Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Hej, Jag har hört olika sätt att start akvariumen på, kasta in en räka, en damsel, eller varför inte kissa i det? Seriöst, finns det ett par olika förslag. Jag tittade på följande från Saltwater tank tv http://www.youtube.com/user/mrsaltwatertank#p/u/29/kPxExG-FbvI Och det verkar som om man tillsätter "nitrifying bacteria" vilket gör att man inte får någon nitrit spik utan man kan efter ett par dagar sätta in första fisken. Innan vi alla kastar oss på "lugn lugn" tänkte jag bara fråga vad ni tycker. KorallenZucht har ju också en 14 dagars uppstart, men vet inte om man kan använda den ifall man vill..
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har inte direkt presenterat vad som bor i mitt kar.. Listan finns i min blogg https://www.saltvattensguiden.se/forumet/blog.php?b=104
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Varför tror vi att det är vi som bestämmer hur akvariumets inredning ska vara.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan min innerfilter pump har lagt av , har ett juwel 125 l hur lätt/svårt är det att få bort hela boxen som den sitter i ?
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Svårt att få en bra bild på det, men hoppas ni kan se vad det är. Är det något jag vill ha kvar?
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Jag jobbar på en skola med ca: 500 elever och har startat upp ett Malawikar där. Nu vill rektorn att jag startar upp ett saltvattenskar också. Ungarna bara lääängtar efter att få "hitta Nemo" Jag har ingen som helst erfarenhet av detta men blev nyfiken så klart. Nu har jag köpt in ett 200l kar och fyllt det med saltvatten, korallsand och 11kg död korall. Jag har även en cirkulationspump och en gammal filterpump som jag tog från ett avvecklat kar. Enligt saltmätaren ligger jag på en normal nivå, men jag vet inte om jag vågar lägga i den levande stenen. När kan man göra detta? Budjeten är tajt så jag vet inte hur jag skall göra med den levande stenen. 5kg kan nog skolan st…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Fick ju hem ett kar för ett av sen. Nu ser det ut som korallerna jag fick med börjar må bättre. Nu är ju frågan vad det kan vara för något jag fick med? Är ju nybörjare och vet knappt vart man ska börja leta efter vad det är för sort.
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hejsan allihopa! Jag har ett 200L akvarium som jag precis städat ur. Nu är jag otroligt sugen på salttvatten. Men ekonomin tillåter inte ett inköp av levandesten för typ 3000kr på en gång. Jag har skaffat mig det mesta. Typ; Pumpar, ytterfilter, skummare, levandesand, salt, tester och saltmätare. Men jag har bara akvariets originalljus än så länge och ingen levandesten. Skulle jag kunna fylla akvariet enligt konstens alla regler, lägga i levandesanden och typ 5-10 kilo levandesten för att sedan komplettera med mer levandesten och ljus efterhand? Eller kommer det skita sig totalt med nitrithalter och annat? Borde jag vänta tills jag har ordentligt med ljus och typ mins…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej igen, som ja skrivit tidigare så är jag en ej upp startad nybörjare. Karet anländer om ca 2-3 veckor 375 Liters. Detta med koraller skulle vara bra att få ett övergripande begrepp om!!!!! Det uttrycks en hel del förkortningar som för mig inte är grepp bara, vad ska man starta med mjuka koraller hårda koraller eller anemoner?? Vilka är enklast att ha som nybörjare? Finns det någon grundregel vilka fiskar man ska ha med respektive? Har akvariets volym betydelse för valet av korall? Salthalt eller kalcium etc etc. Skulle vara glad om någon har bra enkla eller krångliga tips för en äkta Rookie! Tackar på förhand !
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ska byta akvarie till ett kub. funderar på måtten! l1000 b1000 h700! funderar hur det kommer se ut propetionellt, någon som sett ngt liknande?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Var iväg i 2 dagar och min timer till lyset lyckades haka upp sig, när jag kom hem såg en av mina mjuka koraller riktigt tråkig ut. Den har fått en del bruna alger på sig och inga polyper är ute, är det kört för den? Kan jag hjälpa den på något sätt?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Halloj! då står man där och funderar som nybörjare, vilket ska man välja? någon som har några synpunkter/ egna erfarenheter av dessa två test kit?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Mitt salt har blivit blått ?? Är precis påväg att göra ett vattenbyte och saltet har blivit blått !! kan jag använda det ??
-
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
koraller smutsar inte ner, det gör fiskar. men hur belastar sniglar, eremiter, räkor osv karet?? har bara ett 58 liters clownhotell, så är begränsad så måste därför välja lite favoriter fan nu förstår jag var folk menar att man ångrar sig, jag får nog köra ett kar till som är större snart pengar pengar pengar, och tjejen är redan trött på det, he he men dem skryter gärna inför sina vänner om karet ,
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Min anemon som suttit på samma ställe i ca 2 månader, "flyter" runder i karet och har gjort sen igårkväll. Tips mottages, hur jag kan hjälpa den att hitta ett ställe som den kan sätta sig på.
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej!! Jupp, fick tanken för ett par veckor sedan, att ja kanske ska se om man kan lyckas med att att få igång ett salt akvarium. Mycket har hänt på dessa veckor, då mest att så mycket som möjligt sätta sig in i hur det fungerar. Men likväl så är det mycket som inte är kristall klar. Jag har börjat med att bygga ett eget kar, då vi räknat på att volymen ska landa på 200 liter, dock kan det vara lite felaktightere i min matte, men bra nära. Lite frågor som kommit upp under de senaste dagarna ligger obekvämt i ens skalle och detta forum verkar ju suveränt att ge sig in på med dem. Så på min inköps lista ligger denna utrsutning än så länge, skulle gärna vilja se om man …
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej.Jag är helt ny inom salt akvarium, har haft massa år söt vatten men aldrig salt kar, ju min fråga är, jag har ett rena akvarium på 380 l från början i har jag ägen byggd bakgrund så är frågan kan jag använda samma karet med bakgrunden för salt akvarium?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag håller på att starta upp mitt första saltvattensakvarium och bygger just nu ihop mitt aquascape. Tanken är att ha fisk och lite enklare koraller. Har precis byggt upp och tänkte kolla här om detta är ett rimligt bygge innan jag limmar ihop allt!
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tja! Jag har fått igång ett litet 60-liters som varit igång i ca 9 månader. jag har även ett fyllt 240-liters som stått i ett halvår med saltvatten och levande sten (inte så levande längre)... Min fråga....... Kan man köra igång 240-burken nu och flytta över allt levande ifrån det lilla karet eller måste jag byta ut allt vatten och sten??? Detta vattenharalltså stått ett tag men ingenting har varit i karet under ett halvår (Osmos). utom LS, som fortfarande är i... Tacksam för svar..
-
Hej! Jag har fått ett erbjudande på ett nytt 300l kar. Som den nybörjare jag är, hoppas jag få lite guidning om det är ett bra köp eller ej:) Karet är ett sådant här: Nuvo Sr Series Sr-80 (300 liter) https://www.petswarehouse.com/nuvo-sr-series-sr-80-all-in-one-aquarium-tank-only-80gal-bin-2-sd-x/ Skummare Ghost Skimmer Fullsize SR https://www.amazon.co.uk/Innovative-Marine-939060-Protein-Skimmer/dp/B00KO4F0TI Reaktor MiniMax FullSize https://www.bulkreefsupply.com/minimax-fullsize-all-in-one-media-reactor-innovative-marine.html Belysning SkkyeLight Dimmable DualStrip 24 https://w…
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Har ett Juwel Lido 125L Och ja undrar om man kan använda det Befintliga systemet Och vad som behövs mer för att få de och funka som Saltvattenkar ? Tänkte köra utan Sump! Har läst och Kollat runt, men de finns så mycket och välja på! Om nån kunde hjälpa mig och hitta ett bra paket på http://www.drakfisken.se så hade de varit Guld värt. Har tänkt och ha Levande sten och nån Clownfisk.
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag sitter och försöker titta runt på hur jag ska göra för att lyckas hålla mina nivåer på Ca och KH i karet... Jag har hållt på med sötvatten nu ett tag och då med växtakvarier men till sommaren funderar jag på att skaffa ett större saltvattenkar (700L-1000L någonstanns) Har några frågor vad det gäller vattenvärden och produkter för att fixa till dom ... Jag har insett så mycket som att jag vill ha ett korallrev i mitt kar jag har läst på en hel del om detta men jag är fortfarande lite kluven i vilken metod som är rekommenderad för att komma fram till det resultatet man önskar... Frågor: 1) Jag antar att kalkreaktorn fungerar genom att denreagerarkoldioxid med vattenoch…
-
Efter att nu ha haft mitt kar höljt i mörker under ett par dagar för att få bukt med begynnande brunalgstillväxt är det idag dags för ett större vattenbyte enligt tips här på forumet. Detta för att sänka den höga nivån av PO4 som nu är i vattnet. Min plan är följande: 1. Stäng av all elektronik utom ljuset. 2. Ta ut allt levande (3 eremiter, 1 trochus, och 2 humlesniglar) och lägg dem i ett litet kar (20 liter) tillsammans med 20 liter av det gamla trygga akvarievattnet. 3. Skölj av de levande stenarna i karet och ta sedan ur dem. 4. Skölj skumfiltret försiktigt i karet och sätt tillbaka det. 5. Gör ren skummaren och pumpen. 6. Skölj filtermedian (makaronerna) försiktigt …
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-