Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by krilleman,

32 liters nano https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56909-Mitt-F%F6rsta-nano-kar-n%F6jd-18-%E5ring-) bytte vatten i går som var 3 dagar gammalt! hade haft i 15 ml denitrol i ungefär 8 liter vatten. efter det har i snigel dött 2 är nära på att stryka med och mina koraller slår ej ut! la i 10-15 gram aktivt kol nu! vad ska jag göra? släcka helt ge mer ljus? bild kommer snart och värden

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by mrnorton,

Hej! Jag har ett Juwel 420L och undrar hur stor kapacitet jag behöver på pumpen är det att föredra ytter / inner pump? En eller flera? Tips på någon bra pump. Vilken slags skummare rekomenderar ni? Osäker på det här med sump om jag ska ha det eller ej. Övriga tips motages tacksamt. //Peter

• 2 svar
    • 653 visningar
  3. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Det ser ut som att min clown är svullen vid övre mungipan och öppnar och stänger munnen hela tiden det har varit så i typ 1 vecka Är det bara att han växer eller är det något annat?

• 10 svar
    • 1,4k visningar
  4. Started by Kimozabe,

Så, Då börjar planeringen av ett nytt akvarium. Lyckas jag få viktiga tekniska bitar på plats så kommer det att stå ett i vardagsrummet nästa sommar (en del att fixa innan). Grannen byter förråd med mig i källaren så jag kommer att stämpa upp golvet och även kapa parkett, furugolv och reglar så jag kommer ner på betongen med ställningen. Nu till frågan: Fick rådet att tänka 2 gånger innan jag skaffade ett kar som är 70cm brett och 80cm högt då det blir skit att komma åt. Tänkte att måtten kommer vara, l*b*h i cm: 220-230*60-70*60-80 Vad säger ni som har erfarenhet? Mvh Kim

• Gilla
    • 5 svar
    • 868 visningar
  5. Started by Joaina82,

Jag har bestämt mig för att bygga eget.. har letat länge och väl efter snygga möbler men det finns inget! Jag har en ganska klar idé om hur jag ska gå tillväga. Men jag har en fundering över toppskivan. Om jag lägger på en skiva som väger 25 kilo, försämras eller förbättras hållbarheten då? Vad är bäst?

• 4 svar
    • 565 visningar
  6. Started by webdiddy,

Jag har en liten fråga ang fryst artemia. I mitt kar har jag ett gäng mjukisar, två räkor, 3 snäckor, och två clowner. När jag köpte första clownen sa de i butiken att jag kunde mata den med pellets, det gick inte tyvärr. Försökte en massa gånger och den åt inte, krossade jag en pytte pellet i små bitar kanske den år 10% av en pellet, clownen har smalnat en del då den inte år riktigt på över en vecka. Jag fick tips av flera att prova att ge den fryst artemia, det gjorde jag igår och då åt den, även den nya clownen äter det utan problem. Nu till frågan, hur mycket ska jag mata? Vet att fryst artemia inte är lika proteinrikt som tex pellets men …

• Gilla
    • 4 svar
    • 2k visningar
  7. Started by Edman,

Efter att ha kört malawi i en massa år så tänkte jag bli återfallsakvarist. Men det är ju halvtrist att falla in i samma spår som då, man borde utvecklas lite tycker jag, därav kommer några frågor från en fullkomlig nybörjare. Nån som sett eller kan kika på specen av detta startkit för saltvatten: https://eheim.com/en_GB/aquatics/aquariums/starter-kits-marine-water/aquastar-marine/aquastar-63-marine Min tanke är att börja smått med ett sånt här på köksbänken, och slår det väl ut så kan det bli ett fullvuxet i vardagsrummet sedan. Dessa går att beställa från tyskland, men jag har inte hittat någon svensk butik som har dem ännu.

• 4 svar
    • 1k visningar
  8. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa Håller på att starta upp ett söt vatten akvarie till grabben mitt gamla salt kar Och funderar på om jag kan ha den gamla skummaren där i för att slippa hinnan som blir på ytan????

• 2 svar
    • 937 visningar
  9. Started by the rookie,

FÅr mitt nya akvarium på torsdag ...SUUUUUPERFETT måtten 120x60x75 ska bli helt underbart ...enda problemet är att jag har ett 450 som står och tuggar =/ men men ...får ta hem ett antal 50 L hinkar och ösa vatten ...hoppas bara på att vattnet inte ändras så mycket i värdena ... Sumpen blir på 240 L mumsfillibabba =)

• 124 svar
    • 13k visningar
  10. Started by berettaq,

jag undrar hur farligt är aluminium i akvariet . jag har ett filter nät som är svårt att ta bort . jag byter 15 % av vattnet i veckan .

• 0 svar
    • 775 visningar
  11. Hej Har under det senaste året brottats med olika bekymmer. Det första som drabbade mig just efter jag startat igång mitt saltvattensakvarium var att den jag skulle dela min lägenhet med lämnade de planerna och flyttade till Luleå. (betydligt dyrare bo i en fin lägenhet själv än att dela allt med någon). Den andra delen var att jag blev nedsatt på halvtid och förlorade en hel del i inkomst. Men jag försökte iaf att styra upp akvariet och körde på och höll tummarna. Nu känner jag dock att mitt akvarie inte är hållbart i längden. Man kan säga att jag gapade för stort och ambitiöst. Hade jag haft obegränsat med pengar, tid och hjälp hade det kanske varit annars, men nu är in…

• 45 svar
    • 6,7k visningar
  12. Hej tänkte köpa något av dessa, skiljer inte mkt i pris, men vilket är bäst? någon som vet ,tips? aqua medic info : The aquarium is a 55 cm cube with a water height of 47 cm and a volume of c. 140l (c. 35 gal). The overall height including the stand but excluding the lighting is 127 cm. Chromis comes complete with: - cabinet: in laminated board for self assembly. - filtration: Biostar Flotor compact external filter system with biorotor and power protein skimmer. - mechanical filter: PF 1000 Power Filter for water movement and additional mechanical filtration - lighting: Ocean Light 150 luminaire complete with one 150 W aqualine 10000 13000°K metal halide lamp RSM är det…

• 4 svar
    • 907 visningar
  13. Started by AlexanderClown58l,

Halloj, mätte mitt pH-värde idag och det stod på 7,2, skulle behöva lite bra tips på att höjja pH-värdet:) Just nu har jag bara 3 turbosniglar och 2 eremiter i karet som går runt o städar lite alger, men kan ett för lågt pH-värde vara skadligt för fiskarna som senare ska flytta in? tacksam för svar!

• 3 svar
    • 729 visningar
  14. Started by beatrixx,

Jag har ett clownhotell på 58l och nu har skummaren slutat fungera. bör jag försöka laga den eller kan man köra utan skummare?? nått spec man ska tänka på om man inte kör med skummare??

• 2 svar
    • 719 visningar
  15. Started by abrakadabrafem,

Hejsan allihopa! Jag har ett 200L akvarium som jag precis städat ur. Nu är jag otroligt sugen på salttvatten. Men ekonomin tillåter inte ett inköp av levandesten för typ 3000kr på en gång. Jag har skaffat mig det mesta. Typ; Pumpar, ytterfilter, skummare, levandesand, salt, tester och saltmätare. Men jag har bara akvariets originalljus än så länge och ingen levandesten. Skulle jag kunna fylla akvariet enligt konstens alla regler, lägga i levandesanden och typ 5-10 kilo levandesten för att sedan komplettera med mer levandesten och ljus efterhand? Eller kommer det skita sig totalt med nitrithalter och annat? Borde jag vänta tills jag har ordentligt med ljus och typ mins…

• 5 svar
    • 1k visningar
  16. Started by Notna,

Tjena, undrar va som är bäst med tider för ljuset? Vilken tid som är bra att slå på och av? även om Moonlight är det så att den ska va tänd när ljuset är släkt eller e de bara några timmar efter/före? Mvh Anton

• 5 svar
    • 937 visningar
  17. Started by droopy,

Hej, jag var bortrest i några månader och min sambo fixade inte att ta hand om de levande. så vi bestämde oss för att sälja av de flästa invånarna. Nu är då mina frågor. 1. Den levande stenen som jag har kvar, hur tar jag lättast död på allt så att jag kan använda den igen utan att de skitar ner vattnet. 2. Hur bör jag göra ren all den gamla tekniken? från eventuella gamla bakterier och oönskade sjukdomar? 3. Rekommendation på uppstart? /då jag köpte karet komplett har jag inte vart med om det från början. köpte med vatten och allt.

• 16 svar
    • 1,7k visningar
  18. Started by Aquaguy,

Har lite frågor går det att köra alla sorters grus i ett saltvattens akvarium? Vad är att rekomendera levandesand eller grus?

• 4 svar
    • 658 visningar
  19. Started by Nille83,

Vad jag läst till mig ska man blanda saltet och vattnet dagen innan. Men vad blandar ni detta i? 250 spannar? eller hur gör ni? Bor i lägenhet så kan inte ha en gigantisk tunna.

• 29 svar
    • 28,5k visningar
  20. Started by Boerboele,

Hej! Är helt ny här och inom salt. Har satt igång en bräckvattensburk och tänkte öka salthalten och akvariestorleken (54 l -> 112 l -> 600 l) alltefter fiskarna växer (en grön kulfisk, två månfiskar) för att övergå helt till salt i slutändan. Just nu är salthalten på ca 1.017 och jag undrar när jag skulle kunna börja stoppa i levande sten i akvariet? Tanken är att göra det samtidigt som jag byter storlek till 112 l. Mvh Helena

• 2 svar
    • 708 visningar
  21. Hej allihop mina saltvattensvänner! Detta med saltvatten är ju så otroligt kul. Jag har inte varit igång så jättelänge, max 3-4 månader från mitt första nano och nu har jag redan 3 akvarium (skyndar långsamt...) Varav 2 är fyllda och 1 väntar på att fyllas (måste renovera vardagsrummet först, dumt att fylla det innan ) Mitt första akvarium som jag skaffade för några månader sen huserar följande: Akvariumet är ett Nano på 30 liter, som behöver ombesörjas ganska mycket pga den ringa storleken dock ligger värderna (iaf de som jag mätt, bra) i denna gjorde jag ett första försök till aquascaping, Bilder kommer, ta hänsyn till att det är mitt första akvarium 2 st Amphiprion o…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Miss C,

Hej! jag har haft mina t5 lysrör i ca 1,5 år nu och nu undrar jag hur mycket effekt de tappar på den tiden? Vet att någon handlare sagt att man ska byta varje år. Gör ni det och märker ni isf stor skillnad? Börjar även så smått fundera på att byta ut t5orna mot någon led lösning. Någon som har något bra tips till ett Rio 180? /Camilla

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  23. Started by Xanrag,

Jag har blodröda partier på några av mina levande stenar, är det någon sorts alg? Är det sniglar och ermiter som gäller eller behöver man något annat? Det är inte slemmigt alltså utan det verkar mer som missfärgning på stenen..Ingen direkt tjocklek på det.

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  24. Hej, har startat upp mitt 80l aquamedic saltvattenakvarium för dryga 6 veckor sen och igår införskaffade jag det första fiskarna(2 clowner och en putsarräka), har sen tidigare 5 turbosniglar och 2st eremiter som verkar mått bra. idag vaknade jag och då låg räkan stendöd på bottnen och ca 6 timmar senare även 1 av clownfiskarna, den andra härjar runt i ett och samma hört hela tiden men detta kanske är normalt? Jag undrar i alla fall vad detta tragiska kan bero på? Har kollat alla vattenvärden regelbundet och de har varit ganska stabila men Ca, Mg och salt har vart lite låga en tid, kollade en sista gång igår innan jag åkte till zoobutiken, såg fortfarande ut at vara sa…

• Gilla
    • 29 svar
    • 5,7k visningar
  25. Started by Pasaputte,

Hej experter jag var hos en kollega som har Malawi och han har byggt grottor och stenar med Bostik cement/fog , hans kar har varit i drift minst ett år med denna cement och det fungera bra, inga problem. tror ni det går att använda den på våra saltvatten ? jag läste säkerhet blad men det finns inget som tyder på nåt farligt annat än bara PH höjning. Cementet är Portland cement/fog. vad tror ni , ska men testa bygga nåt litet? eller om nån har använt sånt. bifogar säkerhetsdatabladet så ni ser spec. MVH Sds_1895_S.pdf

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.