Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LED-byggen

1. Started by Kimelix,

Det började med att jag skaffade ett saltvattensakvarium på ett infall. Det var ett begangnat och modifierat RedSea Max, det fanns en hemmabyggt LED i det som behövde uppgraderas. Jag började kolla runt på diverse forum och fick en hel del inspiration från andra byggen, framförallt från Reef2Reff men även från peterj66 här på forumet. Hittade i stort sett inget i Sverige/EU av de dioder jag ville ha så jag beställde k16 dioder royal blue från Topledlight, och resten från steves leds (USA). PSU är 48v meanvell (MeanWell LRS-150-48) LDD drivare ger ström till LED slingorna. (köpta från DikiKey. Från StevesLedss köpte jag även en "LDD Driver Array", ett smidigt s…

2. Started by Saltwaters,

Hej! hade velat ha led bars som komplement över mitt kar, men orphek och andra märken som finns på marknaden är för långa, kan ha Max 450mm långa. någon som byggt egna och vad rekommenderar ni för komponenter till det? Finns här några kunniga som kan rekommendera vart man köper leds och övriga komponenter som behövs? Tack!

3. Started by Casio,

God kväll, Jag har inte sett någon som väljer att byta ut LED ar i befintliga armaturer. Låt oss säga att man köper en befintlig LED lampa och byter ut dess LED ar mot ex CREE. Är inte det fördelaktigt? Eric

• Tack
    • 5 svar
    • 928 visningar
  4. Started by krejsi,

Tjo, ska bygga nytt efter min första haverade(oklar orsak) ska ha 10w med ldd-h och styra med arduino, men är lite kluven vad jag behöver för arduino saker, funderar på mega 2560(mest för ha mer pwm portar) vill ha wifi möjlighet, vad behöver jag

5. Started by krukan,

Är mitt i uppgradering från mitt gamla 96 liter till ett nytt ~350l (med gamla akvariumet som sump) och behöver då uppgradera ljuset. Iden är en uppgradering av min gamla armatur (https://saltvattensguiden.se/topic/45920-led-fixtur-diy-drivercontroller-arduino-med-bygglogg/#comment-556430). Kommer dock ej styras via en LCD skärm utan armaturen kommer vara uppkopplad så jag kan styra den via en egengjord app i min telefon. Kommer beställa liknande LED chip som jag hade till tidigare armaturen men dock från kina och efter egen design (se bifogad bild). Använder 5000 och 3000K för att uppfylla det behov som finns av …

6. Started by krejsi,

sitter och planerar ett led bygge för sötvattens akvarium. och jag vill ha det där sjyssta glittret från MH. hur starka led behövs för att få glitter effekten?

• Gilla
    • 11 svar
    • 3,3k visningar
  7. Started by resville,

Hej tänkte göra en lite bygg tråd nu när de mesta av alla komponenter börjar dyka upp i brevlådan. Historia När jag starta upp karet för lite över ett år sen så byggde jag en hybrid Fixtur som täcker en yta på 2500*900 som består av 8st 54w T5 och 8st Aurora puckar från Rapid Led där jag har led puckar i mitten och två rader med rör på sidorna. T5. Styrs med två smart pluggs från gelia Ghoma och puckarna kör jag via Apex controller. Motivering av Ombyggnad. Den har fungerat väldigt bra hittills och är super nöjd med puckarna men nu när fraggar har börjat bli värda att kalla kolonier så upplever jag att dom skuggar sig själva och ja…

8. Started by HwKy,

Hej allihop, tänkte spåna lite idéer innan jag tar mig i kragen å bygger ihop en led ramp, sprang på möjligheten å köpa på mig några Dreamchip så då tog jag den men nu har de legat tillräckligt länge. Min tanke är att snickra ihop 4x 100w Dreamchip 4x 54w T5 100w chipen kommer gå på halvfart för värme å hållbarhetens skull, men överdriver jag nå otroligt med den mängden? kommer å lägga upp lite ritningsbilder å hur bygget fortskrider under resans gång, Armaturen kommer att hänga över ett Red Sea Reefer XL 425 som har måtten 120*55*57 Mvh Peter

9. Started by kromos,

Hur räknar man ut vilken drivare man kan ha? Serie vs Parallell, som jag förstår kan man ifall drivaren är på 1A och de led:arna man vill driva vill ha 700mA som max köra 2 parallellkopplade slingar och då dela amperen lika på de 2 slingorna...? Är det någon som skulle vilja ta sig tiden och förklara hur det funkar. Mvh Marcus

• 8 svar
    • 3,3k visningar
  10. Started by LN21,

Hej! Ja kan ju inte hålla på att byta ut akvarie vart annat år så att det är dax för att testa ett ett nytt LED bygge istället. Ja river ut mina gamla stora ramper. Men behåller mina fyra första paneler, som satt över min 500 litare. Se länk. Det blir sex nya paneler De nya ramperna kommer att ha 455, 465, 530 och 660 nm

11. Started by Nelli,

Hej, jag har en liten led ramp, som jag var riktigt nöjd med, tills igår. Alla dioder fungerar men något fel med kontroll panelen. Har öppnat rampen... men det är alldeles för mycket kablar:) Så om det finns nån kunnige i STHM trakten, som skulle kunnat hjälpa med reparationen, vore tacksam! mot betalning, förstås:)

12. Started by mikoto,

Tänkte bara starta en tråd om en observation jag och säkert flera andra noterat: Förfallet av LED ramps byggen. När jag hoppa in i hobbyn 2011 så börja power LEDs verkligen ta fart och nya sidor med försäljning av delar dök upp som svampar. Det var storhets att bygga egna ramper och smälla upp på karen. Denna trenden passerade och ökade ganska lavinartat när folk pensionerade MH och lysrören med sina egna skapelser. Kreativiteten flödade. Nu idag känns det som att detta har dött nästan helt. Jag har inte orkat bygga en ramp själv på ett bra tag nu, oraklet Lasse med de höga ambitionerna har köpt färdiga ramper och säljer sina hemmasnick…

• Gilla
    • 8 svar
    • 2,9k visningar
  13. Hej. Är det någon som har återanvänt ett led cluster från en maxspect razor? Jag har uppgraderat min till deras nya 15k med 120graders linser, så jag har fått 3st 16k kluster över . Dom skulle jag vilja ha koppla till en ny diy lampa. Är det någon som har gjort det eller som vet hur man gör? Vad behöver jag för att lyckas? mvh Jens

• 18 svar
    • 4,4k visningar
  14. Started by Catchio,

Jag tänkte prova på salt och av olika skäl blir det ett litet kar, mest sannolikt 63l med måtten 60x30x35. Då jag var förbi Stig i Gemla på rekognoscering fick jag hybris och köpte delar till en ledramp. 13 blå + 13 vita med 90-graders linser, drivare och fläkt. Tanken är att använda Bauhaus fyrkantrör. Jag tänkte placera dioderna parvis blå/vit men hur bör de fördelas och var sätter jag drivarna? Är denna fördelning lämplig med tanke på karets mått och kan jag sätta drivarna på samma yta som dioderna?

• 8 svar
    • 2,8k visningar
  15. Started by wrang,

Har fått tag på 4st begagnade led paneler från en PS hyperion R2 2x75 watt men jag har ingen ramp. Nån som sett eller vet hur man kan testa de olika kanalerna å se vilken led som ev är trasig... Fick även med 2st svarta skenor med kabel Nån som vet? /Christian

• 107 svar
    • 16,7k visningar
  16. Started by peterj66,

Har skissat och velat fram och tillbaka ett tag nu, men nu känns det som om jag har hitta en lösning som kan fungera. Det är fortfarande ett tag innan jag fått ihop alla delarna så det enda som finns just nu är skisser. Finns det någon som har tips tar jag tacksamt emot dem. Tänkt lösning: Jag funderar på sex grupper med vardera: 1 Luxeon K8 Royal Blue (8 dioder i en kapsel) ca 11000mW radiant flux 2 Blå 470nm 1 Röd 620nm 1 Gul 590nm 1 Grön 520nm 1 cyan 490nm Dessutom kommer jag att ha två stycken Bridgelux Vero 13 4000K 90 CRI vilka ger ~2700lm styck och ca 18 420nm violetta utspridda mellan mina grupper. Kanal 1: Röda och gula/amber Kanal 2: Grön/Cyan Kanal 3: Blått …

17. Started by wrang,

Måste laga lite i en armatur men vad heter denna diodtypen 5watt, 500mA 3000Kelvin tips om inköps ställe

• 2 svar
    • 2,4k visningar
  18. Hej. Köpte denna Maxspect G2 170w begagnad och 11st leds är ej fungerande, min plan är att byta ut alla leds mot nya Cree XM-L2 och Cree XT-E. Mitt problem är att de led som sitter i min Maxspect G2 170w har någon extra grej fast löddad på stjärnan, på denna rektangulära bit står det A720 och 005T. Min fråga är följande, kan jag byta ut mot nya led direkt utan denna grejen på stjärnan ?

• Gilla
    • 3 svar
    • 2,5k visningar
  19. Started by M-Leon.d,

Använder mig av en Kina-led och är inte riktigt nöjd med färgåtergivningen. Främst det blåa och röda, tänkte byta ut de varmvita dioderna. Några tips på vilken färgtem eller våglängd de ska ha. Det är 6 st varmvita. Dimmer one (27pcs LEDs): Blue (460~470nm), Royal Blue 450nm, UV (400~420nm) Dimmer Two (28pcs LEDs): Cool White (9000~12000k), Neutral White (5500~8000K), Warm White (2700k) Marcus

• 3 svar
    • 2,8k visningar
  20. Started by Lasse,

Som ett resultat av Maglofsters tråd Minimalistic multichip DIY LED build på reefcentral har en kille nu tagit fram ett förslag på multichip som innehåller 20 x 445nm, 20 x 455nm, 20 x 420nm, 20 x 10000K och 20 x 15000K. Var och en av dessa 5 grupper skall kunna drivas och styras inviduellt. Det blir ett chip som förenar det bästa med multichip och 3 watts lösningar. Den tillverkare som han har kontakt med vill dock ha en beställning på 50 stycken för att ta fram en sådan här lösning och man försöker nu göra ett gruppköp. Titta här på detta inlägg (post 1611) och de följande. Nu tar bara Janne fram ett kort med 5 kanaler som ger 700 mA och klarar 30 - 36 V så har vi en…

21. Started by Järv,

Byggde ihop mina 3 kanoner för ett tag sedan med dreamchips och jannes controller. Jag har dock på senaretid uppmärksammat att de blåa kanalerna har börjat dö. Ett helt chipp bestämmde sig för att börja glappa så jag bytte ut det för ca 2 månader sedan. Det nya chippet har redan tappat 1/2 blå kanal. Felet verkar börja i att chippet tappar en 10 sträng av chip i en av de blåa kanalerna. Har någon av er andra haft problem med just de blåa kanalerna?

• 7 svar
    • 2,9k visningar
  22. Started by patrikk,

Hejsan, Jag vill byta ut mina kablar mot något mer praktiskt och snyggare. Jag vill montera kontakter på kylfläsen för att sedan sätta i kablar i kontakterna som sedan går ner till drivarna. eftersom jag inte kan så mycket om en så har jag lite funderingar på vilka kablar man kan använda. Kan man använda 3.5mm hörlurskontakter med tanke på kabelns tjocklek och och strömstyrkan som jag gå igenom kabeln? mitt mål är följande. så platta/tunna/små kontakter som möjligt som kan fästas på flänsen. kontakten måste ha minst 4 poler men gärna 8 och det ska finnas kablar som är enfärgade gärna förseglade vid hanen från fabrik. Har ni några tips? eller bilder på era kontakter?

• 11 svar
    • 4k visningar
  23. Started by jflod,

Någon som har erfarenhet eller uppfattning om dessa? Intressant läsning och bakgrund kring produkten. http://reefll.com/12xV3.0

• 12 svar
    • 4,2k visningar
  24. Started by Järv,

Köpte mig just ett par Mean well HLG-320H-36B och funderar på om det går att köra dom parallelt för att kunna få ut den totala amperen. Jag behöver ungefär 15amp till mina lampor och aggen är på 9amp styck så tycker mig att det borde kunna fungera. Är det någon som har nån erfarenhet av liknande?

• 3 svar
    • 3,4k visningar
  25. Started by Mr_Ewing,

Jag vill få tag på en DC-plugg (kontakt hane/hona) som klarar 48V och cirka 6A. Jag har letat lite men blir inte riktigt klok på vad kontakterna klarar i ampere.

• 0 svar
    • 3,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.