Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Guest Lazinko
    Started by Guest Lazinko,

Jag har kollat på saltvattenssidor och i butiker i över ett halvår och har fastnat för dessa fiskar: Forcipiger flavissimus, Gul Pincettfisk <span style="font-weight: bold;">Putsar räka</span><br style="font-weight: bold;"> <span style="font-weight: bold;">Dascyllus aruanus</span><br style="font-weight: bold;"> Hur är dessa i ett första akvarie? 160 liter. Behövs det extra grejjer mer än skummare, bra belysning, bra cirkulation till dessa arter? har läst att vissa skall ha UV-ljus o.sv. Behövs det till dessa? Tips om arterna? passar de ihop?

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by hippo,

jag har ingen osmo,så jag undrar om det funkar att koka påfyllningsvattnet.. e de någon som vet något om detta??

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by kallstrom_74,

sitter (som vanligt och funderar) att skaffa mig ett litet saltvatten kar..nano low tech..har sneglat på guppy hotellet, MEN det springer ju ÄNDÅ iväg lite i pris om man ska bygga om lysrörsrampen och dylikt så man hamnar på ca 2000 pix man kan ju hitta typ 100-200 liters kar med både lysrörsramp och pump för ca 1000 lappen..visst inte världens bästa..MEN kan man inte göra något för att komma billigt undan..kan man inte använda något befintligt filterfack i typ ett juwel eller något? förslag mottages tacksamt...har tittat på nano burk projekt där det allaredan FINNS filterkammre..har DU några förslag hur man skulle kunna göra med filter (vilket verkar vara det som verkar …

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by onky,

hejhej jag undrar vad för fiskar man kan ha till ett 60 liters akvarium? Och vad för koraller går bra till den storleken? Kan man ha någon sjöstjärna? I så fall vilken? tacksam för svar

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by slarvid,

kolla filmen! 23 minuter typ. I slutet snackar de filter. han svamlar något om att han har polyfilter och slipper då ha skummare. Jag har ju bara kört sötvatten så jag har aldrig hört talas om polyfilter. Nån som vet något?

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by hippo,

tripple buffer eller SeaBuffer. e det någon skillnad? måste någon av dom lösas ivatten?

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by Nille83,

Har haft min kirurg i snart 1 vecka. Han åker runt och "pickar" lite överallt i karet och speciellt älskar han picka på Turbosniglarnas skal. Men när jag slänger i mat bryr han inte sig. Matar med Artemia/Mysis/Formula 2/Flingor/Torkade alger. Någon som har en aning om vad problemet kan vara? Han verkar hungrig, men vill inte äta min mat

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by mattiasg1234,

tja ny här funderat på att försöka mej på ett budget akvarium till att börja med så lite tips vore kanon har ett juwel möbel akvarium på 150l har några powerheads som ligger m.m försökt läsa lite här men som sagt är ju helt ny på detta kan man använda orginal rampen och vad ska man köra med för rör till det ? och räcker det med en skummare och 2 kraftiga pumpar till att börja med + all kemi då som salt m.m ? tck för svar och idiot förklara mej inte =) så vore bra fall någon runt kalmar län pysslar med detta så man kan komma och kolla lite och ev köpa någon fisk m.m oskarshamn kalmar hultsfred åseda

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  9. Jag ska starta ett Aqua Medic Cubicus Reeftank 140l och funderar på vilken sand som är bäst, kan man köpa död sand och använda kultur istället för levande sand? Kan de finnas nåt liv i sanden på samma sätt som i LS eller är det mest bakterier? Sen undrar jag om man bör/måste använda epoxi för att bygga revet eller går det bra att stapla stenen? Jag har kul LED- belysning som går att styra med sunrisecontrol för att simulera gryning, molnrörelser, skymning och månljus, lite leksak. Sen undrar jag hur vanligt det är med ozon, jag ska ha det men tänker att det är precis som med UVC att det är bäst vänta till LS kommit igång? Ska beställa LS från Triton, kanske 12kg? Håller p…

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by DennisL,

Tja! Har haft mitt kar igång nu i ca 2mån, och det har funkat bra. Har för närvarande 2 clowner, 1dottyback, 5 blåbenade eremiter, sniglar och 2 eldräkor, en liten euphyllia, Acanthastrea samt en annan lps som jag inte vet namnet på. Nu har det ivf börjat komma lite gröna trådalger och jag funderar på att skaffa min kirurg. Jag kommer bara ha en och valet står mellan zebrasoma flavescens eller zebrasoma xanthurum. Mitt kar är på 360l och 120cm långt. Jag vill helst köpa en xanthurum, men är också införstådd med att karet är i minsta laget för en sådan, eller vad säger ni, kan det bli bra? Oavsett vilken jag köper, kan jag köpa en nu, eller borde jag vänta ett par mån…

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by Inboxen,

Jag planerar att börja med saltvatten efter en lång tid med sötvatten. Har kommit ganska långt i processen men stött på patrull i valet av akvarium. Det finns flera trådar om samma ämne men jag skulle tro det är aktuellt för flera som ska sätta igång. + och - med RSM 130: ++vanligt förekommande akvarium gör att det finns lösningar på de vanligaste problemen +hyfsat stort att starta med +hyfsat pris för ett startpaket --Alla verkar störa sig på skummarens ljudnivå och ljudet från fläktarna. Det är viktigt för mig att inte innemiljön förstörs av detta. Någon som vet någon zoobutik i Uppsala/Stockholm med ett RSM 130 igång så man kan lyssna? -Ett annat vanligt problem verkar…

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by geirbengtsson,

hej jag är helt färsk här och jag undrar om någon vet var jag kan köpa saltvattensakvarietboken mvh Geir Bengtsson

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  13. Hej allihop. Nu börjar det närma sig uppstart av 240L saltkar och jag skulle behöva tips på vilka tester som är bra att ha till hands såhär i början. Test för pH har jag förstått är mer eller mindre grundläggande (och naturligtvis för salthalten), och även tester för Nitrit och Nitrat? Men mer då? Kanske inte finns något enkelt svar på frågan... All hjälp uppskattas! //Nils

• Gilla
    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by Christern,

Håller på att projektera ett revakvarium. Kollade därför upp vattenkvaliteten där jag bor (Södermalm i Stockholm) som ser ut enl länken nedan. med sådana världen undrar jag om en osmosanläggning verkligen är nödvändig. Vad säger mer kunnigt folk? Duger detta att använda rakt av? http://www.stockholmvatten.se/Stockholmvatten/commondata/infomaterial/Vatten/Kvaldekl_Nor_2005_sv.pdf

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by Mandalina,

Hej! Jag har precis köpt mitt första akvarium, ett nano reef från Aquael på 49 liter. Jag är superny inom denna hobby, och har egentligen inte ens haft ett riktigt sötvattensakvarium. Har länge vart intresserad av just saltvatten, men har haft lite hamstrar och annat som tagit upp min tid och plats. Nu har jag dock vart husdjurslös ett tag och tänkte att det är perfekta tillfället att kunna starta denna hobby, superkul! Jag har läst en del här på forumet och även i en bok jag fått låna, tycker detta är superintressant och finns verkligen mycket att lära sig. Men nu kommer vi till mitt problem! Eftersom jag bor I en lägenhet på ca 20 kvadratmeter är…

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  16. Hejsan! Jag behöver hjälp! I kväll kände jag mig lite som killen i Sällskapsresan i skärgården. Ni vet han som står och försöker rycka igång sin utombordsmotor och till slut hämtas av psyket! Jag har äntligen fått hem mitt nya Percula 120 och idag var det meningen att jag skulle dra igång pumparna och skummaren. Det var inte så enkelt som jag trodde det skulle vara. Mitt problem är att det är förmycket vatten i det första facket som skummaren står i. Skummaren fungerar som den ska när jag testar den på framsidan i karet men när jag sätter ner den i skummarfacket så kommer den för djupt ner i vattnet och slutar suga luft. Jag har försökt att ändra vattennivån i kammaren me…

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by redrobjem,

Idag köpte jag putsarräkor och har sen länge planerat att ha en pistolräka till min Goby men nu såg jag på youtube att pikadollerna käkar putsarräkor?!? I affären snackade vi om att jag ska ha en pistol sen men dom sa inget om att dom käkar putsarräkor trots att dom är riktigt bra där har jag missat nått? Se länk för youtube klippet. http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?v=eKPrGxB1Kzc

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by zebbe1324,

Hej! tänkte höra om man kan ta ett sötvatten akvarium och göra det till salt ? Eller är det ett ämne som gör så att det inte går ? Eller funkar alla akvarium till allt, fogen är inte anpassad till salt m.m Vad funkar och inte funkar ? Med vänlig hälsning, Z:nöjd:

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  19. Såg en amerikansk videoguide kring val av olika koraller. Enligt denna var just mjukkoraller bra på att producera gifter så att aktivt kol bör användas. Gäller detta främst knappar eller bör även jag köra med det som har stjärnpolyper,rhodactis, och en läderkorall (djävulshand)? Jag kör än så länge med vattenbyte till mitt lowtech 100l enligt Lasses metod. Hur vet man om man behöver köra med kol eller inte? Visar korallerna tecken på detta?

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by Bjerlk_Ferlock,

Ojojoj... Efter en rengöring idag hittade jag en massa intressanta slempluppar under en ganska stor sten. Det är ett 20 tal minst. Och har ett hölje som går söndeer vid beröring och en vätska kommer ut... Har ingen aning om vad det är. Ligger just nu utanför akvariet i en balja i väntan på svar från er om det är gott eller ont.. Tacksam för svar... Bifogar en bild så ni kanske ser nått... Kimmo Mäkelä Östersund

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by Andy,

Har precis fyllt mitt kar med sötvatten för en test innan jag fyller det med saltvatten och grejer. Till min stora förvåning märkte jag att golvet i lägenheten sviktar, så pass att vattenytan rör sig. Dock står akvariet i sig själv stadigt men undrar om detta kan påverka fogarana i karet med tanke på vattenrörelserna?? Har ett 300L MP akvarie. Någon som har samma dilemma??

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by Mattias Malmö,

Jaha - så var nytt köksbord på plats och lite ommöblerande avklarat. Innebär att jag nog köper ett Red Sea Max snart - kanske slutet av januari/början av februari. Efter att ha läst på en del så har jag följande plan i grova drag - väldigt grova eftersom jag säkert kommer att få nya idéer och ny information under resans gång så att säga. Med "start" menar jag nu inte från dag 1 naturligtvis, utan bara det att jag funderat lite mer på kanske det som ska hända de första 6-12 månaderna. Koraller: Start - först tänkte jag skaffa lite skivanemoner och knappar och kanske nån annan mjukkorall som uppfyller de allmänt lämpliga kriterierna (min plånbok, min kunskapsnivå för tillfä…

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Ricke,

Hej Undrar om det finns någon som kan ge mig några tips på vad jag ska tänka på. Ska starta ett kar på 170L med skummare o pumpar o dubbel lysrörsramp. behöver jag några mer tillbehör förutom levande sten? Vad kan man ha där i som inte dör direkt. Mvh//Ricke

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by nelson,

Hejsan! Har nu flyttat över stenen från mina andra kar till mitt huvudkar och varit där en vecka. Gjorde test på mina vattenvärden idag, undrar om ni tycker att det är ok att köpa några testpiloter? Ca 245 ( har inte fått igång kalkreaktorn ännu) Nitrate 10-15 Magnesium 900ppm Ph 7,7-8 Silicat 0,25-0,5 Fosfat 0-0,03 Nitrit 0 Iodine 0,01-0,02 Märke på testerna är salifert om någon undrar. Mvh Nelson

25. Started by Tobbz,

Hej på er, avvecklar mitt 540 liters sötvatten med Malawis för ett jubel 260 L saltvatten. får över ett Eheim 2075 ytterfilter som är nytt, och då var frågan om man kan köra detta filter såhär: insug och utblås blir i sumpen. Min tanke var att det kommer ta bort en del små partiklar samt att den biologiska reningen blir bättre? Och även att jag kan ha mitt uvc filter kopplat till detta ytterfilter. Vad tror ni, bra eller dålig ide ?

• 9 svar
    • 1,3k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.