Gå till innehåll

Osmos, vilka rekommenderas?


Malta

Rekommenderade inlägg

Vart, utom från det nya vattnet kan det komma sillikat? Tänkte eftersom jag inte har några problem med det,men sedan kör jag inte med grus heller. Tänkte om det var något ämne/produkt man skulle passa sej för att ha i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 6 månader senare...

Har svårt att tänka mig att du är dum. Det som menas är att du får säkerställa att vattnet inte rinner ur osmosen mellan gångerna du använder den. Är den alltid inkopplad behöver du bara lyfta upp "dropp slangen" högt så det inte rinner ut pga hävert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
Jodå, här är det HÖGA mängder silikat i vattnet. Personligen anser jag det lilla efterfiltret som kommer med Antarctican är att betäckna som leksak... Mitt räckte en månad! Köp ett större efterfilter typ "AquaticNature Aquapur 2 stages" i stället!

Jag har också problem med HÖGA silikathalter i kranvattnet. Som vanligt så är det en djungel med olika preparat och filteranläggningar som man skall försöka välja rätt ibland. Jag har iaf kommit till att t.ec en 1dl behållare inte räcker för mig. Jag behöver 1l eller mer eftersom vattnet innehåller 10-30mg silikat per liter.

Någon som kan berätta om AquaticNature Aquapur 2 stages? Vad har den för media i sig? Hur mycket rymmer den? Kan jag koppla den rakt på min AM Easy Line 90?

Lästa att 500ml Silikarbon kan binda 4000mg, med mina silikathalter blir det ju endast ett par hundra liter rent vatten :( Någon nämnde att endast Silikarbon kan binda silikat, vad är då Ultra MB20?

Ser hur mina alger kommer dag för dag så måste snabbt få tag på silikatfilter!

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också problem med HÖGA silikathalter i kranvattnet. Som vanligt så är det en djungel med olika preparat och filteranläggningar som man skall försöka välja rätt ibland. Jag har iaf kommit till att t.ec en 1dl behållare inte räcker för mig. Jag behöver 1l eller mer eftersom vattnet innehåller 10-30mg silikat per liter.

Någon som kan berätta om AquaticNature Aquapur 2 stages? Vad har den för media i sig? Hur mycket rymmer den? Kan jag koppla den rakt på min AM Easy Line 90?

Lästa att 500ml Silikarbon kan binda 4000mg, med mina silikathalter blir det ju endast ett par hundra liter rent vatten :( Någon nämnde att endast Silikarbon kan binda silikat, vad är då Ultra MB20?

Ser hur mina alger kommer dag för dag så måste snabbt få tag på silikatfilter!

/Johan

aquapur 2 stages innehåller ca 2-2,5 liter jonbytarmassa av samma typ som MB20 - den kan kopplas på vilken osmos som helst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, ok! Så det är en ganska ny produkt?

Jag lade precis iväg en beställning på ett aqualight filter och både silicarbon och FM:s Ultra MB20. Läste på nätet att silicarbon iaf verkar fungera väldigt bra och man kan se hur kiselalgerna minskar dag för dag, det låter lovande :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, ok! Så det är en ganska ny produkt?

Jag lade precis iväg en beställning på ett aqualight filter och både silicarbon och FM:s Ultra MB20. Läste på nätet att silicarbon iaf verkar fungera väldigt bra och man kan se hur kiselalgerna minskar dag för dag, det låter lovande :)

Edit: Tack Greger, såg att den var lite mera värdefull också så gjorde en beställning på ett lite mindre filter med 1 liter massa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosen tar ju bort typ95% av silikaterna i vattnet, så det du får kvar blir väl i storleksordningen 0,5-1,5mg

Stämmer verkligen detta? Tycker mig ha läst att en osmos INTE tar bort silikat. Vilket del av osmosen är det som skall fixa detta isf?

Jag har nog nära på samma halter både före och efter osmosen.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer aldrig mer byta "ner" mig till en osmos utan silikatfilter. Min erfarenhet av silikater är att dom ökar ganska rejält när det regnat mycket och ännu mer när den lilla snö vi får här smälter.

Har inga mätningar på det men mediat i silikat filtret efter osmosen blir svart betydligt fortare vid dessa tillfällen (kan gå på ett par veckor om man har otur).

Så jag rekommenderar en modell med silikatfilter på oavsett var man bor, dumt å ta risken utan tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...