Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by SeanD,

tjena har haft mitt första kar nu i 3 månader och har en fråga till alla erfarna... köpte 40 kg ls o undrar hur jag bör göra, har ca 50 kg i mitt kar just nu mem vill ha dit 40 till, hur tycker ni att man ska gå till väga. stenen har fraktats från umeå o har varit packad i 3 dagar,kan man bara skölja o lägga i stenen eller? mvh jonny

2. Started by jamba,

Hejsan ja heter Jimmy och har funderingar om att starta ett saltvattensakvarie efter en resa ja ska göra i slutet på juli, men de vorde ju bra att skaffa lite info innan. Jag hade tidigare kollat in elos men dom verkade ju vara sjukt dyra så om ja skulle fixa ett rio 300 istället (en vägg som mäter 120 cm från väggen till gaveln) verkar ju redan vara mönsterpassat. nu till frågorna: 1: hur mycke väger ett sånt akvarie? jag bor i en lägenhet men en av sveriges sämsta trappuppgångar och ja årkar inte hur mycke som heslt? 2: får skummaren plats i filtersystemet eller måste jag göra en ombyggnad? 3: hur kommer ljuset räcka till om ja fixar en ramp till så ja har 4*54w eller…

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  3. Started by Gandson,

Någon som vet vad de gröna "pinnarna" är eller kan bli för något?

• 6 svar
    • 1k visningar
  4. Started by jörgen holmgren,

Hej Har funderingar på starta upp saltvatten på mitt lido 120 l har några frågor Hur är nya Juwel Skummare 3.1? Fungera det att ha två st Tunze 6020? Vad gör man med filtret som sitter i, ska man använda det eller ta bort det?

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  5. Started by hultanhasek,

Jag funderar på att starta upp ett mindre saltvattenskar.... 150-200l. Jag är väl bevandrad vad gäller sötvattensakvarium och dess teknik. Verkar vara mycket mer att tänka på när det gäller saltvatten. Räcker det med ett innefilter (filterpatron och ett aquaclear 802 1500l/h) Skummare Aqua Medic Miniflotor med pump (det står att man ska ha en luftpump på 200l/h.... blir det bättre om man har mer...tex en till aquaclear 802 1500l/h) eller blir det för mycket? Doppvärmare vanliga t-8 rör tex. marine-glo har tänkt hålla ett par mindre fiskar 5-6 st. någon räka kanse. inga koraller (till att börja med) Är det nödvändigt med osmosvatten? Ytavrinning.

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  6. Started by slarvid,

Tja! Funderar på att starta mitt första salt. Ska ha det i hallen. Lösningen blir nog att limma själv eller beställa ett. Djupet får inte va över 35cm. gärna någen cm mindre. För att kompensera tänkte jag skaffa ett högre. Hur funkar typ ett kar som är närmare en meter högt? ljus och så.

• 6 svar
    • 831 visningar
  7. Started by yjoda,

Då va man äntligen igång med första saltkaret. Valet blev ett feraplast cayman 110 som ligger på 230 liter. Tekniken i karet är en bluskimmer 250, bluwave 07 pump med filtermatta biobollar, biopellets och doppvärmare. Sen har vi belysningen som består av 2st t5 rör. I dagsläget får tekniken räcka. Men jag har teknik liggandes såsom deltec apf 600 skummare. tunze 2x 6055 och 7095 sen uv och fosfat filter. Planen är att lägga till en sump i skåpet och ha all teknik i sumpen så att man får bort allt från huvudkaret men funderar fortfarnde på hur jag ska lösa ytavrinningen. Att sätta på en skimbox känns lite riskabelt eftersom dom kan tappa suget och då svämma över. så min ta…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by Timpin,

Ska snart starta upp ett 118L kar och skulle vilja ha någon/några anemoner till mina clowner. Blir förmodligen några ocellaris eller percula. Hur gör jag bäst för att förbereda mig för en anemon passande till fiskarna nämnda ovan och vad är de stora varningarna? Hur länge bör man köra akvariet för att kunna ta in en anemon om det ens går i ett kar av denna storlek? Om det inte lämpar sig med anemon för en så pass oerfaren akvarist som jag, finns det några bra "substitut" som kan verka som hem åt fiskarna och utseendemässigt påminna om en anemon? Tacksam för all hjälp jag kan få, skulle verkligen vilja ha en anemon!

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Reryd,

Vilket salt tycker ni är bäst och varför? Har äntligen fått hem mitt rsm 250c och nu ska jag beställa resten så jag kan få igång det! Hört olika om salt sorter men ni som provat fler märken va säger ni?

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,5k visningar
  10. Started by Vidofner,

Är dessa Glasrosor? Haft dem länge men avfärdat att det skulle vara Glasrosor pga att dem hela tiden varit så små (under 1cm). Ena bilden är på något som skiljer sig från resten. Är det också en Glasros eller något annat? Vill gärna ha tips på hur jag bekämpar detta ifall ni tror det är Glasrosor. De är ju väldigt små och väldigt många så att jaga efter dem med kokande vatten eller citronsyra känns inte som en genomförbar lösning. Funderar på fjärils- eller filfisk eller att helt enkelt slänga all levande sten på den revö dem växer på och bygga upp min ena revö på nytt. Vill absolut inte behöva göra det senare alternativet eftersom jag inte tror jag kan få tag på levande…

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  11. Started by Rulle,

Hej Har ett 100 liters skräpandes i mitt förråd och tänkte dra igång ett lågbudget-projekt till min dotter. <UL> 15 kg sten 2000 l/h cirkulation (2 x maxijet) 2*18 w lysrör (10000k + actinic) INGEN SKUMMARE (byter 10 L i veckan istället) 2ocellaris (Nemo är min dotters idol), en liten goby samt några eremiter. Eventuellt några skivanemoner. Pappa sköter all matning. Har ingen erfarenhet att köra utan skummare samt MH så jag undrar omovanstående projektkommer att funka eller om det kommer att falera efter ett par månader. Mvh/Rolle

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  12. Started by Batty,

En clown va borta i morse, förmodligen död mätte nu när jag kom hem, 0 i nitrit, men nitratet var över 10. Skall göra vattenbyte nu kommer det att hjälpa? eller va finns det annars för lösningar? va det de som tog kål på clownen?

13. Started by Turbosnigel,

Såg denna krabat i karet idag och vart lite fundersam vad det kan vara. Någon som har koll?

• 6 svar
    • 924 visningar
  14. Started by cutekid,

Halloj på er! Tack för ett klockrent forum. Jag är ganska ny i gamet men har blivit mer och mer intresserad av salt. Jag har precis fott extrajobb på zoogigantens sötvattensavdelning som är min största hobby. Men när man är ute i affären sneglar man ju mer och mer på saltvatten. Till saken: Jag funderar av utrymmesjäl på att köpa ett litet nanokar och jag undrar om vart man kan få tag i det billgast? Några tips och ideer på vilka märken som är bäst? Mvh

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  15. Started by mano,

Kanske en dum fråga (ställer den ju i "Mitt första akvarium") men bör man koppa in LS? Det är ju trots allt liv i den.

• 6 svar
    • 1k visningar
  16. Started by Magnus Hörkeby,

Upptäckte till min förvåning två stora kolsvarta nakensnäckor ca 5 cm i mitt nyinköpta beg akvarium kan det vara Stomatella? Om så är dom verkligen så goda innevånare som mina googleträffar vill påskina?

17. Started by centin,

Köpte ett 160l akvarium igår som jag nu jobbar på att få iordning. Startar denna tråd för att skriva av mig så frun får lugn och ro ;-) Försöker dock få med henne i projektet då det skulle göra vissa saker lättare.. nåja man kan bara försöka. Men även för att kunna fråga och bolla ideer om någon läser förstås.. Detta blir inget snabbt projekt utan köper in utrustning allteftersom det jag söker blir tillgängligt för rätt pris. Det jag tänkt göra: -Möbeln skall målas svart -Lås monterades idag på möbeln för att hålla klåfingrit barn borta. -Kalkrester skall tas bort med Sera PH minus när jag väl hittat butik som säljer det. Har tänkt köpa sump från Bromma Zoo som skall stå …

• 6 svar
    • 998 visningar
  18. Started by Hampus86,

hejsan! har precis skaffat ett välskött begagnat saltvattensakvarium på 200 L. kopierar in annonstexten för att ge en bild av vad som finns i karet: Cirk pump = 1st Seio 530 Cirk pump = 1st Seio 320 Skummare = Jad WG 428 (intern i sumpen) Automatisk vatten påfyllare Overflow box för ytavrinning LS = cirka 25 kilo Belysning = GLO 2x24 eller så kan du få med en Halogen lampa på 250w med 2st T5, rör istället för GLO rampen Doppvärmare Automat matare för torr foder Levande 1st Nemateleotris Decora 1st Archaster angulatus 1st Putsar räka 1st Bandkorall räka Ett gäng snäckor 1st Sacrophyton samt lite andra koraller Har tänkt ta det låångsamt, så allt stabiliseras. nitrit ja, me…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Alfredsson,

Jag hittade ingen annan tråd som berör ämnet "ny medlem" så jag presenterar mig lite kort här i den här avdelningen. Hej!!! Mitt namn är Tommy, 31år och nybliven saltkars ägare. Karet i fråga är ett AN Evolution 37L, vunnet på tradera för en vecka sedan för den blyga summan av 399:- sedan tidigare driver jag ett Centralamerikanskt ciklid akvarium 180L. har pysslat med sötvatten sedan barnsben. Tanken är att jag lite lätt skall börja med saltvatten i 37:an för att sedan, säg om ett år uppgradera 180an till salt. jag har inga direkta frågor ännu då jag läst här på forumet i två veckors tid nu. köpte även på mig salt och mätare och tester igår så jag har allt jag behöver för…

• 6 svar
    • 699 visningar
  20. Started by VivaLaAdam,

Hej! Det är så att jag skaffade mig en goby i form av Amblyeleotris randalli och en pistolräka i form av Alpheus randalli, de har nu gått i mitt akvarium i 10 dagar men de har inte hittat varandra ännu. Räkan var ingen jätte men jag hör den dagligen (framförallt på natten) så jag vet att den finns där i nånstans. Jag har inte sett den på en vecka nu, men som sagt vet jag att den lever eftersom jag hör den. Gobyn är ute hela tiden, och jösses vad vacker den är! Min fråga till er som besitter på G+PR symbios hur länge det tog innan era kryp fann varandra? Jag vet om att det är högst inviduellt från individ till individ. Jag gjorde så att jag la i båda samtidigt bredvid vara…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by Jeppe83,

Hej! Håller på att starta upp ett 180L kar. Är inne på 6 dagen nu och mitt KH ligger utanför skalan på testerna. Och nu vill redsea att jag ska ligga på 8,4 dKH enligt deras startkorten Men de står ingenstans HUR jag ska få ner det till 8,4. Tycker deras beskrivningar är så där.

• 6 svar
    • 547 visningar
  22. Started by Kimpos,

Jag kollar på att skaffa ett red sea reefer i storleken 350-450. Jag har tänkt att köra ganska lowtech men skulle behöva tips på lämplig utrustning. Både vad jag måste ha och vad som är bra att ha men inget krav. Vilket märke på skummare rekommenderas? Storlek? Annat att tänka på för just red sea-akvarier?

23. Hej Jag är helt grön inom saltvatten akvarium men tänkte starta upp ett under nästa år. Jag hade tänkt mig ett Juwel rio 240L. Har även sett att Juwel har skummare till deras kar, är detta nått att lägga pengar på? Vad är fördelen med att ha skummare under karet? Jag har sett på nätet att man kan har skummare i akvariet och under. Mvh Pelle

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by slarvid,

kolla filmen! 23 minuter typ. I slutet snackar de filter. han svamlar något om att han har polyfilter och slipper då ha skummare. Jag har ju bara kört sötvatten så jag har aldrig hört talas om polyfilter. Nån som vet något?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by jacs,

Hej, Använder salifers no2 test som visar inget utslag men använder Tetras No3 test som visar typ 50-100mg/l, är tetras test skit sas? 54L akvarium med endast sand och korallsten som varit igång i säkert en 2 månader nu och börjar få en massa cyanoalger (gröna med luftbubblor i) eller är det fosfaten som är för låg? //Jonas

• 6 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.