Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fotografering

1. Started by niki68,

• 4 svar
    • 3,6k visningar
  2. Started by patrikk,

måste vara koolt att få uppleva

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Ricke,

Önskar det fanns fler filmformat att lägga upp i inlägg Tex Flashmovie eller större Avi filer. Visst kan man länka till Siter man lägger upp på, men alla har inte den möjligheten.

• 8 svar
    • 1k visningar
  4. Started by patrikk,

Här en kort film om pygmésjöhästar som är intressant

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  5. Started by patrikk,

Såg detta idag och för er som vet hur man använder en systemkamera så har ni säkert en massa filter till den. Nu finns det dock filter för mobilen med ett cirkulärt-pol filter är ju perfekt för alla som vill fotografera karet med mobilen ovan ifrån eller från sidan så gör detta filtert stor skillnad. http://feber.se/mobil/art/252433/cirkulrt_polfilter_fr_din_mobi/

• 1 svar
    • 1,8k visningar
  6. Started by Aqua_Max,

Är det någon i Stockholm eller Eskilstuna som vill att jag kommer på besök och fotar gratis? I så fall hör av er till mig! Jag ska till Eskilstuna 27-31 augusti. Funderar på att eventuellt göra en avstickare till Stockholm, förmodligen måndag den 29:e i så fall. Best fishes, Max Strandberg

• 0 svar
    • 990 visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjena alla glada Vad krävs för att fota under ytan? finns det något billigare alternativ än tv-fotografernas kameror? Tror inte min HP kamera blir glad om jag doppar den

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by NIKE,

Coolt syd fått med tre bilder! http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=15573

9. Started by Ugglan_,

Jag undrar om det är någon som bor i Linköping som vill ha sitt akvarium fotograferat, jag åker till min syster den 5-10e dec. så hör av er här innan så kan vi styra upp lite fotande.. //MVH/ Marcus

• 0 svar
    • 1k visningar
  10. Started by MonicaOB,

Tagit några idag och så lägger jag ut Albert och Herbert ifall ni missade dem igår

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  11. Started by hbmannen,

okej. nu har ja vart å köpt mig en CANON 350D (äntligen) nu skulle ja vilja veta vilket eller vilka gluggar ni rekomenderar till att foto extrema närbilder me.. ja har först å främst tänkt mig att plåta i tanken, sen vill ja plåta fina bilder på lill grabben Tacksam för svar..

• 25 svar
    • 5,5k visningar
  12. Started by jimmy,

Har köpt mig en ny kamera men får inte till det riktigt man vill minas att nån vänlig själ gjorde en artikel om hur man fotar i akvariet. Men kan inte hitta den varken under akrtiklar eller i forumet kan det vara så att den har försvunit i flytten ? Finns det nån annan bra guide på nätet som är på svenska el engelska som man kan kolla på

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Ugglan_,

Här med inleder jag en foto tävling här på Saltvattensguiden, det är simpla regler: -Max 3 bilder per andvändare- -Bilderna ska vara tagna av dig själv. -Valfritt akvarium, behöver inte vara ditt eget. -En motevering till varför du tog just den bilden Och i 1a Pris har vi då En st Dubbel Triss. Jag infinner mig som enväldig dommare och avgör den 30e Novemberen Tisdag. Lägger upp lite bilder för att få igång lite kreativt tänkande. jag är inte med i tävlingen eftersom jag skall avgöra den. //MVH/ Marcus

• 58 svar
    • 5,6k visningar
  14. Started by lexwin,

Finns det någon som listat ut en bra metod för att återge akvariet om man kör enbart den blå kanalen? Jag tycker det är så jäkla fräckt hur det får själva vattnet att se intensivt blåfärgat ut samtidigt som korallerna tom lyser upp sin omgivning. Men jag lyckas inte fånga båda dessa aspekter samtidigt. Exempel: Här lyckades jag justera exponeringen och vitbalansen så att jag någorlunda lyckades återge vattenkolumnen som den ser ut i verkligheten men nästan all flourocens har ju fallit bort. Här börjar jag ju närma mig att fånga korallernas intensitet fast i verkligheten är de ett snäpp ljusare och de röda färgerna drar sig lite mer orange. Jag skulle vilja hitta ett sät…

• 15 svar
    • 3,4k visningar
  15. Started by Christer T,

Jag tycker det är väldigt svårt att få till bra bilder på SPSer. Dom två Acropororna nedan är nog det bästa jag fått till hittills och dom är långt ifrån bra. Andra koraller är mycket lättare som t.ex. Eupyllian nedan. Det är nog den bästa korallbild jag tagit. Jag har mina tankar om varför det inte blir bra men det skulle vara kul att höra vad ni andra akvariefotografer har för idéer till bra bilder? Eller kanske finns det här någon riktig fotograf som kan gåtans lösning? Aroporor Euphyllia

• 19 svar
    • 2,8k visningar
  16. Started by Aqua_Max,

Full artikel på engelska: http://www.cnn.com/2005/WORLD/asiapcf/09/27/japan.squid.ap/index.html Sammandrag på svenska: http://www.blocket.se/news?idl=48987

• 1 svar
    • 2,1k visningar
  17. Started by Ugglan_,

Gör ett försök att länka lite bilder.. Eremiten är min personliga de andra är frånandra akvarier. får se om det funkar annars får du ta bort ämnet wrang. så får jag lära mig hur man gör

• 66 svar
    • 6,7k visningar
  18. Started by Roger_w,

Hejsan! Har införskaffat lite extra utrusting till min kamera så nu ska jag börja lära mig att få till fina bilder på akvarium. För tillfället övar jag på mitt sötvattenskar. Tänkte bara erbjuda mina tjänster ifall någon vill ha hjälp med att få fina kort på sitt akvarium. Jag använder en Canon EOS 300D Digitalkamera med extern blixt. Bor i Lidköping men kan åka runt en del, beroende på när/var och hur. Jag ser detta som ett sätt för mig att få mer ideer för min fotografering och mitt intresse för saltvatten så hör gärna av er ifall ni vill. OBS!!! Detta är ingen reklam, jag tar inte betalt för att fota!!! /Roger P.s Hoppas att det är okej att lägga ut detta, annars får d…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Robert_P,

Hej, Detta är en liten märklig fråga, men jag kör ändå. Jag fick en son för 6 veckor sedan och tänkte höra om någon av all duktiga fotografer skulle kunna tänka sig att skicka några bilder i fullformat till mig som jag kan skriva ut och pryda väggarna kring hans skötbord med. Små barn stimuleras av att titta på bilder med starka förger och stor kontrast och kollar man på många av bilderna på makrotråden så uppfyller ju de det kriteriet perfekt. Dessutom är det ju bra att prägla honom på saltvattensfiskar/djur så tidigt som möjligt.

• 1 svar
    • 1,6k visningar
  20. Started by alexochingencarina,

Av allt att döma kommer jag få ha en fotoutställning i december men fotoutställningen behöver ett namn. Så nu utlyser jag en tävling för att finna ett bra, eller det bästa, namnet på utställningen. Jag vill också rikta ett stort tack till krille55 (här på SVG) för att han fick in mig på det här spåret. Förslagen fn är "Life" och "Life on a reef". Vinnaren erhåller en knappkoloni (BAM-BAM). Eventuell frakt betalas av vinnaren.

21. Started by chopperholic,

Vill passa på och lyfta på hatten åt alla som gör detta forum så innehållsrikt. Frågan: Bifogade bilder i en tråd syns som en liten ikon när jag inte är inloggad men kan inte då se bilderna. Loggar jag in så försvinner ikonerna helt om det är bara en bifogad bild, är det flera bilder blir ikonerna som små streck, dessutom faller en del bilder bort helt(bara då jag är inloggad). Någon som vet vad detta beror på? Varför är det ibland små ikoner, ibland en länk (som för det mesta inte fungerar), och ibland en "färdig" bild. Kan någon förklara det här så att en icke hacker förstår:smiley9: Mvh. Toni

• 1 svar
    • 1k visningar
  22. Started by joney,

hittade ett par filmer i halvkass kvalite' på gamla burken. VILKEN NOSTALGI FÖR ÄN SJÄLV

• 0 svar
    • 543 visningar
  23. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tänkte att vi skulle ta och testa den nya funktionen och jag vet att vi har några fina gorgoniar där ute i landet så varför inte posta lite bilder Jag börjar väll med en närbild på min lila Pterogorgia:

• 1 svar
    • 988 visningar
  24. Started by LN21,

Hej! Jag undrar om det finns något gratis bildbehandlingsprogram som kan hantera NEF (Nikons variant på RAW)? Ja har provat med GIMP och något slags PAINT gratisprogram men dom ville inte öppna en NEF bild.

• 8 svar
    • 3,7k visningar
  25. Started by snickarn,

http://viaplay.se/Movies/HD/95129/Oceans.product gratis på viaplay

• 1 svar
    • 1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.