Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

  1. Started by DennisL,

    Ok, ytterliggare en fråga:). Har byggt en bänk i 20mm mdf och satt på ikea köksluckor, men vet inte vad jag ska göra på insidan av bänken där sumpen ska stå. Har förstått att det inte är bra att måla, pga antimögel i alla färger. Är det bättre att lämna mdf:en obehandlad i sumputrymmet? Kommer den inte att svälla och bli förstörd av vatten som dunstar från sumpen? Vad är bäst att göra?

    • 6 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Neostar,

    Hittade två st sånna här saker i mitt kar imorse vad är det, ser lite äckliga ut faktiskt, å säg inte att det är något skadligt det med för då brytrer ja ihop. Det räcker med majon anemoner glasrosor och skivanemoner i mitt kar. Vad är detta:

    • 6 svar
    • 1k visningar
  3. Started by jetstar,

    ett problem kommer sällan ensam:-) har ägt akvariet i tre dagar och redan bytt ut saker för 2000kr sammanlagt!! hursomhelst så har mitt ena lysrör börjat flimmra! det står i locket "replace with 55w t5 blir lite förvirrad för när jag skgooglar på t5 så ser dessa rör inte alls lika ut! mina rör är så att säga dubbla glasrör med en kontakt i ena änden. sen ser jag att det fins något som heter faunamarin AS duo på 80w på tritonär det nåt som kan passa?? Mvh

    • 6 svar
    • 1k visningar
  4. hejsan! har suttit och läst vad ni skriver och blir skapligt imponerad över hur duktiga de flesta här verkar vara så tänkte att jag söker mig hit för att ta hjälp ifrån er då jag är på ingång att starta igång ett saltkar. Har kört sötvatten ett bra tag nu och intresset för salt har alltid funnits där. men inte riktigt vågat men så tänkte jag.. Nu jävlar ska jag allt ta mig i kragen och starta igång ett. har införskaffat mig ett 660 liters akvarium som jag tänkte starta igång till ett saltvattenskar. men det har gått sötvatten i hos tidigare ägare så finns ju inte borrat för sump. Men tänkte iaf dra igång det till en början så får jag skaffa mi…

      • Gilla
    • 6 svar
    • 911 visningar
  5. Started by NL,

    Hej Jag har sedan ett tag nollat mitt nitrat och fosfat (i alla fall enligt Salifert tester...). Jag har antagligen jobbat ner värdena med VÄS. Därför tänkte jag prova tillsätta nitrat eftersom jag tycker mina mjukkoraller inte växer någonting. Jag hittade ett recept på nitrat här på forumet där man blandar salpeter och vatten. Mina frågor: Ska man stänga av skummaren när man doserar nitrat (min skummare fick nämligen spel och fyllde koppen på en natt efter första doseringen)? Ska man helt sluta med VÄS när man doserar nitrat. Jag tänker att de motverkar varandra!? Eller dör för många av mina goda bakterier bort då? Tacksam för tips

  6. Started by Kn0tan,

    Hej alla! Har sedan länge gått o grunnat på en liten saltbalja och kände att nu var det dax att äntligen komma till skott. Det blir ett litet udda projekt var det tänkt nämligen en Mantis balja med måtten 60x60x45 i akryl... då mest för att kunna sova gott om natten =). Akrylplattorna är beställda och på ingående så nu sitter jag mest och läser in så mycket om saltbaljor jag bara kan innan det är dags att montera ihop plattorna och påbörja projektets andra steg. Men en liten fråga angående ljuset... vilket är att föredra till en 45cm djup akrylburk, mina tankar har väll mest lutat åt Led hållet i och med att det inte producerar lika mycket värme som dom andra alternativen…

    • 6 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by Nille83,

    Har konstaterat att jag har lite svamp som växer på mina LS. Jag plockade upp stenen när jag startade nytt kar och rengjorde den så gott jag kunde, men ser att det börjar växa nu igen. Vit svamp med hål i som oftast växer under LS och sen breder ut sig. Finna det någon fisk, räka, krabba m.f som äter detta? Helst ska djuret inte äta upp hela mitt rev.

    • 6 svar
    • 1,5k visningar
  8. Started by lottac,

    Jag har ett akvarium på 240 liter som jag kört utan filter. Jag har en skummare på större volym än akvariet. Nu är det så att det på botten, över levande sten och i vattnet ryker det runt en massa gråa partiklar. Jag införskaffade i veckan ett ytterfilter med flera olika filter inuti. Trots detta är det en massa grums som åker runt. Vad är detta för något och hur blir jag av med det? Vad menas med att kalsium "fäller ut" i vattnet?

    • 6 svar
    • 1,7k visningar
  9. Started by Maglofster,

    Undrar lite kring bottensubstrat. 1. Ska man alltid vänta med att lägga i sand till efter akvariet har cyklat? 2. Hur är det med levande sand, den lägger man i direkt eller? 3. Vad finns det för fördelar med levande sand förutom bakterierna? Är det nån speciell korallsand eller liknande?

    • 6 svar
    • 1,5k visningar
  10. Started by Gnarkill,

    Hmm sitter och funderar på hum man kan bygga en behållare till att sätta rowaphos i som sedan i sin tur kan rena vattnet. Och eftersom att jag har ett clown hotell så måste den rymmas i ena filter facket Är det någon som har nå förslag på hur man kan bygga nått som funkar? /Tom

    • 6 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by Henrik dahlström,

    Har en hinna på ytan som syns om man tittar snett upp i akvariet men det syns inte uppifrån vad är det och behöver man ta bort det på något sätt??

  12. Started by Julgran,

    Hej, Har börjat planera för ett större kar. Dessvärre tvingar vardagsrummets utseende mig till ett antal kompromisser. Mitt största problem är höjden. Som det ser ut just nu så planerar jag för ett kar med följande mått: Längd: 180 – 200 cm Höjd: 50 cm Djup: 50 cm Bänk 55 cm hög Kar 50 cm hög Tänkbar belysning 2 x 250 w + 2 x 80w T5 (120 cm) alternativt 2 x 150 w + 2 x 80w (belysningsarmaturen får max vara 10-12 cm i höjd för att hamna ca 25 cm ovanför karets övre kant) Totalhöjden jag har att arbeta med är 147 cm. Inom denna höjd måste karet, bänk med sump och belysningen rymmas. Däremot kan hänganordningen för belysningen sticka upp ovanför denna maxhöjd. (karet ko…

    • 6 svar
    • 1,6k visningar
  13. Started by Christin,

    Hej igen. Då var det dags att sätta på dummerjönsmössan för en grönjöling och fråga från scratch... Jag har tagit några bilder och skulle behöva få förklarat vad varje sak i bakpanelen är. Kan någon klargöra? Detta är värmaren? Skummare? Pumpen? Biobollar samt vad heter de ringar som ligger i nät under? Hur ofta byts dessa? Vad är denna sak med sugproppar? Hoppas den skall sitta utanpå? Samma som ovan, fast baksidan. Skall denna slangen ligga under vatten eller ha luft? Skall korken sitta helt på, eller vara halvt eller helt av? Jag tycker akvariet låter så lite att jag undrar om något är fel??

    • 6 svar
    • 1,7k visningar
  14. Started by Shark Of Sweden,

    Har planer på att starta med saltvattensakvarium igen och skulle vilja ha tips o kompisar att umgås med.....typ en mentor.....har varit borta från hobbyn i många år..... man har väl lite kännedom om hur det funkar men det händer ju mkt på fronten när man e borta så länge! nån som skulle vilja stödja mig i denna process?:-) Tänkte införskaffa ett: Red Sea Reefer 250L och ha led ovanför.

  15. Started by Fredrika77,

    Jag har haft höga näringsvärden i karet som håller på att bättra sig , men jag undrar om ni tror att Kenyaträdet kan klara sig ? Kommer en brun rök från "såret"

    • 6 svar
    • 1,9k visningar
  16. Started by Twik,

    Får gärna lite åsikter om min scape innan jag limmar ihop allting tänkt köra lite blandat fisk och lps, och gärna lite sps så småningom. Den del jag är mest osäker över är om grottan uppe på den högra stenen är lite malplacerad där uppe? Ta bort den helt kanske? Lägger lite bilder från olika vinklar

      • Tack
      • Gilla
    • 6 svar
    • 837 visningar
  17. Started by Reuben,

    Tjena, Skall precis börja fylla akvariet med saltvatten, har en hög sten som har legat i en dunk sötvatten i ca 1 månad. Mätte idag vattnets fosfat värde och den låg på under 0.1PPM så känns som man kan slänga in den i akvariet också. Min fråga är egentligen, hur snabbt kan jag slänga i Levande sten? Har väntat med att köpa LS tills nu, men skall man köpa LS direkt när man fyller akvairet eller skall man vänta ett litet tag?

      • Tack
    • 6 svar
    • 2,8k visningar
  18. Hej! Jag har köpt ett akvarium , boyu 125 liters som jag inte ska köra igång förens vi flyttar om ca ett år. Förvarar detta i ett varmgarage just nu, men hur ska jag göra med fogarna så dom håller sig täta och mjuka tills jag kör igång igen? Vill inte dom ska spricka och läcka oså, vet ni vad man kan smörja med eller behövs det ens ? MVH/Zebastian

  19. Started by Gnarkill,

    Tjenare! Är det någon som vet hur man bygger egna revpelare och vad man ska använda för material och dylikt?? Finns det någon hemsida? är sugen på att smälla ihop en revpelare i mitt kar.

    • 6 svar
    • 2k visningar
  20. Started by akvariefisken_89,

    Hej, Fick en liten anemon av jonas1131 för ca 2 v sedan när hans anemon delade sig. Tack Jonas! Den vandrade på samma sten i ett par dagar och kröp sedan ner i en liten grotta där den höll sig. Efter ca fyra dagar har anemonen sträckt ut sig och brett ut sig från grottan. Den såg då ut som på första bilden. Jag matade med en fjärdedels bit räka som den gladeligen tog till sig med sina tentakler. Räkbiten försvann in i munöppningen. Dessvärre hittade jag en mindre bit räka dagen efter bredvid som snabbt plockades upp. I ca en vecka sedan dess har den stått utbredd och den såg ut att trivas med bubbliga tentakler. När jag kom hem från jobbet igår såg jag att de…

    • 6 svar
    • 1,2k visningar
  21. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

    Hej! blir lite kinkig för att mitt tunna lager grov korall sand blir ganska fort brun, inga trådalger utan bara sanden blir bara lite brunaktig. När jag suger botten och sanden som är under är ren och fin. Kan detta va med ljuset att göra för alla mina värden är bra. Har en Aquasunlight NG 2x250w + 2st T5 och T5:orna är tända ca: 10h och MH är tänd ca: 8h. Jag får inga alger på stenen eller någon annan stans så det är därför jag behöver lite råd. MVH, Andreas

  22. Started by fredrikDalby,

    I mitt nystartade RSM 130 finns det vinröda alger (?) på en del av stenen. Har letat en bra stund på forumet och Reef Central m.m. men blir inte klok på vad det är. Är det "Red Turf" alg ? Eller "fastsittande" cyano ? Är det något man vill ha ? Sitter hårt fast i stenen, går delvis att få bort om man kämpar med hårdborste. Syns som det vinröda fläckarna på bilden.

    • 6 svar
    • 2,2k visningar
  23. Started by Clownen,

    Hej Ville höra om någon kan rekommendera några bra saltböcker(för nybörjare). Tack!

    • 6 svar
    • 1,8k visningar
  24. Started by MathiasH,

    Jag har funderat mycket kring att få ett saltvattensakvarium så självständigt som möjligt och då undrar jag om man måste använda rätt typ av sandbotten, bottendjur som renar sanden och sen andra lägre och högre djur som balanserar allt från överbefolkning till alger m.m. Vad är dom vanligaste djuren av lägre typ som fungerar som städare? som tar hand om sanden, levande stenar, bakterier, alger och allt som kan dyka upp i ett akvarium? Går det få en någorlunda bra balans i akvariet utan att det blir för mycket av en djurart osv? Är mina frågor dumma eller är det möjligt? Är ju som sagt ute efter ett så självständigt saltvattensakvarium som rekommenderas till nybörjare. Det…

    • 6 svar
    • 1,9k visningar
  25. Started by Micke.T,

    Jag har ju startat upp ett nytt kar med saltvatten. idag är där grus o färdig blandat vatten. imorgon ska jag får hem all min sten som är inkörd i en annans balja. hur snart kan jag börja stoppa i lite roliga grejor. 1mån...eller 3månader hur länge ska jag vänta. tacksam för svar. vill inte det ska bli fel.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.