Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by thomas5547,

Har planer på ett 540l akvarium.. och ska borra det.. Funderar på att ha ganska långsamt flöde genom sumpen.. så att skummaren kan skumma vattnet så mycket som möjligt.. ? Eller ska man blåsa på? Kanske är detta för litet? Vill ha 32 mm rör till sumpen.. och 25 mm rör till bax till tanken..

• 0 svar
    • 998 visningar
  2. hej !!! vilka vattentester ska man ha hemma ??? något speciellt märke man ska ha eller undvika ??? finns kanske små väskor med alla tester i ?? mvh peter finns inga dumma frågor .....

• 2 svar
    • 2,4k visningar
  3. Started by agalychnis,

Skall köpa en osmolator. Vilken tycker ni är den bästa och säkraste osmolatorn? Är det Tunze 3155 som gäller? Har ett RSM 130D med sump. Tacksam för tips! /Jan-Erik

• 17 svar
    • 3,1k visningar
  4. Started by Andy,

Är på g att införskaffa ett nytt större kar, ca 600liter med sump. Har kollat runt men inte funnit någon bra beskrivning utav sumpar. Tänkte ev köpa ett färdigt filterpaket eller bygga en sump och själv sätta i grejer, men hur ska man bygga? Ett skummarfack och påfyllningsfack men däremellan? Bafflar? Storlek? Tacksam för lite tips som fungerar, alltså inga ideér.

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  5. Started by Fredrik.g,

Jag undrar vilken dimension på tankgenomföring och rör som är lämpligast för mig att använda ner till sumpen? 20mm eller 25mm? Tanken är att jag ska ha dubbla rör ner till sumpen för att få det tyst och säkert. Som returpump har jag köpt en eheim 1060 som pumpar ca 2300l/h. Är tacksam för hjälp. MvH Fredrik

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  6. Har fått en Tunze 5000.020 osmospump. Har bara pumpen och inget annat, så jag skulle behöva en eliminator för att driva den. Frågan är bara vilken? Detta är pumpen jag fått: http://www.pwss.se/product.php?productid=6078&cat=700&page=1 På tunzes hemsida står följande: "Metering pump (5000.020) Operating on low-voltage 3 to 12 VDC for Osmolator, performance with 4 mm (.15 in.) hose at 11 V: 0.9 m (35.4 in.) - 100 l/h (26.4 USgal./h), 1.4 m (55.1 in.) - 80 l/h (21.1 USgal./h), 1.9 m (74.8 in.) - 58 l/h (15.3 USgal./h), Hmax 3.6 m (141.7 in.). 5000.020 19,70 EUR" Har testat med min eliminator från min ozon-reaktor och det funkade, men om den är bra för pumpen eller ej…

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  7. Guest Mickius
    Started by Guest Mickius,

Tjosan. Har precis köpt ett 39 watts uvc och undrar lite. Hur ser man att allt fungerar som det ska? Vilken färg ska röret lysa i? Kan man ta ur själva röret och starta det för att se att röret fungerar? Köptes begagnat så allt var ihopplockat vid köpet /Micke

• 23 svar
    • 2,9k visningar
  8. Started by Joru,

Ska resa till USA ett par veckor i maj och tänkte skaffa en foderautomat tills dess. Vilken är bäst enligt era erfarenheter. Känner till dessa två: Ferplast Chef och Eheim foderautomat. En butik rekommenderade Ferplast, men jag vill veta vad ni tycker om dessa eller någon annan bra automat.

9. Started by Blåbert,

Vilken foderautomat skulle ni rekomendera och varför?

10. När det gäller tankgenomföringar, PVC. Hur fasen vet man vilken gänga det är, så man kan köpa en gängad fortsättning och koppla på sig med? (För att enkelt kunna dela och plocka bort tankgenomföringen vid behov) Jag antar att det är standard dimmensioner för VVS, men det gör inte mig ett dugg klokare. Kan man vara så ful att man kör på rördimmensionen, och gängan automatiskt stämmer? Har genomföringar för 20 & 40mm i den nya projektbaljan. B!

• 4 svar
    • 788 visningar
  11. Någon som kör med 5 kilos aga flaska? Skulle behöva veta om min regulator passar till en sån så om ngn har yttermåtten på gängan där man kopplar på regulatorn på tuben så skulle det uppskattas? :-)

12. Jag funderar på att bygga en egen kalkmixer. Jag funderar på vilken hastighet man ska ha på omrörningsmojängen? Spelar det någon större roll eller? Finns det någon som har tips på någon lämplig motor man kan använda till omrörningen.

• 20 svar
    • 2,2k visningar
  13. Started by Jocke,

Vilken IKS Dator skaman välja för att kunna mäta. Salthalt,PH,Temp. Kan man mäta CA och Kh värden påen sån dator?. MVH Jocke

• 11 svar
    • 1,8k visningar
  14. Started by Micke_Tj,

Ni som har... Funderar på kalkreaktor köp men vet inte vilken jag ska välja... Deltec Schuran Aquamedic ska räcka till 1500 liter iaf...

• 19 svar
    • 2,6k visningar
  15. Started by campokatt,

Ni som använder kalkreaktor och har ett akvarie runt 3-400l. Vilken kör ni med? Är ni nöjda?

16. Hejsan! Jag har köpt en kalkvattenmixer och undrar om någon vet vilken sort det är? Undrar hur man går till väga när man blandar kalkvatten men ej i vilken koncentration? Skall man ha granulat? Jag vet att man: Ska använda kalciumhydroxid Osmosvatten utan salt Tacksam för svar. MVH Nelson

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  17. Jag har en Aquacare turbo kalkreaktor 2 och jag skall mata den med ett flöde på ca 10 liter/timma. Alltså ett riktigt "fis-flöde" i saltvattensammanhang. Har ni någon bra lösning på detta typ lämplig pump och teknisk lösning för att få rätt flöde. Jag vill inte nyttja någon av de andra pumparna jag har i sumpen. Sedan undrar jag om man skall mäta flödet in till reaktorn eller det vattenflöde som kommer ut ifrån kalkrektorn. Det kommer att vara en viss skillnad. //Henric

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  18. Som topicen säger...vilken nätadapter skall jag använda? Läget är som sådant att när jag rev ner min gamla burk så hamnade all teknik i en låda...nu när jag skall koppla in ozonisatorn i nya burken så hittar jag bara en adapter som ser ut att passa. Problemet är att jag inte tycker att specsen stämmer. På Ozonisatorn står följande: Mains supply: DC 12V Stab Current cons: 0,3A På nätadaptern står följande: AC Adaptor Part NO: AD-8457 3511 112 11411 INPUT: 230V~50Hz 90mA Output: 12V-0.8A Kruxet är att det är den enda adapter jag kan hitta här hemma som skulle kunna passa, men jag blir ändå fundersam på att ozonisatorn säger DC medans adaptern säger AC samt att de anger oli…

• 4 svar
    • 972 visningar
  19. Started by Joru,

Står i läget då jag ska köpa en osmos. Skulle vilja veta vilken osmos ni har och vilka som är bra. Skulle helst vilja ha en som kan tillverkahundra liter+/ dygn. Johan

20. Started by BjörnK,

Som titeln lyder så undrar jag vilken osmos som rekommenderas. Den enda skillnaden mellan de olika jag förstår mig på är hur mycket vatten de klarar av att göra men det finns ju säkert mycket mer än så att tänka på. Jag har en borrad brunn som jag inte vet riktigt vad det är i och vad jag vet så behöver jag bara vatten till vattenbyte till mitt 130liters så behöver ingen monster kapasitet precis. Vilken är en lagom enhet som passar till mig? Går det bra att köpa begangnat och byta membran för att spara någon peng eller är det bäst att köpa nytt?

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by Ek_off,

Tja! Blir till att investera i en osmos! Vilken rekommenderar ni? Jag har tänkt denna https://shop.foretagsakvarium.se/product/osmos-1500-liter-dygn-ink-silikatfilter Varför jag tittat på denna är mest för att den är snabb, detta då jag bor i en liten lägenhet med en partner som gärna inte vill ha saker stående nån tid, och då är detta bra för då är den borta efter 2-3 timmar! Vad är det man behöver införskaffa förutom själva filtret? verktyg? slangar? munstycken? Tack på förhand! Simma lugnt!

22. Started by freguz,

är bäst till ett litet nano (45L) tro? Jag kan inte se nån direkt skillnad, mot att Tunzen inte har nån topp-luftnippel(?), och att Tunzen är dyrare... Tunze http://www.pwss.se/product.php?productid=5499&cat=700&page=1 Perfekt Reef http://shop.biotedmarin.se/Shop/Index.php?sArtId=%D6verinningsboxPR Tips på andra boxar är förstås välkommet Jag måste göra slag i saken nu o sätta igång med sumpen

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by akutmottagning,

Kan inte bestämma mig vilken ph controller jag ska köpa till min calcium reaktor. Kraven är att det ska vara av god kvalitet och kunna styra en magnetventilen.

24. Started by Tobbz,

Köpte ett beg. vertexfilter som är lite för långt. Så tanken är att kapa det 10 cm från botten och sedan svarva en ny ring och göra en ny bottenplatta och limma ihop det igen. MEN vilka plaster kan man ha i saltvatten som inte är giftigt och som går att svarva i ? Har kikat lite på Polyuretan. Och vilket lim ska man använda sig av ? Finns inga andra filter som har dom måtten som jag behöver :/

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  25. vad är det för pump som är tänkt till detta nitratfilter? : -en doseringspump?? -eller räcker det med en liten NewJet pump på 450 l/h (reglerbar..) som jag blev rekomenderad och köpt av patrik på pwss.nu.. kommer inte denna pump slitas om man stryper den mkt?jag menar det ska ju droppa vatten i filtret?

• 16 svar
    • 1,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.