Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Anna93,

Hej e helt grön på detta med saltkar. Men ska skaffa ett 130-200L kar till saltvatten. Har hört att det e nått hål i dom så man saltvatenskaren som e till sumpen. Men kan men inte borra ett sådant hål sj i ett vanligt kar? Vad skulle kostnaderna bli tror ni? på ett 130-200L kar? tro det kommer bli 130L eller 150L Vill ha koraller och fiskar ska ha clowner å lite mer men inte så extremt mycket. Har ni tips på sidor där man kan köpa tillbehör till saltvattenskar? Kan även tänka mig att köpa begagnat. Var kan man läsa fakta om saltkar? Tack för svar Anna.

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by hippo,

hittade 4st solariumrör i förrådet.. e det nått man kan använda eller är det direkt dåligt??

3. Started by ralle1424,

Vad använder man ytavrinning till?

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by hbmannen,

sitter å funderar på om man inte kan använda cirkpumpar avsedda för värmepannar. dom pumpar ju så in i h-vete. eller varför inte ta gammla pool pumpen? ja har en jetstream som pumpar 49tusen liter i minuten. borde ju blåsa bort karet

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by SaltisLinda123,

Efter ett vattenbyte så börja mina 2 turbos skjuta ut vitt slemm.. Parning ? Kommer ganska mycket

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by hippo,

jag ska limma mig en ny sump och undrar vilket silikon som lämparsig bäst.

7. Started by Gnarkill,

är det någon som vet om det skall vara något speciellt avstånd mellan glasen på långsidan och kortsidan där silicon spalten ska vara? eller är de bara trycka ihop glasen mot varann?? eller är det nå annat man SKA tänka på??/Tom

8. Started by ninan,

Hej, vi startade vårt RSM 250 nyår och det är verkligen spännande att följa utvecklingen. Vi satte igång med 38 kg levande sten och även levande sand från start och vi har bara haft i fosfatremover tillsammans med aktivt kol i en strumpa i sumpen. Med den levande stenen följde naturligtvis en hel del intressanta saker som rörmaskar, illrosa svampar, alger, maskar och pyttesmå anemoner som nu vandrat upp till ljuset. Nu undrar jag över en ny invånare som jag varit och petat på med håven tidigare då jag tyckt att det sett konstigt ut. Jag försöker surfa runt på Reeflex och andra identifikationssidor men det är inte lätt när man inte ens vet vilken grupp sakerna man hittar …

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by the rookie,

Tjena allihopa ! Ny på sidan och hoppas att inom en snar framtid kunna starta upp mitt första saltkar. En sak jag undrar över är ljuset i karet. Jag har förstått att det skall vara olika ljus till olika fiskar, har att göra med ljupet fiskarna lever på, ifall man skall ha koraller, LS, eller osv osv. Finns det några tumregler, eller en bra sida man kan lära sig om eller rentav bli en lightmaster" . har bestämt mig för att köra en del koraller i mitt kar. Undrar dessutom ifall det finns någon, några bra sidor var man kan hitta bra lyse till ok pengar, har förstått att denna hobbyn kostar pengar fast det innebär ju inte att man vill handla sakerna hos son lokala akvariehand…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Lglinen,

Jag har velat ha ett akvarium sedan jag sålde mitt för 20år sedan, och har nu bestämt mig för saltvatten. Jag är helt grön här och läst på lite men.. jag fattar kanske ändå inte. Om jag köper ett red sea reefer xl v3 Är det ett bra akvarium för nybörjare? Vilken storlek skall man ha? För jag har en stor yta och tänker att 150cm bred hade passat helst 3m men då blir det för dyrt. Är det någon speciell filterpump till detta kar eller köper jag bara en som passar volymen? En inköpslista hade ju varit grymt bra om någon har. Skickat från min iPhone med Tapatalk

11. Started by jetstar,

då va det dags för en fråg igen då!:-) jo ska köpa ett RSM 130 hade jag tänkt! har som sagt aldrig haft saltvatten förut och har läst en del trådar där det står att ni har köpt osmos anläggning/filter. är det nåt man måste ha eller går det med kranvatten direkt i karet och förståss salt osv? Mvh:fredrik

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  12. Hej! Jag ska ta upp akvariehobbyn igen och funderar på ett saltvattenkar. Dock, ett par frågor som jag inte hittat svar på trots idogt sökande på detta eminenta forum: 1: Hur mycket levande sten behövs i uppstarten? (Eller är det en fråga av "hur långt är ett snöre?"-typen?) Detta är ju en av de stora utgiftsposterna, och jag vill gärna hålla en, låt oss säga, låg ekonomisk profil. 2: Hur klarar sig karet på egen hand? Jag tänker på semestrar etc, om man är borta tre-fyra veckor? (Vi bortser här från risker med elavbrott etc, de inser jag naturligtvis. Men om vi antar att allt fungerar som det ska?)

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Uppgarde,

Det blir en liten fet yta på halva vattenytan ? Går det bort efter ett tag eller behöver man rikta om pumparna? Akvariet är ju helt nystartat så det kan ju vara så att bakterier å annat smått å gott skall växa till sej lite först , Inget är som väntans tider .

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  14. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by Manks,

Är fortfarande på gång att starta upp mitt 54 l nano/microrev( skynda långsamt) Jag ska köra med 2*24 w T5 i karet. Cirkulationen har jag inte riktigt bestämt hur stark den kommer vara... Från början var min tanke att ha en clown el. ett clown-par i det, men vad jag förstått efter att ha läst så är det inte så väldigt snällt mot de stackarna, eller vad säger ni? Eftersom jag inte har plats för något större så behöver ni inte racka ner på mig och börja prata om pris och dylikt... Min fråga lyder helt enkelt, vad finns det för roliga/intressanta/knäppa/spännande invånare till karet som ni rekomenderar för en nybörjare? Gärna rekomendationer på olika mjukkoraller också. ED…

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Kakan,

Min pump till nano reef aquael går igång men det kommer inga bubblor. Vad är fel?

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by Manks,

Okej, nu ahr jag avrit medlem här på forumet i 1 år ungefär. Jag ahr läst alla trådar om och om igen. Jag ahr lånat hyllmeter med böcker på biblioteket ovh läst. (Dock inte så mycket de senaste 2 månaderna så jag får uppdatera mig igen ) Nu funderar jag på att starta upp ett nanokar. Jag har läst överallt att man bör starta så stort som möjligt, men jag har något begränsat utrymme och Har redan ett sötvattenskar som jag inte kan göra mig av med (gillar min krabba för mycket). Min tanke är att den dagen jag tycker mitt nanokar är för lite pensionera det och använda det som sjukhusakvarium/lekakvarium? Det är ju trots allt en ekonomisk fråga om man har råd att köpa ett så …

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by naso,

Ny fråga, kan man ha en alveopora c:a 8-10 cm i ett 250 L akvarium med en öppen sandbotten på 20x20 cm, utan att den är giftig mot andra koraller? Kan clownerna leva med den? MVH: Hasse

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by mcjagg,

Hej jag bytte till enbart t5 10x54w och kan inte bli annat än super nöjd galet fina färger jag hade radion xr30 g4 PRO tidigare de var absolut inte dåliga men har mycket bättre täckning nu och bättre färger sen växer det så mycket bättre mvh Frank

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Puttegusten,

Tjena! Kan man driva denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=3380&cat=0&page=1 Med denna: http://www.pwss.nu/product.php?productid=2406&cat=286&page=1 Eller behöver man en kraftigare sak? Finns ju olika inom det märket.. Tänkte att det inte behövs så kraftiga saker till den ytavattenavrinnaren? ha det fint! /Putte

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by akvasalt,

Hej allihopa Skall köra igång igen efter 15 års uppehåll. La av precis när termen "levande sten" började introduceras. Har haft akvarium i alla storlekar upp till kar på 5000 liter med specialimporterat 19mm glas från Holland. Har även drivit saltvattensbutik i Västerås under namnet "Akvasalt" några år på 1980-talet. Nyvaknat intresse för "kompletta system" typ Deltec. Frågan jag ställer mig: Vad kan man räkna med för livslängd på den tekninska utrustningen och hur länge håller silikonfogarna på burken innan läckaget kommer? Vågar man köpa begagnat? Nån som har någon ide´? Tacksam för alla svar

22. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

hej. kan man mata saltvatten fiskar med röda mygglarv?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by grasanden,

Jag tänker börja med saltkar och undrar om det finns någon som har erfarenhet av Red Sea Max 250 kar, och vad kan det kosta!

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by skulderblad,

Hej! Har haft ett 58 liters JAD-kar igång i snart tre månader och vill nu utöka till ett 100 liters och tänkte då prova att köra med vanligt sötvatten och blanda det med salt. Allting såg bra ut ut och har gjort det i några dagar, men när jag stängde av mina två pumpar (ena pumpar 1200 liter/h och andra 300 liter/h) och glömde sätta på den så var karet helt grumligt och det ligger ett litet tunt lager på botten, kan mycket väl vara salt. Kommer detta att återhämta sej när man startar pumparna igen eller måste jag göra om allt igen? Tacksam för bra svar! MVH Tordh

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Saltaren,

Har såna här lite var stans i akvariet, den på bilden är den största jag sett. Sitter tillochmed på snäckornas skal! Vad jag menar är alltså den vita saken som hänger under stenen.

• 2 svar
    • 1,1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.