Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Axxe,

Japp då har mitt livs första saltvattenäventyr börjat på riktigt, kört in levande sand och stenar ordentligt, bra vattenvärden. Nu börjar det bli dags att populera karet, eftersom det endast är 20l så är en kombination av roliga arter som samtidigt agerar städpatrull önskvärt eftersom jag förstått att det inte går att ha hur fullt så många arter i sådan liten miljö. Kommer ej ha någon fisk i detta pyttekar. Min första skiss är någon typ turbosnäcka och en vacker räka (ni får gärna kommentera vilka som lämpar sig bra och inte) Vad har ni för förslag?

• 5 svar
    • 890 visningar
  2. Started by POB,

Ny med saltvatten. Vad är det för vitt ludd?

• 5 svar
    • 778 visningar
  3. Started by imre,

hej! har en 80liters nano kar (5mån gammal) som ska flyttas över till reefer 350. har ungrfär 9-10kilo i nano men jag skulle vilja ta tid på mig och göra helt annan scape från början till nya karet av marco rocks. skulle man kunna lägga allt levande sten i sumpen för att behålla bra bakterier? eller ska man ha det i display blandat med marco rocks?

4. Started by wizz,

Japp nu börjar man närma sig semester och jag skall ut och resa.. Så då har jag några frågor. En vän till oss skall se till mina 2 akvarium.. men är mest orolig för salt karet. Med tanken på att jag tänkte byta ut ca:50% av vattnet innan jag åker så kan det stå sig ett tag men sedan har vi avdunstningen. kan jag blanda färdigt vatten och ställa undan som hon kan fylla på med ? och hur skall jag förvara vattnet? Matningen har jag ordnat så att det är portionerat hur mycket som skall delas ut. sedan sitter det timer på ljuset men hur moddar jag monlight ljuset så att jag kan ha det på en separat timer ? vad mer har jag glömt? skall vara borta ca:5 veckor och dyka lite…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by OskarW,

Eftersom att det blev mycket annat prat i Teds tråd på startar jag upp en med samma koncept fast kanske lite mer "regler" runt det. Här kan man skriva recensioner om Kompletta paket ELLER ett paket som är nybörjarvänligt men man själv satt ihop. Tex 54 liters akvarium, ramp från aquastyle, Rio nanoskummare etc. Akvarierna som recenseras här ska inte vara för mycket krångel med modifieringar som är för Hightech för en nybörjare! För att skriva en recension om ett kar borde man självt ha ägt det eftersom att andrahand information inte alltid är lika korrekt som förstahands. man borde även ha ägt paketet en längre tid... Detta ska recensionen helst innehålla: 1. Komponenter,…

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by hippo,

kan någon förklara vad ett plenum är och hur det funkar?

• 5 svar
    • 966 visningar
  7. Started by magnus1982,

Hejsan allihop! Nu hade jag tänkt starta ett akvarium på 54 liter. Jag är nybörjare och jag vet att små akvarium kan vara svårare men jag är villig att ge det en chans och behöver därför all hjälp jag kan få har satt igång karet och fyllt på med sand osv. salthalten är okej. har lagt i lite levande sten, ca 1.5 kg för att komma igång sen får man se var det slutar. har nu lite frågor. vad kommer härnäst? vilka tester ska göras? finns det någons speciell gräns för hur mycket levande sten jag måste ha? måste jag ha den i alltid? personligén tycker jag dem är rätt coola när kan koraller läggas i? när kan fiskar läggas i? frågar min lokala zoo affär hela tiden men frågorn…

8. Started by Gnarkill,

Tja är det någon som vet hur man kommer åt fläktarna i Rsm locket? dom låter illa å behöver bytas/rengöras

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Hedlurd,

Hej hur pass tjock behöver en plxiglasskiva till ytavringingen vara? har tidigare övervägt glas, men då jag vill ha den ljusblå. Är plexi de enda allternativet. följdfrågan blir då, vilket sorts lim är att föredra? hemkok på aceton och små bitar, enbart silicon? mvh Robin

• 5 svar
    • 990 visningar
  10. Hej! Hoppas att det här hamnar i rätt forumdel.. Jag har än en gång kommit i tankar att starta med salt och har lite funderinga. Ett par direkta frågor men mest egna tankar och funderingar som jag vill få ut. Men börjar med liiite bakgrund iallafall. Jag har alltid velat ha ett eget litet rev men nöjde mig med ett sötvattenskar som jag startade upp för ett par år sedan. Dock har jag utövat denna hobby oerhört passivt senaste året då jag tappade motivationen och intresset för det av olika anledningar. För lite mindre än ett år sedan började jag drömma om ett revkar igen och började läsa om det. Läste igenom massor med trådar och artiklar här på SG och lite andra sidor …

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by Kajjan,

Hallå! Jag köpte en tid tillbaka silikon på hornbach, googlade lite snabbt medans i affären och såg a Sikasil-E svart fungerar så fint. Limmade några bitar i den blivande sumpen igår och skulle ta ett par till idag men fick för mig att dubbelkolla silikonet, varför inte liksom. Nu visar det ju sig att Sika gjort en ändring i sitt silikon -11 någon gång och det svarta numera innehåller antimögelmedel. Så till frågan, hur farligt är det? Kan jag silikona över de bitar jag har gjort och ta resten med ett godkänt silikon, eller ska jag riva ut allt och börja om då det är tokgiftigt? Kan tillägga att jag räknar med att få riva ut allt, men ville kolla med er först så jag inte …

• 5 svar
    • 2k visningar
  12. Started by jezzka,

Vi ska skaffa ett 500 liters akvarium och undrar vilka produkter man behöver så som skummare, filter, cirkulations pump, ljusramp, doppvärmare m.m Skulle vara väldigt tacksam för massa förslag

• 5 svar
    • 627 visningar
  13. Started by hbmannen,

sitter å funderar på om man inte kan använda cirkpumpar avsedda för värmepannar. dom pumpar ju så in i h-vete. eller varför inte ta gammla pool pumpen? ja har en jetstream som pumpar 49tusen liter i minuten. borde ju blåsa bort karet

14. Started by Håkan Fromell,

Har en fundering ang. att använda ett Lido200 som saltvattensakvarium. Om man väljer att behålla innerfiltret och köra med en invändig skummare, vad är lämpligt att använda för media i filtret? Har läst om bl.a. Kross från levande sten? Tips tas gärna emot.

• 5 svar
    • 959 visningar
  15. Started by Stoffo,

Hejsan! helt ny på sidan! Jag har tänkt skaffa ett stort saltvatten akvarie runt 1000-1500l, och jag tänkte ni här på forumet måste ju veta om någon, vart man kan få tag i ett sånt billigt och bra Finns det någon hemsida som säljer allt man behöver för ett saltvatten akvarirum. Tack för svar!

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  16. Started by patrikk,

Tjena gott folk, För vill jag säga att reeflex är mycket bra samt detta forumet så klart Något som jag har undrar länge ang. vad som står på reeflex är vatten mängden för alla dess olika arter. För mig går det inte ihop med Akvariestorleken som står som "krav" eller riktlinje. tex. något så vanligt som ocellaris bör ha 200 liter vatten men det finns massor av folk som har dem i mindre. Så min fråga är nu om man går efter de siffror som står på reeflex vad är spannet egentligen? vad är egentligen minsta storlek på akvariet för resp art? Visst det har med gömställen och upplägget av sten etc att göra också. men finns det inte bättre siffror än det som på reeflex?

• 5 svar
    • 927 visningar
  17. Started by hippo,

sitter här med en burk TMbio-calcium men fattar inte ett dugg av vad det står på burken. är det någon som vet hur mycket och hur ofta man doserar? kan man strö det direkt i sumpen eller måste man blanda det med vatten först? vad har det för inverkan på KH och PH?

18. Started by saltisen,

Hej alla glada.. då var det dax att starta ett saltis akvarium, kommer att fösöka att hålla denna tråden färsk med inköp samt lite bilder.. Jag kan börja med att jag hämtar mitt akvarium på fredag "spännande" ett 200l aqua el var det någon som sa att det hette :=) säljaren bjuder mig samt på 10kg kalkkross, är det att rekomendera eller vad tycker ni?? Har fått lite indikationer på att man kunde blanda korall sand o lite större sand. kan det vara en bra lösning,? Min tanke är att starta akvariumet på lördag med en mindre skummare som jag ska uppdatera när jag stoppar i fiskarna(ekonomisk anledning) :=), samt en korallia 2 streamer. väntar en månad sen köper jag ls samt e…

• 5 svar
    • 1k visningar
  19. Started by taspan78,

Vilken doseringspumpa skulle ni rekommendera !? Finns någon speciell pumpa som är Värd att köpa tycker ni? Tack på förhand Tas Sent from my iPhone using Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 827 visningar
  20. Started by havre,

Hejsan! Är i uppstarten av mitt 80L nanokar och tänkte på allvar börja fundera på vilka fiskar som ska i, men eftersom det är mitt första saltvattensakvarium är det lite trögt i början. Svensk odlade clowner ska jag iaf börja med, de är lite tåligare å ska agera introduktions fisk till karet, men därefter står det still. I övrigt ska städare och någon/några putsarräkor i. Jag funderade på (ve och fasa inte latinskt namn!) pyjamasfiskar men de kanske skall vara lite för många? Är ju trots allt en stimmfisk. Har ni några tips och på fisk? Mvh Thomas

21. Started by Kn0tan,

Nu är det på dagen en månad sedan jag stoppade ned LS i min lilla kub men allt har inte varit frid och fröjd under månadens gång. Hade en liten olycka i mitt 540L kar då min kulfisk (fahaka) körde en kamikaze mot framrutan och lyckades faktiskt göra ett till synes ordentligt stenskott (näbbskott) mitt i rutan så det var bara att skrota det karet och fixa nytt . Åter till det salta, vilket faktiskt har än så länge varit en dröm att ställa i ordning och bygga ihop och vart inte så farligt dyrt som jag trodde, utan jag har kommit undan relativt billigt vilket varit tur angående olyckan ovan. Har funnit en hel del liv i baljan som har ploppat ut ur Ls en efter en. 2st mindre …

• 5 svar
    • 939 visningar
  22. Started by Lenne22,

Halloj! Jag har länge sneglat på att skaffa mig ett saltvattensakvarium. Har 0 erfarenhet. Haft sötvattensakvarium förut, men det var länge sedan. Bor i en etta på 50kvm, så något lagom stort hit vore kul! Som hobby verkar det nice tycker jag! Har ni några sköna rekommendationer? Vilken typ, märke bör jag köpa. Och vilka fiskar bör jag satsa på? Budgeten är inget jätteproblem, kan tänka mig lägga några kronor!

• 5 svar
    • 853 visningar
  23. Started by S.Svensson,

Upptäckte för ett tag sen att en av mina turbosnäckor har små skal av något slag på sitt skal. Någon som vet vad det är? Har försökt se om det är något i men dem är riktigt små. Finns några på en acan fragg också.

• Gilla
      • Tack
    • 5 svar
    • 647 visningar
  24. Started by JohanWS,

Kan man använda det till väggarna i sumpen??? och är det svårt att få det att fästa mot glaset? Och kan man använda skärbrädor i botten för att avlasta vikten från LS? eller ska man ha liggunderlag? Tacksamm för svar Mvh Johan

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by petnym,

Hur har ni andra löst utloppet från returpumpen? Får PVC-rören bara sluta fritt strax under ytan eller har ni klämt ihop röret för att få en bredare stråle? Utströmmarrör med massa hål i, som brukar användas till sötvattensakvarium kanske? Finns det något bra som är färdigt att köpa?

• 5 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.