Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
har ju som sagt installerat en kalkmixer, men har märkt att PH gärna vill ligga runt 8,4-8,5, vad använda för att få balans på PH igen,?
-
- 2 svar
- 881 visningar
-
-
Hur många har filtermaterial i sina saltvattensakvarier ?? Går det bra ? vilken sorts filtermaterial kan man ha ? filtermatta, biobollar ???? MVH Max
-
- 1 svar
- 881 visningar
-
-
Hej Jag köpte Dual sensor Automat vatten på fyllare från Fish-Street har sett någon tråd där det var någon som undrade om hur dom funkar, och jag har nu kört en sådan i 2 veckor och den funkar hitills alldeles perfekt. http://www.fish-street.com/dual_senor_electricty_auto_water_filler?category_id=139
-
- 1 svar
- 881 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet av detta uvc 5watt låter lite svagt men rek upp till 400 lit.
-
- 1 svar
- 881 visningar
-
-
Vilken tempmätare kan man lita på, den hederliga analoga eller den digitala. Den analoga visar 25,5° och den digitala 27,9°. Har även denna i från fish street http://www.fish-street.com/temperature_controller_10a den visar 25° alla givare sitter på samma ställe. Hur gör man för att kunna avgöra vilken som visar rätt?
-
- 2 svar
- 880 visningar
-
-
Hej på er, Har varit iväg och köpt ett 500-liters hörnkar och upptäckte vid köpet att det var en hemmabyggd intern sump i karet. Dessvärre är den interna sumpen ca 20 x 20 cm vilket gör att i stort sett ingen skummare får plats, nästan inget annat heller för den delen Jag funderar nu på att skära bort befintlig sump och bygga en ny i karet, innan jag fyller upp det. Min tanke är att få i en skummare (Bubble Magus, typ NAC6A, NAC7 eller motsvarande, tar gärna emot tips på lämpliga alternativ) returpump och eventuellt lite levande sten. Min skiss nedan visar befintlig sump till vänster och tänkt sump till höger. Min tanke är en avlång sump på 50 x 25 cm (ca 80 liter då kar…
-
- 2 svar
- 880 visningar
-
-
Hej på Er! Jag ska byta ut min krånglande kalkmixer mot en AcuaCare, är det nån av Er som har en sådan? Är Ni nöjda? Tack på förhand!
-
- 0 svar
- 880 visningar
-
-
hur ska dom användas, ska det vara till att fylla på vatten med eller ska dom vara igång hela tiden? hur stort ska man ha till 600L? varför? är det ett måste vad gör det för nytta?
-
Hur "bred" är en 40mm tankgenomföring ungefär? Hålet ska ju vara runt 55mm, men frågan är hur mycket fritt man behöver runt hålkanten, jag kommer få en regel från träställningen ganska nära..... Får kanske flytta ut hålet lite mer än jag tänkt så genomföringen får plats. hur stort hål behövs i skivan karet ska stå på? Frågor som blir besvaradenär genomföringen kommer, men jag vill gärna veta innan jag konstruerar min bänk Tack på förhand Mattias
-
- 0 svar
- 878 visningar
-
-
Har ett utrumme över i min nya sump, som jag tänkt använda till refugium. Utrymmet är på 33x27x30 ca 26 liter. Funderar på om jag ska ha LS med diverse alger eller om jag ska satsa på DSB. Blir det för litet för DSB tro? Tanken är väl att ha ca 15cm sand i isåfall. Eller ska jag köra med LS?
-
- 6 svar
- 878 visningar
-
-
Hej! Är en sötvattens doppvärmare typ Jäger tillräckligt säker i saltvatten?? Om inte vad rekommenderar Ni?
-
- 9 svar
- 877 visningar
-
-
vad för dimension skall man ha på genomföringen om hålet i akvariets botten är 25mm och röret är 25mm utvändigt? detta är retur ledningen, utloppet från karet är på 32mm hål i glaset och rören till det är 32mm utvändigt. någon som kan hjälpa mig så jag kan beställa rätt dimension så jag kan starta igång burken snart =)
-
- 4 svar
- 877 visningar
-
-
Får hem den imorrn....pumpen ger 600l/h Kan man montera allt nere i sumpen eller måste vattnet tas direkt från akvariet? Finns dom som påstår att man får optimal effekt om man sätter pumpen typ 10cm från botten i akvariet
-
- 1 svar
- 877 visningar
-
-
Hittade en gör bra sida vad jag tycker där de visat de olika fack etc för att bygga en sump Kolla in på sidan http://www.lifereef.com/custom.html
-
- 9 svar
- 876 visningar
- 1 följare
-
-
Om man köper tekniska prylar från Storbrittanien, vad behöver man då fixa för att få dem att fungera i det Svenska elnätet? Har de samma spänning och rekvens men bara annorlunda kontakter? Kan man i så fall bara byta ut kontakten? Eller finns det adaptrar för detta?
-
- 3 svar
- 875 visningar
-
-
Började igårkväll med att försöka lära mej en ghl som har legat i källaren ett tag. Huvudsyftet med ghl'n är att styra ljuset. Tror jag lyckats någorlunda, men har lite frågor: Lyckas inte släcka rampen helt vid nerdimmring. Står kvar på 1%. löst det tillfälligt med att sätte en timer på strömsladden. Tycker inte det ska behövas.. Finns det nån beskrivning på svenska? Orkade inte testa att länka den till en dator. Är det lättare att programmera den om man gör det? MVH/ Samuel Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 6 svar
- 874 visningar
-
-
Hej! Är i köpartagen, ska inhandla osmos. Efter att ha kollat in diverse affärer samt web-shopar kan man bara konstatera att det finns en hel del att välja på. Samt olika prislägen. Jag har nu bara en fråga: Är de dyrare apparaterna (läs: de med välkänt märke) bättre på något speciellt vis, om vi förutsätter att de har lika stor kapacitet? Eller är det lite "vw-audi-seat-skoda-modellen" dvs samma grejer inuti och olika namn och prislapp? Hej och hå, osmos nu då!
-
jag är ute efter någon behållare för att blanda till saltvatten vid vattenbyte storlek 70-100l och helst en tappkran i botten. någon som har förslag på vad jag skall leta.
-
- 4 svar
- 874 visningar
-
-
Har funderingar på att införskaffa mig ett osmos-filter. men vilket ska man ha? http://www.pwss.se/product.php?productid=2479&cat=504&page=1 detta verkar vara bra och desutom lite extragrejjer tilll. Har lite problem med kiselalger (tror jag) efter det att jag fyllt på vatten. nå vad rekomenderar ni och vad tycks om det jag föreslog ovan? (hur mycket vatten kommer ur det på ett dygn?)
-
- 6 svar
- 874 visningar
-
-
Håller på att installera en GHL Profilux dator i karet men blir inte 100% klok på hur jag skall koppla upp mina dimmbara T5 rör. Själva kopplingen och dimmning är jag klar på däremot funderar jag på om jag måste koppla de dimmbara rören till timer och powerbar också eller om lampan stängs av om jag sätter "illumination" till 0%. Exempel: Jag vill att de dimmbara rören skall "gå på " klockan 08:00 och sedan öka till 100% över två timmar. Sedan skall den börja dimmar ner vid 18:00 och släckas två timmar senare. Sedan skall de vara släckta till 08:00 nästa dag då cykeln upprepas. Det är altså själva släckningen över natten som jag inte blir 100% klar på. Räcker det med att j…
-
- 3 svar
- 873 visningar
-
-
Det samlas ju en massa detrius i sumpen... Men hur får man ut det??? Går ju inte att slamsuga eftersom sumpen är i golvhöjd.... Nån som har en vettig lösning?
-
- 2 svar
- 872 visningar
-
-
-
Håller på att planera ett karantänskar med sump. Karet är på ca 150 liter eller så och kommer ha en Tunze Silence 2400 liter pump som retur, så runt 1000 l/h kvar efter höjdskillnad. Vill ha karet så tyst som möjligt; hur ska jag dimensionera hävertsystemet? Returen borde bli lagom på 20 mm, men hävert och backup-rören vete tusan vad som blir lagom i storlek... 25mm på båda? 25+32 mm? Nån som har bra koll på det hela får gärna tipsa.
-
- 2 svar
- 872 visningar
-
-
Är det fler som har problem med den inbyggda timern??? till rsm130 min funkar som vanligt men klickar inte över då den ska stängas av det får man hjälpa den med sen går den som vanligt hela natten och klickar på när den ska...Men den klickar ifrån när man själv vrider på vredet så är det lite trögt tycker jag precis då och det kvittar om man ändrar tid det är samma problem. Så nu har jag fått kopplat ifrån den och har en separat timer sidan om och nu funkar inte månljus-Funktionen nån som vet hur jag ska göra att den funkar ändå det skulle jag vara tacksam att få ett svar på
-
- 7 svar
- 869 visningar
-
-
Hej! Funderar på att köpa ett Aqua Medic Percula 120 och jag vet att dom har ett filter med bioplastbollar, min fråga är den att är det inte bara att kasta ut dom där bollarna och satsa på nåt annat i det utrymmet eller är det nåt att ha? Jag har fått för mig att det inte verkar vara speciellt effektivt eller har jag fel? __________________ MVH Christian