Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Hejsan. Sitteri funderingstagen på ett 540 salt-akvarium med sump. https://www.saltvattensguiden.se/artikel_visa2.asp?NR=197& ;KAPITEL=Bygg%20ditt%20egna... Utifrån detta har jag kolla på ytavrinningar och beslutat mig för att jag gillar nonames lösning bäst så jag kommer att härma efter honom. Dessa två beslut leder mig in på flertalet frågor som lyder: 1. Hur leds vattnet genom sumpen? I sumpen kommer det ju att finnas flertalet skiljeväggar, kommer dessa att behöva några extra pumpar för att "få runt vattnet" eller det räcker meddet flöde som ytavrinningen och Retur-pumpen ger? 2. Skummaren bearbetar allt vattnet? Om skummaren står i första kammaren (sumpen )o…
-
Ok. Nu har jag provat med filterstrumpa i sumpen på avrinningsvattnet, jag har satt "blåfiltersvamp" på 'returinsuget'. Men har fortfarande massor av partiklar i vattenkolumnen. Nån som har nån idé vad jag kan göra för att bli av med dem? Vet att en del sätter en kapad 0.5l colaflaska på en maxi-jet fylld med filtervadd men jag vill gärna ha nåt som inte ser så "DIY" ut. Oveb postade i nån tråd om nåt "quickfilter" med 1 micron som man kopplar på nån pump, nån som har erfarenhet av det? Ove? Ska tillägga att det inte handlar om microbubblor utan om partiklar. Förmodligen har jag såpass mycket cirkulation så allt skit hela tiden rör sig och det är ju iofs jättebra, men sku…
-
- 4 svar
- 933 visningar
-
-
hur ska dom användas, ska det vara till att fylla på vatten med eller ska dom vara igång hela tiden? hur stort ska man ha till 600L? varför? är det ett måste vad gör det för nytta?
-
Hej, jag har haft min hydrometer från Instant Ocean i några veckor nu, den har fungerat utan problem tidigare. Men nu är mätstickan inte längre "flytande", den är jätte trög och påverkas inte av att det kommer in vatten. Jag har försökt skaka den med vatten i men funkar ej. Man måste sticka in något och försöka dra upp den, men sitter fortfarande tajt. Varför sitter den så tajt och reagerar inte på när vatten kommer i? Har någon haft samma problem?
-
-
- 6 svar
- 931 visningar
-
-
Får hem den imorrn....pumpen ger 600l/h Kan man montera allt nere i sumpen eller måste vattnet tas direkt från akvariet? Finns dom som påstår att man får optimal effekt om man sätter pumpen typ 10cm från botten i akvariet
-
- 1 svar
- 931 visningar
-
-
har ju som sagt installerat en kalkmixer, men har märkt att PH gärna vill ligga runt 8,4-8,5, vad använda för att få balans på PH igen,?
-
- 2 svar
- 930 visningar
-
-
Ni som har en Aquacare reaktor vilken storlek på pumpen har ni som förser reaktorn med vatten?. Tänker då på storleken 1 eller 2. Hur långt är det i mellan eran reaktor och pumpen?. MVH Jocke
-
- 2 svar
- 930 visningar
-
-
-
Har funderingar på att införskaffa mig ett osmos-filter. men vilket ska man ha? http://www.pwss.se/product.php?productid=2479&cat=504&page=1 detta verkar vara bra och desutom lite extragrejjer tilll. Har lite problem med kiselalger (tror jag) efter det att jag fyllt på vatten. nå vad rekomenderar ni och vad tycks om det jag föreslog ovan? (hur mycket vatten kommer ur det på ett dygn?)
-
- 6 svar
- 929 visningar
-
-
Om man köper tekniska prylar från Storbrittanien, vad behöver man då fixa för att få dem att fungera i det Svenska elnätet? Har de samma spänning och rekvens men bara annorlunda kontakter? Kan man i så fall bara byta ut kontakten? Eller finns det adaptrar för detta?
-
- 3 svar
- 929 visningar
-
-
Hej, jag letar efter en PH pump på 2000-3000 liter i timme. Är det någon som har ett bra förslag? eller ännu bättre personlig erfarenhet av någon sådan pump? //Marhag
-
Jag hade tänkt mig att ha ett kar/sump i tvättstugan.Som skulle fungera som teknik/ karantän/osmosvatten på fyll./sump. Med olika fack,enkelt och smidigt vid vattenbyten.Men jag har ej borrat kar( och det är igång).Så tanken var den att jag skulle dra pvcrör upp till taket istället( rör döljs av takbalk) för ner under akvariet (står på en tegel mur,får bara plats med två eller tre glas med vatten i muren räcker ej som sump.Ytavrining skulle göras med ett 200mm- pvc rör från botten till ytan(eller mindre bara pumpen får plats) med något typ av nät upptill. Utvändigt täcks den med sten nertill sågar jag ut som en tunnel så ej skit samlas och kan gömma en cirkpump. Den skall…
-
- 2 svar
- 928 visningar
-
-
Tjenare! är det någon som använder en sån här?. Hur mycket kalciumhydroxid laddar ni den med,vid en ny start på den.
-
- 3 svar
- 927 visningar
-
-
Det står i bruksanvisningen att det ska strömma in 10 l/h.. in i reaktorn.. Men vad händer om det strömmar igenom för mycket? eller för lite? Svårt att ställa in ju.. . Har en AquaCare reaktor nummer 1.. och en liten ehiem pump som pumpar in vatten..
-
- 2 svar
- 927 visningar
-
-
hallå min luftpump rena air 300 har pajat, eller bättre när jag försökte dra ut luftslangen så följde med hela luftutsläpp.. ska försöka får det på garanti men det ser inte bra ut eftersom jag slarvat kvittot.. i alla fall.. vad har ni för luftpump? Jag använder luftpumpen till skummare (AM turboflotor 1000) så jag behöver inte en värsting, jag tror att något på 150-200 l/h skulle räcka (300:an var i stort sätt aldrig på max). En sak till, jag tyckte inte att den luftpumpen jag hade var speciellt tyst.. finns det bättre lösningar? är dem enklare varianter som Schego högljudda?
-
- 1 svar
- 925 visningar
-
-
jag är ute efter någon behållare för att blanda till saltvatten vid vattenbyte storlek 70-100l och helst en tappkran i botten. någon som har förslag på vad jag skall leta.
-
- 4 svar
- 925 visningar
-
-
Hej! Har köpt en sump på 40L med påhängsavrinning... Det e många saker som kan gå fel... Tex om avrinningen slutar o funka så tömmer man sumpen i karet o det blir en JÄVLA röra på golvet! Likadant om returpumpen slutar o funka så rinner sumpen över.. Men det kan man kanske lösa med ett hål i utblåsröret 2cm under vattenytan? Om hävefekten slutar o funka så rinner karet över o pumpen dör.. Snubben som hade sumpen körde den som den e? IQ Bandy boll? Så jag tänker nivåvakt? Har kollat på Tunzes, visst 1600:- men det e en billig försäkring. Hittar jag ingen vakt som jag kan känna mig trygg med så får det va med sump... Tänkte höra med er om Tunzes e något som kan lösa problem…
-
-
- 2 svar
- 925 visningar
-
-
Hej på er, Har varit iväg och köpt ett 500-liters hörnkar och upptäckte vid köpet att det var en hemmabyggd intern sump i karet. Dessvärre är den interna sumpen ca 20 x 20 cm vilket gör att i stort sett ingen skummare får plats, nästan inget annat heller för den delen Jag funderar nu på att skära bort befintlig sump och bygga en ny i karet, innan jag fyller upp det. Min tanke är att få i en skummare (Bubble Magus, typ NAC6A, NAC7 eller motsvarande, tar gärna emot tips på lämpliga alternativ) returpump och eventuellt lite levande sten. Min skiss nedan visar befintlig sump till vänster och tänkt sump till höger. Min tanke är en avlång sump på 50 x 25 cm (ca 80 liter då kar…
-
- 2 svar
- 924 visningar
-
-
Hur högt ska Kh ska man ha i vattnet som går ut från kalkmixern? Mitt ligger på 50dKH Mvh Beppe
-
- 1 svar
- 924 visningar
-
-
Skall precis beställa lite Deltec Rowalith C + media men hittade detta Är det någon som fattar vad Deltec Rowalith W är för nått
-
- 0 svar
- 923 visningar
-
-
Nu finns Winsoft 0.19 för nedladdning!!!Får se om den är nåt att ha. Man MÅSTE även installera ver 2.19 Ändrad av Niclas den 2003Augusti06 kl 21:35 __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.
-
Total Dissolved Solids-TDS Monitor, $39 each You must have pure freshwater to have a successful reef aquarium. To check your freshwater and to know when to change your DI resin you must check your watre with a TDS monitor. Simply add your freshwater to a clean cup and drop in the monitor to get an instant reading, the goal is a reading of zero, any higher reading means you have too many nutrients in your water and likely will have problems with algae blooms. Någon som känner till denna och har någon kommentar= </FONT>
-
- 5 svar
- 923 visningar
-
-
Är det någon som har provat denna? Tunze 1076/2 Manual 82€ hos http://www.aquadiskont.com Den tar ju iofs vatten nerifrån med, tanken är att jag skall sätta in en inredning på rutan också. Såg en variant utan bottenröret någon stans men nu kan jag inte hitta den igen. Andra förslag? Den skall vara till mitt 54l.
-
- 0 svar
- 922 visningar
-
-
Undrar om någon kan svara på om en begagnad osmos påverkas negativt av att ej vara inkopplad? Tänker att filter inte mår bra av att ej vara inkopplade? Mvh Kim
-
- 5 svar
- 922 visningar
-
-
Det samlas ju en massa detrius i sumpen... Men hur får man ut det??? Går ju inte att slamsuga eftersom sumpen är i golvhöjd.... Nån som har en vettig lösning?
-
- 2 svar
- 921 visningar
-