Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Fishtank,

Hej! Har en Haquos pure lifewater system osmos som jag letar efter ett nytt filter till men vet inte riktigt vart man kan beställa ett nytt. (Se bild: http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/saltvattensteknik/osmos/pure-lifewater-system-osmos-haquoss-osmossystem.html) Har fått för mig att detta ska vara ett ganska så vanligt osmosfilter och tänkte därför be er om länkar till vart man kan köpa ett nytt filter online. Den enda sida jag har hittat är: http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/saltvattensteknik/osmos/purelife-osmos-haquoss-membran.html och nästan 700 spänn för ett filter verkar ju svindyrt. Men vad vet jag? Kanske passar ett billigare filter som är gjort för en…

• 5 svar
    • 949 visningar
  2. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan! Jag undrar om någon kan komma med en ungefärlig gissning om hur mycket pengar strömmen till ett saltvattenskar med lagom med utrustning bla annat MH blir??? kanske en svår fråga men nån som kan säga vad dom har ungefär , tänker främst på ett akvarium på ca 500 liter och uppåt! Mvh jimmy __________________ jimmy

• 2 svar
    • 949 visningar
  3. Started by Janne,

Jag har tittat runt lite efter en luftpump och de tillverkare jag tittat på anger l/h, vattenpelare och watt. Är 1 m vattenpelare = 100 mbar? Har någon nån luftpump och rekomendera som klarar 400 l/h och 230 mbar, det närmsta jag kom vara /Janne PS Luftpumpen skall vara till en ACF 2000A-160. DS

• 0 svar
    • 949 visningar
  4. Started by Kimozabe,

Undrar om någon kan svara på om en begagnad osmos påverkas negativt av att ej vara inkopplad? Tänker att filter inte mår bra av att ej vara inkopplade? Mvh Kim

• 5 svar
    • 948 visningar
  5. Started by Jocke,

Tjenare! är det någon som använder en sån här?. Hur mycket kalciumhydroxid laddar ni den med,vid en ny start på den.

• 3 svar
    • 947 visningar
  6. Started by johnny1,

Ska köpa en osmos men vet inte villken modell. Aqualight 285 liter. Aquatic nature aqua standard 120-150 liter. Aqua medic aqua stadndard 120-150 liter. MVH johnny

• 2 svar
    • 947 visningar
  7. Started by hbgot,

jag är ute efter någon behållare för att blanda till saltvatten vid vattenbyte storlek 70-100l och helst en tappkran i botten. någon som har förslag på vad jag skall leta.

• 4 svar
    • 947 visningar
  8. Started by GustavF,

Om man köper tekniska prylar från Storbrittanien, vad behöver man då fixa för att få dem att fungera i det Svenska elnätet? Har de samma spänning och rekvens men bara annorlunda kontakter? Kan man i så fall bara byta ut kontakten? Eller finns det adaptrar för detta?

• 3 svar
    • 947 visningar
  9. Started by Darth Vader,

Aqua medic ph computer. Är det någon som vet hur man ställer in den? Har köpt en men är inte så bra på engelska. Maila eller ring mig tack. /Robert

• 3 svar
    • 947 visningar
  10. Started by Kimozabe,

Knappast high tech men men.... Tack vare ett observant öga hos min kära fru så kunde en katastrof undvikas. Har köpt några 20liters dunkar på biltema för ett tag sedan. Fyllde 2 med osmosvatten i helgen och satte dessa på parketten. När frugan kom hem idag så frågade hon mig "varför är där vatten runt dunken". Visar sig att den ena dunken antagligen släppt i svetsen och stått och småläckt, ingen aning hur mycket (1-3 liter kanske) men det syns på parketten. Så glöm inte att hålla koll på era dunkar om ni nu använder såna. Mvh Kim

• 0 svar
    • 947 visningar
  11. Started by crille,

nu finns det ju en intressant länk om zeolit,nu undrar jag vad rowaphos egentligenär och vad det gör för nytta,och hur ni använder detta!

• 4 svar
    • 946 visningar
  12. Guest erico
    Started by Guest erico,

Ursäkta, jag vet det var en tråd om detta men jag kan bara inte hitta den. Olika grogram för att hålla koll på värden, kostnader etc, vet ni några? Har testat reef con pro men den funkar inte riktigt tillfredställande.

• 0 svar
    • 946 visningar
  13. Started by elvir,

Mitt kar verkar ej ha ytavrinning. vid insuget till bakre sumpen lägger jag en bit "smink" vadd för att få en ytavrinning till sumpen. problemet som uppstår är att vadded samlar på sig smuts och blir brunt där av så blir vatten nivån där bak mycket lägre, skummaren måste omplaceras djupare för att fungera korrekt och även ato. har nån något bra tips hur jag skulle kunna fixa en permanent ytavrinning utan användning av vadd. Skulle det funka med en bit svart plast som jag limmar på ?

14. Started by Jocke,

Ni som har en Aquacare reaktor vilken storlek på pumpen har ni som förser reaktorn med vatten?. Tänker då på storleken 1 eller 2. Hur långt är det i mellan eran reaktor och pumpen?. MVH Jocke

• 2 svar
    • 945 visningar
  15. Started by Roger Salenius,

Hej! Har köpt en sump på 40L med påhängsavrinning... Det e många saker som kan gå fel... Tex om avrinningen slutar o funka så tömmer man sumpen i karet o det blir en JÄVLA röra på golvet! Likadant om returpumpen slutar o funka så rinner sumpen över.. Men det kan man kanske lösa med ett hål i utblåsröret 2cm under vattenytan? Om hävefekten slutar o funka så rinner karet över o pumpen dör.. Snubben som hade sumpen körde den som den e? IQ Bandy boll? Så jag tänker nivåvakt? Har kollat på Tunzes, visst 1600:- men det e en billig försäkring. Hittar jag ingen vakt som jag kan känna mig trygg med så får det va med sump... Tänkte höra med er om Tunzes e något som kan lösa problem…

• Gilla
    • 2 svar
    • 945 visningar
  16. Started by herrGreen,

Hej! Ska uppgradera. Kommer det fungera bra med ett akvarium på 200 L utan kantförstärkning? Jag börjar fundera lite på stress på glaset och annat... Jag vill gärna bygga lite mer själv, men inte hela akvariet, och funderar därför på ett Hornbach akvarium som jag får borra mm.

• 4 svar
    • 944 visningar
  17. Started by aengus,

vad använder ni för filtrering i era kar? jag har använt sandbäddsfilter med mycket goda resultat. //aengus

• 1 svar
    • 944 visningar
  18. Started by JMAONE,

Total Dissolved Solids-TDS Monitor, $39 each You must have pure freshwater to have a successful reef aquarium. To check your freshwater and to know when to change your DI resin you must check your watre with a TDS monitor. Simply add your freshwater to a clean cup and drop in the monitor to get an instant reading, the goal is a reading of zero, any higher reading means you have too many nutrients in your water and likely will have problems with algae blooms. Någon som känner till denna och har någon kommentar= </FONT>

• 5 svar
    • 944 visningar
  19. Started by Iksero,

Som sagt vad innehåller detta pulver? Aqua Medic Denitrifikationsfilter AM-Denimar pulver. //Iksero

• 0 svar
    • 944 visningar
  20. Started by jör..,

Jag hade tänkt mig att ha ett kar/sump i tvättstugan.Som skulle fungera som teknik/ karantän/osmosvatten på fyll./sump. Med olika fack,enkelt och smidigt vid vattenbyten.Men jag har ej borrat kar( och det är igång).Så tanken var den att jag skulle dra pvcrör upp till taket istället( rör döljs av takbalk) för ner under akvariet (står på en tegel mur,får bara plats med två eller tre glas med vatten i muren räcker ej som sump.Ytavrining skulle göras med ett 200mm- pvc rör från botten till ytan(eller mindre bara pumpen får plats) med något typ av nät upptill. Utvändigt täcks den med sten nertill sågar jag ut som en tunnel så ej skit samlas och kan gömma en cirkpump. Den skall…

• 2 svar
    • 943 visningar
  21. Started by Dimorb,

Lyckades ju krossa spetsen på min saltprobe. Är det något inuti som absolut inte skall i akvariet eller är det bara glas och så de metallplattorna som sitter inuti glaset? Bägge "plattorna är intakta så skadan är bara på spetsen och så har proben ett brott så att en av plattorna hänger löst i tråden. Vill bara checka så de inte innehåller något som är absolut nono å få i akvariet. Tacksam för svar. @Lasse

• Tack
      • Gilla
    • 10 svar
    • 942 visningar
  22. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej Alla, har nu starka funderingar på att inhandla en IKS dator, men var kan man hitta dessa, vill ju klämma o känna på dem innan man investerar, Är det bara Akvarieudstyr i Danmark som har dessa? Kan man besöka dem? hittade ingen adress så det kanske är e-handel som gäller med dom.... Har någon lite bra info om det finns något företag man kan besöka och se IKSén live? __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

• 6 svar
    • 942 visningar
  23. Started by thomas5547,

Det står i bruksanvisningen att det ska strömma in 10 l/h.. in i reaktorn.. Men vad händer om det strömmar igenom för mycket? eller för lite? Svårt att ställa in ju.. . Har en AquaCare reaktor nummer 1.. och en liten ehiem pump som pumpar in vatten..

• 2 svar
    • 942 visningar
  24. Undrar om det är skummaren eller pelletsreaktorn som ska ta vatten närmast strumpan? Som jag förstått det så ska utloppet från pelletsreaktorn riktas mot intaget på skummaren. Mvh Kim

• 2 svar
    • 942 visningar
  25. Started by Make,

Hej, Tänkte kolla med er som är erfarna om min sump design. Alla mått och så är inte helt uträknat på ena. Den är en grov skiss. Den andra är lite mer utformad. Håller på med en mer snyggare utformning. Där man kan se ifrån olika håll. Men vill få en input ifrån er. (Andra bilden kommer i kommentarerna) Sumpen mått; Ytter; l 125cm, b 60cm, h 46.2cm Inner; l 123.8cm, b 58.8, h 45cm

• 3 svar
    • 941 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.