Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ZEOvit

1. Started by edda124,

Är det någon som fortfarande kör med zeovit jag var lite intresserad och hade några frågor [emoji3] Skickat från min Nokia 7 plus via Tapatalk

2. Started by nike83,

Gjort ett inköp av dyra droppar från KZ i form av "Acro Glow". Jag som kanske en del av Er, har koraller från Australien och Fiji som inte riktigt ser ut som de "borde". I mitt fall har jag ett par som tjurar efter transport samt ett KH-dopp i våras. jag har nu doserat denna produkt i 4 dygn. Tagit foto på några koraller efter 12 timmar och nu efter 3 dygn senare. Skulle ljuga om jag såg någon markant förbättring. Kanske har några koraller med gult blivit lite gulare (inget foto på dessa). Jag tänker köra denna "överdosering" i en vecka (man kan köra det enligt manualen en kortare tid). Fotona är tagna med samma kamera/objektiv o…

• Gilla
    • 8 svar
    • 4,4k visningar
  3. Started by saltatrox,

Hej. Här nån här erfarenhet av att dosera ZEOspur 2 i sitt ZEOvit kar ? Mvh Thomas

4. Started by saltatrox,

Har de nya KZ reaktorn en inbyggd flödess räknare?

• 0 svar
    • 2,1k visningar
  5. Started by tropheus,

hej tänkte prova på zoevit,har köpt reaktor,zeobak,zeostart och zeofood.frågan är hur man börjar???? enligt flaskorna eller försiktgt? mina värden är.phosphate0,03,nitrat 0,25,ca 425,mg1360,kh 7,5 salinitet 1,026 tacksam för goda råd

• Gilla
    • 3 svar
    • 2,5k visningar
  6. Started by Järv,

Jag hade tänkt att starta upp en zeoreactor på mitt akvarium. Tänkte köra med ca 1,2L och denna reactor http://www.fish-street.com/fsz_zeolite_magnet_floating_reactor_eu Det verkar dock inte som den levereras med en pump så funderar lite på vilken pump jag skulle kunna tänkas behöva till den? Tänkte även bygga om den till en automatisk reactor i denna stil http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2416563 (tror ni det är något som kan fungera?)

• 5 svar
    • 2,8k visningar
  7. Started by Janne,

Jag svarar i en ny tråd så vi inte skitar ner Lasses tråd. Nej! nej! nej! Zeovit består av 4 produkter(Basic4), zeolite(Zeovit), kolkälla(Zeostart), bakterier(Zeobak), och aminosyror(Zeofood). Sen finns det ett antal problemlösare och färgförstärkare som man kan ta till för det där lilla extra. Bl.a. den du antyder om som Lasse har praktiserat på egen hand ofrivilligt. Zeospur som innehåller koppar, är den mest kontroversiella. Det finns jättemånga som aldrig använder den och har jättefina färger, i mitt nuvarande 4.1 har jag aldrig använt det men tidigare har jag det. Om man har koraller som är lite nergångna t.ex. en med vit bas som inte är vit då kan den göra under. Tr…

• Gilla
    • 49 svar
    • 16,6k visningar
  8. Started by saltatrox,

Nu äntligen ska jag ta steget. Har klurat på det här i ett par år, nu jäklar blir det ZEOvit metoden. Ska köpa en automatisk reaktor men vet inte vilken sort jag ska satsa på ? Har tittat på FM och Vertex. Vilken sort använder ni och var köpte ni era ifrån ? Jag har en total volym på ca 500 liter. Mvh Thomas

9. Started by boman,

Undrar om det redan finns översättning på detta? har klurat lite och det tar sin lilla tid, men om intresse finns kan jag fortsåtta. Med vänlig hälsning Jan Boman. General Guide för zeovitvit System Svenska Del2 av 30 INNEHÅLLSFÖRTECKNING Inledning 2 1.Balanserad blandning av zeoliter ( zeovit ) 2.Mikroorganism lösning ( ZEObac ) 3.Kombination produkt av bakterier och korall mat ( ZEOfood7 ) 4.Bakterier mat ( ZEOstart2 ) 5.Konstant filtrering med aktivt kol 6.Effektiv stark skumning 7.Tillräcklig belysning 8.Optimering av närings tillägg 9.Tillsats av element på låga nivåer 10. Kaliumjodid / fluorid koncentrat : 11 Järn Koncentrat 12. Mak…

• 10 svar
    • 8k visningar
  10. har gjort ett litet schema för att hålla koll när jag ska dosera de olika zeovit-produkterna. la också till en loggning av näringsvärden och ballingvärden. jag har själv skrivit ut denna och den sitter i min dörr till skåpet på karet. tänkte att den kanske kan hjälpa någon annan också att få koll på dosering och loggning av vattenparametrar. Schema Zeo.xlsx

• 2 svar
    • 5,3k visningar
  11. Started by boman,

Hej fundering kring matning av koraller. Ni som kör zeovit helt ut matar ni koraller med något annat än zeoprodukter? Tex när man vill stödmata vissa med pipspruta.

• 0 svar
    • 3,3k visningar
  12. Started by akutmottagning,

Uppnår långt ifrån resultatet jag önskar med zeovit. Måste bero på mitt förhöga po4 Provat följande. Biomate 10dr 2ggr veckan Amini 10dr var dag utan resultat Även provat sluta dosera allt utom zeobak o start samt flera vb. Korallerna blir inte så ljusa som jag önskar. Min dosering jag kört med är följande. sten 2.5kg bytar 2kg var 8vecka Kol 0.5kg kör i reaktor där av helften. 10dr bak 2ggr vecka 10dr biomate 2ggr 13dr iron 2ggr 13dr jog 2ggr 5dr amino dagligen 2ml zeostart dagligen 8dr food7 2ggr Kört detta ca 8månader Mäter 0 nitrat red sea 0.04 po4 hanna Resultatet ät är marginelt gemförelse mot pellets Känns som utkastade pengar för stunden

13. Started by akutmottagning,

Zeoviten funkar bra har 2 problem bara. 1 rutorna 2 sanden Får grön/brun film på rutorna var vatanan dag. Sanden är brunaktig. Ska jag öka zeostarten? nitrat0.2 Sluta med amino?

• 13 svar
    • 4,3k visningar
  14. Started by osby0479,

Någon som kör zeovit som får det att gå ihop med ricorderior bpde florida och yuma? Då jag har många av dessa sorter så vill man ju att dom ska trivas....

• 3 svar
    • 3,6k visningar
  15. Started by boman,

Ordning på temperaturen ligger mellan 25,5-26 grader! Har dock fått gröna alger som är lite jobbiga skulle nog behöva lite hjälp av någon som är mer erfaren vad det gäller Zeovit. Har doserat efter det som Steven körde och även doseringar som stått på flaskorna, men funderar om jag överdoserar ändå för att många jag läser om doserar mycket mindre. Doserar enligt följande: Kör nu med Ballinge mg,ca,biokarbonaten har doserat 7 ml/dygn men bara kört ballinge ihop med zeovit två dagar. 1. Amino Acid 7 droppar/dagligen 2. Sponge Power 7 droppar/dagligen 3. Zeo Start 3 2 ml/dagligen 4. Coral Snow 7 ml/dagligen 5.Phol´s B- Balance 7 ml/dagligen 6. Zeofood 7 7 droppar/ 2ggr/vecka…

• 28 svar
    • 7,9k visningar
  16. Started by Zanders,

Här är en liten film från Kz på en automatisk omrörare till deras zeovit filter.

• 10 svar
    • 4,6k visningar
  17. Started by akutmottagning,

På zeovitguiden ställde jag frågan om doserings schema osv fick till svar att till mitt 1000l kar ska zbak doseras 10droppar var dag i 2 veckor vid stenbyte sedan 2ggr i veckan. tyckte det verka mycket med dosering var dag i börgan. Eller är det korrekt?

18. Started by Emvees,

Hej Har en liten fråga. Fungerar Zeolife om man doserar enligt instruktionerna även fast man inte kör zeovit fullt ut med stenar vill säga. Har tyvärr ingen plats. Kan man stoppa stenen i en filtersocka annars och lägga den så man kan skaka om den dagligen istället? Vet ej vad som är fel i akvariet. Har fosfat och nitrat trots att jag gjort vattenbyten 30l av totalt 144l i 4 dagar. Har spaghetti alger har även filter för det. Mvh Steven Sent from my iPad using Tapatalk HD

• 12 svar
    • 3,5k visningar
  19. Started by Blåbert,

Jag skall snart konvertera till zeovit tänkte jag, och då ska kag göra som jG antar att de flesta gör, sköta Ca, Mg och KH med ballingsalter (utan spårämnen såklart). De frågor som jag grubblar lite på är: 1) FM har i nåt mer än de rena salterna i sina burkar enligt egen utsago, mineraler och biopolymerer. Misstänker att det (tillsammans med vattenbyten) ersätter delar av behovet av NaCl-fritt salt från classic.... Eller så är det bara marknadsföring. Hur som helst, om salterna inte är rena så är det väl bättre att köra med bra classic-salter? 2) som följdfråga. Jag antar att FMs mg-pulver är en mix av MgCl2 och MgSO4? Bör man därför ha i lite MgSO4 i Mg-dunken för att få…

20. Started by akutmottagning,

Kz-kolet ska man ha det i en strumpa i reaktorn eller löst? I min groteck uf reaktor. Sen när man räknar ut volymen på hur mycket zeovitsten man ska ha ska man ta totala system volymmen eller visnings volymen och dra av 30%? Tycker även 1l kol till 1000l verkar mycket

• 14 svar
    • 4,9k visningar
  21. Started by akutmottagning,

Om man kopplar en syrepump på timer till inloppet på reaktorn borde inte det skapa tillräckligt med friktion för att rensa zeostenen?

22. Started by akutmottagning,

vart ska man placera reaktorn för kolet innan eller efter eller i anslutning till utloppet från zeo reaktorn?

• 5 svar
    • 3,4k visningar
  23. Started by akutmottagning,

för att slippa många blå miracel burkar kan man köra spårämnena som vanligt i sina balling dunkar. sen vilka flaskor behövs för att hålla nere po4 o no3 då dessa är mest intressanta i starten. dessa går dom att köra på doserpump?

• 8 svar
    • 3,8k visningar
  24. Kommer ev köra balling från grotech med a b c och undrar om det finns nån mening att tillföra zeovit produkter samtidigt som man kör balling från grotech, eller man ska hålla sig till en av dom? Kommer att ha musslor, sps, lps, inga fiskar!!

• 19 svar
    • 3,8k visningar
  25. Started by Blåbert,

Funderar på zeovit på sikt, men som jag byggt min sump så är returfacket endast 10 cm brett (och jag har ca 20 cm tillgodo på andra ledden). Helst vill jag ha reaktorn där. Så finns det någon så smal reaktor på marknaden? Jag behöver endast ca 0,5 l zeovit, så den kan vara liten i alla avseenden. Sent from my iPad using Tapatalk HD

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.