Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by klon,

Jag har precis fyllt upp mitt nyinköpta,men begagnade, RSM 130D och startat upp det. Min fråga, som jag är lite stressad över är : Måste pumparna vara täckta med vatten, eller räcker det med att vattennivån är cirka en centimeter ifrån toppen på pumparna (pumparna sticker alltså upp över vattennivån)??? Jag vill ju inte förstöra pumparna med för lite vatten där. Kruxet är bara att om jag fyller på med mer vatten i bakkant, så blir det alldeles för mycket i akvariet. Hjälp, hjälp, snälla!

• 6 svar
    • 828 visningar
  2. Started by Daniel,

äntligen efter en <span style="font-weight: bold;">tre </span>månaders lång inkörning (jag tog det lungt med inkörningen genom att "delbetala" alla de dyra utgifter man har när man startar ett akvariumet så att de skulle bli anpassade min studentekonomi) är det dags för fiskarna. Jag tänkte börja med ett par clown (ocellaris eller kanske biaculeatus), en gul kirurg och kanske en blenny eller en goby som skulle käka lite på algerna plus en royal gramma. börjar få långa bruna trådalger som inte är så himla snygga.. där kan jag få lite tips.. vad har ni för algätande fiskar/djur förutom kirurger? vilka alger äter kirurger? är UV-C en måste för alla kirurger? i s…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by Quirkz,

Är väldigt nöjd med den här ATI powercone 250 i

• 6 svar
    • 948 visningar
  4. Started by Hyppe,

Tjo jag bor i Falköping och undrar vart ni rek. mig att köpa levandesten ifrån? pris? kvalite? erfarenheter?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Sillen,

Hej! Jag är mycket sugen på att starta ett saltvatten akvarie. Dock är det mycket som jag vill lära mig innan jag sätter igång. Och läser jag här på forumet så låter det som en bra start. Dock tror jag att jag skulle lära mig saker mycket fortare och med större djup om jag hade nån som var intreserad att vara fadder åt mig. Och det jag vill ha hjäp med är att kunna rådfråga och som är intreserad att visa mig hur han/hon har löst sitt akvarium. Jag bor i Enköping men jobbar i Uppsala samt är i Stockholm ofta vilket skapar förutsättningar att det finns någon i mitt närområde! Hoppas kunna få den hjälp jag behöver! MvH Sillen

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by naso,

Jag har aldrig haft eremiter förr, men läste att dom skulle va bra i en städpatrull. Nu har eremiterna dödat 5 turbo och 1 Nassarius, fastän det finns skal till dom att växa i. Är dom sådana rovdjur så kastar jag ut dom. Har sett med egna ögon hur dom gräver in i snäckskalen och äter upp innehållet, ska det vara så?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  7. Hej alla! Har sedan länge velat ha ett saltvattenkar men har aldrig riktigt tagit tag i det... har sedan tidigare ett fluval edge 46 L , men har bara haft sötvattensfisk hittills. Någon av er som har använt edge-Karen för saltvatten? Funkar det bra? Och i såfall vad kompletterade ni med för "utrustning" för att få de bra? Är totalt grön på området så hoppas att ni kan hjälpa mig Tack på förhand!

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  8. Started by Randomkille,

Har just nu ett 30 liters akvarium men ska idag kanske skaffa ett 90 liters, Om jag häller i allt vatten från akvariet jag har nu i det nya och blandar upp resterande vatten, kan jag då lägga i allting som ligger just nu i akvariet jag har nu som är 2 euphyllia, 5 sniglar, 2 eremiter? Kommer vattenkvalitén försämras om jag gör så, vill helst starta upp och lägga i allt i det nya akvariet

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Simon.,

Hej! Jag står i startgroparna för att starta upp ett litet nanosalt(Tråd kommer) men jag undrar om det finns några med saltvatten i kalmar? Dels undrar jag lite om erfarenheterna om hur vattnet är i kalmar till just saltvatten, samt vilket salt de har till sina akvarium. Sen undrar jag om det är vanligt att köpa levande sten och koraller av varrandra? Om man köper i affärer så vet man ju kanske inte om det är tex. bra levande sten de säljer. Undrar också om erfarenheter av att handla av dels kalmarakvarieaffär, och netto zoo. Detta är ingen annons(även om det verkar så när man läser det.....) Men jag är intresserad av möjligheterna och handla av andra i kalmar.-kung

10. Started by Lukas89,

Har planer på att bygga en sump till mitt 165 l tröttnat på att ha alla grejer i akvariet. nu är det så att jag har levande i karet och fundera på att dremmla ett hål genom att tömma ungefär hälften av vattnet för att sedan dremmla, vad säger ni om det? idiotiskt/galenskap? eller möjligt? Samt dimention för rören vet jag inte riktigt vad man ska ta heller. Själva sumpen tror jag att jag har lite koll på. Samt hur har ni löst problemet med översvämning? funderar på att använda mig av 2 olika ytavrinningar för att den ena ska kunna avlasta den andra om det pumpas i för mycket vatten från sumpen? menar är inte det säkrare en att ha en mekanisk flotör som slår till och från …

• 6 svar
    • 996 visningar
  11. det är så att jag vill starta upp ett 320 l akvarium men vill veta mer vad som behövs för att driva det.. om det är jätte dyrt eller om det är bättre på att sattsa på ett mindre.. säg vad ni tycker och vad ni kan komma med förslag om..

12. Started by Leoparden,

Någon som kan bedöma vilken sorts alg det kan röra sig om på dessa (dåliga och otydliga) bilder? Den vita stenen är ny, revkeramik, och ställdes in för ett par dagar sedan. Även gorgonian är ny...

• 6 svar
    • 733 visningar
  13. Någon som har ett tips om hur man får bort proteinhinnan utan ytavrinning? Jag har ett 350 Liters med en Deltec mce 600 och två streamers ca 4000 L/h var riktade rätt mycket mot ytan men det hjälper inte.

• 6 svar
    • 916 visningar
  14. Started by daawgie,

Hej! Har precis börjat dra igång mitt första saltvattensakvarium och det verkar vara spännande. Stötte dock på patrull under gårdagen när jag skulle dra igång min skummare. Det kommer ganska mycket vatten genom ventilationshålet på utloppet. På bilden så menar jag den lilla pluppen som sticker upp på röret där man ställer vattenmängden. Vad jag kunde utläsa ur instruktionen så skulle det inte sitta något på den men det är ganska stor risk att det rinner utanför akvariet för min del. Min första gissning är att jag gjort något fel men kan inte begripa vad. Är mycket tacksam för hjälp. //Patrik

• 6 svar
    • 690 visningar
  15. Started by Reuben,

Tjena, Som vissa av er kanske vet så är jag i fasen att starta igång mitt första saltklar ( ), just nu står ~60KG sten i två stora plastlådor och förhoppningsvis töms på lite PO4. Hur som helst, I lite av ett testsyfte tänkte jag att det skulle vara intressant att se hur flöde (en 1000l/h pump) påverkade hur snabbt PO4't läckte ut i vattnet. I karet med flöde så var vattnet ganska klart, men i den andra så var det ett ca 1½cm tjockt gelé lager. Ingt allt för fast men typ som...en blå-manet fast lite lösare. Någon som vet vad detta är? Sen undrar jag , vad är bästa förhållandena för att få ut PO4 ur stenarna? Flöde? Bra eller dåligt? Värme? Bra eller dåligt? (och ISF hur…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Reryd,

Hej! Hade tänkt börja med nitrit, nitrat, amoniak och pH men så fick jag höra att de är helt värdelösa efter kvävecykeln? Så fick tips att skippa det? Men är väl bra att ha så jah är säker på att det är bra värden innan ja har i levande? Vilka tester tycker man ska ha?

• 6 svar
    • 707 visningar
  17. Started by Christern,

Fler frågor från en nybörjare! Tyckte det vore läckert att ha en vågmaskin i burken för att simulera vågorna som framkallar de böljande rörelserna i ett riktigt korallrev. Kan en sådan apparat ersätta cirkulationspumparna inne i burken?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Gnarkill,

Hur räknar man ut den exakta vatten volymen på ett hörnakvarie som har dessa mått. här är en Grov bild på det hela /Tom Akvariet.skp

• 6 svar
    • 3,2k visningar
  19. Started by akejan,

Hej! Är ju inte längre en nybörjare men har aldrig haft ett akvarium med sump. Överväger att införskaffa en Reefer 250. Karet ser ut att ha en enorm finish och enligt utländska köpare verkar de vara nöjda. Karet verkar vara knäpptyst, dock anser vissa att sumpen och vattenreservoarens volym är för liten. Själv anser jag att storleken på karet är precis lagom men priset lite högt. Ni som kan, är sumplösningen dålig?

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  20. Started by kojje,

Hej på er alla Allt jag tänker på nu är saltvatten.Jag har kört ett sötvatten(juwel 125L) kar med en massa Guramin i men nu är det saltvatten som snurrar i min skalle Så till frågan jag har varit glasmästare och tänker bygga ett eget kar på ca 300L bör väll vara ett ganka bra nybörjar salt kar jag skulle vilja ha en flera ritningar på olika kar (borrat) med sump alltså alla mått liter volymer mmmmmmmm det finns säkert nån snäll som vill hjälpa mej att börja skära glas,borra,limma många förslag till olika bra kar skulle sitta fint Tack Johan:smiley9:

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by Thommy,

hejsan ska nu i veckan skaffa en sump.har fått tag på en sådan där man hänger på kanten ska visst ligga på 3500 ny fick den för en tusenlapp.Jag tänkte på att mitt akvarie e på 375 å sumpen är la kanske på 75 eller 100 l.min skummare e till för 400 liters akvarie.e det kört med den måste ja fixa en ny.

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Xanrag,

Jag har blodröda partier på några av mina levande stenar, är det någon sorts alg? Är det sniglar och ermiter som gäller eller behöver man något annat? Det är inte slemmigt alltså utan det verkar mer som missfärgning på stenen..Ingen direkt tjocklek på det.

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Clownen,

Hejsan! Jag har jämfört priserna mellan Finland, där jag nu bor, med Tyskland och prisskillnandera är mycket stora. Planerar att beställa MH och skummare till att börja med. Såg även attett Eheim ytterfilter professionalII, 2026 som kostar 110 euro vilket jag tycker låterväldigt bra (ca 240 e i Fin).Är det många som använder ytterfilter här? Var lägger man aktivt kol etc om man inte har ett filter (skummaren?)? Vad har ni i era ytterfilter och hur ofta byter ni materialet för att minska risken för att nitraten skenar iväg? En annan fråga är angående LS. Är det någon som beställt LS eller koraller utomlands? Affären som säljer LS i Finland har haft stenen inne i flera må…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  24. Hej. Har kört mitt begagnade Elos mini nu sen början av november, info här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=36917 Jag startade upp med 50% gammalt vatten, köpte levande sten begagnat från ett annat ställe. Har problem med Kiselalger, se bild: Jag kör byter ca 10l vatten, 2ggr/vecka för att råda bot på detta, samtidigt ligger Kh lågt, de senaste veckorna har jag buffrat med JBL:s PH och KH buffer men undrar om det inte är någon parameter i Ballingsystemet som borde justeras i stället? Är jag på rätt väg för att bli av med alger och justera Kh? Mina vattenvärden sedan uppstart av akvariet har varit så här: ____________Nitr…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by Nille83,

Efter att jag kopplat in en fläkt i "täckglaset" så har avdunstningen kommit igång ordentligt. Jag förstår att man ska fylla på vatten Men tillsätter ni något i det vattnet ni fyller på med? Saltet dunstar väl inte från karet om jag inte är helt fel på det Men ni kanske tillsätter något annat?

• 6 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.