Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Har ett nystartat RSM 130 och vi är blåbär på detta med salt. Vi har tidigare haft ett "ihopplock" med öppen topp på ca 80 liter. Nu har vi plötsligt prblem med att det är för varmt i karet. Det är ca 20 grader inomhus, karet står helt fritt från solljus, doppvärmaren är avslagen, fläktarna är på och i det mindre karet som fortfarande är aktivt och står precis bredvid så håller sig temp stadigt på 25 grader. I RSM-tanken är det 30-32 grader. Goda råd emottages tacksamt
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Är det någon som kan svara på vad det är för bubblor som bildats på sanden i mitt akvarium? Det är även lite brunt på sanden där bubblorna är.Akvariet är nystartat för 2 veckor sen.Kör ett red sea 130 akvarium använder osmosvatten med silikatfilter.Har ca 22 kg levande sten i det.Vattenvärden ph 8,2.Kh 11.Nitrit 0.Nitrat 2-5. Ca 420.Mg 1300.salthalt 1025.Mvh Andreas
-
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjenare, jag vet att ni får svara på samma frågor gång på gång men jag hoppas att ni inte tröttnat på det, har ni tröttnat så är det goodbye för min del hehe. Flickvännen är väldigt intresserad av saltvatten, hon vill ha något litet och enkelt. Något som inte kräver riktigt mycket jobb om man säger så. Tanken är då att man kanske ska köpa en sånhär : http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=506⊂=0&page=1 samt detta: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=525⊂=0&page=1 Om detta behövs vilket det antagligen gör. Jag kan personligen inte så mycket om salt. Är själv sötvattensakvarist som likt tjejen blivit väldigt intresserad av saltvattensvärlden. …
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag började med ett litet projekt för cirka 10 månader sen i form av ett litet men snyggt saltvattensakvarium. Jag började med att köpa bottenmaterial, skummare och pump hade jag sen tidigare för att sedan köpa stenen 2 månader senare. Sedan fick det stå och gå utan levande invånare i 2 månader. Nu är det så att detta 70 liters saltvattenskar ska så småningom bli 300 liter, men ekonomin håller inte för att köpa allt det nödvändiga på en och samma gång. Jag är en nybörjare inom akvarium och söker nu lite hjälp då min lokala butik inte har så bra koll på saltvatten. Så nu till hjälpen jag ber om; vad behöver jag ändra på? Vad har jag gjort fel? Karet är som sagt på 7…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Nu har mitt clownhotell varit igång i cirka en månad. Köpte det komplett med levande sten & två mjukkoraller (unknown) och några skivor. Har fyllt på med mer levande sten och några knappar (unknown). Nu har två stycken clowner (amphiprion ocellaris) flyttat in med sin anemon (Kanske någon som vet vad den heter?!) I karet går även två stycken sandvändande sniglar & två turbosniglar. Får även slänga in en hälsning ifrån min nyinköpta pepparmintsräka Sunken!
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
En gång i tiden när jag använda mitt akvarium gjorde jag en egen bakgrund i frigolit och silikonade fast det... Just nu villnjag återställa allt och bli av med det, några tips och trick innan jag "chansar" och går bananas på det Skickat från min SM-N915FY via Tapatalk
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Var ska/kan man placera macroalger i ett kar? Sumpen borde väl vara för lite ljus? Kom gärna med förslag.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har ett 82 liter/blenny som jag har börjat lasta med både mjukisar och LPS. Totalt har jag 8 koraller plus 1 skiv anomon. På senaste tiden har jag kämpat med att få en bra och snyggt lysinställning till akvariet och värkar alldrig hitta en bra inställning. I vissa inställningar så drar sig korallerna ihop och blir små. Kan någon rekommendera någon inställning till AI-prime?
-
Hej! Jag är ny här på forumet och jag funderar på att göra om mitt juwel Rio 240l till saltvatten. Akvariet är knappt ett år gammalt o jag har juwels standard tillbehör som medföljde. + en eheim streamer 6500+. Så nu undrar jag vad som behövs för att göra om det till ett fungerande saltvattensakvarie tänker nu främst på de tekniska sakerna. Jag hade helst undvikit sump o borra i karet. Är inte så glad för att ha vatten utanför akvariet på grund av läckage risken. Har endel dåliga erfarenheter av det sen innan med läckande ytterfilter osv. Så finns det andra lösningar? Proteinskummare o byta led rör o levande sten är väl ungefär så långt jag har kommit men sen vet ja…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Har haft ett sötvattenskar på 540 l i drygt 10 år och har tänkt länge på att starta ett saltvattenskar. Har kollat runt lite och fastnat för Red Sea Max:s kar, håller de god kvalitet när det gäller skummare, ljus mm? Någon som har erfarenhet om dessa kar så är jag tacksam för svar. Mvh Kalle
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
på dagarna värmer lyset upp karet till uppemot 30 grader men på nätterna sjunker tempen lite. behöver man nån extra värme på nättern?jag har 21 grader i huset.
-
Hej! Är helt ny här på forumet och har lite frågor och funderingar. Tanken när jag köpte akvariumet var först på sötvatten men efter många funderingar hit och dit så skulle jag vilja prova utmaningen med ett saltvattenskar. Till frågorna: 1. jag har köpt ett Rio 125 akvarium http://www.fish-people.com/Tankaquarium/Rio-125.jpg och undrar om jag kan använda detta till saltvattensakvarium? Måste jag på något sätt höja ljusrampen så lysrören kommer högre upp från vattnet (pga stänk osv) Lysrören ligger idag ca 5 cm ovanför vattnet. 2. Om man tittar på bilden av karet jag köpt så finns det enbart hål där bak för sladdarna till pump/värmare/ljusrampen. Kan man göra ett litet s…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Godkväll... Någon som sitter inne med information om banangyltors beteende ?.....Den jag köpte har ej synts till på två dagar.... 1. Är den av naturen skygg..? 2. Sover/gömmer den sig i sanden automatiskt...? Underbar fisk när jag såg den...lite speciell. Anledningen till att jag köpte hen var för att slå ett slag MOT mina plattmaskar, samt att gult i tanken är underrepresenterat 🙂 Tacksam för länkar till en site jag ALLTID glömmer namnet på...:-( /micke
-
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Nuså! Nu sitter jag här mitt i nedpackningen av hela mitt liv med flyttlådor och pensionerade akvarium upp över öronen. Så när jag nu fått 39C feber och blivit skitsjuk, på första dagen med riktigt bra väder dessutom, vad bättre finns att göra än att starta en tråd på SVG om min planerade burk! Typ: Saltvattensgräs dominerad lagun Grundläggande fakta: Kar: 150L, 98x40x40 Ljus: 6x30-36W T8 (20% overdrive, vet inte riktigt var ljuseffekten slutar) Cirk: 2x300L/h + 1 större, inte bestämt vad än. Filter: Förutom LS ett partikelfilter, kopplad efter ytavrinning. Botten: 10cm DSB, har inte besätmt tjocklek eller om tjocklekarna ska vara stratifierade Sump: Ingen i startskedet…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Som ni ser på bilden så växer det endast alger på denna punkt på framrutan. Varför kan det vara så?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
koraller smutsar inte ner, det gör fiskar. men hur belastar sniglar, eremiter, räkor osv karet?? har bara ett 58 liters clownhotell, så är begränsad så måste därför välja lite favoriter fan nu förstår jag var folk menar att man ångrar sig, jag får nog köra ett kar till som är större snart pengar pengar pengar, och tjejen är redan trött på det, he he men dem skryter gärna inför sina vänner om karet ,
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med att välja vilka tillsatser / spårämnen skall jag skaffa till mitt RSM? Jag har haft det i ca 6 månader och dom senaste 2 har jag använt salifert all i one. Mina koraller växer men jag vill få lite bättre färger. Så jag har funderat på någon form av tillsatser typ POHL´S Xtra som jag har sett att många använder, räcker det med den eller skall jag även ha typ POHL´S Coral Vitalizer Vad är det för skillnad? När jag läser om dom så ser dom ut att ha samma egenskaper (förbättrar färger och tillväxt mm) men jag har inte sett någon innehållsförteckning. Eller vilka alternativ finns det?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej som rubriken lyder jag var ute efter fragglar någon som har mycket av dom?? och lite bilder på Rms 130 skulle vara kul för inspiration.. sen har jag en fråga hur ofta byter ni vatten i karen? Mvh Henke
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej allihopa jag köpte 3 fiskar från lokala fiskhandlaren för nån månad sen 2 st clowner och en gramma alla var väldigt små. I samma veva gick en pump sönder till returen jag har ett rsm 130 så jag hade en lite mindre jag tog så länge men. Blev lite för dålig cirkulation och då kom det också lite cyano på en sten så jag tänkte jag behövde mer cirkulation och tog skummar pumpen från original skummaren. Och efter 1 vecka försvann clownfisken jag testade vattnet värdena såg bra ut. Tänkte inte inte mer på det och försökte leta efter Jan men såg han inte nånstans sedan 1 - 2 veckor senare försvinner gramman med och jag testade vattnet igen såg okej ut och pumpen slutade funge…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har en fråga någon kanske kan svara på! Starta upp för två veckor sedan och igår satte levande sten och sand! Jag fick tag på 38 kg sten som har varit i drift i ett år! Nu till frågan! Ska jag ha karet släckt nu i börgan eller tänt? Stenen e full av små djur,borstmaskar,massor av olika alger och några små anemoner. Tack på förhand.
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
VArt kan man köpa fragg pluggar av olika modeller och sånt?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan! Jag är också i planerings tråden på ett nytt kar och tänker köra utan sump, bygger 3st fack i ena hörnet. se bild (jo jag vet att karet är fullstädigt det fulaste ni sett här på guiden men iden kanske ni förstår) tar gärna emot synpunkter på det bygget/planeringen! en cirkulations pump till i karet blir det SEIO 1100. Belysning blir 250w mh 2st T5 rör,vitt och lila led moonligt retur pump ? gärna förslag på sådan, hur stor ytavrinnings box behöver man?. Har fått offert på karet av olika leasing, lagret. väntar på tritons svar. Vem som kommer få limma det. Mitten facket me skummaren kanske man kan ha skummaren i istället för en på hängnings fundering. Får se. htt…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-