Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Hej, jag har läst här på forumet och sett bilder på ytavrinning, skummare osv, men undrar om någon skulle kunna förklara för mig hur ytavrinning, pump och skummare fungerar. Jag ser ofta att skummaren står högre än karet. Är detta nödvändigt för att vattnet ska rinna tillbaka av sig själv? Är alla så eller är vissa motordrivna? Hur är ljudvolymen på lösningar med ytavrinning, pump och skummare? Pumpfacket måste väl täcka all avrinning från karet om pumpen lägger av? Hur mycket lägre ska ytavrinningskanten vara om man jämför med akvariekanten? Är det något speciellt man bör tänka på när man köper sitt första kar som man ska ha med ytavrinning eller något man bör tänka på…
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag tänker skaffa en sump till mitt 240L kar och undrar vilket är bäst, att borra akvariet och använda en dorso variant eller att skaffa en ytavrinningsbox. Ni som redan har sågon av de här lösningar får gärna komma med argument och tips, för och nackdelar. tack för hjälpen
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Strömmen har gått och jag har inga batteridrivna pumpar. Vad ska jag göra? Tänkte skopa ut vatten och hälla i det igen för att röra runt lite funkar detta och i så fall hur ofta/mycket bör jag göra detta?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Det här är mitt första inlägg här på saltvattensguiden. Jag har hållit på med sötvatten ett tag nu och mestadels discusfiskar. Jag har ett 20 tal discus i några akvarium men håller på att minska på antalet av dessa vackra fiskar. Vid nyår köpte jag en 50x50x50 kub som jag ska bygga in i en vägg i köket eller rättare sagt i en garderob i sovrummet så att jag får ett vägg akvarium i köket. :-) Tanken är att jag igentligen skulle göra en vackert inredd kub med växter rötter och ett f1 scalare lekpar som boende. Tanken på saltvatten med koraller och några clownfiskar låter betydligt mer spännande. Jag har dock noll koll på saltvatten. Vad behöver jag för att driva en kub…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vilket kar är bäst och lättast att rengöra ? Tacksam för alla svar ja kan få =)
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jaja... Det kunde ju ha varit en mer glänsande start, men vi är ju alla i den situationen nån gång eller? Nu efter ca 2 veckor har alla Turbo sniglar kolat. Lagt lock på sig och "möglat"... Tragiskt när alla värden har varit galanta. Börjar tvivla på tillförlitligheten av testerna dock. Det enda som är högt av dom är CA värdet. Det är närmare 600ml/l alla andra underbara... Blåbenade eremiterna ser dock ut att stortrivas... Sen kanske lite andra tråkiga saker, vet inte. Men hittade en sådanhär i burken häromkvällen: En rosa, lila "tusenfoting"... Kanske syns på bilden vad det är... Jaja, synd på en sådan start. Kanske blir det bättre på ett tag... MVH Kimmo Mäkelä Öster…
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
Hej Behöver rekommendationer om pumpsystem till 200 liter saltakvarium. Jag vet vad jag gett mig in på. Berätta gärna hur ni har det i ett 200 liters akvarium? Tacksam för snabbt svar:)
-
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan. Jag är ny här på SG och inom saltvatten, jag har under en längre tid läst allt jag kommit över när det gäller saltvatten och har nu dragit igång ett ReefMax 105. Vad jag inte får kläm på just nu är att jag fick med en burk med GroTech mineral pro max när jag köpte min osmosanläggning att använda när jag skall fylla på avdunstat vatten. Jag har inte läst någonstans att man skall tillsätta något i osmosvattnet vid påfyllning av avdunstat vatten. Hur gör ni som är inne i matchen?
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Grannen har precis köpt ett Haquoss monoglass akvarium och jag tänkte jag skulle hjälpa honom få igång det men jag blir inte klok på hur man för avrinningen att sitta ihop. Finns det någon här som har haft ett sådant kar eller vet var man kan hitta några instruktioner för karet i fråga??? ///Christoffer
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Har en liten fundering, var o köpte en mandarin idag, hade en sedan tidigare o ville därför ha en hona för att jag misstänker att den jag hade var en hane. Första timmen i akvariet gick bra då den nya var ganska stilla, men senare så har den första av dom två börjat jaga den nya ganska mycket. Är det för att en funnits en tid o han vill markera eller kan det vara så att jag fick en hane till o dessa två går inte ihop? Någon med erfarenhet av mandariner? Tacksam för svar o i värsta fall får jag väl slänga upp den ena för försäljning.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är ingen direkt nybörjare men kunde inte hitta något bra ställe att starta dena tråd så det fick bli här! =) Jag har ett 300 liters kar sedan snart 2 år tillbaka men har börjat kika efter ett stort kar på ca 1000 liter eller mer och har stött på ett stort komplett system från Aqua Medic. Ett system som är på 950l, komplett med filtreringssystem, belysning, bänk mm. Det är bara att montera ihop och köra igång så gott som! =) Jag är osäker på om det är ett bra system eller inte och vill bara ha lite synpunkter på om det är värt att satsa stora pengar på detta. Visserligen så kan man köpa lösa delar och bygga själv men frågan är om det blir billigare eller inte. Hela paketet…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Nu har det kommit fisk och koraller i mitt akvarium och Gud vad fint det blivit! Tusen tack för all hjälp! Igår så hämtade jag lite koraller och fisk från ett kar som skulle läggas ner. La upp en tråd om hjälp med identifiering och till min förvåning så kanske anemonen är en Heteractis Magnifica. Läste på lite och det verkar ju vara helt omöjligt att ta hand om dom. Står att det är expert göra och nu är jag rädd att jag ska ta livet av min fina anemon Anemonen sitter snällt på sin sten och den ser ut att må bra.... tror jag. Är det här dömt att misslyckas? Ska jag ge den stackar anemonen räckor? Har t5 rör. Både blått ljus och vitt. Slänger upp l…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag är ny här på forumet och jag funderar på att göra om mitt juwel Rio 240l till saltvatten. Akvariet är knappt ett år gammalt o jag har juwels standard tillbehör som medföljde. + en eheim streamer 6500+. Så nu undrar jag vad som behövs för att göra om det till ett fungerande saltvattensakvarie tänker nu främst på de tekniska sakerna. Jag hade helst undvikit sump o borra i karet. Är inte så glad för att ha vatten utanför akvariet på grund av läckage risken. Har endel dåliga erfarenheter av det sen innan med läckande ytterfilter osv. Så finns det andra lösningar? Proteinskummare o byta led rör o levande sten är väl ungefär så långt jag har kommit men sen vet ja…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vet inte om detta har hamnat ämne har hamnat rätt. Jag har satt igång en tank med 1000 liter vatten som för ett Dj'**A liv i flöden. Finns det någon som passerar Skillingaryd vid E4.an mellan Värnamo och Jönköping som skulle vilja hjälpa mig. Det är ett komplet Deltecsystem, tror jag vet hur det mesta fungerar men har problem med flödena. Tanken har varit i gång lite mer än en månad och ni får gärna stanna här bara för att utbyta åsikter och ta en kopp kaffe. Jag vill lära mig mer och är inte rädd för kritik. Välkomna. Om ni går in på Genne.s blog ser ni bilder på vad jag har.
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vad heter Clownerna och vad är det för en anemon? Är den aggressiv? den flyttar runt... Matar Clownerna den? Kolla så den knyter sig... Japp... min EOS är laddad.... och japp... jag har skaffat en liten tank oxå... Enjoy!!
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag tror fan vi kopplat det fel, och har letat runt lite på guiden nu men har inte hittat nån tråd om hur man kopplar rätt, så.. kan nån komma med en enkel förklaring (skulle till å me räcka med en bild från paint lr nåt) där det syns tydligt hur man kopplar den
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej allesammans! Jag har planer på att göra om mitt sötvatten till saltvatten. Jag vill då veta allt som krävs och behövs. Jag har ett Cocoon 3 ( 30L ) med orginal pump och lampa. Vill endast ha lite koraller och en Clownfisk. Mina frågor: Vad behöver jag för extra utrustning? Vilka kemiska saker? Vattenbyten? Tester? Tider? Ja allt jag behöver veta och tänka på! Tack på förhand Per
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Skickade in mina vattenvärden till en proffssida (Marinlabs) för att få lite "referensvärden" till mina egna mätningar. Fick åter följande värden (Bland många). Ca: 496 mg/l Mg:1248 mg/l KH: 5.3 dKH PH: ~7.8 (Mätt av mig själv) Hur kan jag göra för att öka både PH och KH? Helst om det finns något sätt att slippa "skvätta i något" i akvariet varje dag. Har ju försökt läsa på lite och som jag ser det hitintills kan jag göra följande för att få upp PH lite. (Vilket förvisso inte verkar lika viktigt som KH). *Borra ett lufthål för skummarluften (Bor i ett nybyggt supertätt hus) *Koldioxidfälla beståen…
-
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har ett nystartat Salt kar på 400 L.Har ännu inte köpt några djur eller koraller.Har endast haft i ca 15 kg gammal levande sten son nog var ganska död. Men för ett par veckor sen blev vattnet disigt och oklart. Vad kan det vara och hur blir man av med det ?? Jag gjorde ett ganska stort vattenbyte då blev det klarare men sen verkade det bli sämre igen. Sen körde jag nån vecka med aktivt kol (i en strumpa i en petflaska) med en 2000 l pump. Då blev det också bättre. Dock orkade inte pumpen så det blev inget större föde. Kan saltkar få infusorier som kan få i sötkar?? En kompis fick det i sötvatten och hade ett helsike att bli av med det. Jag tror det var små små djur …
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag vill starta ett 200l akvarium men är lite osäker på vad som är mest prisvärt. Lägger gärna när lite mer pengar så jag får ett snyggt. Hade tänkt mig ett red sea reefer 250 eller red sea max 260e. Är dessa bra? Är de värda priset eller har ni något annat förslag?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ok, ytterliggare en fråga:). Har byggt en bänk i 20mm mdf och satt på ikea köksluckor, men vet inte vad jag ska göra på insidan av bänken där sumpen ska stå. Har förstått att det inte är bra att måla, pga antimögel i alla färger. Är det bättre att lämna mdf:en obehandlad i sumputrymmet? Kommer den inte att svälla och bli förstörd av vatten som dunstar från sumpen? Vad är bäst att göra?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
vad heter färgen ni målar baksidan med? e det vanlig vattenbaserad??
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Har ett nystartat RSM 130 och vi är blåbär på detta med salt. Vi har tidigare haft ett "ihopplock" med öppen topp på ca 80 liter. Nu har vi plötsligt prblem med att det är för varmt i karet. Det är ca 20 grader inomhus, karet står helt fritt från solljus, doppvärmaren är avslagen, fläktarna är på och i det mindre karet som fortfarande är aktivt och står precis bredvid så håller sig temp stadigt på 25 grader. I RSM-tanken är det 30-32 grader. Goda råd emottages tacksamt
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
hejsan ska nu i veckan skaffa en sump.har fått tag på en sådan där man hänger på kanten ska visst ligga på 3500 ny fick den för en tusenlapp.Jag tänkte på att mitt akvarie e på 375 å sumpen är la kanske på 75 eller 100 l.min skummare e till för 400 liters akvarie.e det kört med den måste ja fixa en ny.
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-