Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Vad tror ni om att använda denna som packning? http://biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Ovrigt/Packningsmaterial-i-gummikork/ Behöver täta vid skummarkoppen och har detta ark liggande.
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är det ngn. som vet var man kan köpa en TDSmätare till hyfsat pris??????????????????
-
- 8 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hallå köpte en beggad ro/di enhet för ett tag sedan och tänkte att det kunde vara en ide att köpa sig en TDS mätare för att se om den fortfarande håller måttet. Snubblade då över fish streets "penn" mätare och funderar på om någon har erfarenhet av just denna? Är det något att ha eller kommer den enbart visa fel? Länk: http://www.fish-street.com/tds_meter_pen //Joakim
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag har fått kiselalgblomning tror jag. Det verkar oavsett detta vara en bra idé att ha en TDS mätare. Åsikter om detta mottages tacksamt. Har sett rätt stor spridning i pris. (400-1000)
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
-
Behöver hjälp och råd med min teco 2000. Naturligtvis har den börjat strula nu när det blivit varmare ut. Det är en kylare med både förmåga att kyla och värma. Jag har slagit av värmaren eftersom det är allt för varmt i akvariet som det är. Problemet. I dag slutade den fungerar "på riktigt" och istället har den bestämt sig för att göra följande: 1. Ignorera alla inställningar jag har gjort. 2. Vänta tills temperaturen på displayen går upp till 26,5 grader. 3. Stå stilla på 26,5 grader en stund (till trots för att hysteris är satt på 0,2 och kylaren skall slå på vid 26,2) 4. Slå på och kyler (enligt displayen) n…
-
- 39 svar
- 3,3k visningar
-
-
-
-
Har hört på omvägar att man inte kan använda vilken slang som helst till Co2 tillförslen på kalkreaktorn. Alltså det skall inte gå med silikon eller PVC. Men teflon och någon annan specialare skulle fungera. Är det någon som har bra koll på vad som fungerar och inte fungerar? MVH Peter
-
- 10 svar
- 2,3k visningar
-
-
Skulle denna skummaren vara bra till 375 liter + 125 liter sump: http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=997 Skulle denna pumpen (x2) vara bra till 375 liter + 125 liter sump: http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=477 Skulle denna belysningen vara bra till 375 liter + 125 liter sump: http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=292+ http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=210 Skulle denna UV-C´n vara bra till 375 liter + 125 liter sump: http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=1032 LÄS DETTA FÖRST !!! Jag ska ha ljuskrävande koraller och anemoner. Jag ska ha fiskar som gillar cirkulation. Ang. belysningen så tänkte jag ha en stor hög LS i mitten som den andra lampan ska…
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan. Vet att det finns påhängningsskummare men undrar ifall det också finns påhängnings UV-C och påhängnings fosfat filter?
-
- 2 svar
- 896 visningar
-
-
Om man köper tekniska prylar från Storbrittanien, vad behöver man då fixa för att få dem att fungera i det Svenska elnätet? Har de samma spänning och rekvens men bara annorlunda kontakter? Kan man i så fall bara byta ut kontakten? Eller finns det adaptrar för detta?
-
- 3 svar
- 875 visningar
-
-
Hejsan! Jag har pysslat en hel del med sötvattensakvarier, och börjar fundera på att ge mig in i ett litet projekt med ett saltvattenskar istället. Jag sitter här och funderar på hur dyrt det egentligen kommer bli. Jag är lite osäker på vad teknikkraven på ett saltvattensakvarie egentligen är. Såvitt jag har förstått så måste man i alla fall ha: - Stark belysning, gärna HQI eller HQL - Skummare - kraftig cirkulationspump/Powerhead - doppvärmare Sen måste man väl ha en hög levande sten också. Är det något mer man måste ha som "grund"? tack på förhand!
-
Började logga temparatur för några dagar sen. Allt började stabilt för att sedan visa på ökande svängningar. hur det set ut tidigare vet jag ej men minns att jag noterat högre temp ibland. Vad kan detta bero på? har ett mindre kar med inbygd sump där värmaren sitter. Jag antar även att det kan vara en tröghet i regleringen då genomflödet är lågt. Kan det vara termostaten som börjat krångla? Temperaturen mäter jag i karet. Hur ok är det med ett par grader skillnad på några timmar? Skulle vara intressant med input på värdena? Bilden visar utvecklingen där jag koplade ur värmaren vid 27 grader. Bild2 är senaste dygnet. Funderar även på om jag riskerar för låg temperatur nu?
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Undrar om det är nån som har kommit på nått billigt altenativ till att kyla vattenet i karet?
-
Skulle behöva en termometer med reläutgång för att driva kylsystem. Någon som har tips på lämplig produkt. Det jag har hittat kostar runt 1000 spänn och har då två reläer. Jag skulle vilja landa på runt 500 kr. Såg ett inlägg om att använda fläktstyrning till dator men de jag hittat har inte nogrannare exakthet än ±3 % vilket låter mycket.
-
- 0 svar
- 769 visningar
-
-
Sommaren närmar sig och vi står återigen inför värmeproblem i våra akvarier. Jag fick en ny upplevelse när min gamla temperatur kontroller gav upp. Istället för att återigen välja densamma köpte jag nu en billig modell Aqua Medic Twin. Den har 2 urtag 1 st. för kylare/fläkt och 1 st. för doppvärmare. Dessutom med precisa inställningar på 0,1°C för båda kanalerna. Nackdelen med att kyla med fläkt är dels om temperatur kontrollern har en låg känslighet av och påslag (oftast 1°C) blir avdunstningen stor. Temperaturen också skiftar hela tiden med +1°C upp och -1°C ner. Samt att det tar någon eller några tiondels grader extra för att få den att fatta. Det finns idag fläkta…
-
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tja.! har ett Red Sea Max som redan nu visar 28 Grader, kör just nu med främre luckan öppen. Har kollat så lilla fläkten över dom 2 pumparna funkar, och belysningsfläktarna också snurrar.. har en Nano Koralia streamer ,på typ 7w i med, utöver det så är det standard.. Doppvärmaren har jag testat att stänga av på knappen bara för att kolla så inte den hade hängt sig. Några "svala" tips för att reda ut den önskade sommaren som kommer ? Mvh Manne
-
- 23 svar
- 3k visningar
-
-
Har haft problem med för varmt vatten men har kopplat In fläktar så det problemet är löst. Bara att det blir för kallt nu om dom är igång hela tiden. Så skulle vilja ha något som startar och stänger av fläktarna när temperaturen blir för hög eller låg. Finns det något sånt?
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har varit tvingad att bygga om systemet och sliter nu lite med nattsömnen. Är det någon som kan säg mig hur mycket flöde som ett 40 mm rör kan svälja maximalt under helt optimala förhållanden? Tänker då ett 40 mm rör med en enkel genomföring ner i ett annat akvarium/sumpen. Nästa spörsmål vill då bli - vad om jag sätter på en 90 graders böj i insuget där vattnet går in och riktar den neråt mot botten. Vill det försämra möjligheterna för röret att svälja vatten? Så ett helt annan icke relaterad fråga... om jag har en tunze ato som är satt på maximalt flöde internt i pumpen och den också har en funktion för att slå sig av när den har…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag skulle vilja ha en elektronisk termometer i mitt kar, men dessa brukar väll va gjorda i metall!? Hur löser man det enklast? Något tips?
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har inte funderat sådär mycket på temperaturen i karet, har haft en "vanlig" liten glastermometer i karet som jag kolla till då och då, den har visat c:a 25 vilket jag vet är lite lågt men för årstiden har det inte bekommit mig direkt. Men så fick jag ett ryck igår och kollade mitt karantänskar med utedelen på den digitala termometern jag har i akvarierummet för att ha lite koll på luftfuktighet och temp i rummet, den visar typ 23,6 när den gamla hederliga ligger runt 25.... Kollar det stora karet också, även det ligger under 24...... Skillnaden mellan termometrarna är över 1 grad.... Sätter i doppis i karantänen först, det stora klarar sig ett tag eftersom det förmo…
-
-
- 55 svar
- 4,6k visningar
-
-
Tror ni det kan funkar med en sån här termometer till akvariet? http://www.clasohlson.se/shop/store/printpage_wag.asp?COSID=6C1643CA2AB740A89F64C41A1EB7DB9B101482&CatPath=Eq0q535q139&IsCampaign=N&WAGID=21664&NoCache=2006%2D05%2D05+10%3A54%3A04 Vill ha en sådan infälld i möbeln jag ska bygga till den nya burken. Man måste kanske skydda givaren på något sätt? har en sån här liggandes: http://www.clasohlson.se/shop/store/printpage_wag.asp?COSID=6C1643CA2AB740A89F64C41A1EB7DB9B101482&CatPath=Eq0q535q139&IsCampaign=N&WAGID=22429&NoCache=5%2F5%2F2006+10%3A48%3A03+AM Kanske kan använda den också, men jag är mer sugen på den i översta länken då ma…
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Jag har ett litet problem. Jag har testatfyra termometrar;två elektroniska utetermometrar ochtvå "vanliga" akvarietermometrar. Problemet är att två st visar 28 (en elektronisk och en vanlig) och de andratvå 30 grader... Blir jäkligt svårt att bedöma vilka somvisar rätt med andra ord . Vet ni någon produkt som är pålitlig? Vad jag förstår så kan en felmarginal på 2 grader ha stor effekt i saltvatten, eller?
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Någon "pryl kunnig" eller "Clas Ohlsson" fanatiker som vet av en termostat som lämpar sig för att styra fläkten (pax 220v)till överlådan baserat på vatten temperaturen? Det gör inget om man måste modifiera lite med lödkolven .