Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Tjenare! är det någon som använder en sån här?. Hur mycket kalciumhydroxid laddar ni den med,vid en ny start på den.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
går det bra att köra tillbaka returvattnet med en cirkulationspump eller krävs det någon speciell modell. Tänkte köra ca 3000L/H. sen vill jag dölja retur slang/rör och undrar vad ni tror blit bäst. att borra två hål ett för ytvatten och ett för retur eller ett stort hål för yttvattnet sen en slang från returen som jag trär igenom ytröret? eller har ni kanske några andra förslag?
-
Jag har ett kar på 180L och planerar bygga en sump på cirka 55L varav cirka 15L kommer utgöras av ett refugium. Vilket flöde bör man ha genom refugiet? Jag har en AquaBee UP3000 som jag tänkt använda som returpump till akvariet. Från akvariet har jag planerat sätta in en ytavrinningsbox (à la hemma-hjort) med 40mm PVC-rör hela vägen ner till sumpen, där en y-gren kommer skicka en del av vattnet till refugiet (och eventuellt ett UV-filter). Flödet hade jag tänkt kunna justera med hjälp av en kulventil. UV-filtret på 5W har jag läst mig till ska ha ett flöde på cirka 100L/h... skulle det kunna vara lämpligt även för refugiet? I så fall hade man kunnat sätta UV-filtret i ser…
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Kör systemet med 2 osmolatorer för att hålla salthalten på riktig nivå samtidigt som jag alltid har en "back up" ifall det skulle ske att en av dem slutar fungera. I går eller i dag gav sig en utav dem och vill inte längre ge signal till pumpen. Pumpen fungerar på norsk start så det är inget stop i slangen eller pump med luft i utan det är något med sensorn som gör att den inte sänder start signal, tänkte jag. Så koppla ur den och undersöker den. Ser ut som att den har fått ett belägg som sitter väldigt hårt på den. Nu till frågan: Kan man / bör man rengöra den med sicce pump clean (i huvudsak eller enbart citronsyra skul…
-
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Jag ska starta mitt första kar och ska köpa mig en saltmätare. Har läst mycket om att dom vippmätarna är inget att ha och därför undar jag om denna är något att ha? http://www.drakfisken.se/saltmatare/1371-refraktometer.html
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Någon som vet vart man kan köpa dessa i Sverige, eller möjligtvis beställa ifrån utlandet? Heter väl vätskeejektor eller något liknande på svenska tror jag? http://www.emperoraquatics.com/commeductors.php Tack på förhand.
-
har ju som sagt installerat en kalkmixer, men har märkt att PH gärna vill ligga runt 8,4-8,5, vad använda för att få balans på PH igen,?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Jag har ett par sjuka clowner går i ett litet karantänskar. Nu till min fråga: kan jag ta uvc:et från mitt clownhotell och bara lägga i karet (påslaget förståss) utan påkopplad pump? det är bra cirkulation i karet så det passerar ju vatten hela tiden. UVC:et är ju ganska öppet men de e ingen fara att det lyser upp i akvariet på natten eller jobbigt för fiskarna? MVH Andreas
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte bara informera om att Aquariogest nu finns i en version anpassad för saltvatten och revakvarium. http://reef.aquariogest.net/ Har precis köpt in det själv och sitter och provar det nu. Spontant verkar det rätt bra men fortfarande verkar det vara lite buggar som måste rättas till. Kan vara värt att titta på för dom som är intresserade av att logga sitt akvarium i datorn.
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Sitter och kikar skillnaden mellan PF501 och föregångaren PF500. Det enda jag kan se är att det är en platta i botten på PF501 som jag antar gör så vattnet sprids mer inne i reaktorn, samt att det är en skumgummimatta högst upp. Eller är det någon mirakulös skillnad på dom som inte syns på bilderna? Frågan är då om dessa små modifikationer på reaktorn är värd dom där 170euro extra som den kostar? Borde ju gå att kunna göra dessa saker själv på PF500. Någon som funderat på samma / förbättrat sin PF500 ?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Jag har köpt en begagnad Bubble Magus Kalciumreaktor. Jag tror att modellen heter R1300. Jag ser två slangar som är kopplade till reaktorn, en slang för inkommande CO2 och den andra där vattnet droppar ut. Men jag ser ingen slang där vattnet ska komma in. Jag tror inte heller att reaktorn ska vara nedsänkt i sumpen. Jag har letat efter bruksanvisningen på nätet men hittar ingen. Är det nån som vet hur man kopplar reaktorn? /Oualid
-
Jag har köpt en AM-Detox Osmos begagnad och har lite funderingar kring denna. Det är samma modell som på bilderna med 3 steg och 370l/D. Kranen som sitter ovanpå vad är den till för? Det går igenom vatten i båda lägena men i ena så går det massor ut i "slask" slangen. Jag kommer testa vattnet hos Triton (Tack!) innan jag drar igång men nyfiken på vad den gör.
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Om man köper tekniska prylar från Storbrittanien, vad behöver man då fixa för att få dem att fungera i det Svenska elnätet? Har de samma spänning och rekvens men bara annorlunda kontakter? Kan man i så fall bara byta ut kontakten? Eller finns det adaptrar för detta?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Har nu kört min KM500 kalkmixer i ca en månad. Har inte gjort någonting med den sen jag starta den som att fylla på kalk eller byta ut den, då nivån har varit konstant hela tiden. Men ändå har det kommit ut kalkvatten. Men nu det senaste dagarna har kalket jäst upp och det är det jag vill ha svar på varför det gör så? Är det dags att byta ut allt? Före Efter Jag matar på vatten via en SP3000 ingen bypass utan allt påfyllningsvatten igenom kalkmixern.
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Är det någon som har kläm på butiker som har hela Auqtronicas sortiment så man kan kolla lite priser på den nya vågstyningen med 12v pumpar mm
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan! Sitter och skissar på en sump till ett kubakvarie. Är helt ny i salt världen så stå ut med kanske dumma frågor!? Planen är iaf att ha vänstra delen till osmosvatten. Sen själva sumpen är indelat i två fack med hjälp av en bubbelfälla. Fack 1 med en skummare, fack 2 returen. Retur pump tittar jag på en tunze (1073.050) med måtten 118 x 94 x 75 mm. Nu till frågan, är ett retur fack på ca 128x300 för litet? Vattennivån kommer ligga på ca 190mm. (Bubbelfällan har 30mm mellan första, och 40mm mellan den andra.) Tackar! Mvh, Patrik
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hallåj! Jag har en längre tid kört med vodka och tycker det funkar bra, bara det att jag är trött på att hela tiden behöva tillsätta. Jag har planer på att prova bio pellets och undrar över hur mycket bio pellets man bör ha per 100L, det lär vara ganska lätt att överdossera om jag har förstått saken rätt? Mvh Christian
-
- 2 svar
- 999 visningar
-
-
Hej Har en gammal Tunze ytavrinningslåda som har börjat läcka, har försökt täta den men det vill inte bli riktigt bra. Hur länge vågar man ha karet avstängt utan ytavrinning? Funderar på att borra karet i sidan och skippa lådan som hänger över karet. Nu till frågan, vilken diameter ska man ha på röret och genomföringen när man gör ngt sånt här?
-
- 2 svar
- 998 visningar
-
-
Jag har tittat runt lite efter en luftpump och de tillverkare jag tittat på anger l/h, vattenpelare och watt. Är 1 m vattenpelare = 100 mbar? Har någon nån luftpump och rekomendera som klarar 400 l/h och 230 mbar, det närmsta jag kom vara /Janne PS Luftpumpen skall vara till en ACF 2000A-160. DS
-
- 0 svar
- 998 visningar
-
-
jag är ute efter någon behållare för att blanda till saltvatten vid vattenbyte storlek 70-100l och helst en tappkran i botten. någon som har förslag på vad jag skall leta.
-
- 4 svar
- 997 visningar
-
-
-
http://store.aquaristic.net/AQfb7b6251a7689060090135560a7af0 7d/app/details.php?shop=1,1070,0,0,id1331,,0 , Verkar det prisvärt/bra? har någon testat?
-
Total Dissolved Solids-TDS Monitor, $39 each You must have pure freshwater to have a successful reef aquarium. To check your freshwater and to know when to change your DI resin you must check your watre with a TDS monitor. Simply add your freshwater to a clean cup and drop in the monitor to get an instant reading, the goal is a reading of zero, any higher reading means you have too many nutrients in your water and likely will have problems with algae blooms. Någon som känner till denna och har någon kommentar= </FONT>
-
- 5 svar
- 996 visningar
-
-
-
Hittat denna produkt på fish-street easyjet overflow pipe, antar att det behövs ett förborrat hål, men i vilken storlek ?
-
- 2 svar
- 996 visningar
-