Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

går det bra att köra tillbaka returvattnet med en cirkulationspump eller krävs det någon speciell modell. Tänkte köra ca 3000L/H. sen vill jag dölja retur slang/rör och undrar vad ni tror blit bäst. att borra två hål ett för ytvatten och ett för retur eller ett stort hål för yttvattnet sen en slang från returen som jag trär igenom ytröret? eller har ni kanske några andra förslag?

• 8 svar
    • 942 visningar
  2. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Som nybiliven sumpägare har jag spenderat de senaste nätterna med tvångsmässiga besök till sumpen för att kolla att allt är ok. Har haft lite problem med att justera vattennivån så att den håller sig där den skall i sumpen (har ventiler från pump o sump). Nu till frågan: jag har tänkt att min kalkvattenmixer fylla på vatten från ett klarvattenfack i sumpen till returpumpsfackket, MEN om jag nu gör det så kommer väl bara nivån i sumpen att höjas? Hur sjuttsingen ordnar man nivån i karet då? Tänker på avdunstningen...

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  3. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har någon ett tips på billiga biobollar att fylla ett ytavrinningshörn med (köpa fixa egna)? /Ola

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  4. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Vet någon var man kan köpa ljuddämparmattor (eller vad det kallas), ser ut att vara gjort av skummaterial och har koniska "pelare". Tänkte bygga in skummare mm ( min tunze låter som om den gick på diesel). Är det nån som vet vad jag menar? Om inte så kolla på bilderna nästan längst ner på denna sida http://reefkeeping.com/issues/2002-08/totm/index.htm. Han har klätt in vissa partier med det runt sumpen och på luckan.

• 4 svar
    • 1k visningar
  5. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

hej på er!!! tänkte köpa ett uvc i dagarna har ett nu på 9 watt på tok för klent någon som har förslag på vilket uv jag ska köpa!!! mvh//hedan 540 litersburk 20 talet koraller ca 10 fiskar ozon mm!!

• Gilla
    • 13 svar
    • 3,7k visningar
  6. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Godagens jag har försökt att hitta en beskrivning på hur man gör en såndär balja över akvaritet, som med jämna mellanrum dumpar allt vatten ner i akvariet.har ännu inte startat upp något akvarie men är på god väg. har tänkt att ha ett fick akvarie. men det måste ju va bra om man kan få så mycket cirkulation som möjligt, plus att man sköljer ju rent bland stenarna. finns det nån som en såndär balja som kan skicka en beskrivning? Tack på förhand Peter Tänkt mig ett akvarie på 540L och en sump på 200L

• 2 svar
    • 879 visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Denna tråd finns på zoopet också, men då expertisen finns här så.... Tjena! Nu har det bestämt sig så att projektet saltvattensakvarium rullar igång, en massa saker är det att tänka på och här kommer en del av frågorna! ett långtidsprojekt(håller fortfarande på att läsa på en massa om vatten osv) men tänkte få allt rätt från början då man bygger det mesta själv.. Tropfrog: Har kollat in dina bilder igen på zoonen och det står ju nu klart att det blir till att borra karet i botten och göra en likadan lösning som du har.. hade missat lite av funktionen på överrinningen dvs det sneställda glaset... är helt med på banan om det nu så så blir det! Frågor: Vad finns det för br…

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  8. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

nu vill jag höra alla era olika erfarenheter här på forumet, ska nu bygga mitt eget akvarium. hade tänkt att borra det men vad är bäst att borra i sidoglasen eller att borra i bottenglaset. själv så låter det ju bättre med ett hål i botten och ett rör upp til den nivån man vill ha i ytavrinningen. eller har jag fel? hur har du gjort? hjälp mig gärna, och berätta för och nackdelar med dom två olika sätten. mått på karet blir 120*60*60 eller har ni något bättre förslag? Tack på förhand från en kille som sakta men säkert kommer att starta ett underbart saltkar. __________________ M.V.H Peter snart uppstart ca:400L sump 110

• 23 svar
    • 2,1k visningar
  9. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Limma/ täta plexi? Plexi lim är ju kanske fallet,, Men det ska åxå fästa mot akvarielack!!! Går det? Något som hade varit fantastiskt bra är undervattens epoxy, skiter i att det är dyrt, utan det skulle vara bäst till mitt typ av fall.. så, går det? Tacksamt för svar innan slutet på förmiddagen- tisdag __________________ Kalle Holmström Oskarshamn

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  10. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

RENA 25W , liten oskylldig sak som inte går att justera och det verkar inte sitta någon thermostat i den då jag gav upp efter 50 grader... Någon som vet vad man ska med en sådan till förutom att koka ägg? Ändrad av NoName den 2003November08 kl 16:44 __________________ /Mvh Johnny

• 15 svar
    • 1,4k visningar
  11. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

hej har fått erbjudande att köpa den här http://hem.bredband.net/b107727/pryl.jpgmen har/hittar ingen info,någon som har tips ? även denna tunze skummare http://hem.bredband.net/b107727/tunze.jpg är det någon som känner igen den ? och vad har man för pump till den __________________ Mvh micke Laugh at your problems; everybody else does.

• 5 svar
    • 648 visningar
  12. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej jag håller på och ska bygga ett akvarium, och har nu löst det med glas. Men hade lite funderingar. Jag ska ha ett kar som är 80*80*70 cm och hade först tänk att ha 12mm glas, nu var det dock så att polarn sa att dom inte hade 12mm glas i lager inne på pilkinton så han föreslog att jag skulle ta 10mm i stället som han sedan härdade. Är detta en bra ide? Jämmfört med vad jag får ge hos en glasmästare så skiljer det en hel del. Det vara bara att jag kände mig lite orolig med 10mm, han sa att det blir väldigt hårt när dom härdar det, ca 8x mot valigt floatglass. Några ideer?? __________________ Mvh Göran

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  13. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Undrar vilket märke jag har på min osmos. Vet iallafalll att den tar 120l/dygnet Tack på förhand __________________ MVH Christian wrang.com

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  14. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är det någon som har erfarenhet av Tropical Marines sandfilter ? Tacksam för lite informatin __________________ MVH Peter

• 0 svar
    • 836 visningar
  15. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har ett Percula-kar med den nya venturiskummaren. Kan man köra ozon via denna? En del luftbubblor går ju ut i vattnet förbi skummaren och är kanske detta farligt? Annars borde det ju gå att koppla ozon till luftslangen.Alltså, har någon erfarenhet av AM-skummare och ozon och kanske ffa percula-skummaren?

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  16. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Om man kör en kalkmixer på natten, kan man kombinera den tekniken med att automatiskt tillsätta Kalciumklorid eller Natriumkarbonat, eller möjligen båda blandningarna (vid olika tillfällen naturligtvis). __________________ MVH Peter

• 2 svar
    • 766 visningar
  17. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej är det en fördel att blanda avsaltat vatten med kranvatten när man gör vatten byte?

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  18. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjena! Ska inom de närmate dagarna börja bygga min sump. Har planerat att den ska bli 40*40*50 H*B*L. Är detta för liet? Hade tänlt göra den som bilden under DIY. HAr en Seltec påhänkgskummare som jag tänkte ställa utanför så det tar ju ingen plats. Nån komentar innan jag börjar bygga? Mvh Filip

• 4 svar
    • 1k visningar
  19. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag ser ofta detta förekommande ord, och funderar på vad det igentligen är? Jag trodde att det härledde till en form? Men kort och gott vad är eggcrate igentligen? __________________ Mvh Göran

• 4 svar
    • 953 visningar
  20. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej, som det framgår av rubriken så skulle jag vilja automatisera så mycket som möjligt av karet. Har ett jobb som gör att jag ibland måste vara hemifrån i 1-2 veckor och då vill man att så mycket som möjligt ska sköta sig själv. Matning har jag en sambo som kan hjälpa till med men något annat vill hon inte röra. Skulle också ha någon typ av övervakning som skullekunna larma ifall något gick riktigt fel. Belysning ochpåfyllning av avdunstatvatten är det enda som sköter sig själv idag. Har funderat lite på ett system med IKS dator men jag är inte säker på att det är rätt väg att gå. Vad finns det fler för alternativ? Hur gör ni andra som också måste åka iväg i tjänsten för…

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  21. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag funderar på om man skulle skaffa en UPS för de tillfällen då strömmen går, i sthlm så handlar det oftast inte om mer än ca 1 timme eller 2. Man skulle driva huvudcirkulationspump och returpump från sumpen med denna, kanske ett blårör oxå. Frågan är vilken nivå på UPS man skall lägga sig. Nån som vet hur man räknar ut hur länge X antal Watt går att driva på X antal VA, jag har tydligen glömt det där märker jag. __________________ zacke.sytes.net

• 14 svar
    • 1,1k visningar
  22. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej har nu läst en del böcker,snurat på nätet om uppsatart av saltvattensakvarium.Man kan ju inte lära sig allt genom att läsa. Den uppfattning jag har fått är att det är riktigt svårt att få igång ett fungerande kar. Är det värt att försöka ändå?

• 1 svar
    • 670 visningar
  23. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Någon som vet var man kan få tag i nät eller skärmar med lämplig maskstorlek för att fånga plankton. Det finns ju artemia-silar att köpa... Men jag skulle behöva nät/skärm med 200-1000 micron i maskstorlek... Någon som vet, något tips? //Hasse

• 8 svar
    • 2,2k visningar
  24. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är det någon som vet var man kan handla billiga PVC rör och kopplingar? Mvh Robban

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  25. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tänkte lyfta ett gammalt ämne, med att fråga om era erfarenheterna av de försäkringsbolagen som finns och hur de ställer sig till akvarium och de ev skador som kan orsakas i hemmen. Alla tankar och svar beaktas. Robert

• 3 svar
    • 685 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.