Lägre djur
2 700 ämnen i detta forum
-
såna här är lite överallt i akvariet, endel sitter i sten och viftar med sina armar. En del, som på bilden, ligger i en boll och verkar dela sig. Vad är det för nåt?
-
- 3 svar
- 732 visningar
-
-
Hela 64 l karet har just nu en hel massa yngel som far rundor, en o annan blir ju såklart julbord till ormsjöstjärnor mm, ska bli skoj o se om någon överlever. Har normalt 2 små pumpar igång, men stängt av en nu, skulle nog behövt att vara helt avstängt så att de små fick en chans att sätta sig någonstans, men det funkar ju inte, så vi får väl se. Ville bara tala om för världen,tykte det var skoj att jag lyckades se släppet.
-
- 1 svar
- 732 visningar
-
-
-
Hej jag såg nu ikväll en orm sjöstjärna som var röd med vita ränder och skulle vilja veta om den är bra eller inte, den här är väldigt lik men min har mera strån:http://www.reeflex.net/tiere/3180_Ophioderma_rubicunda.htm
-
Tjena Var i Umeå och handlade lite roligt på Fredag jag köpte en Elysia crispata för att jag har ganska mycket med brypsis alger . Jag tycker att snigeln bara kryper kring glaset och är mest stilla tycker ni att jag skall flytta den till algerna eller bara låta den vara. // Johan
-
- 0 svar
- 731 visningar
-
-
Upptäckte en fripassagerare... är det något jag törs släppa i? En riktigt snygg rackare som verkar ha tofsar istället för klor. Någon som känner igen den?
-
- 4 svar
- 730 visningar
-
-
Hej .. Hur vanligt är det att Turbosniglar klarar att föröka sig i ett vanligt kar ?
-
- 1 svar
- 729 visningar
-
-
Vad är detta? Hela ytan är stor som en 50öring. Har flera på samma sten, men detta verkar vara den enda som lever. Övriga ser bara ut som tuggummin med massa hål i
-
- 0 svar
- 729 visningar
-
-
Någon som känner igen detta djur? ca; 5-6 cm långt och platt
-
- 2 svar
- 729 visningar
-
-
Hej! Fick syn på denna underliga sak i min sten, om något kommer förbi eller rör den försvinner den blixtsnabbt ner i stenen för att dyka upp igen en stund senare. Någon som vet vad det kan vara? Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2
-
- 1 svar
- 729 visningar
-
-
hur vet man när sin xenia har lagom med cirkulation??
-
- 0 svar
- 728 visningar
-
-
Samtalsämne som ständigt kommer upp. Snäckor förekommer på land, i havet och i sötvatten. Nakensnäckor tillhör bakgälade snäckor och saknar skal. Landlevande snäckor kallas i dagligt tal sniglar. I vetenskapliga sammanhang reserveras dock beteckningen sniglar för landlungsnäckor utan eller med ett mycket rudimentärt yttre skal. Sammanfattningsvis således: Utan skal på land=sniglar. Utan skal i vatten=nakensnäckor. Med skal på land och vatten=snäckor. Detta är vad jag lärt av den litteratur jag läst genom åren, bl a olika uppslagsverk (t ex Nationalencyklopedien).
-
- 0 svar
- 727 visningar
-
-
Har funderingar på att skaffa en Panulirus Versicolor (blå languster) när jag startat upp mitt kar ordentligt. Är det någon som har erfarenheter av sådanna? Vet att de är allätare och förmodligen tar döda fiskar och sånt men vore intressant att veta om de är aggresiva mot mindre fiskar...de ser trots allt rätt snälla och korkade ut.
-
- 1 svar
- 727 visningar
-
-
Fick med denna fripassagerare som jag antar är en anemon eftersom när man rör vid den "bränner" den fast lite. har svårt att se vilken art det är så tänkte höra om någon annan kanske har någon ide? den är ljusblå i färgen och går till ljusgrå och har toppar som ser ut som träd.
-
- 1 svar
- 725 visningar
-
-
hej. det är så att jag har en sjöhare sedan några dagar sedan och idag hittade jag den stenhårt fastklamrad mellan taggarna på min sjöborre Phyllacanthus imperialis. är det så att dom tar levanade djur med? vet inte om sjöharen är död då den inte på något sätt är missfärgad eller skrumpen bara att den inte rört på sig nu "ca 5 minuter sedan" mvh peter
-
- 0 svar
- 723 visningar
-
-
Vad kan detta vara ? Ca 3mm och växer och ser ut som en mini sminkborste :-)
-
- 0 svar
- 723 visningar
-
-
Bild 1: Det är inte den bruna korallen jag undrar över, utan det är den "saken" som är i mitten som jag undrar vad det är. Den ljusa. Denna har växt fram från min LS. Bild 2: Köpte denna idag. Det är en skiva, mer än så vet jag inte
-
- 0 svar
- 723 visningar
-
-
Jag har ett litet djur som kryper omkring i ett av mina småkar. Det uppträder som en snäcka/snigel men skalet är spetsigt, trekantigt som en tetrapack. Se den dåliga bilden nedan. Någon som har en aning?
-
- 0 svar
- 723 visningar
-
-
Idag när jag kollade på en levande sten såg jag en grön liten boll ganska genomskinlig ser ganska konstigt ut eftersom den är genomskinlig kan det vara en korall? Har ej hunnit ta någon bild ännu men det kommer.
-
- 3 svar
- 722 visningar
-
-
Jag har massor då menar jag massor av små kryp som är 3-7 mm stora (Små) Som ser ut som gråsuggor fast mkt mkt mindre. Har försökt ta kort på dem men resultatet är ju inte det bästa. Vet någon vad det är. Kan man bli av med dom eller är dom bra att ha?
-
- 3 svar
- 721 visningar
-
-
Hittade en länk om hur man kan bygga en fälla för isopoder och tips på fångstteknik www.reefkeeping.com/issues/2006-02/bp/index.php
-
- 0 svar
- 721 visningar
-
-
Många gånger får man kanske den formulering av de som är lite nya inom hobbyn men nu får jag lägga frasen själv. Är det någon som vet vad följande djur heter på min enkla beskrivning och/eller en sida där jag kan försöka leta fram dem (har redan kollat reeflex och fann inget snarlikt). Djur ett. Liten filtrerare med minst 5 smala armar. Ser ut precis som de små svartvita ormsjöstjärnorna då den filtrerar vattnet på samma sätt. Skillnaden är att dessa tentaklerna var röd/vita. Någon som har en länk eller sida där man kan läsa in sig på dessa små sjöstjärnor? Djur två. Någon slags mask. Mestadels svart men även någon ljus färg, troligtvis vita "fläckar" men lite osäkert fö…
-
Ändrade om lite i burken i dag och vände på en sten och hittade den här polarn Det e någon form av Mussla. Gör dom någon skada eller kan man ha kvar den??
-
- 2 svar
- 721 visningar
-
-
Hur är det med kontakt mellan musslor och koraller tar någon stryk av den andra?
-
- 4 svar
- 720 visningar
-
-
Halloj! Jag har en C.Valentini och funderar på att skaffa en sjöborre. Kommer dessa att fungera ihop? Min putsarräka har fått sina spröt decimerade, kommer isf sjöborrens spröt gå samma öde tillmötes?
-
- 1 svar
- 720 visningar
-