Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Jag hällde i 10kg levande sand i mitt akvarium som hade ca 3kg sedan tidigare. Nu ser det ut som någon har hällt i 10 liter mellanmjölk i akvariet. Det blev bättre efter 1.5 dag men sedan rörde jag runt på bottnen lite och nu är det tillbaka på ruta 1.... Någon som vet hur lång tid detta elende håller på? Hälsningar Mikael
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Har under våren skaffat ett Aqua-Medic Chromis akvarium. Det går för tillfället som växtakvarium, under hösten ska jag starta det med salt har jag tänkt mig. Jag har läst på en hel del under ett par års tid, så jag har ganska klart för mig om hur jag skall gå tillväga (Tror jag) men jag har några frågor. Första frågan: Ursprungsskummaren tänker jag lägga i skrubben, då jag inte litar på att kopplingar och slangar hålls kvar. Sedan är det inte så snyggt med massa pumpar och slangar där bak med original skummaren. Jag har funderat på ett par olika skummaralternativ som jag hoppas ni kan hjälpa mig välja mellan. 1. Hydor Slim Skim Nano 2. Hydor Slim Skim 3. Tunze reef…
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Har nu kommit till punkten där sumpbesluten ska tas. Ska jag ha eller inte? Utrymmet jag har att röra mig under karet är 35x40 cm. Höjd har jag mycket av men vad jag har förstått så lär jag inte behöva över 20 cm? Har jag överhuvudtaget någon vinst med detta lilla utrymme? Jag tänkte sätta skummaren där.. Annars köper jag en påhängsskummare. Om valet nu blir sump... Är det smartast att borra i botten eller i sidan? Ska man bygga någon form av filterkammare? Känns lite småoroligt med att borra i botten och sedan ha en kammare.. Det innebär att om om någon fog skulle börja läcka där så släpper karet ut allt på golvet... Eller kan man ha ett rör som sticker upp igenom b…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
-
hallå där !!! ska starta upp mitt 240 liters akvarium inom 2 -3 veckor något speciellt man ska tänka på ??? har väl läst mig till att man ska ha is i magen ibörjan med fiskar och sånt tills man fått bra värden men kanske det är något annat man ska tänka på eller tillsätta i vattnet ?? typ kalk eller calium eller dyligt ??? tekniska ser ut på följande sett : *250w mh- lampa Giesemann Megachrome "coral" + 2st t8 rör ett blått och ett vitt *56kg levande sten (inkörd i 2 1/2månad hos killen jag köpte den hos) *osmosfilter +nitratfilter AN Antarctica *uv-filter deltec 10w+ eheim pump *tunze reefpack dvs tunze skummar9005+comlinefilter med ytavrinning sitter en tunze turbe…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Har provat lägga ut en film, via youtube på mitt akvarium. http://www.youtube.com/user/Anders19582009
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, min anemon har skruvat sig. Den har varit så ett par dagar och den skruvar inte tillbaka sig när den drar ihop sig på natten heller. Ska man bara låta den vara eller ska man stoppa ner handen och försöka skruva upp den?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Tack för alla svar från förra frågan ang. clownhotell. Har beställt ett nu, undrar en sak om sand och LS. Var köper man bra LS? Är allt samma skit? Sen om sand... vill ha en så vit(ljus) sand som möjligt. Vad ska man ha för någon sand då? Och om man vill ha BLÅTT ljus, går det att ordna på nåt sätt? Blir så skönt ljus i drickat då... Tacksam för svar // Petter Ps. Tjejen min undrar, och jag oxå för den delen, hur gör man när man flyttar på ett stort akvarium med koraller, fiskar, anemoner osv.? Ds.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag lyckas inte hitta den typ av kar jag vill ha. Det närmsta jag kan hitta utseendemässigt är ett IM Nuvo Fusion micro (http://innovative-marine.com/nuvo-aquarium/micro30L.html). Jag tänker ett sumplöst kar med bra möjligheter för filtrering bakom, och bra vattenflöde till "sumpdelen". Problemet med IM-karet ovan är att man ser "sumpdelen" väldigt bra från sidan då den går från vägg till vägg. Då mitt kar ev. skall stå längs väggen i en hall så är tyvärr kortsidan det första man ser. Sedan skulle jag öven önska att mitt kar var större en IM-karet, men bara på längden, helst inte djupare än 400mm. Då kom jag på tanken att man borde i ett långt kar klara sig på att ba…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, jag är en gammal snubbe som gillar att fotografera och har sysslat med sötvattensräkor under ett antal år. Nu har jag nått mitt mål i antal bilder på Flickr och lagt ner mina sötvattenskar i jakt efter något nytt och utmanande. Vänner från allehanda forum har tipsat mig om saltvatten som jag är lite sugen på. Det finns ett 96 liters kar i källaren som jag kan kanske använda men ett större på 3-400 liter vore trevligt så jag kan komma åt att fota ordentligt. Jag tänker mig ett kar utan fiskar men med alla andra tänkbara djur plus anemoner och koraller för att få lite liv i det hela. Jag har dessvärre sålt min R.O anläggning och tänkte testa vårt kommunala vatten. Tyvä…
-
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Jag tänkte köra lite fosfatadsorber i en reaktor och undrar om man borde köra kol in annan reaktor också? Frågan är kanske om man vinner såpass mycket i effekt genom att köra med reaktor? Om det endast är en minimal förbättring så kan man istället massera. Vad tycker ni? Det blir ju även en extra pump, och el, värme etc.
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, jag blev nyligen intresserad av saltvattenakvarium. Tycker det verkar spännande med koraller, anemoner, sjöstjärna etc. Har läst en del nu på nätet och även här i forum samt pratad med en kille på Akvariehobby här i Uppsala. Och jag är fortfarande intresserat :-) Håller även på att läsa runt på saltaquarium.about.com vilket verkar vara en utmärkt site. Nu funderar jag över att skaffa ett RSM 130 som verkar vara en bra start och man slipper som nybörjare pyssla ihop ett system. Häller ni med om resonemanget? Är ett RSM verkligen "komplett" eller behöver jag köpa till tekniskt utrustning? Lampa t ex? Vad rekommenderas? Sedan vill jag gärna ha clowner (föga överraskande…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej o hå Det är så att mina gula kirurg fått något vitt luddigt på sig, ser ut som mjäll eller "nysnö". VEt någon vad det kan vara?? Palle
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Har köpt ett beggat hörn akvarium och i "locket" sitter 2*18w T8 armatur ..är det lämpligt för levande sten och några fiskar? eller ska man börja med fish only kanske? och sen peta i LS när det dagas? e rätt grön på det här. :-) hilfe!
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Ny fråga, kan man ha en alveopora c:a 8-10 cm i ett 250 L akvarium med en öppen sandbotten på 20x20 cm, utan att den är giftig mot andra koraller? Kan clownerna leva med den? MVH: Hasse
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Har en liten fråga.. Hur länge kan det stå i dunkar utan att bli dåligt ? Menar det finna ju ingen direkt cirkulation i en dunk då man inte har någon pump i den ??
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Tänkte höra vilken utrustning som passar bäst till ett 350 l kar? Alltså komplett utrustning, gärna märke och modell på skummare , ljus, cirukaltionspump mm. Är ny på salt, men kört diskus i många år.
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag har en 200 liter akvarium doppvärmare 300W en Hydor Koralia 2 2300 liter/tim Belysning 2 * 30 w power-glo Ska jag börja med LS eller går det bra med koral sten ?? Tacksam för all svar J
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla glada! Ännu en nybörjare, började med att skicka syrran till 08-land för att inhandla ett Clownhotell på Brommazoo á 1699:-(vettigt pris, nog lägst i Svedala) väntar hem det på Lördag fm. Börjar med att sätta vatten och starta tekniken, tror att jag börjar med "kranavann" bor i Kristianstad med landets bästa vatten enl. den lokala zooaffären När all teknik funkar som den skall så skall det beställas LS från akvarielagunen á 80:-/kg Som dom beskriver den i sin presentation "Sten med mycket fina formationer och kalkalger. Denna sten är ej tvättad, garanterad levande!!Stenen är mycket porös" Hoppas att den är som dom skriver!! Kommer med mer info så snart allt är he…
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, är novis på ämnet. Det talas mycket om färger när det gäller MH. Men vad är ett bra nybörjartips mellan 10000-20000K? Har inte så stor erfarenhet när det gäller färger i s-vatten. Undrar även hur det är med dunstningen om man inte har automatisk påfyllare. Hur mycket kan det dunsta innan salthalten blir för hög? Mvh Chippen
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
hej jag har ett fluidicerande(tror det stavas så) biopellets filter men vet igentligen inte hur det funkar, växer bakterierna på pelletsen i filtret eller avger filtret något (typ kol) som gör att bakterierna trivs i karet eller är det någonting mitt i mellan. har hört att man inte skall samköra detta med uv-c ljus i så fall varför inte. hälsn. mats
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
-
Hej, vi startade vårt RSM 250 nyår och det är verkligen spännande att följa utvecklingen. Vi satte igång med 38 kg levande sten och även levande sand från start och vi har bara haft i fosfatremover tillsammans med aktivt kol i en strumpa i sumpen. Med den levande stenen följde naturligtvis en hel del intressanta saker som rörmaskar, illrosa svampar, alger, maskar och pyttesmå anemoner som nu vandrat upp till ljuset. Nu undrar jag över en ny invånare som jag varit och petat på med håven tidigare då jag tyckt att det sett konstigt ut. Jag försöker surfa runt på Reeflex och andra identifikationssidor men det är inte lätt när man inte ens vet vilken grupp sakerna man hittar …
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
-