Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Har en massa ormsjöstjärnor som alltid brukar hålla sig gömda i skrevor och bara ha en arm eller två ute men nu när jag kollade så var det en hel hög av dom på toppen av en sten varav en hade höjt upp mag-/munpartiet en 5-7mm och sprutade ut något vitaktigt. Detta gjorde den en två tre ggr. Tänkte filma det hela men GIVETVIS dog batteriet när jag satte på kameran:x Dom ser ut ungefär såhär iaf: http://se.reeflex.net/tiere/2647_Ophiocoma_pumila.htm

• 1 svar
    • 749 visningar
  2. Started by Dimorb,

Många gånger får man kanske den formulering av de som är lite nya inom hobbyn men nu får jag lägga frasen själv. Är det någon som vet vad följande djur heter på min enkla beskrivning och/eller en sida där jag kan försöka leta fram dem (har redan kollat reeflex och fann inget snarlikt). Djur ett. Liten filtrerare med minst 5 smala armar. Ser ut precis som de små svartvita ormsjöstjärnorna då den filtrerar vattnet på samma sätt. Skillnaden är att dessa tentaklerna var röd/vita. Någon som har en länk eller sida där man kan läsa in sig på dessa små sjöstjärnor? Djur två. Någon slags mask. Mestadels svart men även någon ljus färg, troligtvis vita "fläckar" men lite osäkert fö…

3. Started by PerraG,

Newbie frågar. .Nån som vet vad som sticker ut?

• 3 svar
    • 747 visningar
  4. Started by Mattias Malmö,

Har ju ingen bild men:<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p> <o:p></o:p> Nyss lagt LS i mitt första saltkar och ser en hel del pods av olika slag, ser ut som märlor/småräkor eller möjligen lite insektslika och "klättrar" snarare om kring på stenarna än simmar fritt. Men nu har jag sett nåt annat smått som inte ser ut eller beter sig som det andra och undrar om nån kan ha några idéer om vad det skulle kunna vara - förstår att det kan vara svårt att ID:a nåt man inte sett men ändå.<o:p></o:p> <o:p></o:p> De simmar fritt i vattnet och "klänger" inte på stenarna. Bor i en …

5. Started by Skafar,

Hej. Vi lyckades fånga en "märklig" sak på film som min fru tog på vår krabba i akvariet! Vi tror det är en Spider Decoration Crab men vad är det den äter? Jo avbrutna taggar från en sjöborre! Kika på filmen här: Vi har även sett att krabban ger sig på sjöborren under nattetid då den knipsar av och mumsar i sig dessa små "läckerheter"! Vad kan den få ut av det? Ger vi den för lite mat? Är detta normalt? Mvh //Micke & Gunilla

• 1 svar
    • 744 visningar
  6. Started by pegekin,

Någon som känner igen detta djur? ca; 5-6 cm långt och platt

• 2 svar
    • 744 visningar
  7. Started by PatrikB,

Tjena! Upptäckte här om dagen att vid en av mina koraller så hade det bildats ett ganska stor nät (5x5cm) av något som liknande spindelväv. Vid en närmare titt såg jag att detta kommer från någon form av rörmask, dock saknar den plymer utan verkar använda sig av detta nät som den skickar ut och sedan drar in och vittjar. Korallen gillar inte alls detta utan de polyperna som kommer ivägen för nätet dras in och verkar ha degenererats. Planen är nog helt enkelt att döda rörmasken eftersom korallen är rätt dyr. Rörmasken är till största del gömd under stenen i gruset men är nog cirka 5 - 7cm lång och en diameter på 5mm. Har ingen bild på den än tyvärr.. kan bifoga de ikvä…

• 0 svar
    • 744 visningar
  8. Started by Anne,

Hela 64 l karet har just nu en hel massa yngel som far rundor, en o annan blir ju såklart julbord till ormsjöstjärnor mm, ska bli skoj o se om någon överlever. Har normalt 2 små pumpar igång, men stängt av en nu, skulle nog behövt att vara helt avstängt så att de små fick en chans att sätta sig någonstans, men det funkar ju inte, så vi får väl se. Ville bara tala om för världen,tykte det var skoj att jag lyckades se släppet.

• 1 svar
    • 742 visningar
  9. Started by lucaspetterssson,

Tjena, har lagt ner mitt gammla akvarum och flyttat över allt till det nya, det gamla karet står tomt med några få cm vatten i. Efter en dag började jag se dessa små maskar, lätt över 150st. Vad är dessa?

• 1 svar
    • 741 visningar
  10. Started by Petter N,

Samtalsämne som ständigt kommer upp. Snäckor förekommer på land, i havet och i sötvatten. Nakensnäckor tillhör bakgälade snäckor och saknar skal. Landlevande snäckor kallas i dagligt tal sniglar. I vetenskapliga sammanhang reserveras dock beteckningen sniglar för landlungsnäckor utan eller med ett mycket rudimentärt yttre skal. Sammanfattningsvis således: Utan skal på land=sniglar. Utan skal i vatten=nakensnäckor. Med skal på land och vatten=snäckor. Detta är vad jag lärt av den litteratur jag läst genom åren, bl a olika uppslagsverk (t ex Nationalencyklopedien).

• 0 svar
    • 741 visningar
  11. Started by kojje,

Tjena Var i Umeå och handlade lite roligt på Fredag jag köpte en Elysia crispata för att jag har ganska mycket med brypsis alger . Jag tycker att snigeln bara kryper kring glaset och är mest stilla tycker ni att jag skall flytta den till algerna eller bara låta den vara. // Johan

• 0 svar
    • 740 visningar
  12. Started by gurra600,

Hej .. Hur vanligt är det att Turbosniglar klarar att föröka sig i ett vanligt kar ?

• 1 svar
    • 739 visningar
  13. Started by Hanss0n,

hur vet man när sin xenia har lagom med cirkulation??

• 0 svar
    • 739 visningar
  14. Någon som hållit fler än två putsarräkor (Lysmata ambionensis) en längre tid utan att de dödat varandra? Jag tror att jag sett stora grupper i butiksakvarier (möjligen kan det ha rört sig om ungdjur). Även en del hobbysidor skriver att de leva i grupp (i naturen och/eller i akvarium): "is often found in groups amongst live rock or coral." https://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+525+696&pcatid=696 "Can be kept in small groups" https://www.saltcorner.com/AquariumLibrary/browsespecies.php?CritterID=2583 "Is best to have a pair or a group of three or more" https://www.wetwebmedia.com/L.amboinensisF.htm Däremot skriver studien Control of social mon…

• Gilla
      • Tack
    • 11 svar
    • 738 visningar
  15. Started by harrgustav98,

Hej jag såg nu ikväll en orm sjöstjärna som var röd med vita ränder och skulle vilja veta om den är bra eller inte, den här är väldigt lik men min har mera strån:http://www.reeflex.net/tiere/3180_Ophioderma_rubicunda.htm

• 1 svar
    • 738 visningar
  16. Started by mikoto,

Hej grabbar, jag titta slött in i karet idag och titta lite såg den här filuren dyka upp som gubben i lådan ur ett hål. Ursäkta min taskiga bild. Det ser ut som en snigel av något slag? Men vad för sort, eller är det en annan sorts djur... Den har två orangea spröt som nog inte syns så bra. Tyvärr stack den ganska fort sedan igen. Någon som vet?

• 2 svar
    • 738 visningar
  17. Started by Nizztos,

Vad är detta? Hela ytan är stor som en 50öring. Har flera på samma sten, men detta verkar vara den enda som lever. Övriga ser bara ut som tuggummin med massa hål i

• 0 svar
    • 737 visningar
  18. Started by Aquaguy,

Idag när jag kollade på en levande sten såg jag en grön liten boll ganska genomskinlig ser ganska konstigt ut eftersom den är genomskinlig kan det vara en korall? Har ej hunnit ta någon bild ännu men det kommer.

19. Started by Flurpen,

Har funderingar på att skaffa en Panulirus Versicolor (blå languster) när jag startat upp mitt kar ordentligt. Är det någon som har erfarenheter av sådanna? Vet att de är allätare och förmodligen tar döda fiskar och sånt men vore intressant att veta om de är aggresiva mot mindre fiskar...de ser trots allt rätt snälla och korkade ut.

• 1 svar
    • 737 visningar
  20. Started by droopy,

Tjo har en sten korall som putsräcka har vart på hela dagen, putsar den den? eller ätr den upp polyperna på den? inge är ute iallafall, kan den ha dragit in dom eller är dom uppätna?

• 4 svar
    • 736 visningar
  21. Started by Olle,

Ändrade om lite i burken i dag och vände på en sten och hittade den här polarn Det e någon form av Mussla. Gör dom någon skada eller kan man ha kvar den??

• 2 svar
    • 736 visningar
  22. Started by Nille83,

Bild 1: Det är inte den bruna korallen jag undrar över, utan det är den "saken" som är i mitten som jag undrar vad det är. Den ljusa. Denna har växt fram från min LS. Bild 2: Köpte denna idag. Det är en skiva, mer än så vet jag inte

• 0 svar
    • 735 visningar
  23. Started by milk,

Fick med denna fripassagerare som jag antar är en anemon eftersom när man rör vid den "bränner" den fast lite. har svårt att se vilken art det är så tänkte höra om någon annan kanske har någon ide? den är ljusblå i färgen och går till ljusgrå och har toppar som ser ut som träd.

• 1 svar
    • 735 visningar
  24. Started by Genne,

Hur är det med kontakt mellan musslor och koraller tar någon stryk av den andra?

• 4 svar
    • 734 visningar
  25. Started by Oxygar,

Jag har massor då menar jag massor av små kryp som är 3-7 mm stora (Små) Som ser ut som gråsuggor fast mkt mkt mindre. Har försökt ta kort på dem men resultatet är ju inte det bästa. Vet någon vad det är. Kan man bli av med dom eller är dom bra att ha?

• 3 svar
    • 734 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.