Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Har efter 10 års frånvaro startat upp ett saltkar igen. Mycket har hänt på de åren, främst med tekniken, så en hel del är det ju att läsa in sig på igen! Den här gången valda jag att starta upp med ett ”plug-and-play” system för att underlätta processen. Hittade ett begagnat Red Sea Max C på 250 liter som jag lastade i 30 kg levande sten och har nu även fått i städpatrull i form av ett par Eremiter och lite sniglar. Karet har varit igång drygt två veckor nu och jag börjar irritera mig på det oljud som skummaren och pumparna åstadkommer. Jag har testat både orginalskummaren samt en Deltec MC 500 som följde med men resultatet blir detsamma, ett vibrerande olj…
-
-
- 12 svar
- 960 visningar
-
-
Om en korall har mun. Har de då en mage? (förtydligande: magsäck)
-
- 2 svar
- 766 visningar
-
-
Hur gör jag på enklast bästa sätt för att silicona om mitt kar? måste man ta bort allt silicon helt eller?
-
- 2 svar
- 553 visningar
-
-
Efter mycket tittande och läsande har man blivit inspirerad att starta upp ett saltvattensakvarie. Var ute och titta på clownhotell, redsea 130L och lite andra akvarium men inget som jag direkt fastnade för samt läste att diverse saker behövde bytas ut eller gick sönder. Så varför inte bygga om ett mollyhotell tänkte jag:D Det jag införskaffat: 1x mollyhotell 80L 2x elektriska ballaster (en elektrisk ballast tar 2x24w lysrör) 1x elektrisk ballast (till dioder 10v, moonlight) 1x Uvc Salt (ej hällt i akvariumet än) Kvar att införskaffa: 1x skummare (är beställt, tydligen problem med leverantören?) LS Grus fiskar diverse tester till vattnet Som ni säkert förstår har jag inte…
-
- 49 svar
- 4,8k visningar
-
-
Är det ngt man ska tänka på vid omflyttning av stenar o koraller i akvariet? Kommer vattenvärdena att förstöras av att man grejar så mycket i karet? Finns det några gyllene regler för ombyggnad av akvarielandskapet? Eller kan man hålla på hur mycket som helst utan att behöva oroa sig för att värdena ska paja?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Som en del av er vet har jag sedan ett par veckor tillbaka haft igång ett Rsm 130. Blev aldrig riktigt nöjd med möbleringen och blir mer och mer sugen på att göra om lite grann när jag ser er andras akvarium. Skulle vara väldigt tacksam om ni Linda hjälpa mig att placera ut lite olika saker så att det ser bra ut. Har även tänkt göra om scapen lite grann, ni får gärna tipsa angående det också. Har en fråga innan jag börjar planera. Påverkas bakterikulturen och balansen i akvariet genom att göra om? Vill tex inte att cykeln med alger ska börja om. För att få lite bättre översikt så kanske det är bra att veta vad som finns i akvariet. 16 kg LS, varav 3 st stenar bor…
-
- 26 svar
- 3,8k visningar
-
-
mina räkor har ömsat skal. blev jätte rädd först när jag såg mina räkor ligga döda. men som tur var hade dom ju bara ömsat skal. men nu till min fråga är det normalt att dom gör så? och hur ofta isf kommer dom göra det? ska man låta dom tomma skalen ligga kvar eller ta bort dom? sen upptäkte jag oxå en liten liten krabba som antingen är död eller har ömsat skal oxå. kan krabbor oxå ömsa eller är den död? och kommer alla skaldjur alltid ömsa samtidigt? hehe blev många frågor det här men jag hoppas det e okej iaf.
-
- 6 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag har 2 koraller som det lossnar något ifrån. Något tunt genomskinligt. Korallerna har varit i mitt kar 10 dagar. Mjukakoraller. Skickat från min C6603 med Tapatalk 4
-
Hej! Jag köpte ett 175 liters komplett kar här på guiden i julas mest för att se om detta var något för mig,och det tycker jag verkligen att det är!! Nu efter ett drygt halvår har man sett varfär karet var så billigt,MH-Armaturen krånglar som fasen,det är så rostigt att jag har gett upp alla försök att öppna den för att se vad som är fel. Till råga på allt elände så har karet börjat läcka,inte så mycket men fullt tillräckligt. Så jag har bestämt mig för att skaffa ett 375l kar istället. Därför har jag lite frågor: 1.Kan jag köra igång det nya karet med hälften fyllt med nytt saltvatten,för att efter ett par veckor tillsätta vattnet från det gamla karet+alla korallerna och…
-
- 3 svar
- 599 visningar
-
-
Ja då var det på det igen. Efter stambyte och lite annat trassel så fick inte akvariet den uppmärksamhet som det förtjänar. Jag tömde karet helt och slängde allt. Det luktade riktigt illa. Julen gick till rengöring. Men nu är det på g. Denna gången startar jag med torr "levande" sand, reel reef rock. Känns bra så här långt. Det är också kul att vara tillbaka här och läsa. Ha det gött, jag återkommer
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har flyttat mitt akvarium och får mycket brunt på sand och även rutor.. Kiselalger antar jag?.. Blev en del innan med efter att det var dåligt skött ett par veckor under flytten för akvariet stog kvar i gammla lyan.. Tog med ca 60l av vattnet och blandade resten nytt.. Hur blir man av med det nu? Kör osmos men inte silikatfilter. Kanske nått man borde satsa på? Vattnet är det samma som innan men det beror väll på ledningar med? Stenar och bakgrund ser tråkiga ut nu med det blir väll bättre hoppas jag Syns dåligt på bilden tyvärr..
-
- 2 svar
- 593 visningar
-
-
Jag har flyttat akvariet hemma och efter det så har mina fiskar blivit sjuka. Det började med prick och sedan blev fiskarna liksom vita i skinnet. Somliga mer an andra. Igår hade mitt fina Ocellaris par dött....snyft.... Jag har gett dem vitlök i maten, sänkt salthalten och kört med Uvc hela tiden. Nu har min "Doris" börjat ligga i anemonen, försöker hon ta livet av sig eller???? Min andra kirurg har börjat se finare ut, tror ni att det vänder nu????
-
- 25 svar
- 2,5k visningar
-
-
Morrn morrn. Har sedan i julas försökt rädda mina stackars koraller med vattenbyten, köra med och utan fosfat killer, med och utan aktivt kol m.m. Den enda slutsatsen jag har kunnat dra är att jag inte har en aning om vad som blev fel. Alla vattenvärden låg på optimal nivå med max 5% variation. Fundera på om de kan ha varit virus? Kan tillägga att några koraller drabbades av RTN (dog på ca 2-3 dagar) medans andra tog lite längre tid på sig. Detta leder mig till min fråga, jag har runt 40 kg levande sand och 60 kg levande sten. Om det är ett virus som har tagit kol på korallerna, måste jag göra mig av med stenen eller går det att skölja i osmos lr nått bara? Jag har töm…
-
- 29 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej, Hoppar rakt in i saltvatten då jag fått ta över ett kar och utrustning. Karet är lite försummat, så det var en del alger i det och det såg inte jätte trevligt ut. Var lite fisk, eremiter och två anemoner. Fisken gav jag bort till en lokal handlare, för man vill ju inte råka dräpa dem med flytt och omstart Som det är nu så är flytten klar, och jag har bytt ut ca 70% av vattnet. Har skrubbat bort så mycket alger jag kan från den levande stenen och ska börja rensa ut sanden i samband med de första vattenbytena. Kan tilläggas att jag kommer hälla på osmos vatten. Akvariet är ett Rena 200 liter (100x40x50) med ca 25-30 kg levande sten fulla med alger och lite skivor s…
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, Som Rubriken säger. Har ett akvarium som har stått och pumpat i 1 ½ år men utan belysning alls. Allt levande gav jag bort. Det ända ljuset den fick var indirekt dagsljus samt taklampor. Jag har inte byt vatten eller gjort rent filter. Dock så är vattenvärdena nästan perfekta!? Testade värdena för någon vecka sedan.Fyllt på vatten vart eftersom det har dunstat men vanligt kokt kran vatten som jag häller i när den blir kall självklart. Ser inget levande i LS och LS har blivigt vita. Salinitet ligger på 1024 och har inte hällt i något salt. Pump och cirkulationspumpen har alltid varit på. Skummaren stängde jag av efter 1 år då den inte gör någon nytta längre. Har rört…
-
- 13 svar
- 1,7k visningar
-
-
Godkväll Behöver köpa en omvänd osmos. Kan ni rekommendera en bra o prisvärd sådan. Mvh Kalle
-
- 4 svar
- 493 visningar
-
-
Hej på er! Jag har ett juwel rio 125 med ca 18kg ls *red sea prizm skummare *korelia 4 streamer *fluval fx5 den kör jag med aktivt kol, biobollar och biomax *powerhead på 2000l/h akvariet är nystartat sen 2 veckor och det finns sniglar och några erimiter samt en räka mina värden är: temp 26grader salt 1,022 kh 9 ph 8,1 amm 0,2 nitrit 0,05 nitrat 60 fosfat 1,2 verkar detta normalt? mina invånare verkar trivas gott iaf
-
- 5 svar
- 846 visningar
-
-
Halloj, lite som titeln säger så undrar jag lite angående önskade vattenparametrar, jag är helt ny inom saltvatten, rätt kunnig inom sötvatten. Men jag tycker jag läser så olika överallt om vad för parametrar man ska sträva efter. Detta handlar om ett 89l (60x40x35) med Micmol Thor X, Aquael ultramax 2000 ytterfilter. Tänkte köra utan skummare till en början. Min vision är ett par clownfiskar och ett par koraller, kom gärna med förslag på lättskötta sådana som inte är allt för dyra eller komplicerade. Efter att ha läst runt lite på olika saltsidor så har jag gissat mig fram till att detta känns korrekt, rätta mig gärna om jag har fel: 1,026 salinitet pH 8.3 …
-
-
- 16 svar
- 3k visningar
-
-
-
Jag kör med stängd ramp / kåpa som det är idag, men jag vill skaffa en öppen ramp istället. Men då vi har redan hög luftfuktighet i huset som det är idag, plus att jag är astmatiker, vill min far inte skaffa en hängandes ramp. Då undrar jag, hur mycket mer skulle ett 350L med öppen ramp avdunsta jämfört med stängd ramp? Och vad är för-nackdelarna med de olika två alternativen? Det är snyggare, lättare att komma åt i akvariet etc, men det hjälper även med att hålla stabilare kh om jag inte är helt ute och cyklar? Vad finns det mer för för-nackdelar?
-
- 0 svar
- 524 visningar
-
-
Som rubriken lyder, så har jag funderat på vad man skall köra på, jag har ett 60 l akvarium. Jag funderar på att köpa en armatur som monteras på akvariet, men lämnar stora delar av akvariumet öppet. Eller om jag ska bygga något eget i den befintliga kåpan. Jag vet inte vad som anses vara bäst. Vad är för och nackdelarna med dessa två metoder. MVH
-
- 3 svar
- 817 visningar
-
-
Hej Har funderat en del på ordningen i sumpen. Själv var jag precis på väg att lägga en order på ett Reefer 425 men så lanserade RedSea ett Penninsula kar som jag överväger nu. Kort och gott jag funderar på hur man bäst utnyttjar platsen man har. Det som är den stora frågan är ordningen på sakerna eftersom det eventuellt utesluter några av alla alternativ man har. I sumpen är det framför allt uv jag tänker på, sätta direkt efter avrinningen, i samma fack som skummare med en pump för flöde eller på returen. sen funderar jag också på om man skulle ha biopellets, LS eller biobrick, isf före eller efter skummare …
-
- 1 svar
- 585 visningar
-
-
Hej alla! Då är det väl dags att delge er om vad som blev min räddning för akvaristiken, d.v.s. från sött till salt! Jag jobbade för en firma som leasar ut akvarium som finns i Sundbyberg under nästan två år. Utöver det så var man med och drev en lokal med odling av malar, samt så sitter jag i styrelsen för Bollmora akvarieklubb. Så ni förstår att man var rätt trött på fisk! Jag behövde nya utmaningar så blicken riktades mot saltvatten och det ångrar jag inte en sekund. F*n vad roligt det är. Ja, ni hör själva. Jag är fast! Arbetsskadad som jag var så visste jag redan vad jag ville ha. Jag hade tre kriterier som måste uppfyllas! 1) Det ska vara lättskött, det ska vara …
-
- 45 svar
- 6k visningar
-
-
*vet någon var man kan köpa billig Optiwhite-glas och hur mycket kostar ?
-
- 8 svar
- 4,5k visningar
-
-
Funderar starkt på att köpa ett Hawaii 360 eller 460... Men det som gör att jag just nu tvekar är de här med optiwiteglas, det är ju tydligen att föredra? Och det lär det väl inte vara på detta akvariet. Finns det ens något färdigt som detta paket som har optiwhite. Och gör det någon skillnad om detta akvariet har det eller ej? Sedan är det belysningen, räcker det med dessa 4 t5 till ett vad man nu ska säga lite allround-akvarium inte tänkt mig de svåraste korallerna mm, men vill ändå ha en del. Vad är era synpunkter som har erfarenhet på val av skummare till detta, Jag vill ha en som är så pass tyst att den inte stör i vardagsrummet och den ska såklart göra sitt jobb mer…
-
- 2 svar
- 1k visningar
-