Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Draedon,

Nu när alla akvarieprojekt jag är inblandad i är i stort sett klara så börjar det klia lite i fingrarna igen... Så nu ska jag skaffa hästar! Jag kommer låta det här projektet ta den tid det tar, för det är mycket andra saker som kräver både pengar och tid. Men planen ser ut enligt följande, kub på 55x55x55 ev med inbyggd sump. Enkel teknik och burken full i macroalger och en liten flock sjöhästar. Första frågan: ljuset? vad kan man klämma in för rör på 55cm längd? Funderade på 4st. 55w pc-rör, men vilka säljer dom nu när e-akvariet har konkat? det blir inte mh iaf, ska testa med enbart t5 nu och se ifall man blir övertygad

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by jetstar,

Hur stor pump L/timme rekomenderar ni till ett kar på 30-60L?

• 7 svar
    • 909 visningar
  3. Started by Foppa99,

Hejsan jag har böja höka över första saltvatten akvariumet och tänkte ha koraller clown fisk och paracanthurus hepatus men har tänkt på detta med vatten? Man ska ju byta 10% varje vecka men har hört att man inte får använda kranvatten sen blanda med salt, ska man köpa något speciellt vatten eller måste de va nån speciell filtrerings pump? Mvh Jacob 😃

• Gilla
    • 7 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by droopy,

som rubriken säger, så vill jag skaffa ett men jag vet inte vad jag ska ha och om det finns kompletta system. den enda jag har som krav är igentligen att det inte får vara mer än 200L och att det ska vara anpassat för några clowner, någon som har nå tips, ja kanäven tänka mig att skaffa ett beggat system, //tackar

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  5. funderar på att köppa detta http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/Aquariums/Lido-Line/Lido-120-black.html#!juwel-000000000000011400 sedan bygga in en sump med skummare värmare filter mm men behöver lite tips på hur ja skall gå till vägar då ja inte vill ha synliga slangar rör eller elektronik. blir utrymet för litet för en sump i de skåpet och hur vet jag hur högt upp ja kan placera skilje väggarna så sumpen inte svämmar över om pumpen skulle stanna? har skissat på en sump

• 7 svar
    • 1k visningar
  6. Started by Henrik dahlström,

Någon som kan rekommendera en bra alg skrapa som inte kostar skjortan

7. Guest Silver
    Started by Guest Silver,

Hej. Jag har kontrollerat mina värden under några dagaroch de ser ut såhär. PH 8,2 ,temp 26 ,nitrit 0 ,nitrat 0 ,ammoniac 0 ,salthalt 1,021. (1) Verkar de vara ok??Vad fins det mer för värden som jag ska kontrollera? och vad ska de ligga på?? (2) När ska man göra första vatten bytet vid uppstarten? (3) Varför ska man vänta tills brunalgern har kommit innan man ska slänga i fisk?? Tacksam för så många svar som möjligt. MVH Aqil

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by jocke_ahl,

Hej.. Antar att det är flera som har startat en sån här tråd men jag har inte tid eller ork att leta.. Vilket salt ska man använda? Finns ju en hel hög med olika märken och sorter... Ska nämligen göra ett stort vattenbyte snart och vill då ha ett bra salt.

• 6 svar
    • 891 visningar
  9. Started by Nille83,

Jag har ganska mycket skivor (Ricordea, Rhodactis, discosoma). Men jag är lite sugen på knappar också. Kommer dessa ta död på min skivor eller hur ser det ut för er som har båda?

• 6 svar
    • 1k visningar
  10. Started by stenbacka,

Hej nu är vi med i matchen. Vi har haft vårt akvarium i ca 1,5 år. Ärvde ett gammalt (15-20 år) från en kompis som inte hade någon plats över och som fått annat att tänka på. Akvariet är på drygt 1000 l med ca 300 kg gammal levande sten. Ett välmående akvarium men med högt nitrat. I övrigt ligger alla värden som det skall. För ca en månad sedan kändes det som att allt kraschade. UV-lampan la av, skummaren fungerar inte som den skall. Det byggde på med alger (röda slem- och trådalger). Korallerna "dog" (både sten och mjuka). Vi har nu införskaffat nytt UV-ljus och bytt några pumpar. Skummaren däremot har vi inte hittat någon ännu. Har funderingar på en Bubbel Magus. Är det…

11. Started by Bobjo,

Hej Har problem med min sump. Den består av två fack med en undermålig bubbelfälla som avskiljare. Har läst mig till att den ska bestå av tre skivor men min har bara två så bubblorna smiter igenom. Har inte plats för att limma dit en extra skiva tyvärr. Har i dagsläget en skumgummi som ligger i fällan och fångar bubblor, men med bara lite skit i den hindrar den flödet och vattnet tar en annan väg över skivorna och sabbar min vattennivå i sumpen som i sin tur får min osmolator att krångla. Min fråga är: kan man hitta på något annat sätt än skumgummi som stoppar bubblorna i min fälla utan att påverka flödet? Annars ser jag inget annat alternativ än att köpa en ny sump. Tac…

• 6 svar
    • 2,2k visningar
  12. Started by jetstar,

Hallå! nu har jag äntligen fått hämta mitt RSM 130! jätteroligt att fixa i ordning! invånare som följde med: *en litem eremit *två clowner *en tomatclown *en blå och gul fisk? *två svart och vitrandiga? *en snäcka Men glädjen blev inte långvarig! efter en bilresa på 2 timmar enkel och en städning på 5 timmar så var det dags att starta! SKUMMAREN LÅTER FÖRJ______ rent ut sagt! totalt omöjligt att ha den igång hörs i hela huset!! tar jag luftsalngen under vatten ytan blir den tyst men då gör den ju in get skumm?? kylfläktarna låter också fan. snälla nån som har ett RSM 130 som kan hjälpa mig! eller nån som vet vad göra! vart fins reservdelar att köpa?? Mvh

• 6 svar
    • 1k visningar
  13. Started by drage,

Hej.Jag är helt ny inom salt akvarium, har haft massa år söt vatten men aldrig salt kar, ju min fråga är, jag har ett rena akvarium på 380 l från början i har jag ägen byggd bakgrund så är frågan kan jag använda samma karet med bakgrunden för salt akvarium?

• 6 svar
    • 983 visningar
  14. Started by Marlee,

Någon som kan hjälpa mig att se vad som är fel på firren? Fisken är max 3 cm lång, går med en kompis som inte har samma problem. Den ligger mest vid botten och trycker, äter bra, tidigare gått med putsarräka, snigel, ermitkräftor, eldräka (fisken är nu flyttad till eget kar). Vissa av fenorna är liksom naggade (syns främst på ryggfenan)... Genomgick en kort period med höga nitritvärden, max tolv timmar. (samma fisk på alla bilderna o jag har skärpt kontrasten så att det ska synas så mkt som möjligt) Den andra fisken som inte har fenorna naggade har mkt mera svart på fenorna än denne, någon som vet varför?

15. Started by chippen,

Har varit läsare på detta forum i ett flertal år samt läst corallrevet. Nu är det dags att göra någonting åt det. Måste bara ha lite hjälp att välja. Har fem burkar 100lit, kub 216lit, 250 lit, 375lit samt ett 800liters. Vilket är bäst att börja en saltburk i? svårighetsgrad(vattenbyte, kemikalknas mm) kontra kostnadseffektivitet. Är det små burkar små misstag och stora burkar stora misstag? Funderar på att börja med en fiskbalja. Gärna reflektioner kring detta. Mvh/Chippen

• 6 svar
    • 1k visningar
  16. Started by balofix,

Ska byta akvarie till ett kub. funderar på måtten! l1000 b1000 h700! funderar hur det kommer se ut propetionellt, någon som sett ngt liknande?

• 6 svar
    • 988 visningar
  17. Started by saltpalle,

Hej, nu ska jag äntligen snart starta mitt första saltkar. Det är på 200 liter och min fråga till er är hur mycket fisk jag har kapacitet att ha på ett ungefär? Min tanke är att ha små fiskar i storleken runt 5 cm, clownfiskar och frökenfiskar. Till akvariet: 35 kg levande sten 2000l/h cirkulation maxijetpumpar MCE 600 Deltec skummare (överdimensionerad för min tank, passar 300-600l) Akvariet ska vara fish-only med levande sten och en del eremitkrabbor, sniglar m.m. Det verkar underbart med ett rev-akvarium men jag tror jag väntar med det tills jag lärt mig grunderna och blevit lite inkörd på detta. Men hur många fiskar tror ni att jag kan ha utan att karet blir överbel…

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  18. Started by Alis,

Hej på er !! Jag har mer eller mindre haft sötvattensakvarier under hela min livstid .. Men nu har sambon börjar bli mer o mer sugen på salt, så även jag... Har lånat böcker på bibblan, o lusläser det mesta jag kan komma över.. Men min fråga till er är : Jag har ett Juwel Rio 240 liters , kan jag använda detta samt dess tillhörande pump/material samt värmare till salt? Har även ett sprillans nytt ytterfilter som bara står och skräpar, kan detta användas t.ex för att få fart på vattnet ?? Hur funkar det med ljusrampen, kan jag använda den tillhörande o byta ut rören? Vad behöver jag mer till mitt Juwel om jag vill starta saltvatten i detta? Inga supertekniska dyra saker nu…

• 6 svar
    • 913 visningar
  19. Started by Jpson67,

Tänkte bara fråga om placeringen av akvariet, bör man ställa det så man kommer åt det runt om eller kan man ställa det mot en väg med långsidan, så man kommer åt kortsidor samt fronten.

• 6 svar
    • 929 visningar
  20. Jag vill gärna starta upp mitt kar men vågar inte riktigt. Har läst och läst så mycket jag kommer över men tycker att det är rörigt och det finns så många olika sätt verkar det som. Vad jag vet så finns det bara en hsndlare här i karlstad som har saltvatten och han var lite svår att få råd av upplevde jag, samt att han inte säljer tekniska prylar. Frågade i andra akvariebutiker och de sa att de gärna kan plocka hem grejer om msn vet vad man ska ha men de har inte kunskapen. Men det måste väl finnas någon som bor här som har kunslap och kan vara lite rådgivare så man vågar komma igång? Tänker att man lär sig under tiden. Men vore bra ha någon att ställa dumma frågor till…

• 6 svar
    • 895 visningar
  21. Started by Nim,

Hej alla! För ett tag sen skrev jag att jag skulle få ta över ett 200liters kar med allt i, Det va 2 koraller i nått stor grön grej och ett gäng knappar. Knapparna är nergrävda i skogen på inrådad av folk i tråden. Karet har varit igång nu lite mer än 2 veckor hos mig och inte märkt nån spik i några värden osv men jag undrar lite när jag kan släppa i nått och vad jag bör satsa på först det är ju fortfarande en del gröna alger gick nästan inte att få bort alla hela karet va ju täckt av dom. Hur får jag bort dom gröna algerna bäst ? sen har jag bilder på några saker som dykt upp som jag undrar vad det är .. Här är de några gröna pinnar som växt fram och även några röda…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by Qurex,

Har ännu bara en städpatrull med några snäckor och eremiter. De har städat på bra och är inte så mycke alger kvar. Jag har ännu inte köpt in någon fisk. Har kört sötvatten länge och undrar vad jag kan mata eremiter och ev framtida fiskar med som jag redan har till sötvatten. Tetramin flingor. grindalsmask. blackworms. dafnier. (Artemia har jag också men det vet jag är ok) läste att flingor kan man mata även anemoner och eremiter med men måste det vara saltvattenvarianter? Hörde att.det inte ska vara bra att mata saltvattensfisk med sötvattensfiskar pga salthalten..stämmer det?

• 6 svar
    • 824 visningar
  23. Started by arnstad,

vad tror folk om denna lampa för ett litet refugium? https://www.lightinthebox.com/sv/1set-18w-eu-kontakt-led-vaxtlampa-e27-e14-80-lysdioder-smd-5730-led-lampor-varmvit-rod-bla-uv-1600-2400lm-300-1200k-ac-85-265v_p6440234.html?utm_campaign=cartcross&prm=1.10.4.0

• Gilla
    • 6 svar
    • 828 visningar
  24. Started by Tias,

Håller på att bygga om lite här hemma. sålde mitt gamla kar och tillbehör till det men spada tillräckligt för att kunna starta upp ett 220l kar. har stenen i eb balja med vatten i matrummet och en cirkpump. tempen på vattnet ligger väll på 21-23grader. men inget ljus eller något annat hur länge klarar sig detta? ska jag byta vatten eller bara låta det vara orört? har även sparat fiskarna och lite koraller dessa har jag i ett "lånekar" på 100l med cirkulation och lyse. hur ofta bör jag byta vatten här då jag saknar skummare? tacksam för svar då leveransen på det nya karet tar lite mer tid än planerat.

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  25. Started by auxios,

hej! har tänkt att starta upp mitt fösrta saltvattens akvarium. har bara haft sötvatten tidigare. så nu håller jag på att kolla runt efter olika stenar. jag är inne på att köpa torr levande sten. har hittat en variant som heter reef saver om värkar riktigt trevlig men hittar ingen stans i svergie att köpa denna. sen undrar jag om det är jätte stor skillnad att köpa levande sten eller torr sten för akvariumets skull ? mvh/nichlas

• 6 svar
    • 726 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.