Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by denniscaesar,

Hej! Fick syn på denna underliga sak i min sten, om något kommer förbi eller rör den försvinner den blixtsnabbt ner i stenen för att dyka upp igen en stund senare. Någon som vet vad det kan vara? Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2

• 1 svar
    • 778 visningar
  2. Started by Casio,

Under några månader har denna slemsäck dykt upp dagligen. Förmodligen något som släpper detta. Vet ni vad det är?

• 2 svar
    • 777 visningar
  3. Started by LiLLeN,

Vilken sjöstjäna skulle passa i mitt RSM 130D?

4. Started by atropos,

Flyttade just runt en liten anemon som inte trivdes där han var placerad och fick syn på några ägg ! är det någon här inne som har sett sådanna förr ? eller har någon aning vad det kan vara ? har en massa sniglar och eremiter och några krabbog i burken ! köpte anemonen för några veckor sedan så det är kanske något som kommer ifrån affären !

• 0 svar
    • 777 visningar
  5. Started by Genne,

Hur är det med kontakt mellan musslor och koraller tar någon stryk av den andra?

• 4 svar
    • 776 visningar
  6. Started by Andy99,

Hej Har en Berthella aurantiaca i min burk och har märkt att den älskar en sort av mina stenkoraler. Har nu flyttat dessa och undrar om någon vet något om detta djur vad den kan tänkas ha för matvanor för övrigt samt kanske om någon vill bytta till sig honom mot en fragg eller liknande då jag inte vill ha mina stenisar i karantänen för länge . http://se.reeflex.net/tiere/2453_Berthella_aurantiaca.htm

• 1 svar
    • 775 visningar
  7. Started by Adamantis,

Pillade ner lite ny LS i karet och såg en liten rödaktig skit trilla till bottnen. Vid närmare undersökning kunde jag konstatera att det troligtvis var en pistolräka. Ljusröd till färgen, stor som en avklippt nagelbit från lillfingert, och med en killer bazooka till klo. Jag försökte ta honom direkt, men när verktygen var framme var han loooong gone. Efter att ha sett ett dokumentärklipp om räkan blev jag lite skraj. Om han blir lite större kan han ju ha ihjäl mina räkor. Så.. Behöver jag oroa mig? Håller han sig i den storleken borde han inte utgöra något hot. Erfarenheter? Tack på förhand! Mvh William

• 1 svar
    • 775 visningar
  8. Started by holken,

Den är vit med svart/grå raka ränder som ett kors över mitten. Massor av "armar". Endast framme på natten. Sitter alltid på samma plats. Nån som har en ide?

• 1 svar
    • 774 visningar
  9. Started by Oxygar,

Jag har massor då menar jag massor av små kryp som är 3-7 mm stora (Små) Som ser ut som gråsuggor fast mkt mkt mindre. Har försökt ta kort på dem men resultatet är ju inte det bästa. Vet någon vad det är. Kan man bli av med dom eller är dom bra att ha?

• 3 svar
    • 773 visningar
  10. Har en massa ormsjöstjärnor som alltid brukar hålla sig gömda i skrevor och bara ha en arm eller två ute men nu när jag kollade så var det en hel hög av dom på toppen av en sten varav en hade höjt upp mag-/munpartiet en 5-7mm och sprutade ut något vitaktigt. Detta gjorde den en två tre ggr. Tänkte filma det hela men GIVETVIS dog batteriet när jag satte på kameran:x Dom ser ut ungefär såhär iaf: http://se.reeflex.net/tiere/2647_Ophiocoma_pumila.htm

• 1 svar
    • 771 visningar
  11. Started by tele,

Köpte en sjöborre nyligen, den vandrade runt lite första 5-minuterna. Sedan dess har den legat på samma ställe i ca 30 timmar. Inkoppningen var på två timmar. Petar man på taggarna så syns det att den lever. Är det ett normalt beteende, eller mår den dåligt? Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

• 1 svar
    • 771 visningar
  12. Started by Flurpen,

Har funderingar på att skaffa en Panulirus Versicolor (blå languster) när jag startat upp mitt kar ordentligt. Är det någon som har erfarenheter av sådanna? Vet att de är allätare och förmodligen tar döda fiskar och sånt men vore intressant att veta om de är aggresiva mot mindre fiskar...de ser trots allt rätt snälla och korkade ut.

• 1 svar
    • 770 visningar
  13. Started by pegekin,

Någon som känner igen detta djur? ca; 5-6 cm långt och platt

• 2 svar
    • 770 visningar
  14. Started by raklun,

Har hittat den här gelébollen och dess större mer utvecklade syskon på bakrutan i akvariet. Petade lite med en pipett på den och den känns som den hårdare delen på en vanlig manet. Hela kroppen är täckt av tätt sittande sileshår och den mer utvecklade av dem har bildat fyra rakt utskjutande fingrar/armar. Har försökt hitta vad det kan vara, och det närmaste jag kan hitta är en manet under utveckling till medusa, men det känns som att chansen för det borde vara nära noll. Någon som har en bättre idé på vad det kan vara?

• 1 svar
    • 769 visningar
  15. Started by Mattias Malmö,

Har ju ingen bild men:<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p> <o:p></o:p> Nyss lagt LS i mitt första saltkar och ser en hel del pods av olika slag, ser ut som märlor/småräkor eller möjligen lite insektslika och "klättrar" snarare om kring på stenarna än simmar fritt. Men nu har jag sett nåt annat smått som inte ser ut eller beter sig som det andra och undrar om nån kan ha några idéer om vad det skulle kunna vara - förstår att det kan vara svårt att ID:a nåt man inte sett men ändå.<o:p></o:p> <o:p></o:p> De simmar fritt i vattnet och "klänger" inte på stenarna. Bor i en …

16. Started by Olle,

Ändrade om lite i burken i dag och vände på en sten och hittade den här polarn Det e någon form av Mussla. Gör dom någon skada eller kan man ha kvar den??

• 2 svar
    • 769 visningar
  17. Started by Fredrika77,

Vad kan detta vara ? Ca 3mm och växer och ser ut som en mini sminkborste :-)

18. Started by Petter N,

Samtalsämne som ständigt kommer upp. Snäckor förekommer på land, i havet och i sötvatten. Nakensnäckor tillhör bakgälade snäckor och saknar skal. Landlevande snäckor kallas i dagligt tal sniglar. I vetenskapliga sammanhang reserveras dock beteckningen sniglar för landlungsnäckor utan eller med ett mycket rudimentärt yttre skal. Sammanfattningsvis således: Utan skal på land=sniglar. Utan skal i vatten=nakensnäckor. Med skal på land och vatten=snäckor. Detta är vad jag lärt av den litteratur jag läst genom åren, bl a olika uppslagsverk (t ex Nationalencyklopedien).

• 0 svar
    • 767 visningar
  19. Started by Bekolsyra,

Någon som vet vart man finner ritningen? http://fancy.com/things/297923759/LEGO-Hermit-Crab-Shell /Oskar

• 2 svar
    • 766 visningar
  20. Started by mikoto,

Jag tittar runt lite på sjöborrar då jag gärna skulle vilja ha en för att hjälpa till med mina alg problem, jag har väldigt långt till närmaste affär dock så jag har ingen direkt möjlighet att åka och kika på utbudet. På ciklidhuset har de en Parasalenia gratiosa sjöborre. Men jag hittar ganska lite information om den, för att säga nästan inget. Är det någon här som har erfarenhet eller kännedom om den? En släkting, Parasalenia poehlii finns på reeflex: http://se.reeflex.net/tiere/3572_Parasalenia_poehlii.htm Den verkar vara en algätande sjöborre. Är det rimligt att anta att gratiosa också är en betande sjöborre som kommer glida runt tjusigt som bara borrar kan göra och ä…

• 3 svar
    • 766 visningar
  21. Started by PatrikB,

Tjena! Upptäckte här om dagen att vid en av mina koraller så hade det bildats ett ganska stor nät (5x5cm) av något som liknande spindelväv. Vid en närmare titt såg jag att detta kommer från någon form av rörmask, dock saknar den plymer utan verkar använda sig av detta nät som den skickar ut och sedan drar in och vittjar. Korallen gillar inte alls detta utan de polyperna som kommer ivägen för nätet dras in och verkar ha degenererats. Planen är nog helt enkelt att döda rörmasken eftersom korallen är rätt dyr. Rörmasken är till största del gömd under stenen i gruset men är nog cirka 5 - 7cm lång och en diameter på 5mm. Har ingen bild på den än tyvärr.. kan bifoga de ikvä…

• 0 svar
    • 766 visningar
  22. Started by Aquaguy,

Idag när jag kollade på en levande sten såg jag en grön liten boll ganska genomskinlig ser ganska konstigt ut eftersom den är genomskinlig kan det vara en korall? Har ej hunnit ta någon bild ännu men det kommer.

23. Vi har vad vi tror är en turbosnigel som puffar ut vit "rök" i karet med jämna mellanrum och nu verkar det som att en av våra större mjukkoraller tyvärr dör. Finns det någon koppling och vad är det egentligen som snigeln håller på med? Skriv gärna ett svar för jag börjar bli lite orolig nu... //Sanna & Robin

• 2 svar
    • 764 visningar
  24. Started by gurra600,

Hej .. Hur vanligt är det att Turbosniglar klarar att föröka sig i ett vanligt kar ?

• 1 svar
    • 763 visningar
  25. Started by Matthias_H,

hej köpte en sjöstjärna för 2 veckor sen den for runt lite överallt och sen la den sig stilla på ett och samma ställe länge. såg idag att lite av ena armen har tinat bort lite så det dör troligtvis. Problemet är att den är bakom revet och måste jag få ut den eller äter min städpatrull upp den om den dör ? tacksam för svar.

• 2 svar
    • 763 visningar

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.