Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag har en invändig skummare (ferplast 550) i mitt 240 liters kar. Dock undrar jag varför jag i princip aldrig har något att tömma i koppen. I början fick jag göra det men de senaste veckorna (kanske månaderna) har jag inte fått ut en droppe. Jag har en hel del smuts på botten och har en del problem med smutsig hinna på ytan. Det blåser på bra med bubblor inne i skummaren och det skummar bra på ytan om man lyfter koppen men ej tillräckligt för att nå upp i koppen. Skummare går alltid upp och ner men nu är det för länge jag hade den härliga kännslan av att se allt skit försvinna när man tömmer koppen:)
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Har köp mig ett 37L nano kar som jag just nu har under uppstart.. Min fråga är vart i Sundsvallsområdet som närmaste butiken som säljer saltvattensprodukter / levande ligger?? Även lite intresserad av att veta om de finns nån här på SG som befinner sig i mitt närområde?? mvh Stefan
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Min anemon som suttit på samma ställe i ca 2 månader, "flyter" runder i karet och har gjort sen igårkväll. Tips mottages, hur jag kan hjälpa den att hitta ett ställe som den kan sätta sig på.
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte köra en lista här hur det har gått för er med fisken och ert revakvarium ihop. Så två frågor angående varje fisk. Svårighetsgrad och om de fungerar i revakvarium (menar om de kommer äta upp alla koraller) 1. Moorish idol Zanclus canescens 2. Vimpel fisk Heniochus acuminatus 3. 3-bandad vimpel Heniochus chrysostomus 4. Pallet kirurg Paracanthus hepatus 5. Blåläppad kejsare Apolemichthys trimaculatus 6. Långnos fjäril Forcipiger flavissimus 7. Pincettfisk Chaetodon rostratus 8. Fjäril kleinii Chaetodon kleinii Det var många fiskar, hoppas någon orkar svara
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Är sugen på att starta upp ett saltvattenskar och har en del frågor angående skötsel Har följt det här forumet en tid nu och även läst en del, men har inte riktigt blivit klar över hur länge ett akvarium klarar sig utan tillsyn. Reser en hel del och kan vara borta upp till 2 veckor ibland. Mina sötvattensakvarier klarar sig alldeles utmärkt på egen hand men saltvattten förmodar jag kräver en stabilare miljö. Ok, med avancerad teknik förstår jag att man mer eller mindre kan skapa ett automatiskt akvarium men om man bara kör med skummare och cirkulationspumpar och en blomvattnande grannfru, fixar man det då? Utfodringen är den lätta biten att fixa om man väljer rätt dj…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Halloj! Det är något smått som växer på skelettet på euphyllian nästan som små hårstrån. Är det glasros eller något annat? Mvh Jocke
-
Hej på er, När det är lugnt på jobbet läser jag om Saltvatten med tillbehör. Jag har noterat 2 läger kring det här med tillsatser av spårämnen, mineraler m.m. Kort sagt: Höga/låga halter är skadligt. I havet anländer det ju nytt fint havsvatten med " godsaker " vilket det givetvis inte gör i Akvarium. Sist jag kollade mitt vatten hade jag Kh på 16. Detta är väl mått på Kalcium halt ? ( surhetsgrad: pH - 7.8 ) lätt stigande. Ingen nitrit samt övrigt bra värden, Temperaturen vart hög igårkväll men kyldes ner under natten och koraller blommade ut igen. Läderkorall verkar vara känsligare på temperatur än mina andra sorter. Mitt rev är ju uppbyggt med vita Kalkstenar blandat m…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har känts lite tomt här hemma utan kar och fiskar men dock har jag tittat lite här på guiden och kommit under fund med att jag nog inte klara mig utan kar så jag har börjat se mig om efter ett nytt... Så mina planer ligger på ett Deltec 325liters... Men vi får se Har lite saker att göra först så detta ligger nog några månader fram... Så här kommer det nog att se ut: Kar Deltec 325 innerfilter. Belysning 2*24wT5 5 alt 6*54w T5 kollar lite på Aquabloggs filtermoduler men vi får se inget bestämt änn. skulle nog kunna få plats med dom i innerfiltret. Grotech Doserpump antalet kanaler ej bestämt Dator givetvis... Belysningen ska gå att dimmra.. Mycket levande sten evt DSB Vad…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Jag har precis fått ta över mitt första saltvattenakvarium, ett clownhotell på 58l. Har fått en kortare genomgång av funktionerna (Tekniken) och har läst en hel del på nätet på nu och tidigare. Är inte helt ny på akvarium, då jag hållit på med hightec växtakvarium under 8år. dock är saltvatten något helt nytt. Är 3 dagar sedan jag startade upp akvariet, har ca 5-6kg levande sand och 7kg levande sten. Köpte färdigblandat vatten och preparerade med Happy Lifes flytande filtermedia ooch Nitri-biotic Probiotic and nitrifying bacteria. Tror att allt är "fit for fight" och att jag under morgondagen om jag får bra värden kan i enighet med but…
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Jag tycker min Euphyllia se lite hopsjunken ut vad kan det beror på? Den såg bättre ut för några dagar sen.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
har höga värden på nitrit o nitrat men undrar om jag skall köra vatten byten under ikörning eller ej? för att evt sänka värdena lite vilket dom väl gör om ja gör vatten byte ?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla glada fiske intresserade människor där ute! Har nu tagit klivit in på saltvatten och detta med stor spänning, hittar dock inte så mycket bra information som jag hoppats på.. Har köpt att böcker folk rek men blir inte klokare för det, hur mycket salt ska jag ha per L för att ligga på en bra nivå, slängde i 2-3 "bunkar" salt på ren chansning i mitt 250L nyinskaffade saltvatten och efter ett par dagar nu så visar mättaren jag har sittandes i aqvariumet 1.025 vilket jag förstått är rätt bra?(Vilken tur att min chansning blev skaplig hoppas jag på) Så är i behov av att veta hur mkt salt som går åt samt hur belysning skall fungera så här i början, levande sten har jag …
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Har en liten fundering, var o köpte en mandarin idag, hade en sedan tidigare o ville därför ha en hona för att jag misstänker att den jag hade var en hane. Första timmen i akvariet gick bra då den nya var ganska stilla, men senare så har den första av dom två börjat jaga den nya ganska mycket. Är det för att en funnits en tid o han vill markera eller kan det vara så att jag fick en hane till o dessa två går inte ihop? Någon med erfarenhet av mandariner? Tacksam för svar o i värsta fall får jag väl slänga upp den ena för försäljning.
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla glada.. då var det dax att starta ett saltis akvarium, kommer att fösöka att hålla denna tråden färsk med inköp samt lite bilder.. Jag kan börja med att jag hämtar mitt akvarium på fredag "spännande" ett 200l aqua el var det någon som sa att det hette :=) säljaren bjuder mig samt på 10kg kalkkross, är det att rekomendera eller vad tycker ni?? Har fått lite indikationer på att man kunde blanda korall sand o lite större sand. kan det vara en bra lösning,? Min tanke är att starta akvariumet på lördag med en mindre skummare som jag ska uppdatera när jag stoppar i fiskarna(ekonomisk anledning) :=), samt en korallia 2 streamer. väntar en månad sen köper jag ls samt e…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Mitt salt har blivit blått ?? Är precis påväg att göra ett vattenbyte och saltet har blivit blått !! kan jag använda det ??
-
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hejsan allihopa! Jag har ett 200L akvarium som jag precis städat ur. Nu är jag otroligt sugen på salttvatten. Men ekonomin tillåter inte ett inköp av levandesten för typ 3000kr på en gång. Jag har skaffat mig det mesta. Typ; Pumpar, ytterfilter, skummare, levandesand, salt, tester och saltmätare. Men jag har bara akvariets originalljus än så länge och ingen levandesten. Skulle jag kunna fylla akvariet enligt konstens alla regler, lägga i levandesanden och typ 5-10 kilo levandesten för att sedan komplettera med mer levandesten och ljus efterhand? Eller kommer det skita sig totalt med nitrithalter och annat? Borde jag vänta tills jag har ordentligt med ljus och typ mins…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla !! Jag är så fruktansvärt glad jag kommer få ta över ett saltvattens kar av en vän som inte orkar ta hand eller sköta det längre. Karet är på 200 liter med levande sten i och 2 mjuka koraller nån grönaktig som ser ut som nån skumsvamp och nån som ser ut som taggiga svampar som va giftiga i luft berätta han. Finns ingen fisk i. Jag har haft ett gäng mindre sötvattenskar så är inte helt grön men ändå relativt ny speciellt inom saltvatten. Jag vill ha och läsa så mycket information om saltvatten som bara går att få tag i, Finns det några bra sidor svenska som engelska som man kan läsa om dom olika typerna och om koraller fiskar och vilka som är lämp…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon som vet vad de gröna "pinnarna" är eller kan bli för något?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla Köpte igår en fisk som jag inte vet vad det är för ngn. Kan ni hjälpa mig? Den fisken som är i mitten, dvs. ej fjärilsfiskarna.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Har precis startat upp ett 37l evolution salt akvarium så ja har som alla nybörjare lite frågor. Hur ska jag göra med filterna villka ska ja använda och inte använda? Har precis fått i ls så ja tycker nog att ja bör ha de klart för mig nu kanske? Just n har jag biobollar och makaroner i första facket sen har jag den vita fina filtermattan och sist filtersvamp, kan de funka? Det var väl det jag kom på nu, men alla tips på hur ja får en fin uppstart uppskattas. Tack på förhand Mvh Andreas
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu har jag plågat alla med massor av noob-frågor så nu tänkte jag lägga ut bilder på hur det blev tillslut Enormt stort tack för all hjälp från alla och alla bra svar, grymt trevligt forum! Som ni kanske ser är detta mitt nattduksbord, det sista jag ser på kvällen o de första när jag slår upp ögonen, mkt vackert o rogivande.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-