Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Några frågor. Vart kan man köpa eller fylla på co2 tuber i skåne runt lund/malmö. Hur länge varar en 2kg tub ca (för liten) Reaktor grotech hcr 150 kar ca 1200L hyffsat mycket sps.
-
- 11 svar
- 1,8k visningar
-
-
Min kära moder råkade välta ner min osmos i golvet vilket har lett till följande dilemma. Den slang som skall leverera avfallsvatten har slutat att droppa. Den andra droppar precis som tidigare men jag antar att något är fel när inte båda två avger vatten. Någon som har råkat ut för detta och löst det?
-
- 4 svar
- 976 visningar
-
-
Hej, är det någon som vet hur länge man kan förvänta sig att en PH-elektrod håller och hur märks det att den börjar bli för gammal ? Mvh Magnus
-
- 3 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! Nu börjar det kärva, inget vatten kvar Alltså jag behöver en osmos, det ryktas om att man helst ska köpa en splitterny med tanke på slitage etc. Jag har kollat på en del, jag beställer/köper helst från Sverige. Med tanke på enkelthet. AM Aqua Standard 90 75-90 liter/dygn 1 800,00 kr AN Antarctica Osmos 120 - 1 620,00 kr Osmossystem Pure-Flo 24 GPD 90 liter/dygn 1 625,00 Ett par exempel från PWSS. Någon som har erfarenheter från någon av dessa eller någon som kan tipsa mig om butiker eller andra maskiner
-
- 67 svar
- 9k visningar
- 2 följare
-
-
Tjena, Jag är i färd med att köpa ett styrsystem till burken men tycker det är väldigt svårt att få info någonstans. Mina handlare har nämligen inget att komma med. Vad har ni för erfarenheter av Profilux Plus II? Fungerar den bra? Har förstått att man kan styra Tunzes Streams med den vilket ju är en fördel. Har den bra simulering för olika flödesscheman? Någonstans läste jag att den är utrustad med bluetooth, stämmer det? Kommer bruksanvisningen på engelska eller är det enbart tyska som gäller? Jag har en Gisemann System 230 armatur. Kan jag simulera soluppgång/nedgång eller är det endast on/off som gäller? Behöver jag i såna fall simmod eller dimbar strömskena? Som ni m…
-
- 16 svar
- 3k visningar
- 1 följare
-
-
Japp då satte man igång då i går kväll och började städa upp i sumpen.. Var massor med gegga på botten av facken så tänkte att en våtdamsugare skulle göra susen.. Köpte en för 299kr på Rusta innan jag åkte från jobbet och hem .. Packade upp och satte igång 5 minuter senare var sumpen ren och fin.. snacka om smidigt med en sådan maskin.. samtidigt så såg jag att salt halten i karet var något hög runt 1,026 - 1,027 vid 27grader.. så passade på att sänka salt halten då jag fyllde sumpen igen.. nu på morgonen vid 04.00 så låg salt halten på 1,024 klart bätter... Så skall ni städa sump så rekommenderar jag en våtdammsugare... Mindre skit som följde med upp i karet så där…
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jo, Har provat "Aqua Medic" och "Aquatic Nature" under de 10+ år jag hållit på. Under de första 6-7 mån presterar de i regel som de ska (antal L/dygn), men sen saktar de ner. Efter ca 1 år tar det runt 14-16h att komma upp i 70L (fylla plastbacken jag använder vid vattenbyte). "Aquatic Nature 190L/dygn". Dvs ganska långt ifrån 190L/dygn. Upplevt detta med 2st av detta märke/modell. Får för mig att kvaliteten blir sämre också, då "röda slem" t.ex. ökar med tiden (oberoende av biomassa/matning), och alger i allmänhet får fotfäste ju sämre anläggningen presterar. Så, hur ofta antingen byter ni olika filterdelar el köper helt ny?
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
-
Har köpt en begagnad osmosanläggning som heter d-d solution.Finns det någon som vet var man kan köpa nya membran och filter till en sådan?
-
- 1 svar
- 929 visningar
-
-
Har börjat tröttna på att släpa runt med vatten när det är dags för vattenbyte. Reefloat verkar vara en praktisk lösning även om man tappar lite i verkningsgrad vid vattenbyte. Någon som har erfarenhet av "Reefloat Auto Water Changer" ? http://www.reefloat.com/auto-water-changer-units.html
-
-
- 19 svar
- 4,3k visningar
-
-
som rubriken lyder, är det någon som har något bra tips en någon som funkar bra och det inte tar en hel helg för att få ihop lite vatten till ett mindre vattenbyte =) behöver ju inte vara 5 siffriga belopp nu. mvh magnus
-
- 0 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan. Vad är detta och vad används det till? Skall köpa ett akvarie och med i priset ingår skummare och svavelkulfilter tror jag det hette. Har aldrig hört talas om det så vet inte vad det används till. Rekommendationer: Skummare eller Svavelkulfilter? Har hört att svavelfiltret skall ta bort nitrat utan att radera spårämnen. Skummaren tar allt som jag har fattat det? mvh Andre
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Dum fråga kanske.. men vad sjutton ska man stoppa rowaphosen i? Strumpor har jag hört, men jag antar att det inte var tal om en vanlig tubsocka Vad lägger ni er rowaphos i? Och finns det inte speciella påsar till detta? Vet att det finns påsar till andra fosfat removers, men dom är så grovmaskiga att rowaphosen smiter igenom..
-
Tjenare! Är i valet och kvalet om vilken metod jag ska köra med. Kan någon hjälpa mej om vilka nackdelar och fördelar det finns.
-
- 14 svar
- 3k visningar
-
-
Måste få lite expert hjälp känner jag. Min ytavrinning svajar eller nivån inne i boxen håller sig inte konstant. Har både en reglering på vattnet ner och en reglering på returpumpen. Har letat efter en bättre kran eller en som inte är så känslig Funkar ibland å då jag ställt in det hela rätt så är nivån ca 1cm under kammen men så nu 1 vecka senare så var den nere vid tankgenomförningen å ett porlande började. Skickar med en skiss hur det ser ut här hemma funderar vad det är för "fel" är röret ner för grovt eller är det pumpen upp som är för snabb. Har nu testat både att strypa pumpen och stänga lite av kranen ner till sumpen men ändå så funkar det inte Har 25mm rör ner…
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
-
-
Är det någon som vet ifall denna skulle funka för oss saltvattens intresserade finns olika men vilken som är mest aktuell 1. HI-93713 Fosfat Lågt område Område: 0.00-2.50mg/l Noggrannhet: ±0.04 mg/l ±4% 2. HI-93717 Fosfat Högt område Område: 0.0 - 30.0 mg/l Noggrannhet: ±1 mg/l ±4% Nitrat: 3. HI-93728 Nitrat Lågt område Område: 0.0-30.0mg/l Noggrannhet: ±0.5mg/l ±10% 4. HI-93707 Nitrit Lågt område Område: 0.00 - 0.35 mg/l Noggrannhet: ±0.02 mg/l ±4%
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
OT, sötvattensvarning, men jag tänkte att kylningserfarenhet finns på forumet. I skolan har jag ev fått OK för en kylare till ett 125L kar, (för bonuspengar NO:n får när vi tar emot lärarstudenter). Eleverna vill dra igång ett insjöakvarium som projekt - fixar det sig med en Sfiligoi MiniFlite tro, eller skall man köra på Sfiligoi Flite? Det vore skönt att slippa isolera och köra med plexi framför frontrutan, men gör man inte det kanske det blir en massa kondens?
-
- 4 svar
- 998 visningar
- 1 följare
-
-
Hej! För ett tag sedan köpte jag Fauna marin´s "Ultra easy ca/sr", men nu ser jag att den har gått ut. Kan man använda den ändå eller ska jag kassera den? Lite surt att kassera den eftersom jag knappt använt något alls av 1 liter
-
- 13 svar
- 1,5k visningar
-
-
Som topicen säger...vilken nätadapter skall jag använda? Läget är som sådant att när jag rev ner min gamla burk så hamnade all teknik i en låda...nu när jag skall koppla in ozonisatorn i nya burken så hittar jag bara en adapter som ser ut att passa. Problemet är att jag inte tycker att specsen stämmer. På Ozonisatorn står följande: Mains supply: DC 12V Stab Current cons: 0,3A På nätadaptern står följande: AC Adaptor Part NO: AD-8457 3511 112 11411 INPUT: 230V~50Hz 90mA Output: 12V-0.8A Kruxet är att det är den enda adapter jag kan hitta här hemma som skulle kunna passa, men jag blir ändå fundersam på att ozonisatorn säger DC medans adaptern säger AC samt att de anger oli…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Som ny på forumet och som förvirrad akvariekonsument i desperat sökande efter rätt UV-C för mina behov så har jag konstaterat att det är en djungel därute, som man brukar säga. Inte nog med att det finns sjuttioelva olika modeller av TV-apparater och mobiltelefoner tex, men samma gäller uppenbarligen för akvarieutrustning. Jag gick igenom en likadan "pärs" när jag letade efter rätt/passande modell av skummare (som slutligen blev en Deltec SC 2060). Men nu är det allså dags att finna ett lämpligt UV-filter. (Vi kan skippa alla kommentarer om UV-C är bra eller dåligt, om det gör nytta eller är onödigt. Jag tillhör de som bestämt sig för att UV-C är ett nyttigt tillskott til…
-
-
- 76 svar
- 16,2k visningar
- 1 följare
-
-
Hej, har tröttnat på att det tar lång tid med att göra osmosvatten. Är det värt att köpa en boosterpump och isåfall får man samma kvalite på vattnet?? MVH Henrik
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Har ett osmos- & silikatfilter som jag inte kommer att använda på några månader. Hur ska jag sköta filtren? Ska jag tömma ur vattnet & slänga filtren? Tömma ur vattnet, behålla filtren & låta allt torka innan jag ställer undan dem? Är besvärligt att göra något med silikatfiltret eftersom det är små kulor. MVH Johan
-
Sökerstorlek på pump till UV-C En del säger 4 gånger akvariets storlek, andra säger 3 gånger. Är det det man skall gå på eller är det några specifikationer som finns på UV-C:t ? Tänkte självköra 600-800 liter genom mitt 25watts UV
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har själv ingen sump men började att fundera: Hörde om en kille som hade vanlig ytavrinning och en sump under. En trochea snäcka(eller hur de stavas, koniskt skal) klättrade över ytavrinningen och ner i röret till sumpen, med följd av att sumpen torrlades och lite väl mycket vatten i karet / på golvet.
-
- 4 svar
- 790 visningar
-
-