Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Andreas84,

Hej Har precis vatt iväg och köpt en stjärnpolyp som satt fast på en liten "matta". Vilket håll ska den vara på? ena sidan är vit met prickar på och den andra lila. Mvh

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  2. Hejsan! Jag behöver hjälp! I kväll kände jag mig lite som killen i Sällskapsresan i skärgården. Ni vet han som står och försöker rycka igång sin utombordsmotor och till slut hämtas av psyket! Jag har äntligen fått hem mitt nya Percula 120 och idag var det meningen att jag skulle dra igång pumparna och skummaren. Det var inte så enkelt som jag trodde det skulle vara. Mitt problem är att det är förmycket vatten i det första facket som skummaren står i. Skummaren fungerar som den ska när jag testar den på framsidan i karet men när jag sätter ner den i skummarfacket så kommer den för djupt ner i vattnet och slutar suga luft. Jag har försökt att ändra vattennivån i kammaren me…

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by maltemus,

Undrar lite över ovan förkortningar, vad betyder vad?

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Familjen,

Hej! Har precis skaffat ett saltvattensakvarium (clownhotell) och kört igång. Har byggt upp i akvariet med LS och korallplattor. Nu undrar jag om den levande stenen behöver ligga så den får direkt ljus eller om det går bra att lägga en korallplatta över LS? Tack på förhand! //Martin

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by geirbengtsson,

hej jag är helt färsk här och jag undrar om någon vet var jag kan köpa saltvattensakvarietboken mvh Geir Bengtsson

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by Tobbz,

Hej på er, avvecklar mitt 540 liters sötvatten med Malawis för ett jubel 260 L saltvatten. får över ett Eheim 2075 ytterfilter som är nytt, och då var frågan om man kan köra detta filter såhär: insug och utblås blir i sumpen. Min tanke var att det kommer ta bort en del små partiklar samt att den biologiska reningen blir bättre? Och även att jag kan ha mitt uvc filter kopplat till detta ytterfilter. Vad tror ni, bra eller dålig ide ?

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by Matthias_H,

Hej vet ej om jag posta i rätt tråd?! har ett juwel Lido 120 liters akvarium som jag tycker börjar bli trångt. har blivit erbjuden att byta det mot ett nytt juwel Lido 200liter och det ska stå på samma ställe i lägenheten. Hur tusan ska man bära sig åt att flytta över allt utan att allt dör ? Har en doris fisk och några clowner samt mest mjukkoraller. Blir det som en helt nystart igen ?? Dock så måste jag ju uppdatera belysningen också för att det ska funka funderar på köpa till en extra ljusramp så man har fyra lysrör t5 på 28 w st. Behöver hjälp hur man ska göra ?? tänkte så det inte blir jätte mycket alger som en nystart osv.

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  8. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by jetstar,

Hej! har startat ett akvarium 30l med två st led belysningar och ett lysrör! min fråga är: är belysningen tillräcklig?? och hur många watt motsvarar den?? info: Led belysningen innehåller följande: *6st blå LED 300mcd/st , 12000K , 56mW/st *36st Vita LED 1400mcd/st , 8000K , 56mW/st alltså infon ovan x 2 eftersom jag har två st små led ramper! sen har jag även ett 11w lysrör så totalt 3 belysningar! är 56mW samma som 0,56w ?? i så fall ger dom alltså 22,4w/st=44,8w + 11w ger totalt 55,8w alltså 1,86w/liter vilket borde vara ganska bra va?? eller är jag helt ute och cyklar då?? tacksam för svar! Mvh

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by Reryd,

Hur länge ska man ha den döda stenen i osmos vatten för att kalkas ur? Alla säger olika...

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by jizeta,

Har ett RSM 130 och har problem med en vit "hinna" på ytan som inte försvinner...samtidigt har jag rätt mycket vita partiklar som flyter omkring i karet. Inte så kul att inte få ha klart vatten. Är det nån som vet hur man ska göra för att få bort detta? Ska jag justera skummaren på nåt vis? Luftventilen till skummarpumpen, vad gör den för skillnad när man vrider på den? Sen har jag hyfsat mycket hårda grönalger på rutorna...beror det på för mycket matning eller? Matar med ungefär 1/4 - 1/3 "kub" med artemia/dag till mina 5 fiskar och städpatrull...varierar med torrt foder emellanåt. Tacksam för svar!

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  12. Ponera att man har en salt/temp -mätare i glas och den går sönder i karet så att alla "kulorna" i botten av den hamnar i karet och när man sedan kör med en magnet och kulorna fastnar på den, så man avlägsnar dem och tror att man fått bort alla men efter tre veckor så gör man en ny sökning med magnet och upptäcker mot sin förfasan att det fortfarande finns kulor kvar i sanden. Kulorna är nu inte längre runda men däremot rostiga och deformerade av rostangreppet. Efter denna magnetsökning får man upp ca 100 st kulor. Frågor: 1. Vad kan detta ha ställt till med i karet? 2. Är vattenbyten det man bör ägna tiden åt de kommande dagarna? 3. Kan fiskar ta stryk av detta? 4. Lägr…

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  13. Hej, jag har släppt ner en goby och en räka i akvariet idag. Tyvärr hamnade de en bit ifrån varandra och nu hittar de inte den andra. Kommer de hitta tillbaka till varandra, eller kan jag hjälpa dem på något sätt?

14. Started by Inboxen,

Jag planerar att börja med saltvatten efter en lång tid med sötvatten. Har kommit ganska långt i processen men stött på patrull i valet av akvarium. Det finns flera trådar om samma ämne men jag skulle tro det är aktuellt för flera som ska sätta igång. + och - med RSM 130: ++vanligt förekommande akvarium gör att det finns lösningar på de vanligaste problemen +hyfsat stort att starta med +hyfsat pris för ett startpaket --Alla verkar störa sig på skummarens ljudnivå och ljudet från fläktarna. Det är viktigt för mig att inte innemiljön förstörs av detta. Någon som vet någon zoobutik i Uppsala/Stockholm med ett RSM 130 igång så man kan lyssna? -Ett annat vanligt problem verkar…

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  15. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by onky,

hejhej jag undrar vad för fiskar man kan ha till ett 60 liters akvarium? Och vad för koraller går bra till den storleken? Kan man ha någon sjöstjärna? I så fall vilken? tacksam för svar

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by sebbe1983,

mors. ska göra ett seriöst frösök att träda in i den underbara saltvattensvärlden. är dock helt ny med undantag frö entusiasm... förklara gärna frö mig allt jag behöver veta för att starta ett kar och få det att fungera, funderar på om jag ska köpa mig typ ett 300l och "göra om" det till salt eller om man skulle ta den fega vägen och köpa ett färdigt 130l red sea tror jag det heter. ok snyggt men känns som man missar mkt på vägen. vad behöver jag och hur gör jag me tex ett 300l inte snålvarianten med minsta möjliga teknik men inte värsting varianten extra plus allt för 100k heller utan ngt mellanting. kollat runt lite och det är vad jag sett bu och bä om allt från uv filt…

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by nelson,

Hejsan! Har nu flyttat över stenen från mina andra kar till mitt huvudkar och varit där en vecka. Gjorde test på mina vattenvärden idag, undrar om ni tycker att det är ok att köpa några testpiloter? Ca 245 ( har inte fått igång kalkreaktorn ännu) Nitrate 10-15 Magnesium 900ppm Ph 7,7-8 Silicat 0,25-0,5 Fosfat 0-0,03 Nitrit 0 Iodine 0,01-0,02 Märke på testerna är salifert om någon undrar. Mvh Nelson

19. Started by slarvid,

kolla filmen! 23 minuter typ. I slutet snackar de filter. han svamlar något om att han har polyfilter och slipper då ha skummare. Jag har ju bara kört sötvatten så jag har aldrig hört talas om polyfilter. Nån som vet något?

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by Mandalina,

Hej! Jag har precis köpt mitt första akvarium, ett nano reef från Aquael på 49 liter. Jag är superny inom denna hobby, och har egentligen inte ens haft ett riktigt sötvattensakvarium. Har länge vart intresserad av just saltvatten, men har haft lite hamstrar och annat som tagit upp min tid och plats. Nu har jag dock vart husdjurslös ett tag och tänkte att det är perfekta tillfället att kunna starta denna hobby, superkul! Jag har läst en del här på forumet och även i en bok jag fått låna, tycker detta är superintressant och finns verkligen mycket att lära sig. Men nu kommer vi till mitt problem! Eftersom jag bor I en lägenhet på ca 20 kvadratmeter är…

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by kallstrom_74,

sitter (som vanligt och funderar) att skaffa mig ett litet saltvatten kar..nano low tech..har sneglat på guppy hotellet, MEN det springer ju ÄNDÅ iväg lite i pris om man ska bygga om lysrörsrampen och dylikt så man hamnar på ca 2000 pix man kan ju hitta typ 100-200 liters kar med både lysrörsramp och pump för ca 1000 lappen..visst inte världens bästa..MEN kan man inte göra något för att komma billigt undan..kan man inte använda något befintligt filterfack i typ ett juwel eller något? förslag mottages tacksamt...har tittat på nano burk projekt där det allaredan FINNS filterkammre..har DU några förslag hur man skulle kunna göra med filter (vilket verkar vara det som verkar …

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by Orion,

Tjena,vill starta mitt första saltvattens kar,och valde fish only eftersom min ekonomi inte är den starkaste,så helt enkelt: vill ha alla tips o hjälp som finns i princip,så ja förstår hur jag ska börja m m.. akvariumet är på 166 liter Mvh Fredde

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by imre,

Hej jag har funderat på länge att ha en refugium i min sump.. ca 45x25 höjd 25 jag är bara osäker om att vilken lampa ska man ha? Har hittat 2 st som skulle passa mig men vill ha eran åsikter/rekommendationer lampa 1 lampa 2

• Gilla
    • 7 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by slarvid,

Känns som reaktor är bra till mitt bygge. Frågan är vad man ska satsa på. Kan man blanda phosfat remover och kol? Har bara plats för en reaktor. Om man inte kan blanda, vilken skulle ni föredra då?

• 13 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by mattiasg1234,

tja ny här funderat på att försöka mej på ett budget akvarium till att börja med så lite tips vore kanon har ett juwel möbel akvarium på 150l har några powerheads som ligger m.m försökt läsa lite här men som sagt är ju helt ny på detta kan man använda orginal rampen och vad ska man köra med för rör till det ? och räcker det med en skummare och 2 kraftiga pumpar till att börja med + all kemi då som salt m.m ? tck för svar och idiot förklara mej inte =) så vore bra fall någon runt kalmar län pysslar med detta så man kan komma och kolla lite och ev köpa någon fisk m.m oskarshamn kalmar hultsfred åseda

• 10 svar
    • 1,3k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.