Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Är det någon som har ett AM Blenny alt. Yasha som använder en Tunze osmolator 3155 och hur har ni löst det? Säkerhetsnivån = normalnivå till nivån som flottören stänger av pumpen på är 25mm (om IR-mätningen fallerar) och om man har en vettig nivå (för skummarens funktion) i visningsdelen (mindre än 25mm upp till kanten) så uteblir ju funktionen av flottören.

• 0 svar
    • 513 visningar
  2. Started by m0jjen,

Hej! Har lite problem med min kalcium reaktor. En Grotech HCR150. På något sätt så tar den in luft vilket gör att det blir som kolsyrat vatten i reaktorn. Har tagit ut hela reaktorn och slutit den o kört igång o den är tät. Dock när jag kör den i karet med doserpump (kamoer fx-stp) så drar den syre igen. Kan inte hitta vart eller varför. Eftersom att den inte drar luft och är tät utanför karet så blir det ju lite knepigare o felsöka 😐 Vet att en vän hade liknande problem men vi har inte hittat någon lösning på detta. Någon som har liknande erfarenhet av grotechs kalcium reaktorer?

• 2 svar
    • 510 visningar
  3. För bara någon dag sedan hade jag 3 snäckor inuti ett 4 millimeters rör som jag använder för att förse mitt nitratfilter med akvariumvatten. Hela situationen har fått mig till att se lite på allt som kan sättas igjen och undrar hur ni gör för att förhindra att det blir stopp? Ytavrinningen har jag tagit höjd för att det skall kunna bli stoppa. Har 2 rör ner och ett "reserv" som står över vattenlinjen så om någon snigel skall sätta igjen det så får de vara ihärdiga och STORA. Så där känns det rätt tryggt. Men vad med filter.. vad gör ni för att försäkra er om att det inte sätter igjen?

• 2 svar
    • 509 visningar
  4. Started by turboadde,

Är det många som kör med calcium reaktor. Vad har ni för erfarenheter av dom olika märkena på reaktorerna? Vad vill man ha och vad är sämre på vissa märken. Är det nån som kör reaktor till kar under 500l?

• 0 svar
    • 509 visningar
  5. Started by Dimorb,

Är mitt i bygget utav korallodlingen och sliter med å finna ut vad jag skall använda som ben till fragghyllorna/rasterna.. Tidigare har jag haft PVC rör men gillar inte att det blir stående vatten eller att allt flyter upp så hade gärna gjort det annorlunda denna gången. Någon som har förslag på hur man kan göra det enkelt men effektivt. Krav är ju att slutproduktet skall vara stabilt och inte flyta iväg

• 3 svar
    • 509 visningar
  6. Started by Jurgonh,

Jag tänker skaffa en AC till lägenheten när jag drar igång karet.. Det är nog varmt i min lägenhet och speciellt på sommaren är det hög värme och hög luftfuktighet.. Vill ha tips på, inte allt för dyra, luftkonditionerare.. Den ska ju då framför allt kunna kyla OCH avfukta samtidigt... Antingen en sån portabel enhet med allt i ett, som man bara drar ut ett tjockt rör från.. Eller en sån "split" som man har fläkten på utsidan huset.. Smärtgräns 10.000 Tips mottages =)

• 1 svar
    • 502 visningar
  7. Started by jonasroman,

Har någon haft eller har en sådan? Jag vill gärna börja mäta syrenivåerna i mitt kar, inspirerad av den känslofyllda diskussionen kring hur effektiv är egentligen en väl dimensionerad proteinskummare på att syresätta ett akvarium? Apex har en men den kostar ju 6-7000kr!....har ngn erfarenhet? Billigare alternativ? Med vänlig hälsning Jonas R

• Gilla
    • 2 svar
    • 502 visningar
  8. Started by mikoto,

Jag har börjat jobba mer med min youtube kanal och har tre projekt där utöver mina "bloggar" jag pillat med tidigare. Projekten är tre kategorier av filmer. De är Teknik i Akvariet som ska vara enklare guider för att introducera hur viss teknik fungerar, ganska fokuserat mot nybörjare men det ska vara allmänt. Den andra är recensioner av prylar jag har och testar. Den tredje har jag inte skapat några filmer för än men den kommer nog heta teori och kommer vara lite mer ambitiösa filmer där jag pratar skötsel filosofier och demonstrerar olika lite mer udda lösningar. Då jag nästan bara har saltvatten är det mesta ganska lutat ditåt men jag försöker nå lite till alla akvari…

• Gilla
    • 2 svar
    • 500 visningar
  9. Started by Pelle79,

Hej Varför har man refugium innan skummare? Vad är skillnaden mellan att ha skummaren efter / innan Jag har en v3 sump

10. Started by Freddesss,

Jag fick idag min eshopps nano sump. I inloppet lite vid sidan om finns en filtersock som tar det vatten som inte ska till refugiumet utan skummare. Är den bara för filtrering eller jag kan ha aktivitkol och fosfatremovers i den med? Annars förslag om var och hur jag ska sätta aktivitkol och fosfatremovers?

• Gilla
    • 2 svar
    • 494 visningar
  11. Har köpt mig en sådan efter att ha kört med picobello osmos filter, vilket jag inte tycker har varit någon höjdare, den har inte producerat den mängd vatten jag har hoppats på! Hoppas nu att denna kommer att ändra på detta! Så är det någon som har erfarenhet av denna får gärna skriva här!

• 0 svar
    • 491 visningar
  12. Started by Hanko61,

Har väldigt svårt med att få till ett tystare akvarium. Det bullrar massor i returdelen ned till sumpen, vänstra röret av de 2 avrinningsrören( vattnet kluckar och låter) min sambo som jobbar hemma sitter i detta varje dag och med ett Tinitus öra tycker hon det bullrar för mycket. Kan man få ned oljudet med att sänka vattennivån eller kan det finnas nått bra annat knep?

• 9 svar
    • 489 visningar
  13. Hej. Jag har problem med att "bubbelröret" i min kalkreaktor kläggar igen. Jag menar röret där slangen från koldioxidtuben är ansluten. Jag har en Grotech HCR 150. Jag tror det är små partiklar, från mediat (korallkross), som åker ner och lägger sig i bubbelröret. Någon som har tips på eller vet varför det blir så? Och vad kan jag göra åt det? Med vänliga hälsningar Per

• 0 svar
    • 488 visningar
  14. Started by naso,

Någon som har erfarenhet av denna rollermat? Det är en mindre modell än Clarisea, men det ser ut som den skulle kunna få plats i hålet där filtersockan sitter på en sumpkammare till ett Reefer 250. Det hade underlättat om så är fallet, för måtten ser ganska exakta ut. Tacksam för svar, om någon vet säkert. MVH: Hasse P.S Jag hittade information här på forumet från 2017, men vill vara säker om det går till ovannämnda sump ?

• 0 svar
    • 475 visningar
  15. Started by Solnabo,

Då PVC-SLANG (Mjuk PVC ) är betydligt svårare att limma i jämförelse med PVC-RÖR (Hård PVC) önskas hjälp med namn på fungerande lim och primer. SOLNABO

• Gilla
    • 2 svar
    • 467 visningar
  16. Har en stor reaktor som i utgångspunkt är tänkt till biopellets men jag har försökt bygga om den till att bli en recirkulerande reaktor där jag skall använda mig av rowaphos. Problemet är att botten på filtret är konformat och trycket från vattnet som flödar uppåt blir "ojämt" så att mediat rör mer på sig på en sida i filtret. Detta skapar för mycket rörelse och får mediat att röra sig oregelbundet. Hur hade ni gjort och vad har ni gjort mer era filter för att flödet skall bli jämt fördelat? I utgångspunkt kommer filtret med 2 filtermattor som skall vara i botten och toppen. Har prövat med dessa men trycket blir så stort att den undre v…

• Gilla
    • 1 svar
    • 465 visningar
  17. Started by jonasroman,

Apex"issue": Igår hade apexen på något vis bytt namn/adress på min EnergyBar, varvid inget hände i densamma när allt såg rätt ut på datorn. Dvs om jag aktiverade en viss utgång, tex skummare, så startade den inte. EnergyBar hade fått en ny adress o nytt namn o när jag insåg det o hittade den så kunde jag adressera om alla kommandon till den "nya" energybaren. Lurigt. Har ngn haft denna issue?

• 0 svar
    • 463 visningar
  18. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 462 visningar
  19. Started by Hank61,

Hej Behöver råd om min Osmosis jag köpt. Jag bifogar 2 bilder, den ena visar hur den är kopplad. Den andra hur kopplingsschemat visar, och enl mig stämmer inte verkligheten mot schemat. Sitter ledningarna rätt? Har det någon betydelse vilken väg vattnet kommer in? Har kollat in en del Youtube videos och de kopplar in vattnet först genom sedimentröret sen aktivkolröret på de jag hitta, och så är den inte kopplad nu. Har markerat med siffror för om någon ev vill förklara en ny koppling. Misstänker att jag behöver flytta på de små kopplingarna som sitter i ändarna med.

• 2 svar
    • 455 visningar
  20. Sliter med vattenvärden och tänker installera ett större refugium för att se om det kan hjälpa lite. Sumpen är på 250x50x45 men har ingen plats i sumpen utan total ombyggnad. Det forsvinner 50 cm till vattenpåfyllning och den lilla halvmetern som är "fri" vid sidan av pumpen huserar nu nitratfilter och kylare. Så vad gör man? Finns det några smarta lösningar som man kan hänga på akvariet? Placera i sumpen hängandes? Tänkte att man kanske kunde satt in en reol. Det är lite plats vid sidan av sumpen där man kunde haft benen till en reol men jag vet inte om det är en dum tanke då det kanske innebär att det blir stress/vridmoment eller liknande på botten …

• 0 svar
    • 451 visningar
  21. Started by Margareta,

Tänker köpa en Osmolator. Finns ju i flera prisklasser vet jag. Är det någon som har en Blau Osmolator Singel nivå givare? Är den bra? Annars funderar jag på en Tunze, men de är ju dyrare.

• 1 svar
    • 451 visningar
  22. Hej Jag testar med att bygga tritonsump och efter att ha gjort ett snabbt test, så låter en del när den går från refuge till skimmer section i mitten en del på grund av vattenfallet, Jag vill helst inte minska retur pump speed eftersom det är inte är vad tritonmetoden rekommenderar. Jag tänkte borra ett hål i glasskivan mellan refugen och skimmer och sätta ett bulkhead med gate valve så att vattnet rinner över till skimmer section via denna väg. Visst, jag kommer att komma upp med något skydd eller egg crate för att minska chaeto från att slippa till gate valve Överflödskam kommer att sitta på toppen av glasskivan ifall gate valve är blockerat Ja…

23. Started by turboadde,

Är det någon som har en ATI 6kanals doserpump som kan ta ett kort på nät-agget då jag lyckats blanda ihop några.

• 0 svar
    • 445 visningar
  24. Started by Christian J,

Såg just att en av magneterna på min Santa Monica HOG1 var helt sönderoxiderad. Magneterna skyddas bara av ett tunt lager silikon (möjligen är magneterna bättre skyddade på nyare modeller, min är ett par år gammal). Verkar som om fler drabbats av samma sak: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2547582

• 0 svar
    • 443 visningar
  25. Started by Dimorb,

Jag har ett ledigt pumphuvud på min doser 2.0 som jag önskar skall fördela kolkälla till 2 nitratfilter som är identiska i storlek och uppbyggnad. Istället för att köpa ytterligare en pump kan jag på något sätt klara av att få till så att jag kan dosera så att hälften av kolkällan går i filter A och andra halvan i filter B?? Tänker om det hade varit möjligt att höja dosen till det dubbla och så få delt den dosen mellan filtren med en enkel koppling eller liknande.. Någon som har sett något sådant?

• 0 svar
    • 442 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.