Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by san_miguel,

Hej. Börjat använda olika tester nu hur ska testerna se ut nu ibörjan? finns de nån bra lat hund att titta på? fattar inte vad som står i testerna jag har Fick t.ex ett värde på 0,1 på nitrit är de bra? Mvh Mikael

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Nille83,

Jag tänkte införskaffa mig en kirurg till. Jag vet att det kan bli slagsmål m.m men ska ge det ett försök. Jag har idag en gul kirurg på 250 liter med 35 kg LS. Vad ska jag tänka på när jag introducerar en ny kirurg? och Vilka kirurger ska jag undvika (svårighetsgrad)? Sjukdomar och som kanske inte passar ihop med min kirurg m.m

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  3. Started by Martin1981,

Efter månader av velande, funderingar och läsning har jag nu äntligen tagit tag och beställt nytt akvarium för uppgradering. Jag har idag ett RSM 130 med mindre antal fisk och koraller som ska få flytta över. Jag har beställt följande: Waterbox Marine X 110.4 vit Deltec 1000i Jecod DCP-5000 Jebao SLW-20 x2 Hydra 32HD x2 D&D Slimline Designer Bracket Gen 2 Tunze Osmolator 3155 Aqua Medic Titanium 300W Aqua Medic T Twin Jag har tidigare köpt 20 kg aqua forest AF rock. 40 kg levande sand från red sea. Ett hoppskydd samt förstärkning under golvet i krypgrunden kvarstår. Vad …

4. Started by jesper.arv,

hej är väldigt sugen på att dra igång ett salvattensakvarium, har kört lite sötvatten och tycker det är väldigt roligt. är helt nybörjare på saltvatten men försöker läsa på så gott det nu går. och har lite funderingar om själva setupen platsen jag har för ett kar är i ett hörn som vore perfekt för ungefär 200-300L, men är lite fundersam vad jag ska sikta på. oftast är de ju inte förberedda för sump. är det ett jätteminus att köra påhängsskummare, externt filter, doppvärm,cirkulationspump ? skulle vilja ha lite tips hur jag rent tekniskt sätter upp ett kar både med och utan sump. måste jag ha nån slags avrinnings kanal om jag v…

• Gilla
    • 7 svar
    • 3,3k visningar
  5. Started by ralle1424,

kräver alla koraller och anemoner mh belysning?

• 7 svar
    • 962 visningar
  6. Started by Richard_22,

Hej! Jag håller på att starta upp ett nytt akvarium och har en fundering. Den första tanken var att starta precis så som man gör med ett helt nytt kar, köpte Red Sea's Reef Mature Pro Kit för att det skulle bli bra från början. Dock har jag fått använd och inkörd levande sten, och den gamla stenen och en del av vattnet kommer också flyttas över. Akvariet har säkert stått minst en vecka med den inkörda stenen och sanden, dock inget vatten från det gamla karet. Sumpen är inte igång än men den kommer igång till helgen. Min fråga helt enkelt är om jag måste använda Red Sea's kit i 3 veckor (som det står på manualen) och invänta alla processer mm, eller om jag kan flytta…

• 7 svar
    • 945 visningar
  7. Started by uffe_erixon,

Som rubriken lyder, är det samma eller är jag helt ute o snurrar? Måste man köra med osmosvatten eller går det med vanligt kranvatten? fördelar nackdelar? Ska starta upp mitt första saltkar snart men har en del frågor. mvh uffe

8. Started by TommyA,

Hej alla! Har läst runt lite på forumet och finner en del svar men samtidigt blir man inte klok på alla svar och frågor heller och drar därför i gång (ytterligare) en tråd! Jag har haft ett tag nu ett molly 56 l som gått i 4 månader, allt funkar fint i det men har väntat på det större. Har nu inskaffat ett begagnat 120 l som ska fylla lite tid och erfarenhet innan det större kommer på plats. Det är som sagt på 120 l och är nu fyllt med 15 kg levande sten och begagnat vatten. Med följde en skummare som drar runt vattnet, även köptes en tunze cirkulationspump på 2500 l till. Frågan är nu: ska jag inte ha mer cirkulation och behövs ingen mer rening? I det lilla är det fyllt …

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Ocikatten,

Funderar på att slå till på ett begagnat Red Sea Max som gått med undermålig skötsel i ett år. Har gått med fem fiskar, två räkor och lite städare sedan starten. Inga vattentester är gjorda, inga mekaniska filter är rengjorda, vattnet är helt grumligt och LS är täckt av detritus. Endast sporadiska vattenbyten. Förutom detta växer det ett antal stora glasrosor i karet. Finns det något hopp för ett kar i detta skick?? Eller blir det mer jobb än vad som är värt det att få ordning på det? Kan det levande vänjas om till normala vattenvärden?

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Chabo,

Hej Hej Här är som sagt ytterligare en nybörjare på saltvatten. Har funderat på saltvattenskar ett bra tag nu men måste erkänna att jag har lite svårt att hänga med i svängarna vad gäller all denna teknik. Böcker säger olika och samma sak här så jag är lite rådvill. Tanken är att jag ska göra om mitt 220 l sötvattenskar till salt. Har funderat på en Deltec MC500 vad gäller skummare 0ch Aqua Medic Ocean runner 3500 eller aquarium system New-jet 3000 vad gäller pumpar. Är det någon som kan råda i dessa val? Skummaren är jag tämligen säker på då jag ska skaffa ett juvelkar vid ett senare tillfälle och dett är (vad jag vet) den enda skummaren som man kan gömma inne i karet p…

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  11. Started by taxi3000,

Hej igen... Jag är lite osäkert om hur många watt mh lampa behöver jag till min kar?

• 7 svar
    • 855 visningar
  12. Nu är det bestämt. Nu ska skaffa mig en saltvatten. jag orkar inte kolla på salvatten akvarium på youtube längre. ska köpa en 125 Ltr begagnad. + en hemmabyggd sump. 1. hur många fiskar kan jag ha om jag har bara clownfiskar? 2.Hur många fiskar kan jag ha om jag har blue tang och yellow tang + clown fiskar? hur många av varje? 3. om jag köper nyfödda fiskar ungefär 6 mån gammal hur länge tar det för en clown/bluetang/yellowtang att växas till en vuxen? tack så mycket

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  13. Started by Gnarkill,

Är det någon här på forumet som har byggt sin egen lamp huv till sitt kar nån gång? Till mitt nano som är under uppbyggnad så finns det ingen huv till lyset så ja funderar på att bygga min egen. är det någon som har tips på hur man ska och inte ska göra? Jag tänkte mest på belastningen på karet om man lägger en huv ovanpå om det går eller inte. Alla tips är välkomna /Tom

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  14. Started by ralle1424,

Hur mycket kostar ett nytt 300l akvarium ungefär med cirkulationspump,skummare,osmos och lysramp?

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by Azrael,

Hej! Det enda saltvattensakvarium jag har haft var ett halvhjärtat försök att göra ett "Jaubert"-system, det bestod alltså i ett tjockt lager sand (c:a 10 cm?) med ett bottenfilter under, utan cirkulation genom naturligtvis. Akvariet var 90 liter (60x30x50) och cirkulationen sköttes endast av en "syresten" driven av en rätt kraftig luftpump. Vattencirkulationen var det inget fel på, det fanns definitivt inga områden med stillastående vatten. Jag köpte ett par kilo levande sten för att få in organismer till sanden och handlaren var vänlig nog att håva upp en försvarlig mängd "smuts" från botten av karen där han hade stenen. Jag hade inte akvariet så länge, men det fanns e…

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  16. Skrev om detta i min akvarietråd men fick ingen respons på mina problem så jag testar att skapa en egen tråd för det och hoppas fler tittar hit... om nån moderator har något emot det så får ni väl radera denna tråd men jag skulle uppskatta om ni inte gjorde det Så här ser mina acanthastreas och trachyphyllia ut numer. Min trachyphyllia har sett ut så i fyra månader men nu senaste månaden har mina acanthastreas också börjat visa samma beteende. Har andra LPS:er som verkar trivas bra och mina acanthastreas har sätt jättefina ut förut (se bild nedan) så jag förstår inte varför dem blivit så här nu helt plöttsligt. Förut när de såg bra ut klarade sig tom helt utan nitrat (v…

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  17. Started by Andy,

Har precis fyllt mitt kar med sötvatten för en test innan jag fyller det med saltvatten och grejer. Till min stora förvåning märkte jag att golvet i lägenheten sviktar, så pass att vattenytan rör sig. Dock står akvariet i sig själv stadigt men undrar om detta kan påverka fogarana i karet med tanke på vattenrörelserna?? Har ett 300L MP akvarie. Någon som har samma dilemma??

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by Catchio,

En riktig nybörjarfråga men jag upplever att kubformade kar är betydligt vanligare som salt än som söt så jag undrar om det är mer än en designfråga? Jag gissar att om man har ett högt kar så kan man få olika höjder=ljus för olika koraller men samtidigt svårt att få vettigt ljus på botten. Finns det praktiska skäl till att välja en viss form på akvariet beroende på vilka arter man tänker sig och i så fall vilka?

• 7 svar
    • 789 visningar
  19. Started by Kalle,

Har börjat få en vit hinna på glaset o filtret sätts igen ganska snabbt med en vit "smörja" Vad är detta o hur blir jag av med det?

• 7 svar
    • 740 visningar
  20. Det var precis vad som hände. Säkringen, till linjen där allt till tanken är kopplat, utlöstes och tills vi kom hem och akvarievakten hade varit där, gick det ca 20 timmar. Således ingen el till returpumpen, skummaren eller kylaren. 20 timmar räckte för att många av mjukkorallerna skulle dö och en hel del av fiskarna:sur:. Vattnet hade en temp. på 33 C. Att efter en längre resa, mitt i natten, komma hem och ta hand om detta, var inte speciellt kul... Vad som förvånade mig, var att samtliga anemoner och musslor klarade sig, även de få stenkorallerna jag har, medan härdiga fiskar som Damseller och Clowner dog. Överlevde och lever nu i högaktad välmåga, gör även mina Blue T…

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by taspan78,

Jag ska köpa 65 kilos LS som ska vara "direkt " från ocean (efter hur många timmar/dagars resa).....och ska in i ett nystartade kar. jag har en akvarium 650l. har ni några tips angående rengöring av stenen och vilka test ska jag kontrollera och hur ofta?vad gäller vattenbyte?hur ofta ska man göra det ? tack på förhand

22. Started by Krillo,

Hej! Startade upp mitt RSM 130 i lördags natt och tog dessa värden på dagen på söndagen: Temp: 25°C Salinitet: 1.025 pH: 8-8.5 (lite svår skala att se JBL) Alkalinitet/KH: 13° Nitrit: 0.1 ppm Nitrat: 1.0 ppm Idag kl. 17 kunde jag även registrera följande värden: Ammonium: 0 Kalcium: 320 ------ I akvariet finns ca 10-11 kg levande sten, ca 12.5 kg levande aragonitsand - ytterligare kanske 4-5 kg död levande sten. Det som jag tolkar själv är att: 1. Kalciumet är lågt och att KH är lite högt något som jag förstått står lite i motvikt till varandra. Skall detta åtgärdas eller är det troligt att dom balancerar ut varandra när akvariet fått stå och gå lite granna? 2. Ammonium…

• 7 svar
    • 961 visningar
  23. Started by ghosten,

hejsan Jag har ett 112l som jag tänkte göra om till ett saltvatten akvarium och ha några clownisar om detta går läste att ett saltvatten helst skulle vara minst 150L.... Går detta att använda som saltvatten och vad är det för komponenter som ja behöver i akvariet några tips NÅGON...... Jag har ett innerfilter med uvlampa inbyggt men va ja förstått så kan ja ej använda denna. Det är ett möbelakvarium så jag måste nog har någon form av ventilation så att jag får väck kondensen. snälla hjälp mig saltvatten har jag aldrig försökt mig på och vill gärna ha mer info om detta

• 7 svar
    • 923 visningar
  24. Started by imre,

Hej jag har funderat på länge att ha en refugium i min sump.. ca 45x25 höjd 25 jag är bara osäker om att vilken lampa ska man ha? Har hittat 2 st som skulle passa mig men vill ha eran åsikter/rekommendationer lampa 1 lampa 2

25. Started by drage,

Hej alla.Tänkte köpa en woha 360l med sump har nån erfarenhet av detta kar?

• 7 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.