Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by OskarW,

Hej, Funderar på ett köpa ett clownhotel som första saltvattenakvarium, för att testa om saltvatten e min grej, jag gillar ju hur slutresultatet är men jag vill veta hur det är på vägen, jag har läst lasses tråd Med fler, men jag undrar fortfarande om det e något bra jag ska komplettera med?

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by MotorShip,

Tjabba Hur stor eller liten bör en sump vara? Jag planerar att göra om ett 25l till sump för mitt tänkta 100l som jag skall har till huvud akvarie. Men ju mer jag funderar kommer frågan om det behövs mer volym eller om det räcker? Min plan på vattenflöde utöver cirkulationspump, är ytavrining > separat skummare > sump(ev refugium om det lämpar sig) > retur. Kom gärna med ideer och synpunkter.

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by edda124,

Hej allihopa jag köpte 3 fiskar från lokala fiskhandlaren för nån månad sen 2 st clowner och en gramma alla var väldigt små. I samma veva gick en pump sönder till returen jag har ett rsm 130 så jag hade en lite mindre jag tog så länge men. Blev lite för dålig cirkulation och då kom det också lite cyano på en sten så jag tänkte jag behövde mer cirkulation och tog skummar pumpen från original skummaren. Och efter 1 vecka försvann clownfisken jag testade vattnet värdena såg bra ut. Tänkte inte inte mer på det och försökte leta efter Jan men såg han inte nånstans sedan 1 - 2 veckor senare försvinner gramman med och jag testade vattnet igen såg okej ut och pumpen slutade funge…

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by robjo,

Jag har "fått" ett komplett saltkar p 300 L. Detta är mitt första saltkar, så hur mycket cirkulation är att rekomendera till detta. Jag vet inte säkert vad det ingår för pumpar ingår.

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Henrik dahlström,

Hej Nu kommer nästa roliga fråga Fick med en aquamedic reef doser när jag köpte ett par lampor och tänkte att den vore perfekt att ha till det stora akvariet vad bör man ha för spår ämnen??? Tänkte att det skulle bli lite smidigare med en reef doser Men blir ju helt snurrig i huvet ju mer jag försöker ta reda på fakta Vill bara ha det absolut nödvändiga Iomed att jag kommer inte att ha någon avancerad fisk eller korall Så vore tacksam för en rekommendation av vilka preparat och Märke som skulle passa bra Mvh Henrik Dahlström

6. Started by Irrbloss,

vad kan hända om man lägger ner djur i akvariet om man lägger ner för tidigt? jag började få mycket alger så jag ringde till affären å frågade om det var okej å köpa några turbosniglar och fick godkännande, dock märkte jag senare att mitt nitrit värde hade stigit och sniglarna dog. min fråga är då: kan det göra nått allvarligt med uppstarten om man lägger ner djur i uppstarten eller är det bara att dem stackars sniglarna kastar in handduken? mvh/ Robban ps. om det växer grön/gula alger som ser ut som gräs är det såkallade trådalger eller vad kan detta vara för nått? det är nämnligen en gräsmatta på rutan å på lite andra ställen

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by Nille83,

Jag har ganska mycket skivor (Ricordea, Rhodactis, discosoma). Men jag är lite sugen på knappar också. Kommer dessa ta död på min skivor eller hur ser det ut för er som har båda?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Jonas G,

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med att välja vilka tillsatser / spårämnen skall jag skaffa till mitt RSM? Jag har haft det i ca 6 månader och dom senaste 2 har jag använt salifert all i one. Mina koraller växer men jag vill få lite bättre färger. Så jag har funderat på någon form av tillsatser typ POHL´S Xtra som jag har sett att många använder, räcker det med den eller skall jag även ha typ POHL´S Coral Vitalizer Vad är det för skillnad? När jag läser om dom så ser dom ut att ha samma egenskaper (förbättrar färger och tillväxt mm) men jag har inte sett någon innehållsförteckning. Eller vilka alternativ finns det?

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Nille83,

Den är väldigt skygg. Kroppen är stor som en enkrona. Kroppen är brun/vit och klon ser ni själva. Någon som har en blekaste? Det är inget jag köpt. Är det något jag ska försöka ta död på?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by raklun,

Skulle behöva lite hjälp med hur man på bästa sätt lossar på en tankgenomföring som sitter som berget. Tror det är en sån här genomföring: Tankgenomföring Den nedre muttern lossnar utan problem men om jag fattat det rätt så ska den övre muttern också gå att lossa på? Kan tyvärr inte ta ut genomföringen på det sättet det lossnar nu då det sitter en koppling limmad direkt i den som jag gärna vill spara. Tar gärna emot tips om nån sitter på något gammalt knep. Har provat med ogräsättika över natten, kanske bara gäller att ha mer tålamod?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by jojjo00,

Hej Behöver rekommendationer om pumpsystem till 200 liter saltakvarium. Jag vet vad jag gett mig in på. Berätta gärna hur ni har det i ett 200 liters akvarium? Tacksam för snabbt svar:)

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,2k visningar
  12. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Nicke7,

Tjena!! Jag är äntligen en saltvattensakvarist. En ny sådan, 3 månader gammal. kör på ett Lido 120L, 25kilo vacker sten i en fin fin rund hög. jag har höga nivåer av nitrat ca 20 och fosfat 0.3.. Pågrund av att jag tillsatt det av misstag, (hoho) Alla invånare jag har köpt från vecka 4 lever. djur: 10 turbosar, och ett 10 tal småttingar som måste ha föds i akvariet, en liten sjöborre som kommer från stenen, ormsjöstjärnor, borsmaskar. ett gäng sjöstjärnor, sanderimiter och en rödbenad. 3st peppermint (vuxit minst 1cm på 3veckor) och en snäll sammetsclown . koraller: (dummt ja vet nu) men vad gör man inte när man står framför en nyimport koraller, dregel! acropora valida a…

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by m0jjen,

Hej! mitt kar är nu ca 11v gammalt. har nu efter lite otur med streamers fått hem 2x jebao rw-8 som styrs med en twin controller. Problemen jag har är följande: * Hinna på ytan, försökt ändra cirkulationen. hittar dock ingen bra lösning som inte påverkar cirkulationen för mycket. tunze tar hinnan i vissa vattennivåer men då får jag microbubbler i massor. * Får inte till cirkulationen som jag vill riktigt, hur skulle ni placera 2 st streamers i ett juwel rio 180? tips mottages * Om jag inte skrapar rutorna varje dag så är de gröna, inte speciellt mycket men ändå så det syns, låter man det gå ca 4 dagar så ser man knappt in. endast på glaset, algen som kommer är grön, Hård …

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  15. Hej på er, När det är lugnt på jobbet läser jag om Saltvatten med tillbehör. Jag har noterat 2 läger kring det här med tillsatser av spårämnen, mineraler m.m. Kort sagt: Höga/låga halter är skadligt. I havet anländer det ju nytt fint havsvatten med " godsaker " vilket det givetvis inte gör i Akvarium. Sist jag kollade mitt vatten hade jag Kh på 16. Detta är väl mått på Kalcium halt ? ( surhetsgrad: pH - 7.8 ) lätt stigande. Ingen nitrit samt övrigt bra värden, Temperaturen vart hög igårkväll men kyldes ner under natten och koraller blommade ut igen. Läderkorall verkar vara känsligare på temperatur än mina andra sorter. Mitt rev är ju uppbyggt med vita Kalkstenar blandat m…

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by samsung12,

Har äntligen köpt de första delarna till det som skall bli vårt första saltvattensakvarium. Har aldrig haft akvarium tidiagare så jag hoppas detta går vägen . Det jag bla har idag är en TF 200 skummare och två 1060 eheimpumpar; en till skummaren och en till återföringen. Akvariet jag tänkt köpa är ett nytt 540 (80 L sump) och eftersom det skall byggas nytt så måste jag veta vilka hål som skall borras. Jag har 20mm-rör med en 32mm genomföring men nu har jag hört att det är för litet. Det skulle ju vara bra att kunna använda rören jag fick med men räcker de?. Röret skall gå lodrätt ned till sumpen och vad jag läst så skall 20mm klara ca 100/min. Eller skall jag satsa direkt…

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  17. Hej! Nu är äntligen mitt kar beställt. Hade tänkt köpa ett mindre på 80l men min man skulle pronto ha en gulkirurg så fick bli ett större.. Märkte att mina katter är på mitt lilla räkkar och därför bestämde ja mig även för ett kar som är medel bra lock så de inte kommer åt det gifta vattnet. Så blir ett red sea max 250c. Jag vet jag skulle vilja ha i det men tänkte kolla va jag behöver köpa för tillbehör inom det kemiska. Lite hjälp vad ja behöver för att korallerna ska må bra och vilket märke som funkar för er! Hade tänkt ha bland annat: Euphyllior Bta Zhantos Sacrophyton Pulserande xenia S…

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by Kalle,

Hej. Har haft ett sötvattenskar på 540 l i drygt 10 år och har tänkt länge på att starta ett saltvattenskar. Har kollat runt lite och fastnat för Red Sea Max:s kar, håller de god kvalitet när det gäller skummare, ljus mm? Någon som har erfarenhet om dessa kar så är jag tacksam för svar. Mvh Kalle

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by slarvid,

skulle tro att min epilepsi-sjuka muräna vandrat över. Problemet är att Hen ligger inne i min stora LS. 1cm av snavsen sticker ut. Thats it. Kan "aset" ligga där inne och bli LS_mat eller måste den ut snarast?

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by wallejr,

Jag frågade tidigare om möjlighet att använda nuvarande sötvattenskar efter medicinering och preparat, nu när det gick bra kollar jag runt efter en diskret belysningslösning. Jag vill inte hänga upp någon MH och gärna använda mig av nuvarande "lock" som sitter på mitt Rekord 800. Hittade en lysramp från Marineland som verkar smidig att på något sätt bygga in. Men då jag inte har helt koll än på vad saltdjur kräver i ljus, sitter bara 2x18w T8 i nu och antar att det är för lite. Undrar jag om ett sådant kan fungera i ett 110l akvarium: http://www.marineland.com/products/aquarium-lighting/led-aquarium-lighting/reef-led-aquarium-lighting-system.aspx

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  21. finns det någon i dalsland (västra götaland) med omnejd som har och kan saltvattensakvarium? jag skall köpa ett begagnat 750l akvarium men mina kunnskaper är ganska måttliga så lite hjälp kan vara bra att ha i närheten. annars så finns ju detta fantastiska forum förstås men ändå. akvariet jag skall köpa är i dag nedsläckt men pumpar och sådant är igång antar att detta är en fördel för ny uppstart hemma hos mej! då det inte finns några fiskar att tänka på förtillfället men det är med ca 160kg ls! hoppas ni har tålamod med mina frågor i framtiden för dom kan nog bli många och ibland dumma!

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by Micke.T,

Ja nu har man börjat få snurr på et o vatten byten har där blivit. men idag slog det mig....grusen i botten....städar man den, i så fall slammsuger man den som i ett sötvatten eller bara fläktar över den som jag gjort hittils med handen så det yr upp lite skit då o då så det håller sig fint. hmmmmmm

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  23. mitt första saltvattensakvarium.... men har ett litet problem värmen är det någon som har tipps på bra kylare eller någott annat.... för jag har ju glaskivor på ovansidan så det mesta av dunstningen av vattnet sker via sumpen enbart man kan ta bort glasskivorna men jag vet inte om det kommer att räcka till heta sommaren nu är det ju inte så varmt ute pluss att jag bor litet får välldans varmt i lyan tackar på förhand mvh patrik

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by Linaa,

Hej! Nu har mitt clownhotell varit igång i cirka en månad. Köpte det komplett med levande sten & två mjukkoraller (unknown) och några skivor. Har fyllt på med mer levande sten och några knappar (unknown). Nu har två stycken clowner (amphiprion ocellaris) flyttat in med sin anemon (Kanske någon som vet vad den heter?!) I karet går även två stycken sandvändande sniglar & två turbosniglar. Får även slänga in en hälsning ifrån min nyinköpta pepparmintsräka Sunken!

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Texas,

Ser ut som små bruna svampar med en grön prick mitt i. Något som skall tas bort eller vara kvar?

• 5 svar
    • 1,2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.