Gå till innehåll

Glasros?


Thomas_W

Rekommenderade inlägg

Hej!

För någon månad sedan startade jag upp ett 425 liters saltkar. Har runt 40 kg LS , cirkulationspumpar som drar omkring vattnet 10 ggr akvariets volym i timmen, samt en Deltec MCE 600. Belysningen är en 250 W MH som är tänd runt 2 timmar per dygn, så här i "början". Salthalten är runt 1.023-24, och saltet är Reef Crystals.

Jag har inte upplevt att jag har några större problem. Alginvasionen har sträckt sig till kiselalger (ska dock skaffa RO senare för att råda bot på det, tänkte jag), men nu i dagarna har jag lite problem med fiskdöd och vad jag tror är en glasros. Fiskarna är Gulfenad blå frökenfisk, samt en Percualclown. Eftersom karet är ganska stort, skaffade jag ganska fort 6 frökenfiskar och ett par clowner. Nu har dock beståndet minskat till 3 fröknar och en clown, och trots att jag sysslat med akvaristik ett väldigt bra tag, så förstår jag inte vad som är problemet. De äter och ser pigga ut ena dagen, och när man dagen efter tändert belsyningen så ligger det en halvt föruttnad fisk i revet som man får fiska upp. :( Nitratet är väl inte jättelågt, men bara runt 12,5mg/l, och nitriten är knappt mätbar. Har varit väldigt försiktig med matningen, så akvariet får väl ändå sägas ha belastats försiktigt. Vad tror ni? För det första, på bilden ses det som jag tror är en glasros i mitten, och runt omkring finns de enda andra alger som finns i karet, förutom kiselager. Av någon anledning har de koncentrerats till just den sten som ni ser på bilden. Glasros.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet har varit igång i ungefär en månad.

Utan att bry mig om dina värde (NO2 NO3) så känns det som om det är något som galet. Imed att du inte haft igång det så jätte länge tror jag iallafall att inkörningen inte är färdig och något "gift" finns i vattnet.

Kan vara nitrittoppen som kommit utan att du vet om det och dödat fiskarna, fast du har 0 i nitrit nu. Hade du 0 innan osså?

/Johan

PS. Köp inga nya fiskar just nu. DS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte nitriten alldeles nyss, och för några dagar sen. Fiskarna har dött kontinuerligt, så att säga. En fisk i veckan, ungefär. Den senaste idag. Den enda idè jag har, är att jag haft lite problem med värmen. Jag och vtermostatdoppvärmaren har inte kommit så jättebra överens. Ibland har det varit 24 grader, och sedan lyckades jag dra upp den för högt, så det var 27,5 grader ett tag. Det var för nån dag sen. Nu ligger dock temepn stadigt på 25 grader. Kan detta ha haft någon inverkan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte nitriten alldeles nyss, och för några dagar sen. Fiskarna har dött kontinuerligt, så att säga. En fisk i veckan, ungefär. Den senaste idag. Den enda idè jag har, är att jag haft lite problem med värmen. Jag och vtermostatdoppvärmaren har inte kommit så jättebra överens. Ibland har det varit 24 grader, och sedan lyckades jag dra upp den för högt, så det var 27,5 grader ett tag. Det var för nån dag sen. Nu ligger dock temepn stadigt på 25 grader. Kan detta ha haft någon inverkan?

Nopp det tror jag inte, hade du haft snabba höjningar/sänkningar men det kan du ju "inte" få i 400L. Mitt svänger osså (24-26), dock har jag ingen doppvärmare mer än nu när det är -15 ute.

Något annat måste det vara.

Har dom övrigt sett krya ut? Inga prickar/parasiter eller dyl.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt att betrakta dem så gott jag kan, men har inte sett något onormalt. Inga beläggningar, röta på fenorna eller svampiga utväxter eller nåt sånt. Det enda jag kan säga, är att det alltid har varit en av fröknarna som har varit mycket mörkare i färgerna än de andra, men detta har jag antagit berott på rangordningen. Men nej, har inte kunnat se några direkta sjukdomstecken. Ena dagen har fisken ätit, nästa har den dött. Ska dock inte skaffa fler fiskar i det här stadiet, naturligtvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja....läst på har man väl, så sett. Tycker väl inte att 8 fiskar är speciellt mycket i uppstarten av ett så pass stort kar som 425 liter....det blir ju över 50 liter vatten per fisk. Sen har jag även varit extremt försiktg med matningen. Och utöver det, så HAR ju faktiskt inte nitrittesten visat något som helst, så nja..... Men egentligen HOPPAS jag att ni har rätt, för om det är en vanlig nitrittopp som är boven, så är ju problemet snart över av sig självt. Då borde resterande fiskar klara sig hädanefter, eftersom karet ändå varit igång i över en månad nu, och antalet fiskar är ju nere på 4 stycken. Särskilt eftersom nitriten, som sagt, precis mätts. Ja, jag hoppas ni har rätt, för nu känns det som om det vore bra om resten av firrarna fick överleva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En frökenfisk till var död idag på morgonen när jag kom upp och checkade. Satt fast i insuget till skummaren. Nu är det riktigt skumt, för den här fisken åt då garanterat igår kväll, och såg frisk ut. De vattenvärden som jag gav er härrör också från den tiden, så någon nitrit-topp torde det inte bero på. Kan det vara clownen som mobbar ihjäl dem? Han är rätt ilsken, men samtidigt....det ska de väl tåla..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Chrille: Jaha? Vad var det som var underligt med det, då? :) Under uppstarten av ett saltvattensakvarium är det väldigt bra om man är försiktig med belysningstiden, då systemet är instabilt, och man annars lätt får problem med alginvasion. Man brukar därför öka belysningstiden väldigt långsamt, typ öka på 1 timme i veckan eller så. Algblomningar av olika stadier får man iallafall under en inkörning av ett saltkar, det är naturligt och inget att förundras över. Men man kan lindra dessa genom att inte ge algerna onödig näring via för lång belysningstid. :)

Hur som helst, problemet som tråden handlade om, finns inte mer. :) Tack för alla svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej igen, allihop! Problemet ja, he he. Det är som sagt löst nu, sen ganska länge. Egentligen är det lite pinsamt, det hela, men okej då, här kommer förklaringen. Den var enklare än jag trodde. Som sagt, när jag fick clownerna och fröknarna var jag rätt ny på salt, även om jag sysslat med diskus i väldigt många år. Det jag visste om saltvattenfiskar var att de har märkliga former och väldigt vackra färger, det var ungefär allt.

Gulfenad blå frökenfisk valde jag på inrådan av en bekant, och beställde dem via min lokala zoobutik, som tog hem dem åt mig. Hämtade upp dem i påsarna samma dag som de anlände till butiken. Sedan gjorde jag det stora misstaget. Jag tog hem dem och satte dem direkt på svältdiet, eftersom jag inte ville belasta karet med exkrementer innan nitrifikationsbakterierna hunnit etbalera sig ordentligt i stenen. Mätte sedan nitriten och nitraten ordentligt flera gångern i veckan och hade karet släckt den allra mesta tiden (för att inte ge onödiig näring åt algerna). Kort sagt, jag var försiktig. Lite FÖR försiktig skulle det visa sig. Veckorna gick, och jag klarade mig från nitrittoppar, då varje fisk fick runt 70-80 liter vatten var, och matningen i princip var obefintllig. Gav fiskarna några tuggor torrfoder nån gång i veckan eller så, bara. Ägnade dem inte mycket eftertanke, mer än att jag konstaterade att de var aktiva och inte såg sjuka ut. Sedan började de trilla av pinn, en efter en. Ungefär ett par stycken i veckan, med två-tre dagar emellan varje dödsfall, och ungefär vid den tiden skrev jag här och frågade om råd.

Till slut återstod endast 1 clown och 2 frökenfiskar och ungefär vid den tidpunkten fick jag besök av en god vän. Han kastade ett snabbt ögonkast på fiskarna och drog mig sedan till datorn. "Såhär, Thomas, ska en gulfenad blå frökenfisk se ut!", sa han, och vände upp skärmen mot mig. Där visades en fisk som inte alls liknade mina exemplar. Vid en jämförelse med mina, såg dessa RIKTIGT maffiga ut. Efter lite diskussion, visade det sig att mina exemplar var utmärglade. I dunklet i karet, och med min lilla erfarenhhet av arten, hade jag inte insett att de varit smala redan när jag fick dem, och i motsats till sötvattenfiiskar är tydligen saltvattenfiskar lättare att svälta ihjäl. Har högre ämmesomsättning, så att säga.

I min iver att hålla nere nitritnivån i karet, hade jag helt enkelt svält ihjäl fiiskstackrarna. Teroin visade sig stämma, för samma dag började jag utföra en normal matningsrutiin (så mycket de kan äta upp på ett par minuter och jaaada, jaaaada, jaaada...) och med ens uppphörde också de skumma dödsfallen. De två frökenfiskarna som var kvar, samt clownen, lever ännu och har växtt och lagt på sig rejält sedan svältens dagar. Karet har vidare utökats med ytterligare 15 kg ls, så nu är jag uppe i runt 55 kg. Karet har varit igång i lite över 3 månader och en blennid, en putsarräka och ytterligare en clown har tillkommit. Vattenvärdena ligger på fina nivåer, algblommning har jag aldrig haft i störande skala, och endast RO-vatten tillsätts. Så långt, så gott, om ni undrar över annan info om karet ifråga, så finns det i ursprungsinlägget här ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe mata 1 gång i veckan funkar ju inte ens med sötvattensfiskar.

edit: såg nu att du skrivit nån gång i veckan :)

Joodå, om det bara rör sig om någon månad hit eller dit, så brukar det funka fint. :smiley20: Om de är i god konditon, vill säga. Det var ju tydligen inte ens mina saltfirrar från början. :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid inkörning funkar Matning 1 gång i veckan för Sötvatten, men inkörningsperioden är ju Mycket kortare när det gäller sötvatten. sen så finns det väl mer "mat" i vattnet då många sötvattensfiskar äter alger och dyl som naturligt kommer till.

Skönt att allt fungerar nu iallafall!

[Edit] Thomas hann före.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oftast är det till och med bättre att inte mata än att mata en gång i veckan. När fiskarna svälter drar de ämnesomsättningen och står i stort sett still dygnet runt. Får de mat drar de i gång sökandet efter mer mat vilket för många varar ett par dagar och bränner då mer näring än de fått. Detta gäller framför allt planktonätare. Växtätare brukar alltid hitta litet så de går ofta inte ned i aktivitet på samma sätt. Och rovfiskar äter sällan och mycket i allmänhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joodå, om det bara rör sig om någon månad hit eller dit, så brukar det funka fint.
Jag får hålla med här. Min malawibalja brukade jag utan vidare lämna i en månad eller mer. Förberedelse, ett vattenbyte. Det som hände var att de inte förökade sig, något de närmast obligatoriskt gjorde vid normal matning och vattenbyten. Ett nytt vattenbyte och återupptagen matning så var alla honorna igång med nya kullar. Helsjukt, men simpelt.

Salt karen kräver mer pyssel, och går inte att lämna på samma sätt :- (

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...