har inte tid, är inte ett tillräckligt bra svar...)

Har han haft en massa saker dött för honom, så att han har tröttnat och därför lägga ner ?

Har saker dött för att han inte har skött karet på ett bra sätt ?

En del gallrar bort små ls och säljer dessa,

för att det är enklare att rengöra karet med stora stenar.

Dessa ls är det oftast inget fel på alls, förutom att dom är små.

Men sist men inte minst: Kolla upp vattenvärden som ls ligger i.

Jag skulle främst kolla fosfat och koppar värden.

Höga nitratvärden sjunker av sig själv om den får ligga i en tunna i någon månad.

Jag skulle lägga beg ls, i en tunna eller karantänskar och få mogna två månader,

med en massa vattenbyten och fosfat remover.

Då kan man laka ut fosfat och även ha koll på nya glasrosor.

Sjukdom pga bakterier och virus är inget som man vill ha i sitt kar.

Men i slutändan, så vet jag inte vad som blir billigast och bäst...

Billig beg. ls, men man får lägga ner en massa tid.

Har man gott om pengar, så köp nytt.

För dom som har tunna plånböcker,

så finns det kanske inte något alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom som har haft tur pratar gärna i positiva ordalag om beg sten - dom som haft mindre tur tiger, lider och ger upp i de flesta fall.....

Greger har helt rätt,

Av någon anledning hör man mycket om framgångshistorierna, men inte av folks misslyckanden lika ofta. När vi senast hade träff i Sthlmsföreningen gick snacket om den ena efter den andre som haft problem, och ibland totalkrasch. Men här på SG ser man inga inlägg eller trådar som avhandlar dessa händelser (om man inte läser noga mellan raderna, eller reflekterar över varför tidigare aktiva medlemmar plötsligt "tystnat"). Det finns av någon anledning en tydlig tendens att folk tiger om sina misslyckanden. Det är tråkigt. Kanske är man rädd för att bli uthängd på forumet - "Vad var det vi sa?". Vi borde alla vara så öppna som möjligt och hjälpa varandra förebygga misslyckanden. Då skulle hobbyn i landet utvecklas ännu snabbare tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte över hundra kilo begagnad sten för massa år sedan, ungefär hälften var användbar och rullar fortfarande i mitt och andras kar. Så visst finns det framgång, men i mitt fall var det både och.

Sten är en sådan sak man inte bör tumma på, men man kan ju alltid komplettera, hittar man en fin sten så har i alla fall jag svårt att låta bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi får se vilken "folkkär akvarist" som först "talar ut" här på forumet - själv har jag så mycket skelett i garderoben att Lili&Sussi hemsöker mig i mina drömmar

Jag brukar "sätta upp misstagen" som studieskulder.....

Å andra sidan hade jag inte bara varit hjärnkirurg och helikopterpilot, utan också kärnfysiker om pengarna använts till utbildning :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar "sätta upp misstagen" som studieskulder.....

Å andra sidan hade jag inte bara varit hjärnkirurg och helikopterpilot, utan också kärnfysiker om pengarna använts till utbildning :-)

Hehe, ja ligger nog inte långt efter:), ett å annat misstag har man bakom sig och säkert frammför också.

Framförallt har jag byggt upp akvarium och trott jag satsat och planerat ordentligt men alltid insett att jag tagit i i underkant. Alltid fattas möjlighet, utrymme... på något sätt:).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med stig/vargklo med flera, att det är lätt att sikta lite för storslaget, bättre att övningsköra med mindre burk - vad ska man annars se fram emot?

Jag vågar nog påstå att det är ett lotteri att köpa beg LS

Den vanligaste anledningen till att beg sten säljs är väl ändå att akvaristen misslyckats, haft enorma algproblem, sjukdomar etc - fråga efter foton om inte det går att se burken igång eller om det finns ett trovärdigt skäl till att burken läggs ner.

Dom som har haft tur pratar gärna i positiva ordalag om beg sten - dom som haft mindre tur tiger, lider och ger upp i de flesta fall.....

Amen. håller med till 100% När det gäller akvarium så har jag ännu inte kört igång mitt drömakavarium. Jag håller mig ännu och närmar mig varje gång jag byter kar hehe.. Mitt drömkar har måtten 150x150x60 men det kanske jag aldrig kommer att få , med drömma kan man ju alltid. Byggandet och planerandet är ju 90% av nöjet, när karet är färdigt så är det ju inte lika roligt längre. Jag vill aldrig bli klar för då har man ju inget roligt framför sig mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi får se vilken "folkkär akvarist" som först "talar ut" här på forumet - själv har jag så mycket skelett i garderoben att Lili&Sussi hemsöker mig i mina drömmar.

:skrattar: Lili & sussi hemsöker mig i mina drömmar! Man börjar ju undra vilka mörka hemligheter du bär på? haha.... Vill nog inte veta heller. skrattar så jag viker mig...........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag tog mina första stapplande steg som saltakvarist var fortfarande LS ett okänt begrepp - efter att mycket noggrant dödat allt jag stoppade i karet, började jag förstå att det måste till någon form av effektivare biofilter (räddningen var förmodligen att man hade syrestenar i karet på den tiden, vilket vädrade ut en del ammonia) - men biofilter var det...

Jag tog min vinröda Cittra-padda och styrde kosen mot en trädgårdsfirma, inhandlade 3st balkonglådor i plast, några lämpliga beslag och en påse Leca-kulor.

For hem, glad i hågen, borrade hål i botten på blomlådorna skruvade upp skiten på väggen ovanför akvariet- alltihop snyggt matchat med ett Sicce-powerhead och en grön slang som forslade vattnet upp till den översta blomlådan......

Mycket stolt över min egna insats, slår jag upp en whisky och sätter mig i soffan för att beundra denna enorma tekniska landvinning, men väcks ur mina rosa drömmar av ett fullständigt gallskrik från min nyss hemkommna flickvän - tjejer har ju ibland lite svårt att åsidosätta estetik till förmån biologiska innovationer....

jag fick nog sova på soffan 2 veckor efter detta :-D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag tog mina första stapplande steg som saltakvarist var fortfarande LS ett okänt begrepp - efter att mycket noggrant dödat allt jag stoppade i karet, började jag förstå att det måste till någon form av effektivare biofilter (räddningen var förmodligen att man hade syrestenar i karet på den tiden, vilket vädrade ut en del ammonia) - men biofilter var det...

Jag tog min vinröda Cittra-padda och styrde kosen mot en trädgårdsfirma, inhandlade 3st balkonglådor i plast, några lämpliga beslag och en påse Leca-kulor.

For hem, glad i hågen, borrade hål i botten på blomlådorna skruvade upp skiten på väggen ovanför akvariet- alltihop snyggt matchat med ett Sicce-powerhead och en grön slang som forslade vattnet upp till den översta blomlådan......

Mycket stolt över min egna insats, slår jag upp en whisky och sätter mig i soffan för att beundra denna enorma tekniska landvinning, men väcks ur mina rosa drömmar av ett fullständigt gallskrik från min nyss hemkommna flickvän - tjejer har ju ibland lite svårt att åsidosätta estetik till förmån biologiska innovationer....

jag fick nog sova på soffan 2 veckor efter detta :-D

Var det LS som gjorde att du kunde flytta tillbaka från soffan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...