Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Adrenalized,

Hejsan är det någon som vet vart jag kan få tag på lite snygga makroalger? Dom webbutiker jag sett här i Sverige verkar inte ha så stort utbud. Räcker det med vattenbyten och lite fisk i karet för att hålla dom? Eller måste man bråka med tillsatser av spårämnen. Är väl framför allt dessa sorter som jag skulle vilja lägga vantarna på : Blue Octodes Macro Halymenia Durvillei Dragons Breath Botryocladia - Red Grape Caulerpa Racemosa Grape Caulerpa Krävs något speciellt för att få dom att trivas? Tänkte mest ha makro alger, mjuk koraller zoas och kanske ngn LPS.

2. Started by AlexanderClown58l,

Hej, proffs här... hjälp mig ny som jag är! Startat akvariumet för exakt en vecka sen idag lördag(31jan09). kom hem igår fredag29/1-09 och så var det helt brunt på levande stenen, nitriten är mellan 5-10mg/l o nitraten på ca. 100, testet gjordes med ett QuickAquaTest... vad ska jag göra??

• 9 svar
    • 1k visningar
  3. Started by fraggen,

Jag funderar..Jag matar min salaris med torrfodersushisjögräs seaweggie.fungerar ypperligt han praktiskttaget bor på sugproppen där jag fäster käket. ytterligare har jag artemia som jag tinar med lite Marine snow o vatten och så matar jag med osi små kulor torrfoder..Vad kan jag mer ge? Finns det någon mat jag har missat? Fisken är ocellaris,decora,magnifica och två c binospinosus. Ps Anemonen får räka nå´ngång o korallerna får Marine snow.

• 4 svar
    • 1k visningar
  4. Started by Jaonas,

Hej! Jag har en invändig skummare (ferplast 550) i mitt 240 liters kar. Dock undrar jag varför jag i princip aldrig har något att tömma i koppen. I början fick jag göra det men de senaste veckorna (kanske månaderna) har jag inte fått ut en droppe. Jag har en hel del smuts på botten och har en del problem med smutsig hinna på ytan. Det blåser på bra med bubblor inne i skummaren och det skummar bra på ytan om man lyfter koppen men ej tillräckligt för att nå upp i koppen. Skummare går alltid upp och ner men nu är det för länge jag hade den härliga kännslan av att se allt skit försvinna när man tömmer koppen:)

• 4 svar
    • 1k visningar
  5. Started by spökplumpen,

Hej. Jag har hållit på med sötvattens fiskar ett bra tag (och kommer att fortsätta med det) men har nu ett 54 liters som står tomt . Jag funderar på om man kan ha saltvattensfiskar i ett så pass litet kar, går det ? Vad är det för utrustning man behöver... använder man ett vanligt innerfilter ? Tar man vanligt kranvatten? Jag har noll koll när det gäller saltvatten så all hjälp emotages tacksamt.

• 3 svar
    • 1k visningar
  6. Started by teoedvinsson,

Hej, är en kille som har hållt på med sötvatten i några år, så det här med saltvatten är helt nytt för mig men jag har ändå fått för mig att startaegt litet saltvattenskar. Som jag har förstått det så drivs sötvattenskar och saltvattenskar på två olika sätt och jag fattar inte skillnaden. Jag hade tänkt mig ett litet clownhotell med några clowner och kanske några andra fiskar som kan hållas med clownerna, någon som har synpunkter så skriv gärna dem som svar. Vad tror ni kostnaden landar på om man köper ett begagnat clownhotell. Någon snäll som kan berätta hur jag ska göra eller länka en lättförstådd hemsida. Tack på förhand. Med vänlig hälsning, teoddvinsson

7. Started by Henrik dahlström,

Finns det någon lathund för att lägga till salt/minska salt kontra volym på akvariet och upp mätt salt halt???

8. Started by Axxe,

Nu har jag plågat alla med massor av noob-frågor så nu tänkte jag lägga ut bilder på hur det blev tillslut Enormt stort tack för all hjälp från alla och alla bra svar, grymt trevligt forum! Som ni kanske ser är detta mitt nattduksbord, det sista jag ser på kvällen o de första när jag slår upp ögonen, mkt vackert o rogivande.

• 4 svar
    • 1k visningar
  9. Started by master,

jag har fått kisel alger på sanden och det har kommit lite mer för var dag så igår köpte jag fosfat och silikat remover och la det i en strumpa och hångde det i karet men idag så är det mycket värre trotts fosfat removern. Kan det vara så att det drar ut fosfatet från sand och sten och då kanske kiselalgerna passar på att frodas? Tycker det är skummt att det är värre idag. Behöver tipps och råd till hur jag blir av med det.

• 4 svar
    • 1k visningar
  10. Started by Gnarkill,

Så där ja nu har det gått 24 timmar sen jag starta mitt första kar! allt verkar funka skit fint räkan lever ännu och äter från stenarna och sjöstjärnorna lever också plus att det har kommit fram 2 till mindre stjärnor! och så har jag hivat i två eremit kräftor idag också och dom började genast att äta över allt där dom bara han=) vad finns det för mat man kan mata räkan och kräftorna med? eller man kanske inte behöver göra det nu på en gång när det verkar finnas så mycket mat på stenarna! Sen har jag inte fått en ända alg ännu konstigt nog för vad jag förstår så blir det alg blommning nästan på en gång när man startar upp ett nytt kar ELLER???/Tom

11. Started by myAqua,

Hej, går det att använda ett kar med aluminiumram till saltvatten. Finns det risk för att det oxiderar?

• 4 svar
    • 1k visningar
  12. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1k visningar
  13. Started by Nille83,

Jag skrapar bort skiten, men den kommer tillbaka på 2-3 dagar igen. Är det Turbosniglar som gäller? Har ca 12 sniglar nu.

• 7 svar
    • 1k visningar
  14. Started by edda124,

Hej allihopa jag köpte 3 fiskar från lokala fiskhandlaren för nån månad sen 2 st clowner och en gramma alla var väldigt små. I samma veva gick en pump sönder till returen jag har ett rsm 130 så jag hade en lite mindre jag tog så länge men. Blev lite för dålig cirkulation och då kom det också lite cyano på en sten så jag tänkte jag behövde mer cirkulation och tog skummar pumpen från original skummaren. Och efter 1 vecka försvann clownfisken jag testade vattnet värdena såg bra ut. Tänkte inte inte mer på det och försökte leta efter Jan men såg han inte nånstans sedan 1 - 2 veckor senare försvinner gramman med och jag testade vattnet igen såg okej ut och pumpen slutade funge…

• 6 svar
    • 1k visningar
  15. Started by landin,

Idag när jag skulle mata räkan så upptäckte jag nåt annat som ville äta... Matbiten hamnade 3 cm från stenen och underifrån stenen kommer en avlång "mask?" med nåt som såg ut som taggar på. Den var brun och längre bak svart... Jag kunde ej se hur lång den var efter som den kröp från stenen och sträckte sig efter maten... men den är iaf längre än 3 cm.. Väldigt skygg är den. Inte har jag kunnat fota den eftersom den gärna gömmer sig... Tyckte den såg lite ut som en borstmask? eller nåt... Om det är en sådan, är de farliga, ska man ta bort den och hur? Vill ogärna röra den... ser läbbig ut.. sen är det en annan sak... jag har några gröna påsar på stenen? Påminner mig om p…

• 3 svar
    • 1k visningar
  16. jag ska färga mitt akvarium bak... jag undrar vilken sorts färg och vilken färg är "havsblå"

• 2 svar
    • 1k visningar
  17. Started by hippo,

jag ska limma mig en ny sump och undrar vilket silikon som lämparsig bäst.

18. Started by Thessan,

Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag, Dels undrar jag om ljuset, när jag höll på med reptiler använde vi UV rör, här används tydligen något som heter UV c okej så långt fattar jag vitsen, men när man sedan ser att det drivs med pump osv så fattar jag hm typ nada... kan ni förklara detta för mig. Sedan fattar jag inte riktigt systemet så att säga, jag har varit i Kontakt med Hans på Drakfisken och fått klart för mig vad jag behöver i teknik och har fått en hel del klart för mig med hans hjälp -tackar jag för... Men han tycker att jag ska ha ett Fosfatfilter, var placerar jag detta? I sumpen innan skummaren eller innan returpumpen eller... ska jag ha något filter e…

19. Started by saltisen,

Hej alla glada.. då var det dax att starta ett saltis akvarium, kommer att fösöka att hålla denna tråden färsk med inköp samt lite bilder.. Jag kan börja med att jag hämtar mitt akvarium på fredag "spännande" ett 200l aqua el var det någon som sa att det hette :=) säljaren bjuder mig samt på 10kg kalkkross, är det att rekomendera eller vad tycker ni?? Har fått lite indikationer på att man kunde blanda korall sand o lite större sand. kan det vara en bra lösning,? Min tanke är att starta akvariumet på lördag med en mindre skummare som jag ska uppdatera när jag stoppar i fiskarna(ekonomisk anledning) :=), samt en korallia 2 streamer. väntar en månad sen köper jag ls samt e…

• 5 svar
    • 1k visningar
  20. Started by Nim,

Hej alla !! Jag är så fruktansvärt glad jag kommer få ta över ett saltvattens kar av en vän som inte orkar ta hand eller sköta det längre. Karet är på 200 liter med levande sten i och 2 mjuka koraller nån grönaktig som ser ut som nån skumsvamp och nån som ser ut som taggiga svampar som va giftiga i luft berätta han. Finns ingen fisk i. Jag har haft ett gäng mindre sötvattenskar så är inte helt grön men ändå relativt ny speciellt inom saltvatten. Jag vill ha och läsa så mycket information om saltvatten som bara går att få tag i, Finns det några bra sidor svenska som engelska som man kan läsa om dom olika typerna och om koraller fiskar och vilka som är lämp…

• 5 svar
    • 1k visningar
  21. Started by Bjoorn,

Startade ett "nano" för några månader sedan, tänkte jag kunde lägga in lite bilder iaf. Karet är ett Dennerle 30 liters glaskub med ett aqua clear påhängsfilter. Belysningen är ett hemmasnickrat LED bygge, som nästan är klart ska bara dra om sladdarna, borra 2 hål, måla om, hänga bättre... osv Invånarna just nu är 2 eremiter, en liten rödbenad och en lite större blå/svart bandad. några snäckor, en putsarräka och en kamelräka. Har en "feather duster worm" också men står helt still nu vad de kallas på svenska...

22. Started by predator81,

Jag tycker min Euphyllia se lite hopsjunken ut vad kan det beror på? Den såg bättre ut för några dagar sen.

• 4 svar
    • 1k visningar
  23. Started by Matthias_H,

Startade ett 120 liters kar för ca 6 veckor sen hade tre fiskar i och nu dog en helt plötsligt mådde hur bra som helst sen börja den simma på sidan och dog. Ska jag göra vattenbyte ? Dom andra två mår bra. Har en korall jag inte får fast på stenarna den bara åker på botten och nu är den ihop nypt och undrar om den kan ge farliga ämnen i vattnet om den håller på dö ?

24. Started by Schilla,

Fick ju hem ett kar för ett av sen. Nu ser det ut som korallerna jag fick med börjar må bättre. Nu är ju frågan vad det kan vara för något jag fick med? Är ju nybörjare och vet knappt vart man ska börja leta efter vad det är för sort.

• Gilla
    • 5 svar
    • 1k visningar
  25. Started by mano,

Kanske en dum fråga (ställer den ju i "Mitt första akvarium") men bör man koppa in LS? Det är ju trots allt liv i den.

• 6 svar
    • 1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.