Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Aquaguy,

På vilka sätt kan man skapa den snygga vågrörelsen som man kan med wave box i nano akvarier? Tacksam för svar!

2. Started by wrroomm77,

Kan man ha kalkvatten i en öppen behållare när man tillsätter det till akvariet? eller fäller det ut till kalkskorpa i behållaren då? jag har en öppen bytta som rymmer 5 liter o det är lagom att hälla i den full med kalkvatten på kvällen så droppar det ut under natten eller borde jag ha en sluten behållare?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by hbmannen,

tänkte höra hur ni har byggt era system, typ vart ni har borrat i botten å i sidorna, hur ni har byggt era sumpar å returledningar, mm . bilder e alltid ett grymt + Ja tror att de skulle vara till stor hjälp för alla newbies här. inkl MIG

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Puffersch,

Har haft sötvattenakvarium i många år och för tillfället har jag ett 450 som kommer att bytas ut till saltvatten om min chromis blir ett lyckat projekt. Köpte ett aqua medic chromis utan teknik och då det är mitt första saltvattensakvarium vill jag gärna höra lite tankar och åsikter om tekniken. Skummare: Tunze 9004 Pumpar: Jebao rw-4 (2 st) Ca 15 kg LS för tillfället. Ska dryga ut med ett par kg till. Ca 5 kg levande sand. Nu till en fråga, har funderat på belysning men inte hittat nåt som fastnat ännu. Det närmaste är en Maxspect R420r som jag kikat på men undrar över alternativ?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Tobbz,

Hej på er, avvecklar mitt 540 liters sötvatten med Malawis för ett jubel 260 L saltvatten. får över ett Eheim 2075 ytterfilter som är nytt, och då var frågan om man kan köra detta filter såhär: insug och utblås blir i sumpen. Min tanke var att det kommer ta bort en del små partiklar samt att den biologiska reningen blir bättre? Och även att jag kan ha mitt uvc filter kopplat till detta ytterfilter. Vad tror ni, bra eller dålig ide ?

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by Jpson67,

Har ett par prylar som jag fick med när jag tog över ett saltkar idag, och som jag undrar vad det är.

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Reryd,

Hej! Jag vill starta ett 200l akvarium men är lite osäker på vad som är mest prisvärt. Lägger gärna när lite mer pengar så jag får ett snyggt. Hade tänkt mig ett red sea reefer 250 eller red sea max 260e. Är dessa bra? Är de värda priset eller har ni något annat förslag?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by mikaelhede,

Hej. Har införskaffat mig ett 112 liters akvarium som jag går i tankarna på att ha saltvatten i,vad behöver man i första skedet för att komma igång???. Jag vet att det behövs ca 10 kg levande sten,skummare och en vanlig cirkulationspump. Vad mer behöver man??Förrutom då fiskar ,botten kross och sådant,tänkte mer på den tekniska biten Tacksam för alla tips MVH/Daniel

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by montana_79,

Hej, Köpte en valenciennea sexguttata till min 200 liter Juwel Lido, den har vänd upp och ner på sanden, vattnet är grumligt nu. Kommer den att lugna ner sig eller ska jag lämna tillbaka den, kan den ställa till med bakteriekulturen pga. för mycket rörelse i sanden?

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Nille83,

Är lite i valet och kvalet om jag ska börja med Osmos eller inte. Men min fråga är egentligen, är denna Osmos bra? Jag vill ha en så lätt och smidig som möjligt som inte kostar en förmögenhet.

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Daniel,

hej! jag har precis börjat mitt första saltvatten projekt, det är en Juwel rio 180 (180liter, alltså), det går sakta men jag har absolut inte bråttom, vilket är bra enligt vilken saltvattenakvarist som helst. Mina frågor: akvariet kom med en Compact H innerfilter med 600 l/t genomströmning, jag har köpt till en 1000 l/t cirkulationspump, behöver jag byta filtret med ett ytterfilter? eller måste jag komplettera med en liten ytterfilter? eller räcker den jag redan har? jag planerar att sätta in rätt så mycket LS, behöver jag då en skummare överhuvudtaget? o i så fall vilken (storlek)?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  12. Hur många här på guiden kör salt i hörn akvarium? Jag funderar på att starta upp en hörn kar när ja flyttar till nya lägenheten och behöver lite bilder för inspiration av er som har hörn kar. /Tom

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Thommy,

hejsan ska nu i veckan skaffa en sump.har fått tag på en sådan där man hänger på kanten ska visst ligga på 3500 ny fick den för en tusenlapp.Jag tänkte på att mitt akvarie e på 375 å sumpen är la kanske på 75 eller 100 l.min skummare e till för 400 liters akvarie.e det kört med den måste ja fixa en ny.

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  14. Hej, Har kollat på levande sten och såg att dom som låg i vattnet hade otroligt mycket med gröna alger, som en gräsmatta. Hur får jag rent stenen på effektivaste sätt? Har sett att folk prata om någon skiva man kan lägga i akvariet för att få färg på stenen, hur går det till egentligen?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by johnsson_82,

Har fått en del cyano i mitt kar. Det är inga enorma mängder men de täcker en hel del av inredningen med en tunna hinna. Mina zoanthus har haft sina polyper öppna och sett bra ut sedan jag fick dem men sedan några dagar tillbaka har de haft sina polyper stängda och inte öppnat dem en enda gång. Karet är relativt nystartat ca 8 veckor. Jag har aldrig haft några mätbara värden på ammonium och nitrat och den förväntade kiselalgblommningen la sig två veckor efter start. Jag tycker därför att uppstarten har gått bra och mina övriga värden ser bra ut: P04: 0 NO3: 3 pH: 8,2 kH: 7,5 Temp: 25 Salinitet: 1.024 Något är det mina zoanthus inte mår bra av. Kan det vara så att en tunn…

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Nille83,

Idag byter jag 10% på 14 dagar. Jag har en avdunstning på ca 4 liter per dag. Gör jag fel med mina vattenbyte? Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by Axxe,

Ok en riktig noobfråga till men jag har ingen aning helt enkelt. Karet är ett Aquel nano-reef med medföljande hang-onfilter, som har två filterfack. När det gäller aktivt kol och fosfatremover, har man helt enkelt bara ner lämplig mängd i ett filterack eller måste man ha något mer finmaskigt så inte t ex kolpartiklar sköljs ut i karet? Har ingen aning hur själva mediet ser ut då det inte kommit hem än, om det är pellets eller någon annan form. Enormt tacksam för era svar

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Hank61,

Har sett att det finns olika testkit för div tester. någon som kan rekommendera nått. Vad behöver jag ha vid uppstart.

19. Started by SnetcH,

Hallå. Tänkte höra om någon kan hjälpa mig med att tala om vad detta akvarium kan tänkas säljas för. Hjälper en vän som ska sälja detta ur ett dödsbo. Märke: by Aquarialand Bänk: L =120cm L med utv. sump = 156cm B = 51cm H = 81cm, totalH = 161cm Akvariet: L = 100cm B = 50cm H =67cm Inget har varit i drift. Utan endast läckage testat. 2st slumpar en i skåpet och en monterad på sidan av bänken. All rördragning klar 2st aqua medic led ramper 54w st Skummare Deltec MCE 600 Stort uv filter. Aqua medic helig max 55w Returpump ifrån sumpen Så vad kan man tänka sig att få ut fö…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  20. Guest Labeth
    Started by Guest Labeth,

Jag sitter och försöker titta runt på hur jag ska göra för att lyckas hålla mina nivåer på Ca och KH i karet... Jag har hållt på med sötvatten nu ett tag och då med växtakvarier men till sommaren funderar jag på att skaffa ett större saltvattenkar (700L-1000L någonstanns) Har några frågor vad det gäller vattenvärden och produkter för att fixa till dom ... Jag har insett så mycket som att jag vill ha ett korallrev i mitt kar jag har läst på en hel del om detta men jag är fortfarande lite kluven i vilken metod som är rekommenderad för att komma fram till det resultatet man önskar... Frågor: 1) Jag antar att kalkreaktorn fungerar genom att denreagerarkoldioxid med vattenoch…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by Stefan54,

Följde nog med en levande sten! Ögon på skaft, inga antenner, fler ben än på en räka vad jag kan se! ganska genomskinlig, verkar vara aggressiv ! Snabb som bara den ! Vad kan det vara ?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by OskarW,

Hej, Funderar på ett köpa ett clownhotel som första saltvattenakvarium, för att testa om saltvatten e min grej, jag gillar ju hur slutresultatet är men jag vill veta hur det är på vägen, jag har läst lasses tråd Med fler, men jag undrar fortfarande om det e något bra jag ska komplettera med?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by hippo,

jag provade att mata min gula kirurg med brocoli ,men det verkade inte intresserad. den äter inte saeveggies green seaweed heller men fryst artemia vräker den i sig så mycket den kan. är detta normalt ? jag har beställt formula 2 pallets som jag ska prova mata med. man har ju läst här att brocoli ska vara mycket bra och näringsrikt att mata med. finns det något annat att mata med?

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by Texas,

Ser ut som små bruna svampar med en grön prick mitt i. Något som skall tas bort eller vara kvar?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  25. Hej, jag har släppt ner en goby och en räka i akvariet idag. Tyvärr hamnade de en bit ifrån varandra och nu hittar de inte den andra. Kommer de hitta tillbaka till varandra, eller kan jag hjälpa dem på något sätt?

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.