Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Skulle vilja ha lite tips om vilka fiskar jag kan ha i mitt nanokar på 58L. Har idag 2st clowner, 2 putsar räkor och 2 turbosniglar. Håller en salthalt på 1.022 och 25grader. Vad finns det mer för fina fiskar som kan trivas i ett så här pass litet kar? Vilken sorts anemon skulle ni rekomendera till clownerna och vad finns det mer för fint jag kan lägga i karet? Mycket tacksam för alla tips ni kan ge mig. Mvh Mattias
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla glada! Har precis börjat få ordning på mitt första saltvattensakvarium! Har tagit det lugnt o sansat som man ska göra och än så länge har allt överlevt! (ta i trä) Som ni kan se så trivs dom där gröna trådalgerna(tror jag dom kallas?) väldigt bra i mitt akvarium, kör inte med nåt filter när jag tappar i vatten i akvariet så det beror nog litegrann på det men tips på nån bra städare till dom mottages tacksamt innan dom tar över hela stället! Här kommer lite bilder på vad som bor i akvariet!
-
- 3 svar
- 671 visningar
-
-
Hej, Jag ska börja med att presentera mig själv Daniel heter jag och jag bor i en liten stad som heter Sollefteå Jag har suttit och läst och läst ett tag nu och tänker införskaffa mig ett saltvattens akvarium närmare bestämt ett Clownhotell (?). Då jag bor ganska kärvt till närmare bestämt mitt ute i ingenstans i den norra delen av Sverige så skulle det enklaste vara att kunna köpa ett online å dom skickar men har inte hittat någon sån sida. Mitt nästa alternativ är att jag åker till nån utav dom två stora städer jag har nära dvs Sundsvall eller Örnsköldsvik (10 mil åt båda för mig). Har även lite funderingar kring vilken storlek jag ska välja på mitt akvarium jag hade t…
-
- 3 svar
- 945 visningar
-
-
Hej Kan börja med att presentera mig. Jag heter Benjamin och bor i Gävle. Har pysslat mycket med sötvattens avkvarium i min ungdom. Man sedan kom det annat ivägen här i livet som jag tyckte var roligare. Men nu har suget efter ett akvarium växt de senaste året. Har läst och funderat på saltvattens akvarium. Har läst här och på andra forum att clownhotellen och RSM är populära val av nybörjar akvarium. Kommer nog att välja ett clownhotell på grund av platsbrist, jag bor på 27kvadrat. Men lär tillägga att jag är väldigt sugen på ett RSM130. Är rädd för att man växer ur ett clownhotell akvarium ganska snabbt. Jag vet hur det var när man pysslade med sötvattensakvarium. Det …
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag kör ett RSM130 med RED SEA Coral Pro och osmosvatten. Hittills verkar allt fungera ypperligt. Akvariet har varit igång lite över en månad. Nu börjar jag fundera på tillsatser och spårämnen och undrar: Vilka använder ni? Jag har hittat t.ex Salifert All-in-one etc men detta är en djungel. Helst vill jag ha ett enda preparat och inte tolv flaskor. Några tips?
-
- 3 svar
- 803 visningar
-
-
Jag har haft sötvatten ett tag nu och har bestämt mig för att nästa kar blir ett saltvatten, därför har jag vänt mig till saltvattensguidens forum för att få expertråd. Min första fråga: Är 70cm högt kar ett bra mått och hur mycket ljus behöver jag för att korallerna ska få tillräkligt vid bottnen. Måtten på det tänkta karet är 120x65x70, planen är att jag ska börja lägga undan pengar till akvarium och LS, så först till hösten kommer köp ske, men till dess ska jag lära mig så mycket som möjligt och drömma.
-
- 20 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej Nu äntligen har man skaffat sig ett kar igen efter kanske 13 års uppehåll från saltvatten =) Några sötvatten har väl passerat under denna tiden dock.. Det fick bli en mix där jag köpte ett mindre kar samt detta P90 karet. På P90 karet gjorde jag alá Wrang o tog bort filter mediet o fyllt med Ls. Cirkulationen består utan två pumar bakom bakgrunden (i sumpen) samt en Tunze på 6000l. Det är bra drag o jag funderar nästan på om det är för mycket? Vid flytten sparade vi en massa vatten från ett utav karen så inkörningen fick bli väldigt kort, är lite nervös för en kommande algblommning...Hoppas den uteblir Har hängt i en strumpa Fostfatremover o kör lite aktivt kol i sum…
-
Hejsan! Jag är också i planerings tråden på ett nytt kar och tänker köra utan sump, bygger 3st fack i ena hörnet. se bild (jo jag vet att karet är fullstädigt det fulaste ni sett här på guiden men iden kanske ni förstår) tar gärna emot synpunkter på det bygget/planeringen! en cirkulations pump till i karet blir det SEIO 1100. Belysning blir 250w mh 2st T5 rör,vitt och lila led moonligt retur pump ? gärna förslag på sådan, hur stor ytavrinnings box behöver man?. Har fått offert på karet av olika leasing, lagret. väntar på tritons svar. Vem som kommer få limma det. Mitten facket me skummaren kanske man kan ha skummaren i istället för en på hängnings fundering. Får se. htt…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan.. Jag har nu ett kar på 45 l som än så länge gått prima.. Ganska lowtech har jag kört. Det är ett guppyhotell med 3 filterfack bak som jag kört med filter"kuddar" eller vad man säger i första facket, aktivt kol, biobollar och och keramik makaroner i andra facket och 2 st pumpar i tredje.. Det har funkat fint att köra så med regelbundna vattenbyten. Men!! Tänkte nu då skaffa ett helglasakvarium på ca 150 l som då inte har något filterfack. Undrar då hur jag ska gå till väga för att få till tekniken på bästa sätt utan sump.. Har koll på cirkulation och ljus. Men När det kommer till filter, skummare och den biten blir jag inte klok.. Är det så att jag kan köra med en …
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej! Jag och familjen bor en bit utanför Göteborg närmre bestämt i Hindås. Jag håller som bäst på att sätta upp vårt första saltkar efter flera år med sötvatten. Det här är ju så stor skildnad och jag har mycket att lära, man kan säga att vi står inför en stor utmaning, så jag hade gärna kommit och tittat hos någon som redan är igång, och som kan visa teknik, tips, och "Gör det här" "men akta dig för det här"... Har du lust att visa upp ditt saltvattensprojekt för två nybörjare? Dra gärna ett PM till mig, så kommer jag och frun förbi och tittar
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
här är en länk till en skummare. http://www.akvarieshopen.com/aquamedic-midiflotor-400-lt-p-887.html skulle vilja veta om någon vet om det är en okej skummare att ha till ett 100 liters akvarie??
-
- 1 svar
- 582 visningar
-
-
-
Jag har försökt hitta info om vilken eremitkräfta som är lämplig för en nybörjare. Jag har ett RSM130 med korallgrus 1-2mm. Där vill jag ha någon sandvändande och algätande eremitkräfta. Jag har hittat rödbenad, blåbenad och blåbandad eremit men vilken ska jag välja? Den ska dessutom helst lämna mina sniglar ifred.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
om man skulle ha ett saltvattensakvarium för västkustsfiskar och byter vatten med nytt havsvatten ibland.. hur ofta ska man göra det för att slippa en massa tillsatser om man ex har några nakensnäckor, svart smörbult, sjöstjärna+ lite alger och nässeldjur???
-
- 4 svar
- 861 visningar
-
-
Ibland ser man att det står att det är ett saltvattensakvarium. det kan det ju vara om det följer med saltvattensprodukter. men ett akvarium kan man väl annvända både till söt och saltvatten??
-
- 3 svar
- 907 visningar
-
-
Hejsan! Jag går i funderingar på att skaffa ett saltvattens akvarium till sommaren men har dock lite frågor främst angående näringsämnen i vattnet och rengöringsmetoder. Som inbiten växtakvarist så är det främst korallerna som lockar mig till saltvattens hobbyn och SPS och LPS korallerna är mest intressanta men också svårskötta främst spsen. Nåja här kommer mina frågor! 1. Vilka spårämnen är viktigast att tillsätta för att hålla koraller i ett välmående tillstånd? Jag har förstått att hårdare koraller behöver kalcium vilket leder mig till min nästa fråga. 2. Hur tillsätter jag kalcium effektivast, är jag tvungen att skaffa en kalciumreaktor? Har en c02 anläggning nu men d…
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej alla Presenterar mig här med mitt första inlägg på saltvattensguiden.se efter att länge läst och lärt mig efter vad alla saltvattensvänner skrivit. Själv började jag med sötvattensakvarie som ung. Senaste projektet var ett stort sötvattenskar på 600 liter. Nu var det flera flera år sedan ett akvarie stod i mitt hem, men istället har jag både hunnit med att både bli pappa och husägare en bit utanför Göteborg. Jag har länge funderat på ett rev och har nu bestämt mig att påbörja mitt projekt. Efter mycket läsning i både böcker och här på saltvattensguiden så har jag beställt ett helglas på 540 liter på 1500 x 600 x 600 som ska stå i vår gillestuga. Nu håller jag på att k…
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Ska snart starta upp ett 118L kar och skulle vilja ha någon/några anemoner till mina clowner. Blir förmodligen några ocellaris eller percula. Hur gör jag bäst för att förbereda mig för en anemon passande till fiskarna nämnda ovan och vad är de stora varningarna? Hur länge bör man köra akvariet för att kunna ta in en anemon om det ens går i ett kar av denna storlek? Om det inte lämpar sig med anemon för en så pass oerfaren akvarist som jag, finns det några bra "substitut" som kan verka som hem åt fiskarna och utseendemässigt påminna om en anemon? Tacksam för all hjälp jag kan få, skulle verkligen vilja ha en anemon!
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
jag har börjat få problem med röda alger nu dem senaste 2 veckorna. någon som har en aning om vad det e för alger och hur man får bort dem??
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla på SG! Då var det dax att köra igång mitt ca 200 liters akvarium. Är ganska ny inom saltvatten, har ett litet 37L akvarium nu, men ni vet ju hur länge det brukar räcka Just nu är akvariet hos glasmästaren för att byta ut framrutan, var så sjukt mycket repor i det så jag hade nog aldrig stått ut med det. Skulle vara färdigt i morgon. Det jag fick till när jag köpte allt var: akvariet på ca 200 L skummaren en Top Fathom Protein Skimmer (TF100A) lyset är 70w metallhalogen, räcker det eller? någon typ av nivåkännare med en liten pump till 60 L sump (mollyhotell) Ska börja med att få upp akvariet på en bänk och sen bygga någon överdel till det. Sen kommer det väl …
-
- 72 svar
- 9,7k visningar
-
-
Hejsan jag har ett RSM 130 har vel varit igong i en vecka eller tvo, graderna gor inte under 27 och 28 med lyset i gong, doppvermarn er inte igong... hur ska jag fo ner det?
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
jag har letat efter nån fina röda eller rosa fiskar som funkar i mitt kar utan de käkar upp mina koraller eller ger sig på räkor o turbos nån tips ?
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Har införskaffat mig ett RSM 130 som är inkört och har nyligen skaffat mig första korallen, hade enbart en städräka i innan men korallen verkar klara sig bra så hitills verkar allt fungera som det ska! Problemet som jag har är att ena munstycket blåser ur sig små luftbubblor som samlas här o där i akvariet, till en början var jag tvungen att köra utan den vita duken som skulle ligga längst upp i filterhållaren för med den på plats vart det massvis med luftbubblor men utan den vart det avsevärt mycket bättre men inte helt bra! Jag tog några bilder, inte så bra bilder men det blir såpass mycket luftbubblor som smiter in så att vattnet ser grumligt ut, det syns även om…
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Framrutan är inga problem, där kommer jag åt med magneten. Men bakrutan blir grön otrolig fort. Jag har en pinne med ett rakblad på, tyvärr får man jobba som en dåre för att detta ska fungera. Alternativt får jag fylla upp med sten så den inte syns längre
-
Hej Hej! Jag behöver lite hjälp med att välja akvarium och kringutrustning och hoppas att någon kan hjälpa. Har pysslat med sötvatten i typ 15 år men har sneglat på salt nu ett par år. Har läst mycket nyttigt både här och på andra forum samt köpt, läst och förstått (förhoppningsvis) en hel del böcker i ämnet. Målet är nu att sätta upp ett revkar på mellan 700-1000 liter. Gillar SPS:er, anemoner och räkor framför allt, kommer nog inte ha så mkt fisk, men några rackare blir det väl ändå. Kunde man hålla en Mandarinfisk hyffsat naturligt vore det fint. Har nu en en tid funderat på vad jag ska köpa för akvarium och för prylar runt. Skulle gärna köpa en "skräddarsydd" lösning …
-
- 14 svar
- 2,9k visningar
-