Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag funderar på att köra aktivt kol i reaktor för högre verkningsgrad än i filterpåse som jag använder idag. Jag har nedan reaktor liggande i förrådet, kan jag använda den? Jag ska antagligen lägga en filtermatta på toppen av kolbädden för att förhindra att den tumlar runt, men vilken typ av filtermatta?
-
- 4 svar
- 749 visningar
-
-
Hej! Jag har nu efter många år av tankar och funderingar äntilgen fått chansen att starta mitt eget! Här hemma står nu ett tomt 180l Juwel Rio, tidigare använt av min far som hållit sötvattensfiskar i det. Först och främst filtrering, om man inte har plats för en sump, vad ska jag tänka på då? vad bör jag stoppa i filtreringslådan? Känns som vart jag än söker och läser så hittar jag inga klara svar på filtreringen om det inte är så att man talar om sumpar av alla dess slag dvs Skummare, funderar på att köpa en Tunze 9004 känns som att det räcker gott för det akvariumet som jag har, men finns det någon "bästa" plats för …
-
- 4 svar
- 799 visningar
-
-
Någon som har några "husmorstips" ? Tar helst inte i den
-
- 4 svar
- 613 visningar
-
-
Hej.. Jag har ett 250liters med 8kilo ls och 3 clowner i... Om jag nu lägger i ny ls 10kilo och levande sand 10kilo" börjar då nitrifikations cykeln att gå om igen ?
-
- 4 svar
- 901 visningar
-
-
Nu har jag plågat alla med massor av noob-frågor så nu tänkte jag lägga ut bilder på hur det blev tillslut Enormt stort tack för all hjälp från alla och alla bra svar, grymt trevligt forum! Som ni kanske ser är detta mitt nattduksbord, det sista jag ser på kvällen o de första när jag slår upp ögonen, mkt vackert o rogivande.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Har sett några mycket små snäckor som verkar gilla alger på glaset. Det är ingen snäcka jag köpt utan som kommit med ls eller något levande jag köpt till mitt nystartade. Påminner om Cerith Snail men de ska tydligen inte föröka sig så lätt i akvarium. Katastrof dålig mobilbild men för storleksuppfattning.. Vad är det och är de bra? (Älskar posthorn i sötvattenskar så om det finns något liknande tilö salt vill jag gärna ha tips.)
-
- 4 svar
- 722 visningar
-
-
ska starta mitt 540l salt nu tänkte fråga hur länge jag bör vänta innan man kan släppa i levande..både sand och sten är inkörda sen ett halvår tillbaka i ett mindre akvarium..ska jag tar av det "gamla" vattnet från den lilla akvariet o lägga i det stora lr är det bäst o köra helt nytt vatten? och så till min andra fråga..kan man har ett vanligt Eheim innerfilter (den stora modellen) kommer ej ihåg namn..men om na kan fylla ena behållaen med aktivt kol och den andra med fosfat reducering? och vad bör man har för filter matta om man ska köra ett ytterfilter till saltvttensakvarium? om man ens kan ha det? tacsakm för svar! Mvh Micke
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Någon som kan hjälpa mig att identifiera detta? Har pågått i ca 4 månader. Har provat chemiclean, täta vattenbyten mm. Försöker dosera upp nitrat (omätbart) med ATI N. Ökar inget, eller så är mitt test paj... Även lågt phosfat. Karet har varit igång i ca 8 månader. Försvinner nästan över natten. Blir lite luftbubblor i det, fast inte alltid? Hjälp!!! Mvh Kuppe
-
- 4 svar
- 940 visningar
-
-
om man skulle ha ett saltvattensakvarium för västkustsfiskar och byter vatten med nytt havsvatten ibland.. hur ofta ska man göra det för att slippa en massa tillsatser om man ex har några nakensnäckor, svart smörbult, sjöstjärna+ lite alger och nässeldjur???
-
- 4 svar
- 862 visningar
-
-
Hej jag har bestämt mig att köra salt igen. förra gången startade jag med (ny) levandesten från butik. Då hade jag ljus på i två timmar om dagen och ökade med nån timme åt gången. nu ska jag köpa ex antal kilo från ett kar som är i full gång, men det kommer bli i ett kar med helt nytt vatten. hur ska jag göra med ljuset den här gången? Fullt ös direkt eller kan jag ta det lugnt? Kan tillägga att jag kommer lägga stenen i ett tillfälligt kar och skaffa städpatrull o sånt. Under tiden ska jag bygga ett kar på ca 350 liter som allt ska i sen. kan jag ha i för mkt sten i det tillfälliga karet? Eller är det bara att fylla på Max? är det nått spec Jag ska tänka på när jag tar s…
-
- 4 svar
- 784 visningar
-
-
Har nyligen införskaffat mig ett begagnat 375 liters alu ramakvarie med bänk belysning och 2 st fluval 4 som följde med. Har läst diverse trådar, guider, sidor etc de senaste månaderna och börjar klarna lite vad jag vill få till. Med det har några frågor uppkommit. Bortsett från ordentlig skrubbning och silikoninpackning av aluminiumet samt en skyddande bottenplatta för säkerhets skull så tänkte jagbygga mig en intern sump/avrinning till en början och där placera fluvalerna troligtvis fyllda med LS, avdelningen blir no ca 20 cm för att lätt ska gå att komma åt vad som hamnar i den. Rampen till detta är 4x36W T8 lysrör ej köpta ännu, denna ska också byggas om lite för att…
-
- 4 svar
- 837 visningar
-
-
Halloj. Jag är helt ny och helt såld på detta med saltvatten. Mitt namn har nog redan framgått utav användarnamnet. jag bor i katrineholm och är 21 år. tidigare har jag sysslat med sötvatten sen jag var 14 år. hobbyn började med att jag hade en kompis vars mamma pysslade med akvarium. hon hade ett akvarium runt 400 liter om jag minns rätt medans min kompis fick ta det lilla akvariet på 115liter. kompisen tröttnade och jag var snabb med att slänga ut mitt skrivbord i rummet för att få plats med akvariet. Efter 2 år tröttnade jag och sålde mitt 115 liters för att ge plats åt ett 300 liters,det var dock nån klåpare som snickrat ihop skiten så det läckte. arg som ett bi st…
-
- 4 svar
- 830 visningar
-
-
Hej, Osmosen dröjer till nästa vecka, men jag behöver fylla på ett par liter sött och på söndag ska det helst ske ett 5 lit vattenbyte. Så vad är bäst att göra i valet mellan pest och kolera? 1) Tar mitt otestade vatten (mälaren) 2) Fyller på med Kemetyls T-vatten (det står att det är avjoniserat vatten för tekniskt bruk och det bör inte förtäras)
-
- 4 svar
- 884 visningar
-
-
Jag har byggt en led-ramp med delar från Oceanakvarium, 13 vita och 13 blå med dimbara drivare. Nu kommer den fråga som jag skulle ställt mig från början - hur använder jag dom dvs. vad avgör hur mycket blått resp. vitt jag skall köra?
-
Hello! Vet nån vad för sorts syresten man ska ha till en Miniflotor skummare? /Putte
-
- 4 svar
- 868 visningar
-
-
-
Hej, jag blev nyligen intresserad av saltvattenakvarium. Tycker det verkar spännande med koraller, anemoner, sjöstjärna etc. Har läst en del nu på nätet och även här i forum samt pratad med en kille på Akvariehobby här i Uppsala. Och jag är fortfarande intresserat :-) Håller även på att läsa runt på saltaquarium.about.com vilket verkar vara en utmärkt site. Nu funderar jag över att skaffa ett RSM 130 som verkar vara en bra start och man slipper som nybörjare pyssla ihop ett system. Häller ni med om resonemanget? Är ett RSM verkligen "komplett" eller behöver jag köpa till tekniskt utrustning? Lampa t ex? Vad rekommenderas? Sedan vill jag gärna ha clowner (föga överraskande…
-
- 4 svar
- 969 visningar
-
-
Hej jag har nu äntligen fått hem den levande stenen till mitt akvarium jag undrar lite hur man ska tänka när man placerar den och ”bygger” ihop den, jag kommer vilja ha mest koraller i mitt akvarium. Men insåg efter jag tog denna bild att det finns inte mycket yta för dem att fästa på? Trivs de bäst på platta ytor? Ska jag lägga den stora klunsen jag har i mitten ner istället? jag har 12 kg på ett 123 liters akvarium. Ser ser ganska mycket ut 😂 plocka bort lite kanske?
-
- 4 svar
- 565 visningar
-
-
ska idag hälla på salt och undrar om det finns några bra råd?? e ju helt ny på detta... måste belysningen vara igång när saltet har fyllts på??
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej är i full gång med att starta RSM 130. Har problem med micro bubblor som jag inte får bort. Är det någon som har haft detta problem eller har en lösning på detta. Är tacksam för alla svar. Steven
-
- 4 svar
- 923 visningar
-
-
Satte igång mitt RSM igår och allt ser ut att leva Men jag såg imorse att månljuset fortfarande var igång. Går inte det att ställa in?
-
- 4 svar
- 948 visningar
-
-
Funderar på att köpa ett antal Cerith-snäckor, men vill gärna även skaffa någon wrasse/gylta i framtiden. Finns det risk att alla snäckorna blir uppätna även om de gömmer sig i sanden?
-
- 4 svar
- 643 visningar
-
-
Jag har en tanke som jag vill bolla lite med er. Jag har blivit med akvarium igen. ett Red Sea 350. Jag vill väldigt gänra ha ett refugium i den då jag hade tänkt köra Triton metoden. Dock är det väldigt trångt i sumpen. Så jag har tittat på lite olika lösningar. Att kovertera ATO tanken tycker jag känns för litet. Att ha det i skummar kammaren i sumpen tänkte jag först men jag hört att det kan bli problem i skummaren med alger då man har ett starkt växtljus som lyser på den hela natten. En extern skummare borde kunna fungera, för då får jag hela den delen i sumpen till refugium. dock hittar jag ingen vid första glans som fungerar till min storlek på tank som in…
-
- 4 svar
- 1,6k visningar
- 1 följare
-
-
Har ( igår ) borrat mitt akvarium i över delen av hörnet för att ha durso till avrinningen ner till sumpen. Tanken är sedan att i sumpen ha 3 fack. 1:a facket där avrinningen landar är skummaren ( boubble magus nac3.5 ) sedan rinner vattnet igenom en bubbel fälla till fack nummer 2 där retur pumpen sitter. På avrinningen ( innan 1:a facket ) så sitter en T-Koppling som gör att en mindre del av avrinningen går till 3:e facket som är ett Refugium, vattnet från refugiumet rinner ner till 2:a facket ( för åter pumpning tillbaka till huvud tanken. ) Hur som haver. min fråga gäller Dursun för avrinningen. Jag har borrat hålet för dursu ( 32 mm ) ca 3 cm från kanten av akvariet,…
-
- 4 svar
- 817 visningar
-
-
Jag har slitit med det varje gång jag städat karet, men nu har jag inte gjort det på 2 månader. Först blev där massor med gröna alger, men nu börjar kalkalgerna komma. Så frågan är, måste man skrapa bakrutan? Nu menar jag inte om man tycker det är fullt eller snyggt, utan för vattenkvalitén.
-
- 4 svar
- 914 visningar
-