Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej, Jag har alltid facinerats av saltvattensakvarier, men min hobby har av olika skäl hittills fått begränsa sig till sötvattensdito. Nu känner jag mig redo för att ta steget och skulle vilja ha råd av er här inne till vilken butik i Göteborg med omnejd ni rekommenderar mig att gå för att få en vägledning och rekommendation på lämplig anläggning. Med den i hand har jag en utgångspunkt som jag kan undersöka vidare ifrån tills jag känner att jag både förstår vad som är lämpligt och lär mig vad som är viktigt att tänka på vid slutligt val av respektive beståndsdel. Tips mottages tacksamt!

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by MrRhames,

Hallå Jag tänkte köpa mig ett bagagnat kar, som jag ska ha temporärt. Då jag tänkte borra mitt nuvarande kar för ytavrinning och ska även bygga en ny bänk. Det bagagnade karet jag tänkte kolla på är b95xd40xh40. Så nu till frågan. Vad är det för belysningsyta en Maxspect G2 160w? Jag tänkte mest på bredden, om jag klarar mig med min nuvarande belysning. Mvh Benjamin

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Belis,

Hej, jag har två clowner som har bott i mitt Akvarium cirka 6 mån och de sista två månaderna har de börjat bli väldigt skygga av sig. De håller sig 99 % längst bak i akvariet som tryckt mot glaset och de kommer bara fram när de får mat. De var jätte sociala ibörjan och tänke om de mår dåligt eller något? Uppskattar alla svar!

• 12 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by DennisL,

Tja! Har haft mitt kar igång nu i ca 2mån, och det har funkat bra. Har för närvarande 2 clowner, 1dottyback, 5 blåbenade eremiter, sniglar och 2 eldräkor, en liten euphyllia, Acanthastrea samt en annan lps som jag inte vet namnet på. Nu har det ivf börjat komma lite gröna trådalger och jag funderar på att skaffa min kirurg. Jag kommer bara ha en och valet står mellan zebrasoma flavescens eller zebrasoma xanthurum. Mitt kar är på 360l och 120cm långt. Jag vill helst köpa en xanthurum, men är också införstådd med att karet är i minsta laget för en sådan, eller vad säger ni, kan det bli bra? Oavsett vilken jag köper, kan jag köpa en nu, eller borde jag vänta ett par mån…

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Andreas84,

Hej Har precis vatt iväg och köpt en stjärnpolyp som satt fast på en liten "matta". Vilket håll ska den vara på? ena sidan är vit met prickar på och den andra lila. Mvh

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by hippo,

tripple buffer eller SeaBuffer. e det någon skillnad? måste någon av dom lösas ivatten?

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by peppe67,

Hej, nu har vi börjat placera ut det fraggar vi fick, många är det, så jag undrar hur tätt man kan placera dem? Just nu ser ena "berget" ut så här.

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Utstrand,

Hejsan svejsan! Ser att ni skrivigt lite här och där om Osmosvatten!! Men vad är det?? Försökt hitta något svar men misslyckats! Osmosvatten, Osmopumpar och Osmotunnor mm! Blev lite nyfiken på vad de är:P Är de bara saltvatten me ett snyggare namn eller?

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Josv1973,

Jag lägger ut lite bilder på mitt nystartade Clownhotell. Ni får gjärna komma med synpunkter och tips för jag är ny på detta. Det är roligt att se hur mycket liv där är redan. Jag brukar sitta och stirra rakt in i akvariet, jag hittar hela tiden nya saker bland stenarna. Clownfiskarna verka trivas dom äter bra och simmar runt och utforskar allt. Sniglarna äter hela tiden på stenarna och är hela tiden på nya ställen. Detta är verkligen en intressant och rolig hobby:ler: Ska invenstera i en anemon och putsaräka senare och eventuellt någon fisk till. Tack på förhand.

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by ThePatrik,

jag har börjat få problem med röda alger nu dem senaste 2 veckorna. någon som har en aning om vad det e för alger och hur man får bort dem??

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by hbmannen,

enkel fråga.. ska man försöka bygga in så mycke som möjligt i karet,? eller är det bättre att försöka sig på att bygga en sump?? tacksam för förslag

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  12. Har tänkt mig att enbart köra med konstgjord sten av moraliska skäl och att de även är snyggare. Har tänkt mig ett paket med Caribsea Nano Arces plus ett paket med Caribsea Sea Shapes. Mitt kar är på 250 liter och min tanke är en mycket öppen aquasqape. Någon som har erfarenhet av Caribsea ?

• Gilla
      • Tack
    • 4 svar
    • 1,2k visningar
  13. Som Rubriken lyder

• 12 svar
    • 1,2k visningar
  14. Jag drar äntligen igång mitt akvarium under nästa vecka (V0515)... Tänkte höra om det var någon i trakterna som har planer på att göra vattenbyten då och om jag skulle kunna komma och tigga till mig 25/50 liter akvarievatten för att få lite startkultur i mitt?

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by Nille83,

Misstänkte att fosfaten stuckit iväg igen eftersom min rutor började bli gröna snabbt och har börjat få lite bruna trådalger på stenarna. I Maj när jag kollade sist låg det på 0,08 och nu 0,36. Tänkte göra ett 40% vattenbyte och dra ner lite på matningen. Är det bäst att börja så? Eller ska man köra in det tunga artilleriet direkt? Kan det även hjälpa om skummaren drar luft utifrån? Har en lång luftslang som jag tidigare kört ut genom fönstret. Kör med Osmos

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by CizziB,

Här stod ett litet "skott" av en läderanemon och nån glasros... Men idag när jag tittade så va allt borta och bara ett hål kvar.... Nån som har en gissnig på vad som hänt?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Emelie,

Hejsan är ganska ny med att ha saltvatten akvarium och därför vet jag inte riktigt vad det är för saker som dyker upp. Mitt akvarium är är ganska nystartad ca 3 månader gammalt. Nu har jag en fråga, vad är detta för varelse. Den sitter ofta på min knappkorall, så fort knappkorallen ska öppna sig så sätter den sig på den öppnade knappen och då stänger den sig igen. Nu undrar jag ifall detta är ett nyttodjur eller inte. Tack på förhand.

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  18. Hej allihop mina saltvattensvänner! Detta med saltvatten är ju så otroligt kul. Jag har inte varit igång så jättelänge, max 3-4 månader från mitt första nano och nu har jag redan 3 akvarium (skyndar långsamt...) Varav 2 är fyllda och 1 väntar på att fyllas (måste renovera vardagsrummet först, dumt att fylla det innan ) Mitt första akvarium som jag skaffade för några månader sen huserar följande: Akvariumet är ett Nano på 30 liter, som behöver ombesörjas ganska mycket pga den ringa storleken dock ligger värderna (iaf de som jag mätt, bra) i denna gjorde jag ett första försök till aquascaping, Bilder kommer, ta hänsyn till att det är mitt första akvarium 2 st Amphiprion o…

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by akvariefisken_89,

Hej! Jag köpte Grotech Calcium Instant och Grotech Calcium Magnesium för 2 veckor sedan. Har sedan dess försökt höja värdet på calcium utan att lyckas. Mitt magnesium höjs lite för att snabbt förbrukas igen och ligger på ca 1200. Calcium sjunker dock bara trots tillsatser och är nu på 380 sedan förra vattenbytet för ca 1,5 v sedan då det låg på 440. KH ligger på 8 och pH ganska stadigt på 8,2. Jag tillsätter tillsatserna med flera timmars mellanrum en gång varannan, var tredje dag. Jag tillsätter 5 skedar som det står på förpackningen till mina 500 liter direkt i ett välgenomströmmat fack i sumpen. När jag tillsatte Ca första gången så brusade det upp och va…

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by naso,

Jag har aldrig haft eremiter förr, men läste att dom skulle va bra i en städpatrull. Nu har eremiterna dödat 5 turbo och 1 Nassarius, fastän det finns skal till dom att växa i. Är dom sådana rovdjur så kastar jag ut dom. Har sett med egna ögon hur dom gräver in i snäckskalen och äter upp innehållet, ska det vara så?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by saltatrox,

Okej, jag har hafft igång mitt kar i 3 månader nu och för 2 veckor sen burjade jag köpa koraller och har nästan bara köpt sps å lps.. Har aldrig hafft salt för men vill gå på med dom snygga och kanske svåraste på en gång. Ja vet att lyckan blir fullständig om jag ficksar dem. Alla värden i aqvat är helt ok, men sps som står högst upp burjar bli vitta på topparna. Hoppas på att dom blir så när dom väckser men tvekar. Har Radions Led belysning och har dom tända 8 timmar med full effekt i 3 timmar mitt på dan. Så min fråga blir... Ska dom bli vita på topparna ?????? Vill ta tag i det här innan det kan va för sent. Hjälp mig nå lyckan med min drömburk. Mvh Thomas

• 12 svar
    • 1,2k visningar
  22. Jag har blivit ordinerad att salta 330 g coral pro salt per 10 lit sötvtn.Men enligt aqua calculatorn bör jag salta 385g per 10 lit,vtn för att få 35psu.? ska jag köra på och låtsas som det regnar eller ska jag salta mera? Mina fiskar/räkor/mm mår prima.

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by dragan,

Hej .Undrar vad ä rdet som kostar att ha saltvattens akvarium ? Är det inköp eller att driva karet? Varför jag undrar är det så att tänkte uppgradera till nått större akvarium ,valet är mellan red sea reefer 250l och red sea reefer 350l. mvh

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by jacs,

Hej, Använder salifers no2 test som visar inget utslag men använder Tetras No3 test som visar typ 50-100mg/l, är tetras test skit sas? 54L akvarium med endast sand och korallsten som varit igång i säkert en 2 månader nu och börjar få en massa cyanoalger (gröna med luftbubblor i) eller är det fosfaten som är för låg? //Jonas

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Matthias_H,

Hej vet ej om jag posta i rätt tråd?! har ett juwel Lido 120 liters akvarium som jag tycker börjar bli trångt. har blivit erbjuden att byta det mot ett nytt juwel Lido 200liter och det ska stå på samma ställe i lägenheten. Hur tusan ska man bära sig åt att flytta över allt utan att allt dör ? Har en doris fisk och några clowner samt mest mjukkoraller. Blir det som en helt nystart igen ?? Dock så måste jag ju uppdatera belysningen också för att det ska funka funderar på köpa till en extra ljusramp så man har fyra lysrör t5 på 28 w st. Behöver hjälp hur man ska göra ?? tänkte så det inte blir jätte mycket alger som en nystart osv.

• 9 svar
    • 1,2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.