Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Finns det något man ska tänka på när man bygger upp ett rev ? Ska det vara luftigt så det cirkulera vatten ? Tycker det är svårt att få det snyggt :-( tips och bilder hur man ska göra :-)? Hur mycket sten ska jag köpa till mitt juwel 120liters lido ?
-
- 5 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej Äntligen har jag startat mitt kar. Nu är levande stenen i och jag ska bara vänta ett tag tills vattnet mognar . Under tiden skulle jag vilja veta vad det är jag har på stenen. Här kommer bilden. Tack för all hjälp MVH
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag och familjen bor en bit utanför Göteborg närmre bestämt i Hindås. Jag håller som bäst på att sätta upp vårt första saltkar efter flera år med sötvatten. Det här är ju så stor skildnad och jag har mycket att lära, man kan säga att vi står inför en stor utmaning, så jag hade gärna kommit och tittat hos någon som redan är igång, och som kan visa teknik, tips, och "Gör det här" "men akta dig för det här"... Har du lust att visa upp ditt saltvattensprojekt för två nybörjare? Dra gärna ett PM till mig, så kommer jag och frun förbi och tittar
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Fick ju hem ett kar för ett av sen. Nu ser det ut som korallerna jag fick med börjar må bättre. Nu är ju frågan vad det kan vara för något jag fick med? Är ju nybörjare och vet knappt vart man ska börja leta efter vad det är för sort.
-
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Var å hämta ett beggat saltkar igår och jag hade en fundering angående returpumpen från sumpen. Hur stor ska den vara? Har en bubble magus Nac6 skummare där pumpens kapacitet ligger på 2500ish liter I minuter.
-
-
- 5 svar
- 735 visningar
-
-
Någon som har tips på skummare (Utanpåhängande) till Juvel Rio 240L, så påhängningen passar till den översta ramen på Juvelkaren. Tittat på Deltec MCE300 och MCE600.
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har blivit ordinerad att salta 330 g coral pro salt per 10 lit sötvtn.Men enligt aqua calculatorn bör jag salta 385g per 10 lit,vtn för att få 35psu.? ska jag köra på och låtsas som det regnar eller ska jag salta mera? Mina fiskar/räkor/mm mår prima.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag ska åka bort i två veckor om tre månader och undrar om jag kan lämna ett akvarium på 420l ifall någon bara går och kollar till läget med akvariumet och ger fiskarna mat eller tycker ni jag ska vänta med att köpa akvariumet tills jag kommet hem?
-
- 5 svar
- 1,7k visningar
-
-
i alla fall till att börja med. Beslöt mig för två rev med lite olika färger på stenen, så spänd vad som kommer att hända där Visserligen har jag lavat sten i akvarium förr men endast sötvatten.... Tack Ken och Robin för hjälp till en gröngöling Någon där ute som har några synpunkter och fler förslag?
-
- 5 svar
- 703 visningar
-
-
Som rubriken lyder, vad är lämpliga innevånare till ett sådant för någon som skall lära sig saltvatten? Min tanke var clowner, palettkirurger och kanske några räkor men jag vet inte om det är en vettig startuppsättning och om mitt akvarie är stort nog då det jag läst om dem tyder på at de blir lite stora för 130 liter, några åsikter / tips? Inte dags att stoppa i något ännu men jag planerar för framtiden och tar tid på mig för att försöka göra rätt.
-
- 5 svar
- 860 visningar
-
-
Tänkte dra igång ett saltvattenskar. Har haft flera kar tidigare men det va många år sedan nu och då körde jag en bio-variant (schobert tekninken tror jag att den hette). Får se vad det blir för variant den här gången...är tacksam för tips! Tänkte iaf köra ett 250 liters med sump. Skulle vilja ha tips på hur jag ska bygga akvariumet med sump, hål i botten med ett pvc rör ner i sumpen? Eller en pump som pumpar ner vattnet i sumpen? Vilket är bäst? Som sagt tar gärna emot tips! Någon som har begagnade tillbehör som ni vill sälja till ett 250 liters akvarium...belysning, cirkulationspumpar, skummare, mm. Mvh Freddie
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
vad kan detta vara för en gynnare? och skall han leva eller dö?
-
- 5 svar
- 891 visningar
-
-
Hej. Jag har ett 80l Nano kar och undrar hur jag ska placera pumparna bäst för fiskar och korallerna. Just nu har jag en 1100l pump för vattenytan och en maxijet 1000 som är placerad i mitten på bakruten.Min stackars clawn simmar bara på höger sida jäms med rutan..Aldrig ut till mitten av karet. Jag har köpt fisken för 5 dar sen och det kanske är normalt i början eller är det Maxijeten som är dumt placerd?? MVH Aqil
-
-
Hej! Jag har läst i en bok om saltvattensakvarium och hur man startar upp det och där rekommenderar de att man introducerar makroalger i akvariet för att uppnå en bra miljö och minimera oönskade microalger. När man uppnåt balans ska man plocka bort dem och introducera koraller. Stämmer detta? Andra förslag? Gäller nanokar på 30 liter utan skummare. Den levande stenen har varit i sen i söndags och lampan har varit på ca tio timmar per dag, ingen bakteriekultur har tillsats och jag har levande sand i botten. Jag kan se lite rött (rödalger?). /saltoskuld
-
- 5 svar
- 2,9k visningar
-
-
Jag har ett 180L akvarium med inbyggd sump som har gått i 8 år o har varit så snyggt koraller stora o fina, så fullt att man inte fått i en enda liten fragg ens. Sen juli förra året hände något. Vad vet jag ej ja mer än att jag bara plocka ut en korall som jag tyckte var på tok för stor. dela den på mitten sen gick allt utför på 2 månader så kände man inte igen akvariet alls. alla koraller jag har är olika mjukisar. Jag tycker mig ha gjort allt jag kan nu är mina idéer slut. Finns det någon som har någon bra ide på vad jag ska göra eller vad som kan ha hänt.
-
-
- 5 svar
- 2,4k visningar
-
-
Jag är väldigt grön inom denna typ av vatten så är där någon som vill hjäpa mig med detta?=) min salt nivå är ok enlgt rekomendationer o inget nitrat eller nitrit,har LS o korallsand,karet har varit igång cirka 1vecka nu! det är kul o intressant med all ny info inom detta område!
-
- 5 svar
- 846 visningar
-
-
Om man skall bygga ett kar. villket djup är det minsta man kan bygga för att det skall vara ok. Kan man typ bygga ett kar med måtten. L:1,30 H: 50 D: 30 Sen ha kammen på kortsida sen returen på andra kortsidan. sen sump under? Vad tror ni? Skall tillägga att tanken är att ha det inbygg i en vägg så man ser igenom karet från båda rummen.
-
- 5 svar
- 788 visningar
-
-
Hej allesammans! Jag har planer på att göra om mitt sötvatten till saltvatten. Jag vill då veta allt som krävs och behövs. Jag har ett Cocoon 3 ( 30L ) med orginal pump och lampa. Vill endast ha lite koraller och en Clownfisk. Mina frågor: Vad behöver jag för extra utrustning? Vilka kemiska saker? Vattenbyten? Tester? Tider? Ja allt jag behöver veta och tänka på! Tack på förhand Per
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. eftersom jag aldrig behövt rengöra ett akvarium tidigare då jag alltid köpt begagnade akvarium är jag inte säker på hur man gör. har köpt ett clownhotell där all teknik är inbyggd. funderar på hur jag ska göra om utrustningen klarar av en rengöring med diskmedel samt en ordentlig sköljning. kan jag köra igång pumpar och skummare för att det ska bli ordentligt rent i alla fack och skrymslen? någon som har några bra råd och något att tänka på?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Går i planerna på att återigen starta ett saltkar efter några års frånvaro. Det lutar åt ett 375liters. Det jag undrar över är hur stort ett karantäns kar behöver vara. Jag har ett 100 liters och ett 75 liters liggande, först hade jag tänkt att använda 100:an till sump och 75:an till ett karantäns kar. Eller är det bättre tvärt om? Belysning har jag som passar till 100:an men ej till 75:an.
-
- 5 svar
- 769 visningar
-
-
Har länge funderat på ett saltvatttensakvarium då jag alltid gillat fina akvarium. Har för många år sedan haft sötvattensakvarium men har ingen erfarenhet av saltvatten. Har läst massor på nätet och har äntligen tagit mod till mig att registrera mig här för att ställa lite frågor om svårighetsgrad etc. Jag går i tankarna på att skaffa ett 540 liters (150x60x60) och jag undrar hur mycket uppmärksamhet det tar om man väljer fiskar som anses lättskötta. Jag har inget emot att pyssla och fixa men det som avgör lite är hur det funkar om man behöver resa bort någon vecka eller två. Om blir tvungen att be någon se efter det, har på vissa sidor funnit information om hur vissa ar…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej på er! Jag har ett juwel rio 125 med ca 18kg ls *red sea prizm skummare *korelia 4 streamer *fluval fx5 den kör jag med aktivt kol, biobollar och biomax *powerhead på 2000l/h akvariet är nystartat sen 2 veckor och det finns sniglar och några erimiter samt en räka mina värden är: temp 26grader salt 1,022 kh 9 ph 8,1 amm 0,2 nitrit 0,05 nitrat 60 fosfat 1,2 verkar detta normalt? mina invånare verkar trivas gott iaf
-
- 5 svar
- 856 visningar
-
-
Hejsan svejsan Körde igång mitt första saltvatten kar för exakt 6veckor sedan! Ett 58liters JAD kar. Körde dessa under uppstart: 118ml Microbe-lift Nite-out 118ml Special blend 118ml TheraP Har även en tunze nanostreamer 6015 som går igång med timer 2*30min om dagen. Ca 8kilo LS +levande sand Ljuset är igång mellan 16-22 och mån ljuset går igång 15 min innan och lyser fram till kl 02.00. Utblåset har jag ställt in så det blåser upp mot vatten ytan. Kör på testerna salifert. Satt i en snigel och en clown förra veckan och en korall den3/12 (euphyllia) testerna: grader mellan 25-27 PH:7,7-8,0 Nitrat: 10-25 nitrit:0 phosphate: 1 Magnesium: 1260 Ammonia: 0,25 Calcium 430-420 K…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag har en fundering på att bygga om mitt Juwelakvarium på 240 l till ett saltvattenskar. Jag har tidigare haft ett Deltec möbelakvarium, ett s k Microreef och har någorlunda koll på skötseln när det väl är igång. Finns det stora nackdelar eller risker med att bygga om ett sötvattensakvarium gentemot att skaffa ett som är anpassat till saltvatten från början? Mitt Microreef hade en sump på ca 50 l i underskåpet, måste jag ha det om jag väljer att placera skummaren direkt i akvariet? Jag vill helst inte borra hål i akvariet. Är det någon som vet ifall Juwels originallysramp klarar av T5 rör eller annan lämplig saltv.belysning? Eftersom vattnet dunstar bort så oerhör…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-