Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Mr_Pear,

God Afton allihopa. Jag har haft sötvattens akvarium flera år i när jag bodde hos mina föräldrar och har tagit upp det igen. Har nu en 100L burk. Har länge varit sugen på att ha en saltvattens burk. Har blivit intreserad av Red Sea Max akvariumen. Är det en bra nybörjar burk? Och vilken är att föredra? 130 eller 250?

• 17 svar
    • 2k visningar
  2. Started by Kendra,

Hej, Jag har ramlat över det här forumet för några månader sedan, när jag drabbad av akut dykabstinens surfade runt och tittade på fiskar och koraller. Av någon anledning fastnade jag här och nu kommer jag nog ha varken tid eller råd att dyka på ett bra tag. Får väl ta på mig masken och snorkeln och doppa huvudet i akvariet om besvären återkommer… Har nämligen skaffat en egen burk och kommit fram till att 1 april verkar vara ett bra datum att lägga upp en tråd för den - går det åt fanders kan jag ju alltid hävda att det bara var ett aprilskämt… Akvariet är en ELOS system 120 med måtten 120 L x 57 D x 50 H, d v s bruttovolym 342 liter. Netto har jag fått det till någonstan…

3. Started by ginaviola,

har höga värden på nitrit o nitrat men undrar om jag skall köra vatten byten under ikörning eller ej? för att evt sänka värdena lite vilket dom väl gör om ja gör vatten byte ?

4. Started by Linisgirl,

Här är en första bild på mitt akvarium nu då ja börjat göra iordning det så nu får man vänta i ungefär 3 mån innan man kan göra mera då hehe Vad tycks om karet??? Visst ser det tråkigt ut just nu

• 40 svar
    • 4,6k visningar
  5. Started by ThePatrik,

Tjena! Handlade med mig lite mat när jag hade köpt mina clowner i lördags, köpte formula two marine pellets och någon frysmat som jag inte kommer ihåg vad den heter, problemet e bara att dem inte äter pelletsen medans frysmaten tar dem direkt. någon som kanske har en bra förklaring??

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by Marie_hbg,

Hejsan alla Jag som många andra här är helt ny på Saltvatten men nu är det dax! Jag slog till på annonsen här på SvG och är i fullgång med uppstart. *lovar att det kommer bilder lite snenare* Jag har funderat lite och skulle vilja lägga en plexiglas skiva i botten gillar inte tanken på att ha sten direkt på glaset. Är plexiglas ok i saltvatten akvarium ? Om det går bra skulle det räcka med 3mm ?

• 278 svar
    • 29,3k visningar
  7. Started by ThePatrik,

Tjena! Har köpt in 2 clowner och 4 sniglar till mitt första saltvattens akvarie, men dagen efter att jag har släppt i dem verkar det som att alla 4 sniglar är döda??.... 2 av dem är helt säkert, dem andra 2 stora har inte rört sig eller kommit ut från sina skal sen jag släppte i dem. jag har mät nitrit nivån och kollat saltnivån och har haft akvariet igång i 2 veckor. någon snälla hjälp, vad är felet eller vad har jag gjort för fel?? // Patrik

• 16 svar
    • 1,6k visningar
  8. Started by Don J,

Hallå, fråga: Angående vattenbyten, vad tror ni om många små eller stora få? Mitt kar är idag 750l + sumpen på 200l. Jag har provat att byta vatten ca 75 liter en gång i veckan alternativ 25 liter var tredje dag. Jag får ingen riktig kläm på det och tycker inte jag får bra värden. (För hög Nitrat hela tiden). Jag får inte ner nitratet. (Upp mot 30 ibland). KH:t sjunker lite ibland men det buffrar jag upp efter behov, alla andra värden bra. Har även svårt att få färg på SPS. Vattentemp 24 (kanske lite låg...?) Tacksam för lite input! // Jonas

• 20 svar
    • 2,6k visningar
  9. Started by mattiasg1234,

lite dålig bild är ingen hajjare på kameran

• 11 svar
    • 1,5k visningar
  10. Started by ljungberg,

Hej, Blir min första post här och förhoppningsvis inte min sista :-) Har suttit och tittat på forumet i någon månad då suget efter saltvattensakvarium alltid har varit stort. Efter en hel del forumläsande inköp av böcker och besök i olika butiker bl a Triton, Bromma och Akvarieleasing så kände jag att det var dags att planera ett inköp av saltvattenskar. Då man är nybörjare tänkte jag börja i normal skala och se om denna hobby är något för mig. Var runt och tittade på RSM men efter en del negativa inlägg angående detta kar så föll valet på ett AquaEl Reef MAX 105 istället. Förhoppningsvis leverans lite senare i veckan av Akvarieleasing. Nu till min fråga, har jag gjort fe…

• 15 svar
    • 3,2k visningar
  11. Started by _wendel,

Tjena. nu har det blivit ändrade planer. Ska beställa ett 250 liters akvarie. Mått 1000*500*500. Så jag behöver först och främst lite tipps på ytavrinningen och rördragningen. Har tänkt borra 3 hål i botten på akvariet. 1st 32mm ner till sumpen, 2st 25mm en reserv ifall det skulle bli stopp. Och ett till returen. Tänkte att jag skulle ha en (Aquabee UP3000 3000 l/h) till retur. skummaren är en MCE 600. bifogar bild på hur jag tänkt mig det. Skulle detta bli bra till mitt akvarie? Ska även köra med UVC. Behöver man ta vattnet ifrån botten på akvariet genom UVC eller går det lika bra att köra det ifrån sumpen? Vad tror ni då om denna lösning ? Något jag har missat, eller…

12. Started by Hendry,

Hur mycket går det egentligen att automatisera ett akvarium? Kan man dra iväg i 14 dar utan att man behöver ha nån som kommer o matar o grejar eller är det kört? Kanske inte finns så avancerade foderautomater... Funderar på att skaffa ett akvarium framöver men jag har en bit kvar innan dess, vill bara veta hur bunden man behöver bli av detta. Inser att man förmodligen blir rätt begränsad med arter och sånt men är det möjligt?

• 10 svar
    • 1,6k visningar
  13. Started by sebbe331,

Hej alla glada fiske intresserade människor där ute! Har nu tagit klivit in på saltvatten och detta med stor spänning, hittar dock inte så mycket bra information som jag hoppats på.. Har köpt att böcker folk rek men blir inte klokare för det, hur mycket salt ska jag ha per L för att ligga på en bra nivå, slängde i 2-3 "bunkar" salt på ren chansning i mitt 250L nyinskaffade saltvatten och efter ett par dagar nu så visar mättaren jag har sittandes i aqvariumet 1.025 vilket jag förstått är rätt bra?(Vilken tur att min chansning blev skaplig hoppas jag på) Så är i behov av att veta hur mkt salt som går åt samt hur belysning skall fungera så här i början, levande sten har jag …

14. hej som rubriken lyder jag var ute efter fragglar någon som har mycket av dom?? och lite bilder på Rms 130 skulle vara kul för inspiration.. sen har jag en fråga hur ofta byter ni vatten i karen? Mvh Henke

• 5 svar
    • 1k visningar
  15. Started by tozze,

Hej! Ska börja lite smått med saltvattensakvarium och undrar var det finns några butiker i östergötland? Mvh/Tozze

• 2 svar
    • 951 visningar
  16. Hej! Jag har ett 58liters kar med levandesten och macroalger. Min tanke med karet är att odla alger som jag kan mata min kirurg med. Jag har läst att macroalger "förbrukar" nitrat. Betyder det att jag ska mata med lite fiskmat då och då, för att macroalgen ska växa bättre? I så fall vad? Fryst artemia, nån pellets? Hur fäster macroalgerna på stenen? Min har växt ut rötter, men ska man försöka klämma dem mellan stenar, eller nåt annat tips? Om man skulle befolka karet med någon krabba, så vet jag att de äter alger och håller fint, men ger de sig på macroalger också? Sen hade jag en annan tanke om mitt vanliga kar. Är det någon nackdel att dosera KH, CA, MG i vattenbytest…

17. Tjena, reggade nyss konto här för att jag blivit sugen på att "uppgradera" mig till ett saltvattenskar, satt och klurade lite efter att ha läst spaltmeter med text på diverse forum... alla pratar om att man ska köra "osmos vatten" och då undrar jag varför? är grudnen i vattnet att man ska ha så låg ledningförmåga som möjligt eller något annat? Har bra tillgång till en form av renat vatten här på jobbet som vi kör igenom jonbytarmassa, efter rening har "stadens vatten" en ledningsförmåga på ca 1micro siemens, skulle det fungera som vatten? eller är jag helt ute och cyklar. Om jag nu skulle skaffa mig ett kar, är det att rekomendera att handla ett typ "clown hotell" (fick…

• 15 svar
    • 2,1k visningar
  18. Started by kassaballa,

Hej Har mitt uvc ljus från sumpen och inte en close loop från botten av akvariumet. Får man mycket bättre effekt av att köra det från botten eller är det sak samma.????

• 1 svar
    • 668 visningar
  19. Hej, jag vill köpa ett begagnat saltvattenskar. Några stycken finns ju ute på nätet med fisk och allt, men jag hittar ingen information om hur man går tillväga för genomförandet av köpet - dvs flytten av karet, vattnet, levande stenar och djur samt igångstarten efter transporten Om jag nu fraktar hem saker så står jag ju med ett akvarie OCH levande djur innan jag ens hunnit starta upp det! Hur gör man egentligen vid köp av saltvattenskar som är igång? Kan man frakta karet på så sätt att det går att starta upp med fiskar i när man kommer hem??? Snälla hjälp en blivande saltvattensakvarist!

• 7 svar
    • 2,4k visningar
  20. Started by Snirrevirre,

Så där ja!! Då startar vi min lilla framstegs länk här då!! Finns väl inte så mycket mer att säga än att man e ju helt GRÖN. Men lyckats snappa upp mycket på bara 2-3 veckor. Det som stundar är att beställa belysning och en extra pump och fixa med det. Än så länge är vatten i karet så det ska städas ur i helgen o fläktarna ska man ta en koll på...

• 167 svar
    • 15,3k visningar
  21. Started by seb1989,

hejsan. har nu köpt ett guppyhotell och nu vill jag få till ljuset så det ska funka ihop med koraller osv. så.. orginalljuset som är i är ett dubbelrör med vitt och blått ljus på 18 watt.. så undrar nu lite lätt om det skulle räcka att ha 2 st av dessa ljus till mitt kar på ca 40 L? tack mvh seb

• 0 svar
    • 673 visningar
  22. Tjena nu ligger mitt stora sötvatten på blocket, och folk har redan börjat pruta.. härliga tider, anyway.... börjar närma sig ett salt-kar.. har läst mängder med olika teorier, tips och trix.. skulle någon kunna lägga svart på vitt och fylla ut här med en tekning som funkar för en uppstart Dag 1 Packar upp akvariet med ett leende på läppen, fyller med osmosvatten, häller i salt och låter det lösa upp sig.... Dag2 kan man slänga i sten nu? haha jaaa! jag är nybörjare... give me a helping hand! simma lugnt

• 37 svar
    • 4,7k visningar
  23. Started by balsac,

Tjena jag beställt hem en saltmätare från en närliggande zoobutik men nu har jag fått hem en för sötvatten ??( visserligen för dammar ) det e en koimedic från Trans Instruments .. då jag nu sett detta bolaget har även en för just salt .. men e det nån skillnad på dom ?? /Håkan

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by Lill-Burt,

Som rubriken lyder så undrar jag om det finns flera än jag & "djzimon" som har saltvattensakvarie på Åland.... Sku va kul att kanske byta lite fraggar eller andra prylar i framtiden då vårat kar endast varit igång 10 dagar.. Eftersom det är första akvariet man har kanske man skulle kunna kika över på en kaffe & snacka lite & få lite mera kunskap om saltvattenskar. Mvh Roger

• 28 svar
    • 2,9k visningar
  25. Started by Jost,

Jag var idag för första gången på akvarielagret (grym butik) och stod och tjötade med en av de som jobbade där. Kom in på att jag en längre stund velat starta en ca 50-60 l saltvattenakvarium med lite koraller och några clowner i. Jag kom in på utrustning och han sa att jag kan skippa skummare och helt enkelt göra vattenbyten p.g.a att det är ett så litet kar. Och alltså enbart ha värmare, pump och ljus som teknisk utrustning till karet. Det jag undrar är hur bra detta stämmer. Inte att jag inte tror honom men man vill ju dubbelkolla:p Och också hur ofta skulle jag behöva göra dessa vattenbyten? Sen till ännu en fråga:p Hur mycket skulle en lyse gå på med armatur och lysr…

• 17 svar
    • 1,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.