Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Schilla,

Fick ju hem ett kar för ett av sen. Nu ser det ut som korallerna jag fick med börjar må bättre. Nu är ju frågan vad det kan vara för något jag fick med? Är ju nybörjare och vet knappt vart man ska börja leta efter vad det är för sort.

• Gilla
    • 5 svar
    • 1k visningar
  2. Started by urcellen,

Är det någon som kan svara på vad det är för bubblor som bildats på sanden i mitt akvarium? Det är även lite brunt på sanden där bubblorna är.Akvariet är nystartat för 2 veckor sen.Kör ett red sea 130 akvarium använder osmosvatten med silikatfilter.Har ca 22 kg levande sten i det.Vattenvärden ph 8,2.Kh 11.Nitrit 0.Nitrat 2-5. Ca 420.Mg 1300.salthalt 1025.Mvh Andreas

• Gilla
    • 1 svar
    • 1k visningar
  3. Hej! Nu är äntligen mitt kar beställt. Hade tänkt köpa ett mindre på 80l men min man skulle pronto ha en gulkirurg så fick bli ett större.. Märkte att mina katter är på mitt lilla räkkar och därför bestämde ja mig även för ett kar som är medel bra lock så de inte kommer åt det gifta vattnet. Så blir ett red sea max 250c. Jag vet jag skulle vilja ha i det men tänkte kolla va jag behöver köpa för tillbehör inom det kemiska. Lite hjälp vad ja behöver för att korallerna ska må bra och vilket märke som funkar för er! Hade tänkt ha bland annat: Euphyllior Bta Zhantos Sacrophyton Pulserande xenia S…

• 6 svar
    • 1k visningar
  4. Started by steven,

hej igen nu kommer en fråga till. Är det att rekommenderat att man tar bort kolfilter samt biofilter som man fick med när man köpte sitt RSM 130,eller ska man vänta med att ta bort dem. karet är alldeles ny startat.

• 3 svar
    • 1k visningar
  5. Started by magnus1982,

hejsan! har ett 58 liters clownhotell, och efter ett tag så sluta skummaren fungera, pumpen blåste inte, förmodligen något korn eller så. skruva fast den igen och det skummar otroligt lite, trycker man på pumpen så börjar den fungera. men som sagt man kan inte ha handen där hela dagen,. detta har hänt en gång innan men då lyckades jag fixa det. fråga mig ej hur. frågan är då, jag är så trött på detta. jag bytar vatten 10 liter i veckan. måste jag köra med skummaren, eller vad händer egentligen. mvh magnus

• 3 svar
    • 1k visningar
  6. Started by Nille83,

Jag har ganska mycket skivor (Ricordea, Rhodactis, discosoma). Men jag är lite sugen på knappar också. Kommer dessa ta död på min skivor eller hur ser det ut för er som har båda?

• 6 svar
    • 1k visningar
  7. Started by imre,

Hej jag har funderat på länge att ha en refugium i min sump.. ca 45x25 höjd 25 jag är bara osäker om att vilken lampa ska man ha? Har hittat 2 st som skulle passa mig men vill ha eran åsikter/rekommendationer lampa 1 lampa 2

8. Started by Aquaguy,

Är dom här nåt att ha till koraller? Skulle de räcka till lps koraller? http://www.pimpyourshrimp.com/sv/belysning/aqua-medic-spotfix.html

• 5 svar
    • 1k visningar
  9. Guest esther
    Started by Guest esther,

Hej, Undrar lite med sumpen- vad vill ni rekomendera att ha i den? Ska man ha en kammare för LS, en för skummare, en för nitratfilter. Har 400l, och vill ha en del koraller och fiskar. Nånting mer i sumpen? Ska man först köra vannet som rinner ner i sumpen genom skummaren, sen genom nitratfiltret och sen in i ett fack för LS, och så vidare upp i akvariet?? Tacksam för goda råd...

• 4 svar
    • 1k visningar
  10. Started by Therese Nyman,

Min anemon som suttit på samma ställe i ca 2 månader, "flyter" runder i karet och har gjort sen igårkväll. Tips mottages, hur jag kan hjälpa den att hitta ett ställe som den kan sätta sig på.

11. Started by mojjan,

Hej är det någon som kan tipsa om billig och bra glasmästare i Göteborg?? skulle vara bra med olika förslag. Har även kollat Globefish i Stockholm. Jag är ute efter ett kubakvarium...

12. Hejsan alla glada. Jag och min far har haft funderingar över att starta oss ett saltkar. Vi har hållit på med sötvatten en väldigt bra tag. Än så länge har jag kommit fram till dessa tillbehör! Akvarium: 65 x 65 x 65 , 275 liter Cirkulations pump: Hydro koralia 3 3200 liter\timmen (eller köra 2 mindre?) skummare: Aqua Medic Am Midiflotor 400 liter Ljus: Aqua connect T5 armatur. 62 cm** 2x24 watt (räcker det verkligen?) Det är väl i stort sätt så långt jag har kommit än sålänge. Jag vill gärna ha tips på vad ni anser att jag borde tillägga i den listan. Sedan är jag väldigt fundersam gällande det där med sump. Ge tips och råd!!! Vill passa på och tacka för en otroligt br…

13. Started by Rasmus,

Tjena mors på er! Det är så här att jag slängde upp mitt 375 l akvarium nu under kvällen, har 10 kg levande sten och 10 kg kalksten. Jag skulle behöva lite tips på inredning för att få snygga rev. Dom flesta stenarna är ganska små medans jag har 4-5 relativt stora. Har hällt i sanden (vit korallsten) över allt (efter jag lade i stenen) men om jag nu vill ändra om och flytta på stenarna, är det verkligen superviktigt att det inte ligger någon sand emellan? Just för tillfället så har jag bara lagt allt i en stor hög, det blev inte så bra. Jag ser på era akvarium att ni har lyckats betydligt bättre än mig:) Skulle uppskatta väldigt mycket om någon kunde komma med lite ideér…

• 5 svar
    • 1k visningar
  14. Started by Manks,

Är fortfarande på gång att starta upp mitt 54 l nano/microrev( skynda långsamt) Jag ska köra med 2*24 w T5 i karet. Cirkulationen har jag inte riktigt bestämt hur stark den kommer vara... Från början var min tanke att ha en clown el. ett clown-par i det, men vad jag förstått efter att ha läst så är det inte så väldigt snällt mot de stackarna, eller vad säger ni? Eftersom jag inte har plats för något större så behöver ni inte racka ner på mig och börja prata om pris och dylikt... Min fråga lyder helt enkelt, vad finns det för roliga/intressanta/knäppa/spännande invånare till karet som ni rekomenderar för en nybörjare? Gärna rekomendationer på olika mjukkoraller också. ED…

• 2 svar
    • 1k visningar
  15. Started by Nim,

Hej alla !! Jag är så fruktansvärt glad jag kommer få ta över ett saltvattens kar av en vän som inte orkar ta hand eller sköta det längre. Karet är på 200 liter med levande sten i och 2 mjuka koraller nån grönaktig som ser ut som nån skumsvamp och nån som ser ut som taggiga svampar som va giftiga i luft berätta han. Finns ingen fisk i. Jag har haft ett gäng mindre sötvattenskar så är inte helt grön men ändå relativt ny speciellt inom saltvatten. Jag vill ha och läsa så mycket information om saltvatten som bara går att få tag i, Finns det några bra sidor svenska som engelska som man kan läsa om dom olika typerna och om koraller fiskar och vilka som är lämp…

• 5 svar
    • 1k visningar
  16. Started by Matthias_H,

Startade ett 120 liters kar för ca 6 veckor sen hade tre fiskar i och nu dog en helt plötsligt mådde hur bra som helst sen börja den simma på sidan och dog. Ska jag göra vattenbyte ? Dom andra två mår bra. Har en korall jag inte får fast på stenarna den bara åker på botten och nu är den ihop nypt och undrar om den kan ge farliga ämnen i vattnet om den håller på dö ?

17. Started by jezzka,

Har problem med röd alger och undrar vad man behöver för saker för att få bort problemet, Har hört att man ska använda fosfat remover med något filter system, Undrar vad jag behöver för saker? har ett litet clownhotel på 50 liter! Mvh Timmy & Jessica

• 0 svar
    • 1k visningar
  18. Started by m00z,

Hej! Jag har precis fått för mig att starta en nanoreef. har läst på lite och tycker inte det verkar helt omöjligt , och jag ser fram emot att lära mig så mycket som möjligt här på forumet. Just nu är allting fortfarande under planeringsstadiet, och jag bloggar om processen här: http://saltnano.blogspot.com, tacksam om kunniga har synpunkter på mina val och beslut! Det jag undrar först här är om någon vet om det finns sånna glasakvarium http://www.commodityaxis.com/ProductData.aspx?id=76 fast mycket mindre att få tag på i Sverige? Jag har bara sett kubvarianter, med rundade hörn på framsidan, men jag skulle behöva en rektangulär sådan med 70 i längd och 30 bred (höjd inte…

• 6 svar
    • 1k visningar
  19. Started by Svan,

Hallå! Ska dra mig in mot den stora staden Stockholm imorgon och tänkte samtidigt inhandla ca 15-20 kilo LS. Saken är den att min flickvän tänkte ta sig till IKEA samtidigt och kommer säkert spendera ett par timmar där. Frågan är då, hur transporterar jag hem stenen? I nåt stor plastbalja? Klarar sig stenen ett par timmar utan syresättning osv? Nåt jag borde tänka på förutom att försöka att inte blöta ner HELA bilen? Tack på förhand /Daniel

• 5 svar
    • 1k visningar
  20. Started by maltemus,

Jag har idag ett kar på 230L (Ej salt). Tycker att det är trevligt men det känns inte speciellt "levande". Har under 1 års tid gått och funderat lite på ett saltvattenskar. På en del ställen läser jag att det kräver daglig skötsel, andra att man måste tillsätta salt en gång i veckan. Jag bor ganska "off" och har inga butiker som säljer saltvattensakvarium i närheten. Några frågor: * Finns det färdiga "kit" att köpa, runt 100-140Liter. Kar, lampor osv. Ebay? * Låter karen mycket? Nuvarande står i sovrummet och jag vill nog placera det på samma ställe. * Är det enkelt att få en bra balans i akvariumet utan tillgång till saltvatten från ett annat kar? Tack på förhand. Malte

• 5 svar
    • 1k visningar
  21. Started by jetstar,

Hallå! nu har jag äntligen fått hämta mitt RSM 130! jätteroligt att fixa i ordning! invånare som följde med: *en litem eremit *två clowner *en tomatclown *en blå och gul fisk? *två svart och vitrandiga? *en snäcka Men glädjen blev inte långvarig! efter en bilresa på 2 timmar enkel och en städning på 5 timmar så var det dags att starta! SKUMMAREN LÅTER FÖRJ______ rent ut sagt! totalt omöjligt att ha den igång hörs i hela huset!! tar jag luftsalngen under vatten ytan blir den tyst men då gör den ju in get skumm?? kylfläktarna låter också fan. snälla nån som har ett RSM 130 som kan hjälpa mig! eller nån som vet vad göra! vart fins reservdelar att köpa?? Mvh

• 6 svar
    • 1k visningar
  22. Started by rizze,

Jag har en fråga om hur bra är det med UVC i saltvatten? Har koi i damm och där är det mycket bättre att köra UVC mot vanlig UV. Har tänkt köpa ett ca 300 liters och börja med. Har varit sugen på saltvatten länge men nu är det dax.

• 1 svar
    • 1k visningar
  23. Started by Lindita,

Hej alla glada! Jag är fru till en kille som började med ett saltvattenakvarium för 3 år sedan. Han köpte ett begagnat 600L akvarium. Jag tycker det är trevligt med ett akvarium hemma men har aldrig intresserad mig av att lära mig mer om denna hobby som min man har. Han är egentligen nybörjare fortfarande. Ibland undrar jag hur mycket han kan om det här.... Han är dålig på att läsa och det mesta har han lärt sig genom att fråga killen som sålde akvariet och genom att fråga andra på affären. Jag tycker bara att det är så DYRT. Det blir liksom aldrig klar, man ska alltid köpa något till akvariet.. alltid något som saknas... suck! Nu har vi flyttat och i samband med det tänk…

24. Started by Tomas,

Som så många andra har jag, efter ett tjugotal år med diverse ciklider, sneglat på och läst mycket om saltvattensakvarium men inte ännu tagit steget. Nu är jag inne på att äntligen starta igång ett mindre kar typ AM Blenny eller något i den stilen som är så komplett som möjligt från start. Av erfarenhet vet jag att akvarieintresset går i vågor och jag vill inte dra på mig arbete som jag i längden inte genomför. Tanken är alltså t.ex. ett Blenny, köra RO-vatten, ha lite mjuka koraller, knappar, några få fiskar / övrigt levande. Alltså en ganska låg biolast. Nu till frågan; räcker vanliga vattenbyten och saltets "naturliga" innehåll av diverse ämnen eller behöver oftast et…

• 10 svar
    • 1k visningar
  25. Started by Adrenalized,

Hejsan är det någon som vet vart jag kan få tag på lite snygga makroalger? Dom webbutiker jag sett här i Sverige verkar inte ha så stort utbud. Räcker det med vattenbyten och lite fisk i karet för att hålla dom? Eller måste man bråka med tillsatser av spårämnen. Är väl framför allt dessa sorter som jag skulle vilja lägga vantarna på : Blue Octodes Macro Halymenia Durvillei Dragons Breath Botryocladia - Red Grape Caulerpa Racemosa Grape Caulerpa Krävs något speciellt för att få dom att trivas? Tänkte mest ha makro alger, mjuk koraller zoas och kanske ngn LPS.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.