Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Har en tanke att efter semestern dra igång ett RSM170. Men jag tänkte redan i sommar på landet förbereda stenen (blandat Marco Rock och död sten). Var på Triton och fick rådet att använda Fosfatpellets i en strumpa. Kan detta ske i ett kar med cirkulationspump eller bör detta ske i det riktiga akvariet med filter och allt igång? Sen en Aquascapefråga. Jag vill bygga upp mina stenar på landet till lämplig formation men är lite orolig om jag fått ned fosfatnivån att den förstörs om jag trixar med stenen upp och ned i luften och får göra om hela den processen igen. Eller skall jag ta allt hemma och tillsätta bakterier (Microbe) där+ Hoppas någon först…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla ! Är ny inom detta, har startat smått med ett clownhotell på 58 liter. Det har varit igång cirka 3 veckor nu. Salthalten är bra och likaså PH värdet. Men jag undrar om dessa "brunalger försvinner så småningom? Jag läste det i min bok..... Eller har någon nåt tips? Försökte ta några bilder...men de blev väldigt dåliga Vattnet är rent och klart. Sen har jag glasrosor på en sten och det är ju inte så bra har jag läst. Behöver massor av tips !!! Måste man mäta allt annat också, när jag inte har några fiskar i ? Mvh Anno
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej igen, som ja skrivit tidigare så är jag en ej upp startad nybörjare. Karet anländer om ca 2-3 veckor 375 Liters. Detta med koraller skulle vara bra att få ett övergripande begrepp om!!!!! Det uttrycks en hel del förkortningar som för mig inte är grepp bara, vad ska man starta med mjuka koraller hårda koraller eller anemoner?? Vilka är enklast att ha som nybörjare? Finns det någon grundregel vilka fiskar man ska ha med respektive? Har akvariets volym betydelse för valet av korall? Salthalt eller kalcium etc etc. Skulle vara glad om någon har bra enkla eller krångliga tips för en äkta Rookie! Tackar på förhand !
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej igen! Jag är sugen på att ja svart sand i mitt akvarium. Jag skulle därför vilja veta om det spelar någon roll vilken sand man använder beroende på vad man vill ha i sitt akvarium? Och i så fall. Om jag gärna vill ha mjukkoraller och enklare fiskar och skaldjur i mitt 130L akvarium, vilken sand är då att föredra och varför? Red Sea https://foretagsakvarium.se/product/red-sea-levande-sand-10kg/?v=f003c44deab6 Carib Sea https://foretagsakvarium.se/product/carib-sea-hawaii-black-sand-907kg/?v=f003c44deab6 Jag ska starta en tråd om min uppstart snarast!
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Jag kollar på att skaffa ett red sea reefer i storleken 350-450. Jag har tänkt att köra ganska lowtech men skulle behöva tips på lämplig utrustning. Både vad jag måste ha och vad som är bra att ha men inget krav. Vilket märke på skummare rekommenderas? Storlek? Annat att tänka på för just red sea-akvarier?
-
Var iväg i 2 dagar och min timer till lyset lyckades haka upp sig, när jag kom hem såg en av mina mjuka koraller riktigt tråkig ut. Den har fått en del bruna alger på sig och inga polyper är ute, är det kört för den? Kan jag hjälpa den på något sätt?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
på dagarna värmer lyset upp karet till uppemot 30 grader men på nätterna sjunker tempen lite. behöver man nån extra värme på nättern?jag har 21 grader i huset.
-
har ett 25L som jag tänkte göra nano av. har en fluval 1 och en doppvärame sammt glödlampslysramp. vad ska jag kompletera med? går det ha ngt levande där i?har tänkt trycka i så mkt levande sten det går. p.s. har haft en 45L nanocub och det funkade!
-
Startade ett 120 liters kar för ca 6 veckor sen hade tre fiskar i och nu dog en helt plötsligt mådde hur bra som helst sen börja den simma på sidan och dog. Ska jag göra vattenbyte ? Dom andra två mår bra. Har en korall jag inte får fast på stenarna den bara åker på botten och nu är den ihop nypt och undrar om den kan ge farliga ämnen i vattnet om den håller på dö ?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjena allihopa! Är ny på sidan och vill ha lite hjälp. Har tittat lite smått någon gång då och då på saltvattensakvarium och tänkt, häftigt ju. Men nu har jag kommit till det stadiet där jag vill HA ett Det blir bara mer och mer intressant varje gång jag kollar på era inlägg och på alla bilder. Så jag skulle vilja ha lite tips om allt som kommer behövas. Jag har redan ett 110 akvarie hemma som jag tycker hade varit i perfekt stolek för ens första. Har som sagt läst lite redan och känner till lite. Det jag skulle vilja veta är det nödvändigaste för att få en så bra start som möjligt till ett så billigt pris som möjligt. Jag bryr mig inte vad priset på fiskarna och koral…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur kan jag flytta min rhodactis som sitter under min sten med zoanthids? Den har växt så stor att den vält ner stenen på sanden. Den sitter stadigt under stenen och verkar frodas i alla fall om man tittar på hur mycket den har växt. Vill inte störa den i onödan men jag tror att den skulle komma mer till sin rätt med sin egen sten.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Jag är mitt i en uppgradering och vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag har haft problem med höga halter av fosfater i mitt alvarium och vill hålla dom i schack när det nya akvariumet kommer. Vad är Fördelarna och nackdelarna med dom olika varianterna. Om jag förstår det rätt så är det bra att köra en kolkälla samtidigt som man använder rowaphos, men att det inte behövs om man använder biopellets. Med vänlig hälsning, Jonas
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej har precis köpt mig ett red sea Max c 250 liters o tänkte snart starta upp en dröm jag haft länge min fråga är: för att få ett optimalt kar behöver jag komplettera detta med något?
-
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Efter att nu ha haft mitt kar höljt i mörker under ett par dagar för att få bukt med begynnande brunalgstillväxt är det idag dags för ett större vattenbyte enligt tips här på forumet. Detta för att sänka den höga nivån av PO4 som nu är i vattnet. Min plan är följande: 1. Stäng av all elektronik utom ljuset. 2. Ta ut allt levande (3 eremiter, 1 trochus, och 2 humlesniglar) och lägg dem i ett litet kar (20 liter) tillsammans med 20 liter av det gamla trygga akvarievattnet. 3. Skölj av de levande stenarna i karet och ta sedan ur dem. 4. Skölj skumfiltret försiktigt i karet och sätt tillbaka det. 5. Gör ren skummaren och pumpen. 6. Skölj filtermedian (makaronerna) försiktigt …
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Svårt att få en bra bild på det, men hoppas ni kan se vad det är. Är det något jag vill ha kvar?
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag har fått ett erbjudande på ett nytt 300l kar. Som den nybörjare jag är, hoppas jag få lite guidning om det är ett bra köp eller ej:) Karet är ett sådant här: Nuvo Sr Series Sr-80 (300 liter) https://www.petswarehouse.com/nuvo-sr-series-sr-80-all-in-one-aquarium-tank-only-80gal-bin-2-sd-x/ Skummare Ghost Skimmer Fullsize SR https://www.amazon.co.uk/Innovative-Marine-939060-Protein-Skimmer/dp/B00KO4F0TI Reaktor MiniMax FullSize https://www.bulkreefsupply.com/minimax-fullsize-all-in-one-media-reactor-innovative-marine.html Belysning SkkyeLight Dimmable DualStrip 24 https://w…
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
-
Nu har jag plågat alla med massor av noob-frågor så nu tänkte jag lägga ut bilder på hur det blev tillslut Enormt stort tack för all hjälp från alla och alla bra svar, grymt trevligt forum! Som ni kanske ser är detta mitt nattduksbord, det sista jag ser på kvällen o de första när jag slår upp ögonen, mkt vackert o rogivande.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
VArt kan man köpa fragg pluggar av olika modeller och sånt?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan. Är en gammal sötvatten akvarist som nu äntligen fått tummen ur och gått över till salt. För er som inte vill läsa är frågan varför och vad är det som är grumligt i mitt nya system? (Nästan uteslutit bubblor) För er som vill läsa så ser min setup ut såhär. Är den ok? 2 100liters med gemensam sump på 50liter. Returpump eheim 1000 liter. belysning LED 120w per akvarie.. En ai hydra 52 och en oceangarden. en 4000liter cirk pump i varje. Wp10. skummare är bubbel magus C5 15kg levandesten. En påse redsea levande sand. alla vatten värden är ok och inom rekommendation. Det har nu gått 2 dagar sedan jag satte i sand och sten men det är lite grumligt. Små partiklar som …
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Som rubriken lyder; varför reagerar koraller på (snabba) ändringar i KH? Att KH är halten av karbonater som buffar mot pH-höjning fattar jag (hyfsat) kemin bakom. Men hur/varför reagerar koraller på karbonathalten? Ändring i osmostrycket? Vad är biokemin bakom deras reaktion? Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-