Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Kalle,

Hej. Har haft ett sötvattenskar på 540 l i drygt 10 år och har tänkt länge på att starta ett saltvattenskar. Har kollat runt lite och fastnat för Red Sea Max:s kar, håller de god kvalitet när det gäller skummare, ljus mm? Någon som har erfarenhet om dessa kar så är jag tacksam för svar. Mvh Kalle

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Nille83,

Tänkte köra en lista här hur det har gått för er med fisken och ert revakvarium ihop. Så två frågor angående varje fisk. Svårighetsgrad och om de fungerar i revakvarium (menar om de kommer äta upp alla koraller) 1. Moorish idol Zanclus canescens 2. Vimpel fisk Heniochus acuminatus 3. 3-bandad vimpel Heniochus chrysostomus 4. Pallet kirurg Paracanthus hepatus 5. Blåläppad kejsare Apolemichthys trimaculatus 6. Långnos fjäril Forcipiger flavissimus 7. Pincettfisk Chaetodon rostratus 8. Fjäril kleinii Chaetodon kleinii Det var många fiskar, hoppas någon orkar svara

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by houssami,

Hej Äntligen har jag startat mitt kar. Nu är levande stenen i och jag ska bara vänta ett tag tills vattnet mognar . Under tiden skulle jag vilja veta vad det är jag har på stenen. Här kommer bilden. Tack för all hjälp MVH

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Tobbz,

Hej på er, avvecklar mitt 540 liters sötvatten med Malawis för ett jubel 260 L saltvatten. får över ett Eheim 2075 ytterfilter som är nytt, och då var frågan om man kan köra detta filter såhär: insug och utblås blir i sumpen. Min tanke var att det kommer ta bort en del små partiklar samt att den biologiska reningen blir bättre? Och även att jag kan ha mitt uvc filter kopplat till detta ytterfilter. Vad tror ni, bra eller dålig ide ?

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Nille83,

Någon som vet det svenska namnet på denna fisk? Hittar ingen på google

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  6. Nu har mitt första saltvatten akvarium varit igång 3-4 månader och jag förstår att det är dags att införskaffa doseringspump och balling då jag bara mäter dom vanliga värdena på nitrat, fosfor, kalcium, PH och har noll koll på hur det ser ut med dom övriga sprängämnena. Vill ha en blandad mix av koraller. Det finns ju flera tillverkare så jag undrar vilka ni satsar på och lite varför.

7. Started by Amaro,

Tjenare, jag vet att ni får svara på samma frågor gång på gång men jag hoppas att ni inte tröttnat på det, har ni tröttnat så är det goodbye för min del hehe. Flickvännen är väldigt intresserad av saltvatten, hon vill ha något litet och enkelt. Något som inte kräver riktigt mycket jobb om man säger så. Tanken är då att man kanske ska köpa en sånhär : http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=506⊂=0&page=1 samt detta: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=525⊂=0&page=1 Om detta behövs vilket det antagligen gör. Jag kan personligen inte så mycket om salt. Är själv sötvattensakvarist som likt tjejen blivit väldigt intresserad av saltvattensvärlden. …

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by DennisL,

Ok, ytterliggare en fråga:). Har byggt en bänk i 20mm mdf och satt på ikea köksluckor, men vet inte vad jag ska göra på insidan av bänken där sumpen ska stå. Har förstått att det inte är bra att måla, pga antimögel i alla färger. Är det bättre att lämna mdf:en obehandlad i sumputrymmet? Kommer den inte att svälla och bli förstörd av vatten som dunstar från sumpen? Vad är bäst att göra?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Jaonas,

Tänkte bara höra om det är någon som har lite tid över och är sugen på att skriva en liten sammanfattningslista om olika vattentester? Vilka som är viktigast att köpa först, vilka värden man vill ligga innom, vad resultatet blir av fel värden innom olika tester? T.ex. om dåliga värden reulterar i alger, skadlighet för fiskar m.m... Eller om någon till skillnad från mig hittat någon bra enkel tråd om detta:)

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Linaa,

Hej! Nu har mitt clownhotell varit igång i cirka en månad. Köpte det komplett med levande sten & två mjukkoraller (unknown) och några skivor. Har fyllt på med mer levande sten och några knappar (unknown). Nu har två stycken clowner (amphiprion ocellaris) flyttat in med sin anemon (Kanske någon som vet vad den heter?!) I karet går även två stycken sandvändande sniglar & två turbosniglar. Får även slänga in en hälsning ifrån min nyinköpta pepparmintsräka Sunken!

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Michael Hansson,

Godkväll... Någon som sitter inne med information om banangyltors beteende ?.....Den jag köpte har ej synts till på två dagar.... 1. Är den av naturen skygg..? 2. Sover/gömmer den sig i sanden automatiskt...? Underbar fisk när jag såg den...lite speciell. Anledningen till att jag köpte hen var för att slå ett slag MOT mina plattmaskar, samt att gult i tanken är underrepresenterat 🙂 Tacksam för länkar till en site jag ALLTID glömmer namnet på...:-( /micke

12. Started by slarvid,

skulle tro att min epilepsi-sjuka muräna vandrat över. Problemet är att Hen ligger inne i min stora LS. 1cm av snavsen sticker ut. Thats it. Kan "aset" ligga där inne och bli LS_mat eller måste den ut snarast?

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  13. Tänkte dra igång ett saltvattenskar. Har haft flera kar tidigare men det va många år sedan nu och då körde jag en bio-variant (schobert tekninken tror jag att den hette). Får se vad det blir för variant den här gången...är tacksam för tips! Tänkte iaf köra ett 250 liters med sump. Skulle vilja ha tips på hur jag ska bygga akvariumet med sump, hål i botten med ett pvc rör ner i sumpen? Eller en pump som pumpar ner vattnet i sumpen? Vilket är bäst? Som sagt tar gärna emot tips! Någon som har begagnade tillbehör som ni vill sälja till ett 250 liters akvarium...belysning, cirkulationspumpar, skummare, mm. Mvh Freddie

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by tholit_73,

Får börja med att tacka alla för massa tips på forumet om nystart av ett saltkar. Jag började tidigt 90-tal men efter år av uppehåll ville jag åter igen testa. Efter en tid spanat runt på detta forum kom det till ett avslut. Det blev ett 120L med sump står nu i vardagsrummet. En kul sak var inte problemet att starta upp & få rätt värden utan att minimera allt oväsen av porlande vatten... Inte nog med att motivera alla $ det kostar att starta upp för frugan så fick jag ständigt försvara ljudet av porlande vatten. Men efter allt kopplande så är det nu ett minne blott. Det som hörs är ett svagt surrande. Skickar en liten video på sumpen. Dock är inte själva karet något a…

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  15. Skulle vilja ha rekommendation på ett billigt ytterfilter med värmare till ett Lido 120. Ska endast huset kol, fosfatremover och ev biobollar. Skulle kunna tänka mig detta om inte l/h är för lågt? 600 l/h Exempel https://www.conrad.se/Ytterfilter-Eden-WaterParadise-Termoytterfilter-511-100-W-57289.htm?websale8=conrad-swe&pi=1180117&ci=SHOP_AREA_875441_0813079

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by wizz,

Har inte direkt presenterat vad som bor i mitt kar.. Listan finns i min blogg https://www.saltvattensguiden.se/forumet/blog.php?b=104

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by drakfisk,

det finns så mycke som man vill göra inan man startar . jag har köpt två kar som skulle läggas ner ett av alex ute på österlen all hans ls och en som hete pieer som jag hitta på blocket och där var allt till ett 375 l pga fel vatten värde problemet var när jag kom att det fanns djur i karet visste inte det ett par clowner en damsel och en korallväktare plus anemon och någonting liknande karljhoan svamp o calepra o massa små godis plus allt vatten av båda ställe tog jag också stoppa fisk och dvs o ls några bitar i ett 70l kar för jag väntar på att det stora ska bli klart . allt vatten plus nytt vatten ska i det stora karet 400l inkört o 400l nytt . och en massa sand som t…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by RolfssonK,

Har nu haft igång mitt saltvattensakvarium i fyra veckor. Köpa i fredags 4 st chromis viridis för att dra igång cyklingen lite bättre. Nitrat och nitrit är fortfarande på 0, så det ska nog bli bra så småningom. Dock har det börjat växa lite gröna och bruna alger på min levande sten och i sanden. Vad gör jag bäst för att få bort detta? Sniglar? Eremiter? Både och? Tips mottages gärna!

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by svedalaciklid,

fiskarna dör efter att min anemon blivit stripsad lite i en pump idag ,flyttat på anemonen och den ser ut som den kommer klara sig men nu har min gula kirurg och snart även min kaninfisk lämnat in mycket gifter som kan frigjorts i vattnet av anemonen?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Andreas84,

Hej Har precis startat upp ett 37l evolution salt akvarium så ja har som alla nybörjare lite frågor. Hur ska jag göra med filterna villka ska ja använda och inte använda? Har precis fått i ls så ja tycker nog att ja bör ha de klart för mig nu kanske? Just n har jag biobollar och makaroner i första facket sen har jag den vita fina filtermattan och sist filtersvamp, kan de funka? Det var väl det jag kom på nu, men alla tips på hur ja får en fin uppstart uppskattas. Tack på förhand Mvh Andreas

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  21. Hej, Jag har hört olika sätt att start akvariumen på, kasta in en räka, en damsel, eller varför inte kissa i det? Seriöst, finns det ett par olika förslag. Jag tittade på följande från Saltwater tank tv http://www.youtube.com/user/mrsaltwatertank#p/u/29/kPxExG-FbvI Och det verkar som om man tillsätter "nitrifying bacteria" vilket gör att man inte får någon nitrit spik utan man kan efter ett par dagar sätta in första fisken. Innan vi alla kastar oss på "lugn lugn" tänkte jag bara fråga vad ni tycker. KorallenZucht har ju också en 14 dagars uppstart, men vet inte om man kan använda den ifall man vill..

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Doris,

Hej alla Kan någon berätta hur en sump ska byggas på bästa sätt bilder kanske ,sumpen ska vara på 200-250L

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by uzck,

Hej! Undrar om man kan få igång mer liv i befintlig LS utan att köpa mer LS? Finns de nått man kan tillsätta? Har en massa sjöormstjärnor men dåligt med små räkor. Skulle iaf vilja ha mer liv i stenen. Har ett kar på 640 l som snurrar för fullt. Tacksam för alla tips o råd. Mvh Sebbe

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by Elcopo,

Hej. Jag är mitt i en uppgradering och vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag har haft problem med höga halter av fosfater i mitt alvarium och vill hålla dom i schack när det nya akvariumet kommer. Vad är Fördelarna och nackdelarna med dom olika varianterna. Om jag förstår det rätt så är det bra att köra en kolkälla samtidigt som man använder rowaphos, men att det inte behövs om man använder biopellets. Med vänlig hälsning, Jonas

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by wallejr,

Jag frågade tidigare om möjlighet att använda nuvarande sötvattenskar efter medicinering och preparat, nu när det gick bra kollar jag runt efter en diskret belysningslösning. Jag vill inte hänga upp någon MH och gärna använda mig av nuvarande "lock" som sitter på mitt Rekord 800. Hittade en lysramp från Marineland som verkar smidig att på något sätt bygga in. Men då jag inte har helt koll än på vad saltdjur kräver i ljus, sitter bara 2x18w T8 i nu och antar att det är för lite. Undrar jag om ett sådant kan fungera i ett 110l akvarium: http://www.marineland.com/products/aquarium-lighting/led-aquarium-lighting/reef-led-aquarium-lighting-system.aspx

• 9 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.