Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by houssami,

Jag tänker skaffa en sump till mitt 240L kar och undrar vilket är bäst, att borra akvariet och använda en dorso variant eller att skaffa en ytavrinningsbox. Ni som redan har sågon av de här lösningar får gärna komma med argument och tips, för och nackdelar. tack för hjälpen

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Gnarkill,

Jag har köpt mig en sån där liten extern ytavrinning som jag tänkte koppla in till skummaren...........MEN om man gör det så suger ju bara skummare in vattnet som kommer från ytan rent logiskt! det kan ju inte vara bra eller? är det inte meningen att den ska suga in vatten från mitten av karet för maximal rening? eller är det nån som har gjort som jag har tänkt som vet hur funkar? och om det är värt att satsa på det!

• 5 svar
    • 741 visningar
  3. Started by Slin,

Tjena. Jag är ny inom denna del av akvaristiken. Vad ajg ahr läst så ska man mäta alla möjliga värden så att det är helt perfekt. Tyvärr så är alla mät-satser baserade på en färgskala, och då kommer mitt problem. Jag är lite färgblind. Jag kan tex inte riktigt skilja på vissa nyanser av grönt/brunt/rött eller lila/blå/turkos. Så hur ska ajg göra då? Jag är alldeles för envis att göra allt själv för att konstant gå och fråga grannen eller nån annan i närheten. Men jag kanske blir tvungen att göra det trots allt? Vad jag har sett så kostar digital utrustning mycket mer än vad ajg tjänar på ett år känns det som. Jag är tacksam för alla funderingar, tankar och tips kring dett…

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by magnus1982,

en av mina emeriter har nu lämnat mig. tänkte höra varför detta händer.. vad är den vanligaste orsaken. kvar låg bara ett tomt skal. mvh mange

• 1 svar
    • 694 visningar
  5. Started by maltemus,

Tänkte be om lite råd. Har 45 max i bredd att leka med. Längden max 130. Höjden X. Ska jag satsa på 50 eller köra på med 60? Riktigt rädd för att 45*60 kommer se skumt ut.

• 6 svar
    • 900 visningar
  6. Started by djzimon,

Hejsan! Tänkte att det var på tiden att visa lite på mitt "ny" startade kar (uppstart 2 januari). Då köpte jag karet med ca 10kg levande sten från triton. Sedan var det hemfärd till vår ö Åland & jag blandade saltvatten till uppstart. En KALL dag 17 jan. köpte jag de första levande sniglarna (5 st) & min räka shoore (stenopus hispidus). Då åkte även sand i byttan. Har även mätit värden varje vecka i princip fram till nu. Har brottas med både kisel & cynao alger (fortfarande lite ) men d är saltakvaristens utmaning har man läst på detta mycket trevliga forum! Vatten byten har varit på rutin varannan vecka! Senaste värden för den intresserade: (11 april) Salt:…

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by JonWil,

Hej! Känns som att jag bara har kastat mig in i forumet här utan att ens presentera mig, det tycker jag var lite oartigt av mig. Jag heter Jon och höll på mycket med akvarium när jag fortfarande var ett barn men hobbyn dog ut. Nu har den återvänt fast dock lite dyrare än innan, och saltvatten står på menyn. Jag satt här och läste runt på forumet och hittade diverse trådar om 200-300L kar och dessa ser verkligen underbart fina ut så nu har jag bestämt mig att jag ska börja samla på mig delar för att göra om mitt ena ciklidkar till saltvatten och plockade ihop en liten inköpslista, jag skulle nu villja ha eran hjälp då jag inte är 100% säker på alla saker, men har försökt h…

• 5 svar
    • 806 visningar
  8. Started by IA Sockertopp,

Jag undrar vad ett fullt utrustat saltvattenakvarium kostar ungefär? Jag behöver en ny hobby och känner att detta är något jag, efter att ha läst på ordentligt förståss, vill kanske börja med. Hittade detta forum och tänkte att ni kanske kan ge mig tips. Det jag skulle vilja syssla med är koraller. Kan man ha ett akvarium med bara koraller eller måste man ha fiskar också? Som ni märker så är jag helt ny på detta, men hoppas någon vill ge mig lite tips.

• 18 svar
    • 2,3k visningar
  9. Started by Sara,

Jag är hyffsat säker på att en del av min euphyllia är döende och undrar då om hela kommer dö, om jag ska såga dän den döende delen eller om jag bara ska vänta och se vad som händer. Jag är inte helt säker på orsaken till detta men har en teori om att jag ökat ca/mg/kh för snabbt. Fick lite panik när det låg för lågt, det sjunker hela tiden och jag är periodvis dålig på att kompensera det. En annan teori är att jag länge haft problem med högt nitrat (25-50). Vet inte riktigt varför eller hur jag ska få bukt med det. Akvariet är ett litet Reefmax med inbyggda biobollar och skummare. Jag har inga problem med algtillväxt och har funderat på vad mina algätare (rätt så många) …

• 11 svar
    • 1,8k visningar
  10. Started by R.reinhold,

Sitter och planerar ett nytt kar med måtten 1650x960x960 skall köra fisk LS och koraller! Tänkte använda mig av led ljus men vet inte hur mycket ljus jag behöver! Har läst om 1w/L vid t5 men har inte hittat några riktvärden för led! Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

11. Started by Christian_N,

Hej på er! Jag är helt ny på detta med saltvatten men har fascinerats länge av det. Kom äntligen till skott förra veckan och köpte ett RSM 130 med diverse utrustning för 2000:- Vilket jag tyckte var väldigt billigt. Då jag även fick med en kylare som kostade 5000:- Jag var i alla fall och hämtade alla grejer i onsdags och fyllde med vatten för att se att allt var ok. Tyvärr verkar kylfläktarna i belysning lagt av så har beställt nytt från Bioted Marine och hoppas att det inte tar allt för lång tid att få grejerna. Så på torsdagen var jag iväg och köpte salt och fyllde akvariet. Fick tyvärr bli kranvatten för osmosfiltret jag fick med hade killen antagligen haft liggand…

12. Started by Nelli,

Hej, vet någon varför uppstår sådan på yta https://1drv.ms/i/s!AlErUtDub1sz4gEHXRNlG3FPcm1O orsaken och hur farligt är det för koraller/fiskar? Tack på förhand!

13. Started by Ceddan,

Hej! Jag har haft akvarium i snart 10 år. Jag har haft vanliga akvairiefiskar och kör just nu ett 240l Malawikar. Men jag blir mer och mer sugen på ett saltvattenkar. Dels för utmaningen och dels för att det är mycket snyggare. Är det någon som har erfarenhet av ett likande paket som detta? https://www.cyberzoo.se/fyndhornan/akvarietillbehor/reef-master-60-105-liter-saltvatten-startset.html Kan det verkligen vara så komplett som dom skriver? Vad behövs det mer till uppstarten?

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by montana_79,

Hej, Jag har fått pricksjukan i min kar nu, nästan alla mina fiskar är döda, bara två clownfiskar är kvar :( Min fråga dödar den bara fiskar, om jag tar ut fiskarna under några veckor kommer parasiten att dö till slut när den hittar en värddjur, kan de leva på sniglar anemoner och andra lägredjur?

15. Started by Henrik dahlström,

Hej Börjar bli lite orolig för att invånarna i akvariet ska trilla av pinn Tyvär har skummaren gett upp för någon vecka sedan och köpte en beg som post nord lyckats slarva bort Va länge kan det gå innan det blir kritiskt????

16. Started by Henrik dahlström,

Hej undrar lite om nödvändig streamer effekt för just nu har jag uppdaterat streamerna efter råd Låg på 15 gånger akvariets volym i timmen nu ligger jag på 52 gånger i timmen och det är lite tråkigt för det blåser upp endel sand på stenen och blir en kal del i fronten i sanden

17. Started by Foppa99,

Tjingeling badring har fått tag i ett 190 liter kar nu, har tänkt köra en inköps lista med saker och sakta börja handla har tänkt Eheim Skim 350 Surface Skimmer Levande Sten RedSea salt Belysning (vet ej vilken ge gärna tips) Tunze-nano streamer Refraktometer Sen står hjärnan stilla på vad mer som behövs, men skriv gärna vad ni tycker ja missar eller ge lite tips, tänkte börja med att köra utan sump har jag bestämt nu

• Gilla
    • 3 svar
    • 704 visningar
  18. Started by pepe,

håller på och mäter i mina kar för första gången.... startade upp 2 akvarier- ett 450 liters med 50 liters sump och ett litet nano på 45 liter.... la i LS för ungefär två och en halv vecka sedan. har ingenting i mitt 450liters (förutom LS), och en räka i mitt nano... har än så länge mätt nitrit och nitrat.... när jag mäter nitrit är den absolut ingen reaktion. ingen färg på vattnet alls. när jag går över till nitrat blir det en svag svag rosa färg på nitratet till det stora karet - nånting man kan räkna över till mellan 0 och 0,1- fast ingen reaktion på färgen till nanot.... kan det vara fel på det jag mäter med, eller nått? kan det vara så att redan har nitratet gåt…

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by troffe,

Hej! Hur ser ett overrinnignsfack ut och behovs ett sodant om man har en skummare? Jag vill ha bort ytfilmen. Och det ar val bra att ha det fixat innan det fylls vatten i burken. URsakta stavningen men saknar sista tre bokstaverna i vart braiga alfabete.

• 0 svar
    • 720 visningar
  20. Started by Draedon,

Ja det är väl lika bra att starta en tråd om mitt nuvarande kar istället för att sprida ut alla dumma frågor över hela forumet De korkade frågorna om mitt nya projekt kommer jag dock fortsätta att sprida villt omkring mig Det tekniska: 105l akvarium 2x30w T8 med reflektorer. Sander Maxi-Skim, Schego w3 luftpump. Fluval ytvattenrenare kopplad till Maxi-Jet 1000. AquaClear Powerhead 70 (1250l/h) cirk pump med filterpatron som laddas med kol/rowaphos osv. efter behov. Fiskar: 1 Ocellaris (hans polare dog tyvärr efter ett besök i en pump som jag trodde var "säker") 1 Pseudochromis paccagnellae 1 ecsenius bicolor Städ crew: några Tectus sniglar och blåa eremiter (p. opercula…

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  21. Started by Draedon,

Ja, som ni säkert såg i en annan tråd tänkte jag dra igång ett sötvattenskar för att ha något att glo på medans jag byggde på mitt nya projekt. Men jag övergav tillslut den idén för efter att ha provat på salt så kändes ett sötkar som ett rejält nerbyte Men nu har även det nya projektet ändrat form.. Har avbeställt 250l burken för jag har fått massa andra idéer och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. det har nu börjat luta åt ett AM Chromis. Vi får se vad som händer. Nog om det och åter till det aktuella karet. Ska starta upp det igen och göra det rätt. Blir samma burk på 105l. Har beställt osmos+nitrafilter från pwss som borde komma i nästa vecka så har jag även köp…

• 147 svar
    • 13,9k visningar
  22. Started by andreassofus,

hej! Jag är helt ny på detta med saltvatten och behöver nu massa hjälp jag har läst lite i trådarna här och varit inne i ett par affärer som har saltvattenkar och har blivit otroligt sugen på o skaffa mig ett eget. jag har bara sötvatten nu. 400l malawi och 160l fisksoppa. och nu till mina frågor. blir det lagom att börja med ett ca 200l kar? Vad bör/ska jag köpa för teknik? Vad ska jag ha för sten och koraller anemoner när jag är nybörjare? måste man ha ett sumpakvarium? och bör jag ha det när jag är en okunnig nybörjare? vad får man räkna med för pris ca inklusive allt utom själva karet , ,såsom sten koraller anemoner?? det blev väldigt många frågor men jag hoppas att …

• 153 svar
    • 20,5k visningar
  23. Started by spökplumpen,

Hej. Jag har hållit på med sötvattens fiskar ett bra tag (och kommer att fortsätta med det) men har nu ett 54 liters som står tomt . Jag funderar på om man kan ha saltvattensfiskar i ett så pass litet kar, går det ? Vad är det för utrustning man behöver... använder man ett vanligt innerfilter ? Tar man vanligt kranvatten? Jag har noll koll när det gäller saltvatten så all hjälp emotages tacksamt.

• 3 svar
    • 1k visningar
  24. Started by wizz,

Har just ställt in Julen och beställt ett Juwel 400liters kar och behöver tips och lite råd.. Först så undrar jag vad ni hade valt att köpa till underskåpet eller strunta i det och bygga ett eget? Tanken var att inte borra karet utan köra med en över rinnings box ner i sumpen alternativt påhängs skummare.. Då det gäller över rinnings box vilken rekommenderar ni ? Sumpen blir min nya 100liters som jag just byggt klart Hur skall jag göra med belysningen ? har idag en 150w MH med 2st 24W T5 Har även ett antal 70W MH som passar för inbyggnad som man kanske skulle kunna nyttja? Skall behålla de 2st T5 som ingår i karet så kanske räcker med det = min armatur med 150W MH o…

• 14 svar
    • 2,1k visningar
  25. Started by Slajf,

Hej! Har verkligen blivit trött på malawiciklider jag har nu. Har försökt verkligen att få fint kar, varenda gång man köper fisk dör dem till slut, aggressiva fiskar som är omöjliga! Nu vill jag verkligen försöka med saltvatten! Jag har en juwel Rio 180L, med egen moddad bakgrund samt orginala tillbehör som följde med akvarium. Såhär ser inköpslistan ut: Skummare: http://www.pwss.nu/product.php?productid=3609&cat=683&page=1 Cirkulationspump 1: http://www.pwss.nu/product.php?productid=8097&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 2: http://www.pwss.nu/product.php?productid=7637&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 3: Orginala pumpen på 600l/h Salt: http://www.…

• 4 svar
    • 1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.