Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Efter att ha kört malawi i en massa år så tänkte jag bli återfallsakvarist. Men det är ju halvtrist att falla in i samma spår som då, man borde utvecklas lite tycker jag, därav kommer några frågor från en fullkomlig nybörjare. Nån som sett eller kan kika på specen av detta startkit för saltvatten: https://eheim.com/en_GB/aquatics/aquariums/starter-kits-marine-water/aquastar-marine/aquastar-63-marine Min tanke är att börja smått med ett sånt här på köksbänken, och slår det väl ut så kan det bli ett fullvuxet i vardagsrummet sedan. Dessa går att beställa från tyskland, men jag har inte hittat någon svensk butik som har dem ännu.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Efter mer än 15 år som sötvattensakvarist så skall jag nu ta det stora steget och testa saltvatten. Jag tänker göra om mitt 325liters Akvastabil till saltvatten. Har läst och kollat allt som finns på internet. 2 frågor. Kan jag använda det redan inkörda filtermaterialet i min Fluval FX6 till mitt salvatten? Nästan alla ser ut att köra utan lock på sina akvarium. Varför? Tacksam för hjälp och svar! /Fs
-
Japp nu börjar man närma sig semester och jag skall ut och resa.. Så då har jag några frågor. En vän till oss skall se till mina 2 akvarium.. men är mest orolig för salt karet. Med tanken på att jag tänkte byta ut ca:50% av vattnet innan jag åker så kan det stå sig ett tag men sedan har vi avdunstningen. kan jag blanda färdigt vatten och ställa undan som hon kan fylla på med ? och hur skall jag förvara vattnet? Matningen har jag ordnat så att det är portionerat hur mycket som skall delas ut. sedan sitter det timer på ljuset men hur moddar jag monlight ljuset så att jag kan ha det på en separat timer ? vad mer har jag glömt? skall vara borta ca:5 veckor och dyka lite…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag vill starta ett 200l akvarium men är lite osäker på vad som är mest prisvärt. Lägger gärna när lite mer pengar så jag får ett snyggt. Hade tänkt mig ett red sea reefer 250 eller red sea max 260e. Är dessa bra? Är de värda priset eller har ni något annat förslag?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu har jag äntligen monterat mina 3 st 24w T5 compact Interp och modifierat Molly karet lite. Några frågor har poppat upp i skallen: 1) Det är lite damm och skräp i karet. Ska jag torka ur karet med en fuktig trasa doppad i utblandad ättika? Eller räcker det att torka rent med en trasa fuktad i osmosisvatten enbart? 2) Ytavrinningen i karet är ett modifierat gammalt kassettfodral som jag har silikonat på plats. Ska jag vänta längre tid än 24 timmar innan delen som är silikonad kan läggas under vattenytan? 3) Veckans vattenbyte i mitt 45 liters nano tänkte jag lägga i nya 80 liters karet för att snabbare få igång bakteriefloran. Är det något annan jag bör tänka på? (ls t…
-
-
Hej! Jag började med ett litet projekt för cirka 10 månader sen i form av ett litet men snyggt saltvattensakvarium. Jag började med att köpa bottenmaterial, skummare och pump hade jag sen tidigare för att sedan köpa stenen 2 månader senare. Sedan fick det stå och gå utan levande invånare i 2 månader. Nu är det så att detta 70 liters saltvattenskar ska så småningom bli 300 liter, men ekonomin håller inte för att köpa allt det nödvändiga på en och samma gång. Jag är en nybörjare inom akvarium och söker nu lite hjälp då min lokala butik inte har så bra koll på saltvatten. Så nu till hjälpen jag ber om; vad behöver jag ändra på? Vad har jag gjort fel? Karet är som sagt på 7…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
hejsan ska nu i veckan skaffa en sump.har fått tag på en sådan där man hänger på kanten ska visst ligga på 3500 ny fick den för en tusenlapp.Jag tänkte på att mitt akvarie e på 375 å sumpen är la kanske på 75 eller 100 l.min skummare e till för 400 liters akvarie.e det kört med den måste ja fixa en ny.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
fått någon form av bladalger i akvariet som min salaris inte verkar tugga i sig. finns det någon naturlig fiende till dessa "blad" som jag kan sätta in i mitt lilla blenny 80l ?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla! Har haft sötvattens akvarium i många år men börjar nu bli mer intresserad av saltvatten. Har några frågor till er som har erfarenhet i hobbyn. *Om man vill ha 2-3 arter i en tank hur många liter bör man ligga på minst? *Vilka koraller passar en nybörjare? *Vilka arter är bäst att börja med? *Kejsare etc och lite större arter är dom lämpliga till nybörjare/hur stort bör dom ha? Någon som bor i Stockholmsområdet som kan tipsa om bästa butik med fisk och allt man behöver? Finns det någon som bygger måttanpassade akvarium i Stockholm? Har även köpt Daniel Knops bok och ska läsa på. Tack al…
-
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Vårt akvarium är nu 4 veckor gammalt och inhyser städpatrull, två eldräkor samt två clownfiskar. Så här ser vattenkemin ut Salinity 1.0245 Natrium och ammonium 0 Nitrat 10 ppm KH 9 dka pH 8,0 Temp 25,4 Jag undrar om någon här kan hjälpa mig lite vad detta är på bilderna. Har fått fram till att den ena bilden är någon form av Medusae men är dessa farliga samt hur blir man av med de? De sitter på glaset och det är väldigt många av de. Andra bilden vet jag inte vad det är riktigt men det är många när man tittar in i de håligheterna som finns i levandestenen. Tack på förhand
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tyckte det var dags att rengöra min skummare ordentligt då det började växa alger m.m inne i skummaren. Men det kanske var dumt gjort, för nu får jag knappt något i skummarkoppen och jag har massor med mikrobubblor i karet. Ska man rengöra skummaren eller inte? och är det vanligt med mitt problem efter rengöring?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har tänkt att jag skall skaffa ett saltvattenkar till sommaren och jag ska bygga in det i en avskärmande bokhyllevägg... Jag skulle få plats med ett kar påmax1000Lmen700L skulle nog vara mer lagompå platsen... Jag hade tänkt ha koraller och sånt men min stora fråga är finns det några häfftiga revsäkra fiskar som man kan ha i ett 1000L kar som man inte kan ha i ett 700L kar? isf vilka...
-
Har sett att det finns olika testkit för div tester. någon som kan rekommendera nått. Vad behöver jag ha vid uppstart.
-
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Mitt kar behöver städas... Jag har tänkt lyfta upp levande sten och Friska fiskar m.m. Göra rent ordentligt ( suga upp skit från botten, ligger I hörnen på kar ) Frågan är om det är OK att byta all Saltvatten ? eller ska Jag låta lite gammalt vatten vara kvar ? I samband med detta, även möblera om I karet/ se över antalet fiskar. Hur gjorde ni som har haft samma problem ?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hallo. Börjar känna mig som en desperat j**el nu. Sitter minst 5 timmar varje dag och läser, letar akvarium. Varför tittar man i köp och sälj FLERA (100) gånger om dagen och tänker "hoppas det har dökit upp något nytt". Då jag undrar vad man skall tänka på PRIO ett när man köper ett akvarium. Jag själv hade nog sagt att jag vill ha sump (Då jag letar ca 200l). Men sen lysramp, skummare, filtrering och cirkulation alla dessa saker är viktiga men vilket är det som man skall tänka på är viktigast? Börjar undra om 200 liter är en magisk gräns då det blir ganska mycker dyrare då + du kan ju ha en massa mera fisksorter. Var innom zooaffären som har saltvatten här i Kristianstad…
-
- 13 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
-
Hej Jag är helt grön inom saltvatten akvarium men tänkte starta upp ett under nästa år. Jag hade tänkt mig ett Juwel rio 240L. Har även sett att Juwel har skummare till deras kar, är detta nått att lägga pengar på? Vad är fördelen med att ha skummare under karet? Jag har sett på nätet att man kan har skummare i akvariet och under. Mvh Pelle
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Halloj! då står man där och funderar som nybörjare, vilket ska man välja? någon som har några synpunkter/ egna erfarenheter av dessa två test kit?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan! Jag är också i planerings tråden på ett nytt kar och tänker köra utan sump, bygger 3st fack i ena hörnet. se bild (jo jag vet att karet är fullstädigt det fulaste ni sett här på guiden men iden kanske ni förstår) tar gärna emot synpunkter på det bygget/planeringen! en cirkulations pump till i karet blir det SEIO 1100. Belysning blir 250w mh 2st T5 rör,vitt och lila led moonligt retur pump ? gärna förslag på sådan, hur stor ytavrinnings box behöver man?. Har fått offert på karet av olika leasing, lagret. väntar på tritons svar. Vem som kommer få limma det. Mitten facket me skummaren kanske man kan ha skummaren i istället för en på hängnings fundering. Får se. htt…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
på dagarna värmer lyset upp karet till uppemot 30 grader men på nätterna sjunker tempen lite. behöver man nån extra värme på nättern?jag har 21 grader i huset.
-
Jag ska köpa 65 kilos LS som ska vara "direkt " från ocean (efter hur många timmar/dagars resa).....och ska in i ett nystartade kar. jag har en akvarium 650l. har ni några tips angående rengöring av stenen och vilka test ska jag kontrollera och hur ofta?vad gäller vattenbyte?hur ofta ska man göra det ? tack på förhand
-
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej blev medlem idag o har lite frågor Har tidigare haft sötvatten akvarium men tycker att salt akvarium är snyggare och blivit mer intresserad av att bygga om lr byta till mig Jo de är så att ja har redan ett akvarium på 550L och ett mindre på 100L som ja hade tänkt använda som sump, men så var ja inne på en sida o läste att ramen får inte vara i någon metal för då kan vattnet förgiftas. O mitt akvarium har en aluminium ram, är de några problem? Och kan ja på något sätt bygga om mitt akvarium så att de fortfarande går att använda? Finns det någon bra sida där det står vad som behövs inköpas till akvariet? Och några smarta grejer jag ska tänka på då ja har allt i rulln…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-