Gå till innehåll

Glenns Saltkar


Genne

Rekommenderade inlägg

Har nu fått igång den första av mina ombyggda ramper (har inte kopplat in olika tidstyrningar på den ännu, utan den går bara på timern för tillfället) men vilken skillnad på ljus.

Skall koppla dom andra två i morgon och på fredag.

Sedan kommer det bli prov med lite olika rör och tider, tänker ligga på tre olika tider med ljuset.

12 timmar ca:1/3, 8 timmar ca:2/3 och 4 timmar fullt till att börja med.

Hälften Osram blå en 1/4 Aqua-science duo och 1/4 Sylvania aquastar.

Värkar det vetigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Now we're talking.. Syns att det är bättre kräm nu. Hur många watt har du fått ihop?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Börjar nu närma mig 600 watt, skall upp till 864 till att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Kommer du nån vart med lysebygget, eller är du mest ute å fiskar ; )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sysslar med båda, men min dator pajade för någon vecka sedan så nu måste jag ta tag i den för frugans får jag knappt låna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det finns något liknande att köpa, men skriver om min konstruktion här i alla fall.

Ville ha något som jag kan dammsuga akvariet med utan att behöva tömma ut en massa vatten.

Jag tog en fyrkantig godisburk med lock av plast, i botten gjorde jag ett runt håll på ca 8cm i diameter i locket skar jag upp så att jag kunde sätta en vattenslang.

Burken fyllde jag till 3/4 med filter som jag klippte till så att det passade burkens yttermått.

Sedan tog jag ett 20mm pvc-rör på 80cm, det satte jag fast på ena änden av vattenslangen den andra änden av slangen stoppades i locket på burken.

Nu plasserade jag burken stående på två glasskivor i sumpen där hålet i botten på burken hamnade mellan glasskivorna.

Nu kunde jag använda hävertprincipen och dammsuga runt i akvariet utan att behöva tänka på vattenmängden.

Med detta tog jag skräp, cyano bland stenarna och nådde runt i hela karet.

Sedan var det bara att skölja rent filtret för att använda en annan gång det behövs.

Hoppas det kan hjälpa någon och skulle någon veta om ett bättre sätt så är jag öppen för förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Händer inte mycket i karet för tillfället, jag och karet har hamnat i någon sommarlunk.

Allt rullar på utan några större utsvävningar, enda inköpet är ett antal sniglar.

I dag blir det ett vattenbyte och lite rengörning.

MWH

Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla som skickade mig en inbjudan att besöka er när jag var i Skåne.

Då vi reste med ett annat par fick jag inte tid till ett enda privat besök, ledsen för det.

Men jag ska göra en resa lite senare i höst ensam bara för att se mig runt bland salt.

Fast jag han med att besöka ett par butiker och fick med mig denna fina Anemon från Lomma.

post-5412-14468922435181_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger upp ett par nya bilder på karet då jag tycker att det känns ganska bra nu efter 9 månader.

Har fortfarande mycket kvar att utväkla och lära, men känner att jag är på rätt väg.

Inte den bästa kvalitet på bilder men det visar lite vart jag kommit.

MVH/Glenn

post-5412-14468922435448_thumb.jpg

post-5412-14468922435709_thumb.jpg

post-5412-14468922435921_thumb.jpg

post-5412-14468922436145_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Rickard

Samuel: Mandarinerna simmar runt och äter bland stenarna, det har dom gjort sedan jag satte i dom, och min Salarias har fullt upp med att beta.

Nej det är ingen av mina Clowner som tittat åt den, men bägge paren har ju ett eget boende så det återstår att se om någon vill flytta.

Kan ju bli ett par clowner till annars då den nya anemonen är över 30cm i diameter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stig

Den är vit med blåa toppar,

Köpte inte den för Clownernas skull, men vill någon flytta in får dom göra det.

Det gick Ocellaris i den, där jag köpte den.

Jag tyckte bara att den var vacker och annsåg att det fanns utrymme för den i mitt kar.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag skulle tro att nästa steg är att skivanemonerna släpper och flyter iväg. Och sedan vandrar anemonen vidare tills den finner en lämplig plats.

Stig anemonen drog sig undan efter att blivit bränd, jag blev lite förvånad.

Lägger upp ett par sämre bilder på mitt Mandarinpar som håller på att spelar för fullt i karet, dom är underbara att se live.

Har ett bra suttit och tittat på dom är ledsen att jag inte har en bättre kamera.

post-5412-14468922497083_thumb.jpg

post-5412-14468922497287_thumb.jpg

post-5412-14468922497508_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...