Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Haft mitt clownhotel igång i ca 6 månader, och som många jag har sett fick jag problem med orginalskummaren bara efter några månader. För er som tänkte köpa en BOYU WG-310 ifrån hongkong, gör det! Tog mig 8 dagar att få hem den, och bara för 155kr. Här är länken: http://cgi.ebay.com/BOYU-Aquarium-150L-H-Protein-Skimmer-with-Pump-WG310_W0QQitemZ160279262761QQihZ006QQcategoryZ46313QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262 Dock.. Skummaren måste moddas. Den går på 230-240v, men jag klippte av hongkong kontakten och satte dit en vanlig stickpropp. Det är bara 2 tåtar. WG-310 får inte plats i facken, vad jag gjorde var att låta gamla pumpen sitta kvar, med dom 2 filte…
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Såsom rubriken lyder så håller min gröna stjärnpolyp att dö. Från att ha varit jättefin, med alla polyper utslagna till att knappt slå ut några samt att den släpper från stenen den sitter på. Mina värden igår sg 1,023 temp 26 Ph 8,0 No3 5 Po4 0. Kalcium är lite lågt, så det ska jag börja dosera idag. Lyset står på 9h. Vad gör jag för fel?
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Varför tror vi att det är vi som bestämmer hur akvariumets inredning ska vara.
-
- 7 svar
- 992 visningar
-
-
Hej har precis köpt mig ett red sea Max c 250 liters o tänkte snart starta upp en dröm jag haft länge min fråga är: för att få ett optimalt kar behöver jag komplettera detta med något?
-
-
- 7 svar
- 955 visningar
-
-
Hej! är i uppstarten av ett nytt akvarium är inte så hemma på salt än men det ska jag bli:-) en fråga här! en kille säljer salt 2x8kg samt levande sten 10kg(som dock är torr alltså inte levande mer) vad är skäligt att betala?? vad kan man bjuda vad kostar salt i butik Mvh
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag tänkte bygga min första sump. Karet till sumpen är 60×30×30 Jag hade tänkt mig att ha ett fack till filter, ett till skumaren en bubbelfälla och ett fack till returpumpen. Kan någon hjälpa mig att ritta en skiss med vilcka mått det ska vara och sånt? Jag har en 450l akvarium och man måste tänka på att returpumpen kan gå sönder eller att strömmen går. Och då vill jag inte ha en massa vatten i vardagsrummet. Tack i förhand!
-
-
- 7 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej Jag vill bygga någon form av denitrifikationsfilter till mitt kar (Red Sea MAX-S 500) men har väldigt svårt att välja väg. Har försökt samla information på detta forum men det är spridda skurar och svårt att hitta fördelar/nackdelar med respektive lösning. Som jag har förstått finns fyra huvudalternativ: DSB i displaykaret (vilket ju är för sent i mitt fall...) DSB i sumpen (Har ett fack på 47x20x20cm utanför returströmmen där det skulle kunna läggas) Siporax eller liknande i sumpen i stället för DSB Nitratreaktor (Går tyvärr bort av ekonomiska skäl. Just nu i alla fall...) Någon som byggt egna reaktorer med bra resul…
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
jag ska tömma karet och limma en ny ytavrinning .och tänkte förvara alla grejer i tunnor i 5-6 dagar. frågan är om korallerna klarar sig utan ljus under tiden??
-
Hej har just köpt ett ca 2 år gammalt Akvastabil 375 L, karet skall tas hem efter en del justeringar och anpassningar i hemmet. jag har haft en hel del sötvattens akvarium sen barnsben och inte känt eller upplevt några större problem. Processen att slå till på ett saltvatten har tagit en tid, anslöt mig till detta forum som är helt fantastiskt. Har i dagarna läst på en hel del och inte minst här. Nu känner jag att paniken börjar ta över! Jag försöker i första hand reda ut de grundläggande VATTEN KVALITETEN. Finns det någon som kan hjälpa mig att tala om vilka värden är de grundläggande för att få ett BRA vatten. Sjävklart så är ju salthalten viktig men efter det vad ska…
-
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej! jag håller på att installera mitt Res Sea Max 260 och min skummare RS Skimmer 900 för ett fasligt liv, är det standard på den modellen och finns det i så fall någon tystare modell som rekommenderas? Tack på förhand, Daniel
-
-
- 7 svar
- 762 visningar
-
-
Har ett 400 l Juwel och fick tipset att borra det, och att det fixar glasmästaren, men vad innebär det egentligen? Mvh Claes
-
- 7 svar
- 2,4k visningar
-
-
hur gör man när man backspolar osmosen. kopplar man helt enkelt bara på vattnet på den blå utloppsslangen?
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
hej min MG är låg under 1000 , hur kan jag höja den förutom med MG
-
Jag har nu "kört in" mitt akvarium och ska nu försöka hålla algnivån nere m h a eremiter och snäckor. Jag har ett 290 liters akvarium med 45kg levandesten och undrar nu: 1. Vilka typer/arter skall jag välja 2. Hur många av vardera jag skall ha. Vad jag förstår är rödbenad eremit och Astraeasnöckor de som är "snällast", -stämmer det? (Turbosnäckor välter saker och Blåbenade eremiter äter snäckor). Jag har även hört att det finns en vitbenad variant av eremitkräfta. Är den bra? /Jocke
-
- 7 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hej alla "experter" har länge funderat på att testa saltvatten, nu har jag ett 54 liters med måtten 60x30x34 ståendes som jag försöker planera ihop. Jag har tänkt att köra utan skummare och byta ca 5-10 liter vatten i veckan. En eller två Tunza nanostream 6015. Mellan 5-10 kg ls. Sen har jag funderingar på belysningen, i locket sitter det ett rör på 15 watt som vad jag fattat är alldeles för lite för att ens kunna ha lite mjukkoraller som jag tänkte inrikta mig på i början för att "testa" det här med saltvatten. Jag har kollat runt lite på andra belysningar vilken av dessa skulle ni rekomendera?? Ebay led nr 1. http://viewitem.eim.ebay.se/EVO-Quad-Clip-3W-LED-Aquarium-Li…
-
- 7 svar
- 878 visningar
-
-
-
Hade tänkt köpa 2 pepparminträkor inför påsken men de dom hade fått in var så dyra, så jag tänkte om och köpte istället två små ocellaris-clowner. Vattenvärdena har sjunkit rejält så jag hoppas det inte var för tidigt – nitriten är knappt mätbar (alltså under 0,01), nitrat runt 5 och fosfat knappt mätbar heller. Trodde de skulle vara mer skygga i början och gömma sig lite bakom stenarna tills de vant sig men så blev det inte – de är framme i princip hela tiden, så pass att jag blev förvånad när jag en gång inte kunde se en av dom för att han var bakom stenarna. Äter bra från första stund – både flingor och artemia. Håller ihop för det mesta, blir lite gruff ibland men ing…
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Kan man köpa en lysrörs armatur på typ jula och seda köpa lysrör för akvarium och sätta i eller äer jag helt ute och cyklar ? Och i så fall, är det det som heter T8 ?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla Här kommer återigen en nybörjare inom saltvattens akvarium som hoppas att få lite hjälp av er som har några år på nacken vad det gäller saltkar. Jag har själv dyk certifikat och har dykt vid bl.a. Thailand, Australien och Mexico. Jag har alltid fasinerats utav revens enorma mängder fisk och vackra koraller. När jag först började överväga ett akvarium så hade jag inte en tanke på saltvatten. Detta på grund av rykten om att det skall vara så oerhört svårt att sköta ett sådant. Då jag sedan hittade hit till saltvattensguiden.se och läste typ nonstop i 4 dagar så förstog jag att detta är ingen omöjlighet alls, dock krävs det motivation och tid. Jag hade aldrig trot…
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Håller nu på att planera mitt "nya" saltvatten. Ska ju avvekla mitt 600l ovh ersätta med ett lite mindre pg.a svalnat intresse och framför allt behon av mer plats. nåja. såhär går tankarna... Huvudkaret ska ha måtten Bredd55cmX Längd 60cmX höjd60cm 198l Sumpen kommer bli 80X35X40 cm. 112L Kommer troligen beställa karet borrat. (vad kostar detta extra?) ska då ha någon typ av standpipe liknande avrinning... skummare kommer stå i första kammaren i sumoen. sedan kommer jag fylla upp hela andra kammaren med LS och avskärma mot sista kammaren med on plexiskiva som är borrad med massor av 10mm hål 20cm från botten. Lite frågor!! hur stor genomströmning bör jag ha genom sumpen o…
-
Hej alla ! Är ny inom detta, har startat smått med ett clownhotell på 58 liter. Det har varit igång cirka 3 veckor nu. Salthalten är bra och likaså PH värdet. Men jag undrar om dessa "brunalger försvinner så småningom? Jag läste det i min bok..... Eller har någon nåt tips? Försökte ta några bilder...men de blev väldigt dåliga Vattnet är rent och klart. Sen har jag glasrosor på en sten och det är ju inte så bra har jag läst. Behöver massor av tips !!! Måste man mäta allt annat också, när jag inte har några fiskar i ? Mvh Anno
-
- 7 svar
- 999 visningar
-
-
Hej skulle vilja ha lite tips på hur man lättast hänger utt lysrampen i taket. Då min ligger på akvariet nu! men den är tung som f*n väger typ ca 30 kg sen är det gips tak!
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan! Jag ska uppgradera från 134 l till 280 l. Tänkte sätta upp en rejäl sump (ca 100 l). Men har såklart en massa frågor! Ett par veckor efter att jag köpte akvariet så möblerade jag om och en del fiskar dog. Vill inte ha en återupprepning av det så vill inte flytta allt i ett svep. Tänkte därför göra så att jag plockar ut sand, levande sten, biobollar och en bit biofilter ur det gamla akvariet och blandar detta med nytt media och låter det gå tills dessa att värdena är vettiga. Sedan stoppa i mitt clownpar och/eller min Dottyback och väntar ytterligare tills jag fått tillräckligt bra värden för att sedan flytta över resten. Är det en vettig plan eller tänker ja…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Varför tok skummar det när jag har lagt i bakterie pillren??? Får tömma koppen var annan minut Och det är fint och klart vatten som är i Koppen
-
- 7 svar
- 571 visningar
-
-
Hur mycket sten kan man ha i ett 32 liters nano kar? och hur mycket tycker ni man ska ha?=) Här är mitt kar, tycker ni det är för mycket/lite med sten?=)
-
- 7 svar
- 836 visningar
-