Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Känns som reaktor är bra till mitt bygge. Frågan är vad man ska satsa på. Kan man blanda phosfat remover och kol? Har bara plats för en reaktor. Om man inte kan blanda, vilken skulle ni föredra då?
-
- 13 svar
- 1,1k visningar
-
-
Misstänkte att fosfaten stuckit iväg igen eftersom min rutor började bli gröna snabbt och har börjat få lite bruna trådalger på stenarna. I Maj när jag kollade sist låg det på 0,08 och nu 0,36. Tänkte göra ett 40% vattenbyte och dra ner lite på matningen. Är det bäst att börja så? Eller ska man köra in det tunga artilleriet direkt? Kan det även hjälpa om skummaren drar luft utifrån? Har en lång luftslang som jag tidigare kört ut genom fönstret. Kör med Osmos
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej jag har haft ett kar på 60l igång i 3-4 dagar. Det har dykt upp några frågor som jag ej har hittat svar på än. Jag har haft i levande sten och levande sand. Dom första djuren hängde med stenen. det är ett gäng små snäckor (ca 5mm) med rödvita skal och några kräft/räkliknande djur av samma storlek. Behöver jag mata dessa med något? Planerade inte att ha i några fiskar inom ett par veckor så karet får stå och puttra, men ser gärna att dom klarar sig under tiden. Likaså vill jag gärna att eventuella rörmaskar, etc klarar sig Jag har bytt vatten en gång (10%). Hur ofta bör man göra detta i början? Kan man göra det 2-3ggr i veckan? Blandar kranvatten/salt i början eft…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tja. Tänke jag skulle bygga upp med lite mer sten i karet nu! har ca 45-50 kg inkörd ls nu. Kollade med min handlare i jkpg innan han vill ha 200 kr kg för levande sten men han har kalk sten för 70 kr kg som funkar bra att bygga rev med sa han! karet är på 550 liter! tack för tips
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nybörjar-fråga! Har ett 30-liters igång nu vilket tuffar på bra men nu är planen att skaffa ett nytt större kar. Jag vill ha ett 120 cm brett kar med sump. Kommer endast köra enkelt. Vattenbyte så jag slipper tillsätta annat än saltet, helst. Vill köpa så komplett som möjligt! Så - vad är era förslag? Vilket märke och "modell"? Tänk nu på att jag är nybörjare så skriv så en "dummie" förstår! 😉
-
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Är ingen direkt nybörjare men kunde inte hitta något bra ställe att starta dena tråd så det fick bli här! =) Jag har ett 300 liters kar sedan snart 2 år tillbaka men har börjat kika efter ett stort kar på ca 1000 liter eller mer och har stött på ett stort komplett system från Aqua Medic. Ett system som är på 950l, komplett med filtreringssystem, belysning, bänk mm. Det är bara att montera ihop och köra igång så gott som! =) Jag är osäker på om det är ett bra system eller inte och vill bara ha lite synpunkter på om det är värt att satsa stora pengar på detta. Visserligen så kan man köpa lösa delar och bygga själv men frågan är om det blir billigare eller inte. Hela paketet…
-
Hej, Jag är ny här på forumet, har läst en hel del matnyttigt i en mängd olika trådar och för nästan 7 veckor sen drog jag igång mitt egna saltvattensakvarium Har ett Juwel Rio 125, kör med filter-boxen kvar som jag har lite krossad levande sten i botten sen har jag två filter strumpor en med aktivt kol och en med något biologiskt filtermaterial, sen har jag en Tunze skummare 9004, två stycken Tunze cirkulationspumpar 6015. Doppvärmare är Juwels standard som följde med akvariet. Jag har köpt till Juwels Led belysning med kontrollenhet för att kunna reglera ljuset och även kunna ha månsken om nätterna. Belsyning går idag på cirka 60% på både det v…
-
-
- 14 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Tjabba Hur stor eller liten bör en sump vara? Jag planerar att göra om ett 25l till sump för mitt tänkta 100l som jag skall har till huvud akvarie. Men ju mer jag funderar kommer frågan om det behövs mer volym eller om det räcker? Min plan på vattenflöde utöver cirkulationspump, är ytavrining > separat skummare > sump(ev refugium om det lämpar sig) > retur. Kom gärna med ideer och synpunkter.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej Har ett Rio 300 igång sedan 4 månader och det funkar fint med det mesta. Uppgraderade nyligen belysningen till en 160w Razor som gjorde enormt stor skillnad. Dock så har ju dom stora Juwel två stycken paralella plaststag uppe som jag tror skall vara ett skydd så att original T5 rampen inte ska kunna rasa i vattnet om man klantar sig. Hursomhelst så snor dom en hel del av ljuset från LED rampen så jag undrar om någon vet om man kan ta bort dom eller om nån kanske till och med har tagit bort dom på sitt Juwel? Kan aldrig tro att dom stagen har betydelse i akvariumets konstruktion før tex stabilitet eller? Tacksam om nån har tips eller råd. /Ola
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Nu har det kommit fisk och koraller i mitt akvarium och Gud vad fint det blivit! Tusen tack för all hjälp! Igår så hämtade jag lite koraller och fisk från ett kar som skulle läggas ner. La upp en tråd om hjälp med identifiering och till min förvåning så kanske anemonen är en Heteractis Magnifica. Läste på lite och det verkar ju vara helt omöjligt att ta hand om dom. Står att det är expert göra och nu är jag rädd att jag ska ta livet av min fina anemon Anemonen sitter snällt på sin sten och den ser ut att må bra.... tror jag. Är det här dömt att misslyckas? Ska jag ge den stackar anemonen räckor? Har t5 rör. Både blått ljus och vitt. Slänger upp l…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur mycket fisk kan man ha i ett 200 liters kar, jag har levande sand och ca 18kg levande sten, tänkte ha nån anemon samt 3-4 clowner, eventuellt 1 kirurg, 2-3 räkor 1 sjöstjärna och runt 10-15st blandat turbosniglar/eremiter. Vill ha en ganska liten belastning på karet, kör 2st streamers på totalt 7000 l/h och ska köpa en tunze 9004 skummare.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Jag har länge velat starta ett saltvattens akvarium och undrar vad ni tycker jag ska ha för akvarium. Har tänkt mig ett Mollyhotell eller ett clown hotell. Vilket tycker ni jag ska satsa på?
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag har precis kört igång ett nytt kar på ca 400L, karet har gått i 4 dagar, och det enda som är tillsatt är 60kg levande sten. Nu till min fråga, jag följer en av alla metoder här på forumet och i denna metod så hänvisar man till att man inte behöver testa vattnet(eller byta dom första 3-4 veckorna). MEN då jag beställt hem några mer moderna maskiner (hanna) så kunde jag inte låta bli av ren nyfikenhet. Och då visade det sig att pH ligger på 7.2 och dKH 7.5 salt 1.026, har inte testat mer än så. Är detta okej? Kändes lågt, hittar mest värden för stabila kar och där är jag off med en god marginal. Jag förstår att värden kan vara lite utanför optimala…
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Hej på er alla hjälpsamma, har bestämt mej för att starta upp ett saltkar inom en snar framtid och tycker det vore korkat att inte använda all kunskap och erfarenhet som finns här. Vad jag först vill ha hjälp med är lite förslag på all teknik som är nödvändig och förslag på dessa produkter. Jag hade väll tänkt mej ett kar på ca. 200 eller mer, målet är väl både koraller och fisk. Så nu mottages tacksamt all hjälp med att få detta att funka, allt från vad för kar till det minsta tillbehöret. Många frågor lär väl dyka upp på vägen!! Tacksam för all hjälp!!
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Startade nyss upp mitt första saltkar och till min fasa så låter det jättemycket ifrån röret som går ner till sumpen! Det jag har är Maggie muffler som sitter ovanpå ett 50 mm rör som går rakt ner i sumpen och röret i sumpen slutar ca 1 dm under vattenytan i sumpen! den låter verkligen jättemycket! Hur kommer det sig att den låter så mycket? måste man ha ett visst flöde för att en maggie ska hjälpa eller är det fel nån annanstans? Mvh en nybörjare inom salt som har ljudproblem
-
- 13 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu äntligen efter ett antal månader har jag kommit så långt att jag tänkt starta upp mitt eget kar. Jag har lite LS som ligger här och väntar på att hamna i karet men det växer lite blandade saker på dem. Och jag undrar vad man skall låta vara och vad man skall plocka bort? Newbie som man är så ha man dålig koll på vad saker heter och är. Först är det de vanliga gröna algerna som bildar ett ludd, de kan man kanske borsta bort så mycket som möjligt av. Röda kalalger... inte så mycket att göra åt Sen har jag gröna små "ärtor" som sitter på stenen, är de något bra eller skall de bort? Sist, det finns även röda smala trådar som hänger ut från stenen och förgrenar sig. Är det…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag ska starta ett lido 120 salt inom en snar framtid och försöker samla in info om allt som stavas salt:) hur är det med sand? om man väljer att ha sand, måste man då ha nått som lever i sanden? eller kan man ha sand ändå?
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har ett RSM 130D som nu äntligen är i fin "balans" dock sitter orginalskummare i karet och den låter som ett mindre krig. Har hört att det går bra att byta ut denna mit ngn tystare variant. Då undrar jag vad bör jag byta till för skummare och var hittar jag den? (Bor i Sthlm) varmt tack på förhand!
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag vill höja salthalten lite i mitt akvarium. Kan man tillsätta saltvatten (med normal salthalt) i ATO-behållaren utan att det skadar doseringspumpen (Tunze Osmolator) eller bildar saltavlagringar i slangen?
-
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
la i min LS igår. -är det egentligen ngn idé att ta tester på vattnet nu närmsta tiden.... om jag bara lämnar det i 6 veckor, och sen börjar testa- är inte det bättre? testa när värderna kan vara bra... eller är det viktigt att se att värderna inte är bra också?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Jag tillhör den skaran som under x antal månader varit här i smyg utan att synas för att försöka bli lite påläst ang. att driva ett saltvattensakvarium. Jag har pysslat med sötvatten minst 20år men nu är det dax att ta steget in i den salta världen Jag har i dagsläget 3 akvarium varav ett ska behållas som sött (720l), ett 100l med L46 Hypancistrus Zebra ska säljas, sen har jag ett 400l juwelkar med malawiciklider som jag inte vet om jag ska konvertera till salt eller helt enkelt sälja för att köpa ett nytt? Har sett andra konvertera dessa kar med det känns som det blir lite bekymmer med dålig belysning mm. Jag vill börja lugnt och försiktigt men inte bli allt för beg…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Kan man ha kalkvatten i en öppen behållare när man tillsätter det till akvariet? eller fäller det ut till kalkskorpa i behållaren då? jag har en öppen bytta som rymmer 5 liter o det är lagom att hälla i den full med kalkvatten på kvällen så droppar det ut under natten eller borde jag ha en sluten behållare?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-