Övrig teknik
3 024 ämnen i detta forum
-
Tjenare! är det någon som använder en sån här?. Hur mycket kalciumhydroxid laddar ni den med,vid en ny start på den.
-
- 3 svar
- 912 visningar
-
-
-
Nu finns Winsoft 0.19 för nedladdning!!!Får se om den är nåt att ha. Man MÅSTE även installera ver 2.19 Ändrad av Niclas den 2003Augusti06 kl 21:35 __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.
-
Ok. Nu har jag provat med filterstrumpa i sumpen på avrinningsvattnet, jag har satt "blåfiltersvamp" på 'returinsuget'. Men har fortfarande massor av partiklar i vattenkolumnen. Nån som har nån idé vad jag kan göra för att bli av med dem? Vet att en del sätter en kapad 0.5l colaflaska på en maxi-jet fylld med filtervadd men jag vill gärna ha nåt som inte ser så "DIY" ut. Oveb postade i nån tråd om nåt "quickfilter" med 1 micron som man kopplar på nån pump, nån som har erfarenhet av det? Ove? Ska tillägga att det inte handlar om microbubblor utan om partiklar. Förmodligen har jag såpass mycket cirkulation så allt skit hela tiden rör sig och det är ju iofs jättebra, men sku…
-
- 4 svar
- 911 visningar
-
-
har ju som sagt installerat en kalkmixer, men har märkt att PH gärna vill ligga runt 8,4-8,5, vad använda för att få balans på PH igen,?
-
- 2 svar
- 910 visningar
-
-
Hej! har ovanstående skummare, den har skummat bra den senaste tiden men nu det senaste dagarna har det blivit massor med skum. Hela koppen har fyllts och runnit över på bara en dag. tömde den i går, i morse och nu precis. Alla gånger lika smock full och det har runnit över. Inga djur har dött eller något. Är det nått fel eller ska det vara så?
-
-
Har nyligen köpt en AquaCare kalkmixer och har lite frågor. Jag använder en aqua medic sp 3000 doseringspump som är kopplad till nivåvakt för att få in osmos vatten i kalkmixen. Ska jag låta allt vatten passera kalkmixen eller ska jag dela på vattnet, så lite osmos vatten går direkt till sumpen och resten går igenom kalkmixen? Hur mycket vatten kan gå igenom kalkmixen per dag om jag inte delar på vattnet? Sen vad använder man den lilla ventilen till på kalkmixen. Den som heter de-aeration valve. Tack på för hand. Med vänlig hälsning Markus
-
Hur delar ni av era sumpar om de är "online"? Jag önskar att dela av för att ha ett fack på 45x45 till refugium men vet inte hur jag skall dela av utan att det skall bli för omständigt eller för att algerna skall smita igenom. Har tänkt att kanske det går fint med raster eller filtermatta? Vad har ni gjort? Har ni förslag på hur man kan göra om man vill ljussäkra så det inte blir så stor ljusspridning inuti kabinetten.
-
- 4 svar
- 909 visningar
-
-
hur ska dom användas, ska det vara till att fylla på vatten med eller ska dom vara igång hela tiden? hur stort ska man ha till 600L? varför? är det ett måste vad gör det för nytta?
-
hallå min luftpump rena air 300 har pajat, eller bättre när jag försökte dra ut luftslangen så följde med hela luftutsläpp.. ska försöka får det på garanti men det ser inte bra ut eftersom jag slarvat kvittot.. i alla fall.. vad har ni för luftpump? Jag använder luftpumpen till skummare (AM turboflotor 1000) så jag behöver inte en värsting, jag tror att något på 150-200 l/h skulle räcka (300:an var i stort sätt aldrig på max). En sak till, jag tyckte inte att den luftpumpen jag hade var speciellt tyst.. finns det bättre lösningar? är dem enklare varianter som Schego högljudda?
-
- 1 svar
- 907 visningar
-
-
jag är ute efter någon behållare för att blanda till saltvatten vid vattenbyte storlek 70-100l och helst en tappkran i botten. någon som har förslag på vad jag skall leta.
-
- 4 svar
- 907 visningar
-
-
Skall precis beställa lite Deltec Rowalith C + media men hittade detta Är det någon som fattar vad Deltec Rowalith W är för nått
-
- 0 svar
- 907 visningar
-
-
Hur många har filtermaterial i sina saltvattensakvarier ?? Går det bra ? vilken sorts filtermaterial kan man ha ? filtermatta, biobollar ???? MVH Max
-
- 1 svar
- 907 visningar
-
-
Total Dissolved Solids-TDS Monitor, $39 each You must have pure freshwater to have a successful reef aquarium. To check your freshwater and to know when to change your DI resin you must check your watre with a TDS monitor. Simply add your freshwater to a clean cup and drop in the monitor to get an instant reading, the goal is a reading of zero, any higher reading means you have too many nutrients in your water and likely will have problems with algae blooms. Någon som känner till denna och har någon kommentar= </FONT>
-
- 5 svar
- 907 visningar
-
-
Tjena! Funderar lite på att starta ett 375 salt n i höst. Jag bra undrar vad ska man ha för filtrering mer än LS? I sumpen, smummare, värnare men vad mer? Filtermatta, vadd liknande? Vilken skummare rekomenderar ni till ett 375:a? MvH Filip
-
Vilken tempmätare kan man lita på, den hederliga analoga eller den digitala. Den analoga visar 25,5° och den digitala 27,9°. Har även denna i från fish street http://www.fish-street.com/temperature_controller_10a den visar 25° alla givare sitter på samma ställe. Hur gör man för att kunna avgöra vilken som visar rätt?
-
- 2 svar
- 906 visningar
-
-
Hej! Hur fungerar biobollar var placerar man dom. Hur fungerar dom rent tekniskt, är dom effektiva, dyra m.m? Mvh "Nybörjaren"
-
Vad är det för skillnad på en kalkreaktor och en kalkmixer? Har ett 325l kar med både mjuk och sten koraller och tänkte skaffa reaktor eller mixer, vilket skall man välja?
-
- 2 svar
- 906 visningar
-
-
Har funderingar på att införskaffa mig ett osmos-filter. men vilket ska man ha? http://www.pwss.se/product.php?productid=2479&cat=504&page=1 detta verkar vara bra och desutom lite extragrejjer tilll. Har lite problem med kiselalger (tror jag) efter det att jag fyllt på vatten. nå vad rekomenderar ni och vad tycks om det jag föreslog ovan? (hur mycket vatten kommer ur det på ett dygn?)
-
- 6 svar
- 905 visningar
-
-
Hej på er, Har varit iväg och köpt ett 500-liters hörnkar och upptäckte vid köpet att det var en hemmabyggd intern sump i karet. Dessvärre är den interna sumpen ca 20 x 20 cm vilket gör att i stort sett ingen skummare får plats, nästan inget annat heller för den delen Jag funderar nu på att skära bort befintlig sump och bygga en ny i karet, innan jag fyller upp det. Min tanke är att få i en skummare (Bubble Magus, typ NAC6A, NAC7 eller motsvarande, tar gärna emot tips på lämpliga alternativ) returpump och eventuellt lite levande sten. Min skiss nedan visar befintlig sump till vänster och tänkt sump till höger. Min tanke är en avlång sump på 50 x 25 cm (ca 80 liter då kar…
-
- 2 svar
- 905 visningar
-
-
Tjena vänner! Fick en ordentlig tankeställare när jag var i sommarstugan i veckan. Nämligen ett rejält åskväder satt hela samhället slocknade. Fick panik och kollade om karet hemma hade ström vilket det hade. Men vad sjutton gör man vid tillfället det kommer hända? Lägga ner pengar redan nu på solpaneler, 12v batterier, chip som kontrollerar strömmen samt omvandlare bara för akvariet. Eller köpa en generator när det väl skiter sig? Kollat på stora powerbanks som har 220v samt inkoppling med solpaneler satt man iallafall kan ha powerheads och värmare/kylare igång. Vad tror ni är det bästa när man väl har 150 tusen i sitt kar?
-
- 1 svar
- 905 visningar
-
-
Någon som haren sådan kontrollerade kan förklara hur man skall ställa in den? har ingen kalibrerings vätska till den så hur gör man för att kalibrera den då?
-
- 5 svar
- 904 visningar
-
-
Hur "bred" är en 40mm tankgenomföring ungefär? Hålet ska ju vara runt 55mm, men frågan är hur mycket fritt man behöver runt hålkanten, jag kommer få en regel från träställningen ganska nära..... Får kanske flytta ut hålet lite mer än jag tänkt så genomföringen får plats. hur stort hål behövs i skivan karet ska stå på? Frågor som blir besvaradenär genomföringen kommer, men jag vill gärna veta innan jag konstruerar min bänk Tack på förhand Mattias
-
- 0 svar
- 903 visningar
-
-
Hej, jag har haft min hydrometer från Instant Ocean i några veckor nu, den har fungerat utan problem tidigare. Men nu är mätstickan inte längre "flytande", den är jätte trög och påverkas inte av att det kommer in vatten. Jag har försökt skaka den med vatten i men funkar ej. Man måste sticka in något och försöka dra upp den, men sitter fortfarande tajt. Varför sitter den så tajt och reagerar inte på när vatten kommer i? Har någon haft samma problem?
-
-
- 6 svar
- 903 visningar
-