Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
- 

Vad ska man satsa på?? Modell med vipparm, modell med flöte?? Fungerar den optiska modellen bra-kostar ju c:a 1000 kr??
- 

- 4 svar
 - 2,2k visningar

- 

- 

Det här må kännas som världens newbie-fråga, men när det gäller gas så är jag verkligen det. Hoppas någon kan hjälpa mig. =) Jag har köpt en sån här: Plus att jag har en sån här liggandes: Men dom här passar ju inte ihop? Ska man ha en sån där kran med vinkel, men vilken? Och var hittar jag dom? Jag var ju snål nog att inte köpa en sån här färdig och fin flaska, utan tänkte ha nånting att börja med även om det är litet: /Med vänliga hälsningar, AGA-Mannen
- 

- 21 svar
 - 9,5k visningar

- 

- 

Såvitt jag har förstått så kan man inte använda samma sorts slang som man använder till sötvatten i saltvatten, men finns det något bra alternativ (jag har sett silikonslang men det är väl hiskeligt dyrt)? Kan man använda mindre bitar av vanlig slang, typ någon decimeter, eller ställer det till problem direkt? Jag har ett par gamla ytterfilter som jag har förstått att man kan använda om man bara stoppar i rätt saker? Men då måste man ju ha slang också... /Henrik
- 

- 5 svar
 - 1,4k visningar

- 

- 

Ursäkta för dumma frågor men har kikat lite efter en flaska/tub att ha co2 i till min kommande calciumreaktor, en grotech HKR 110 tror jag den heter. Vad ska man leta efter? Finns det olika gängningar osv som man behöver ta hänsyn till? Sökt lite på blocket efter begagnade dyktuber, det funkar va? Tänkte köpa en stor flaska så jag slipper fylla på den så ofta, kan ni uppskatta ungefär hur länge en 8 liters flaska räcker till en grotech HKR 110 för att driva ett 770 liters sps kar, är det en månad det handlar om, ett halvår eller ett år?
- 

- 2 svar
 - 1,7k visningar

- 

- 

Hej allihop Ni som kör Tunzes osmolator - har ni förstått er på funktionerna på jumpern som beskrivs sent i manualen. Man kan ju ställa den i tre olika lägen för olika varningarr och jag tycker att funktionsbeskrivningen är lite otydlig. Någon som har provat att mixtra med detta? Vad jag hoppas att den kan göra som jag inte lyckats utröna ännu, är om den varnar på något speciellt sätt om påfyllnadstanken har körts tom.
- 

- 9 svar
 - 925 visningar

- 

- 

jag vill köpa profilux 3ex och vill beställa 6 probe , vilka är de viktigaste att ha.
- 

- 7 svar
 - 1,4k visningar

- 

- 

Hej Någon som vet om det går att beställa något liknade som denna produkt i sverige eller övriga europa http://www.bulkreefsupply.com/brs-gfo-carbon-reactor-single.html Tycker den verkar vara väldigt smidig att använda
- 

- 2 svar
 - 1,2k visningar

- 

- 

Ska beställa ett nytt kar och funderar lite på hur man bäst löser avrinningen. Målet är ju att den ska vara ljudlös, effektiv och helst synas så lite som möjligt. Har läst en massa om det och det ultimata verkar enligt många vara att köra coast to coast. Problemet med det är att jag vill ha en målad svart bakgrund och en balkong fastsilikonad på bakrutan blir nog svårt att få snyggt plus att utrymmet bakom karet kommet att bli begränsat. Min plan just nu är att köra ett mellanting såhär: En 10x10x100cm stor balkong på insidan helt utan kam, genom att ta bort kammen borde jag väl kunna få samma effektivitet i avrinningen på halva längden? I balkongen tänkte jag köra ett b…
- 

- 10 svar
 - 1,9k visningar

- 

- 

Vid rengöring av givare till Tunze nano osmolator ser jag att det är rost på magneterna. Ska dom inte tåla saltvatten ?
- 

- 24 svar
 - 4k visningar

- 

- 

- Vilket är det bästa filtermaterialet till fosfatfilter ? (tittade lite på Rowaphos och AguaPhos...) - Hur ofta byter ni materialet ? - Hur mycket material ska man ha till ett 800 liters akvarium ? - Måste man köpa ett fosfatfilter eller går det bra med ett par gammal strumpbyxor och slänga den i sumpen ? Alla goda råd är välkomna !
- 

- 21 svar
 - 3,6k visningar

- 

- 

undrar om någon testat vattenlarm,finns bla på jula o classe,är det något man kan lita på
- 

- 10 svar
 - 2,5k visningar

- 

- 

Har man två 3G telefoner så kan man ju montera den ena framför karet hemma (typ tejpa fast den på ett fotostativ..) och ta med sig den andra på resan. Man sätter den där hemma på "svara automatiskt" (vilket endast går när man kopplat in handsfreen - iaf på vår) -då svarar den och lägger på när ni ringer. Skaffa ett 3G kontantkort, så är det ingen risk att någon annan ringer hem och kollar (ingen vet ju numret..) Inom 3 är det ju gratis att ringa efter att minutrarna är slut, så det är bara att köra på (iaf med "3G 300" - eller vad det heter) Jag är kanske den siste att "komma på" detta, men tänkte bara berätta ifall det finns fler som inte har kommit på idén. Det kändes…
 - 

Vad är "normal" Ca, kh, ph på nyblandat saltvatten? Anledningen att jag frågar är att jag tycker jag har låga värden i min nystartade burk som gått 2 veckor med endast LS. Testade därför att blanda 1l saltvatten med saltahalt 1.022 och 20grader mätte sedan vattnet till Ca 300, kh 6-7 och ph 8,0... använder red sea salt på deras hemsida anger de en betydligt högre Ca nivå.. Salinity Calcium Qty of Salt 1.021 30.6 ppt 420 ppm 1.023 32.8 ppt 450 ppm 1.025 35.0 ppt 480 ppm gör jag något fel? eller vad kan det bero på? hjälp en nybörjare:)
 - 

Jag har bestämt mig för att satsa på en kalkreaktor. Jag har inte hämtat den då nuvarande ägaren inte fått sin nya ännu. Detta ger mig tid att läsa på mer om vad jag ska fylla reaktorn med för media. Jag har kollat runt lite bland försäljningsställena och det verkar ju finnas några varianter av media. Då till frågan. Vad ska jag använda för media då det är Ca och KH jag vill åt. Just nu ligger Mg straxt under normalvädet och dessa 3 ämnen hänger ju ihop. Vad ska jag tänka på när jag pratar med säljaren? Så syftet är inte att ni ska lära mig allt om media utan en bra början för at jag ska kunna fatta bättre när jag pratar med säljaren. Skickar med en extra fråga. Ni som ba…
- 

- 0 svar
 - 867 visningar

- 

- 

Lite apropå senaste veckans ozon boom som jag själv drabbats av! Dessa rader handlar om mitt hemmabygge av ett kolfilter för att slippa eventuell ozon doft i bostaden. Min äggviteavskummare är en Turboflotor Percula 90. Till Aqua Medics äggviteavskummare finns det färdiga kolfilter behållare att köpa (Ozon-EX 50, Ozon-EX 110, Ozon-EX 220). Jag kom fram till att Ozon-EX 110 passar min skumkopp. Nu fanns tyvärr inte en enda svensk återförsäljare som hade den hemma i lager. Hos den svenske grossisten har även dessa kolfilter utgått ur sortimentet! Alternativet var att beställa direkt från Tyskland, i stället beslutade jag att göra ett eget kolfilter. Då jag inte vill ha e…
 - 

- 

Har tappat bort min manual till hanna CA nån som kan skriva ner hur man gör ?
- 

- 4 svar
 - 772 visningar

- 

- 

Hej jag behöver en ny uv lampa men jag vet inte var jag kan hitta en, är det någon som vet? Vecton 600 25watts G25T8 uv lampa.
- 

- 7 svar
 - 2,4k visningar

- 

- 

Kan man använda Deltec FR509 som ngt annat än just fosfatreaktor? Börjar lessna lite på ihopklumpade pellets, bakteriefilm på rutorna varje dag, samt tillväxt av alger trots låga näringsvärden. Kan man ha den som kalkreaktor kanske? Eller användas med ZeoVit-metoden?
 - 

Har min två Tunze kontroller med en ph / redox prober i sista fack på min sump , retur pumpen finns också . Samtidigt har jag osmolatoren och balling dosering 3ch som doseras i samma fack. Vart brukar ni ha de proberna ?
- 

- 3 svar
 - 824 visningar

- 

- 

Funderar på hur kraftig pump jag ska använda till min 25 w uvc, vad tror ni är lagom?
- 

- 0 svar
 - 1,1k visningar

- 

- 

Med svårigheter att hålla temperaturen under 28 grader i mitt RSM (trots årstiden) så inser jag att jag kommer behöva någon typ av kylning till sommaren. Jag har funderat i en hel del olika banor, men det blir oftast alltför mycket teknik (sårbart) och kringpumpning av vatten (läckagerisk). När jag var ute med hunden idag så fick jag dock en tanke; Är det möjligt att limma på ett Peltierelement med värmeledande pasta direkt mot utsidan av akvariet? På så sätt skulle man slippa både genomföringar och annat krafs. Vad tror ni? Bra idé eller finns det något som omöjliggör detta?
- 

- 3 svar
 - 1,1k visningar

- 

- 

Jag ska byta sump till något större. Jag har idag en sump med en vattenmängd på ca 50-60l och ska byta ut den mot en på ca 220l. Jag har redan nu bestämt mig för att uppgradera mitt kar så fort jag får jobb och vill därför lägga så lite jobb som möjligt på denna sump. Jag har en fundering på att köra sumpen utan några skiljeväggar, fack och bubbelfällor. Tanken är att skummaren står i den ände som returen kommer ner, mitten av sumpen mer levandesten och i andra änden returpump och zeovit reaktor. Flödet i sumpen tänkte jag styra med en pump. Vad finns för nackdelar med att köra så? Kom gärna med synpunkter!
- 

- 5 svar
 - 1k visningar

- 

- 

Har ett RSM 250 och funderar av bekväma skäl att skaffa en osmolator. Ser att många använder Tunzes 3155. Någon som kan ge tips var man kan hitta den billigast? Köper man "nivåalarmet" eller vad man ska kalla det separat? Hur fungerar den egentligen? Räcker inte det med grejerna som följer med 3155an?
- 

- 8 svar
 - 1,2k visningar

- 

- 

Letar efter en sådan här akvarie avgränsare. Har letat men inte ens zoo affären här kunde ta in något liknande. Nån som vet om man måste importera från USA för att få tag en eller kan det finnas något liknande? http://www.aquaticeco.com/subcategories/2/Tank-Dividers/tank%20divider/0
- 

- 6 svar
 - 1,2k visningar

-