Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by imre,

Hej, kommer hem idag och ser att en sps koloni har nästan dött över natt.. igår var fin och utblåst.. allt annat i karet mår bra och testat vatten ser bra ut.. vad kunde gå fel?

• Gilla
    • 2 svar
    • 991 visningar
  2. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 991 visningar
  3. Started by Randomkille,

Undrar vad detta är för bruna prickar, är detta alger? Kanske en dum fråga.. Mvh Nils

4. Started by Dellan1980,

När vattnet dunstar i salt akvariet är det även saltet eller är det bara vattnet ? hade fått sjukt höga salt halter efter flytten så jag undrar om man kanske bara i normala fall fyller på med rent vatten ?

• 4 svar
    • 991 visningar
  5. Started by balofix,

Ska lagra levande min levande sten emellan 1mån till 6 mån! temraturen e den viktig? samt belysning?! narturligtvis så kommer ja ha cirkulation!

• 10 svar
    • 991 visningar
  6. Started by Pear,

Hej! Nu efterlyser jag lite tips och råd vid nystart av ett saltkar. Har införskaffat ett snyggt 240L möbelakvarium. I burken sitter ett Juvel 1000L filter + lysramp med 2 lysrör, inget mera. Har läst en del om både osmos, skummare mm. Hade tänkt mig bygga upp litet rev med kalksten samt levande sten. Invånarna några st enkla frökenfiskar och några putsarräkor till att börja med. Är all denna tekniska utrustningen med osmos, skummare mm nödvändig? Kan jag köra med innerfiltret + ett par 1000L cirkulationspumpar? Eller måste jag ha utvändigt filter? Inga koraller i akvariet. Vad har ni för råd? Peter

7. Started by Fluval_Robban,

Hej alla Är på gång nu, har precis fått hem mitt nya kar:), JAD (Boyu) 128L HQI och undrar lite över setup:en i sumpen, som bilden nedan visar installationen som den är från fabrik, skulle vilja ha lite tips på om det är en bra setup, behöver jag verkligen ha allt?? tillägg av nått??? Hade tänkt att köra lite koraller och fiskar Anledningen till frågorna är ju egentligen att jag inte vet om sakerna sitter i rätt ordning från början kanske bara istoppat mer eller mindre hehe:) 1. 150w Heater 2. Nitrate Processor 3. Filter Foam 4. WG-428 Protein Skimmer 5. Filter Media (Bio Balls and Ceramic Rings) 5. 1400 Litre per Hour Pump 6. 9w UV Submersible Steriliser

8. Started by Ralle,

Hej har i kväll fyllt upp mitt nya kar som jag hämtade hos glasmästare i måndags och som det blev bubblor i silikonet när 85 % var fyllt. karet är i rimless och har 15 mm diamantglas. L=1300 B=500 H=600 Det sitter en box på bakrutan . Så till frågan om dom försvinner eller får jag 350l på golvet här hemma? Mvh johan

• 2 svar
    • 991 visningar
  9. Started by andersb48b,

Har provat lägga ut en film, via youtube på mitt akvarium. http://www.youtube.com/user/Anders19582009

10. Hej! Jag ska ta upp akvariehobbyn igen och funderar på ett saltvattenkar. Dock, ett par frågor som jag inte hittat svar på trots idogt sökande på detta eminenta forum: 1: Hur mycket levande sten behövs i uppstarten? (Eller är det en fråga av "hur långt är ett snöre?"-typen?) Detta är ju en av de stora utgiftsposterna, och jag vill gärna hålla en, låt oss säga, låg ekonomisk profil. 2: Hur klarar sig karet på egen hand? Jag tänker på semestrar etc, om man är borta tre-fyra veckor? (Vi bortser här från risker med elavbrott etc, de inser jag naturligtvis. Men om vi antar att allt fungerar som det ska?)

• 7 svar
    • 990 visningar
  11. Started by 111bira,

Bytte lite mer vatten än jag brukar brukar byta ca8 % nu bytte jag ca 12 % plötsligt kom det en massa brunalger på botten . Varför?

• Gilla
    • 6 svar
    • 990 visningar
  12. Started by Tobiaskuppe,

Hej! Någon som kan hjälpa mig att identifiera detta? Har pågått i ca 4 månader. Har provat chemiclean, täta vattenbyten mm. Försöker dosera upp nitrat (omätbart) med ATI N. Ökar inget, eller så är mitt test paj... Även lågt phosfat. Karet har varit igång i ca 8 månader. Försvinner nästan över natten. Blir lite luftbubblor i det, fast inte alltid? Hjälp!!! Mvh Kuppe

• 4 svar
    • 989 visningar
  13. Started by Awa86,

Har fått en mantis (bönsyrseräka) med stenen, har misstänkt det i ett par dagar pga av knäppningar och nu när jag skaffat lite turbosar tänkte väll den mat och kom fram till och med såg den mitt på dagen. Vill nu få ut den så inte en massa andra djur behöver dö (några små krabbskal har jag hittat följde också med stenen), jag har en petflaskefälla men det är ju inte så många som lyckas med den har jag förstått, så jag tänkte testa med kolsyrat vatten men jag har ganska många knappar och rörmaskar dessutom svampar och jag vill ju inte skada dem så min fråga är om kolsyrat vatten är säkert? Btw Ironin i min historia är att jag faktiskt har lite fobi för mantisar Jag vill …

• 6 svar
    • 989 visningar
  14. Started by Aufgedyng,

Tjena, Kämpar på med mitt lilla saltkar på 64 liter. Blev galen på medföljande utrustning som visade sig vara skräp = för ett hemskt oväsen. Bytte pump till en Eheim och det blev underbart tyst Nu kvarstår nano skummaren som också gör mig galen. Tittar lite på en Tunze 9002 men det står att man bör ha ett kar på minst 100 liter. Kan det vara möjligt att köra denna ändå men inte 24/7? När man räknar liter räknar hela vatten volymen exkl. Osmos behållaren? --Mats

• 6 svar
    • 989 visningar
  15. Started by ralle1424,

Vad använder man ytavrinning till?

• 8 svar
    • 989 visningar
  16. Started by hippo,

kan någon förklara vad ett plenum är och hur det funkar?

• 5 svar
    • 988 visningar
  17. Started by Sunniesen,

Lyste in i mitt akvarium efter släckning o fann detta. Vad tusan e det för snigel och om det är det kan den ställa till problem för mina koraller o mussla. ? Tacksam för hjälp !

• 7 svar
    • 988 visningar
  18. Started by naso,

Ny fråga, kan man ha en alveopora c:a 8-10 cm i ett 250 L akvarium med en öppen sandbotten på 20x20 cm, utan att den är giftig mot andra koraller? Kan clownerna leva med den? MVH: Hasse

• 2 svar
    • 988 visningar
  19. Started by Richard_22,

Hej! Jag håller på att starta upp ett nytt akvarium och har en fundering. Den första tanken var att starta precis så som man gör med ett helt nytt kar, köpte Red Sea's Reef Mature Pro Kit för att det skulle bli bra från början. Dock har jag fått använd och inkörd levande sten, och den gamla stenen och en del av vattnet kommer också flyttas över. Akvariet har säkert stått minst en vecka med den inkörda stenen och sanden, dock inget vatten från det gamla karet. Sumpen är inte igång än men den kommer igång till helgen. Min fråga helt enkelt är om jag måste använda Red Sea's kit i 3 veckor (som det står på manualen) och invänta alla processer mm, eller om jag kan flytta…

• 7 svar
    • 988 visningar
  20. Started by Krillo,

Hej! Startade upp mitt RSM 130 i lördags natt och tog dessa värden på dagen på söndagen: Temp: 25°C Salinitet: 1.025 pH: 8-8.5 (lite svår skala att se JBL) Alkalinitet/KH: 13° Nitrit: 0.1 ppm Nitrat: 1.0 ppm Idag kl. 17 kunde jag även registrera följande värden: Ammonium: 0 Kalcium: 320 ------ I akvariet finns ca 10-11 kg levande sten, ca 12.5 kg levande aragonitsand - ytterligare kanske 4-5 kg död levande sten. Det som jag tolkar själv är att: 1. Kalciumet är lågt och att KH är lite högt något som jag förstått står lite i motvikt till varandra. Skall detta åtgärdas eller är det troligt att dom balancerar ut varandra när akvariet fått stå och gå lite granna? 2. Ammonium…

• 7 svar
    • 988 visningar
  21. Started by slarvid,

Som titel, när slänga i vad? Om jag startar upp ett nano måndag den första januari? Typ alltså! Samt tips på lätta snygga och inte svindyra koraller som funkar i ett evolution eller aquael nanoreef?

• 7 svar
    • 988 visningar
  22. Started by powerman5k,

Hej, min anemon har skruvat sig. Den har varit så ett par dagar och den skruvar inte tillbaka sig när den drar ihop sig på natten heller. Ska man bara låta den vara eller ska man stoppa ner handen och försöka skruva upp den?

• 2 svar
    • 987 visningar
  23. Started by Nille83,

Kom på att jag inte lagt upp några bilder från mitt kar. All hjälp jag fått från alla här så förtjänar ni en bild

• 2 svar
    • 987 visningar
  24. Started by Treo,

Hej Fått nedgradera till ett rsm (iaf för nu) efter hemflytten till Sverige. Har flyttat till Tjörn på Västkusten. Vet någon vart man kan köpa vatten häromkring (gbg är ok om det inte finns något närmare)? Skall skaffa "maskineri" senare men vill fylla upp det asap eftersom saltabsinensen börjar bli svår Mvh Ted

• 2 svar
    • 987 visningar
  25. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

hej. kan man mata saltvatten fiskar med röda mygglarv?

• 4 svar
    • 987 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.