Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Christern,

Håller på att projektera ett revakvarium. Kollade därför upp vattenkvaliteten där jag bor (Södermalm i Stockholm) som ser ut enl länken nedan. med sådana världen undrar jag om en osmosanläggning verkligen är nödvändig. Vad säger mer kunnigt folk? Duger detta att använda rakt av? http://www.stockholmvatten.se/Stockholmvatten/commondata/infomaterial/Vatten/Kvaldekl_Nor_2005_sv.pdf

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  2. Hej. Jag har något som ser ut att vara nakensnäckor på mina rhodactis. Den ena av dem börjar se mer och mer uppäten ut. Någon som vet något om detta eller om ett eventuellt bot på (problemet?) Tack på förhand Mvh Dennis

• Gilla
    • 5 svar
    • 2k visningar
  3. Started by jizeta,

Hej! Har ett RSM 130 med lite låga värden på Ca och Mg... Just nu ligger Ca på 360 och Mg runt 1250. Har varit och införskaffat mig FM's SALT Balling CALCIUMCHLORIDE DIHYDRATE samt MAGNESIUMCHLORIDE HEXHAHYDRATE. Dessa tänkte jag blanda i 1,5L PET-flaskor. Nu undrar jag om det finns någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig med hur detta ska doseras för att uppnå målnivåer på 450/1350? Jag förstår nämligen inte mycket av beskrivningen på burken och ännu mindre av Aqua Calcylator. Måste jag köpa till ytterligare tillsatser? Tacksam för svar...

• 5 svar
    • 921 visningar
  4. Started by Alex,

För fyra dagar sen så hade jag lagt Ls i nano akvariet och då såg jag att det fanns en liten skivanemon med. Men nyss såg jag att den har rullat ihop till en boll?? Om den nu är död kommer den att släppa gift ut till akvariet? Akvariet är nyligen startad så inga fiskar är i. Tack för hjälpen!

• 5 svar
    • 690 visningar
  5. Started by Menace,

Hej alla glada! Jag har precis fått hem min döda sten. Och där sitter så klart döda koraller och annat smått och gott lite över allt. Är det en bra idé och få väck allt sånt? Eller räcker det att laka ur den? Tack på förhand Mvh Dennis

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by balsac,

Tjena jag beställt hem en saltmätare från en närliggande zoobutik men nu har jag fått hem en för sötvatten ??( visserligen för dammar ) det e en koimedic från Trans Instruments .. då jag nu sett detta bolaget har även en för just salt .. men e det nån skillnad på dom ?? /Håkan

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by Hultis,

har lääääänge drömt om att starta upp ett saltkaroch som börjar bli verklighet . det finns inte så många i säffle som håller på med saltvatten som man annars hade kunnat terrorisera med en massa frågor, så ja tänkte hör med er, ni som är insatta i ämnet!!! vad behöver man för att få ett bra kretslopp i karet till att börja med? det är väl skummare, cirkpumpar, salt, LS, ljus historien? finns det nåt mer som är viktigt? vilka kemikalier skall man tillsätta? är det någon annan utrustning man måste ha? jag är öppen för allt! har ni förslag på bra grejer och vad som krävs av t. ex pumparna för att klara driva ett 450L kar och rekomenderat ljusbehov så skriv gärna! tack på …

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  8. De kulventiler jag har hittat på nätet ligger runt 600-900kr i plast. Det tycker jag är alldeles för dyrt för mitt lilla nano. Jag söker givet vis billigare ventiler för både till-lopp och retur. Jag blir tacksam om ni kunde tipsa mig om nätsidor och så tar jag över där i från. OBS! Det är kulventiler jag är ute efter. Tack på för hand! MVH!

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by time for heroes,

Hej! Jag har fått ett erbjudande på ett nytt 300l kar. Som den nybörjare jag är, hoppas jag få lite guidning om det är ett bra köp eller ej:) Karet är ett sådant här: Nuvo Sr Series Sr-80 (300 liter) https://www.petswarehouse.com/nuvo-sr-series-sr-80-all-in-one-aquarium-tank-only-80gal-bin-2-sd-x/ Skummare Ghost Skimmer Fullsize SR https://www.amazon.co.uk/Innovative-Marine-939060-Protein-Skimmer/dp/B00KO4F0TI Reaktor MiniMax FullSize https://www.bulkreefsupply.com/minimax-fullsize-all-in-one-media-reactor-innovative-marine.html Belysning SkkyeLight Dimmable DualStrip 24 https://w…

10. Started by Thefisherman,

Eftersom jag fick Sånna snabba och bra svar innan så frågar jag igen varför denna korall ser ut som den gör och inte blommar ut som den var i affären. Vart i mitt akvarium 6 dagar

• Gilla
    • 5 svar
    • 988 visningar
  11. Started by Gnarkill,

Varför tappar Min LS sin färgladhet och blir fulla med alger och ser bara förjävliga ut?? köpte lite mer nya stenar för snart 2 veckor sen och när jag fick dom så var dom riktigt färgglada och skit fina! nu ser dom ut som fan! bruna och fula och det är inge snyggt!

12. Started by Genne,

Vet inte om detta har hamnat ämne har hamnat rätt. Jag har satt igång en tank med 1000 liter vatten som för ett Dj'**A liv i flöden. Finns det någon som passerar Skillingaryd vid E4.an mellan Värnamo och Jönköping som skulle vilja hjälpa mig. Det är ett komplet Deltecsystem, tror jag vet hur det mesta fungerar men har problem med flödena. Tanken har varit i gång lite mer än en månad och ni får gärna stanna här bara för att utbyta åsikter och ta en kopp kaffe. Jag vill lära mig mer och är inte rädd för kritik. Välkomna. Om ni går in på Genne.s blog ser ni bilder på vad jag har.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by redrobjem,

Jag har problem med massa partiklar i vattnet som jag trodde skulle försvinna efter ett tag men nu har karet varit i gång 1 månad och det är inte något bättre jag har kört powerhead med quickfilter utan resultat. Varför vill det inte bli bra jag har ett 350 L med 8400 Liter cirkulation delat på två pumpar och en Deltec mce 600. Ca 30 kg LS och ett lager på 1,5 cm levande sand.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Gnarkill,

när mab ska fragga av en polyp är det bara klippa av den eller

15. Started by Axxe,

Ok en riktig noobfråga till men jag har ingen aning helt enkelt. Karet är ett Aquel nano-reef med medföljande hang-onfilter, som har två filterfack. När det gäller aktivt kol och fosfatremover, har man helt enkelt bara ner lämplig mängd i ett filterack eller måste man ha något mer finmaskigt så inte t ex kolpartiklar sköljs ut i karet? Har ingen aning hur själva mediet ser ut då det inte kommit hem än, om det är pellets eller någon annan form. Enormt tacksam för era svar

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by m0jjen,

Hej! mitt kar är nu ca 11v gammalt. har nu efter lite otur med streamers fått hem 2x jebao rw-8 som styrs med en twin controller. Problemen jag har är följande: * Hinna på ytan, försökt ändra cirkulationen. hittar dock ingen bra lösning som inte påverkar cirkulationen för mycket. tunze tar hinnan i vissa vattennivåer men då får jag microbubbler i massor. * Får inte till cirkulationen som jag vill riktigt, hur skulle ni placera 2 st streamers i ett juwel rio 180? tips mottages * Om jag inte skrapar rutorna varje dag så är de gröna, inte speciellt mycket men ändå så det syns, låter man det gå ca 4 dagar så ser man knappt in. endast på glaset, algen som kommer är grön, Hård …

• 5 svar
    • 996 visningar
  17. Started by Wilhelm,

Hej! Första posten🥳 Ska inom kort hämta mitt första ”kar” (kan man säga så?😊). Det är ett RS 425 dlx. Jag försöker förbereda utrymme i mitt pannrum för att bereda vatten (RO samt salt). För att inte behöva blanda etc. varje gång jag ska byta vatten tänkte jag skaffa mig lite rejälare hinkar. Min fråga till er är vilken storlek på hink ni hade satsat på? Jag tänker att jag ska Köpa Rubbermaids ”Brute”-serie och de finns från typ 50 liter till drygt 200 liter! Hur hade ni resonerat i min situation? Priset är en faktor, men inte avgörande! Tack och trevlig söndag!

• 5 svar
    • 609 visningar
  18. Started by Belis,

Jag läste någonstans att det ska hållas en akvariemässa i fjärilshuset i Stockholm 3-5 april 2011. Kommer inte ihåg vart jag läste det men är det någon som vet något om det och kanske har en bra länk?

19. Min ermit har suttit på sniskan ett tag nu. Vad jag vet så behöver de ingen hjälp att vända sig?

• 5 svar
    • 835 visningar
  20. Started by Kimozabe,

Så, Då börjar planeringen av ett nytt akvarium. Lyckas jag få viktiga tekniska bitar på plats så kommer det att stå ett i vardagsrummet nästa sommar (en del att fixa innan). Grannen byter förråd med mig i källaren så jag kommer att stämpa upp golvet och även kapa parkett, furugolv och reglar så jag kommer ner på betongen med ställningen. Nu till frågan: Fick rådet att tänka 2 gånger innan jag skaffade ett kar som är 70cm brett och 80cm högt då det blir skit att komma åt. Tänkte att måtten kommer vara, l*b*h i cm: 220-230*60-70*60-80 Vad säger ni som har erfarenhet? Mvh Kim

• Gilla
    • 5 svar
    • 867 visningar
  21. Started by abrakadabrafem,

Hejsan allihopa! Jag har ett 200L akvarium som jag precis städat ur. Nu är jag otroligt sugen på salttvatten. Men ekonomin tillåter inte ett inköp av levandesten för typ 3000kr på en gång. Jag har skaffat mig det mesta. Typ; Pumpar, ytterfilter, skummare, levandesand, salt, tester och saltmätare. Men jag har bara akvariets originalljus än så länge och ingen levandesten. Skulle jag kunna fylla akvariet enligt konstens alla regler, lägga i levandesanden och typ 5-10 kilo levandesten för att sedan komplettera med mer levandesten och ljus efterhand? Eller kommer det skita sig totalt med nitrithalter och annat? Borde jag vänta tills jag har ordentligt med ljus och typ mins…

• 5 svar
    • 1k visningar
  22. Started by Notna,

Tjena, undrar va som är bäst med tider för ljuset? Vilken tid som är bra att slå på och av? även om Moonlight är det så att den ska va tänd när ljuset är släkt eller e de bara några timmar efter/före? Mvh Anton

• 5 svar
    • 936 visningar
  23. Hej allihop mina saltvattensvänner! Detta med saltvatten är ju så otroligt kul. Jag har inte varit igång så jättelänge, max 3-4 månader från mitt första nano och nu har jag redan 3 akvarium (skyndar långsamt...) Varav 2 är fyllda och 1 väntar på att fyllas (måste renovera vardagsrummet först, dumt att fylla det innan ) Mitt första akvarium som jag skaffade för några månader sen huserar följande: Akvariumet är ett Nano på 30 liter, som behöver ombesörjas ganska mycket pga den ringa storleken dock ligger värderna (iaf de som jag mätt, bra) i denna gjorde jag ett första försök till aquascaping, Bilder kommer, ta hänsyn till att det är mitt första akvarium 2 st Amphiprion o…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by skurken,

hej har sätt nu dom senaste dagarna att det kommit fullt och då menar jag runt 20 st små sjöstjärnor i karet är det normalt lr? såg typ 1-3 st för nån vecka sen.

• 5 svar
    • 825 visningar
  25. Started by port513,

Tjipp! Som så många andra så kommer jag utöka min akvariedel med ett något större. Jag har en idé om att till det stora hela köra vågmaskin i detta typ Tunze wavebox, räcker det med sådan här eller ska man ändå sätta streamerpumpar? Karet blir någonstans från 200L och uppåt. /Henke

• 5 svar
    • 874 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.