Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Hej! Ska uppgradera. Kommer det fungera bra med ett akvarium på 200 L utan kantförstärkning? Jag börjar fundera lite på stress på glaset och annat... Jag vill gärna bygga lite mer själv, men inte hela akvariet, och funderar därför på ett Hornbach akvarium som jag får borra mm.
-
- 4 svar
- 990 visningar
-
-
Tjenare! är det någon som använder en sån här?. Hur mycket kalciumhydroxid laddar ni den med,vid en ny start på den.
-
- 3 svar
- 989 visningar
-
-
Hej Är det någon som har kläm på butiker som har hela Auqtronicas sortiment så man kan kolla lite priser på den nya vågstyningen med 12v pumpar mm
-
- 0 svar
- 989 visningar
-
-
http://store.aquaristic.net/AQfb7b6251a7689060090135560a7af0 7d/app/details.php?shop=1,1070,0,0,id1331,,0 , Verkar det prisvärt/bra? har någon testat?
-
Hej Har en gammal Tunze ytavrinningslåda som har börjat läcka, har försökt täta den men det vill inte bli riktigt bra. Hur länge vågar man ha karet avstängt utan ytavrinning? Funderar på att borra karet i sidan och skippa lådan som hänger över karet. Nu till frågan, vilken diameter ska man ha på röret och genomföringen när man gör ngt sånt här?
-
- 2 svar
- 988 visningar
-
-
Undrar om det är skummaren eller pelletsreaktorn som ska ta vatten närmast strumpan? Som jag förstått det så ska utloppet från pelletsreaktorn riktas mot intaget på skummaren. Mvh Kim
-
- 2 svar
- 988 visningar
-
-
Sitter och kikar skillnaden mellan PF501 och föregångaren PF500. Det enda jag kan se är att det är en platta i botten på PF501 som jag antar gör så vattnet sprids mer inne i reaktorn, samt att det är en skumgummimatta högst upp. Eller är det någon mirakulös skillnad på dom som inte syns på bilderna? Frågan är då om dessa små modifikationer på reaktorn är värd dom där 170euro extra som den kostar? Borde ju gå att kunna göra dessa saker själv på PF500. Någon som funderat på samma / förbättrat sin PF500 ?
-
- 3 svar
- 988 visningar
-
-
Har nu kört min KM500 kalkmixer i ca en månad. Har inte gjort någonting med den sen jag starta den som att fylla på kalk eller byta ut den, då nivån har varit konstant hela tiden. Men ändå har det kommit ut kalkvatten. Men nu det senaste dagarna har kalket jäst upp och det är det jag vill ha svar på varför det gör så? Är det dags att byta ut allt? Före Efter Jag matar på vatten via en SP3000 ingen bypass utan allt påfyllningsvatten igenom kalkmixern.
-
- 1 svar
- 987 visningar
-
-
Hej Jag har ett par sjuka clowner går i ett litet karantänskar. Nu till min fråga: kan jag ta uvc:et från mitt clownhotell och bara lägga i karet (påslaget förståss) utan påkopplad pump? det är bra cirkulation i karet så det passerar ju vatten hela tiden. UVC:et är ju ganska öppet men de e ingen fara att det lyser upp i akvariet på natten eller jobbigt för fiskarna? MVH Andreas
-
- 0 svar
- 987 visningar
-
-
Funderar på sommaren... och värmen.. Ska man kanske försöka spara till en kylare? Eller hur gör ni andra? Själv försökte jag med kyl-klampar.. men gick inge bra.. Fläkt? Vilken kylare ska man välja? Och va tror ni att en sådan kostar.... drivs den med en egen pump, eller måste man koppla på det själv..?
-
har ju som sagt installerat en kalkmixer, men har märkt att PH gärna vill ligga runt 8,4-8,5, vad använda för att få balans på PH igen,?
-
- 2 svar
- 985 visningar
-
-
Hejsan! Sitter och skissar på en sump till ett kubakvarie. Är helt ny i salt världen så stå ut med kanske dumma frågor!? Planen är iaf att ha vänstra delen till osmosvatten. Sen själva sumpen är indelat i två fack med hjälp av en bubbelfälla. Fack 1 med en skummare, fack 2 returen. Retur pump tittar jag på en tunze (1073.050) med måtten 118 x 94 x 75 mm. Nu till frågan, är ett retur fack på ca 128x300 för litet? Vattennivån kommer ligga på ca 190mm. (Bubbelfällan har 30mm mellan första, och 40mm mellan den andra.) Tackar! Mvh, Patrik
-
- 3 svar
- 985 visningar
-
-
Om man köper tekniska prylar från Storbrittanien, vad behöver man då fixa för att få dem att fungera i det Svenska elnätet? Har de samma spänning och rekvens men bara annorlunda kontakter? Kan man i så fall bara byta ut kontakten? Eller finns det adaptrar för detta?
-
- 3 svar
- 985 visningar
-
-
-
någon som har provat JBL PhosEX 2000 ?? http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?language=de&info=p1796_JBL-PhosEX-2000.html
-
- 0 svar
- 983 visningar
-
-
Hur många har filtermaterial i sina saltvattensakvarier ?? Går det bra ? vilken sorts filtermaterial kan man ha ? filtermatta, biobollar ???? MVH Max
-
- 1 svar
- 983 visningar
-
-
Vart får man tag på sådana på nätet? letat länge men hittar inget..alltså som man sätter på utröret på sumpen.utröret är 2 cm
-
- 0 svar
- 983 visningar
-
-
Tjena! Hur stora bör Pvs rören och koplingarna var till sumpen? räcker 25 mm? Mvh Filip
-
Jag har köpt en AM-Detox Osmos begagnad och har lite funderingar kring denna. Det är samma modell som på bilderna med 3 steg och 370l/D. Kranen som sitter ovanpå vad är den till för? Det går igenom vatten i båda lägena men i ena så går det massor ut i "slask" slangen. Jag kommer testa vattnet hos Triton (Tack!) innan jag drar igång men nyfiken på vad den gör.
-
- 2 svar
- 982 visningar
-
-
Kört i ett heavy load system från start till nu.. Inköpt 14-10-2019 Motorn orkar inte dra mer. Har haft filtret isär och letat efter motstånd men finner ingenting. Kan man räkna med att motorn inte har längre levetid och det är dags för ett nytt block eller vad bör jag se efter? mvh Andre.
-
- 5 svar
- 980 visningar
-
-
jag är ute efter någon behållare för att blanda till saltvatten vid vattenbyte storlek 70-100l och helst en tappkran i botten. någon som har förslag på vad jag skall leta.
-
- 4 svar
- 980 visningar
-
-
Tänkte starta en tråd där man kan få lite uppdateringar om vad som är hetast produktmässigt just nu. Om ni surfat upp något roligt - dela gärna av er i denna tråd, allt uppskattas. Här är mitt bidrag: Best of 2010 Favoriten hittills: Vertex Aquaristik Advanced LED System .
-
- 3 svar
- 980 visningar
-
-
Har kört med täckglas ett par dagar, har fisk som gärna hoppar ur men hur mycket ljus försvinner på vägen ned till korallerna? __________________ pipen
-
Någon som har satt sig in i bägge och kan klarera vad som utgör störst skillnad samt ge en rekommendation? Ser att reefbot testar flera parametrar till ett lägre pris men vad mer skiljer det? Noggrannhet? Finish? Kvalitet på support etc?
-
- 4 svar
- 980 visningar
-
-
Ska köpa en osmos men vet inte villken modell. Aqualight 285 liter. Aquatic nature aqua standard 120-150 liter. Aqua medic aqua stadndard 120-150 liter. MVH johnny
-
- 2 svar
- 979 visningar
-