Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Hej! Ska uppgradera. Kommer det fungera bra med ett akvarium på 200 L utan kantförstärkning? Jag börjar fundera lite på stress på glaset och annat... Jag vill gärna bygga lite mer själv, men inte hela akvariet, och funderar därför på ett Hornbach akvarium som jag får borra mm.
-
- 4 svar
- 970 visningar
-
-
Hej har ni sten i facket där rören går ner till sumpen? eller har ni fyllat det facket med sten och spirax? mvh Pär
-
Tjena! Hur stora bör Pvs rören och koplingarna var till sumpen? räcker 25 mm? Mvh Filip
-
Hej, Tänkte kolla med er som är erfarna om min sump design. Alla mått och så är inte helt uträknat på ena. Den är en grov skiss. Den andra är lite mer utformad. Håller på med en mer snyggare utformning. Där man kan se ifrån olika håll. Men vill få en input ifrån er. (Andra bilden kommer i kommentarerna) Sumpen mått; Ytter; l 125cm, b 60cm, h 46.2cm Inner; l 123.8cm, b 58.8, h 45cm
-
- 3 svar
- 970 visningar
-
-
hur ska dom användas, ska det vara till att fylla på vatten med eller ska dom vara igång hela tiden? hur stort ska man ha till 600L? varför? är det ett måste vad gör det för nytta?
-
Funderar på sommaren... och värmen.. Ska man kanske försöka spara till en kylare? Eller hur gör ni andra? Själv försökte jag med kyl-klampar.. men gick inge bra.. Fläkt? Vilken kylare ska man välja? Och va tror ni att en sådan kostar.... drivs den med en egen pump, eller måste man koppla på det själv..?
-
Jag har en 15watts uv black light lampa liggandes, (ser ut som en vanlig lågenergilampa fast det är uv) Går den att sätta så den lyser ovanför sumpen med reflektor, skulle detta funka som UV-C ? Ska den köras dygnet runt eller bara nån timme under dygnet ?
-
- 1 svar
- 970 visningar
-
-
Sitter och kikar skillnaden mellan PF501 och föregångaren PF500. Det enda jag kan se är att det är en platta i botten på PF501 som jag antar gör så vattnet sprids mer inne i reaktorn, samt att det är en skumgummimatta högst upp. Eller är det någon mirakulös skillnad på dom som inte syns på bilderna? Frågan är då om dessa små modifikationer på reaktorn är värd dom där 170euro extra som den kostar? Borde ju gå att kunna göra dessa saker själv på PF500. Någon som funderat på samma / förbättrat sin PF500 ?
-
- 3 svar
- 970 visningar
-
-
har ju som sagt installerat en kalkmixer, men har märkt att PH gärna vill ligga runt 8,4-8,5, vad använda för att få balans på PH igen,?
-
- 2 svar
- 969 visningar
-
-
Tjenare! är det någon som använder en sån här?. Hur mycket kalciumhydroxid laddar ni den med,vid en ny start på den.
-
- 3 svar
- 968 visningar
-
-
Har funderingar på att införskaffa mig ett osmos-filter. men vilket ska man ha? http://www.pwss.se/product.php?productid=2479&cat=504&page=1 detta verkar vara bra och desutom lite extragrejjer tilll. Har lite problem med kiselalger (tror jag) efter det att jag fyllt på vatten. nå vad rekomenderar ni och vad tycks om det jag föreslog ovan? (hur mycket vatten kommer ur det på ett dygn?)
-
- 6 svar
- 968 visningar
-
-
Fick nyss tag i denna trappstege och vill bara rekommendera alla som liksom jag brukar balansera på rangliga köksstolar när akvariet ska rengöras. Skaffa en ordentlig trappstege. De flesta allvarliga olyckor sker i hemmet. Den här är grym, viker ihop sig till jätteliten, fäller ut sig hur lätt som helst och är jättestadig. Jag väger inte minst i klassen om man säger så. Hailo mini comfort. Deklaration: Jag har ingen ekonomisk koppling till företaget, det finns många bra trappstegar.
-
- 2 svar
- 967 visningar
-
-
Undrar om det är skummaren eller pelletsreaktorn som ska ta vatten närmast strumpan? Som jag förstått det så ska utloppet från pelletsreaktorn riktas mot intaget på skummaren. Mvh Kim
-
- 2 svar
- 967 visningar
-
-
jag är ute efter någon behållare för att blanda till saltvatten vid vattenbyte storlek 70-100l och helst en tappkran i botten. någon som har förslag på vad jag skall leta.
-
- 4 svar
- 966 visningar
-
-
Ursäkta, jag vet det var en tråd om detta men jag kan bara inte hitta den. Olika grogram för att hålla koll på värden, kostnader etc, vet ni några? Har testat reef con pro men den funkar inte riktigt tillfredställande.
-
Har nyligen köpt en AquaCare kalkmixer och har lite frågor. Jag använder en aqua medic sp 3000 doseringspump som är kopplad till nivåvakt för att få in osmos vatten i kalkmixen. Ska jag låta allt vatten passera kalkmixen eller ska jag dela på vattnet, så lite osmos vatten går direkt till sumpen och resten går igenom kalkmixen? Hur mycket vatten kan gå igenom kalkmixen per dag om jag inte delar på vattnet? Sen vad använder man den lilla ventilen till på kalkmixen. Den som heter de-aeration valve. Tack på för hand. Med vänlig hälsning Markus
-
Ska köpa en osmos men vet inte villken modell. Aqualight 285 liter. Aquatic nature aqua standard 120-150 liter. Aqua medic aqua stadndard 120-150 liter. MVH johnny
-
- 2 svar
- 965 visningar
-
-
Jag har tittat runt lite efter en luftpump och de tillverkare jag tittat på anger l/h, vattenpelare och watt. Är 1 m vattenpelare = 100 mbar? Har någon nån luftpump och rekomendera som klarar 400 l/h och 230 mbar, det närmsta jag kom vara /Janne PS Luftpumpen skall vara till en ACF 2000A-160. DS
-
- 0 svar
- 965 visningar
-
-
Jag har köpt en AM-Detox Osmos begagnad och har lite funderingar kring denna. Det är samma modell som på bilderna med 3 steg och 370l/D. Kranen som sitter ovanpå vad är den till för? Det går igenom vatten i båda lägena men i ena så går det massor ut i "slask" slangen. Jag kommer testa vattnet hos Triton (Tack!) innan jag drar igång men nyfiken på vad den gör.
-
- 2 svar
- 964 visningar
-
-
Hejsan! Sitter och skissar på en sump till ett kubakvarie. Är helt ny i salt världen så stå ut med kanske dumma frågor!? Planen är iaf att ha vänstra delen till osmosvatten. Sen själva sumpen är indelat i två fack med hjälp av en bubbelfälla. Fack 1 med en skummare, fack 2 returen. Retur pump tittar jag på en tunze (1073.050) med måtten 118 x 94 x 75 mm. Nu till frågan, är ett retur fack på ca 128x300 för litet? Vattennivån kommer ligga på ca 190mm. (Bubbelfällan har 30mm mellan första, och 40mm mellan den andra.) Tackar! Mvh, Patrik
-
- 3 svar
- 964 visningar
-
-
Hejsan, Jag har nyss uppdaterat mjukvaran till 5.14 och nu svarar inte belysningen på min programmering. Vad göra? MVH Johan
-
- 1 svar
- 963 visningar
-
-
-
Tänkte starta en tråd där man kan få lite uppdateringar om vad som är hetast produktmässigt just nu. Om ni surfat upp något roligt - dela gärna av er i denna tråd, allt uppskattas. Här är mitt bidrag: Best of 2010 Favoriten hittills: Vertex Aquaristik Advanced LED System .
-
- 3 svar
- 962 visningar
-
-
Hejsan! Jag undrar om någon kan komma med en ungefärlig gissning om hur mycket pengar strömmen till ett saltvattenskar med lagom med utrustning bla annat MH blir??? kanske en svår fråga men nån som kan säga vad dom har ungefär , tänker främst på ett akvarium på ca 500 liter och uppåt! Mvh jimmy __________________ jimmy
-
Jag hade tänkt mig att ha ett kar/sump i tvättstugan.Som skulle fungera som teknik/ karantän/osmosvatten på fyll./sump. Med olika fack,enkelt och smidigt vid vattenbyten.Men jag har ej borrat kar( och det är igång).Så tanken var den att jag skulle dra pvcrör upp till taket istället( rör döljs av takbalk) för ner under akvariet (står på en tegel mur,får bara plats med två eller tre glas med vatten i muren räcker ej som sump.Ytavrining skulle göras med ett 200mm- pvc rör från botten till ytan(eller mindre bara pumpen får plats) med något typ av nät upptill. Utvändigt täcks den med sten nertill sågar jag ut som en tunnel så ej skit samlas och kan gömma en cirkpump. Den skall…
-
- 2 svar
- 961 visningar
-