Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Alessandro,

Hej ! Jag har idag ett sötvattenskar på 200 L (100l x 50h x 40d) som kommer att bli saltvatten innom ett par veckor, här kommer info om det samt lite foto! Tanken är att det ska bli en "low-tech" med enkla koraller och mindre fiskar samt snäckor/räkor. Kommer att köra med ytterfilter där jag kommer att ha i biobollar, samt en attrap för ytavrinning. Teknik: Belysning: GLO T5 2x39w (Aqua Medic Reef White 15K, Aqua Medic Reef Blue) Cirkulation: Tunze 6045 x 2 (4500l/h x 2) Mekanisk filter: Eheim Pro ytterfilter (700l/h) Skummare: Wave 400 P (1100l/h) Tester: No2, Ph, Po4, No3, (kommer senare att köpa Ca, Mg och Kh) Salt: Red Sea Salt 10 kg och optisk refraktometer. Detta är…

• 74 svar
    • 9,2k visningar
  2. Started by Erka,

Hängde på dörren när den lokale fiskmånglaren fick hem en ny låda LS och hade första plats att plocka vad jag ville.... hem och sköljde av dom så bra det gick i en hink med saltvatten innan dom gick ner i det nya akvariet. Men det var ganska mycket skräp/lera/sand kvar... brukar man skrubba av dom ordentligt eller kan jag bara låta dom ligga och gotta till sig?

• 5 svar
    • 702 visningar
  3. Started by Nille83,

Sämsta beskrivningen från Juwel (iaf om man är nybörjare) Det jag undrar är om luftslangen ska i där som jag kopplat den? Finns inga bilder att den ska koppla in någonstanns. http://imageshack.us/photo/my-images/443/vk1q.jpg/ Problem nr 2 http://imageshack.us/f/580/b4z2.jpg/ Får inte i skiten !!! Blir galen snart

• 5 svar
    • 634 visningar
  4. Då det inte följde med nån Beskrivning om Dosering, Undrar jag om nån här vet hur mycket salt de ska vara per 10L ?

• 4 svar
    • 919 visningar
  5. Hej Vi har nu haft vårt första saltvattensakvarium över ett år men stöter ständigt på nya bekymmer! Att det skulle vara så svårt trodde man ju inte! Vi kämpar med att få rätt på vattenvärdena men så fort vi lyckats (något så när) åt ena hållet blir det problem i andra änden. Lite NO3 och PO4 då börjar LPS korallerna att må fint men samtidigt så blir det väldigt lite gröna alger i akvariet och andra invånare som Salarias (vår första fisk (Prinsen) och sjöstjärnor (äter på sina egna armar) och sjöborrar håller på att dö av svält! Vi vill inte att Prinsen ska dö! Vi har försökt att mata honom med algmattor och frusna alger med pincett men han vill bara ha alger som sitter p…

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Håller nu på att starta upp mitt lilla 36 liters aqua medic yasha allt är original . Jag tänker mest hålla enkla mjukisar så ljuset som följer med duger. Idag har jag blandat saltvatten och haft i levande sten och levande sand. Kommer försöka uppdatera lite då och då vad ad är det på bild 3 är det en snäcka? ps kan ni rekommendera enkla mjukkoraller till när det är dax att ha i?

• 47 svar
    • 4,2k visningar
  7. Started by Freddesss,

Har satt upp två 30l akvarier utan täckglas. Men funderar lite kring hur detta funkar med fisk. Det säljs många utan glas och endel med nät över. Hur kör ni som har utan glas och öppet? Risk att fisk hoppar ur (givetvis finns den)?

• 2 svar
    • 442 visningar
  8. Started by imre,

Hej jag har funderat på länge att ha en refugium i min sump.. ca 45x25 höjd 25 jag är bara osäker om att vilken lampa ska man ha? Har hittat 2 st som skulle passa mig men vill ha eran åsikter/rekommendationer lampa 1 lampa 2

9. Started by ubjs,

Om jag tappar ur 10 liter vatten ned i ett 30 liters akvarium och lyfter ut stenar som har många glasrosor på sig och bekämpar dom där med spruta och varmt vatten. Tänker att jag kan vrida stenarna så jag kommer åt överallt, blir mycket svårt i akvariet. Jag har inga fastvuxna koraller av något större värde på stenarna i nuläget.

• 1 svar
    • 370 visningar
  10. Guest Krille
    Started by Guest Krille,

Funderar på att bygga ett nytt akvarium, ca 150 liter (85*42*42) + inbyggd sump på ca 20 liter med två kamrar, en med konstant vattennivå. Finns det någon som kan göra en detaljerad skiss?

• 8 svar
    • 2,2k visningar
  11. Started by H8RED,

Hello. Är det någon som vet vad detta är? Har tidigare gått i sötvatten som lite extra grogrund för nitrifikationsbakterier. Fråga 1. Kan jag ha den i saltvattenburken som ett komplement till ls eller innehåller den något mindre bra typ kisel mm? (Tänkte använda den som bas att bygga på). Fråga 2. kan man under den första tiden under uppstarten köra med sämre belysning typ 2 x 18 w 10000 k t8 i ett 100 liters 40 högt akvarium? (tills mh införskaffas efter någon månad) Fråga 3. Räcker 10 ggr cirkulation under uppstart? (Endast ls). Tacksam för svar / Jocke.

• 3 svar
    • 901 visningar
  12. Started by Daniel H,

Hej allihopa. Vill bara börja med att säga att det verkar vara mycket matnyttig info och en trevlig stämmning på detta forum, tack! Jag är precis i början med planeringen av ett akvarium. Vi har byggt nytt hus och då haft möjlighet att planera in lite fiffiga grejor för akvariumet. Bla har jag dragit fram avlopp och vatten direkt under akvariumet. Se bifogad bild. Förutsättningar för planeringen är: Akvariestorlek ca 200-210x70-80x65(?) Vi vill bygga akvariumet med förutsättningar att ha både en hel del fisk och korall. Starta i liten skala med det levande och utöka eftersom tanken blir stabilare och vi själva blir kunnigare. Några spontana frågor som jag inte hittat unde…

• 40 svar
    • 4,7k visningar
  13. Started by JohanP,

Efter att ha varit sötvattensakvarist i drygt 20 år, skall jag nu så småningom igång med mitt första saltkar. Just nu, och en tid framöver skall jag läsa in mig allt vad som går. Den fråga jag direkt vill ha lite synpunkter på är vilken typ av kar jag ska välja. Jag har ett 360 liters 125x55x55 med benställning som kan vara till förfogande. Blir det detta kar skall jag ha sump under. Det andra jag funderar på är ett Percula 90 eller 120. Guida mig gärna med korta för- och nackdelar med dessa båda valmöjligheter. Kostnaden behöver ni inte ta hänsyn till utan bara vilket ni tror jag har bäst förutsättningar att lyckas med så att jag blir riktigt frälst. Tack på förhand. Joh…

• 12 svar
    • 1,7k visningar
  14. Started by olis,

ska snart starta upp nytt akvarie ett juwel med måtten 100 långt och 40 eller 45 djupt. ska snart beställa armatur o funderar på om jag ska köra på 6 rör eller bara 4 räcker kanske de blir 39 watts t5 iaf. någon som har synpunkter?

• 14 svar
    • 2k visningar
  15. Started by jay05,

Hej jag hade problem med rött slemm ett tag sen och använde red slime remover och det hjälpte men efter vattenbytet så börjar slimet dyka upp igen lite här o var och jag undrar om det är för jag inte använder osmosvatten eller kan det vara nåt annat och isåfall vilka sätt finns det of örbereda vattnet på för påfilning? Är tacksam för alla svar MVH J

• 0 svar
    • 547 visningar
  16. Started by Jonte75,

Jag jobbar på en skola med ca: 500 elever och har startat upp ett Malawikar där. Nu vill rektorn att jag startar upp ett saltvattenskar också. Ungarna bara lääängtar efter att få "hitta Nemo" Jag har ingen som helst erfarenhet av detta men blev nyfiken så klart. Nu har jag köpt in ett 200l kar och fyllt det med saltvatten, korallsand och 11kg död korall. Jag har även en cirkulationspump och en gammal filterpump som jag tog från ett avvecklat kar. Enligt saltmätaren ligger jag på en normal nivå, men jag vet inte om jag vågar lägga i den levande stenen. När kan man göra detta? Budjeten är tajt så jag vet inte hur jag skall göra med den levande stenen. 5kg kan nog skolan st…

• 6 svar
    • 926 visningar
  17. Started by rollebolle,

Hej, ligger i startgroparna för att börja med ett saltvattenakvarie. Jag tänkte sätta upp en fisktank (koraller senare kanske) och hittade Kent Marine Bio Reef (94 l) hos en återförsäljare i UK. Är det någon som har erfarenhet av detta? Bra nybörjarakvarium? Tack på förhand!

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  18. Started by jacs,

Varför har de jord i sumpen på denna utube film Är det samma som typ Lasse har skrivit om fattigmans nitrivec. Mvh Jonas

• 1 svar
    • 574 visningar
  19. Started by Daggen70@gmail.com,

Hej Min putsarfisk har blivit stucken av en borstmask, det sitter fast massor av borst på den. Går den att rädda? hur gör man i så fall?

• 2 svar
    • 771 visningar
  20. Started by trini,

Hej på er alla tomtar och troll. Nyligen sålt alla mina monsterkar och sötvattens monster och inhandlat mig lite saltvatten kar. Som det är nu har jag ett 80l guppy hotell ett 200l revkar med en drakfisk och ett 240l med lite gott och blandat. har ca 100kg levande sten en del anemoner och knappar och skivor. 5 clowner 1 gul kirurg några stjärnor och en sticksig borre. Har ett tomt 720l jag tänkte bygga om och sätta allt ovanstående förutom draken i då jag inte vill att han ska äta allt annat. Mina funderingar går lite åt att placera en sump mitt i 720l karet och bygga 2 höga rev på vardera sida av den kvadrat där filtermatrial och teknik ska sitta i. Vet inte varför ja…

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by msen,

Jag önskar lite tips på en riktigt bra belysning till mitt akvarium med måtten 520Lx580Wx630H(mm) 128 liter. Helst inte dyrare än 4-5000:-.

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Batty,

fått någon form av bladalger i akvariet som min salaris inte verkar tugga i sig. finns det någon naturlig fiende till dessa "blad" som jag kan sätta in i mitt lilla blenny 80l ?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Leoparden,

Åsikter om denna behandlingen mot dinos? Ska vara den som tidigare hette ultra algea X https://www.tritonakvarium.se/product/fm-ultra-dino-x

• 0 svar
    • 524 visningar
  24. Started by Mudar,

Hej! Det har börjat uppstå lite brunt på sanden och undrar vad det kan vara, då har jag rört på sanden och det kom tillbaks på samma ställe. Vill gärna ha eran hjälp på att åtgärda det. Mvh Mudde Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

• Gilla
    • 13 svar
    • 1,2k visningar
  25. Jag går i tankar på att skaffa ett saltvattensakvarium hemma i vardagsrummet. Jag har kollat både på begagnat kar där man kan köpa ett komplett akvarium + allt levande. Eller ett nytt akvarium med all teknik som behövs. Frågan är helt enkelt, vad rekommenderar ni? Är det bästa för en nybörjare att köpa ett akvarium som redan är igång som "bara" är att flytta hem? Eller tycker ni att man ska börja från början så man kanske lär sig lite på vägen? Om jag väljer att börja från början och vill köpa ett akvarium där all teknik ingår, vilka akvarium rekommenderar ni? Vad är den optimala storleken för nybörjare? Jag tänkt 200 - 300 liter? Skickat från min SM-G935F via T…

• Gilla
    • 5 svar
    • 812 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.