Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
fått någon form av bladalger i akvariet som min salaris inte verkar tugga i sig. finns det någon naturlig fiende till dessa "blad" som jag kan sätta in i mitt lilla blenny 80l ?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Jag tänkte bara fråga hur man blir av med dessa alger (dom små trådarna på stenen) och vad dem heter, finns det någon snigel som äter dem? Sedan tänkte jag oxå passa på att fråga om det finns någon djur affär i halmstad som säljer saltvattensgrejer/djur? Tack på förhand Daniel
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har fått en del cyano i mitt kar. Det är inga enorma mängder men de täcker en hel del av inredningen med en tunna hinna. Mina zoanthus har haft sina polyper öppna och sett bra ut sedan jag fick dem men sedan några dagar tillbaka har de haft sina polyper stängda och inte öppnat dem en enda gång. Karet är relativt nystartat ca 8 veckor. Jag har aldrig haft några mätbara värden på ammonium och nitrat och den förväntade kiselalgblommningen la sig två veckor efter start. Jag tycker därför att uppstarten har gått bra och mina övriga värden ser bra ut: P04: 0 NO3: 3 pH: 8,2 kH: 7,5 Temp: 25 Salinitet: 1.024 Något är det mina zoanthus inte mår bra av. Kan det vara så att en tunn…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
finns det någon i dalsland (västra götaland) med omnejd som har och kan saltvattensakvarium? jag skall köpa ett begagnat 750l akvarium men mina kunnskaper är ganska måttliga så lite hjälp kan vara bra att ha i närheten. annars så finns ju detta fantastiska forum förstås men ändå. akvariet jag skall köpa är i dag nedsläckt men pumpar och sådant är igång antar att detta är en fördel för ny uppstart hemma hos mej! då det inte finns några fiskar att tänka på förtillfället men det är med ca 160kg ls! hoppas ni har tålamod med mina frågor i framtiden för dom kan nog bli många och ibland dumma!
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Får börja med att tacka alla för massa tips på forumet om nystart av ett saltkar. Jag började tidigt 90-tal men efter år av uppehåll ville jag åter igen testa. Efter en tid spanat runt på detta forum kom det till ett avslut. Det blev ett 120L med sump står nu i vardagsrummet. En kul sak var inte problemet att starta upp & få rätt värden utan att minimera allt oväsen av porlande vatten... Inte nog med att motivera alla $ det kostar att starta upp för frugan så fick jag ständigt försvara ljudet av porlande vatten. Men efter allt kopplande så är det nu ett minne blott. Det som hörs är ett svagt surrande. Skickar en liten video på sumpen. Dock är inte själva karet något a…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vad heter Clownerna och vad är det för en anemon? Är den aggressiv? den flyttar runt... Matar Clownerna den? Kolla så den knyter sig... Japp... min EOS är laddad.... och japp... jag har skaffat en liten tank oxå... Enjoy!!
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Som ni ser på bilden så växer det endast alger på denna punkt på framrutan. Varför kan det vara så?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla! Har haft sötvattens akvarium i många år men börjar nu bli mer intresserad av saltvatten. Har några frågor till er som har erfarenhet i hobbyn. *Om man vill ha 2-3 arter i en tank hur många liter bör man ligga på minst? *Vilka koraller passar en nybörjare? *Vilka arter är bäst att börja med? *Kejsare etc och lite större arter är dom lämpliga till nybörjare/hur stort bör dom ha? Någon som bor i Stockholmsområdet som kan tipsa om bästa butik med fisk och allt man behöver? Finns det någon som bygger måttanpassade akvarium i Stockholm? Har även köpt Daniel Knops bok och ska läsa på. Tack al…
-
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla glada! Jag ska göra om mitt 230liters akvarium till ett saltvattensakvarium, men då kommer man ju fram till priserna.. Hur mycket kan det ungefär kosta om man köper så här: Begagnade saker: skummare ochdoppvärmare. Nya saker: salt,1mm korallsand, cirkulationspump, salthaltsmätare, termometer, tester (ammoniak, nitrit, nitrat och ph) och 30kg LS? Belysning har jag redan(2 lysrör, jag ska inte ha koraller förrän om bågra år). Vill helst få det under 10.000:- Jag är ju bara 15år och har lite svårt att tjäna ihop så mycket pengar. Man kan väl inte direkt tigga 10.000kr från föräldrarna? Mvh. Simon
-
Hej! Jag håller på att starta upp ett red sea c-250 l. Beställt hem ls som jag kommer hämta imorgon från posten. Dock har det inte gått som planerat med att få igång akvariet och det står fortfarande tomt.. kommer kunna lägga in ls på lördag. Klarar sig stenen i lådan som den kommer i eller ska jag lägga den i en hink med salt och pump? Har inte heller lyckats få upp min osmos än. (Får hjälp av min pappa som inte har så mkt tid).. kan jag i så fall köra stenen med kranvatten tills jag får i den i akvariet? Kommer då köra med osmos vatten. Mvh Reryd
-
hejsan ska nu i veckan skaffa en sump.har fått tag på en sådan där man hänger på kanten ska visst ligga på 3500 ny fick den för en tusenlapp.Jag tänkte på att mitt akvarie e på 375 å sumpen är la kanske på 75 eller 100 l.min skummare e till för 400 liters akvarie.e det kört med den måste ja fixa en ny.
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Har var aktiv läsare på denna sida nu i ett par månader. Tänkte lägga ut lite bilder på mitt Red sea max akvarium. Någon som har tips på hur man kan fixa en annan lösning på fläkt? Låter ju sjukt mycket...
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Hej jag undrar om jag kan byta koralsanden o lägga i en annan sand jag har köpt o ändå behålla vattnet som jag har nu .Inga fiskar i bara levande sten .. Hoppas på svar Mvh Daniel
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
koraller smutsar inte ner, det gör fiskar. men hur belastar sniglar, eremiter, räkor osv karet?? har bara ett 58 liters clownhotell, så är begränsad så måste därför välja lite favoriter fan nu förstår jag var folk menar att man ångrar sig, jag får nog köra ett kar till som är större snart pengar pengar pengar, och tjejen är redan trött på det, he he men dem skryter gärna inför sina vänner om karet ,
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har aldrig haft eremiter förr, men läste att dom skulle va bra i en städpatrull. Nu har eremiterna dödat 5 turbo och 1 Nassarius, fastän det finns skal till dom att växa i. Är dom sådana rovdjur så kastar jag ut dom. Har sett med egna ögon hur dom gräver in i snäckskalen och äter upp innehållet, ska det vara så?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
har ett 25L som jag tänkte göra nano av. har en fluval 1 och en doppvärame sammt glödlampslysramp. vad ska jag kompletera med? går det ha ngt levande där i?har tänkt trycka i så mkt levande sten det går. p.s. har haft en 45L nanocub och det funkade!
-
Hej Jag är helt grön inom saltvatten akvarium men tänkte starta upp ett under nästa år. Jag hade tänkt mig ett Juwel rio 240L. Har även sett att Juwel har skummare till deras kar, är detta nått att lägga pengar på? Vad är fördelen med att ha skummare under karet? Jag har sett på nätet att man kan har skummare i akvariet och under. Mvh Pelle
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan! Vad innebär "mörker sten" när det gäller levande sten? Enligt handlaren ska den vara plockade från en djupare del av revet. Den är billigare (typ halva priset jämfört med vanlig) men inga alger eller rörmasker skulle vara på dem pga. avsaknat ljus. Tror ni även att stenen saknar de mindre kräftdjuren? Funderar på att köpa 25kg mörker sten och 10kg vanlig levande sten. Är mörker stenen något ni skulle rekommendera att köpa?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hur många här på guiden kör salt i hörn akvarium? Jag funderar på att starta upp en hörn kar när ja flyttar till nya lägenheten och behöver lite bilder för inspiration av er som har hörn kar. /Tom
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla saltvatten akvarister (heter det så?). Var på universeum härom veckan å kollade djuren, då väcktes en fruktansvärd dragningskraft till saltvattenakvarium. Är helt fast och letar febrilt runt på nätet och på SG efter bilder filmer och info om saltvatten, blir mer och mer fast. Jag har tidigare haft ett sötvattenakvarium, dock ganska länge sedan men jag vet iallafall vad det handlar om. Tänkte göra allt från scratch, mitt förra akvarie byggde jag också själv. Denna gången tänkte jag ge mig på att bygga en egen möbel till akvaiet också!!! kommer vara svårt men mycket möjligt. Tänkte bygga ett hörnakvarie på ungefär 230 liter, med avrinning, och till detta en sump. …
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hallå. Tänkte höra om någon kan hjälpa mig med att tala om vad detta akvarium kan tänkas säljas för. Hjälper en vän som ska sälja detta ur ett dödsbo. Märke: by Aquarialand Bänk: L =120cm L med utv. sump = 156cm B = 51cm H = 81cm, totalH = 161cm Akvariet: L = 100cm B = 50cm H =67cm Inget har varit i drift. Utan endast läckage testat. 2st slumpar en i skåpet och en monterad på sidan av bänken. All rördragning klar 2st aqua medic led ramper 54w st Skummare Deltec MCE 600 Stort uv filter. Aqua medic helig max 55w Returpump ifrån sumpen Så vad kan man tänka sig att få ut fö…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
fiskarna dör efter att min anemon blivit stripsad lite i en pump idag ,flyttat på anemonen och den ser ut som den kommer klara sig men nu har min gula kirurg och snart även min kaninfisk lämnat in mycket gifter som kan frigjorts i vattnet av anemonen?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte bara höra om det är någon som har lite tid över och är sugen på att skriva en liten sammanfattningslista om olika vattentester? Vilka som är viktigast att köpa först, vilka värden man vill ligga innom, vad resultatet blir av fel värden innom olika tester? T.ex. om dåliga värden reulterar i alger, skadlighet för fiskar m.m... Eller om någon till skillnad från mig hittat någon bra enkel tråd om detta:)
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Är en stor saltvattensfantast som har hållt på med hobbyn tidigare! Detta var ca 6 år sedan, var tvungen att lägga ner pga platsbrist. Har nyligen flyttat och har nya planer på att dra igång ett projekt igen. Är väl påläst, men antar att det har hänt en hel del inom utveckling av teknik och hjälpmedel för att lyckas att hålla ett saltvattensakvarium. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde berätta lite om hur det ser ut idag på den fronten? Hade framför allt varit kul att få veta hur algerna hålls i schack nu för tiden. Jag vet att min fråga omfattar ett stort område, men jag behöver bolla lite idéer och tankar. Bara skriv på! /Atoll
-
- 6 svar
- 1k visningar
-