Gå till innehåll

plattmask


Rekommenderade inlägg

någon som haft samma problem ? kolla på bilderna så ser ni, sjukt mycket mask i mitt kar nu, har ändå kört korallerna och stenen i koralldipp men dem förökar sig hela tiden, dem äter som tur är inte på några koraller men ser jävligt tråkigt ut med dessa odjuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon som haft samma problem ? kolla på bilderna så ser ni, sjukt mycket mask i mitt kar nu, har ändå kört korallerna och stenen i koralldipp men dem förökar sig hela tiden, dem äter som tur är inte på några koraller men ser jävligt tråkigt ut med dessa odjuren.

här är bildern.

post-4386-14468920524059_thumb.jpg

post-4386-14468920524265_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de kommer endast hålla plattmaskarna i shack, inte ta bort problemet. en sixline hinner inte äta i samma takt som de förökar sig. flatworm exit fungerar men man måste ha uppsikt. du behöver kanske inte köra full dos, det gjorde itne jag och mina maskar är helt borta efter en behandling

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de kommer endast hålla plattmaskarna i shack, inte ta bort problemet. en sixline hinner inte äta i samma takt som de förökar sig. flatworm exit fungerar men man måste ha uppsikt. du behöver kanske inte köra full dos, det gjorde itne jag och mina maskar är helt borta efter en behandling

hade en sixline innan men en dag var den bara borta :S vad menar du med att ha uppsikt ? vad kan hända ? dosera du det direkt i karet då ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Sug ut så många maskar det går manuellt med typ en liten luftslang. Ansträng dig verkligen att suga ut så många du bara kan. Döda/döende maskar släpper nämligen ut stark gift.

2. Köp Salifert Flatworm Exit, inget dyrt alls, använd enligt instruktionerna till punkt och pricka.

3. Klart! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som patrik skriver så släpper maskarna ur sig massa starkt gift då de dör så se till att ha nytt vatten redo, ja iaf 20%. Hela botten kommer bli full av döda maskar så sug upp dessa omgående + att du sätter i kol filtrering. Jag rekomenderar även att du kör en dos efter en vecka 10 dagar igen.

En mandarin eller synchiropus stellata eller liknande funkar alldeles utmärkt för att hålla efter planaria och dyligt men lägg inte i en sådan innan du medicinerat då de dör ifall de skulle äta mask som fått medicin i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en sixline i mitt kar där plattmasken började växa okontrollerbart. Jag vet inte om sixlinen åt någon plattmask alls, jag såg det iaf inte. Det är möjligt att den åt lite grann. Det jag vill säga är att det är inte alls säkert att en sixline äter plattmasken. Jag åtgärdade problemet med flatworm exit. Var noga med att följa instrktionerna och använda aktivt kol.

Jag har dock inte några känsliga koraller, endast mjukisar, och nästan inga fiskar.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade precis som du väldigt mycket röda plattmaskar och funderade på olika lösningar.. Ville helst inte ha en sixline då de är så elaka mot andra fiskar.. Men efter att ha letat efter andra alternativ så impulsköpte jag en sixline ändå.. Faktum är att den har rensat mitt kar på plattmaskarna.. Så om du är villig att ha en elak jävel i karet så funkar de..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft en sixline wrasse men det hjälpte inte , och nu är han borta ? men är det ingen som vet något om nakensnigel Chelidonura varians för jag googla den och den ska tydligen bara käka maskarna , verka ju helt suverän , hittade en i danmark som sålde. gift är det sista jag vill hälla i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är dock tveksam om du kan över huvud taget få bort alla dom maskarna med en fisk eller vad du nu lägger i. En sixliner, mandarin eller liknande kan inte i mina ögon få bort en stam så utbredd.

De kan hålla rent på mask i ett akvarie utan mask om det kommer in en korall med mask på vid nyinköp så tar fisken hand om dessa innan de fortplantar sig och blir en plåga.

Jag har både en mandarin samt en synchiropus och har aldrig behövt oroa mig för sådana problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj. Jag har testat denna nakensnigel från Triton.

Den började käka dem som tokig men med antalet i det 1000l-akvarium som jag har hand om så går det alldeles för långsamt. Sen verkar det som om kräftdjur som putsarräkor är ganska nyfikna och eventuellt äter dessa sniglar. Vet inte men mina räkor var på dem i alla fall. Så nu finns inga sniglar kvar. La en i ett 130L- Redsea och en i 1000L-karet. Inga sniglar kvar. :(

Ska nu efter läsning i denna tråd prova på en sixline men gör först ett vattenbyte å suger ut så många jag kan.

Hör av mig om sixlinen fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke om ens val av biologiskt bekämpningsmedel inte fungerar kan ju vara att man matar så mycket att de helt enkelt inte är intresserade av mer käk?

Alternativet är ju att fiskstackarn inte begriper att det är mat det som kryper runt där nere, men det är mer trolligt att man provsmakar om man är lite hungrigare...

Bara en tanke lixom.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Stig, när jag tittade efter såg jag att det inte var sixlinen som du använde. Ska prova ocilatus om jag får fler utbrott av plattmask.

Mr B: Låter logiskt. Antagligen äter den plattmask när jag inte ser men för mycket pellets kanske påverkar hur mycket plattmask som den äter.

Tack för svaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett utbrott av plattmaskar, men efter ett tag så försvann de av sig själva...kanske har med biologisk obalans att göra?

Jag tycker gott man kan vänta ett tag innan man häller i gift. Om utbrottet beror på biologisk obalans så lär det ju inte bli bättre av ett gift som slår ut lägre djur...

Bara en tanke...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...