Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Tjenare! Jag har precis fått i stenen i karet,har några frågor. Ska jag köra med skummaren under inkörningen?. Hur får ni bort sand och småpartiklar som seglar omkring i vattnet,kör ni med något innerfilter?. Hur mycket sten kan man till sätta karet utan att få en ny omstart?. MVH Jocke
-
Tjenare, jag vet att ni får svara på samma frågor gång på gång men jag hoppas att ni inte tröttnat på det, har ni tröttnat så är det goodbye för min del hehe. Flickvännen är väldigt intresserad av saltvatten, hon vill ha något litet och enkelt. Något som inte kräver riktigt mycket jobb om man säger så. Tanken är då att man kanske ska köpa en sånhär : http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=506⊂=0&page=1 samt detta: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=525⊂=0&page=1 Om detta behövs vilket det antagligen gör. Jag kan personligen inte så mycket om salt. Är själv sötvattensakvarist som likt tjejen blivit väldigt intresserad av saltvattensvärlden. …
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hallå, Någon som kan ge bra tips på diskret och bra skummare till ett 250 liters akvarie? Har ett 100 liters sedan tidigare så känner att jag behöver uppgradera. Vill gärna ha en mindre diskretare skummare som inte tar så mycket plats. Har funderat på om man ska använda Tunze Comline DOC Skimmer 9004 skummare tillsammans med innerfilter Tunze Comline 3162. Dessa säljs ju i ett paket. Men har blivit avrådd att använda innerfilter, är det så dåligt som alla säger? Tacksam för tips!
-
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag har en dum fråga, har aldrig bytt filtren i mitt ro system. Det är en Aqua Medic Platinum Line Plus (24V) med Booster Pump: Jag skulle vilja byta samtliga filter men jag vet inte riktigt vad eller vart jag ska köpa detta.. En extra fråga är att jag i samband med köp av ett paket begagnad teknik fick ett RO system med separat pump och undrar om det finns värde i att på något Frankenstein sätt seriekoppla dem? Då kan jag göra de i samband med byte av filter i min nuvarande. Tack i förhand
-
-
- 13 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har ett 82 liter/blenny som jag har börjat lasta med både mjukisar och LPS. Totalt har jag 8 koraller plus 1 skiv anomon. På senaste tiden har jag kämpat med att få en bra och snyggt lysinställning till akvariet och värkar alldrig hitta en bra inställning. I vissa inställningar så drar sig korallerna ihop och blir små. Kan någon rekommendera någon inställning till AI-prime?
-
Har inte direkt presenterat vad som bor i mitt kar.. Listan finns i min blogg https://www.saltvattensguiden.se/forumet/blog.php?b=104
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Jag funderar..Jag matar min salaris med torrfodersushisjögräs seaweggie.fungerar ypperligt han praktiskttaget bor på sugproppen där jag fäster käket. ytterligare har jag artemia som jag tinar med lite Marine snow o vatten och så matar jag med osi små kulor torrfoder..Vad kan jag mer ge? Finns det någon mat jag har missat? Fisken är ocellaris,decora,magnifica och två c binospinosus. Ps Anemonen får räka nå´ngång o korallerna får Marine snow.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla Köpte igår en fisk som jag inte vet vad det är för ngn. Kan ni hjälpa mig? Den fisken som är i mitten, dvs. ej fjärilsfiskarna.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Jag letar efter en eller helst två tunnor runt 50 lilter (max 42cm diameter) helst i Örebro-trakten. Har sett dessa på nätet men vill gärna undvika frakten om det går. https://www.hega.se/produkter/kallsortering-och-avfallshantering/papperskorgar/plasttunna-50-liter/ Är det någon som har något tips eller kanske en tunna över?
-
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
-
Hej, Eftersom jag inte hittat en tråd någonstans där semester frågan kommer upp så tar jag upp denna nu. Alla ni som har hållt på med saltvattenskar en längre tid - hur gör ni när ni är bortresta på semester. Klarar sig fiskar och tank själva några veckor (om mat tillförs reglebundet)? Är det mest korallerna som inte klarar sig ensamma eller? Jag förstår att det säkert går att fixa så allt som måste göras styrs automatiskt men detta måste väl kosta en förmögenhet? Hur gör ni? //Patrik
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte bara delge mina intryck så här långt gällande fördelar och nackdelar av min första tid som saltis med ett litet nanokar. Alltid finns det säkert någon annan nybörjare som tycker det kan vara intressant att ta del av mina erfarenheter så här långt. Bakgrund Jag har idag ett etablerat 45 lit nano med några mjukkoraller + en eldräka + en sjöstjärna + ett par små blåbenade eremiter + ett par sniglar. Jag har dessutom precis startat upp ett 80 liters Molly hotell dit räkan och korallerna ska få flytta när det är inkört. Mat Räkan får lite fryst artemis varannan dag. När han/hon ska matas så tar jag ungefär en ärtas storlek av fryst artemis i ett litet glas. Jag fyller …
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Har haft mitt 100 liters igång nu i ca 4-5 månader. Dock så tror jag att min putsarräka har gått och dött, den höll sig bakom en sten i några dagar och sedan så hittade jag resterna av den idag. Jag vet att dom ömsar skal och håller sig undan då och det har min gjort regelbundet. Men nu så hittar jag den ingenstans, ett 100 liters är ju inte så stort direkt. Jag stoppade i en liten (typ 3 cm stor) ocellaris-clown igår och den plus räkan är de enda levande djur jag har, förutom sniglar och massa andra smådjur. Jag vet att akvariet måste gå igenom en till "cykel" när man stoppar i nytt levande, men jag har svårt att tro att en sån liten clown sabbar värdena så pass myc…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
tjena... vi startade upp ett 190l akvarium igår och vi har tänkt att ta det lugnt med allt så vi tänkte att vi gör ordning allt, skurar och tvättar och sen fyller på med vatten och sen i med levande sten och bakteriekultur och drog igång pumparna... kollar lite värden och gör det vi TRODDE var rätt men när vi kom till det här med calcium så gjorde vi ett STORT fel... vi blandade till det i en bytta och löste upp det där i så gott det gick och sen hälde vi i det och då kom chocken... SÅÅÅ dimmigt det blev... jag gick in här och sökte på vad vi gjort för fel så nu vet jag hur jag ska göra nästa gång... men just nu så är det som ett dimmigt vinterlandskap i akvariet...trots …
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
jag ska färga mitt akvarium bak... jag undrar vilken sorts färg och vilken färg är "havsblå"
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Har en fråga någon kanske kan svara på! Starta upp för två veckor sedan och igår satte levande sten och sand! Jag fick tag på 38 kg sten som har varit i drift i ett år! Nu till frågan! Ska jag ha karet släckt nu i börgan eller tänt? Stenen e full av små djur,borstmaskar,massor av olika alger och några små anemoner. Tack på förhand.
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
jag ska limma mig en ny sump och undrar vilket silikon som lämparsig bäst.
-
- 4 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
Jag har på sistone lagt märke till en "beläggning" som bildas i sanden eller på LS i anslutning till mina mjuka koraller. Det ser precis ut rostbeläggning i färgen. "Beläggningen" uppträder i princip ingen annanstans i akvariet. Vad kan det vara för något? Är det någon slags alg? Lite kassa mobilbilder, men tror det ska framgå vad jag menar.
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Har en tanke att efter semestern dra igång ett RSM170. Men jag tänkte redan i sommar på landet förbereda stenen (blandat Marco Rock och död sten). Var på Triton och fick rådet att använda Fosfatpellets i en strumpa. Kan detta ske i ett kar med cirkulationspump eller bör detta ske i det riktiga akvariet med filter och allt igång? Sen en Aquascapefråga. Jag vill bygga upp mina stenar på landet till lämplig formation men är lite orolig om jag fått ned fosfatnivån att den förstörs om jag trixar med stenen upp och ned i luften och får göra om hela den processen igen. Eller skall jag ta allt hemma och tillsätta bakterier (Microbe) där+ Hoppas någon först…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Jag blandar salt i en hink 1 dygn innan vattenbyte men funderar nu på ha en dunk med pump i för att alltid ha ny blandat salt. Undrar lite hur ni har det? Blandar ni salt innan vattenbyte eller har ni alltid färdigt saltvatten i en dunk/balja ? Fyller ni på det som dunstat för hand då eller har ni en vattempåfyllare för det ?
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Mitt Kenya träd har delat sig i tre delar, det har typ lossnat grenar från den. Brukar dom göra så? Bör jag ta ut de delar som lossnat? Den ser i övrigt frisk ut. Tacksam för hjälp. // Johnny
-
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Har hällt i red slime remover och precis som alla skriver så blir skummaren helt galen. Men jag hittar egentligen inga instruktioner om skummaren ska vara på eller inte i början av behandlingen? Känns som det som körs upp i koppen just nu är bara vatten + Red slime remover. Hur har ni andra gjort när ni kört med detta medel? Är det bara låta skummaren skumma över och skita i att tömmen koppen de närmaste dagarna?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
-
jag har fått kisel alger på sanden och det har kommit lite mer för var dag så igår köpte jag fosfat och silikat remover och la det i en strumpa och hångde det i karet men idag så är det mycket värre trotts fosfat removern. Kan det vara så att det drar ut fosfatet från sand och sten och då kanske kiselalgerna passar på att frodas? Tycker det är skummt att det är värre idag. Behöver tipps och råd till hur jag blir av med det.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Den är väldigt skygg. Kroppen är stor som en enkrona. Kroppen är brun/vit och klon ser ni själva. Någon som har en blekaste? Det är inget jag köpt. Är det något jag ska försöka ta död på?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-