Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Kn0tan,

Hej alla! Har sedan länge gått o grunnat på en liten saltbalja och kände att nu var det dax att äntligen komma till skott. Det blir ett litet udda projekt var det tänkt nämligen en Mantis balja med måtten 60x60x45 i akryl... då mest för att kunna sova gott om natten =). Akrylplattorna är beställda och på ingående så nu sitter jag mest och läser in så mycket om saltbaljor jag bara kan innan det är dags att montera ihop plattorna och påbörja projektets andra steg. Men en liten fråga angående ljuset... vilket är att föredra till en 45cm djup akrylburk, mina tankar har väll mest lutat åt Led hållet i och med att det inte producerar lika mycket värme som dom andra alternativen…

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by Nille83,

Har konstaterat att jag har lite svamp som växer på mina LS. Jag plockade upp stenen när jag startade nytt kar och rengjorde den så gott jag kunde, men ser att det börjar växa nu igen. Vit svamp med hål i som oftast växer under LS och sen breder ut sig. Finna det någon fisk, räka, krabba m.f som äter detta? Helst ska djuret inte äta upp hela mitt rev.

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  3. Started by lottac,

Jag har ett akvarium på 240 liter som jag kört utan filter. Jag har en skummare på större volym än akvariet. Nu är det så att det på botten, över levande sten och i vattnet ryker det runt en massa gråa partiklar. Jag införskaffade i veckan ett ytterfilter med flera olika filter inuti. Trots detta är det en massa grums som åker runt. Vad är detta för något och hur blir jag av med det? Vad menas med att kalsium "fäller ut" i vattnet?

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  4. Started by Maglofster,

Undrar lite kring bottensubstrat. 1. Ska man alltid vänta med att lägga i sand till efter akvariet har cyklat? 2. Hur är det med levande sand, den lägger man i direkt eller? 3. Vad finns det för fördelar med levande sand förutom bakterierna? Är det nån speciell korallsand eller liknande?

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by Gnarkill,

Hmm sitter och funderar på hum man kan bygga en behållare till att sätta rowaphos i som sedan i sin tur kan rena vattnet. Och eftersom att jag har ett clown hotell så måste den rymmas i ena filter facket Är det någon som har nå förslag på hur man kan bygga nått som funkar? /Tom

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by Henrik dahlström,

Har en hinna på ytan som syns om man tittar snett upp i akvariet men det syns inte uppifrån vad är det och behöver man ta bort det på något sätt??

7. Started by Julgran,

Hej, Har börjat planera för ett större kar. Dessvärre tvingar vardagsrummets utseende mig till ett antal kompromisser. Mitt största problem är höjden. Som det ser ut just nu så planerar jag för ett kar med följande mått: Längd: 180 – 200 cm Höjd: 50 cm Djup: 50 cm Bänk 55 cm hög Kar 50 cm hög Tänkbar belysning 2 x 250 w + 2 x 80w T5 (120 cm) alternativt 2 x 150 w + 2 x 80w (belysningsarmaturen får max vara 10-12 cm i höjd för att hamna ca 25 cm ovanför karets övre kant) Totalhöjden jag har att arbeta med är 147 cm. Inom denna höjd måste karet, bänk med sump och belysningen rymmas. Däremot kan hänganordningen för belysningen sticka upp ovanför denna maxhöjd. (karet ko…

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  8. Started by Christin,

Hej igen. Då var det dags att sätta på dummerjönsmössan för en grönjöling och fråga från scratch... Jag har tagit några bilder och skulle behöva få förklarat vad varje sak i bakpanelen är. Kan någon klargöra? Detta är värmaren? Skummare? Pumpen? Biobollar samt vad heter de ringar som ligger i nät under? Hur ofta byts dessa? Vad är denna sak med sugproppar? Hoppas den skall sitta utanpå? Samma som ovan, fast baksidan. Skall denna slangen ligga under vatten eller ha luft? Skall korken sitta helt på, eller vara halvt eller helt av? Jag tycker akvariet låter så lite att jag undrar om något är fel??

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  9. Started by Shark Of Sweden,

Har planer på att starta med saltvattensakvarium igen och skulle vilja ha tips o kompisar att umgås med.....typ en mentor.....har varit borta från hobbyn i många år..... man har väl lite kännedom om hur det funkar men det händer ju mkt på fronten när man e borta så länge! nån som skulle vilja stödja mig i denna process?:-) Tänkte införskaffa ett: Red Sea Reefer 250L och ha led ovanför.

10. Started by Fredrika77,

Jag har haft höga näringsvärden i karet som håller på att bättra sig , men jag undrar om ni tror att Kenyaträdet kan klara sig ? Kommer en brun rök från "såret"

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  11. Started by Twik,

Får gärna lite åsikter om min scape innan jag limmar ihop allting tänkt köra lite blandat fisk och lps, och gärna lite sps så småningom. Den del jag är mest osäker över är om grottan uppe på den högra stenen är lite malplacerad där uppe? Ta bort den helt kanske? Lägger lite bilder från olika vinklar

• Tack
      • Gilla
    • 6 svar
    • 640 visningar
  12. Started by Reuben,

Tjena, Skall precis börja fylla akvariet med saltvatten, har en hög sten som har legat i en dunk sötvatten i ca 1 månad. Mätte idag vattnets fosfat värde och den låg på under 0.1PPM så känns som man kan slänga in den i akvariet också. Min fråga är egentligen, hur snabbt kan jag slänga i Levande sten? Har väntat med att köpa LS tills nu, men skall man köpa LS direkt när man fyller akvairet eller skall man vänta ett litet tag?

• Tack
    • 6 svar
    • 2,7k visningar
  13. Hej! Jag har köpt ett akvarium , boyu 125 liters som jag inte ska köra igång förens vi flyttar om ca ett år. Förvarar detta i ett varmgarage just nu, men hur ska jag göra med fogarna så dom håller sig täta och mjuka tills jag kör igång igen? Vill inte dom ska spricka och läcka oså, vet ni vad man kan smörja med eller behövs det ens ? MVH/Zebastian

14. Started by Gnarkill,

Tjenare! Är det någon som vet hur man bygger egna revpelare och vad man ska använda för material och dylikt?? Finns det någon hemsida? är sugen på att smälla ihop en revpelare i mitt kar.

• 6 svar
    • 1,9k visningar
  15. Started by akvariefisken_89,

Hej, Fick en liten anemon av jonas1131 för ca 2 v sedan när hans anemon delade sig. Tack Jonas! Den vandrade på samma sten i ett par dagar och kröp sedan ner i en liten grotta där den höll sig. Efter ca fyra dagar har anemonen sträckt ut sig och brett ut sig från grottan. Den såg då ut som på första bilden. Jag matade med en fjärdedels bit räka som den gladeligen tog till sig med sina tentakler. Räkbiten försvann in i munöppningen. Dessvärre hittade jag en mindre bit räka dagen efter bredvid som snabbt plockades upp. I ca en vecka sedan dess har den stått utbredd och den såg ut att trivas med bubbliga tentakler. När jag kom hem från jobbet igår såg jag att de…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  16. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej! blir lite kinkig för att mitt tunna lager grov korall sand blir ganska fort brun, inga trådalger utan bara sanden blir bara lite brunaktig. När jag suger botten och sanden som är under är ren och fin. Kan detta va med ljuset att göra för alla mina värden är bra. Har en Aquasunlight NG 2x250w + 2st T5 och T5:orna är tända ca: 10h och MH är tänd ca: 8h. Jag får inga alger på stenen eller någon annan stans så det är därför jag behöver lite råd. MVH, Andreas

17. Started by fredrikDalby,

I mitt nystartade RSM 130 finns det vinröda alger (?) på en del av stenen. Har letat en bra stund på forumet och Reef Central m.m. men blir inte klok på vad det är. Är det "Red Turf" alg ? Eller "fastsittande" cyano ? Är det något man vill ha ? Sitter hårt fast i stenen, går delvis att få bort om man kämpar med hårdborste. Syns som det vinröda fläckarna på bilden.

• 6 svar
    • 2,1k visningar
  18. Started by Clownen,

Hej Ville höra om någon kan rekommendera några bra saltböcker(för nybörjare). Tack!

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  19. Started by MathiasH,

Jag har funderat mycket kring att få ett saltvattensakvarium så självständigt som möjligt och då undrar jag om man måste använda rätt typ av sandbotten, bottendjur som renar sanden och sen andra lägre och högre djur som balanserar allt från överbefolkning till alger m.m. Vad är dom vanligaste djuren av lägre typ som fungerar som städare? som tar hand om sanden, levande stenar, bakterier, alger och allt som kan dyka upp i ett akvarium? Går det få en någorlunda bra balans i akvariet utan att det blir för mycket av en djurart osv? Är mina frågor dumma eller är det möjligt? Är ju som sagt ute efter ett så självständigt saltvattensakvarium som rekommenderas till nybörjare. Det…

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  20. Started by Micke.T,

Jag har ju startat upp ett nytt kar med saltvatten. idag är där grus o färdig blandat vatten. imorgon ska jag får hem all min sten som är inkörd i en annans balja. hur snart kan jag börja stoppa i lite roliga grejor. 1mån...eller 3månader hur länge ska jag vänta. tacksam för svar. vill inte det ska bli fel.

21. Started by uffe80,

hej! har nu dragit igång mitt nya 2meters kar har använt ca 50-60% "gammalt" vatten samt tillsatt 50kg ny ls utöver mina 50kg som jag hade i det gamla karet.. Min fråga är hur länge ni tror jag behöver vänta med att flytta över fisken från det gamla karet?? mvh uffe

• 6 svar
    • 619 visningar
  22. Started by Clownen,

Hej på er och ett gott nytt år! Jag har tänkt konvertera ett 300L Juwel kar till saltvatten. Pga brist på utrymme hade jag tänkt att köra utan sump. Jag undrarom och hurman kangöra om karet så att tekniken syns så lite som möjligt och att det fungerar som det ska. Frågor som har kommit fram är tex hur man tillsätter aktivt kol ochzeolit. Kan ett ytterfilter vara användbart för detta eller går det helt enkelt att gömma dessa i karet?Går det attinstallera ett nitratfilter utan sump? Sedan undrar jag om det finns skummare man kan ha stående på golvet så att de inte syns? Dela gärna med er av era erfarenheter utan sump. Mvh /Peter

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by JesperL,

Så då är man igång igen efter flytten då jag fick sälja mitt reefmax 105! Blev ett begagnat rsm 130 denna gången! Fick börja med att byta alla fläktar då dom andra var helt kass! Sand och sten fick jag med av säljaren. Haft det igång en månad nu och värdena ser bra ut utom nitrat då det ligger mellan 30-60 mg. Kör inte med osmos. Försöker få ner nitratet med red sea nitrat reducer nu och vattenbyten. igår blev det beställning av en tunze 9002 och intank media basket för att få ner ljudnivån. Helt galet vad orginalskummaren kan låta! Flickvännen var ju nära att ångra sig att hon gick med på ett akvarium i vardagsrummet

• 6 svar
    • 965 visningar
  24. Started by msen,

Jag läser lite här och där på forumet om något som kallas för crash, men fattar inte riktigt vad det är. Det verkar jättefarligt då en del skriver att de behöver nya levande stenar och ny levande sand etc. efter en crash. Är det så att allt levande i akvariet dör vid en crash? Hur uppkommer de? Hur förhindrar man dem? Är det vanligt?

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  25. Started by DennisL,

Hej! Har haft mitt kar igång nu några månader och det funkar hyffsat, förutom en del cyano som börjar försvinna. Nu ska jag sätta i några montipora fraggar. Min fråga gäller nitrat, när jag mäter nitrat så visar den alltid noll, och detta är ju inte särskilt bra för korallerna. Hur får man upp nitrat utan att fosfaten också sticker iväg. Vid mätning av fosfat så ligger den mellan 0 och 0,04, har varit så nu i ett par månader. Ska jag dra upp på matningen? Är orolig för att cyano ska komma tillbaka. Mvh Dennis

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.