ZEOvit
105 ämnen i detta forum
-
Hej ska köpa mig ett zeofilter vilket ska man ha ? Ska ha till ett test 120 liters kar med en 30 literssump . Kan jag överdimensionera filtret så slipper jag att köpa ett nytt sen till mitt bygge på ca 500-600 liter ?
-
Hejsan undrar om det funkar att köra Zeovit utan Zeovit reaktor? Jag har ett 240l utan sump och tror att det hade gjort mitt kar gott om det gick att köra Zeovit i det. tack på förhand för svar..
-
- 10 svar
- 2,2k visningar
-
-
Är det vanligt att fosfaten stiger i början av körningen med zeovit? Jag startade den 17feb med zeovit. Eftersom jag låg på 0 nitrat och 0.02 i fosfat med pelletsen så körde jag bara en vecka då jag dosera alla ämnen varje dag och sen körde jag på 3dje alternativet i zeovit guiden. Nu har fosfaten gått upp till 0.05 och man ser lite på korallerna med att dom börjar bli brunare och dom lila topparna börjar försvinna lite. Nitraten ligger fortfarande på 0-0.5 Akvariet är 350L Nu kör jag * en påse zeovit stenar (Inte smågruset) 300-400l/timme * 0.5ml zeostart3 varje dag * 3droppar Zeofood7 varje måndag och torsdag * 3droppar Zeobac varje måndag och torsdag * 3droppar sponge…
-
- 10 svar
- 2,6k visningar
-
-
Undrar om det redan finns översättning på detta? har klurat lite och det tar sin lilla tid, men om intresse finns kan jag fortsåtta. Med vänlig hälsning Jan Boman. General Guide för zeovitvit System Svenska Del2 av 30 INNEHÅLLSFÖRTECKNING Inledning 2 1.Balanserad blandning av zeoliter ( zeovit ) 2.Mikroorganism lösning ( ZEObac ) 3.Kombination produkt av bakterier och korall mat ( ZEOfood7 ) 4.Bakterier mat ( ZEOstart2 ) 5.Konstant filtrering med aktivt kol 6.Effektiv stark skumning 7.Tillräcklig belysning 8.Optimering av närings tillägg 9.Tillsats av element på låga nivåer 10. Kaliumjodid / fluorid koncentrat : 11 Järn Koncentrat 12. Mak…
-
- 10 svar
- 8k visningar
-
-
Hej! Jag håller på att köra ingång zeo i mitt kar nu. Jag har köpt en zeomatic 2.2 men när ja kör ingeng den stora pumpen så orkar den inte kaste runt stenen. Jag har fått en påste med stora stenar i tror ja. Är det bara att slå sönder stenen så man får mindre bitar eller bör jag leta efter ny mindre sten? Mvh Johan
-
En liten fråga och samtidigt en liten undersökning. Men om jag förstått det rätt så minskas kalium så pass mycket i nästan alla zeo-kar så man behöver buffra upp det lite. Hur gör ni zeo användare för att veta hur mycket ni ska tillsätta? Kollar ni på korallerna, mäter ni eller kör ni bara en rekomenderad dos av tex k-balance? Har prövat ett par tester nu och dom e ju både dyra och nästan oläsliga och kan ju vara svårt i början kanske och se på korallerna att det är kalium det beror på och inget annat innan man haft några dippar. (texten blir ihoptryckt på telen)
-
- 10 svar
- 2,3k visningar
-
-
Jag är snart på gång att starta Zeovitmetoden i mitt 140L kar. Vad jag inte riktigt greppat är vilka invånare i karet som får sin mat denna väg. SPS är ju givet men hur är det med LPS:er och mjukisar? Fiskarna ska väl ha sin vanliga mat... Har phytoplankton och Preis Coral Energizer idag. Ska de användas? (Ska köra med Coral Snow och Coral Vitalizer utöver zeovit-grundpaketet)
-
- 9 svar
- 1,9k visningar
-
-
Vi kör (ännu) Zeovit fullt ut och har trots det problem med algskador på några av korallerna. Bild 1 ser ni nog vad det är för något. En grågrön flakväxande montepora som haft skadan länge utan att det direkt blivit bättre. Bild 2 är en röd montipora (digitata?) som bara blir mer å mer algöverväxt. Bild 3 är en Enzman som har en skada som inte vill läka ordentligt. Det går lite fram å tillbaka. Bild 4 är en Acropora av något slag som har alger på ena sidan. Vad gäller flakväxande montiporan så sitter den relativt nära en av streampumparna och sådeles i ganska stark cirkulation stundtals. Korallen på bild 4 är även den algbeklädd på sidan som vetter mot en streamer. Dock …
-
- 9 svar
- 2,1k visningar
-
-
Jag har köpt Zeobak och doserar i mitt akvarium. Effekten jag ville uppnå var att öka bakterikulturen för att de skulle ta om hand om nitrat och fosfat. Men när jag läser på en zeo-manual så skriver dom att zeobak är bakterier som korallerna äter. Har jag fattat allt fel? //Henric
-
- 8 svar
- 2k visningar
-
-
hejsan. Jag blir inte klok på dessa tillsatser tillsammans med ozon, uv-c söker både på zeovit.com och här men får egentligen inget konkret svar. kan jag dosera zeobak, zeozym, coral snow, zeostart2 och ha min ozon anläggning igång eller skall jag slå av den? mvh Peter.
-
- 8 svar
- 3,5k visningar
-
-
Hej! Nu är ja på gång att starta upp zeovit till mitt kar på 600L. Jag ha fått hem min zeomatic med 2 pumpar. En Syncra 2.0 på 2150L/h som jag tror ska agera cirkulation i reaktorn. Den andra pumpen är en Syncra 2.5 på 2400L/h som ska röra om zeoliten. Känns det inte för stort med en pump på 2150 l (32w) för cirkulation? Jag har en annan Syncra på 800 L/h hemma, skulle den passa bättre tror ni? (silence värkar vara en Syncra pump Hjälp! Mvh Johan
-
- 8 svar
- 3,7k visningar
-
-
för att slippa många blå miracel burkar kan man köra spårämnena som vanligt i sina balling dunkar. sen vilka flaskor behövs för att hålla nere po4 o no3 då dessa är mest intressanta i starten. dessa går dom att köra på doserpump?
-
- 8 svar
- 3,8k visningar
-
-
Har köpt lite olika preparat och blev lite fundersam vilka som skall förvaras på hyllan och vilka som skall förvaras i kylskåpet. De preparat jag undrar över är följande: Coral Vitalizer Aminoacid Concentrate Sponge Power Stylo Poccio Glow Iron Concentrate Någon som vet?
-
- 8 svar
- 1,8k visningar
-
-
Gjort ett inköp av dyra droppar från KZ i form av "Acro Glow". Jag som kanske en del av Er, har koraller från Australien och Fiji som inte riktigt ser ut som de "borde". I mitt fall har jag ett par som tjurar efter transport samt ett KH-dopp i våras. jag har nu doserat denna produkt i 4 dygn. Tagit foto på några koraller efter 12 timmar och nu efter 3 dygn senare. Skulle ljuga om jag såg någon markant förbättring. Kanske har några koraller med gult blivit lite gulare (inget foto på dessa). Jag tänker köra denna "överdosering" i en vecka (man kan köra det enligt manualen en kortare tid). Fotona är tagna med samma kamera/objektiv o…
-
-
- 8 svar
- 4,4k visningar
-
-
Skulle detta funka med om man kör med zeovit. Zeoviten vad jag fattat skall ruskas om några gånger per dag för att ??? skall ut Men om man nu lägger denna reaktor eller ja bygger en roterande skulle det funka det samma då. Dra stången upp X antal gånger på Zeovit orginal reaktorn eller bygga en själv som snurrar X gånger och få samma ide med att ?? skall ut Se bifogad bild ?? = Vet ej vad det är som skall ut
-
- 7 svar
- 3,6k visningar
-
-
Nån som redan testat detta nya från Korallenzucht?? ZEOzym (ZZ) Har bla läst att har man sand så blir det vitare igen och bättre korall polyps expansion
-
- 7 svar
- 2,1k visningar
-
-
Funderar lite på att börja med zeovit-metoden framöver. Det som dock slog mig när jag besökte en lokal akvariekrängare härom veckan, var att det ju finns flera olika zeolith-märken. Hade tidigare bara sett KZ zeolith, men i butiken jag besökte sålde han Aquatic Natures Zeolith Excel. 2.5L för160kr om jag minns rätt. Frågan är vad som skiljer dessa (samt andra märken) från varandra. Går det t.ex lika bra att köra AN som KZ i en zeovitreaktor, eller är det just KZ som gör att metoden funkar? Samma med aktivt kol. Är det KZ som gäller, eller funkar det lika bra med andra märken?
-
Hej Är det någon som vet om det är någon skillnad på KZ Zeolith och FM Zeolith som de har till Ultralith metoden. Om det är skillnad på fraktion och sammansättningen. Tänkte mest på att det går att köpa FM Zeolith i större förpackning så slipper man köpa små kilos förpackningar som KZ har. Det borde väl gå att använda båda sorterna till Zeovit metoden? //Peter
-
- 7 svar
- 2k visningar
- 2 följare
-
-
jag funderar på att börja köra zeovit eller zeolith i mitt kar, utan reaktor, vad är det för skillnad med de två olika? vad är det dom tillför förutom bakterie kultur och mat till korallerna? samt ska man ha små påsarna med preparaten i ett högt flödes område eller? /Tom
-
- 7 svar
- 2,1k visningar
-
-
Är det någon som prövat ZEOvit-metoden? Jag vet att det ryktats om att det kan fälla ut aluminium - någon som har koll? Var finns det mer fakta att hämta? Jag har läst lite på hemsidan - korallen-zucht.de - men skulle vilja ha mer information om metodens baksidor!
-
Ska pricis starta upp mitt kar med zeovit. Just nu håller jag på att fylla med osmos vatten. Det kommer og att ta några dagar. E det något speciellt som jag ska tänka på?
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej! En del av er kanske sett mitt kar under > 721. Har ett akvarium som fungerar bra med hyfsad tillväxt och ganska bra färger på SPS:erna. Har titta en del på bilder från otroligt vackra Zeovit system och man är ju lite sugen på att öka upp färgintensiten från "fina färger" till "brillianta färger" på korallerna. Har i daxläget inte problem med näringsnivåerna, snarar att de kanske redan nu är på gränsen till för låga och funderar i bland på att tillsätta kaliumnitrat. NO3 mellan 0,1 - 0,2ppm. PO4 knappt mätbart med Deltecs test kit. KH ~ 8,3, Ca. 430, Mg 1200, Kalium 330, Ph 8, salt 1,026 allt vid 25 grader celcius. Vad skulle hända om jag kör i gång Zeovit.....finn…
-
- 6 svar
- 4,1k visningar
-
-
Sitter och undrar vad är minimum för köra zeovit system till storleken av akvarium? svar tacksam
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Ja vet inte riktigt om det är här ja ska lägga de men ja provar, ja undrar bara en sak och det är vad är ett ZEOVIT kar??, har sökt en del men får inte några vidare svar, är det någon form av tillsatts eller??? hur funkar det är det bra dåligt eller vad?? //Tackar för alla svar mvh Colly nybörjare
-
- 6 svar
- 2,7k visningar
-
-