Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Har ägnat nästan varenda kväll åt att läsa om saltvattens akvarium.. har läst så mycket så jag ser ut så här ungefär: Det verkar finnas lika många teorier, metoder och åsikter som det finns utövare av den här hobbyn. Nåväl, det som rör sig i mitt huvud just nu är följande: Hur mycket teknik behöver man egentligen? Kalkmixers, uvc, ozon, reaktorer, ytavrinning och miltals med rör hit o dit. Känner mig helt förvirrad. Mitt akvarium förtillfället: 105l, 2x30w (ett coralstar rör och ett rör på 10 000k) T8 belysning, powerhead pump (1250l/h) med filterpatron, gammalt fluval innerfilter som sitter vid ytan för att få bort skiten som annars lägger sig på ytan, sanderskummare. …
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har ett nystartat Salt kar på 400 L.Har ännu inte köpt några djur eller koraller.Har endast haft i ca 15 kg gammal levande sten son nog var ganska död. Men för ett par veckor sen blev vattnet disigt och oklart. Vad kan det vara och hur blir man av med det ?? Jag gjorde ett ganska stort vattenbyte då blev det klarare men sen verkade det bli sämre igen. Sen körde jag nån vecka med aktivt kol (i en strumpa i en petflaska) med en 2000 l pump. Då blev det också bättre. Dock orkade inte pumpen så det blev inget större föde. Kan saltkar få infusorier som kan få i sötkar?? En kompis fick det i sötvatten och hade ett helsike att bli av med det. Jag tror det var små små djur …
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
hejsan ska nu i veckan skaffa en sump.har fått tag på en sådan där man hänger på kanten ska visst ligga på 3500 ny fick den för en tusenlapp.Jag tänkte på att mitt akvarie e på 375 å sumpen är la kanske på 75 eller 100 l.min skummare e till för 400 liters akvarie.e det kört med den måste ja fixa en ny.
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
hejsan! har precis skaffat ett välskött begagnat saltvattensakvarium på 200 L. kopierar in annonstexten för att ge en bild av vad som finns i karet: Cirk pump = 1st Seio 530 Cirk pump = 1st Seio 320 Skummare = Jad WG 428 (intern i sumpen) Automatisk vatten påfyllare Overflow box för ytavrinning LS = cirka 25 kilo Belysning = GLO 2x24 eller så kan du få med en Halogen lampa på 250w med 2st T5, rör istället för GLO rampen Doppvärmare Automat matare för torr foder Levande 1st Nemateleotris Decora 1st Archaster angulatus 1st Putsar räka 1st Bandkorall räka Ett gäng snäckor 1st Sacrophyton samt lite andra koraller Har tänkt ta det låångsamt, så allt stabiliseras. nitrit ja, me…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vad heter Clownerna och vad är det för en anemon? Är den aggressiv? den flyttar runt... Matar Clownerna den? Kolla så den knyter sig... Japp... min EOS är laddad.... och japp... jag har skaffat en liten tank oxå... Enjoy!!
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är det någon som vet vad saltvattensbutiken i filipstad heter?
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag vill starta ett 200l akvarium men är lite osäker på vad som är mest prisvärt. Lägger gärna när lite mer pengar så jag får ett snyggt. Hade tänkt mig ett red sea reefer 250 eller red sea max 260e. Är dessa bra? Är de värda priset eller har ni något annat förslag?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
la i min LS igår. -är det egentligen ngn idé att ta tester på vattnet nu närmsta tiden.... om jag bara lämnar det i 6 veckor, och sen börjar testa- är inte det bättre? testa när värderna kan vara bra... eller är det viktigt att se att värderna inte är bra också?
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Min mussla har tidigare suttit på botten på en sten, men den stenen blir full med sand hela tiden så jag vill flytta upp musslan till en annan sten. Hur fäster man den på bästa sätt? Provat med lera men vägrar fästa. Sen en annan fråga, tar musslan skada av att vara i sanden?
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej allesammans! Jag har planer på att göra om mitt sötvatten till saltvatten. Jag vill då veta allt som krävs och behövs. Jag har ett Cocoon 3 ( 30L ) med orginal pump och lampa. Vill endast ha lite koraller och en Clownfisk. Mina frågor: Vad behöver jag för extra utrustning? Vilka kemiska saker? Vattenbyten? Tester? Tider? Ja allt jag behöver veta och tänka på! Tack på förhand Per
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Undrar om man kan få igång mer liv i befintlig LS utan att köpa mer LS? Finns de nått man kan tillsätta? Har en massa sjöormstjärnor men dåligt med små räkor. Skulle iaf vilja ha mer liv i stenen. Har ett kar på 640 l som snurrar för fullt. Tacksam för alla tips o råd. Mvh Sebbe
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny med saltvatten men jag har haft akvarie i 20 år. Tänkte det va på tiden att gå över till riktiga grejer Efter en 3 veckors semester i Vietnam har jag nu kommit hem till mitt saltvattensakvarium. Det har stått i över en månad nu och alla värden ser bra ut. Nu återstår bara att sätta fast min invändiga Deltec (type 35) skummare + filter ordentligt samt sätta stenarna där dom skall vara, som jag bara har slängt i för att dom skall få så mycket ljus på sig som möjligt. Där efter skall jag köpa mig en ny ramp med MH samt lysrör. Har tagit lite kort under uppstarten om det är någon som är intresserad: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_photos.a…
-
Jag har startat upp ett kar på 480 liter med 100 liter sump mina värden är följande: Temp 26.5 C Salthalt 1.0225 ph 8.4 KH 14.8 med salifert test och 11-12 med tetratest (undrar vilket man ska lite på?) po4 1.5 har stigit från 1.0 no2 0 no3 10 har stigit från 5 men det har vart nere på 2.75 men steg när jag la i mer levande sten. Jag har 41 kg LS i nu. Jag ersätter den avdunstade volymen med kalkvatten ca 3 liter per dygn. Mina frågor är följande. Kan jag få ner fosfat halten och nitrathalten med vattenbyten? o säj inte att jag kan sätta i nitratfilter och fosfatfilter för det vet jag redan. Stör man uppstartsprocessen med vattenbyten eller…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny här. Igår startade jag mitt första saltvattensakvarium i Aqualel nano reef duo med utrustningen som ingår. Jag tänkte köra Lasses metod. Min dröm är clown fiskar och mjuka koraler. Så jag blandade vatten med salt, har levande sand samt levande sten i karet. Jag undrar hur länge ska man vänta tills vatten blir någorlunda klar? Jag vet att man borde ha tålamod men jag ser ingen skillnd efter en dygn. Filter är på och vatten ser ut som cappuccino hela tiden...
-
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Här kommer lite frågor från en som bestämt sig för att inom kort konvertera till salt Har idag ett 222L söt men jag har inte bestämt mig för om jag ska göra salt av det, eller skaffa nytt större till salt. Jag har gott om plats på ett annat ställe i huset men ekonomiskt blir det ju en rejäl skillnad och man har ju regering i huset också Största oron är oväsen då karet om jag behåller 222, står en meter från sovrummet. Kan man köra skummare kanske 20tim/dygn, så jag får det tystare vid nattdags? Var och kikade i en butik idag och såg att dom tog 145kr/kg för LS, är det ett normalt pris? Tycker att när jag läser runt så hade det väl behövts iaf 15kg till mitt, 2 papp trod…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jo jag har en fråga, jag har en refraktometer och jag håller på att testa salthalten men det ger inga utslag efter jag Kalibrerat den. Kan det va så att jag har haft för lite salt i karet? eller är det jag som inte kan med refraktometern? Jag e grön på detta så ni vet! :=) och hur ska jag veta hur mycket salt jag ska lägga i nu. Använde mig utav Aqua calculator. Vill ju få rätt salt halt så jag kan köpa LS i helgen:=) Mvh Henrik
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Har införskaffat mig ett 112 liters akvarium som jag går i tankarna på att ha saltvatten i,vad behöver man i första skedet för att komma igång???. Jag vet att det behövs ca 10 kg levande sten,skummare och en vanlig cirkulationspump. Vad mer behöver man??Förrutom då fiskar ,botten kross och sådant,tänkte mer på den tekniska biten Tacksam för alla tips MVH/Daniel
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
När jag kikar runt på olika sajter med information för nybörjare så hittar man en hel del om exempelvis osmos, att man bör hålla jämn salthalt, kompensera avdustning. Men ingenstans om vattenbyte! Själv byter cirka 25% jag var annan/tredje vecka i mitt malawikar, gör man inte det med salt?
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan! Trots 40 år, till och från, i denna hobby så har jag dålig koll på detta med UVC troligtvis för att jag alltid kört med Ozon. Nu har jag en liten Waterbox på 120 liter, i väntan på att mitt "Stora" skall bli klart, och då jag inte kör med skumning så föll användandet av just Ozon bort. Så jag har nu köpt en NEWA 11W påhängs-UVC och min fråga är nu hur jag skall använda den? Hur kör ni era UVC och kan för mycket vara av ondo? BTW Gott Slut och Ett Gott Nytt År! :-)
-
Hur höjer man enklast fosfat utan att samtidigt höja nitrat? Funderar på om t ex någon fodersort ger mer fosfat än nitrat, eller om jag kan göra uppehåll med kalkvattnet (som sägs binda fosfat) och tillfälligt använda bikarbonat för alkaliniteten. Vill helst slippa skaffa nitratfilter eller dosera kemikalier med fosfat. Har bara mjukkoraller i karet.
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Är det någon som vet om det går att ha bangai-kardinal(?) i samma kar som ett lekande par av pyjamas Kardinaler. Jag insåg först misstaget när jag satte den svart/vita i karantän, där den går nu. Tack.
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har försökt hitta info om vilken eremitkräfta som är lämplig för en nybörjare. Jag har ett RSM130 med korallgrus 1-2mm. Där vill jag ha någon sandvändande och algätande eremitkräfta. Jag har hittat rödbenad, blåbenad och blåbandad eremit men vilken ska jag välja? Den ska dessutom helst lämna mina sniglar ifred.
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Nu har jag äntligen monterat mina 3 st 24w T5 compact Interp och modifierat Molly karet lite. Några frågor har poppat upp i skallen: 1) Det är lite damm och skräp i karet. Ska jag torka ur karet med en fuktig trasa doppad i utblandad ättika? Eller räcker det att torka rent med en trasa fuktad i osmosisvatten enbart? 2) Ytavrinningen i karet är ett modifierat gammalt kassettfodral som jag har silikonat på plats. Ska jag vänta längre tid än 24 timmar innan delen som är silikonad kan läggas under vattenytan? 3) Veckans vattenbyte i mitt 45 liters nano tänkte jag lägga i nya 80 liters karet för att snabbare få igång bakteriefloran. Är det något annan jag bör tänka på? (ls t…
-
Har kört sötvatten en längre tid men investerade i ett svart hål som äter pengar - saltvattensakvarium model RSM 130l. Har varit igång ett par veckor och funderade på detta: Hur mycket vattenströmmar är "för mycket"? Som det är nu så tycker jag det verkar väldigt strömt i akvariumet. Blir inte fiskar stressade av detta? Tänkte de kan ju inte gärna simma dygnet runt? Om tex en nakensnigel "tappar taget" (förklara varför de gillar de mest strömmande ställena ) så kan de åka runt i en 10 minuter och gärna ska de sätta sig i utsuget och då är de ofta inte starka nog att ta sig därifrån. Grön/bruna alger på glaset börja infinna sig i högre grad än vad mina sniglar äter också.…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Mors. Har ju inget kar själv än så jag hänger här och suktar efter era.... Det som slog mig häromdagen då jag gick in i en ren saltvattens butik för första gången va att de flesta koraller va "bara" bruna. Många av dom bilder man ser här på forumet så är korallerna av alla möjliga färger etc. Kan det vara så att handlaren hade ett utplockat sortiment eller är dessa färgklickar av akvarium man ser på forumet "ovanliga". Förstärker ett fotografi färgerna eller är de så vackra som bilderna visar? Blev lite skrämd av denna hobby då tillochmed handlaren hade lite "dassigt" med färg, eller är det jag som har för höga förväntningar?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-