Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
hej mitt namn är paul bor i malmö.har ett kar på 80L molly jag startade upp det för några månader sen. där är inte så mycket levande i just nu har 2 clown,2fröken,1sjöstjärna,1turbo snigel.jag fick lite problem med cyano men köpte ett medel som heter ultralife red slime remover som jag blanda i idag.jag prövar mig fram nu i detta kar änsålänge..här är lite bilder med före och efter cyanon m.v.h paul ...har ni några råd om vad som skulle va bra att köpa in vid nästa inköp så bara skriv på uppskattas =) m.v.h paul
-
- 13 svar
- 1,7k visningar
-
-
Då har jag äntligen dragit igång mitt kar, tog sin tid men nu är det startat med vatten,salt och sten:=) Har moddat om ljuset också skickar med bild på hur det blev och en bild på när stenen blivit i lagd. Har en fråga också hur mycket ljus ska jag starta med från dag1 och framåt? Mvh Henrik
-
- 36 svar
- 4,6k visningar
-
-
Jag sitter och läser och planerar och håller på...för mitt första akvarium. Om man vill pussla ihop sina delar själv - alltså inte köpa ett kar med all teknik monterad - hur tänker man när det gäller själva karet? Säg att jag vill ha ett 300 liters. Kan jag inte köpa vilket 300 liters som helst då? Är det någon skillnad på söt och saltvattenskaren. Alltså bara själva akvariet? Finns det nåt speciellt märke som är bra, eller hur väljer man?
-
- 2 svar
- 912 visningar
-
-
Halloj. Jag är helt ny och helt såld på detta med saltvatten. Mitt namn har nog redan framgått utav användarnamnet. jag bor i katrineholm och är 21 år. tidigare har jag sysslat med sötvatten sen jag var 14 år. hobbyn började med att jag hade en kompis vars mamma pysslade med akvarium. hon hade ett akvarium runt 400 liter om jag minns rätt medans min kompis fick ta det lilla akvariet på 115liter. kompisen tröttnade och jag var snabb med att slänga ut mitt skrivbord i rummet för att få plats med akvariet. Efter 2 år tröttnade jag och sålde mitt 115 liters för att ge plats åt ett 300 liters,det var dock nån klåpare som snickrat ihop skiten så det läckte. arg som ett bi st…
-
- 4 svar
- 814 visningar
-
-
Hej! Jag sitter och funderar lite över driftskostnader på ett saltvattenskar. Jag är ännu bara i planeringsstadiet för mitt första akvarium. Jag har funderat över ett RSM 130L. Är det någon som har någon ungefärlig uppgift på vad driftskostnaden är varje månad? Alltså borträknat ev. avbetalningar och inköp av material och dyl. Bara själva elkostnaden för att driva akvariet. Jag förstår att det beror på vad man har för prylar och så, men UNGEFÄR, vart hamnar man? Är det 100/mån, 500, 1000? Som ni förstår har jag inte en susning... Tacksam för svar
-
för ett år sen eller 2 skulle jag körqa igång ett saltvattens akvarium... körde o handla ett clown hotell refraktometer tester o lite nya saker till hotellet kom hem o börja smida mina planer.. men sen skulle vi flytta o när vi hade flyttat skulle vi renovera o när vi hade renoverat skulle vi utomlands, ja de rann ut i sanden helt enkelt men vad hitta jag i förrådet häromdagen? jo alla grejer fint nerpackat o som nytt finns ju bara en grej o göra =) så till helgen tänkte jag åka o köpa bänken som hör till clownhotellet om den fortfarande går o köpa. får väll köpa nya tester med dom har väll gåt ut antar jag, sen blir de till o sätta upp allting o fylla på vatten o blanda …
-
- 83 svar
- 7k visningar
-
-
Hej! Jag är relativt ny inom saltvattensakvaristiken, men har sysslat med diskus sen jag var en ung spoling. Är nu snart 27 och har återigen börjat med saltvatten. Har inte tid för att syssla med diskus på heltid längre, utan har istället vänt mig till denna del av akvariehobbyn. Min tro är att jag kommer att förbli här. Saltvatten är, förutom diskus, det ultimata inom akvaristiken. Sådär särskilt avancerad kommer jag dock inte att vara i början. Som det ser ut nu har jag nyligen köpt 45 kg levande sten och korallsand till mitt 425 liters. Det är 121 långt, 70 högt och 50 brett. Märket är Zooline med ram. Sysslar just nu bara med att se till att cirkulationspumparna skjut…
-
- 23 svar
- 2,6k visningar
-
-
Nya karet är på 167 liter och har måtten 95x 44x 40. Har en Prizm deluxe påhängsskummare. En Arcadia T5 ramp med 4st rör. Två Koralia2 streamers. Levande 1st Centropyge argi 1st Paracanthurus hepatus 1st Valenciennea puellaris 1st Ermit av någon sort 20st Turbo sniglar Korallerna har jag ingen riktig koll på vad det är för sorter.
-
- 29 svar
- 3,3k visningar
-
-
Nu är hi-tech växtakvariet tömt. Co2 tuben är avstängd och pmdd:n får stå nånstans. Nu är det dags för salt som jag har varit intresserad av länge. Karet ifråga är på 112 liter och är ett aquaelkar så det är ett snyggt täcklock med 2 18w lysrör. Av vad jag har förstått så kan jag riva ur mitt filtermedium ur ytterfiltret och ha levande sten i den och ha det som en cirkulationspump? Skummare ska jag få låna av en kompis tills jag hittar en egen och han ger mig osmosvatten tills jag har en egen osmos enhet. Så det som ska till på en gång är levande sten och sand verkar det som. Salt har jag en del ifrån red sea. Är det nåt jag har missat? Hur blir det med ljuset, är det nöd…
-
- 26 svar
- 2,5k visningar
-
-
Jag såg att jag hade lågt Magnesium (1140) och tänkte höja upp det till 1200. När jag räknade på det så verkade det som om jag skulle slänga i halva burken (250ml) men det tyckte jag verkade lite väl mycket... Det stod så här: "Each level measuring beaker will increase the magnesium concentration of 10 liter water with approx. 300mg/l" Betyder detta att jag ska fylla måttet som följer med, och då höjs 10 liter med 300mg/l? Måttet som följer med är nämligen 30ml, och jag räknade att jag skulle använda 8,8 skoper av den för att höja 440liter med 60mg/l Jag räknade så här: 60 / 300 * 44. Vilket gav 8,8. Så 8,8*30ml= 264ml, vilket är mer än halva burken. Kan detta verkligen s…
-
- 3 svar
- 671 visningar
-
-
Hej! Igår tänkte jag lägga i min levande sand, så jag lade ner påsen i botten, skar upp, och lyfte... sen blev hela karet som mjölk. Det var fel storlek i påsen, det var inte "små sten" utan den finaste sand jag någonsin sett... I morse tog jag upp så mycket jag kunde av sanden, och fick upp mycket, men nu när allt har klarnat så ser jag att alla stenar är täckta av sand. Hur får jag bort det? Ska jag ta en pump och försöka blåsa ner det, och sedan invänta att det lägger sig och sedan suga upp med häverten som jag använder vid vattenbyten. Eller ska jag låta häverten dammsuga stenarna? Andra idéer? Helst vill jag inte göra allt till mjölk igen. Är lite orolig för att de…
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
hej hej jag har Euphyllia tror jag den heter och det satt 3 st växter i en sten men nu har en släppt och flyter omkring varför har detta hänt? någon som vet?? mvh henke
-
- 8 svar
- 2,9k visningar
-
-
Jag har ett RSM 130 sedan snart ett år tillbaka, ligger i en tråd i nanokars-forumet. Nu ska jag ganska hastigt och lustigt flytta ut om en månad. Och för att inte får hjärtinfarkt när jag flyttar karet tänkte jag uppgradera. Det är så igenväxt av stenkoraller att det aldrig kommer gå att få plats med alla igen.. Lite bakgrundsfakta. Jag besitter redan en giesmann armatur på 2x250Watt mh, 2x18 compact. (kan inte svära på om det är 250 eller 150w.. aldrig använd armatur.. ej heller om det är 18 eller 24..) sitter också på en aquamedic turboflotor sl, en 20watts uvc och en eheim 65W cirkulationspump.. på ungefär 2500L. Det jag tänkte göra är att köpa ett 375 liters kar, …
-
- 5 svar
- 997 visningar
-
-
Hej, Jag har precis startat mitt första 58liters Clownhotell och jag har lite bekymmer med sanden, Köpte 0.5-1.7 levande sand men när ja hällde i vattnet efter ja lagt i sanden blev allt en enda stor röra! Vattnet vart jättegrumligt och jag tror inte det har blivit mycket klarare på en 4-5h period. Någon som kan hjälpa mig ska jag köra med pumpen på eller ska ja strunta i de för jag kör med doppvärme o pump o allt ba rörs omkring? Mvh
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Var för en tid sedan och tittade på ett clownhotell, men efter mycket om och men har jag kommit fram till att det blir för litet, kommer inte få plats med något känns det som, däremot kan jag komma över ett Lido till mkt bra pris, så tänkte, vad för teknik krävs för att köra salt i ett lido? jag har tänkt att hålla det rätt så basic som passar en nybörjare. det jag har kollat på änsålänge är: Deltec mc500 skummare (eller något annat bra alternativ?) 2st Hydor Koralia 1 (eller bör jag ha 2 med 2300L/h?) Ljuset, funkar deras original 2x24w T5 rör? har hittat denna rampen annars, kan den vara vettig eller är det bara billigt skräp?: http://www.fish-street.com/aqua_japan_4x_2…
-
- 10 svar
- 2,5k visningar
-
-
hej! ska starta upp mitt första saltkar på 170 liter. och funderar på hur mycke belysning som behövs?
-
- 19 svar
- 2,1k visningar
-
-
Nu är det bestämt. Nu ska skaffa mig en saltvatten. jag orkar inte kolla på salvatten akvarium på youtube längre. ska köpa en 125 Ltr begagnad. + en hemmabyggd sump. 1. hur många fiskar kan jag ha om jag har bara clownfiskar? 2.Hur många fiskar kan jag ha om jag har blue tang och yellow tang + clown fiskar? hur många av varje? 3. om jag köper nyfödda fiskar ungefär 6 mån gammal hur länge tar det för en clown/bluetang/yellowtang att växas till en vuxen? tack så mycket
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Vi har precis införskaffat oss ett clownhotell 58 L men skulle behöva svar på några frågor. Är väldigt tacksam för svar på en eller flera av dessa frågor. 1. Vilken är skummaren på ett clownhotell? Justerar men den på ngt sätt? 2. Bör man ha full effekt på pumpen redan från start? (dvs när man endast har haft i sand, sten och saltvatten) 3. Bör man nu från start tänka på något mer? (förutom tester, vi har köpt tester att utföra när grumligheten lagt sig lite) Som sagt väldigt tacksam för alla svar då vi är helt nya på det här. Någonstans måste man börja =) MVH Micaela och Rickard
-
- 27 svar
- 3,3k visningar
-
-
Har i helgen uppgraderat till ett percula 120 ( bilder kommer ) Men har en fundering kring detta kar.. Skummar faket är överfullt med vatten och dom andra två facken nära torra ? har ings nivå skivor eller dyligt så jag tycker ju att det skulle vara något jämnare fördelning och så låter det som ett mindre vattenfall i burken.. Samtidigt drar jag i gång skummaren så fyller den koppen på nolltid hur ställer jag in detta ?? Tips på lösnigar mottages tacksamt.
-
- 19 svar
- 2,7k visningar
-
-
hej, jag er ny i salt verden, men nu har jag haft et nano kar i gong i ca 6 mån. ock jag har skafat vila å skal starta et hörn kar på 450 liter med sump. men jag funderar på om jag kan anvenda dene mh amaturen: http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=80221223.140 med en anan lampa i. som en del av belysningen ?? jag skal kompletera med 4 eller 6 rör også,
-
- 1 svar
- 574 visningar
-
-
Hej! Jag har ett kar på 125L som vatt igång över en månad. Skummare och pumpar går som det ska, men min ls börjar bli alt mer brun. (översta lagret på sanden blir alt mer mörkbrun) Även min ena pump börjar få brunt skit på sig. Alla värde är perfekta. I karet har jag en Segelfisk, två turbosniglar och en putsarräka. Har inte mycket alger eller så på mina stenar. Matar med fryst foder då min segelfisk vägrar äta pellets m.m. Vad kan detta vara, bara skit eller? Bör jag införskaffa nån sorts fisk som håller rent detta?
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej jag har ett RSM 130 som har vart igång ungf 2 mån med några få invånare. Undrar nu vilka tester som är viktigast att skaffa, har redan KH,Nitrit,Fosfat och Ph tester. Undrar oxå vilka fiskar ni skulle rekomendera som är relativt lätta, det som finnsi karet är 2 clownfikar en mandarinfisk en anemon och en "fungus" vet inte riktigt vad den heter.
-
- 5 svar
- 779 visningar
-
-
Jahaja... då var vandalen igång med sitt första saltvattenskar... Lassemetoden korsat med mitt egna Diyande... Dvs inget hotell utan ett självlimmat kar med utrustning som motsvarar hotellets filtersystem... Ett nanokar på 45 liter, kub, hittills 2 kg LS, 2x11watt belysning som ska uppgraderas när jag orkar koppla ihop min 70w MH än så länge inget liv som rör sig men jag ska jaga fram lite makroalger och en renhållningspatrull i helgen... först blir det dock ett vattenbyte för att minska ner startnitriten... bloggar om karet och mina öden och äventyr... http://saltvattenvandal.blogspot.com/ tips och råd uppskattas! dock kommer jag köra på som jag bestämmer mig för själv..…
-
- 34 svar
- 4,2k visningar
-
-
hej på er alla ... nu e det så att jakten på kunskap har lett mig till att starta ett salt vattens akvarie på 100 liter... jag har inga tester än så jag vet inte hur det ligger till med alla minneraler och så men jag tänkte fixa det i veckan om sos pengarna trillar in.. det som jag har i det änn så länge är en hink men begangnad levande sand 900g levande sten+ några små bitar sten.. några sjöstjärnor både vita små och blågrå saker som e jätte små och en liten rörmask på några mm .. tänkte försöka lägga upp bilder på akvariet.. för jag har några stenbitar som ändrat från vitt til gråblå färg
-
- 0 svar
- 409 visningar
-
-
Hej, Har ett 54L aquael kar på gång måtten 60x30x30 cm. Skulle vilja ha lite tipps angånge belysningen, karet kommer att bli hem till pom pom krabbor plus diverse mjkuiskar. Tänkte även prova på lite LPS/SPS koraller också. Så lite råd angånge belysning behövs. Har seglat på denna Solarmax T5 4x39 kommentar ? Har för övrigt tänkt och göra en lite överringsbox också, skummare få bli en rio nano. Tack på förhand!
-
- 3 svar
- 633 visningar
-