Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. finns det någon i dalsland (västra götaland) med omnejd som har och kan saltvattensakvarium? jag skall köpa ett begagnat 750l akvarium men mina kunnskaper är ganska måttliga så lite hjälp kan vara bra att ha i närheten. annars så finns ju detta fantastiska forum förstås men ändå. akvariet jag skall köpa är i dag nedsläckt men pumpar och sådant är igång antar att detta är en fördel för ny uppstart hemma hos mej! då det inte finns några fiskar att tänka på förtillfället men det är med ca 160kg ls! hoppas ni har tålamod med mina frågor i framtiden för dom kan nog bli många och ibland dumma!

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Reryd,

Hur länge ska man ha den döda stenen i osmos vatten för att kalkas ur? Alla säger olika...

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Henrik dahlström,

Någon som kan rekommendera en bra alg skrapa som inte kostar skjortan

4. Started by SimonW,

Har försökt läsa en del om saltvattensakvariets behov av belysning men blir bara förvirrad. Vissa anser att man klarar sig med lysrör, andra vill ha LED och några tycker att MH lampor är det bästa. Eller en kombination i vissa fall... Går det att lägga ett minimikrav för ett akvarium med måtten 160 x 50 x 50 cm? Eller är det helt beroende på invånarna i akvariet? Det som oroar mig är i slutändan elräkningen och kostnaderna för byte av lampor... Mvh, Simon

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by samsung12,

Har äntligen köpt de första delarna till det som skall bli vårt första saltvattensakvarium. Har aldrig haft akvarium tidiagare så jag hoppas detta går vägen . Det jag bla har idag är en TF 200 skummare och två 1060 eheimpumpar; en till skummaren och en till återföringen. Akvariet jag tänkt köpa är ett nytt 540 (80 L sump) och eftersom det skall byggas nytt så måste jag veta vilka hål som skall borras. Jag har 20mm-rör med en 32mm genomföring men nu har jag hört att det är för litet. Det skulle ju vara bra att kunna använda rören jag fick med men räcker de?. Röret skall gå lodrätt ned till sumpen och vad jag läst så skall 20mm klara ca 100/min. Eller skall jag satsa direkt…

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by wrroomm77,

Kan man ha kalkvatten i en öppen behållare när man tillsätter det till akvariet? eller fäller det ut till kalkskorpa i behållaren då? jag har en öppen bytta som rymmer 5 liter o det är lagom att hälla i den full med kalkvatten på kvällen så droppar det ut under natten eller borde jag ha en sluten behållare?

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by yRaz,

skumgummi filtret hade låstnat på akvariet när ja kom hem allt vatten e grumligt vad skall ja göra????

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Nille83,

Den är väldigt skygg. Kroppen är stor som en enkrona. Kroppen är brun/vit och klon ser ni själva. Någon som har en blekaste? Det är inget jag köpt. Är det något jag ska försöka ta död på?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by myAqua,

Hej, går det att använda ett kar med aluminiumram till saltvatten. Finns det risk för att det oxiderar?

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  10. Hej skulle vilja ha lite tips på hur man lättast hänger utt lysrampen i taket. Då min ligger på akvariet nu! men den är tung som f*n väger typ ca 30 kg sen är det gips tak!

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by Nille83,

Någon som vet det svenska namnet på denna fisk? Hittar ingen på google

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Nille83,

Jag skrapar bort skiten, men den kommer tillbaka på 2-3 dagar igen. Är det Turbosniglar som gäller? Har ca 12 sniglar nu.

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  13. Tänkte dra igång ett saltvattenskar. Har haft flera kar tidigare men det va många år sedan nu och då körde jag en bio-variant (schobert tekninken tror jag att den hette). Får se vad det blir för variant den här gången...är tacksam för tips! Tänkte iaf köra ett 250 liters med sump. Skulle vilja ha tips på hur jag ska bygga akvariumet med sump, hål i botten med ett pvc rör ner i sumpen? Eller en pump som pumpar ner vattnet i sumpen? Vilket är bäst? Som sagt tar gärna emot tips! Någon som har begagnade tillbehör som ni vill sälja till ett 250 liters akvarium...belysning, cirkulationspumpar, skummare, mm. Mvh Freddie

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Daniel,

hej! jag har precis börjat mitt första saltvatten projekt, det är en Juwel rio 180 (180liter, alltså), det går sakta men jag har absolut inte bråttom, vilket är bra enligt vilken saltvattenakvarist som helst. Mina frågor: akvariet kom med en Compact H innerfilter med 600 l/t genomströmning, jag har köpt till en 1000 l/t cirkulationspump, behöver jag byta filtret med ett ytterfilter? eller måste jag komplettera med en liten ytterfilter? eller räcker den jag redan har? jag planerar att sätta in rätt så mycket LS, behöver jag då en skummare överhuvudtaget? o i så fall vilken (storlek)?

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by Nille83,

Ska upp till Kalmar i helgen och undrar om där finns något ställe att kika på lite saltvatten?

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by Jonas G,

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med att välja vilka tillsatser / spårämnen skall jag skaffa till mitt RSM? Jag har haft det i ca 6 månader och dom senaste 2 har jag använt salifert all i one. Mina koraller växer men jag vill få lite bättre färger. Så jag har funderat på någon form av tillsatser typ POHL´S Xtra som jag har sett att många använder, räcker det med den eller skall jag även ha typ POHL´S Coral Vitalizer Vad är det för skillnad? När jag läser om dom så ser dom ut att ha samma egenskaper (förbättrar färger och tillväxt mm) men jag har inte sett någon innehållsförteckning. Eller vilka alternativ finns det?

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by 111bira,

Bytte lite mer vatten än jag brukar brukar byta ca8 % nu bytte jag ca 12 % plötsligt kom det en massa brunalger på botten . Varför?

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by Turbosnigel,

Såg denna krabat i karet idag och vart lite fundersam vad det kan vara. Någon som har koll?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by Micke.T,

Ja nu har man börjat få snurr på et o vatten byten har där blivit. men idag slog det mig....grusen i botten....städar man den, i så fall slammsuger man den som i ett sötvatten eller bara fläktar över den som jag gjort hittils med handen så det yr upp lite skit då o då så det håller sig fint. hmmmmmm

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by Nicke7,

Tjena!! Jag är äntligen en saltvattensakvarist. En ny sådan, 3 månader gammal. kör på ett Lido 120L, 25kilo vacker sten i en fin fin rund hög. jag har höga nivåer av nitrat ca 20 och fosfat 0.3.. Pågrund av att jag tillsatt det av misstag, (hoho) Alla invånare jag har köpt från vecka 4 lever. djur: 10 turbosar, och ett 10 tal småttingar som måste ha föds i akvariet, en liten sjöborre som kommer från stenen, ormsjöstjärnor, borsmaskar. ett gäng sjöstjärnor, sanderimiter och en rödbenad. 3st peppermint (vuxit minst 1cm på 3veckor) och en snäll sammetsclown . koraller: (dummt ja vet nu) men vad gör man inte när man står framför en nyimport koraller, dregel! acropora valida a…

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by bagler,

Hej hej... Ska bygga en ny burk.. Ett inwall på 150*40*40. Vem tillverkar burkar i vit glas o är de stor skillnad?? Priset skiljer de mycke?

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by magnus1982,

hejsan! har ett 58 liters clownhotell, och efter ett tag så sluta skummaren fungera, pumpen blåste inte, förmodligen något korn eller så. skruva fast den igen och det skummar otroligt lite, trycker man på pumpen så börjar den fungera. men som sagt man kan inte ha handen där hela dagen,. detta har hänt en gång innan men då lyckades jag fixa det. fråga mig ej hur. frågan är då, jag är så trött på detta. jag bytar vatten 10 liter i veckan. måste jag köra med skummaren, eller vad händer egentligen. mvh magnus

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  23. funderar på att köppa detta http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/Aquariums/Lido-Line/Lido-120-black.html#!juwel-000000000000011400 sedan bygga in en sump med skummare värmare filter mm men behöver lite tips på hur ja skall gå till vägar då ja inte vill ha synliga slangar rör eller elektronik. blir utrymet för litet för en sump i de skåpet och hur vet jag hur högt upp ja kan placera skilje väggarna så sumpen inte svämmar över om pumpen skulle stanna? har skissat på en sump

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by AlexanderClown58l,

Hej, proffs här... hjälp mig ny som jag är! Startat akvariumet för exakt en vecka sen idag lördag(31jan09). kom hem igår fredag29/1-09 och så var det helt brunt på levande stenen, nitriten är mellan 5-10mg/l o nitraten på ca. 100, testet gjordes med ett QuickAquaTest... vad ska jag göra??

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Linaa,

Hej! Nu har mitt clownhotell varit igång i cirka en månad. Köpte det komplett med levande sten & två mjukkoraller (unknown) och några skivor. Har fyllt på med mer levande sten och några knappar (unknown). Nu har två stycken clowner (amphiprion ocellaris) flyttat in med sin anemon (Kanske någon som vet vad den heter?!) I karet går även två stycken sandvändande sniglar & två turbosniglar. Får även slänga in en hälsning ifrån min nyinköpta pepparmintsräka Sunken!

• 6 svar
    • 1,2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.