Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Köpte igår en putsarräka samt en mindre mjukkorall, räkan gav upp och blev uppäten av en eremit, och korallen har dragit ihop sig och vill inte "blomma ut" och börjar långsamt lösas upp i kanterna. Funderar på att lägga över den tillfälligt i helt nyblandat vatten om det är skadliga ämnen i, eller kommer det bara stressa korallen mer än det gör nytta? Finns det något jag kan göra för att rädda korallen? Har ett litet 31L akvarium med bra temp och salthalt, trott att jag haft problem m syresättning och kör därför nu 2 pumpar mot ytan, så här ser korallen ut i nuläget:
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har länge funderat på ett saltvatttensakvarium då jag alltid gillat fina akvarium. Har för många år sedan haft sötvattensakvarium men har ingen erfarenhet av saltvatten. Har läst massor på nätet och har äntligen tagit mod till mig att registrera mig här för att ställa lite frågor om svårighetsgrad etc. Jag går i tankarna på att skaffa ett 540 liters (150x60x60) och jag undrar hur mycket uppmärksamhet det tar om man väljer fiskar som anses lättskötta. Jag har inget emot att pyssla och fixa men det som avgör lite är hur det funkar om man behöver resa bort någon vecka eller två. Om blir tvungen att be någon se efter det, har på vissa sidor funnit information om hur vissa ar…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan är ganska ny med att ha saltvatten akvarium och därför vet jag inte riktigt vad det är för saker som dyker upp. Mitt akvarium är är ganska nystartad ca 3 månader gammalt. Nu har jag en fråga, vad är detta för varelse. Den sitter ofta på min knappkorall, så fort knappkorallen ska öppna sig så sätter den sig på den öppnade knappen och då stänger den sig igen. Nu undrar jag ifall detta är ett nyttodjur eller inte. Tack på förhand.
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
röda och gröna gift alger som återkommer hela tiden? Vad kan man göra för att bli av med dom för gott? när dom kommer så tar dom över hela karet och sedan håller dom i sig ganska länge sen bara dom försvinner dom! vad är det för fel när dom kommer? Och jag har lite hög nitrat halt i karet hur ska jag få ned den? jag har testat det mesta men inget funkar! nu ska jag bränna igång min 11watts uv-c och se vad som händer!
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Är i färd med att beställaett akvarium från globefish men tänkte testa mina ideer här innan jag gör något förhastat. Akvariet kommer att vara på 250 liter plus en sump på 60 liter. Jag tänkte borra både för ytavrinning(32 mm rör)och retur(25 mm rör)i avrinningshörnet. Som returpump tänkte jag använda en Deltec HLP 4040 som pumpar 4500 liter i timmen(förhoppningsvis tyst).
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjena, Som vissa av er kanske vet så är jag i fasen att starta igång mitt första saltklar ( ), just nu står ~60KG sten i två stora plastlådor och förhoppningsvis töms på lite PO4. Hur som helst, I lite av ett testsyfte tänkte jag att det skulle vara intressant att se hur flöde (en 1000l/h pump) påverkade hur snabbt PO4't läckte ut i vattnet. I karet med flöde så var vattnet ganska klart, men i den andra så var det ett ca 1½cm tjockt gelé lager. Ingt allt för fast men typ som...en blå-manet fast lite lösare. Någon som vet vad detta är? Sen undrar jag , vad är bästa förhållandena för att få ut PO4 ur stenarna? Flöde? Bra eller dåligt? Värme? Bra eller dåligt? (och ISF hur…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej jag är alldeles ny inom saltvatten och jag vet absolut ingenting om hur man sköter ett saltvattens kar, jag tänkte skaffa mig ett nano aqua medic 80l blenny där allting finns med, jag undrar, kommer jag behöva komplettera utrustningen med någotmer förutom osmosfilter till vattenkranen för att få det att bli komplett?
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har idag en 80 liters burk igång, men ska uppgradera till ett 240liters som jag har uppstartat nyligen. Igår (2012-09-30) så la jag i drygt tio kilo ls. Jag ahr ca tio kg till i min lilla kub som följer med över. Mina frågor är. Hur lång tid ska det stå tomt med endast ls i? Några särskilda tester som jag bör ha hemma? Belysning på eller av? Tacksam för alla svar från er mer erfarna akvarister
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Kan.man.snabba.på.prosessen.i.början.när.man.lat.i.ls.eller.måste.man.vänta.1.månad.innan.man.läer.i.nåot.levande. ioflever.det.redan.små.räkor.oc.sjöstjärnor.i.men.fiskar.mm? *otåli* /som.alla.nu.vet.är.mitt.tanentbord.trasit.därför.texsten.blir.som.den.bli!
-
Hej! Jag och min sambo har skaffat ett begagnat akvarium, antagligen har förra ägaren misskött det och fiskarna i det dött då det luktar illa. Har tvättat ut det med vatten och svamp, fyllde därefter upp det med vatten men luktar lite svagt illa ändå. Nu till min fråga: räcker detta eller måste jag använda mig av något saneringsmedel?
-
Nu har mitt kar varit igång i ca 6 veckor. I karet är där 4 mjukakoraller, 1 anemon, 5 fisk, 12 Turbosniglar, 1 ermitkräfta.
-
Hej. eftersom jag aldrig behövt rengöra ett akvarium tidigare då jag alltid köpt begagnade akvarium är jag inte säker på hur man gör. har köpt ett clownhotell där all teknik är inbyggd. funderar på hur jag ska göra om utrustningen klarar av en rengöring med diskmedel samt en ordentlig sköljning. kan jag köra igång pumpar och skummare för att det ska bli ordentligt rent i alla fack och skrymslen? någon som har några bra råd och något att tänka på?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Misstänkte att fosfaten stuckit iväg igen eftersom min rutor började bli gröna snabbt och har börjat få lite bruna trådalger på stenarna. I Maj när jag kollade sist låg det på 0,08 och nu 0,36. Tänkte göra ett 40% vattenbyte och dra ner lite på matningen. Är det bäst att börja så? Eller ska man köra in det tunga artilleriet direkt? Kan det även hjälpa om skummaren drar luft utifrån? Har en lång luftslang som jag tidigare kört ut genom fönstret. Kör med Osmos
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu äntligen efter ett antal månader har jag kommit så långt att jag tänkt starta upp mitt eget kar. Jag har lite LS som ligger här och väntar på att hamna i karet men det växer lite blandade saker på dem. Och jag undrar vad man skall låta vara och vad man skall plocka bort? Newbie som man är så ha man dålig koll på vad saker heter och är. Först är det de vanliga gröna algerna som bildar ett ludd, de kan man kanske borsta bort så mycket som möjligt av. Röda kalalger... inte så mycket att göra åt Sen har jag gröna små "ärtor" som sitter på stenen, är de något bra eller skall de bort? Sist, det finns även röda smala trådar som hänger ut från stenen och förgrenar sig. Är det…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Efter att ha provat på saltvattenshobbyn i ca en månad med ett 128 liters var jag helt såld. Jag fattade med en gång att det jag ville ha i akvariet inte skulle få rum så öppnade sig möjligheten för mig att införskaffa ett större och här är jag nu och har äntligen nått den magiska tidpunkten då vattnet mognat i akvariet och jag har införskaffat ett litet startuppkit av levande varelser. Det här ska bli så kul! Här är några bilder på ett par invånare.
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Var och impulsköpte ett begagnat clownhotell för två veckor sedan, jag fick med levande sten och sand. Jag sköljde rent sanden med det lilla vatten som fanns kvar i akvariet och sedan stoppade jag i ls igen. Fyllde upp akvariet med gammalt vatten som levande stenen förvarats i under färden + nytt färdigblandat vatten som jag köpt. På levande stenen sitter det gröna alger som ser ut som små 10 mm långa hår, ska jag ta bort det eller låta det vara? Nu efter två veckor har det börjat komma bruna alger överallt och det är väl antagligen som i sötvatten såna som kommer vid nystart/omstart. Jag har köpt en refraktometer och ett osmosfilter. Nu ska jag beställa hem lite pro…
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej vet ej om jag posta i rätt tråd?! har ett juwel Lido 120 liters akvarium som jag tycker börjar bli trångt. har blivit erbjuden att byta det mot ett nytt juwel Lido 200liter och det ska stå på samma ställe i lägenheten. Hur tusan ska man bära sig åt att flytta över allt utan att allt dör ? Har en doris fisk och några clowner samt mest mjukkoraller. Blir det som en helt nystart igen ?? Dock så måste jag ju uppdatera belysningen också för att det ska funka funderar på köpa till en extra ljusramp så man har fyra lysrör t5 på 28 w st. Behöver hjälp hur man ska göra ?? tänkte så det inte blir jätte mycket alger som en nystart osv.
-
Hej Har precis vatt iväg och köpt en stjärnpolyp som satt fast på en liten "matta". Vilket håll ska den vara på? ena sidan är vit met prickar på och den andra lila. Mvh
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Kan man använda en retur pump till mer än en burk? Tanken jag har är att använda en större pump att driva retur vattnet från sumpen både till Displaykaret, refugiumet och senare en eventuell fragburk. (Tanken är att inte ha refugiumet under tanken som är vanligt.) Ska jag satsa på en retur av mindre storlek till respektive burk? Jag har mina funderingar runt en Tunze Master Electronic a 15.000 l/h eller en Laguna Powerjet Free-flow på 16.000 l/h. Hur är ljudnivån på dessa pumpar...alla tillverkare säger ju att just deras är svintysta och på forumen är vi inte bättre. Glad för tips!
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
vad heter färgen ni målar baksidan med? e det vanlig vattenbaserad??
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Jag bara måste ställa denna fråga. Om något har dött så händer vad, typ hög nitrit, luktat konstigt? //Jonas
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjenare. Ska snart starta upp mitt första kar och undrar hur ni brukar göra med död levande sten? Jag har beställt lite "död" levande sten, som jag ska köra in med massa vanlig LS. Den döda kanske utgör 30% utav total mängd. Hur brukar ni göra innan ni lägger ner den döda stenen? Brukar ni koka/tvätta? Lägga i blöt nån vecka först? /Per
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Jag hade förhögt fosfat i mitt clownhotell, och blev tipsad att använda Rowaphos (eller hur det nu stavas) Djuraffären här i stan sålde det i lösvikt och sa att man skulle ha det i en nylonstrumpa, så jag testade det, men hela vattnet i akvariet blev brunt och grumligt. Är det Rowaphos som färgar av sig i början? eller har jag gjort ett stort misstag och fått tag på en nylonstrumpa som färgar av sig? Nylonstrumpan färgade inte av sig när jag sköljde den innan användning. Snabb hjälp sökes. Nylonstrumpan har åkt upp igen ifrån akvariet, vågar jag sätta dit den igen? är det normalt med missfärgat vatten? Tack på förhand.